Χαριστική βολή στη δημόσια παιδεία

Ολοταχώς για το Μνημόνιο βαδίζει το υπουργείο Παιδείας πετώντας από τη μέση του δρόμου όλα τα τελευταία εμπόδια. Με ιλιγγιώδεις ταχύτητες αλλά και κινήσεις ακριβείας ο υπουργός Παιδείας, με τα δύο νομοσχέδια που ετοιμάζει... για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, διασφαλίζει τις μνημονιακές επιταγές:

-Ιδιωτικοποίηση της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με απελευθέρωση κλάδων και ενοποίηση κριτηρίων προϋπηρεσίας σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση.

-Διασφάλιση του σχεδίου αποδυνάμωσης των δημόσιων ΑΕΙ μέσω κινήτρων απασχόλησης των πανεπιστημιακών στον ιδιωτικό τομέα, εξοικονόμησης προσωπικού με κάθε τρόπο (ακόμα και με αμισθί διδασκαλία από καθηγητές σε αναστολή, ήτοι έχοντες αξίωμα) αλλά και πλήρους ευτελισμού των διαδικασιών εκλογής των οργάνων. Ο πρύτανης, αν δεν μπορεί να εκλεγεί, θα προκύπτει ύστερα από κλήρωση!

-Συρρίκνωση του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης με κίνητρα για μετακινήσεις μελών ΔΕΠ από ίδρυμα σε ίδρυμα, ώστε να προωθηθεί επιτυχώς το επικείμενο σχέδιο («Αθηνά») συγχωνεύσεων-καταργήσεων Τμημάτων-Σχολών-Ιδρυμάτων.

Με παραδειγματική συμμόρφωση στις απαιτήσεις των δανειστών μας, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος δεν αφήνει τίποτα όρθιο. Σε ό,τι αφορά την ανώτατη εκπαίδευση, πάνω στο φρέσκο μελάνι του νόμου Διαμαντοπούλου (ν.4009/2011) αλλά και των δικών του τροποποιήσεων (ν.4076/2012) σπεύδει να κάνει τις τελευταίες απαιτούμενες διορθώσεις. Μεταξύ άλλων:

1.Επιτρέπεται «στους καθηγητές ΑΕΙ να απασχολούνται, υπό τις ανωτέρω ιδιότητες, σε μη κερδοσκοπικά ερευνητικά κέντρα τα οποία αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου». Εχοντας αφήσει την πλήρη αποκλειστική απασχόληση στο απώτατο παρελθόν και με δεδομένη την οικονομική απαξίωση των πανεπιστημιακών, διαλύει την ανώτατη εξομοιώνοντας τα κολέγια με τα ΑΕΙ και πλέον σπρώχνει τους καθηγητές στην ιδιωτική αγορά. Ποιος και πώς θα μείνει να διδάσκει;

2.Καλούνται οι «τελούντες σε αναστολή καθηγητές να διατηρούν τα διδακτικά και ερευνητικά καθήκοντά τους αμισθί». Εννοεί τους κυβερνητικούς ή άλλους αξιωματούχους, η παρουσία των οποίων αποκλείει νέα πρόσληψη αλλά και διδασκαλία αξιώσεων.

3.Σε περίπτωση άγονης εκλογικής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής και επιστολικής ψήφου «εντός αποκλειστικής προθεσμίας επτά (7) ημερών, το αρμόδιο για τη διενέργεια των εκλογών όργανο υποχρεούται στη διεξαγωγή κλήρωσης, μεταξύ των δύο ή τριών, κατά περίπτωση, επιλεγέντων από το Συμβούλιο υποψηφίων, για την ανάδειξη του Πρύτανη»! Αλαλα τα χείλη, ξερή η γραφίδα. Αποφεύγοντας τη μάταιη αναφορά στην απάλειψη κάθε ίχνους δημοκρατικής αρχής στις εκλογικές διαδικασίες των αυτοδιοίκητων ΑΕΙ, εκφράζουμε την επιφύλαξή μας για το είδος του επάθλου… στον νικητή της κλήρωσης. Αναμένουμε…

4.Η «πατέντα» της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας επιβάλλεται και στις εκλογές για την ανάδειξη των εκπροσώπων των φοιτητών στα όργανα διοίκησης.

5.Δίνονται κίνητρα είτε εξόδου από τα ΑΕΙ είτε μετακινήσεων σ’ αυτά. Δηλαδή η αναφορά στο«όριο ηλικίας» αντικαθίσταται σε απλή «συνταξιοδότηση» μελών ΔΕΠ, ενώ επανέρχεται παλαιότερη διάταξη σύμφωνα με την οποία καθηγητές και λέκτορες με τουλάχιστον τρία χρόνια υπηρεσίας σε ένα ίδρυμα μπορούν να μετακινηθούν σε άλλο, στην ίδια βαθμίδα.

Στο ίδιο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται και μερικές ευνοϊκές ρυθμίσεις που γλυκαίνουν το πικρό χάπι της παρακμής. Μεταξύ άλλων διευρύνεται το καθεστώς μονιμοποίησης των επίκουρων καθηγητών, περιορίζεται σε ένας ο εκλέκτορας από την αλλοδαπή σε ό,τι αφορά την επιτροπή επιλογής ή εξέλιξης καθηγητών, ενώ στη διαδικασία εκλογής συμμετέχει και η γενική συνέλευση του Τμήματος.

Μέχρι να κατατεθεί το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, θα έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση (εφτά ημερών, αρχής γενομένης από την περασμένη Παρασκευή) για το πολυνομοσχέδιο σχετικά με την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, ιδιωτική και άλλα θαυμαστά. Φέρει τον τίτλο «Οργάνωση και Λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άλλες διατάξεις».

Βασικές παρεμβάσεις:

-Η προϋπηρεσία καθηγητών μέσης εκπαίδευσης σε ιδιωτικά σχολεία (συμπεριλαμβανομένων προσληφθέντων με μονοετείς συμβάσεις) λογίζεται ως προϋπηρεσία στον κλάδο εκπαιδευτικών, στον οποίο επιτρέπεται να ενταχθούν σύμφωνα με τον βασικό τους τίτλο σπουδών.

- Οσοι εκπαιδευτικοί έχουν διδάξει έως και τον Ιούνιο του 2012 το μάθημα της Πληροφορικής, ανεξαρτήτως βασικού τίτλου σπουδών(!) και με μια απλή βεβαίωση παρακολούθησης σχετικών σεμιναρίων, «δικαιούνται να εγγραφούν στην επετηρίδα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στον κλάδο ΠΕ19.»

- Προκειμένου να καλυφθούν «έκτακτες περιοδικές ανάγκες» σχολείων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εξωτερικού, επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί εκπαιδευτικό-διδακτικό ή διοικητικό προσωπικό «που επιθυμεί να προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του χωρίς αμοιβή»!

-Η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορίζεται βάσει της αναλογίας: μία νηπιαγωγός για 25 νήπια και όχι λιγότερο από εφτά.

Επιπλέον στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας προβλέπονται τα εξής: οι αιτήσεις μετάθεσης των εκπαιδευτικών για το 2013 θα υποβάλλονται το αργότερο μέχρι και τις 31/12/2012, προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για θέματα εκπαίδευσης που έθεσε σε διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας. Συμπεριλαμβάνεται και η κατάργηση της υποχρεωτικής διετούς παραμονής στην περιοχή μετάθεσης. Παρατείνεται για εφτά μήνες η προθεσμία έκδοσης του Π.Δ. για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αλλωστε, το χρονοδιάγραμμα του Μνημονίου για τη συγκεκριμένη υποχρέωση θ’ αρχίσει να μετράει από το 1ο τρίμηνο του 2013 κι έπειτα.
 της Αννας Ανδριτσάκη στην Εφημ. των Συντακτών