01/13/16

Ο Γιάνης Βαρουφάκης απάντησε στα λεγόμενα του Στουρνάρα περί εισβολής στο Νομισματοκοπείο, τονίζοντας ότι αποκαλύφθηκε ποιος σχεδίασε, ενορχήστρωσε και επέβαλε τα capital controls.



Αναλυτικά το σχόλιο του Γιάνη Βαρουφάκη σύμφωνα με το The Press Project:

«Με ενδιαφέρον διαβάζω ότι ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ) είχε
πληροφορίες ότι κάποιοι, προφανώς ανόητοι, σχεδίαζαν «εισβολή» στο
Νομισματοκοπείο. Αναρωτιέμαι ποιοί ήταν αυτοί και γιατί οι συγκεκριμένοι
πληροφοριοδότες του κ. Διοικητή, αλλά και ο ίδιος, έκριναν σκόπιμο να μην
πληροφορήσουν επ’ αυτού τον Υπουργό Οικονομικών και την κυβέρνηση.
(Εκτός αν εννοεί, οπότε τον προκαλώ να το δηλώσει δημοσίως, ότι τα σχέδια
αυτά εκπονήθηκαν από τον Υπουργό Οικονομικών, τον Πρωθυπουργό και/ή
το λοιπό οικονομικό επιτελείο.)

Όσο για το άτυπο διπλό νόμισμα, αξίζει να σημειωθεί πως αυτό ακριβώς έχει
η χώρα σήμερα! Με απόφαση μάλιστα της ΤτΕ της 18ης Αυγούστου
(δημοσιευμένη στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης) σύμφωνα με την οποία
απαγορεύεται η μερική ή ολική αποπληρωμή δανείων (π.χ. στεγαστικών) με
ευρώ που διαθέτει ο πελάτης σε τραπεζικό λογαριασμό της ημεδαπής – αλλά
επιτρέπεται με μετρητά ή ευρώ του «εξωτερικού». Με αυτή την σκανδαλώδη
απόφαση του περασμένου Αυγούστου, η ΤτΕ εγκαινίασε δύο ευρώ:

- Ένα «ελληνικό» ευρώ που παραμένει εγκλωβισμένο (λόγω capital
controls) στις ελληνικές τράπεζες, με το οποίο οι έλληνες απαγορεύεται
να αποπληρώνουν χρέη τους εντός της χώρας (ακόμα και στην δική
τους τράπεζα).

- Κι ένα «ξένο» ευρώ, χάρτινο ή σε «συνάλλαγμα», με μεγαλύτερη αξία
λόγω της δυνατότητάς του να αποσβαίνει εγχώρια χρέη.

Όσο για τον αντίκτυπο του δημοψηφίσματος στο τραπεζικό γίγνεσθαι, να
θυμίσω ότι οι πολίτες δεν έτρεξαν στα ATM λόγω του δημοψηφίσματος.
Έτρεξαν στα ΑΤΜ επειδή το Eurogroup και η τρόικα αποφάσισαν να
τιμωρήσουν τον ελληνικό λαό με capital controls επειδή, άκουσον-άκουσον,
τόλμησε να εκλέξει μια κυβέρνηση που έθεσε το απεχθές τελεσίγραφο του
Eurogroup της 25ης Ιουνίου στην κρίση του ελληνικού λαού.

Χαίρομαι που αποκαλύπτεται ποιος σχεδίασε, ενορχήστρωσε και επέβαλε τα
capital controls. Εν αρχή ην η πρωτοφανής στα χρονικά των κεντρικών
τραπεζών «προειδοποίηση» του κ. Διοικητή, στις αρχές Δεκέμβρη του 2014,
για έλλειψη ρευστότητας που θα επέλθει (εννοώντας αν δεν επανεκλεγόταν ο
κ. Σαμαράς), με την οποία «προειδοποίηση» επιβεβαίωσε πόσο εύκολα
μπορεί ο κεντρικός τραπεζίτης μιας χώρας να πυροδοτήσει έξοδο
καταθέσεων από τις τράπεζες (bank run). Την σκυτάλη ανέλαβε ο κ.
Ντάιζελμπλουμ ο οποίος στην πρώτη συνάντησή μας (30 Ιανουαρίου)
απείλησε ανοικτά πως μη συμμόρφωση στο παταγωδώς αποτυχημένο
πρόγραμμα της τρόικας θα σήμανε κλείσιμο των τραπεζών. Μέρες αργότερα,
η ΕΚΤ απέσυρε το waiver για να εντείνει την ανασφάλεια των καταθετών.Στην
συνέχεια, στελέχη της ΕΚΤ, και ο ίδιος ο Διοικητής της ΤτΕ, πίεζαν για την
εισαγωγή capital controls ως θεραπεία του bank run που εκείνοι είχαν
ξεκινήσει.

Τέλος, ενδιαφέρον έχει η ταύτιση του κεντρικού τραπεζίτη με την άποψη
Σόιμπλε-Ντάιζελμπλουμ, την οποία σήμερα καταδικάζει σύσσωμη η
προοδευτική Ευρώπη, ότι η απόρριψη στις κάλπες ενός προγράμματος
δημοσιονομικής πολιτικής που απέτυχε παταγωδώς «δεν ήταν συνεπής με
την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη»,

thepressproject.gr

Το σύνολο του κυβερνητικού έργου εξελίσσεται σε μια δύσκολη άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στην εφαρμογή μιας συμφωνίας και στην εφαρμογή πλευρών του κυβερνητικού προγράμματος που θα μπορούσαν να βάλουν αριστερό πρόσημο στο τελικό αποτέλεσμα

Σημαντικό μέρος αυτής της προσπάθειας έχει αναλάβει και ο υπουργός Οικονομικών, που διαχειρίζεται και τον τομέα της διαπραγμάτευσης, αλλά και μεγάλο μέρος των διεθνών επαφών. Από τη θετική και αρνητική εμπειρία του Ευκλείδη Τσακαλώτου επιχειρούμε να αντλήσουμε συμπεράσματα για όσα έγιναν μέχρις εδώ και για όσα μπορούμε να ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον.

Ασκείται οξεία κριτική στην πρόταση της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, από πολλές πλευρές. Ποια είναι η απάντηση του υπουργού Οικονομικών; Υπάρχει το ταξικό πρόσημο, στις ρυθμίσεις που προτείνονται;

Συνολικά η ασφαλιστική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης καλείται να διαμορφώσει μια πολύ δύσκολη ισορροπία: να προστατεύσει τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα και τους χαμηλοσυνταξιούχους, οι οποίοι από το 2010 έχουν υποστεί 12 διαδοχικές μειώσεις συντάξεων, να επιτύχει τον δημοσιονομικό στόχο τής εξοικονόμησης περίπου 1% του ΑΕΠ από τη συνταξιοδοτική δαπάνη, να καταστήσει το ασφαλιστικό σύστημα οικονομικά βιώσιμο και ουσιαστικά αναδιανεμητικό και να θέσει τους όρους για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των εργαζομένων σ’ αυτό, δίνοντας μια προοπτική βελτίωσης της κατάστασης. Και η σημερινή πρόταση της κυβέρνησης, παρ’ όλα τα προβλήματα που μπορεί να έχει, επιτυγχάνει σε σημαντικό βαθμό την ισορροπία αυτή. Βασικές εκφράσεις της πολιτικής μας συναντά κανείς στο νέο θεσμό της Εθνικής Σύνταξης, η οποία θα χορηγείται σε όσους έχουν τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης, καλύπτοντας έτσι και τους πολλούς που σήμερα έχουν διακοπτόμενο εργασιακό βίο, αλλά και τους μακροχρόνια άνεργους. Το ταξικό πρόσημο εντοπίζεται και στα ποσοστά αναπλήρωσης που είναι υψηλά για τους χαμηλόμισθους, έτσι ώστε στους ασθενέστερους να εξασφαλίζεται μια σύνταξη πολύ κοντά στο μισθό που έπαιρναν όσο ανήκαν στον ενεργό πληθυσμό. Ταυτόχρονα, μέσω του εργαλείου της προσωπικής διαφοράς, διασφαλίζει στους σημερινούς συνταξιούχους ότι δεν θα υπάρξει καμία μείωση στις συντάξεις τους.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να μετριάσει όσο μπορεί τα μέτρα που επιβαρύνουν τα λαϊκά στρώματα. Όμως, ο κόσμος δεν κρίνει την κατάστασή του μόνο με τα μέτρα που προκύπτουν από τους μνημονιακούς καταναγκασμούς της συμφωνίας του Ιουλίου. Την κρίνει με το σύνολο των μνημονιακών βαρών απ΄ το 2011, εφόσον αυτά είναι ενεργά, τα υφίσταται. Πώς το αντιμετωπίζει αυτό η κυβέρνηση;

Η κυβέρνηση προσπαθεί να αναπτύξει ταυτόχρονα και το κοινωνικό της πρόγραμμα. Μέχρι τώρα έχουν υπάρξει μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανθρωπιστικής κρίσης, την ανάταξη του υγειονομικού συστήματος, με την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, που είναι μια σπουδαία τομή. Δεν πρέπει να υποτιμούμε καθόλου και τις σπουδαίες νομοθετικές παρεμβάσεις στη σφαίρα των δικαιωμάτων, όπως την απόδοση της ιθαγένειας στα παιδιά των μεταναστών, τη μεταρρύθμιση στο σωφρονιστικό σύστημα, την επέκταση και ισχυροποίηση του συμφώνου συμβίωσης, καθώς και τη συνολική διαχείριση του προσφυγικού και μεταναστευτικού ζητήματος. Από την άλλη, γνωρίζουμε ότι ο τελικός απολογισμός θα κριθεί από τα ζητήματα της καθημερινότητας, ιδιαίτερα από το μείζον ζήτημα της ανεργίας. Θα έχουμε αποτύχει αν δεν καταφέρουμε να βάλουμε μπροστά την οικονομία, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και μάλιστα σε ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο από το νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα. Και όλα αυτά σε συνθήκες δημοσιονομικής υστέρησης, που κάνουν την προσπάθειά μας για το «παράλληλο» πρόγραμμα ακόμα πιο δύσκολη.

Οι προοπτικές της οικονομίας

Ποια η προοπτική της οικονομίας; Μια πρώτη εκτίμηση της κυβέρνησης είναι ότι πήγε καλύτερα του αναμενόμενου. Έχεις την άποψη ότι οι απαισιόδοξες προβλέψεις ότι το πρόγραμμα δεν βγαίνει, ότι κάποια στιγμή θα ανακύψει το αδιέξοδο είναι αστήρικτες; Πού εδράζεται η αισιοδοξία; Ποιος ο ρόλος της θετικής προοπτικής στο πολιτικό σχέδιο της κυβέρνησης;

Πολλές φορές στην παγκόσμια ιστορία η Aριστερά δεν έχει πάει και τόσο καλά στο βάθος μιας ύφεσης, αλλά έχει ανακάμψει μαζί με την οικονομία. Ίσως γιατί ο κόσμος φοβάται κατά τη διάρκεια μιας κρίσης, αλλά δεν ξεχνάει, όταν έχουν ξεπεραστεί τα χειρότερα, ποιες πολιτικές δυνάμεις ευθύνονταν για την κρίση και τη μεροληπτική αντιμετώπισή της. Στη σημερινή συγκυρία δεν είναι εύκολο να είναι κανείς πολύ αισιόδοξος, όταν η ευρωπαϊκή οικονομία βρίσκεται σε στασιμότητα και τα προβλήματα της οικονομικής αρχιτεκτονικής της ΕΕ δεν έχουν αντιμετωπιστεί, όταν υπάρχουν άσχημα νέα από την Κίνα και άλλους σημαντικούς κρίκους της παγκόσμιας οικονομίας, και όταν οξύνονται οι γεωστρατηγικές αντιθέσεις που αποτελούν και το βασικό τροφοδότη των προσφυγικών ροών και της τρομοκρατίας.

Από την άλλη, υπάρχουν δυνατότητες για την ελληνική οικονομία όταν ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση και βρεθεί μια ικανοποιητική λύση για το χρέος. Πολλά βέβαια θα εξαρτηθούν όχι μόνο από τα νέα επενδυτικά εργαλεία, όπως η επενδυτική τράπεζα και το νέο ταμείο, αλλά και το αναπτυξιακό μας σχέδιο. Παγκοσμίως οι οικονομίες δεν στερούνται μόνο ρευστότητα και χρηματοδότηση, αλλά και αξιόλογες επενδυτικές ευκαιρίες. Χωρίς το δεύτερο, η αριστερά θα επαναλάβει την αποτυχία του Σημίτη και των εκσυγχρονιστών, όπου υπήρχε μεν χρηματοδότηση, αλλά τα λεφτά πήγαν κυρίως σε υποδομές και σε έργα που δεν είχαν τη δυναμική μιας αναδιάρθρωσης.

Μερικές φορές δίνεται η εικόνα απ’ τις τοποθετήσεις της κυβέρνησης ότι βλέπει μια πολύ γραμμική και θετική εξέλιξη από τις διαπραγματεύσεις στην αξιολόγηση, την έξοδο στις αγορές, στις συζητήσεις για το χρέος κ.τ.λ. Δεν είναι λίγο αισιόδοξο; Η ως τώρα διαπραγματευτική πραγματικότητα με τους θεσμούς το επιτρέπει; Στην «Καθημερινή» σημείωσες ότι «έχουμε διαφορετικό σχέδιο για την έξοδο της χώρας από την κρίση» με τους θεσμούς.

Νομίζω ότι έχεις δίκιο για την εντύπωση γραμμικότητας που δίνει η εκφώνηση του οδικού μας χάρτη εξόδου από την κρίση. Βέβαια, είναι κάτι που συμμερίζονται πολλές αφηγήσεις που προσπαθούν να εμπνεύσουν τον κόσμο. Αλλά για την αριστερά αυτό έχει κινδύνους. Νομίζω ότι ήταν λάθος, για παράδειγμα, ότι πριν τις εκλογές του Γενάρη του 2015, δεν προετοιμάσαμε τον κόσμο για τις συγκρούσεις που θα αντιμετωπίζαμε. Και το πληρώσαμε. Ακόμα και τώρα, τόσο στο ευρωπαϊκό επίπεδο, όσο και εντός της χώρας, είναι δυνατόν να πιστεύει κανείς ότι μπορεί να αλλάξεις τα πράγματα χωρίς συγκρούσεις; Να αμφισβητήσεις την κυριαρχία της λιτότητας; Να δημιουργήσεις ένα δημόσιο χώρο - στη δημόσια διοίκηση, στην υγεία, στην παιδεία - προστατευόμενο από ισχυρά ιδιωτικά συμφέροντα; Όταν θέτεις αυτά τα ερωτήματα, η απάντηση βγαίνει αβίαστα.

Αξιολόγηση και συζήτηση για το χρέος

Συχνά ο πολιτικός λόγος στελεχών της κυβέρνησης απομακρύνεται σημαντικά από τη δημόσια και επίσημη τοποθέτηση ότι η συμφωνία του Ιουλίου ήταν προϊόν ενός εκβιασμού, μια πραγματικότητα με την οποία συμβιώνουμε και αγωνιζόμαστε να υπερβούμε με διαφόρους τρόπους. Αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα στις σχέσεις μας με τις λαϊκές τάξεις;

Δεν συμφωνώ με προσπάθειες «εξωραϊσμού» των υπαρκτών προβλημάτων διαχείρισης μιας συμφωνίας που απέχει σε μεγάλο βαθμό από το πρόγραμμά μας. Από την άλλη, καταλαβαίνω τους όρους με τους οποίους διεξάγεται η πολιτική αντιπαράθεση, με μια αντιπολίτευση που λες και γεννήθηκε σήμερα το πρωί, η οποία παρουσιάζεται άμεμπτη και αμέτοχη της τραγικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η ελληνική κοινωνία και οικονομία. Με αυτή την έννοια κατανοώ - χωρίς όμως να συμμερίζομαι- αστοχίες στο δημόσιο λόγο. Αλλά για να είμαστε δίκαιοι, πιστεύω ότι ως επί το πλείστον ο δημόσιος λόγος της κυβέρνησης και του κόμματος είναι ταξικός, δηλαδή οι κοινωνικές μας αναφορές, άρα και οι επιλογές μας είναι σαφείς υπέρ της μισθωτής εργασίας και των λαϊκών στρωμάτων.

Οι συζητήσεις για το χρέος έχουν πολύ δύσκολες πτυχές, που δεν συνδέονται μόνο με το ύψος των διευκολύνσεων, αλλά και με τους όρους που θα τεθούν, προς τούτο, από τους δανειστές. Εδώ εμπλέκεται και ο ρόλος του ΔΝΤ και η συμμετοχή του στο πρόγραμμα. Δεν θέτει πρόωρα θέμα σχέσεων με το ΔΝΤ, άρα και τον άξονα της διαπραγμάτευσης;

Για τους όρους που θα τεθούν πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Εάν θεωρηθεί από τον κόσμο εντός και εκτός της χώρας ότι οι όροι αυτοί σημαίνουν πως η Ελλάδα πρέπει την επόμενη περίοδο να περάσει μια σειρά από νέα πολιτικά τεστ, νέες αξιολογήσεις, μέχρι να πάρει οριστική λύση στο χρέος, τότε το πρόγραμμα θα αποτύχει. Ούτε οι επενδυτές, ούτε οι αποταμιευτές, ούτε οι καταναλωτές θα αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, και τα βασικά δεδομένα της οικονομίας θα παραμείνουν αμετάβλητα. Σε αυτή την περίπτωση δύσκολα θα φθάσουμε τους στόχους μας και η πολιτική αστάθεια θα επιστρέψει. Το ΔΝΤ φαίνεται ότι το καταλαβαίνει αυτό το επιχείρημα πιο πολύ από κάποια κράτη μέλη της ευρωζώνης. Από την άλλη, άλλα κράτη μέλη φαίνεται ότι αλλάζουν στάση. Αλλά, επειδή τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα πολλών οικονομιών με υψηλό χρέος, δεν είναι λογικό να ευελπιστεί κανείς ότι κάποτε η ευρωζώνη θα μπορέσει να λύσει τα του οίκου της χωρίς εξωτερική διαιτησία;

Καθώς κινείσαι πολύ εκτός Ελλάδας και συναντάς αξιωματούχους διαφόρων προελεύσεων πώς εκτιμάς ότι θα επιδράσουν οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις στη σχέση της Ελλάδας με τους θεσμούς; Αλλάζουν τα περιθώρια της διαπραγμάτευσης; Η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ προγραμματίζουν συναφείς πρωτοβουλίες;

Η διαπραγμάτευση είναι μια πολύπλοκη και πολύ σύνθετη διαδικασία. Ιδιαίτερα όταν διαπραγματεύεσαι με πολλούς παίκτες, που δεν συμφωνούν πάντα μεταξύ τους, και όταν αυτές οι διαφορές, μερικές φορές τουλάχιστον, έχουν να κάνουν με πράγματα που δεν σε αφορούν. Σε τελευταία ανάλυση η διαπραγμάτευση είναι πάντα πολιτική. Αλλά όλα τα επίπεδα έχουν τη σημασία τους - άλλο ένα μάθημα που μας πήρε χρόνο να το κατανοήσουμε σε όλες τις διαστάσεις του. Και το τεχνικό επίπεδο, όπου, άμα δεν είσαι καλά προετοιμασμένος, τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται. Πρέπει να ξέρεις τι ζητάς, για ποιο λόγο, και με τα ανάλογα επιχειρήματα. Μόνο σε αυτή την περίπτωση μπορεί να μεταφερθεί η επί της ουσίας πολιτική διαπραγμάτευση σε ανώτερο επίπεδο. Και το ίδιο ισχύει και για την πίεση που μπορούν να ασκήσουν άλλα κόμματα και κινήματα.

Προσδοκίες για το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ

Επίκειται το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Ποιος νομίζεις ότι πρέπει να είναι ο κορμός των εργασιών του;

Νομίζω ότι είναι κοινή πεποίθηση όλων των μελών και των στελεχών του κόμματός μας ότι σήμερα απαιτείται ένα νέο πολιτικό σχέδιο απεγκλωβισμού από τη λιτότητα, τα μνημόνια και την επιτήρηση, το οποίο να λαμβάνει υπόψη αφενός τη συγκυρία της καπιταλιστικής κρίσης, την έξαρση των ανταγωνισμών, των προσφυγικών ροών και των νομισματικών πολέμων, αφετέρου την ιδιοσυστασία του ελληνικού κράτους και των κοινωνικών συμμαχιών του μπλοκ εξουσίας. Έχω την πεποίθηση ότι η διακυβέρνηση της χώρας, όπως και η ίδια η διαπραγμάτευση μας βοήθησαν να δούμε καθαρότερα τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εκπόνηση του σχεδίου, τόσο ως προς την ελληνική διάστασή του, όσο και ως προς τη διεθνή και την ευρωπαϊκή. Νομίζω ότι είναι σαφές πλέον για όλους μας ότι το πολιτικό μας σχέδιο πρέπει να κινείται παράλληλα και ως προς τις δύο διαστάσεις, την εγχώρια και την ευρωπαϊκή.

Επί πλέον, υπάρχει το θέμα του ίδιου του κόμματος: η δημοκρατική λειτουργία του, η αποτελεσματική του παρέμβαση και άλλα πολλά. Αλλά αυτό αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, που με ανησυχεί ακόμα περισσότερο από άλλα ζητήματα που τέθηκαν. Αξίζει να επανέλθουμε στο μέλλον σε αυτό το θέμα, γιατί δεν αρκεί μια σύντομη απάντηση. 
Παύλος Κλαυδιανός/epohi.gr

Μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης για τους μεν, άδικος φόρος στους αναξιοπαθούντες πρόσφυγες για τους δε, το μέτρο που προβλέπει το νομοσχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα στην αστυνομία να προχωρά στην κατάσχεση αγαθών που οι αιτούντες άσυλο μπορεί να έχουν μαζί τους.


Η συντηριτική κυβέρνηση της Δανίας ανακοίνωσε σήμερα ότι κατέληξε σε συμφωνία με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ώστε να εξασφαλιστεί η στήριξη της πλειοψηφίας της Βουλής της χώρας στο αμφιλεγόμενο σχέδιο νόμου που προβλέπει την κατάσχεση ατομικών ειδών αξίας των προσφύγων και των μεταναστών οι οποίοι φθάνουν στη χώρα, ώστε να καλύπτεται το κόστος της φιλοξενίας τους.

Το Venstre, το φιλελεύθερο κόμμα του πρωθυπουργού Λαρς Λόκε Ράσμουσεν, και οι σύμμαχοί του που ανήκουν στη δεξιά, το Κόμμα του Λαού της Δανίας (DF), η Φιλελεύθερη Συμμαχία και το Λαϊκό Κόμμα, κατέληξαν σε μια συμφωνία με τους Σοσιαλδημοκράτες για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που θα υποβληθεί σήμερα Τετάρτη προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο, που έχει ήδη προκαλέσει πληθώρα κυρίως αρνητικών σχολίων στο εξωτερικό, είχε αντιμετωπιστεί με έντονες επιφυλάξεις ακόμη και στις τάξεις των κομμάτων που υποστηρίζουν την κυβέρνηση. Η υπουργός Μετανάστευσης και Ενσωμάτωσης Ίνγκα Στόιμπεργκ αναγκάστηκε να προχωρήσει σε τροποποιήσεις του δύο φορές αφότου είχε ανακοινωθεί, την 10η Δεκεμβρίου.

Μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης για τους μεν, άδικος φόρος στους αναξιοπαθούντες πρόσφυγες για τους δε, το μέτρο που προβλέπει το νομοσχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα στην αστυνομία να προχωρά στην «κατάσχεση αγαθών που οι αιτούντες άσυλο μπορεί να έχουν μαζί τους για καλύπτεται το κόστος των αναγκών τους σε τροφή και στέγη».

Στην αρχική του μορφή, το νομοσχέδιο προέβλεπε ότι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες θα έχουν δικαίωμα να φέρνουν μαζί τους και να κρατούν στην κατοχή χρήματα και αγαθά έως της αξίας των 3.000 κορόνων Δανίας (περίπου 400 ευρώ) και κοσμήματα συναισθηματικής αξίας για τους ίδιους. Οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο που θα υπερέβαινε αυτή την αξία προβλεπόταν ότι θα κατάσχεται.

Αλλά μετά την κατακραυγή που ξέσπασε, η υπουργός παρουσίασε την 8η Ιανουαρίου ένα "βελτιωμένο" κείμενο, που αυξάνει την αξία των χρημάτων και των ατομικών περιουσιακών στοιχείων που μπορούν να φέρουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες στις 10.000 κορόνες Δανίας (1.350 ευρώ). Τα κοσμήματα, τα οικογενειακά πορτρέτα ή τυχόν αναμνηστικά που μπορεί να έχουν μαζί τους δεν θα κατάσχονται παρά μόνο εάν έχουν «μεγάλη χρηματική αξία», σύμφωνα με το τροποποιημένο κείμενο.

Πέραν της αύξησης στις 10.000 κορόνες το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή εξαιρεί «εντελώς» από τα αγαθά που θα κατάσχονται όλα τα είδη «ιδιαίτερης συναισθηματικής αξίας» που μπορεί να έχουν μαζί τους οι αιτούντες άσυλο και οι μετανάστες οι οποίοι εισέρχονται στη Δανία.

Στις εξηγήσεις που έδωσε στον Β. Κεγκέρογλου, ο Λ. Γρηγοράκος υπογράμμισε πως δεν εννοούσε κάτι τέτοιο και πως οι δημοσιογράφοι εξέλαβαν λανθασμένα τις δηλώσεις του....

Σε παρερμηνεία αποδίδουν από το ΠΑΣΟΚ τις δηλώσεις του Λεωνίδα Γρηγοράκου ο οποίος το πρωί είχε μιλήσει με θερμά λόγια για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κάνοντας μάλιστα λόγο για ενδεχόμενη συμπόρευση στελεχών του κοινοβουλευτικού συνασπισμού με τη Νέα Δημοκρατία.

«Διαφορετικά τα σημεία της συνέντευξης Γρηγοράκου από την ερμηνεία που δόθηκε» δήλωσε ο γραμματέας της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ Βασίλης Κεγκέρογλου, σχετικά με τα όσα είχε πει ο Λεωνίδας Γρηγοράκος για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, σε μία προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις.

Μιλώντας στο ΒΗΜΑ 99,5 ο Βασίλης Κεγκέρογλου είπε ο Λ. Γρηγοράκος του έστειλε την απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη, με τα δύο επίμαχα σημεία να είναι διαφορετικά από ό,τι ερμηνεύονται από τους ίδιους που έδωσαν τη συνέντευξη.

Στη συνέχεια ο Β. Κεγκέρογλου συναντήθηκε με τον Λ. Γρηγοράκο, ο οποίος απέδωσε το «θόρυβο» που προκλήθηκε σε παρερμηνεία των δηλώσεών του από τους δημοσιογράφους. Στις εξηγήσεις που έδωσε στον Β. Κεγκέρογλου, ο Λ. Γρηγοράκος υπογράμμισε πως δεν εννοούσε κάτι τέτοιο και πως οι δημοσιογράφοι εξέλαβαν λανθασμένα τις δηλώσεις του.

Η δήλωση του Β. Κεγκέρογλου μετά τη συνάντηση:
«Είχαμε συνάντηση με τον σύντροφο Λεωνίδα Γρηγοράκο, μου έδωσε την ερμηνεία που αφορά τις δηλώσεις του οι οποίες έγιναν το πρωί, μου έδωσε και αναλυτικά το κείμενο της απομαγνητοφωνημένης συνέντευξης και με βάση αυτά τα οποία δήλωσε εκ νέου, φαίνεται ότι πραγματικά παρερμηνεύτηκαν οι δηλώσεις του σε κρίσιμα σημεία της συνέντευξης.

Το σίγουρο είναι ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, συμπεριλαμβανομένου και του κ. Γρηγοράκου εργάζεται και θα εντείνει αυτή την προσπάθεια, για την ανάδειξη της πολιτικής της Σοσιαλδημοκρατίας στην Ελλάδα που είναι διαφορετική και έντονα διακριτή και από αυτή της Ριζοσπαστικής λεγόμενης Αριστεράς και από την πολιτική του Ευρωπαϊκού Λαϊκού κόμματος στην Ελλάδα. Είμαστε μια μεγάλη ευρωπαϊκή πολιτική οικογένεια η παράταξη της Σοσιαλδημοκρατίας, θα δουλέψουμε για τις αξίες και τις αρχές, ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη περίοδο στην Ελλάδα, μ΄ ένα σχέδιο ανασυγκρότησης συνεργασίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και βεβαίως για ένα βιώσιμο κοινωνικό κράτος. Οι διαχωριστικές γραμμές υφίστανται και δεν καταργούνται ούτε σε επίπεδο ελληνικό ούτε σε επίπεδο ευρωπαϊκό ανάμεσα στις μεγάλες πολιτικές οικογένειες. Το ζητούμενο είναι αν στις κρίσιμες ώρες μπορούν υπεύθυνα οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου να σταθούν απέναντι στα μεγάλα προβλήματα της πατρίδας και της κοινωνίας».

Τι είχε πει ο Λ. Γρηγοράκος

Υπενθυμίζεται ότι ο Λεωνίδας Γρηγοράκος είχε διαφοροποιηθεί σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ από την Φ. Γεννηματά, η οποία σχολίασε τη Δευτέρα ότι «με τις απόψεις του κ. Μητσοτάκη μας χωρίζει άβυσσος».

«Ο Μητσοτάκης δεν είναι ένας τυχαίος πολιτικός, είναι γεγονός ότι είναι ένας κεντρώος πολιτικός», ανέφερε. Ο δημοσιογράφος σχολίασε «αντιλαμβάνομαι ότι δεν σας χωρίζει άβυσσος» και ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης απάντησε: «Από μένα προσωπικά όχι».

«Πιστεύω ότι είναι ένας κεντρώος πολιτικός, ο οποίος βέβαια πρέπει να κοιτάξει λίγο δεξιά του, οφείλει να δώσει ένα στίγμα στο κόμμα του το οποίο θα είναι σαφές. Οφείλει στο κόμμα του η πλειοψηφούσα τάση να είναι στο κέντρο», συνέχισε.

Ακόμη εκτίμησε ότι αν όσα είπε ο Κ. Μητσοτάκης τα εφαρμόσει «σε λίγο χρονικό διάστημα η Ν.Δ. θα είναι μπροστά στις δημοσκοπήσεις».

Ερωτηθείς αν κάποια στελέχη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης θα μπορούσαν να στοιχηθούν με τη ΝΔ του Κ. Μητσοτάκη, ο Λ. Γρηγοράκος απάντησε πως δεν το αποκλείει. «Και εν ενεργεία βουλευτές;», ρωτήθηκε, για να απαντήσει: «Δεν μπορώ να είμαι στην καρδιά και στο μυαλό του καθενός, αλλά δεν αποκλείω τίποτα».

Σε ερώτηση αν είναι ένας εξ αυτών απάντησε ότι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχει άριστες σχέσεις, αλλά με τον χώρο που εκπροσωπεί όχι. «Είμαι απέναντι από ένα κομμάτι της ΝΔ και δεν πρόκειται να συμπράξω με αυτό», σημείωσε.

Εάν η κυβέρνηση προχωρήσει αποφασιστικά στην υλοποίηση του προγράμματος η οικονομία θα αντιδράσει θετικά, δήλωσε ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς, Μιχάλης Σάλλας, 


Με αφορμή εκτιμήσεις διάφορων οικονομολόγων και αναλυτών που μιλούν για αρνητική εξέλιξη του ΑΕΠ το 2016, ο Πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς Μιχάλης Σάλλας εμφανίστηκε αισιόδοξος. Συγκεκριμένα, ερωτώμενος από δημοσιογράφους, ο κ. Σάλλας έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Με μεγάλη έκπληξη παρακολουθώ το τελευταίο διάστημα μια σειρά ανακοινώσεων από ξένους αναλυτές στις οποίες γίνεται προσπάθεια να διαμορφωθεί ένα αρνητικό υφεσιακό περιβάλλον για την ελληνική οικονομία και για το 2016.

Οι προβλέψεις αυτές έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις δικές μας εκτιμήσεις, αλλά και το κλίμα που εισπράττουμε από τον επιχειρηματικό κόσμο και ξένους επενδυτές. Ανάλογες ή ακόμα και πιο ακραίες προβλέψεις είχαν γίνει από τους ίδιους ειδικούς κατά το πρόσφατο παρελθόν, οι οποίες και διαψεύσθηκαν πανηγυρικά.

Η ελληνική οικονομία έχει ακόμα να επιλύσει πολλά από τα διαρθρωτικά της προβλήματα. Πιστεύω όμως ότι εφόσον υπάρξει σύντομα ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η κυβέρνηση προχωρήσει αποφασιστικά στην υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και στο νέο αναπτυξιακό νόμο, η οικονομία θα αντιδράσει θετικά επιστρέφοντας σε αναπτυξιακή τροχιά κατά το β’ εξάμηνο του έτους. Θα έχουμε δηλαδή για το 2016 θετικό πρόσημο ανάπτυξης.

Βασικοί άξονες της οικονομικής ανάκαμψης θα είναι οι ακόμα υψηλότερες επιδόσεις στον τουρισμό, η επιτάχυνση των έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η βελτίωση της ρευστότητας και η τόνωση των επενδύσεων σε έργα υποδομών».

Ανάσα σε περισσότερους από 700.000 δανειολήπτες στεγαστικών δανείων έχει φέρει το αρνητικό επιτόκιο euribor, καθώς βλέπουν τις δόσεις των δανείων τους να ακολουθούν καθοδική πορεία. 
 
 
Ο αριθμός ανεβαίνει στο 1,1 εκ. μαζί με τα καταναλωτικά. Και το θετικό για τους δανειολήπτες είναι ότι η πτώση στα επιτόκια της διατραπεζικής θα συνεχιστεί καθ' όλη τη διάρκεια του 2016. Δηλαδή οι δόσεις των δανείων θα συνεχίσουν να μειώνονται.

Μάλιστα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Εθνος», τα τραπεζικά στελέχη δεν αποκλείουν το euribor τριμήνου, που σήμερα είναι στο -0,13%, στο τέλος του έτους να βρεθεί στο -1%.

Και όλα τα στεγαστικά, όπως και επιχειρηματικά δάνεια που έχουν ως επιτόκιο αναφοράς το euribor τριμήνου έχουν σήμερα πολύ χαμηλότερο κόστος εξυπηρέτησης.

Το euribor μπήκε σε αρνητική περιοχή τον περασμένο Απρίλιο και πλέον οι τράπεζες αφαιρούν τη διαφορά από το spread του δανείου. Πιο απλά, αυτό σημαίνει ότι ένα δάνειο με επιτόκιο euribor τριμήνου -0,13% και περιθώριο 2,5 έχει τελικό επιτόκιο σήμερα 2,37%. Το ίδιο δάνειο τον Ιανουάριο του 2011 είχε επιτόκιο 3,5% καθώς το euribor τριμήνου βρισκόταν στο 1%.

Φυσικά το όφελος αφορά μόνο τα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου καθώς τα δάνεια με σταθερό επιτόκιο είναι «κλειδωμένα» μέχρι τη λήξη της σταθερής περιόδου σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.

Σημαντικές μειώσεις στις δόσεις

Είναι χαρακτηριστικό πως με τα νέα επιτόκια, οι δανειολήπτες γλιτώνουν στις μηνιαίες δόσεις τους από 56 έως και 130 ευρώ. Για ένα στεγαστικό 100.000 ευρώ και 20ετή αποπληρωμή, η προηγούμενη δόση διαμορφωνόταν στα 579,96 ενώ πλέον έχει πέσει στα 523,59.

Για το ίδιο ποσό και 30ετή αποπληρωμή, η προηγούμενη δόση ήταν στα 449,04 ενώ τώρα διαμορφώνεται στα 388,40. Για ένα στεγαστικό ύψους 200.000 με 20ετή αποπληρωμή, η προηγούμενη δόση ήταν διαμορφωμένη στα 1.159,92 ευρώ ενώ τώρα έχει πέσει στα 1.047,18.

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.