02/01/18

1339 ΠΟΛΙΤΙΚΗ 1173 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 753 ΕΛΛΑΔΑ 682 ΚΟΣΜΟΣ 668 Ε.Ε. 511 ΑΠΟΨΕΙΣ 471 ΚΟΙΝΩΝΙΑ 119 Τουρκία 113 ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ 94 VIDEO 93 ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ 82 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 53 ΡΩΣΙΑ 44 Blog συντάκη 44 ΧΡΕΟΣ 41 ΜΜΕ 36 ΣΥΡΙΖΑ 36 Χρήστος Γιανναράς 27 Τράπεζες 26 Τρομοκρατία 24 ΜΝΗΜΟΝΙΑ 23 ΚΥΠΡΟΣ 22 ΕΥΖΩΙΑ 21 Σένγκεν 20 Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ 18 ΣΥΡΙΑ 18 Τηλεοπτικές άδειες 17 ΑΡΙΣΤΕΡΑ 16 ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ 15 MEDIA 11 ΥΠ.ΟΙΚ 10 ΤΡΟΙΚΑ 7 Φορολογία 6 ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6 Τρύφων Αλεξιάδης 6 ΥΠ.ΕΞ. 5 ΥΓΕΙΑ 5 Φρανσουά Ολάντ 4 Τράπεζα της Ελλάδας 3 Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης 3 ΧΑΛΚΙΔΑ 2 E.E. 2 Στέλιος Παπαθεμελής 2 ΤΟ ΒΗΜΑ 2 Τάσος Παπαδόπουλος 2 Τσεχία 2 Υπουργικό 2 Φ. Κουβέλης 2 Φιντέλ Κάστρο 2 Φοροαποφυγή 2 Φοροδιαφυγή 1 Ύφεση 1 ΕΛΛΑ 1 Συνθήκη Δουβλίνου 1 ΤΧΣ 1 Τουρκική εισβολή 1 Τσάμηδες 1 Τόρστεν Μπένερ 1 ΥΠ.ΓΕ. 1 ΥΠ.ΕΣ. 1 ΥΠΑΙΘ 1 Φ. Μαστρογιάννη 1 Φάνης Ζουρόπουλος 1 Φασισμός 1 Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ-Docfest 1 Φετουλάχ Γκιουλέν 1 Φράγκος Φραγκούλης

Η κυβέρνηση αναμένει καθαρή έξοδο από το μνημόνιο μετά τον Αύγουστο, οπότε λήγει το τρέχον πρόγραμμα στήριξης του επίσημου τομέα δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Reuters... 


Η κυβέρνηση αναμένει καθαρή έξοδο από το μνημόνιο μετά τον Αύγουστο, οπότε λήγει το τρέχον πρόγραμμα στήριξης του επίσημου τομέα, και δεν έχει κανένα λόγο να ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Reuters.

Αντ’ αυτού, η χώρα χτίζει το δικό της κεφαλαιακό μαξιλάρι, που μαζί με τα αδιάθετα ευρωπαϊκά κεφάλαια του προγράμματος, θα καλύπτουν τις ανάγκες της «για διάστημα αρκετά μεγαλύτερο του έτους», αν χρειαστεί, είπε ο κ. Τσακαλώτος.

Τους επόμενους μήνες η χώρα θα επεξεργαστεί το δικό της μεταμνημονιακό σχέδιο με έμφαση στις μεταρρυθμίσεις, την κοινωνική πολιτική και την ανάπτυξη, είπε.

Πρόσθεσε ότι θα ξεκινήσουν σύντομα οι συζητήσεις με τους δανειστές για την περαιτέρω ελάφρυνση του ελληνικού χρέους σύμφωνα με τη γαλλική πρόταση που συνδέει το μέγεθος της ελάφρυνσης με τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

«Έχουμε την αίσθηση ότι έχουμε αποκτήσει αξιοπιστία τα τελευταία τρία χρόνια», είπε ο Ευκελίδης Τσακαλώτος.

Η Ελλάδα είναι κοντά στην έξοδο από την κρίση που βύθισε την οικονομία της στην μεγαλύτερη μεταπολεμική ύφεση, απειλώντας ακόμα και την συνοχή της ευρωζώνης. χει λάβει 260 δις ευρώ οικονομικής βοήθειας από το 2010 μέσω των προγραμμάτων διάσωσης.

Το χρέος της χώρας ανέρχεται στο 178% του ΑΕΠ με ορισμένους Ευρωπαίους αξιωματούχους να εκτιμούν ότι η χώρα δεν μπορεί να συνεχίσει μετά την ολοκλήρωση του μνημονίου το καλοκαίρι χωρίς ελάφρυνση χρέους και μια προληπτική πιστωτική γραμμή.

Ωστόσο, μια προληπτική γραμμή θα συνοδεύεται από επιπλέον όρους και γι’ αυτό η Αθήνα προτείνει το δικό της σχέδιο εξόδου. Δημιουργεί κεφαλαιακό απόθεμα ύψους έως 19 δις ευρώ με τα έσοδα από την έκδοση ομολόγων και τα αδιάθετα κεφάλαια του τρίτου προγράμματος.

Τα προγράμματα εποπτείας μετά την έξοδο από τα μνημόνια ήταν συνηθισμένη πρακτική για άλλες χώρες που έλαβαν βοήθεια, είπε ο Τσακαλώτος. Η Ελλάδα όμως ετοιμάζει το δικό της πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει περισσότερες πρωτοβουλίες.

Η χώρα, είπε, θα δείξει στους δανειστές και τις αγορές ότι έχει την ιδιοκτησία του προγράμματός της, των μελλοντικών μεταρρυθμίσεων και των στρατηγικών ανάπτυξης.

«Σκεφτόμαστε, μέχρι το Πάσχα, να έχουμε ετοιμάσει το δικό μας σχέδιο που θα περιλαμβάνει κοινωνικές και αναπτυξιακές πολιτικές, για να δείξουμε τόσο στους θεσμούς, όσο και στις αγορές ότι αυτό είναι το δικό μας πρόγραμμα, ότι έχουμε την ιδιοκτησία του… δεν μας έχει επιβληθεί, δεν πρόκειται για συμβιβασμό. Πρόκειται για αυτά που θέλουμε να κάνουμε»

Δεν χρειαζόμαστε προληπτική πιστωτική γραμμή


Ο Τσακαλώτος είπε ότι η οικονομία γυρίζει σελίδα και ότι η χώρα είναι έτοιμη να σταθεί σύντομα στα πόδια της.

«Υπερκαλύπτουμε τους δημοσιονομικούς μας στόχους, η οικονομία γυρίζει σελίδα… Για αυτούς που νομίζουν ότι χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο, όπως μία προληπτική πιστωτική γραμμή ή οτιδήποτε άλλο, απλά αναβάλλουν την απάντηση στο καίριο ερώτημα και δεν βλέπω κανένα λόγο να γίνεται αυτό».

Το ΔΝΤ δεν έχει αποφασίσει ακόμα εάν θα συμμετάσχει στο τρίτο πρόγραμμα, ενώ έχει εκφράσει επανειλημμένα την ανησυχία του για την βιωσιμότητα του υψηλού δημοσίου χρέους.

«Νομίζω ότι η τάση και η στρατηγική τους είναι να υπάρξει μια συμφωνία που θα κάνει το ελληνικό χρέος βιώσιμο για να μπουν», είπε.

Η Αθήνα ολοκλήρωσε την περασμένη εβδομάδα την τρίτη αξιολόγηση και μένει μία ακόμη πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος. Η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι σύντομα θα ξεκινήσουν οι συζητήσεις για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.

Κυβέρνηση και δανειστές αναμένεται να δώσουν σάρκα και οστά στον «γαλλικό μηχανισμό» που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο και θα συνδέει την ελάφρυνση χρέους με τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ. Η ανάπτυξη αναμένεται στο 2,5% φέτος και το 2019.

«Αυτό που θα γίνει από τον επόμενο μήνα και μετά είναι να επεξεργαστούμε τις λεπτομέρειές αυτού, του μηχανισμού, πώς θα ενεργοποιηθεί και πότε», είπε ο Τσακαλώτος.

«Είναι πολύ ενθαρρυντικό για την Ελλάδα το ότι έχει ολοκληρωθεί έγκαιρα η τρίτη αξιολόγηση και τώρα μπορούμε να κάνουμε αυτή τη συζήτηση λεπτομερώς, και θα υπάρξει μια υποεπιτροπή του EuroWorkingGroup».

Οι λεπτομέρειες για το κεφαλαιακό μαξιλάρι, τον μηχανισμό που θα συνδέει ανάπτυξη και ελάφρυνση, καθώς και την υλοποίηση των μέτρων που συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο θα δώσουν στους επενδυτές ξεκάθαρη εικόνα για την πορεία της χώρας, ανέφερε.

Η κυβέρνηση επέστρεψε στις αγορές ομολόγων τον Ιούλιο μετά από τρία χρόνια. Μία ακόμα έκδοση θα ακολουθήσει «σύντομα», είπε ο Τσακαλώτος.

«Το μόνο θέμα σε εκκρεμότητα είναι η σύνθεση αυτού του μαξιλαριού, πόσα κεφάλαια θα προέλθουν από την Ελλάδα και πόσα θα προέλθουν από τον ESM και ανυπομονώ για αυτή την συζήτηση»., συμπλήρωσε.

Κόκκινα δάνεια


Το μεγάλο ύψος των κόκκινων δανείων (NPLs) που έχουν οι τράπεζες στα χαρτοφυλάκιά τους – στα 100 δις ευρώ- αποτυπώνει την επταετή συρρίκνωση της οικονομίας και των εισοδημάτων που έχει οδηγήσει το ένα πέμπτο του εργατικού δυναμικού στην ανεργία.

Οι τράπεζες και η κυβέρνηση αναμένουν τα αποτελέσματα των τεστ προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress tests) τον Μάιο.

«Θα δούμε ποια είναι τα αποτελέσματα των stress tests», είπε. «Νομίζω ότι πολλοί θέλουν να δώσουν στις τράπεζες μια ευκαιρία, να δουν όλα τα κομμάτια του παζλ που βάζουμε να αποδίδουν και να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των NPLs».«Το καλό είναι ότι θα υπάρχουν τα ίδια κριτήρια σε όλο το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζεται ως εξαίρεση».

Σε ερώτηση για το εάν είναι ικανοποιημένος από τα επιτεύγματα της κυβέρνησης είπε ότι τα συναισθήματα είναι ανάμικτα, αλλά τέθηκαν οι βάσεις για να καταστεί το οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας πιο βιώσιμο.

«Υπάρχουν ήδη οι βάσεις, και θα είναι στο χέρι της κυβέρνησης, εάν επανακλεγούμε, να δούμε αν μπορούμε να χτίσουμε πάνω σε αυτό», είπε αναφερόμενος στις εκλογές του 2019.

«…Η διαφορά μεταξύ ενός καλού τέλους και ενός κακού τέλους είναι πού κόβεις την ταινία, έτσι; Η ταινία είναι ακόμη σε εξέλιξη».
Τη συνέντευξη πήραν οι Michele Kambas και Renee Maltezou
Πηγή: commonality.gr

Το τηλεοπτικό debate έγινε στο ΡΙΚ και μεταδόθηκε ζωντανά από όλα τα παγκύπρια ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια...


Πριν τις κάλπες του δεύτερου γύρου των προεδρικών εκλογών στην Κύπρο Νίκος Αναστασιάδης και Σταύρος Μαλάς, «μονομάχησαν» στο τηλεοπτικό debate.

Η συζήτηση έγινε στο ΡΙΚ και μεταδόθηκε ζωντανά από όλα τα παγκύπρια ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια.

Yπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος Αναστασιάδης ξεκινά στον δεύτερο γύρο με ποσοστό από τον πρώτο γύρο 35,5% και ο Σταύρος Μαλάς με 30,3%.

Ο Σταύρος Μαλάς προσερχόμενος δήλωσε πως ο κυπριακός λαός «έδωσε μια ισχυρή εντολή, η χώρα πρέπει να αλλάξει πορεία όσο αφορά τα κοινωνικοοικονομικά, αλλά και να μας βρει η επόμενη μέρα ενωμένους, για να αντιμετωπίσουμε τις τεράστιες πληγές, που αφήνει πίσω της η κρίση ώστε να κινηθούμε με επιστημοσύνη». Η κοινωνία, είπε, θέλει μια κυβέρνηση, «που να ενώνει τους πολίτες, όχι πολιτικές πίσω από κλειστές πόρτες». Αυτό, ανέφερε, υπόσχομαι να πράξω. «Την επόμενη Κυριακή δεν θα εκλεγεί ο κανένας αλλά ένας εκ των δυο. Η αποχή δεν είναι επιλογή και είμαι σίγουρος ότι οι πολίτες που ψήφισαν κόμματα ενδιάμεσου χώρου θα μας τιμήσουν με την ψήφο τους», τόνισε ο κ. Μαλάς.

Ο Νίκος Αναστασιάδης εξέφρασε την χαρά του, γιατί έγινε αποδεκτή η εισήγηση για ανοιχτού τύπου συζήτηση, που επιτρέπει στον καθένα να αναπτύξει τις θέσεις του, η κυβέρνηση να αναδείξει τα πεπραγμένα της και ο κ. Μαλάς τις προτάσεις του. Ελπίζω ότι ο λαός έχει αποτυπώσει κρίση και άποψη και δεν θα επιτρέψει επιστροφή σε καιρούς που έφτασε η χώρα στα όρια της χρεωκοπίας. Ελπίζω να ψηφίσει ο κόσμος την Κυριακή. Εγώ εστιάζω την προσοχή μου σε όλο τον κόσμο, δεν υπάρχουν χρώματα στα προβλήματα, δεν υπάρχουν αντίπαλοι στα προβλήματα», κατέληξε ο κ. Αναστασιάδης.

Ο πρόεδρος Αναστασιάδης ανακοίνωσε ότι αύριο θα δώσει στη δημοσιότητα το έγγραφο με τις προτάσεις του για την προεδρία της ομοσπονδίας σε περίπτωση λύσης, που υπέβαλε στο Κραν Μοντανά.

Σε κοινή ερώτηση, αν θα επιμείνετε στην εκ περιτροπής προεδρία, στη θετική ψήφο, στην ισότιμη μεταχείριση Τούρκων και Ελλήνων πολιτών, ο Νίκος Αναστασιάδης απάντησε ότι το άτυπο έγγραφο του γ.γ. του ΟΗΕ αναφερόταν στο κατά πόσο καταργούνται ή όχι οι εγγυήσεις. Σχετικά έθεσε το ερώτημα , ποιος εγγυάται ότι την επομένη η Τουρκία, που διακρίνεται για την ασυνέπειά της, θα μπορούσε να επιβλέπει την εφαρμογή της λύσης; Ο Τσαβούσογλου, είπε, «δεν απάντησε όλη τη νύχτα, και έλεγε πως ξέρει ο γ.γ του ΟΗΕ». Επίσης ανέφερε ότι ο γ.γ. του ΑΚΕΛ είχε στείλει tweet ότι «η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει καταθέσει εποικοδομητικές προτάσεις».

Η θέση μου, είπε ο κ. Αναστασιάδης, είναι: «Ναι στη θετική ψήφο κάτω από προϋποθέσεις. Είχαμε συμφωνήσει πως το κεντρικό κράτος δεν θα παρεμβαίνει στις υποθέσεις της ομόσπονδης πολιτείας. Την ίδια ώρα θα πρέπει να υπάρχει μηχανισμός επίλυσης διαφορών για να μην υπάρχουν αδιέξοδα. Για τους εποίκους έχουμε συμφωνήσει το τέσσερα προς ένα, αλλά μελλοντικά για να μπορεί Τούρκος υπήκοος να πάρει υπηκοότητα θα πρέπει να προηγηθούν τέσσερις Έλληνες».

Για το περιουσιακό, είπε, ότι πρώτα αναγνωρίζει το δικαίωμα περιουσίας και δεύτερον προσφυγή στο ΕΔΑΔ και να διασφαλίζεται η ανάκτηση κατοικίας, εφόσον υπάρχει συναισθηματικός δεσμός. Υπάρχουν και σωρεία επιφυλάξεων, για να επιλυθεί το ζήτημα», σημείωσε .

Για την εκ περιτροπής προεδρία ο κ. Αναστασιάδης είπε πως θα κατέρχονται (πρόεδρος – αντιπρόεδρος) με κοινό ψηφοδέλτιο, με συγκεκριμένους όρους, αλλά, τόνισε, «αν δεν υπάρξει αποχώρηση στρατευμάτων, κατάργηση εγγυήσεων, δεν υφίστανται οι προτάσεις που κατέθεσα».

Ο Σταύρος Μαλάς αντέτεινε ότι ο γ.γ. του ΟΗΕ επιρρίπτει ευθύνες στην Τουρκία. Επέκρινε τον κ. Αναστασιάδη ότι «είχε μια ευκαιρία να συζητήσει (στο Κραν Μοντανά) αυτά που λέει και δεν το έκανε». Επίσης, υποστήριξε ότι υπήρχε σύγκλιση στις εξουσίες προέδρου-αντιπροέδρου, στα θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας και , πρόσθεσε , απευθυνόμενος στον κ. Αναστασιάδη, «τους δώσατε συνεξουσίες, ώστε αν δεν συμφωνούν με τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου να έχουν δικαίωμα βέτο».

Σύμφωνα με τον Σταύρο Μαλά η λύση «θα είναι πακέτο». Ο υποψήφιος πρόεδρος δήλωσε μεταξύ άλλων: «Δεν θα δεχθώ λύση με επεμβατικά, εγγυητικά δικαιώματα, χωρίς (επιστροφή) της Μόρφου. Στην εσωτερική πτυχή, ανοιχτά υπάρχουν πολλά θέματα. Η θέση μου είναι πως δεν αποδέχομαι την εκ περιτροπής, αλλά αν βελτιώνει τη Ζυρίχη, να τη συζητήσουμε, νοουμένου ότι καταργούμε τα βέτο προέδρου-αντιπροέδρου. Αυτό είναι ανοιχτό, δεν έχει κλείσει.

Για τις περιουσίες, είναι γεγονός ότι σε ένα πλαίσιο λύσης θα υπάρχουν θέματα, που θα μας δυσκολεύουν. Έχει αναγνωριστεί το δικαίωμα των ιδιοκτητών και μπορεί να ασκηθεί με αποκατάσταση ή επιστροφή. Οπότε θέλει σκληρή διαπραγμάτευση. Τη θετική ψήφο πρέπει να τη δούμε και αυτή σε πλαίσιο, είναι μια ρύθμιση που θα μπορούσαμε να τη συζητήσουμε εφόσον η εκλογή προέδρου-αντιπροέδρου είναι στη βάση καθολικής ψηφοφορίας».

Η συζήτηση κάλυψε και θέματα ενέργειας, οικονομίας και εσωτερικής διακυβέρνησης.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε o σύμβουλος του Ταγίπ Ερντογάν, Γιγκίτ Μπουλούτ, απείλησε ακόμη και τον πρωθυπουργό, αλλά και υπουργούς και αξιωματούχους, τονίζοντας ότι θα σπάσει τα χέρια και τα πόδια όποιου αποπειραθεί να ανέβει στα Ίμια...


Σε μια προκλητική δήλωση προχώρησε ο επικεφαλής των συμβούλων του Ταγίπ Ερντογάν, Γιγκίτ Μπουλούτ, απειλώντας να σπάσει τα χέρια και τα πόδια όποιου Έλληνα ανέβει στα Ίμια, ακόμη και του πρωθυπουργού.

Σε τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε ο Γιγκίτ Μπουλούτ απείλησε ακόμη και τον πρωθυπουργό, αλλά και υπουργούς και αξιωματούχους, τονίζοντας ότι θα σπάσει τα χέρια και τα πόδια όποιου αποπειραθεί να ανέβει στα Ίμια.

Ο ίδιος τόνισε ότι στην περίπτωση που κάποιος Έλληνας επιχειρήσει να κάνει κάτι τέτοιο, η Τουρκία θα αντιδράσει με τέτοιο τρόπο που η Αθήνα θα νοιώσει την οργή μας που θα είναι χειρότερη από αυτήν στην Αφρίν.

Οι δηλώσεις έγιναν με αφορμή την επίσκεψη του υπουργού Άμυνας Πάνου Καμμένου στα Ίμια, όπου απέτισε φόρο τιμής στους πεσόντες αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού το 1996.
πηγή: tovima.gr

Το ερώτημα λοιπόν μετά απ’ όλα αυτά που τίθεται προς όλους όσοι υποβαθμίζουν την υπόθεση του ονόματος, είναι το εξής απλό: γιατί επιμένουν στην υιοθέτηση του ονόματος της Μακεδονίας, έστω με κάποια σύνθετη μορφή...



του Δημήτρη Καζάκη (*)

Σε καλό κλίμα, όπως ειπώθηκε, ήταν οι συζητήσεις των δυο φερόμενων ως πρωθυπουργών, Τσίπρα και Ζάεφ. Κι όλα αυτά στο περιθώριο της συνάντησης του Νταβός, όπου παραβρέθηκαν και οι δυο τους. Χωρίς βέβαια να εξηγήσουν το γιατί. Ποιο συμφέρον και σκοπιμότητα άραγε τους έφερε στο Νταβός, στην ετήσια παγκόσμια συνάντηση των μεγαλύτερων αρπακτικών του πλανήτη; Πρόκειται για μια συνάντηση «to know us better» όσων δουλεύουν για τα συμφέροντα του 1% του πλανήτη που ελέγχει πάνω από το 82% του παγκόσμιου πλούτου, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Oxfam. 

Στο περιθώριο λοιπόν αυτής της συνάντησης οι δυο δοτοί πρωθυπουργοί μας ανακοίνωσαν ότι πάνε για συμφωνία για το όνομα. Για τον σκοπό αυτό ο κ. Ζάεφ δήλωσε ότι δεν υπάρχει κανενός είδους διεκδίκηση έναντι της Ελλάδας. Δήλωσε επίσης ότι το αεροδρόμιο των Σκοπίων θα αλλάξει το όνομά του από «Μέγας Αλέξανδρος» σε κάτι άλλο. Ο οδικός άξονας Σκοπίων-Θεσσαλονίκης θα ονομαστεί Λεωφόρος Φιλίας, κοκ.
Πολύ ωραία. Τότε γιατί επιμένει στην επωνυμία Μακεδονία με κάποια σύνθετη μορφή; Μόλις πριν από λίγες ημέρες η βουλή των Σκοπίων προχώρησε σε μια σοβαρή συνταγματική μεταρρύθμιση. Όρισε την Αλβανική ως επίσημη γλώσσα του κρατιδίου και μάλιστα τυπικά ισότιμη με τη «μακεδονική».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ πιέζουν επίσης να υπάρξει μια σε βάθος συνταγματική μεταρρύθμιση προς όφελος των Αλβανών. Οι εκπρόσωποι των Αλβανών απαιτούν να γίνει αλλαγή του συντάγματος των Σκοπίων και να αναγνωριστούν ως ισότιμη εθνότητα του κρατιδίου. Κι επομένως να καταργηθεί η συνταγματική αναφορά που θέλει τα Σκόπια ως «κράτος των Μακεδόνων». Και τέλος απαιτούν να ιδρυθεί κρατικό πανεπιστήμιο για Αλβανικές σπουδές. 

Ο σοσιαλδημοκράτης Ζόραν Ζάεφ αναδείχθηκε μετά τις έκτακτες εκλογές του 2016 σε πρωθυπουργό, χάρις στη στήριξη των 4 αλβανικών κομμάτων, που κατέχουν 20 έδρες στη Βουλή των Σκοπίων. Χωρίς αυτά είναι αδύνατον να κυβερνήσει. Στις προγραμματικές του δηλώσεις υποσχέθηκε τάχιστη ένταξη στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υιοθέτησε επίσης και τα τρία βασικά αιτήματα των Αλβανών, γλώσσα-Σύνταγμα-Πανεπιστήμιο. Ήδη το πρώτο, δηλαδή η γλώσσα, υιοθετήθηκε από τη βουλή των Σκοπίων. 

Η επίσημη ένταξη στο ΝΑΤΟ και η έναρξη της διαδικασίας ένταξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα ανοίξει το δρόμο για την εκ βάθρων αναθεώρηση του υφιστάμενου Συντάγματος των Σκοπίων. Θα επιτρέψουν τη νόμιμη επέμβαση στα εσωτερικά της χώρας, έναντι τυχόν ανωμαλιών που πιθανόν να δημιουργήσει το νεοφασιστικό VMRO του Γκρούεφσκι. Το συγκεκριμένο νεοφασιστικό κόμμα, γέννημα-θρέμμα των ΗΠΑ, μπορεί να έχασε την κυβέρνηση το 2016, αλλά χάρις στα τόσα χρόνια εξουσίας, αλλά και στο οργανωμένο έγκλημα με το οποίο συνδέεται, διατηρεί ισχυρές δυνάμεις. Επίσημα το κόμμα αυτό, επειδή γνωρίζει ότι έχει τεθεί σε δυσμένεια από τα μεγάλα αφεντικά της Ευρώπης και των ΗΠΑ, έχει κηρύξει «εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα» μπας και διασωθεί ο Γκρούεφσκι και η συμμορία γύρω του. 

Ήδη η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ Federica Mogherini έχει ξεκαθαρίσει ότι η «Ευρώπη» βλέπει τα Σκόπια ως «πολυπολιτισμικό κράτος» κι όχι ως «εθνικό κράτος». Ταυτόχρονα οι επιτετραμμένοι της ΕΕ και του ΝΑΤΟ στα Σκόπια δουλεύουν στο παρασκήνιο για την σύνταξη νέου Συντάγματος, όπου θα προβλέπεται η εφαρμογή μιας διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας υπό την άμεση επιτροπεία και εγγύηση της «διεθνούς κοινότητας». 

Το ερώτημα λοιπόν μετά απ’ όλα αυτά που τίθεται προς όλους όσοι υποβαθμίζουν την υπόθεση του ονόματος, είναι το εξής απλό: γιατί επιμένουν στην υιοθέτηση του ονόματος της Μακεδονίας, έστω με κάποια σύνθετη μορφή. Τι τους κοστίζει να υιοθετήσουν ένα άλλο όνομα, σαν το «βαρδαρία», που συνιστά το ιστορικό όνομα της περιοχής προ «κομμουνισμού» αλά Τίτο; Γιατί επιμένουν; Ιδίως από τη στιγμή που έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες μετεξέλιξης των Σκοπίων σε «πολυπολιτισμικό κράτος»; 

Τα επιχειρήματα που προβάλλονται είναι επιπέδου καφενείου. Όσοι μάλιστα ειρωνεύονται την «ονοματολογία» καλά θα κάνουν να μας απαντήσουν γιατί άλλα κράτη επιμένουν σ’ αυτήν εδώ και δεκαετίες; 

Η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας επί παραδείγματι από το 1971 που αναγνωρίστηκε τελικά ως μέλος του ΟΗΕ, απαίτησε και πέτυχε την εκδίωξη της εθνικιστικής Κίνας, δηλαδή της Φορμόζας. Η Ταϊβάν έως τότε όχι μόνο ήταν μέλος του ΟΗΕ, αλλά συμμετείχε και στο Συμβούλιο Ασφαλείας με την επωνυμία Δημοκρατία της Κίνας. Η ΛΔ της Κίνας θεώρησε ότι αναγνώριση της Φορμόζας συνιστά οιωνοί απειλή για την εθνική της κυριαρχία και αρνείται μέχρι σήμερα να την αναγνωρίσει. 

Γιατί άραγε επιμένει η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας στην «ονοματολογία» της Φορμόζας; Τι έχουν να πουν άραγε οι σύντροφοι εκ Περισσού του αδελφού κόμματος της Κίνας;

Ο κατάλογος των χωρών με περιορισμένη αναγνώριση λόγω «ονοματολογίας» είναι αρκετά μεγάλος. Πρόκειται για σύγκρουση «εθνικισμών», ή για αναμέτρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων; Προφανώς το δεύτερο. Σε όλες τις περιπτώσεις, όπου τίθεται θέμα αναγνώρισης και ονόματος. 

Η «ονοματολογία» σχετικά με την Μακεδονία δεν είναι πρόσφατο ζήτημα. Το λεγόμενο Μακεδονικό προέκυψε για πρώτη φορά, όχι ως σύγκρουση «εθνικισμών», αλλά ως αναμέτρηση σφαιρών επιρροής στην τότε καταρρέουσα Οθωμανική αυτοκρατορία. Την αυτονόμησή της αρχικά στα πλαίσια του σουλτανάτου, τέθηκε από το Συνέδριο του Βερολίνο στα 1878. Από τότε και μέχρι το 1908 κλιμακώνεται η αναμέτρηση ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις τους κονσέρτου της Ευρώπης εκείνης της εποχής για το ποια θα θέσει τη Μακεδονία στη δική της σφαίρα επιρροής. 

Η Μακεδονία ήταν και είναι το σταυροδρόμι της Βαλκανικής χερσονήσου. Για να ταξιδέψει κανείς από την Κεντρική Ευρώπη στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης που βγάζει στο Αιγαίο, ή από την Αδριατική Θάλασσα στην Κωνσταντινούπολη, το εμπόριο ήταν και είναι υποχρεωμένο να περάσει μέσα από τη Μακεδονία για να αποφύγει τη διέλευση των βαλκανικών βουνών. Ακόμη και ο Μπίσμαρκ με την γνωστή περιφρόνησή του για τις βαλκανικές υποθέσεις είχει αναγνωρίσει τη στρατηγική θέση της Μακεδονίας. «Αυτοί που ελέγχουν την κοιλάδα του ποταμού Βαρδάρη», έλεγε, «είναι οι κύριοι των Βαλκανίων.» (A. Michael Radin, IMRO and the Macedonian Question, Skopje, σ. 19) 

Δεν είναι τυχαίο που ο πρόεδρος των Σκοπίων, Ιβανόφ, σε μια σχετικά πρόσφατη συνέντευξή του (7/11/2017) αναφέρθηκε κι αυτός στον Μπίσμαρκ: «Ο Bismarck είπε κάποτε ότι εμείς που ελέγχει την κοιλάδα του ποταμού Vardar ελέγχει τις συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής. Και όποιος ελέγχει τις συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής, ελέγχει επίσης τις συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Η ΕΕ φαίνεται να έχει ξεχάσει αυτό το θέμα.» 

Ο Ιβανόφ απλά ομολόγησε το raison d'etre του κρατιδίου των Σκοπίων. Γεννήθηκε και υπάρχει για να εξυπηρετεί τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις των μεγάλων. 

Βέβαια, καθώς τα εθνικά κινήματα πήραν κεφάλι με την Βαλκανική Αντάντ έλυσαν με τον τρόπο τους, το ζήτημα της Οθωμανικής Μακεδονίας ενσωματώνοντας την σε μεγάλα εθνικά κράτη με τους Βαλκανικού πολέμους. Η διαμόρφωση αυτή των εθνικών κρατών στα Βαλκάνια επικυρώθηκε κι ως αποτέλεσμα του πρώτου παγκοσμίου πολέμου. Η παλιά Οθωμανική Μακεδονία έγινε αναπόσπαστο μέρος της εθνικής επικράτειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Γιουγκοσλαβίας. 

Ωστόσο, κάθε φορά που οι ιμπεριαλιστικές φιλοδοξίες των μεγάλων για σφαίρες επιρροής και προτεκτοράτου άναβε, η αυτονομία της Μακεδονίας έμπαινε ξανά στο τραπέζι. Έτσι η ναζιστική Γερμανία ανακάλυψε και ίδρυσε το 1941 τη «Δημοκρατία της Μακεδονίας». 

Το ίδιο συνέβη και μετά το 1990. Η αυτονομία της Μακεδονίας δεν μεθοδεύτηκε από τις ΗΠΑ και την «Ευρώπη», απλά για τη διάλυση και αποικιοποίηση της πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβίας, αλλά για να τεθεί θέμα αναθεώρησης των κεκτημένων εθνικών επικρατειών στο σύνολο των Βαλκανίων. Να γιατί επιμένουν ακόμη και σήμερα στο όνομα της Μακεδονίας. 

Η υιοθέτηση του ονόματος της Μακεδονίας από το εν λόγω κρατίδιο – έστω και με τη μορφή της σύνθετης ονομασίας – θέτει εκ πραγμάτων ζήτημα αναθεώρησης των αποτελεσμάτων των βαλκανικών πολέμων και ύστερα. Μας γυρίζει πίσω στην περίοδο του 1878-1908 όπου η αυτονομία της Μακεδονίας υπό διεθνή προστασία είχε αναδειχθεί από τις μεγάλες δυνάμεις της εποχής ως εγγύηση για την ειρήνη και της ασφάλεια των Βαλκανίων. 

Το ίδιο επιδιώκεται και σήμερα από το ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όχι μόνο σε βάρος της Ρωσίας, αλλά και σε βάρος της εθνικής κυριαρχίας όλων των χωρών στα Βαλκάνια. Για τους ίδιους λόγους που επικαλούνταν τότε ο Μπίσμαρκ. 

Να γιατί η «ονοματολογία» δεν είναι κάτι δευτερεύον. Δεν είναι δευτερεύον πρώτα και κύρια για το ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, τους βασικούς υπεύθυνους της νέας «βαλκανοποίησης» των Βαλκανίων. Ιδίως μετά το 1990. Αν ήταν δευτερεύον ζήτημα γι’ αυτές τις δυνάμεις, πόσο λέτε να άντεχε η ηγεσία των Σκοπίων στις πιέσεις για λύση χωρίς αναφορά στο όνομα της Μακεδονίας; 

Το γεγονός ότι επιμένουν τα Σκόπια, οφείλεται πρωτίστως στο γεγονός ότι το ζήτημα του ονόματος θεωρείται πρώτιστο για τα επιτελεία του σύγχρονου ιμπεριαλισμού. Κι επομένως αυτός που αδιαφορεί, ή υποτιμά ως δευτερεύον το ζήτημα του ονόματος, ουσιαστικά συνθηκολογεί και υποτάσσεται στις επιδιώξεις του ιμπεριαλισμού. 

Ούτε φυσικά μπορεί να αδιαφορεί κανείς για το γεγονός ότι το όνομα συνδέεται στενά με την επιμονή και τις επιδιώξεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Επομένως εκείνος που απομονώνει το ζήτημα του ονόματος από τις επιδιώξεις Ευρωπαίων και Αμερικανών στην περιοχή μας, δεν είναι παρά πράκτορας των συμφερόντων τους. Η άρνηση να υπάρξει κράτος με το όνομα Μακεδονία, με σύνθετη ή μη μορφή, συνδέεται οργανικά με την εναντίωση στις επιδιώξεις και στον επεκτατισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το ΝΑΤΟ. Όχι στο Μακεδονία με ή χωρίς σύνθετο προσδιορισμό, χωρίς όχι στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει κανένα νόημα. Δεν είμαι παρά μια απάτη.
 
(*) O Δημήτρης Καζάκης είναι οικονομολόγος-αναλυτής, επικεφαλής του Ενιαίου Παλλαϊκού Μετώπου – Ε.ΠΑ.Μ.

Κάνοντας αναδρομή της θητείας του που λήγει ο επικεφαλής του EWG Τόμας Βίζερ εκτιμά ότι καμιά ελληνική κυβέρνηση δεν ενστερνίσθηκε πραγματικά τα προγράμματα διάσωσης. Με εξαίρεση την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ...
 
Επί μια εξαετία ήταν επικεφαλής του Euro Working Group ο Αυστριακός Τόμας Βίζερ και έζησε από κοντά όλους τους κλυδωνισμούς της ευρωκρίσης. Σε συνέντευξη επί τη αποχωρήσει του στην ελβετική εφημερίδα Neue Zürcher Zeitung, σύμφωνα με την DW,  απαντά στο ερώτημα, αν η Ελλάδα θα μπορέσει να σταθεί στα πόδια της μετά τον Αύγουστο, οπότε λήγει το τρίτο πακέτο διάσωσης.

«Είμαστε πεπεισμένοι» λέει «ότι μετά από μια οκταετία με προγράμματα προσαρμογής η Ελλάδα δεν μπορεί μόνο να σταθεί στα πόδια της, αλλά είναι κιόλας υποχρεωμένη. Γιατί τα προγράμματα αυτά μακροπρόθεσμα είναι ιδιαίτερα επιβλαβή για τη νομιμοποίηση του εγχώριου πολιτικού συστήματος. Βεβαίως οι μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών δεν μετέτρεψαν τη Ελλάδα σε Ελβετία ή Λουξεμβούργο, ωστόσο απάλειψαν τις χοντρές ανισορροπίες και τα λάθη.»

Η έκπληξη τηςτελευταίας χρονιάς


Ο Τόμας Βίζερ ομολογεί ότι τα προγράμματα διάσωσης μπορούν να πετύχουν επιδιορθώσεις του υπάρχοντος συστήματος, όχι όμως και να προχωρήσουν σε πραγματικά βαθιές τομές στην κοινωνία. Και ποιος μπορεί να πετύχει σε μια χώρα τέτοιες τομές και ουσιαστικές αλλαγές;

«Αυτή είναι δουλειά των πολιτικών και των πολιτών της κάθε χώρας» απαντά ο Βίζερ. «Θα πρέπει να ασκήσουν αυτοκριτική και να αναζητήσουν τις αιτίες της κρίσης. Από όλες τις χώρες της κρίσης αυτό το πέτυχε καλύτερα η Ιρλανδία. Καλά προχώρησε το πράγμα και στην Ισπανία, κάπως λιγότερο καλά στην Πορτογαλία και την Κύπρο. Στην Ελλάδα όμως δεν το βλέπουμε ακόμα. Εκεί υπάρχει η τάση να αποδίδονται οι ευθύνες στους ξένους. Μόνο όμως όταν μια κυβέρνηση ενστερνισθεί τους στόχους ενός προγράμματος, μπορεί να λειτουργήσει και η εφαρμογή του και να εξηγηθεί πειστικά στους πολίτες η αναγκαιότητά του… Αυτό δεν συνέβη στην Ελλάδα, με καμιά κυβέρνηση. Τα πράγματα βελτιώθηκαν ανέλπιστα μόνο τον τελευταίο χρόνο.»

Αντίθετα ο Τόμας Βίζερ θυμάται με δέος την πρώιμη φάση της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με διαπραγματευτή τον Γιάνη Βαρουφάκη. Για την ιστορία:

«Αυτό που θυμάμαι εντονότερα είναι ότι ο Βαρουφάκης μονολογούσε υπερβολικά και δεν ενδιαφερόταν για διάλογο. Αυτό εξηγείται και από το ότι εξαρχής ακολουθούσε τη στρατηγική να μην καταλήξει σε συνεννόηση με τους Ευρωπαίους εταίρους. Κι αυτό με σκοπό την τελευταία στιγμή και χάρη στον πανικό που θα δημιουργούνταν να αποσπάσει πολλά χρήματα χωρίς όρους. Επρόκειτο για μια λανθασμένη τακτική που κόστισε στον ελληνικό λαό πολύ χρήμα, ανάπτυξη και απασχόληση.»

Δημήτρης Παπαδημούλης: Διαστρεβλώνουν τις δηλώσεις Βίζερ για να χτυπήσουν το ΣΥΡΙΖΑ


 Άλλο ένα fake news από τους υπεύθυνους για την χρεοκοπία κ τα μνημόνια» αναφέρει στην ανάρτησή του ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

 Την αντίδρασή του για τη διαστρέβλωση των δηλώσεων του απερχόμενου προέδρου του EuroWorking Group (EwG) Τόμας Βίζερ, εξέφρασε με ανάρτησή του στο Twitter ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δημήτρης Παπαδημούλης.

«Οι «εμείς θα κάνουμε όσα ζητάει ο Σόιμπλε κι άλλα τόσα», διαστρεβλώνουν τις δηλώσεις Βίζερ, για να χτυπήσουν τον ΣΥΡΙΖΑ. Άλλο ένα fake news από τους υπεύθυνους για την χρεοκοπία κ τα μνημόνια» αναφέρει στην ανάρτησή του ο Δημήτρης Παπαδημούλης.


Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.