03/16/18

1339 ΠΟΛΙΤΙΚΗ 1173 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 753 ΕΛΛΑΔΑ 682 ΚΟΣΜΟΣ 668 Ε.Ε. 511 ΑΠΟΨΕΙΣ 471 ΚΟΙΝΩΝΙΑ 119 Τουρκία 113 ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ 94 VIDEO 93 ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ 82 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 53 ΡΩΣΙΑ 44 Blog συντάκη 44 ΧΡΕΟΣ 41 ΜΜΕ 36 ΣΥΡΙΖΑ 36 Χρήστος Γιανναράς 27 Τράπεζες 26 Τρομοκρατία 24 ΜΝΗΜΟΝΙΑ 23 ΚΥΠΡΟΣ 22 ΕΥΖΩΙΑ 21 Σένγκεν 20 Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ 18 ΣΥΡΙΑ 18 Τηλεοπτικές άδειες 17 ΑΡΙΣΤΕΡΑ 16 ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ 15 MEDIA 11 ΥΠ.ΟΙΚ 10 ΤΡΟΙΚΑ 7 Φορολογία 6 ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6 Τρύφων Αλεξιάδης 6 ΥΠ.ΕΞ. 5 ΥΓΕΙΑ 5 Φρανσουά Ολάντ 4 Τράπεζα της Ελλάδας 3 Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης 3 ΧΑΛΚΙΔΑ 2 E.E. 2 Στέλιος Παπαθεμελής 2 ΤΟ ΒΗΜΑ 2 Τάσος Παπαδόπουλος 2 Τσεχία 2 Υπουργικό 2 Φ. Κουβέλης 2 Φιντέλ Κάστρο 2 Φοροαποφυγή 2 Φοροδιαφυγή 1 Ύφεση 1 ΕΛΛΑ 1 Συνθήκη Δουβλίνου 1 ΤΧΣ 1 Τουρκική εισβολή 1 Τσάμηδες 1 Τόρστεν Μπένερ 1 ΥΠ.ΓΕ. 1 ΥΠ.ΕΣ. 1 ΥΠΑΙΘ 1 Φ. Μαστρογιάννη 1 Φάνης Ζουρόπουλος 1 Φασισμός 1 Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ-Docfest 1 Φετουλάχ Γκιουλέν 1 Φράγκος Φραγκούλης

Νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) προγραμματίζουν να υπογράψουν στα τέλη Μαρτίου, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων (ΓΣΕΕ) και εργοδοτών (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ)...


Μεταξύ 26 και 30 Μαρτίου θα υπογραφεί η νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Αυτό συμφώνησαν στη συνάντηση τους οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ,ΣΕΤΕ).

Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε καλό κλίμα και διατυπώθηκε η βούληση όλων των εταίρων για την ανανέωση της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για άλλους 12 μήνες, δηλαδή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Οι κοινωνικοί εταίροι λοιπόν κατέληξαν σε μία κατ’ αρχήν συμφωνία, προκειμένου να διασωθούν το επίδομα γάμου, οι τριετίες και οι άδειες των εργαζόμενων γονέων, με δεδομένο ότι δεν έχουν πια το δικαίωμα να αποφασίζουν για το ύψος του κατώτατου μισθού.

Σε ό,τι αφορά στην υπογραφή της συμφωνίας, τα τεχνικά κλιμάκια θα έχουν ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες μέχρι τις 26 Μαρτίου και το κείμενο της συμφωνίας αναμένεται να υπογραφεί στα γραφεία του ΣΕΒ μέχρι τις 30 Μαρτίου 2018. Ακόμη, αποφασίστηκε να συσταθούν ομάδες μελέτης, μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, που να ασχοληθούν με θέματα βιωσιμότητας επιχειρήσεων και διάσωσης θέσεων εργασίας, με το μη μισθολογικό κόστος και με τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, έχει δηλώσει σχετικά: «Η διατήρηση της ΕΓΣΣΕ δεν σημαίνει αύξηση του κατώτατου μισθού το 2018, ούτε επιβαρύνει με κάτι επιπλέον τον εργοδότη από αυτά που πληρώνει σήμερα. Σαφέστατα, μετά από τρία μνημόνια υπάρχουν δυσκολίες, οι οποίες, όμως, μπορούν να ξεπεραστούν από εμάς τους ίδιους τους θεσμοθετημένους κοινωνικούς εταίρους.

Η υπογραφή νέας ΕΓΣΣΕ απαιτεί σύνεση και συναίνεση, ενώ αποτελεί μια ευθύνη, την οποία η ΕΣΕΕ ως τριτοβάθμια οργάνωση και κοινωνικός εταίρος διαθέτει. Η θέση και η στάση μας όλα αυτά τα χρόνια ήταν να διορθωθούν τα κακώς κείμενα, αλλά με προσοχή, ώστε από την υπερβολή να μην φτάσουμε στην κατάργησή της». 

Τι προβλέπεται


Η συμφωνία θα προβλέπει την συνέχιση των όρων εργασίας που θεσπίστηκαν με προηγούμενες ΕΓΣΣΕ, όπως είναι η διατήρηση του επιδόματος γάμου, του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, και των τριετών -ωριμάνσεων- που έχουν «παγώσει», έως ότου η καταγεγραμμένη ανεργία μειωθεί κάτω από 10% . Επίσης, η σύμβαση θα προβλέπει δικαίωμα άδειας φροντίδας παιδιού και για τον εργαζόμενο πατέρα στον ιδιωτικό τομέα.

Ο κατώτατος μισθός ορίζεται πλέον από το κράτος, έπειτα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τεκμηριωμένη συνεκτίμηση των πραγματικών δεδομένων της οικονομίας και της απασχόλησης από επιστημονική επιτροπή. Υπόψη λαμβάνονται οι προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών.

Άρχισαν σήμερα οι εργασίες του ιδρυτικού συνεδρίου του Κινήματος Αλλαγής στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Το συνέδριο θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί αύριο, Σάββατο...


 

Ξεκίνησε σήμερα το ιδρυτικό συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής, με το χαιρετισμό του Βασίλη Κεγκέρογλου, ενώ αμέσως μετά μήνυμα ελπίδας και κάλεσμα προς τον κόσμο απηύθυνε η επικεφαλής, Φώφη Γεννηματά.

Ακολούθησαν οι ομιλίες των δύο πρώην πρωθυπουργών του ΠΑΣΟΚ, Κ. Σημίτη και Γ. Παπανδρέου, του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και του αντιπρόεδρου της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη.

Ο Κώστας Σημίτης υπογράμμισε χαρακτηριστικά πως "τα μνημόνια δεν σκίζονται σε μια μέρα", ενώ ο Γιώργος Παπανδρέου σημειωσε πως "το ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε είναι πιο επίκαιρο από ποτέ".

Από πλευράς εκπροσώπων άλλων κομμάτων, ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος μίλησε για "ευρεία πολιτική συναίνεση μετά τις εκλογές", με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη να τονίζει πως "ένας συνασπισμός μπορεί να αναλάβει το έργο της ανασυγκρότησης της χώρας".


Η Ομιλία της Φώφης Γεννηματά


Η Φώφη Γεννηματά από το βήμα του ιδρυτικού συνεδρίου του Κινήματος Αλλαγής διακήρυξε τον αυτόνομο πολιτικό του ρόλο απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ και την διεκδίκηση καθοριστικού ρόλου για την προοδευτική διακυβέρνηση της χώρας. Ταυτόχρονα έστειλε σαφές μήνυμα προς όλους όσους εμπλέκονται στο εγχείρημα ότι θα πρέπει να τελειώσει η πολυφωνία και όλες οι προσπάθειες να επικεντρωθούν στη κοινή πορεία όλων για να προχωρήσει και πρωταγωνιστήσει.

Η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής εξήγησε γιατί τελικώς αποδέχθηκε να οριστεί η νέα Κεντρική Επιτροπή κι όχι να εκλεγεί.« Τους τελευταίους μήνες, δώσαμε πολλή ενέργεια και αφιερώσαμε πολύ χρόνο μιλώντας μεταξύ μας. Για να χτίσουμε γέφυρες εμπιστοσύνης ανάμεσα στα πολλά ρεύματα του κινήματός μας, που μέχρι χτες ήταν χωριστά και τώρα βρίσκονται μαζί. Για να εξασφαλίσουμε ότι όλοι θα έχουν φωνή, με αμοιβαίο σεβασμό, ισότιμα και χωρίς αποκλεισμούς. Δεν ήμουν πάντοτε ικανοποιημένη από τον τρόπο που έγινε αυτή η συζήτηση - αρκετές φορές αισθάνθηκα ότι χρειάζεται μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και περισσότερη γενναιοδωρία, από όλες τις πλευρές. Γι αυτό δέχτηκα, σε αυτή τη μεταβατική φάση, αντί τις εκλογές, τη συνθετική αναλογική εκπροσώπηση στα όργανα. Βάρυνε σε όλους μας η πίστη στο εγχείρημα. Από αύριο βέβαια, όλοι δοκιμάζονται και κρίνονται. Όμως αυτή η συζήτηση έπρεπε να γίνει. Και είναι μεγάλη νίκη που τελεσφόρησε. Σκεφτείτε μόνο που βρισκόμασταν έναν χρόνο πριν: Η προοδευτική παράταξη, ήταν πολυδιασπασμένη, εκτεθειμένη στην υπονόμευση και τη μιζέρια των εσωτερικών ανταγωνισμών, αδύναμη. Σήμερα, είμαστε πια όλοι εδώ, ενωμένοι, αποφασισμένοι και δυνατοί. Σήμερα λοιπόν, γενέθλια μέρα του Κινήματος Αλλαγής, χρειάζεται να κοιτάξουμε πέρα από τους διπλανούς μας σε αυτή την αίθουσα ή στα γραφεία που συναντιόμαστε. Σήμερα είναι η ώρα να στραφούμε προς όλους τους πολίτες, σε όλη τη χώρα», ανέφερε η κ Γεννηματά.

Η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής έθεσε για το μέλλον της χώρας το στρατηγικό δίλλημα «Πρόοδος ή Συντήρηση». «Πρόοδος είναι η αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου με τη φύση, η εμβάθυνση των γνώσεων, η πρωτοπορία στην αξιοποίηση των τεχνολογικών ανακαλύψεων, η ποιότητα της Δημοκρατίας, η απελευθέρωση από τα σύγχρονα δεσμά κάθε εξουσίας, η κοινωνική ευημερία. Πρόοδος είναι η πίστη στις δυνατότητες του ανθρώπου. Η λογική, η εξέλιξη, η αξιοκρατία, η διαφάνεια, η αισθητική. Θέλουμε να εκφράζουμε όλους τους πολίτες που εμπνέονται από τις αξίες και τις ζωντανές παραδόσεις του Ανθρωπισμού, του Διαφωτισμού, του Πολιτικού Φιλελευθερισμού, του Δημοκρατικού Σοσιαλισμού και της Οικολογίας. Αντίπαλός μας είναι η συντήρηση. Ο φόβος για το νέο και το διαφορετικό, ο φόβος του μέλλοντος. Η νοοτροπία που αποτυπώνεται στη φράση αυτό δεν γίνεται. Ο σκοταδισμός, ο δογματισμός, οι προκαταλήψεις, οι δεισιδαιμονίες, η μισαλλοδοξία, ο φασισμός, ο εθνικισμός, η ξενοφοβία, η πελατειακή αντίληψη, ο λαϊκισμός, η γραφειοκρατία, η τυραννία, η οπισθοδρόμηση».

Ασκώντας σε υψηλούς τόνους κριτική στη κυβέρνηση υποστήριξε ότι η χώρα με αυτή την κυβέρνηση, γυρίζει πολλές δεκαετίες πίσω.«Δεν είναι επιτέλους προοδευτική διακυβέρνηση η συγκυβέρνηση με ακροδεξιούς λαϊκιστές», είπε και τόνισε: Οικονομικά: πίσω στην Ελλάδα ψωροκώσταινα.Εθνικά: πίσω από το Ελσίνκι και την Ενδιάμεση Συμφωνία.Πολιτικά: πίσω στις άθλιες μεθοδεύσεις κατά πολιτικών αντιπάλων, στο ρουσφέτι και στις πελατειακές σχέσεις. Θεσμικά: πολύ πιο πίσω, όταν δεν ήταν «κεκτημένο» ο σεβασμός στους θεσμούς και η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης. Αυτή είναι η Ελλάδα των ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ. Προοδευτική διακυβέρνηση δεν είναι η πολιτική του κ. Τσίπρα. Προοδευτική διακυβέρνηση δεν είναι ο κ. Τσίπρας να μιλά δήθεν για «καθαρή έξοδο» από τα μνημόνια και την ίδια ώρα να δεσμεύεται με το 4ο άτυπο Μνημόνιο για διαρκή επιτροπεία, νέες περικοπές σε συντάξεις και αφορολόγητο και εκχώρηση του Εθνικού πλούτου για 99 χρόνια στο ελεγχόμενο από την τρόικα Υπερταμείο. Να μιλά δήθεν για «προστασία των αδύνατων» και να φτωχοποιεί την μεσαία τάξη, να καταργεί το ΕΚΑΣ, να περικόπτει το Επίδομα Θέρμανσης και τα οικογενειακά επιδόματα για τρίτεκνους-πολύτεκνους, να προχωρεί τους πλειστηριασμούς Α' κατοικίας για μικρομεσαίους δανειολήπτες, και να αντικαθιστά το κοινωνικό κράτος με τα επιδόματα φιλανθρωπίας και τα συσσίτια. Να μιλά δήθεν για «ανάπτυξη επενδύσεις και θέσεις εργασίας», και την ίδια στιγμή να εξοντώνει τους μικρομεσαίους, τους αγρότες, τους επαγγελματίες με την υπερφορολόγηση, να μην αξιοποιεί το ΕΣΠΑ, να αντιμετωπίζει υποτίθεται την ανεργία με την μερική απασχόληση, δηλαδή κόβοντας μια θέση εργασίας «στα δύο». Προοδευτική διακυβέρνηση δεν είναι ο κ. Τσίπρας να μιλά δήθεν για «διαφάνεια και κάθαρση στο δημόσιο βίο» και να αρνείται τον έλεγχο για τις δικές τους πράξεις. Να κατασκευάζει κατηγορίες κατά πολιτικών αντιπάλων.Να ρουσφετολογεί ασύστολα. Να μιλά για σεβασμό «κάθε λέξης του Συντάγματος», την ίδια ώρα που παραβιάζει κάθε έννοια διάκρισης των εξουσιών, με τους καθοδηγούμενους θύλακες στην δικαιοσύνη».

Επίσης επικριτική ήταν η κ. Γεννηματά και για την αξιωματική σντιπολίτευση λέγοντας ότι προοδευτική αλλαγή δεν είναι η παλινόρθωση της δεξιάς. Ανέφερε ότι «η δεξιά δεν έχει πει μια λέξη αυτοκριτικής για τις ευθύνες της κυβέρνησης ΝΔ 2004-2009 που οδήγησε στον εκτροχιασμό της οικονομίας. Δεν είναι προοδευτική αλλαγή η πολιτική της ΝΔ για τη στήριξη μόνο των ισχυρών και η αποδοχή των Κοινωνικών Ανισοτήτων ως φυσικό φαινόμενο. Δεν είναι προοδευτική αλλαγή η νέα δραστική μείωση των δημόσιων δαπανών, και οι δραματικές επιπτώσεις που αυτή θα έχει για την δημόσια υγεία, την δημόσια παιδεία, τις κοινωνικές υποδομές, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Δεν είναι προοδευτική αλλαγή οι ρατσιστικές αντιλήψεις και η λογικές ρεβάνς.

Τονίζοντας ότι «θέλουμε τη δύναμη για να τσακίσουμε τον κακέκτυπο δικομματισμό των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και της ΝΔ και επιδιώκοντας την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών» κάλεσε τους πολίτες να ενισχύσουν το Κίνημα Αλλαγής ώστε να επιτευχθεί η Εθνική συνεννόηση και η διαμόρφωση των συνθηκών για την προοδευτική διακυβέρνηση του τόπου», είπε η Φώφη Γεννηματά και υπογράμμισε:. «Προχωράμε μπροστά με αυτόνομο λόγο και στρατηγική. Δεν εγκλωβιζόμαστε σε διχαστικά «μέτωπα» . Αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «καμία συμφωνία δεν γράφεται με ανεξίτηλο μελάνι αλλά από την άλλη οι αλλαγές δεν γίνονται με τυχοδιωκτικό τρόπο», η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής περιέγραψε τους βασικούς προγραμματικούς άξονες του σχεδίου μιας προοδευτικής διακυβέρνησης ανέφερε ότι χρειάζεται «να συζητήσουμε με τους εταίρους την άμεση ελάφρυνση του χρέους, χωρίς νέες δεσμεύσεις, αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα να μειώσουμε τον στόχο για πρωτογενή πλεονάσματα από το 3,5% τουλάχιστον στο 2%, ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε κίνητρα στις ελληνικές επιχειρήσεις. Χρειάζεται σοβαρότητα και αξιοπιστία από την πλευρά μας και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων που ξεκινά από την αποκομματικοποίηση του κράτους.Την ανεξαρτησία και την επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης .Την αλλαγή και σταθεροποίηση του φορολογικού συστήματος. Νέο κύμα αποκέντρωσης για να χτυπήσουμε τη γραφειοκρατία, με αναπτυξιακή ταυτότητα σε κάθε περιφέρεια και μεταβίβαση αρμοδιοτήτων για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της κοινωνικής πολιτικής στην Αυτοδιοίκηση. Ειδικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φτώχειας που θα εξασφαλίσει την κοινωνική συνοχή με συγκεκριμένα μέτρα και όχι μποναμάδες - Φρειδερίκης. Κατώτερος μισθός στο πλαίσιο της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Κατώτερη εγγυημένη σύνταξη, που δεν μπορεί να είναι κάτω από 500 ευρώ. Από τη λογική των επιδομάτων ανεργίας περνάμε στη λογική των επιδομάτων εργασίας. Πρόγραμμα ανάπτυξης και προσέλκυσης ξένων επενδύσεων παράλληλα με τη στήριξη των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων που άντεξαν στα χρόνια της κρίσης».

Τόνισε κατηγορηματικά: «Αυτό το σχέδιο θα θέσουμε ως βάση για επίτευξη προοδευτικής προγραμματικής συμφωνίας όταν θα πάρουμε την εντολή μετά τις εκλογές. Το Κίνημα Αλλαγής θα πάρει εντολή. Η χώρα δεν έχει ανάγκη από μια ακόμη συγκυριακή σύμπραξη κομμάτων, με μια στείρα λογιστική λογική: «δεν βγαίνουν τα κουκιά». Αλλά από μια ειλικρινή, ιστορικά υπεύθυνη και συνεπή συμφωνία. Πάνω σε ένα στέρεο προγραμματικό πλαίσιο, που θα στοχεύει στην ανάταξη της Ελληνικής Οικονομίας, με όρους δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. Και απευθύνω από τώρα το ερώτημα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ : Είστε διατεθειμένοι να συμβάλλετε στην πολιτική σταθερότητα στη βάση μιας προοδευτικής ατζέντας; Περιμένω καθαρές απαντήσεις».

Η Φώφη Γεννηματά έκανε ειδική αναφορά στα εθνικά θέματα καταλογίζοντας σημαντικές ευθύνες στην κυβέρνηση για τη πολιτική και τις ενέργειες της στα ελληνοτουρκικά , με τη σύλληψη των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, λέγοντας ότι μέλημα είναι να επιστρέψουν ασφαλείς καθώς και στη διαπραγματευτική τακτική που ακολουθεί στο ζήτημα της ονομασίας των πΓΔΜ. «Εμείς δεν διεκδικούμε τίποτε από κανένα, αλλά δεν παραχωρούμε απολύτως τίποτε από τα εθνικά μας δικαιώματα. Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για τη διαμόρφωση εθνικής γραμμής. Έχει έρθει ο καιρός να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους και να συνειδητοποιήσουν ότι η εθνική συνεννόηση, που για μας ήταν και είναι βασικό συστατικό στοιχείο της πολιτικής μας, δεν είναι μια ρομαντική εκδοχή της πολιτικής.Είναι αναγκαία για την προστασία των εθνικών συμφερόντων και προϋπόθεση για να αφήσει οριστικά η χώρα πίσω της με ασφάλεια την κρίση».

Η κ. Γεννηματά απηύθυνε κάλεσμα στη νεολαία να στηρίξει το Κίνημα Αλλαγής .« Τους θέλουμε όμως όλους και όλες μαζί μας. Όλους και όλες. Και σας λέω: Αυτό είναι το στοίχημα για την παράταξη και τη δημοκρατία.-Να τους πούμε ότι μαζί μπορούμε να εξασφαλίσουμε: Ότι η εργασία, η προσπάθεια, το ταλέντο, η αξία, οδηγούν σε καλύτερη ζωή.

Μακροπρόθεσμα, το ιστορικό στοίχημα της προοδευτικής παράταξης, το ιστορικό στοίχημα για τη δημοκρατία τα χρόνια που έρχονται, θα κριθεί στο πρόσωπο αυτών των νέων ανθρώπων. Μπορώ να το πω με σιγουριά: Η χώρα μας θα πάει μπροστά, αν αυτά τα αγόρια και τα κορίτσια της κρίσης, γίνουν η γενιά της αλλαγής».

Κήρυξε όπως είπε« Ανένδοτο Αγώνα για την Αλλαγή της ποιότητας ζωής των Ελλήνων πολιτών και την ισχυροποίηση της θέσης της Ελλάδας στον κόσμο.Η ιστορία της προόδου γράφεται με ανατροπές. Από σήμερα, κηρύσσουμε Ανένδοτο Αγώνα για την Αλλαγή της ποιότητας ζωής των Ελλήνων πολιτών και την ισχυροποίηση της θέσης της Ελλάδας στον κόσμο. Με τις πράξεις μας γράφουμε ιστορία».

Χειροκροτούμενη η Φώφη Γεννηματά έκλεισε την ομιλία της λέγοντας: «Οραματίζομαι μία Κοινωνία Δικαιοσύνης, ασφάλειας, συνοχής, που δεν θα αναζητά λύσεις στα πολιτικά άκρα.Οραματίζομαι ένα Έθνος, με αυτοπεποίθηση, σιγουριά, και αισιοδοξία για το μέλλον. Οραματίζομαι, ένα Λαό, που θα εμπνέεται από την πατρίδα του και θα εργάζεται με χαρά για αυτήν. Οραματίζομαι μία προοδευτική κυβέρνηση που εξασφαλίζει ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν μία πορεία προς τον Ελληνικό Λαό. Ας γίνουμε οι δημιουργοί μίας νέας εποχής. Ενωμένοι- Δυνατοί - Αποφασισμένοι να αγωνιστούμε και να Νικήσουμε. Να νικήσουμε για την Ελλάδα. Να νικήσουμε για το Λαό και το Έθνος. Να νικήσουμε για τον πολίτη και τον άνθρωπο. Να νικήσουμε για τη Δημοκρατία. Να νικήσουμε για αυτήν τη λαμπρή, προικισμένη, ταλαντούχα Νέα Γενιά της πατρίδας μας. Να νικήσουμε ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι επόμενες Γενιές θα ζήσουν καλύτερα από ό,τι εμείς. Να νικήσουμε για να ζήσουμε και πάλι την πραγματική Ελπίδα. Να ξαναφέρουμε στους Έλληνες και τις Ελληνίδες.
ΑΠΕ

«Όχι» και στο τρίτο κατά σειρά αίτημα των τουρκικών αρχών για την έκδοση των 8 Τούρκων αξιωματικών που έφτασαν στην χώρα μας μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στη γειτονική χώρα το καλοκαίρι του 2016, είπε το Συμβούλιο Εφετών.


Το Δικαστήριο έκρινε σε ό,τι αφορά στα τρία πρώτα αδικήματα που οι τουρκικές αρχές αποδίδουν τους 8 στρατιωτικούς, εισάγονται απαραδέκτως καθώς οι τουρκικές αρχές δεν εισφέρουν νέα στοιχεία στο τρίτο αιτημά τους περί έκδοσης.

Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα πέντε αδικήματα που η Τουρκία καταλογίζει στους στρατιωτικούς, αυτά κατά τους Έλληνες δικαστές, είτε είναι παντελώς αόριστα είτε βάση της νομοθεσίας δεν επιτρέπεται η έκδοσή τους. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν βάσιμες υπόνοιες ότι οι «8» δεν θα έχουν μια δίκαιη δίκη στην Τουρκία ενώ υπάρχει ο κίνδυνος να υποστούν βασανιστήρια, απάνθρωπη και εξευτελιστική συμπεριφορά.

Είχε προηγηθεί η εισήγηση της εισαγγελικής λειτουργού Ευγενίας Κυβέλου η οποία νωρίτερα επισήμανε ότι δεν προκύπτει κανένα νέο στοιχείο που να επιτρέπει την έκδοση τους. Παράλληλα, επισήμανε επικαλούμενη τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου, ότι δεν υπάρχουν τα εχέγγυα εκείνα που θα τους εξασφαλίσουν μια δίκαιη δίκη, επισημαίνοντας ακόμη ότι υπάρχει το ενδεχόμενο να υποστούν βασανιστήρια.

«Από τα στοιχεία που προσκομίστηκαν στο νέο αίτημα δεν γίνεται επίκληση νέων στοιχείων που να δείχνουν ότι θα έχουν δίκαιη δίκη και ότι έχει αλλάξει η κατάσταση στην Τουρκία», είπε χαρακτηριστικά η εισαγγελέας.

Σχετικά με τις νέες αξιόποινες πράξεις που περιλαμβάνονται στο τρίτο αίτημα των τουρκικών αρχών, στο σχετικό φάκελο δεν περιγράφεται ο ρόλος των κατηγορουμένων ούτε προσδιορίζεται ο χρόνος και ο τόπος των αξιόποινων πράξεων που η Τουρκία τους αποδίδει. Ακόμα όμως κι αν ήταν ορισμένη η κατηγορία εναντίον τους, σύμφωνα με την εισαγγελέα δεν υπάρχει καμία αλλαγή από τα δεδομένα της απόφασης του Αρείου Πάγου και ως εκ τούτου πρέπει να απορριφθεί το αίτημα της έκδοσής τους.

Ως μάρτυρες κατά την έναρξη της διαδικασίας εξετάσθηκαν ο Αντιπρόεδρος της ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου Γιάννης Ιωαννίδης και ο συγγραφέας απόστολος Δοξιάδης που έκαναν λόγο για παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία.

«Το κράτος δικαίου στην Τουρκία αυτοκτόνησε» είπαν οι μάρτυρες, θέλοντας να καταδείξουν ότι η κατάσταση στη γείτονα από την έκδοση της απόφασης του Αρείου Πάγου και μετά δεν έχει αλλάξει.

Η Πρόεδρος του Συμβουλίου Ιωάννα Κλάπα παρατήρησε από έδρας ότι δεν έχουν υποχρέωση οι εκζητούμενοι να αποδείξουν ότι δεν έχει αλλάξει κάτι στην Τουρκία, αλλά το εκζητόν κράτος είναι εκείνο που έχει το βάρος να αποδείξει αυτό για πράγματα που έχουν ήδη κριθεί με αποφάσεις του Αρείου Πάγου.

Νωρίτερα, στο δικαστήριο τοποθετήθηκαν οι 8 Τούρκοι εκζητούμενοι επι των κατηγοριών που τους αποδίδουν οι αρχές της χώρας τους. Όλοι τους αρνήθηκαν τις κατηγορίες και περιέγραψαν τις συνθήκες στη χώρα τους αλλά και τις επιπτώσεις που έχει η σύλληψή τους στις οικογένειές τους.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ένας εκ των 8 Τούρκων στρατιωτικών. «όταν σκεφτόμαστε εκείνη τη νύχτα, είναι σαν το σπίτι μας να έπιασε φωτιά και εμείς αποφασίσαμε να προστατευτούμε πηγαίνοντας στο γειτονικό σπίτι. Δεν ξέρουμε ποιος έβαλε τη φωτιά και η μοίρα μας εξαρτάται από το πώς μας βλέπει ο γείτονας».
koutipandoras.gr

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), το ποσοστό ανεργίας στο τέταρτο τρίμηνο του 2017 ήταν 21,2%, έναντι 20,2% του προηγούμενου τριμήνου... 


Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα παραμένει η ανεργία, με τον αριθμό των ανέργων να ξεπερνά σταθερά το 1 εκατομμύριο, ενώ η ελαστική, κακοπληρωμένη και εποχιακή εργασία έχει αντικαταστήσει τις σταθερές θέσεις.

Το ποσοστό ανεργίας ανήλθε στο 21,2% στο τέταρτο τρίμηνο του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016, μειώθηκε κατά 2,4 μονάδες (ήταν 23,6%), ωστόσο σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του 2017, αυξήθηκε κατά μία μονάδα (ήταν 20,2%), κάτι που αποδίδεται κυρίως στη λήξη της τουριστικής περιόδου.

Ο αριθμός των ανέργων ανήλθε σε 1.006.844, με τους μακροχρόνια άνεργους (αυτοί που αναζητούν εργασία για ένα έτος ή περισσότερο) να ανέρχονται σε 722.914, ενώ μόλις 120.821 λαμβάνουν επίδομα ανεργίας.

Σύμφωνα με την έρευνα εργατικού δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, οι βασικοί λόγοι που σταμάτησαν οι άνεργοι να εργάζονται είναι είτε γιατί απολύθηκαν (27,5%), είτε γιατί η εργασία τους ήταν περιορισμένης διάρκειας και τελείωσε (27,4%).

Το μεγαλύτερο ποσοστό ανέργων εργαζόταν στους κλάδους ξενοδοχείων και εστίασης (19%). Σε ό,τι αφορά στο επάγγελμα της προηγούμενης εργασίας τους, το μεγαλύτερο ποσοστό (30,3%) απασχολούνταν στην παροχή υπηρεσιών ή ως πωλητές.

Ο γερμανικός τύπος αναφέρεται στην αλματώδη αύξηση του αριθμού των Τούρκων που αναζητούν καταφύγιο στην Ελλάδα...


 «Όλο περισσότεροι Τούρκοι εγκαταλείπουν την πατρίδα τους για να ζητήσουν άσυλο στην Ελλάδα», σημειώνει η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) . Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές τους δύο πρώτους μήνες του έτους κατατέθηκαν 250 αιτήσεις.

Η Υπηρεσία Ασύλου καταγράφει αλματώδη άνοδο των Τούρκων αιτούντων άσυλο μετά την απόπειρα πραξικοπήματος τον Ιούλιο του 2016. Ενδεικτικό ότι το 2015 μόλις 43 Τούρκοι ζήτησαν πολιτικό άσυλο στην Ελλάδα, το 2016 έφτασαν τους 189 και το 2017 ο αριθμός του εκτοξεύθηκε στους 1.827.

Όπως δήλωσε την Τετάρτη αξιωματικός του ελληνικού λιμενικού στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (dpa) ο αριθμός των τούρκων πολιτών που πέρασαν τα ελληνοτουρκικά σύνορα είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των αιτήσεων ασύλου. Ας σημειωθεί ότι πολλοί Τούρκοι συνέχισαν το ταξίδι τους από την Ελλάδα σε χώρες της δυτικής και κεντρικής Ευρώπης».

Συνέντευξη του καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κώστα Μελά, στην εφημερίδα ΕΠΟΧΗ και τον Παύλο Κλαυδιανό.



Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του ΚΩΣΤΑ ΜΕΛΑ, ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Τη συνέντευξη πήρε ο Παύλος Κλαυδιανός

Έχουμε πλέον ένα πρώτο αποτέλεσμα για το 2017, ότι αυξήθηκε το ΑΕΠ κατά 1,4%. Ποιος είναι ο πρώτος σχολιασμός σου;

Ναι, έχουμε πρώτη εικόνα, τα στοιχεία είναι προσωρινά, θα περιμένουμε έως τον Απρίλιο και τελικό – τελικό το καλοκαίρι. Ωστόσο, μπορούμε να διακρίνουμε και να κρίνουμε τους παράγοντες που καθόρισαν αυτό το αποτέλεσμα. Από τους θετικούς είναι, ασφαλώς, ότι οι ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου για πρώτη φορά αυξήθηκαν περίπου 28%. Οφείλεται στις επενδύσεις στις κατασκευές, στον τουρισμό, στις υποδομές κ.α. Από 20,5 δισ. το 2016 προσεγγίσαμε τα 22,6 το 2017. Το δεύτερο θετικό είναι ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 5,3%. Θετικό ασφαλώς, αλλά δεν μπορούν να αποτελέσουν τον κύριο μοχλό ανόδου της οικονομίας. Μοχλός είναι οι επενδύσεις και η κατανάλωση. Η ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, όμως, μειώθηκε κατά 0,3% και αυτό είναι το στενάχωρο του 2017 σε σχέση με το 2016, που ήταν + 0,3%. Αυτό πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις για το τι σημαίνει ακριβώς.

Να το ερμηνεύσουμε, λοιπόν, να δούμε πού οφείλεται.

Πρέπει να το αναζητήσουμε στο γεγονός ότι το διαθέσιμο εισόδημα εξακολουθεί να μειώνεται, στην υψηλή φορολογία, στη συγκράτηση της δαπάνης από τους πολίτες, είτε διότι έχουν εξαντλήσει τις αποταμιεύσεις τους –πάσης φύσεως– είτε διότι υπάρχουν ακόμη αβεβαιότητες. Βέβαια, όταν βγουν τα αναλυτικά στοιχεία θα δούμε πιο συγκεκριμένα και με ακρίβεια όλα αυτά. Η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, να σημειώσουμε, συνέβη παρά το ότι μειώθηκε αισθητά η ανεργία, δηλαδή περισσότεροι πολίτες μπορούσαν να καταναλώσουν. Εν τω μεταξύ, η άνοδος του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη ήταν 2,3% το 2017, άρα συνεχίζεται η απόκλιση.

Τα κενά που υπάρχουν στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, προϊδεάζουν για τα τελικά στοιχεία του 2017, μετά τη διόρθωση;

Ναι, κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα έχουμε διόρθωση προς τα κάτω, αλλά όπως συνάγεται από κάποια στοιχεία, προς τα πάνω, να πάμε στο 1,6%, ίσως και παραπάνω.

2018: κρίσιμο έτος


Με βάση όλα αυτά τι μπορούμε να προβλέψουμε για το 2018;

Οι τάσεις του 2017 θα συνεχιστούν, το πιο πιθανό, και το 2018, αλλά μην ξεχάσουμε την αρνητική επίδραση, σαφέστατα, της μεγάλης καθυστέρησης της δεύτερης αξιολόγησης το 2017. Το 2018 πολλά θα κριθούν από την τέταρτη αξιολόγηση, που η κυβέρνηση εργάζεται για να κλείσει γρήγορα, και κυρίως από το τι θα καθοριστεί για μετά τον Αύγουστο, το τέλος του προγράμματος, τι θα συμφωνηθεί για το χρέος. Αυτά θα επηρεάσουν και τις επενδύσεις, αλλά και την ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, θα απελευθερώσει συμπεριφορές η αίσθηση ότι πάει πια, βγαίνουμε. Αλλά από την άλλη μεριά, η ιδιωτική κατανάλωση αποτελεί το ζητούμενο. Υπάρχει πιθανότητα ότι θα συνεχίσει να συμπιέζεται, καθώς δεν διακρίνονται στοιχεία που θα ωθούν στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος. Μην ξεχνάμε το στόχο του 3,5% για πρωτογενές πλεόνασμα. Οι παράγοντες, λοιπόν, που θα επηρεάσουν είναι μεικτοί το 2018, έτος το οποίο είναι πολύ κρίσιμο.

Σύμφωνοι, διότι θα κριθεί αν υπερβούμε αυτό που καταγράφεται έως τώρα, την αργή οικονομική ανάκαμψη.

Όντως, αυτός είναι ο κίνδυνος της, όπως θα τη λέγαμε, αναπτυξιακής στασιμότητας, που επιπλέον θα ανοίγει το χάσμα με την ΕΕ. Όσο περνά ο καιρός και η κυβέρνηση εφαρμόζει το πρόγραμμα, αποκτιέται μια μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από τους ευρωπαίους εταίρους μας και τις αγορές, πες το όπως θέλεις, και τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να υπάρξει μια καλύτερη αντιμετώπιση και από τους επενδυτές αν δοθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ελληνική διοίκηση, αν προχωρήσουν οι συμφωνημένες ιδιωτικοποιήσεις, αν σταθεροποιηθεί το τραπεζικό σύστημα, όλα αυτά τα πράγματα, τελικά, το 2018 μπορεί να αποδώσουν. Η διαδικασία, όμως, θα είναι αργή, δεν θα είναι γρήγορη.

Η τακτική των δανειστών


Εν τω μεταξύ, οι διαπραγματεύσεις για το «μετά» έχουν αρχίσει. Οι δανειστές την ίδια ώρα που δίνουν εύσημα για την έως τώρα εξέλιξη, στο τραπέζι φέρνουν ποικιλία δεσμεύσεων.

Αυτό είναι μια τακτική απ΄ την πλευρά των δανειστών, το πρώτο εξάμηνο θα υπάρχει, για όλους, μια αυξημένη επιτήρηση. Αλλ’ επειδή η Ελλάδα, σε σχέση με τις άλλες χώρες που ήταν σε πρόγραμμα, έχει μεγάλο χρέος, έχει, τελικά, και πιο μεγάλα προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα. Και επειδή το 2019 και το 2020 θα συνεχιστεί η δημοσιονομική προσαρμογή με τη μείωση του αφορολόγητου και της συνταξιοδοτικής δαπάνης, κάτι που δεν είχαν οι άλλες χώρες, αυτά προϋποθέτουν ότι θα υπάρξει υψηλότερη επιτήρηση. Δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει, είναι βέβαιο. Επομένως, με βάση και τις πληροφορίες που υπάρχουν, ανάλογα με τα δημοσιονομικά αποτελέσματα που θα προκύψουν έως τον Μάιο, θα επιχειρηθεί να μεταφερθεί ή να μειωθεί η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης. Πχ να το πάει στο 1% του ΑΕΠ ή να το μεταφέρει χρονικά.

Το επιχείρημα θα είναι η μειωμένη ζήτηση; 

Το επιχείρημα θα είναι κυρίως ότι υλοποιούνται οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, ότι τα δημοσιονομικά πάνε καλύτερα. Αυτό θα το δούμε τον Απρίλη. Ένα από τα 88 προαπαιτούμενα είναι η κατάρτιση νέου μεσοπρόθεσμου. Εκεί θα τα δούμε αυτά, θα πρέπει να γραφτούν όλα αυτά. Εκεί θα δούμε και τα αντίμετρα που προτείνει η κυβέρνηση, υπάρχει μια συνεργασία της κυβέρνησης.

Ο Ρέγκλινγκ στη συνέντευξή του την Τετάρτη αναφέρθηκε κάπως συγκεκριμένα επ’ αυτού, μίλησε για «δυνατότητα μείωσης της φορολογίας» προσθέτοντας, βέβαια, «αν τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί μέχρι τώρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών για το 2019, εφαρμοστούν».

Αυτό το ανέφερε και ο πρωθυπουργός μιλώντας στο συνέδριο της ΓΕΣΕΒΕ την Πέμπτη. Είπε ότι η φορολογία των επιχειρήσεων είναι πολύ υψηλή και θα επιχειρήσουμε μια μείωση. Όλα αυτά θα τα δούμε, επαναλαμβάνω, στο νέο μεσοπρόθεσμο.

Ανάγκη επανασχεδιασμού για τις τράπεζες


Να δούμε λίγο τις τράπεζες. Πού βρισκόμαστε τώρα; Όπως φαίνεται τα stress tests περνούν.

Ναι περνούν, δεν θα απαιτηθεί νέα ανακεφαλαιοποίηση. Το θέμα, όμως, είναι ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί για μείωση των κόκκινων δανείων μέσω πλειστηριασμών έως το τέλος του 2019, δεν νομίζω ότι είναι εύκολο να επιτευχθούν. Γι’ αυτό και όπως είδαμε ο κ. Γιάννης Στουρνάρας στην Έκθεσή του για την ελληνική οικονομία ανέφερε, για πρώτη φορά, ότι το 2019 θα χρειαστεί, ίσως, η δημιουργία μιας «κακής Τράπεζας», Bad Βank. Αυτό τι σηματοδοτεί όταν λέγεται από τον κεντρικό τραπεζίτη; Ότι υπάρχουν σκέψεις ότι αυτό το ιδιωτικό χρέος που υπάρχει στις τράπεζες, τα κόκκινα δάνεια κτλ, δεν είναι δυνατό να μειωθεί ουσιαστικά με τον τρόπο που έχουν σχεδιάσει. Αυτό, νομίζω, είναι το συμπέρασμα. Αυτό σημαίνει ότι θα πάμε σε μια πρακτική μορφή, που έπρεπε να είχε γίνει από την αρχή, μια «κακή τράπεζα» που θα απορροφήσει ένα μέρος των κόκκινων δανείων, ελαφρύνοντας από το βάρος τις τράπεζες, αλλά και τις επιχειρήσεις. Αυτές που πραγματικά δεν μπορούν να πληρώσουν.

Αυτό όμως συνεπάγεται ότι πρέπει να μπει στη διαχείριση και το κράτος, βάζοντας χρήματα.

Σαφέστατα, διότι κάποιος πρέπει να βάλει τα χρήματα κάτι που αποτελεί και ένα πρόβλημα. Αυτό, βέβαια, έπρεπε να έχει γίνει πολύ νωρίτερα, από το 2012, παράλληλα με τη μείωση του δημόσιου χρέους. Σε άλλες χώρες, που είναι ασφαλώς καπιταλιστικές, το έκαναν αυτό με επιτυχία. Εδώ δεν επιλέχθηκε για διάφορους λόγους.

Η κυβέρνηση δεν τοποθετήθηκε. Θα έπρεπε, κατά τη γνώμη σου, να το αντιμετωπίσει θετικά;

Ασφαλώς. Να το δει θετικά, χωρίς συζήτηση παρότι είναι αργά και έχουν υποστεί τεράστια κόστη, θα πρέπει να προχωρήσει η λύση αυτή. Και οι τράπεζες να μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο τους και οι επιχειρήσεις που δεν μπορούν να πληρώσουν, να αντιμετωπισθούν. Οι τράπεζες γνωρίζουν ποιος μπορεί να πληρώσει και ποιος όχι. Να σβήσουν, λοιπόν, όσα δεν μπορούν να πληρωθούν και να ρίξουν το βάρος τους σ’ αυτούς που μπορούν να πληρώσουν.

Από ό,τι αποδείχθηκε η πίεση μέσω των πλειστηριασμών κτλ οδήγησε στο Ταμείο ένα 30% και άρχισαν να πληρώνουν.

Αυτό αν θυμάσαι το τονίζαμε από παλιά, ότι ένα 30% – 35% μπορεί να πληρώσει και δεν πληρώνει. Υπήρχε μια ευθύνη εδώ χωρίς συζήτηση.
πηγή: ΕΠΟΧΗ

Αξιολογώντας έναν ταραξία σε μια ανατιναγμένη περιοχή.


του Σπύρου Παναγιώτου (*)

Είναι αδύνατο να γίνει κατανοητή η πολιτική της Τουρκίας σε Αιγαίο και Κύπρο αν στην εικόνα δεν συμπεριληφθούν οι δραματικές εξελίξεις σε ολόκληρη τη Μ. Ανατολή. Αν η ματιά δεν περιλάβει την Συρία ως το μεγάλο πεδίο αντιπαράθεσης των μεγάλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων ΗΠΑ και Ρωσίας, αλλά και ως σημείο που οξύνονται οι ανταγωνισμοί και προετοιμάζονται συγκρούσεις μεταξύ ισχυρότατων περιφερειακών δυνάμεων όπως το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία, το Ιράν και βέβαια η Τουρκία.

Και ταυτόχρονα είναι δύσκολο να ερμηνευθούν τα όσα συμβαίνουν στη Συρία χωρίς να συνυπολογίσουμε ότι η πολυπλοκότητα του κουβαριού στη Μ. Ανατολή σχετίζεται με την αδυναμία των μεγάλων ιμπεριαλισμών, ιδιαίτερα των ΗΠΑ, να επιβάλλουν λύσεις σύμφωνα με τις επιλογές τους. Η παράταση του πολέμου, το άνοιγμα νέων μετώπων, οι ευμετάβλητες τριγωνικές συμμαχίες έρχονται να πιστοποιήσουν αυτήν ακριβώς την αδυναμία.

Ας συνοψίσουμε τα κρίσιμα σημεία που διαμορφώνουν τις εξελίξεις.

1. Η στρατιωτική εμπλοκή και η νίκη της Ρωσίας στο πόλεμο κατά του ISIS δεν διέσωσε απλά μια φιλική της κυβέρνηση αλλά ματαίωσε τα σχέδια των ΗΠΑ για πλήρη έλεγχο της Μ. Ανατολή τροποποιώντας υπέρ της την επιρροή και το συσχετισμό ισχύος στην περιοχή.

2. Η ματαίωση των αμερικάνικων σχεδίων και η απώλεια συμμάχων δεν σήμαναν την οριστική αποχώρηση των ΗΠΑ από την περιοχή. Αντίθετα ενίσχυσαν την συμμαχία τους με Ισραήλ και Σαουδική Αραβία, επέβαλαν τη διχοτόμηση της Συρίας με την παραμονή στρατιωτικών δυνάμεων τους στην Β.Δ. περιοχή της και επέτειναν την «υιοθέτηση» των Κούρδων με στόχο τη δημιουργία μιας ελεγχόμενης κουρδικής κρατικής οντότητας που, ως άλλο Ισραήλ, θα διασφαλίζει τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή.

3. Οι αμερικάνικοι σχεδιασμοί και η κατάληξη τους σε, έστω και προσωρινό, συμβιβασμό με τη Ρωσία οδηγούν στην επαναχάραξη των συνόρων στη Μ. Ανατολή.

4. Καμιά από τις ισχυρές περιφερειακές δυνάμεις, Ισραήλ, Τουρκία, Σαουδικής Αραβία δεν αισθάνεται ήσυχη από τις εξελίξεις. Όλες επεμβαίνουν ενεργά στα νέα δεδομένα με τους δικούς τους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς.

Η παρουσία του 6ου στόλου εξασφαλίζει τα συμφέροντα της EXXON στη Κύπρο και απαιτεί «ακριβοδίκαιη μοιρασιά» με διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας

Η Τουρκία μπροστά σε διλήμματα, κίνδυνους και επιλογές


Η αλλαγή συνόρων στην Μέση Ανατολή συνιστά κίνδυνο που αφορά και την Τουρκία. Το σχέδιο δημιουργίας κουρδικού κρατιδίου στη Β.Δ. Συρία κλείνει, εν δυνάμει, τη δυνατότητα συγκρότησης ενός μεγαλύτερου μορφώματος που θα περιλαμβάνει τους Κούρδους του Ιράκ και της Ν.Α. Τουρκίας. Αυτό συνιστά «κόκκινο πανί» για την συντριπτική πλειονότητα του πολιτικού κόσμου της Τουρκίας και όχι μόνο για τον Ερντογάν. Τα όσα λέγονται για «φραστικές απειλές» εσωτερικής κατανάλωσης δεν στηρίζονται στα πραγματικά δεδομένα.

Η αμφισβήτηση της συνθήκης της Λωζάννης, που αφορά τα σύνορα τόσο στο Αιγαίο όσο και στη Μ. Ανατολή, διατυπώθηκε από την Τουρκία ως επιθετική γραμμή έναντι μιας ενδεχόμενης συρρίκνωσης της. Οι αναφορές Ερντογάν στα «σύνορα της καρδιάς μας», οι διεκδικήσεις σε Θράκη, Αιγαίο, Κύπρο, η προσπάθεια δημιουργίας «μουσουλμανικού τόξου» στη Βαλκανική, η ενεργή εμπλοκή στην Αφρική, η απόπειρα ανάδειξης του σε ηγέτη του μουσουλμανικού κόσμου αποτελούν στοιχεία μιας ενιαίας ενεργητικής διπλωματίας που αποσκοπεί να απαντήσει με επέκταση έναντι των αμερικάνικων σχεδίων συρρίκνωσης της Τουρκίας.

Και η πρόκληση είναι τόσο ισχυρή που οδηγεί την Τουρκία σε ανοικτή αντιπαράθεση με ΗΠΑ και Ε.Ε. με βασικό αντικείμενο την αναγνώριση της ως μιας ισχυρής οικονομικής και γεωπολιτικής δύναμης με λόγο και συμφέροντα στην περιοχή.

Η στρατηγική της Τουρκίας εδράζεται σε δύο άξονες. Πρώτα στην εκμετάλλευση του οικονομικού της μεγέθους και της γεωγραφικής της θέσης που την καθιστούν κρίσιμους παράγοντες των σχεδιασμών μιας βαθιά διχασμένης Δύσης. Οι διμερείς οικονομικές συμφωνίες με όλες τις χώρες της Ε.Ε. και η κοινή στάση του Δυτικού κόσμου να κρατούν χαμηλούς τόνους έναντι των Τουρκικών προκλήσεων, ώστε να μην απολεσθεί πλήρως η Τουρκία, μαρτυρούν τις ζυγισμένες δυνατότητες της τουρκικής διπλωματίες.
 
Δεύτερος άξονας της τουρκικής διπλωματίας είναι το τολμηρό οικονομικό, στρατιωτικό και γεωπολιτικό άνοιγμα προς την Ρωσία. Όλοι οι διεθνείς παράγοντες γνωρίζουν ότι η «συμμαχία» Ρωσίας Τουρκίας έχει μικρό βάθος. Άλλωστε τις δύο χώρες χωρίζουν σημαντικές διαφορές σε κρίσιμα ζητήματα. Διαφορές στην ρωσική πολιτική στην Ουκρανία, στις χώρες της Κασπίας ακόμα και στο μέλλον της Συρίας και του Άσαντ. Οι αντιθέσεις αυτές δεν πρόκειται να μένουν κάτω από το χαλί για μεγάλο διάστημα.

Προς στιγμή όμως η «συμμαχία» Ρωσίας-Τουρκίας εξυπηρετεί ταυτόχρονα Πούτιν και Ερντογάν. Ο πρώτος έχει πετύχει μια ορισμένη διάσπαση της συνοχής στην Ν.Α. πτέρυγα του ΝΑΤΟ που αποτελεί ανάσα στην προσπάθεια περικύκλωσης της Ρωσίας αλλά και στη στρατηγική του στη Μ. Ανατολή. Αξιοποιεί την Τουρκία έναντι ανεκτών, μέχρι στιγμής, ανταλλαγμάτων. Ο Ερντογάν από την πλευρά του βλέπει το άνοιγμα του στην Ρωσία ως παράγοντα που του έδωσε πλεονεκτήματα στην περιοχή. Πήρε δύο φορές «πράσινο φως» για μια παράνομη στρατιωτική εισβολή στη Συρία που του επιτρέπει να ελπίζει ότι θα έχει λόγο στην τελική διαμόρφωση του τοπίου στη περιοχή. Ενισχύθηκε με όπλα τελευταίας τεχνολογίας που τον καθιστά υπολογίσιμη στρατιωτική δύναμη έναντι των ανταγωνιστών του, Ισραήλ, Σαουδική Αραβία, Αίγυπτο κ.λπ. Αξιοποιεί το άνοιγμα του σε Πούτιν με ένα ατελείωτο παζάρι με τη Δύση και τις ΗΠΑ από το οποίο έχει μέχρι σήμερα ορατά και ως ένα βαθμό θετικά αποτελέσματα. Ας το δούμε…

Αντιπαροχές δυτικά


Η σταθερή, μελετημένη και τολμηρά αποφασιστική τουρκική διπλωματία μετρά ήδη επιτυχίες. Έχει επιβάλλει, παρά την κατάφωρη παραβίαση κάθε έννοιας Διεθνούς Δικαίου, να τις αναγνωρίζονται δικαιώματα που δεν της ανήκουν και τα οποία απορρέουν από την ισχύ της ως μεγάλη δύναμη. Είναι εκκωφαντική η σιωπή της Δύσης και της Ανατολής στα καθημερινά φαινόμενα αμφισβήτησης των συνόρων στο Αιγαίο, υποτιθέμενο ανατολικό σύνορο της Ε.Ε.

Είναι εκκωφαντική η σιωπή της διεθνούς κοινότητας μπροστά στην απόπειρα βύθισης του σκάφους της ελληνικής ακτοφυλακής στα Ίμια και πιο πρόσφατα στην ομηρεία των δύο Ελλήνων στρατιωτικών στον Έβρο.

Είναι η ιταλική κυβέρνηση που αποφάσισε την αποχώρηση του γεωτρύπανου της ENI από την κυπριακή ΑΟΖ αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από μια νόμιμη διεθνή εμπορική συμφωνία και ανακαλύπτοντας ξαφνικά διπλωματικές εμπλοκές. Τόσο που καθιστά νόμιμη τη σκέψη ότι ήταν σχεδιασμένη η παραχώρηση οικοπέδων της κυπριακής ΑΟΖ σε δυνάμεις που με τη στάση τους θα δικαιολογούσαν εκ των υστέρων της τουρκικές επιδιώξεις. Ακόμα και η αποφασιστικότητα της EXXON να προχωρήσει το δικό της πρόγραμμα στο Οικόπεδο 10, με την συνδρομή του 6ου στόλου, συνοδεύεται από την επισήμανση της ανάγκης μιας «ακριβοδίκαιης μοιρασιά του ενεργειακού πλούτου του νησιού ανάμεσα στις δύο κοινότητες».

Η θέση αυτή των ΗΠΑ παραπέμπει ευθέως όχι στην αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναγνωρισμένου κράτους από τον ΟΗΕ και μέλους της Ε.Ε., αλλά στην επιβολή μια λύσης που προβλέπει την κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας και την υποκατάσταση της από ένα διεθνές προτεκτοράτο υπό τον έλεγχο της Τουρκίας.

Αυτή είναι η κατάληξη μιας επιθετικής τουρκικής πολιτικής που με την απειλή βίας, την δημιουργία τετελεσμένων, τους εκβιασμούς και τη διεθνή πειρατεία δημιουργεί ευνοϊκές δυνατότητες για την Τουρκία σε όλο τον άξονα από τη Θράκη και το Αιγαίο ως την Κύπρο. Δημιουργεί τετελεσμένα για πρόσβαση σε ενεργειακές πόρους που δεν τους ανήκουν ή ακόμα και παραχωρήσεων εδαφικής κυριαρχίας ως μια μορφή ανταλλαγμάτων αν οι εξελίξεις στη Μ. Ανατολή εκτραπούν από τους αναμενόμενους συμβιβασμούς.

Η επιβεβαίωση αυτής της πολιτικής, η αποδοχή της από την ελληνική και κυπριακή ηγεσία, ως αναγκαία προϋπόθεση για την αναζήτηση μιας δήθεν «επωφελούς» λύση των ελληνοτουρκικών διαφορών και για τις δύο πλευρές είναι που αποθρασύνει ακόμα περισσότερο τις τουρκικές βλέψεις και επιθετικότητα και οδηγεί σε απώλειες εδαφών και κυριαρχίας.

Η φιλανδοποίηση Ελλάδας και Κύπρου, οι ψευδαισθήσεις για διεθνή απομόνωση της Τουρκίας που δημιουργεί δήθεν ένα «διπλωματικό πλεονέκτημα» είναι που φέρνει το κίνδυνο μια πολεμικής αναμέτρησης πιο κοντά.
 ______________________

(*) Ο Σπύρος Παναγιώτου γεννήθηκε στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας, φοίτησε στην Ανωτάτη Γεωπονική Σχολή Αθηνών. Υπήρξε εκδότης και αρθρογράφος σε πολιτικά περιοδικά και εφημερίδες και σήμερα είναι τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας «Δρόμος της Αριστεράς».
πηγή:  e-dromos.gr 


Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.