Bruegel: Νομικά επιτρεπτή η αναδιάρθρωση- Δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί του Βερολίνου

Νομικά εμπόδια ως προς τους όρους του μορατόριουμ για το ελληνικό χρέος δεν υπάρχουν.....αναφέρει το ινστιτούτο Bruegel....

ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ Bruegel υπογραμμίζει πως η αντιμετώπιση του ζητήματος του ελληνικού χρέους είναι κεντρικής σημασίας για την υπέρβαση της ελληνικής κρίσης, παράλληλα με την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και προτείνει, ουσιαστικά, αναδιάρθρωσή του με τρόπο που δεν θα αντιβαίνει στην κοινοτική και εθνική νομοθεσία. Το μέτρο, τονίζει, είναι επιβεβλημένο και νομκά εφικτό.

Σε γνώμη των Αρμ. Μπόγκαντι, Μ. Φράτζερ και Γκ. Βολφ του ινστιτούτου, με τον τίτλο «το βάρος του ελληνικού χρέους μπορεί και πρέπει να ελαφρυνθεί εντός του ευρώ» (γερμανικά), τονίζεται πως οι τωρινές προβλέψεις του ελληνικού προγράμματος δεν αρκούν.

«Η τωρινή διασύνδεση της εξυπηρέτησης του χρέους με την παραμονή στην Ευρωζώνη οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο που αυξάνει την αβεβαιότητα, αποδυναμώνει την ανάπτυξη και καθιστά έτσι πιο απίθανη την αποπληρωμή του χρέους» αναφέρεται.

«Προτείνουμε να σπάσει αυτός φαύλος κύκλος με σύνδεση των επιτοκίων με τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και με ένα “μορατόριουμ χρέους” που θα συνοδεύεται με επιπρόσθετους όρους» αναφέρεται.

Κάτι τέτοιο, τονίζεται, «δεν θα αφαιρεί σε καμία περίπτωση τα κίνητρα για υιοθέτηση μέτρων, θα επιβαρύνει μόνο ελάχιστα τους προϋπολογισμούς των χωρών της Ευρωζώνης και ως εκ τούτου δεν θα είχε αξιοσημείωτες επιπτώσεις στο γερμανικό φρένο χρέους».

«Τέτοιο μορατόριουμ πληρωμών, οικονομικά ένας είδος αναδιάρθρωσης, είναι νομικά επιτρεπτό στην Ευρωζώνη» τονίζεται, «και δεν πείθει ο ισχυρισμός του γερμανικού ΥΠΟΙΚ πως για κάτι τέτοιο θα χρειαζόταν προσωρινό Grexit».
Δεν υπάρχουν νομικά εμπόδια για αναδιάρθρωση του χρέους

Η μεγαλύτερη ζημιά στην αντιπαράθεση μεταξύ της Ελλάδας και της ΕΕ είναι μια γενική απώλεια της εμπιστοσύνης αναφέρει σε ειδική ανάλυση του το think tank Bruegel. 

Η Ελλάδα έχει εγκλωβιστεί, οι άνθρωποι, οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές πρέπει να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη στο μέλλον και στην βιωσιμότητας της χώρας. 

Το ζήτημα του χρέους είναι κεντρικό, ακόμη και αν η εξυπηρέτηση του χρέους δεν είναι επί του παρόντος πιεστικό ζήτημα. 

Κανείς δεν αμφισβητεί την ανάλυση του ΔΝΤ, ότι η βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάκαμψη.

Το τρίτο πρόγραμμα, το οποίο συζητείται επί του παρόντος, πρέπει να φέρει την Ελλάδα στα επίπεδα των στόχων που υπήρχαν προς τα τέλη του 2014.

Θυμίζουμε η πρόβλεψη ήταν για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9% με 3%. 

Το τρίτο πρόγραμμα της Ελλάδος αποσκοπεί στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και στην προστασία των δανείων των πιστωτών. 

Μεγάλο μέρος των πληρωμών θα κατευθυνθεί στην αποπληρωμή του χρέους. 

Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό: 

Η σημερινή σχέση μεταξύ της εξυπηρέτησης του χρέους και της ένταξης στη νομισματική ένωση οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο που αυξάνει την αβεβαιότητα αποδυναμώνει την ανάπτυξη και στο τέλος θα καταστήσει απίθανη την αποπληρωμή του χρέους.

Δεν θα υπάρξει καμία εμπιστοσύνη και καμία ανάπτυξη στην Ελλάδα, χωρίς λύση στο πρόβλημα του χρέους.

Προτείνουμε να σπάσουμε αυτόν τον φαύλο κύκλο μέσω ενός μοντέλου συσχέτισης των επιτοκίων δανεισμού με στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με επιπλέον όρους μορατόριουμ για την αποπληρωμή του χρέους. 

Μια Ελλάδα χωρίς ανάπτυξη δεν θα έχει κανένα ενδιαφέρον. 

Όσο ισχυρότερη είναι η ανάπτυξη, τόσο μεγαλύτερα θα είναι τα τοκοχρεολύσια που θα πληρώνονται στους ευρωπαίους πιστωτές.

Το μορατόριουμ του χρέους σημαίνει ότι η Ελλάδα το 2022, όταν θα ξεκινήσει η εξυπηρέτηση του χρέους προς τους πιστωτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορεί να αναβάλει την αποπληρωμή ή να μειώσει το βάρος των τόκων, αν το ΑΕΠ δεν αναπτύσσεται σε επίπεδα που θα έχουν προσυμφωνηθεί.
Μια τέτοια λύση θα έβαζε ένα τέλος στην αβεβαιότητα και θα καθιστούσε την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ως ζήτημα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και προϋπόθεση για την εξυπηρέτηση του χρέους της. 

Η σταθερότητα και η προβλεψιμότητα θα επέστρεφαν και μαζί θα άρχιζε να αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη.

Μια κυβέρνηση θα έχει πάντα μεγάλο ενδιαφέρον για τις μεταρρυθμίσεις αν αυτές ενισχύουν την ανάπτυξη και μειώνουν την ανεργία.

Φυσικά, θα χρειαστεί μεγάλη προσοχή στη διαμόρφωση του προγράμματος, έτσι ώστε να αποφευχθούν αντιπαραγωγικά κίνητρα.

Αυτό είναι εφικτό και οι προϋποθέσεις είναι ευνοϊκές. 

Μια τέτοια λύση θα ήταν επίσης για τους πιστωτές συμφέρουσα, διότι με χαμηλή ανάπτυξη, ένα κούρεμα είναι αναπόφευκτο, με ισχυρή ανάπτυξη, όπως στην Ιρλανδία, η λύση του κουρέματος εκ των πραγμάτων θα εγκαταλειφθεί. 

Με ένα τέτοιο μορατόριουμ στις πληρωμές του χρέους, ένα είδος οικονομικής αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους προς τους δημόσιους πιστωτές, νομικά επιτρέπεται στη ζώνη του ευρώ.
Οι παρατηρήσεις του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου σχετικά με τη σύσταση του ESM αλλά και άλλες αποφάσεις συνηγορούν στην άποψη ότι η αναδιάρθρωση του χρέους νομικά επιτρέπεται στην ευρωζώνη. 

Ένα μορατόριουμ στο ελληνικό χρέος έχει δύο προϋποθέσεις.
1) Αναδιάρθρωση που πιστοποιεί το ΔΝΤ στο ελληνικό χρέος
2) Η αναδιάρθρωση πρέπει να συνοδεύεται από μια συμφωνία βιώσιμων αλλαγών του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομικής πειθαρχίας.
 Αυτό είναι το τρίτο πρόγραμμα και ελπίζουμε να συμφωνηθεί. 

Οι όροι για τον θεμελιώδη εκσυγχρονισμό του ελληνικού κράτους είναι ξεκάθαροι. 

Νομικά εμπόδια ως προς τους όρους του μορατόριουμ για το χρέος δεν υπάρχουν. 

Από οικονομική άποψη, η λύση αυτή όχι μόνο θα αυξήσει την πιθανότητα ανάκαμψης της Ελλάδος αλλά θα καταδείξει ότι η Γερμανία και οι άλλοι πιστωτές έχουν συμφέρον να βοηθήσουν την Ελλάδα ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα της ζώνης του ευρώ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου