Οι βουλευτές ξέρουν τι ψηφίζουν;

Ισως περιμένουμε πολλά από τη Βουλή. Ομως, από ποιον άλλο να περιμένουμε, αν όχι από αυτούς που εκλέγουμε; Από αυτούς που, υποτίθεται, εκφράζουν τη βούληση του λαού και λογοδοτούν σε αυτόν. Αλλά εκφράζουν, άραγε, γνήσια και αδιαμεσολάβητα την εντολή που έλαβαν; Ενεργούν κατά συνείδηση, ελεύθερα και με υπευθυνότητα απέναντι στον εντολοδόχο λαό; Δυστυχώς, τις τελευταίες ημέρες παρακολουθήσαμε το νομοθετικό σώμα να αδυνατεί να υπερασπιστεί ενδελεχώς την τιμή του και την ελευθερία του βουλεύεσθαι.

του Νίκου Ξυδάκη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η διερεύνηση των χειριστών της λίστας Λαγκάρντ ήταν ένα τέτοιο ατυχές επεισόδιο. Ο πόλεμος που ξέσπασε γύρω από την προκρινόμενη διαδικασία ελέγχου είχε πρώτο θύμα –και ίσως μοναδικό– την αξιοπιστία των βουλευτών. Οι βουλευτές εκλήθησαν να ψηφίσουν στοιχισμένοι κομματικά, εν ονόματι ενός βραχυπρόθεσμου πολιτικού οφέλους. Το τελικό προϊόν πιθανότατα θα είναι μία ακόμη παρωδία έρευνας και ελέγχου, μία ακόμη υπεκφυγή· η απογοητευτική εικόνα του Κοινοβουλίου χθες συνηγορεί υπέρ αυτού. Το όφελος; Η κυβέρνηση συνασπισμού θα συνεχίσει την πορεία της, έστω με λαβωμένο κύρος. Η ζημιά; Κανείς δεν πιστεύει ότι η Βουλή βούλεται να φωτίσει και να τιμωρήσει προς φρονηματισμόν. Η τέτοια απώλεια πίστης είναι μεγάλη ζημιά.

Δεύτερο ατυχές επεισόδιο, άλλης τάξεως. Προχθές στη Βουλή, οι βουλευτές της Ν.Δ. του ΠΑΣΟΚ, των Ανεξ. Ελλήνων και της Χρυσής Αυγής υπερψήφισαν τροπολογία σύμφωνα με την οποία το ελληνικό κράτος προσλαμβάνει κατ’ εξαίρεσιν και μισθοδοτεί μουσουλμάνους ιεροδιδασκάλους (ιμάμηδες) για να διδάσκουν το Κοράνι στα σχολεία της Θράκης με μειονοτικό πληθυσμό. Δηλαδή, τα παιδιά μουσουλμανικού θρησκεύματος δεν θα διδάσκονται από Ελληνες καθηγητές θεολόγους, διορισμένους μέσω ΑΣΕΠ, την ύλη του ενιαίου ανά την επικράτεια αναλυτικού προγράμματος, αλλά θα δέχονται μαθήματα κατήχησης από ιμάμηδες.

Η νομοθέτηση αυτή παραβιάζει κατάφωρα την αρχή του ουδετερόθρησκου σχολείου και στέλνει την Παιδεία πολλά χρόνια πίσω. Το ιδεατό, προς το οποίο βαδίζει το ελληνικό σχολείο, είναι το μάθημα των Θρησκευτικών να αποτινάξει εντελώς τον ομολογιακό, κατηχητικό του χαρακτήρα που είχε στο παρελθόν και να διδάσκει στα παιδιά θρησκευτική ιστορία, στοιχεία των θρησκειών, βιβλική θεολογία, τον λόγο του Κορανίου κ.ά. Οι καθηγητές, απόφοιτοι των πανεπιστημίων, διορισμένοι βάσει σταθερών κριτηρίων από το ΑΣΕΠ και υπόλογοι έναντι του υπουργείου Παιδείας, είναι οι μόνοι αρμόδιοι να διδάξουν το μάθημα. Οι ιερωμένοι δεν έχουν θέση στη σχολική αίθουσα· η θέση τους είναι στους ναούς και στα κατηχητικά. Διαφορετικά, το σχολείο από ουδετερόθρησκος χώρος μάθησης θα μετατραπεί σε πολυκατηχητικό, στο οποίο θα μπαινοβγαίνουν ιερωμένοι ποικίλων δογμάτων για να κατηχήσουν και να προσηλυτίσουν. Σήμερα ο ιμάμης, αύριο ο πεντηκοστιανός πάστορας και ο χιλιαστής, μεθαύριο ο ινδουιστής γκουρού και ο κήρυκας του δωδεκάθεου.

Η δικαιολογία ότι το τουρκικό προξενείο ελέγχει τώρα την ισλαμική κατήχηση και τη διδασκαλία του Κορανίου εκτός σχολείου δεν είναι ικανή να ανατρέψει τον θρησκευτικά ουδέτερο χαρακτήρα του σχολείου σε ένα κοσμικό, δημοκρατικό κράτος. Τα στοιχεία του Ισλάμ και του Κορανίου μπορούν και πρέπει να τα διδάσκουν, μαζί με όλη την υπόλοιπη ύλη, μόνο οι κοσμικοί καθηγητές, επιστήμονες προσλαμβανόμενοι βάσει διαγωνισμού. Στο σχολείο διδάσκεται γνώση και όχι πίστη. Οι βουλευτές της Ελληνικής Δημοκρατίας δυστυχώς έστειλαν το ελληνικό σχολείο στην εποχή των μιλέτ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.