Γιώργος Ρωμανιάς: Το IKA παρανομεί...

ΤΟ ΙΚΑ ΠΑΡΑΝΟΜΕΙ – Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΕΙ – ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΑΠΟΓΝΩΣΗ
1. Με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 1 και 2 του Ν. 4024 / 2011 που τέθηκαν σε ισχύ και εφαρμογή από 1.11.2011, επιβλήθηκαν αδικαιολόγητες και αυθαίρετες πρόσθετες παρακρατήσεις των συντάξεων,

2. Οι νέες αυτές παρακρατήσεις των συντάξεων, πέραν του γενικώς αυθαιρέτου της επιβολής τους, συνοδεύονται και από ανεξήγητες διαφοροποιήσεις των περιπτώσεων εξαιρέσεων που καθορίζει ο ίδιος νόμος.

3. Ειδικότερα, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του Ν. 4024/2011 «από 1.11.2011, στους συνταξιούχους του ΝΑΤ και των φορέων κύριας ασφάλισης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας μειώνεται κατά 40 % το ποσό της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1000 ευρώ».

4. Στη συνέχεια, όμως, της ίδιας παρ. 1 καταγράφονται και οι περιπτώσεις εξαίρεσης από την ανωτέρω μείωση και μεταξύ των εξαιρέσεων αυτών αναφέρεται και η περίπτωση όσων έχουν συνταξιοδοτηθεί από οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης «με 35 έτη τουλάχιστον πραγματικής υπηρεσίας».

5. Εξάλλου, σύμφωνα με την αμέσως επομένη παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν. 4024 / 2011 «από 1.11.2011, στους συνταξιούχους του ΝΑΤ και των φορέων κύριας ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου και Κοινωνικής Ασφάλισης οι οποίοι δεν εμπίπτουν στη μείωση της παρ.1 του άρθρου αυτού, μειώνεται κατά 20 % το ποσό της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1200 ευρώ»

6. Στη συνέχεια της ίδιας παρ. 2 καταγράφονται και οι περιπτώσεις εξαιρέσεων από τη μείωση αυτή, από τις οποίες, όμως, εξαιρέσεις, για λόγους ανεξήγητους, απουσιάζει η περίπτωση της συνταξιοδότησης «με 35 τουλάχιστον έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας».

7. Από την παράθεση των παραπάνω στοιχείων προκύπτει, σαφώς, ότι ενώ ο νόμος προβλέπει την εξαίρεση από την παρακράτηση των μειώσεων του άρθρου 2 του Ν. 4024/2011 όσων έχουν συνταξιοδοτηθεί με 35 τουλάχιστον έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας και είναι ηλικίας κάτω των 55 ετών, εν τούτοις παραλείπει να εξαιρέσει από τις μειώσεις αυτές και τους συνταξιούχους που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 55 ετών.

8. Η ρύθμιση αυτή του Ν. 4024/2011 δεν είναι κατανοητή αφού αντιμετωπίζει κατά τρόπο σαφώς δυσμενέστερο τους μεγαλύτερης ηλικίας συνταξιούχους έναντι των συνταξιούχων μικρότερης ηλικίας, ενώ θα έπρεπε, σύμφωνα με τις διεθνώς παραδεκτές βασικές αρχές της κοινωνικής συνταξιοδοτικής πρακτικής, να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

9. Η αδικαιολόγητη και άδικη αυτή αντιμετώπιση των μεγαλύτερης ηλικίας συνταξιούχων, επιβάλλει την άμεση παρέμβασή σας και την υπόδειξη στο αρμόδιο Υπουργείο της ανάγκης διόρθωσης των αντίστοιχων ρυθμίσεων του Ν. 4024/2011, ώστε να επεκταθεί η εξαίρεση από τις μειώσεις των συντάξεων που επιβάλλει το άρθρο 2 του Ν. 4024/2011 και των συνταξιούχων που έχουν υπερβεί την ηλικία των 55 ετών, όπως ισχύει και για τους συνταξιούχους κάτω των 55 ετών.

10. Σοβαρότατο, θέμα, όμως, δημιουργείται και με την πρακτική του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που αγνοεί την εξαίρεση από τις νέες αυτές πρόσθετες παρακρατήσεις των συντάξεων της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν. 4024/2011 των συνταξιούχων με 35ετή τουλάχιστον πραγματική υπηρεσία και συνεχίζει να παρακρατεί παρανόμως, το 40 % του ποσού της σύνταξης που υπερβαίνει τα 1000 ευρώ μηνιαίως.

11. Για να δικαιολογήσει την παράνομη αυτή πρακτική του, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ισχυρίζεται ότι δεν διαθέτει ξεχωριστό κωδικό για τους συνταξιούχους με 35ετή τουλάχιστον πραγματική υπηρεσία, αφού διαθέτει ένα μοναδικό κωδικό, κοινό για όλους όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί με 35ετή τουλάχιστον υπηρεσία, ασχέτως αν στην υπηρεσία αυτή περιλαμβάνονται η όχι και πλασματικά (που έχουν εξαγοραστεί η αναγνωριστεί) συντάξιμα χρόνια.

12. Με βάση, λοιπόν, τον ισχυρισμό του αυτόν, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κάνει παρακρατήσεις από το σύνολο των συντάξεων της κατηγορίας αυτής (δηλαδή ακόμα και από τις απαλλασσόμενες και εξαιρούμενες από τις παρακρατήσεις συντάξεις) και υπόσχεται, ότι, στο μέλλον (αλλά σε απροσδιόριστο χρόνο) θα διερευνήσει, σε ατομική βάση, ποιοι συνταξιούχοι απαλλάσσονται και εξαιρούνται από τις παρακρατήσεις και τότε θα αποκαταστήσει την παράνομη κράτηση, θα διακόψει την παρακράτηση και θα επιστρέψει τα εν τω μεταξύ παρακρατηθέντα ποσά.

13. Είναι, βέβαια, σαφές, ότι, η υπόσχεση αυτή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ούτε πείθει ότι θα εκπληρωθεί, ούτε πολύ περισσότερο προδικάζει το πότε θα μπορούσε να καταστεί δυνατή η εκπλήρωσή της αλλά και ούτε, σε κάθε περίπτωση, μπορεί να δικαιολογήσει την εσπευσμένη και πάντως παράνομη συμπεριφορά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Πράγματι, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ είχε και άλλη επιλογή αντί της παράνομης επιδρομής του κατά των απαλλασσόμενων και εξαιρούμενων από τη μείωση συντάξεων: αφού δεν υπήρχε διαχωρισμός των κωδικών μεταξύ των συνταξιούχων με 35ετή τουλάχιστον συντάξιμη υπηρεσία αλλά υπήρχε κοινός κωδικός για το σύνολο των συνταξιούχων αυτών, ασχέτως αν περιλαμβάνονταν η όχι και συνταξιούχοι με πλασματικούς συντάξιμους χρόνους, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ όφειλε να μη προχωρήσει σε μειώσεις των συντάξεων και να αναβάλει την εφαρμογή της ρύθμισης της παρ.1 του άρθρου 2 του Ν. 4024/2011 για το σύνολο των συνταξιούχων της κατηγορίας αυτής, μέχρι να διευκρινιστεί ποιοι εξαιρούνται από τις μειώσεις των συντάξεων και μόνο μετά τη διαπίστωση αυτή να προχωρήσει στην εφαρμογή της διάταξης. Μόνο έτσι θα είχε διασφαλιστεί η σωστή εφαρμογή του νόμου και η αποφυγή της παράνομης επιδρομής εναντίον των απαλλασσόμενων και εξαιρούμενων συντάξεων.

14. Αντιθέτως, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προχώρησε, με αδικαιολόγητο κυνισμό, σε γενική μείωση όλων των συντάξεων της κατηγορίας αυτής, απαλλασσόμενων και μη, καταπατώντας την αντίστοιχη ρύθμιση του νόμου και υποσχόμενο την αορίστως μελλοντική σχετική συμμόρφωσή του.
 
Συνοψίζοντας:

• Η εξαίρεση από τις μειώσεις των συντάξεων του άρθρου 2 παρ. 1 του Ν. 4024/2011 έχει διπλή δικαιολογητική βάση, αφού αφ’ ενός επιβραβεύει εκείνους που παρέμειναν επί 35 τουλάχιστον χρόνια στη δουλειά και κατέβαλλαν ανελλιπώς, τις αντίστοιχες πολυετείς ασφαλιστικές εισφορές και αφ’ ετέρου καθιερώνει κίνητρο παραμονής και των ήδη ενεργών στην ασφάλιση (και συνεπώς εμμέσως αντικίνητρο πρόωρης συνταξιοδότησης).

• Η παράλειψη εξαίρεσης από τις μειώσεις των συντάξεων και των υπαγομένων στην παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν. 4024/2011 αποτελεί ανεπίτρεπτη ρύθμιση του νομοθέτη αφού θέτει σε δυσμενέστερη μοίρα τους μεγαλύτερης ηλικίας συνταξιούχους της ίδιας κατηγορίας.

• Η επιλεγείσα πρακτική του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να σπεύσει να εφαρμόσει το νόμο συλλήβδην σε υποκείμενους και μη υποκείμενους στην παρακράτηση συνταξιούχους, κατά προφανή, αλαζονική και προκλητική παραβίαση των διατάξεων του νόμου, συνιστά κατακριτέα πρακτική απαξίωσης των θεσμών από ένα Οργανισμό με (υποτιθέμενο αλλά) καταστατικά προβλεπόμενο έντονο κοινωνικό χαρακτήρα.

• Επιβάλλεται, συνεπώς, όπως το μεν ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διακόψει αμέσως την παρακράτηση από το σύνολο των συνταξιούχων κάτω των 55 ετών μέχρις ολοκλήρωσης του ελέγχου και της διαπίστωσης των περιπτώσεων εκείνων που έχουν συνταξιοδοτηθεί με πραγματική συντάξιμη υπηρεσία 35 τουλάχιστον ετών, η δε Πολιτεία να προχωρήσει στην άμεση νομοθετική επέκταση της εξαίρεσης και για τους συνταξιούχους άνω των 55 ετών που έχουν συνταξιοδοτηθεί με πραγματική συντάξιμη υπηρεσία 35 τουλάχιστον ετών.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΩΜΑΝΙΑΣ
Οικονομολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου