05/22/18

Η στρατηγική αυτή ανάπτυξης  περιλαμβάνεται στο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι οι κύριοι στόχοι θα είναι η μακροοικονομική και δημοσιονομική σταθερότητα και η ανθεκτικότητα στις εξωτερικές κρίσεις...


Αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1% κατά μέσο όρο την περίοδο μεταξύ του 2020 και του 2022, δεδομένου ότι η ιδιωτική κατανάλωση (+1,2% κατά μέσο όρο) υποστηρίζεται βιώσιμα από την αύξηση των θέσεων εργασίας (0,4% σε ετήσια βάση) και οι επενδύσεις συνεχίζουν να αυξάνονται (+7,6% κατά μέσο όρο), αν και με βραδύτερο ρυθμό.

Η πρόβλεψη αυτή περιλαμβάνεται στο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι οι κύριοι στόχοι θα είναι η μακροοικονομική και δημοσιονομική σταθερότητα και η ανθεκτικότητα στις εξωτερικές κρίσεις, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα.

Η χώρα αναγνωρίζει τη δέσμευσή της να διατηρήσει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, και βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει αυτόν τον στόχο χωρίς την ανάγκη για περαιτέρω δημοσιονομική προσαρμογή. Αντίθετα, αναμένεται να προκύψει δημοσιονομικός χώρος μόλις αρχίσει να κλείνει το παραγωγικό κενό και οι μεταρρυθμίσεις που βρίσκονται στο στάδιο της εφαρμογής αποφέρουν πρόσθετες εξοικονομήσεις. Ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ενός πιο φιλικού προς την ανάπτυξη προϋπολογισμού και την ενίσχυση των δικτύων κοινωνικής ασφάλειας με αποτελεσματικό και στοχοθετημένο τρόπο. Τα μέτρα πολιτικής, όπως επισημαίνεται, θα αποσκοπούν στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους καθώς και στην εφαρμογή πολιτικών κοινωνικής πρόνοιας που θα εστιάζουν, μεταξύ άλλων, σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και σε μέτρα για την ανακούφιση της παιδικής φτώχειας καθώς και για τη στήριξη της εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού. Σημειώνεται, παράλληλα, ότι τίθεται ως στόχος να εκκαθαρισθούν πλήρως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου το γ' τρίμηνο εφέτος.

Δημοσιονομική πολιτική


Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στο 106 σελίδων σχέδιο, η δημοσιονομική εξυγίανση που πραγματοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα βασίστηκε σε διαρθρωτικές και δημοσιονομικές παρεμβάσεις τόσο στην πλευρά των δαπανών όσο και σε αυτή των εσόδων. Έως το τέλος του 2018, οι εκτιμώμενες παρεμβάσεις θα ανέλθουν στο 36,5% του ΑΕΠ σε σωρευτική βάση (περίπου 67 δισ. ευρώ σε ακαθάριστους όρους από την αρχή των προγραμμάτων το 2010, εκ των οποίων το 20% προέρχεται από την πλευρά των δαπανών και το 16,5% από την πλευρά των εσόδων.
Όσον αφορά στις δαπάνες, η μεγαλύτερη συνεισφορά προέρχεται από τις συντάξεις (6,5% του ΑΕΠ), το μισθολογικό κόστος του δημόσιου τομέα (4,8% του ΑΕΠ) και τα λειτουργικά έξοδα (1,9% του ΑΕΠ). Όσον αφορά στα έσοδα, οι σημαντικότεροι συντελεστές είναι o φόρος εισοδήματος (4% του ΑΕΠ), οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης (3,2% του ΑΕΠ), ο ΦΠΑ (3,1% του ΑΕΠ) και η φορολογία των ακινήτων (1,8% του ΑΕΠ). Πρέπει να προστεθεί ότι, λόγω των διορθωτικών μέτρων που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018- 2021, το αθροιστικό ποσοστό των προαναφερθέντων δημοσιονομικών παρεμβάσεων θα διαμορφωθεί στο 33,7% του ΑΕΠ έως το 2020, διαιρούμενο σε 19,3% του ΑΕΠ στην πλευρά των δαπανών και 14,4% του ΑΕΠ από πλευράς εσόδων.

Αναφορά στο κείμενο γίνεται και στις θετικές επιπτώσεις από την υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων, με τη μείωση της αβεβαιότητας τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στις αγορές του εξωτερικού χρέους, την αναβάθμιση της χώρας από τους διεθνείς οίκους και τη σταδιακή βελτίωση των αποδόσεων των κρατικών ομολόγων, σταθεροποιώντας τα στα επίπεδα που βρισκόντουσαν πριν από την κρίση. Αυτό, όπως τονίζεται, επέτρεψε στην κυβέρνηση να εκδώσει ομόλογα για πρώτη φορά από το 2014 και να αναπτύξει σταδιακά την καμπύλη των αποδόσεων, προετοιμάζοντας τη χώρα για την επιτυχή έξοδο από το καθεστώς των προγραμμάτων τον Αύγουστο εφέτος.

Φορολογική πολιτική


Σύμφωνα με το ολιστικό σχέδιο, η φορολογική πολιτική θα συμβάλει στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και στην αύξηση της παραγωγικότητας μέσω της σταδιακής μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για την εργασία, καθώς και μέσω της καθιέρωσης σταθερού φορολογικού καθεστώτος για την ενίσχυση των ξένων και των εγχώριων επενδύσεων. Ειδικά για τις επιχειρήσεις, επισημαίνεται ότι ο συνολικός φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλός σε σύγκριση με χώρες με παρόμοια επίπεδα ανταγωνιστικότητας, αν και όχι υπερβολικά σε ευρωπαϊκή κλίμακα και η σταδιακή μείωση τής επιβάρυνσης αποτελεί βασικό στόχο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Στο σχέδιο απαριθμούνται συγκεκριμένες βασικές δράσεις στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης:

* Αξιοποίηση του περιουσιολογίου (ολοκλήρωση τέλος 2018).

* Επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω κανονιστικών αποφάσεων και κινήτρων για τους φορολογούμενους (π.χ. λοταρία).

* Διεύρυνση της φορολογικής βάσης και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, για παράδειγμα μέσω της φορολόγησης των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών όπως η Airbnb.

* Διασταύρωση φορολογικών δηλώσεων και τραπεζικών λογαριασμών για την αντιμετώπιση μεγάλων περιπτώσεων φοροδιαφυγής.

* Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων (β; τρίμηνο 2019) και καπνού.

* Ενσωμάτωση των μέτρων του ΟΟΣΑ για τη διάβρωση της βάσης και τη μετατόπιση των κερδών (BEPS) στην ελληνική νομοθεσία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μεγάλων επιχειρήσεων.

* Παροχή φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου και του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις.

* Εξασφάλιση δίκαιων ρυθμίσεων για τους οφειλέτες του δημοσίου μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού (OCW), ο οποίος συμβάλλει σημαντικά στην εδραίωση βιώσιμων επιχειρήσεων.

* Προσαρμογή του ΕΝΦΙΑ μέσω της εξίσωσης των εμπορικών αντικειμενικών αξιών.

Ειδική αναφορά υπάρχει και για τις δράσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων, όπου μεταξύ άλλων σημειώνεται πως έχει προτείνει ένα νέο, φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρύθμισης, το οποίο στοχεύει στη μετατροπή τής ΑΑΔΕ σε ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποδοτικό οργανισμό τα επόμενα τρία χρόνια. Το σχέδιο αυτό επικεντρώνεται σε πέντε τομείς παρέμβασης: εθελοντική συμμόρφωση, αναγκαστική συμμόρφωση, ανθρώπινοι πόροι, τεχνολογία και υποδομές. Ιδιαίτερα όσον αφορά την είσπραξη εσόδων, η ΑΑΔΕ προχωρά προς την συγκέντρωση των διαδικασιών είσπραξης, μέσω της δημιουργίας περιφερειακών κέντρων είσπραξης. Επιπλέον, η μεταρρύθμιση αυτή θα υποστηρίζεται από το νέο, επί του παρόντος υπό υλοποίηση, πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης υποθέσεων, το οποίο θα υποστηρίξει την αυτοματοποίηση, τη συγκέντρωση και τη μαζική διαδικασία είσπραξης.

Προκειμένου να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή, εισάγεται νέα τεχνική έμμεσου λογιστικού ελέγχου, η οποία θα καθορίζει τα ακαθάριστα έσοδα μιας εταιρείας. Επίσης, μια προγραμματισμένη ενημέρωση των δεδομένων των τραπεζικών λογαριασμών που διατηρεί η ΑΑΔΕ για ορισμένο αριθμό φορολογουμένων θα βοηθήσει στην εξεύρεση περιπτώσεων φοροδιαφυγής κατά τα τελευταία έτη. Επιπλέον, η ΑΑΔΕ θα εφαρμόσει ένα σχέδιο σχετικά με τη μετατόπιση κερδών (BEPS).

Βιωσιμότητα του χρέους


Η βιωσιμότητα του χρέους, σύμφωνα με το ολιστικό σχέδιο, είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία μιας ολιστικής στρατηγικής ανάπτυξης. Αυτό που οι ξένοι και Έλληνες επενδυτές χρειάζονται στην περίοδο μετά το πρόγραμμα, επισημαίνεται, είναι ένας σαφής διάδρομος ώστε να επενδύσουν σε ένα πλαίσιο μειωμένης αβεβαιότητας. Η καθυστέρηση των πολιτικών αποφάσεων για ένα τέτοιο πλαίσιο μπορεί να οδηγήσει μόνο σε αναβολή των επενδυτικών αποφάσεων.

Σημειώνεται ότι ορισμένα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ξεκίνησαν στις αρχές του 2017 και ολοκληρώθηκαν έως το τέλος του έτους. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα αναμένεται να εφαρμοστούν στο τέλος του προγράμματος, αν και το μέγεθος και το πεδίο εφαρμογής τους δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Παράλληλα, συζητείται μακροπρόθεσμα ένας μηχανισμός αντιμετώπισης μελλοντικών κρίσεων χρέους. Μια αποφασιστική συμφωνία για το χρέος, επισημαίνεται από την κυβέρνηση, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα επέστρεψε επιτυχώς στις αγορές και δημιουργεί ένα ταμείο ταμειακών διαθέσιμων εν αναμονή της εξόδου από το πρόγραμμα, θα διαμορφώσει το πλαίσιο για μια νέα φάση μειωμένης αβεβαιότητας.

Όπως αναφέρεται στο σχέδιο, μια πρόσθετη δέσμη μεσοπρόθεσμων μέτρων θα εφαρμοστεί για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους έως το τέλος του προγράμματος, παρόλο που το μέγεθός τους και το πεδίο εφαρμογής τους δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί. Περιλαμβάνουν την πλήρη εξάλειψη του περιθωρίου αποπληρωμής του χρέους του 2012 από το 2018, τη χρήση 20% των κερδών των ελληνικών ομολόγων το 2014 -"ANFA" και "SMP - για τη μείωση των μικτών χρηματοοικονομικών αναγκών, τη μερική εξόφληση των δανείων του ΕΤΧΣ μέσω του ΕΜΣ και την περαιτέρω εξομάλυνση των προθεσμιών λήξης των δανείων του ΕΤΧΣ με την παράταση της μέσης σταθμισμένης διάρκειάς τους, τη σταθεροποίηση των επιτοκίων τους και την αναβολή των πληρωμών τόκων.

Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται μηχανισμός αντιμετώπισης της κρίσης χρέους, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους με πιο επιθετικά μέτρα αρωγής, εκτός από την εξομάλυνση των ληξιπρόθεσμων δανείων του ΕΤΧΣ, καθώς και την περαιτέρω σταθεροποίηση των επιτοκίων και την αναβολή των πληρωμών τόκων, ώστε να επιτευχθεί ο ετήσιος στόχος των συνολικών χρηματοδοτικών αναγκών (GFN).

Ειδική αναφορά γίνεται στις αποφάσεις του Eurogroup τον Ιούνιο 2017, όπου επισημαίνεται η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές με ένα αποθεματικό (σ.σ. χωρίς προληπτική γραμμή), όπως συνέβη με τις άλλες χώρες που ολοκλήρωσαν τα προγράμματα προσαρμογής. Η δημιουργία ταμειακών αποθεμάτων θα επιτευχθεί τόσο μέσω εκταμιεύσεων του ΕΜΣ όσο και μέσω νέων εκδόσεων ομολόγων, όπως η πρόσφατη έκδοση πενταετών ομολόγων τον Αύγουστο 2017 και η έκδοση 7ετούς ομολόγου τον Φεβρουάριο του 2018.

Αποκρατικοποιήσεις


Όπως αναφέρεται στα παραρτήματα του σχεδίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα ολοκληρώσει εντός του α' εξαμήνου εφέτος τον ΔΕΣΦΑ (πώληση μετοχών 31%- σε εξέλιξη, τον ΟΛΘ (πώληση μετοχών 67%- έχουν υπογραφεί η SPA και η Συμφωνία Μετόχων), τον ΟΤΕ (πώληση μετοχών 5%- σε εξέλιξη) και την ΕΕΣΤΥ (πώληση μετοχών 100%- σε εξέλιξη). Για το β΄ εξάμηνο 2018 και μετά, τοποθετούνται το «Ελ. Βενιζέλος» (επέκταση παραχώρησης- σε διαβούλευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές και πώληση μετοχών 30%- σε προετοιμασία), η Εγνατία (παραχώρηση- σε εξέλιξη), τα ΕΛΠΕ (πώληση μετοχών 35,5%- σε προετοιμασία), η ΔΕΗ (πώληση μετοχών 17%- σε προετοιμασία), η ΕΥΑΘ (πώληση μετοχών 24%- σε προετοιμασία), η ΕΥΔΑΠ (πώληση μετοχών 11%- σε προετοιμασία), η Δημόσια Εταιρεία Αερίου (πώληση μετοχών 65%- σε προετοιμασία), το «Ελληνικό» (προς συμπλήρωση), η Αφάντου (προς συμπλήρωση), το E-AUCTION VII (ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας- στάδιο υπογραφής συμβάσεων), οι μαρίνες Πύλου, Αλίμου και Χίου (παραχώρηση- σε εξέλιξη), οι λοιπές μαρίνες (παραχώρηση- σε προετοιμασία) και 10 λιμενικές αρχές (παραχώρηση- σε προετοιμασία).
ΑΠΕ-ΜΠΕ

O Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί από την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος να κερδίσει πολιτικό κεφάλαιο ενώπιον των επόμενων βουλευτικών εκλογών. Αυτές θα πρέπει να γίνουν έως, το αργότερο, τον Αύγουστο του 2019, ωστόσο κυκλοφορούν φήμες ότι ο Τσίπρας μπορεί να τις προκηρύξει εντός του φθινοπώρου, γράφει η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)...



«Οκτώ χρόνια αφότου η Ελλάδα έλαβε την πρώτη δανειακή βοήθεια, εκπληρώθηκε ένα σημαντικό προαπαιτούμενο για την έγκαιρη ολοκλήρωση του τρίτου δανειακού προγράμματος και προγράμματος μεταρρυθμίσεων της χώρας» γράφει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung και προσθέτει: «Οι εκπρόσωποι των διεθνών πιστωτών και οι ελληνικές αρχές ολοκλήρωσαν το σαββατοκύριακο σε τεχνικό επίπεδο συμφωνία για ένα τελευταίο πακέτο μεταρρυθμίσεων, που αποτελεί προϋπόθεση για μία επιτυχημένη ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος βοήθειας.

Η συμφωνία ορίζει ότι οι ελληνικές αρχές θα θέσουν σε εφαρμογή τα συμφωνηθέντα μεταρρυθμιστικά βήματα μέχρι τη συνάντηση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εξήγησε, από την Αθήνα, ότι η κυβέρνησή του σκοπεύει να περάσει προς έγκριση από τη βουλή εντός των επόμενων εβδομάδων ένα εκτεταμένο σχέδιο για ιδιωτικοποιήσεις, ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια κι άλλες μεταρρυθμίσεις. Το να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις αποτελεί προϋπόθεση για την εκταμίευση μιας τελευταίας δανειακής δόσης από τον μηχανισμό διάσωσης ESM. Μέχρι πρότινος γινόταν λόγος για 10 έως 15 δισ. ευρώ.

Η τελευταία δόση θα μπορέσει να εκταμιευτεί, όταν ξεκαθαριστούν και κάποια άλλα σημαντικά ζητήματα. Παραμένει ασαφές εάν το ΔΝΤ θα συμμετέχει οικονομικά στο πρόγραμμα, ακόμη και με ένα συμβολικό ποσό. Έτσι θα εκπληρωνόταν ένας όρος, τον οποίο είχε θέσει το ομοσπονδιακό κοινοβούλιο ως προϋπόθεση το 2015 για να συμφωνήσει στο τρέχον πρόγραμμα. Απ’ αυτό το ζήτημα εξαρτάται κι ένα άλλο, εάν και σε ποια έκταση τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης θα παράσχουν στην Ελλάδα ελαφρύνσεις του χρέους, κάτι που συνιστά απαίτηση του ΔΝΤ προκειμένου να δεχτεί να συμμετάσχει οικονομικά στο πρόγραμμα.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί από την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος να κερδίσει πολιτικό κεφάλαιο ενώπιον των επόμενων βουλευτικών εκλογών. Αυτές θα πρέπει να γίνουν έως, το αργότερο, τον Αύγουστο του 2019, ωστόσο κυκλοφορούν φήμες ότι ο Τσίπρας μπορεί να τις προκηρύξει εντός του φθινοπώρου, γράφει η FAZ.

Ο Τσίπρας ανέφερε το Σαββατοκύριακο ότι η χώρα μπορεί τώρα να θέσει νέους αναπτυξιακούς στόχους κι ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να ιδρύσει μία ελληνική αναπτυξιακή τράπεζα. Ταυτόχρονα επιθυμεί να προσπαθήσει να πείσει νέους, καταρτισμένους Έλληνες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό στα χρόνια της κρίσης, να επιστρέψουν στη χώρα.

Το δημοσίευμα της FAZ αναφέρει ακόμα ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός «υποσχέθηκε ότι θα επανεισαχθούν, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συλλογικές συμβάσεις μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων, ενώ υποσχέθηκε και αύξηση του κατώτατου μισθού. Εάν μέχρι το τέλος του χρόνου στα κρατικά ταμεία υπάρχουν αρκετά χρήματα, η κυβέρνηση θέλει επίσης να παράσχει σε φτωχούς συνταξιούχους ένα “κοινωνικό μέρισμα”».

Süddeutsche Zeitung: Η Αθήνα μπορεί να ελπίζει σε χρήματα


Πριν το ελληνικό δανειακό πρόγραμμα εκπνεύσει το ερχόμενο καλοκαίρι, οι πιστωτές της Ελλάδας συμφώνησαν με την κυβέρνηση των Αθηνών σ’ ό,τι αφορά τις εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις γράφει η γερμανική εφημερίδα SZ και προσθέτει: Οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης θα αποφασίσουν κατά τη συνάντησή τους την ερχόμενη Πέμπτη στις Βρυξέλλες, κατά πόσο εγκρίνουν τη συμφωνία.
Από κύκλους της Ε.Ε. ελέχθη τη Δευτέρα ότι από τις περίπου 80 μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται, δεν έχουν όλες “περιγραφεί” όπως ακριβώς αξιωνόταν- αλλά ότι, εν τέλει, η Ε.Ε. δηλώνει ευχαριστημένη. Έτσι, για παράδειγμα, τα κέρδη από τις ιδιωτικοποιήσεις αποδείχτηκαν μικρότερα απ’ ό,τι σχεδιαζόταν. Επίσης σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας οι Ευρωπαίοι διαπραγματευτές θα επιθυμούσαν “ακόμη μεγαλύτερη κινητοποίηση” από την ελληνική πλευρά. Εφόσον οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης θεωρήσουν ότι οι ελληνικές προσπάθειες είναι επαρκείς, η Αθήνα μπορεί να ελπίζει σε μία ακόμη εκταμίευση ύψους έως δώδεκα δισ. ευρώ.

Ωστόσο, για να ολοκληρωθεί το τρίτο δανειακό πρόγραμμα στις 20 Αυγούστου, υπάρχουν κάποια ανοιχτά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης σκοπεύουν την Πέμπτη να αποφασίσουν εάν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει οικονομικά στο τρέχον πρόγραμμα. Μέχρι τώρα οι Ευρωπαίοι και το Ταμείο δεν έχουν πετύχει σημεία προσέγγισης. Ορισμένοι Ευρωπαίοι πιστωτές θεωρούν υπερβολικές τις ελαφρύνσεις του ελληνικού χρέους που ζητάει το Ταμείο. Σε τοποθέτησή του το περασμένο Σαββατοκύριακο, το ΔΝΤ ανέφερε ότι πρόκειται να συνεχιστούν οι συνομιλίες με τους Ευρωπαίους, προκειμένου το Ταμείο να λάβει διαβεβαιώσεις για τις ελαφρύνσεις του χρέους. Όμως, η διαφωνία μεταξύ Ταμείου και Ευρωπαίων μοιάζει να είναι άλυτη. Ανοιχτό είναι εξάλλου ακόμη και το ζήτημα εάν τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης θα ήταν διατεθειμένα να προχωρήσουν σε ελαφρύνσεις του χρέους έστω και χωρίς τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και η ΕΚΤ έχουν ταχθεί υπέρ αυτής της προοπτικής.

Μπορεί τελικά η οικονομία της Ιταλίας να φέρει την Ευρωζώνη σε αδιέξοδο; Το ερώτημα αυτό θέτουν γερμανοί δημοσιογράφοι εν αναμονή του σχηματισμού της νέας ιταλικής κυβέρνησης. 

 
Με ενδιαφέρον ο γερμανικός τύπος παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Ιταλία μετά την επιλογή του Τζουσέπε Κόντε για το αξίωμα του πρωθυπουργού της χώρας. Δεν είναι λίγοι οι συντάκτες που εκφράζουν την ανησυχία τους για τον τρόπο με τον οποίο η νέα ιταλική κυβέρνηση θα χειριστεί τα οικονομικά ζητήματα και πώς αυτά θα επηρεάσουν την Ευρωζώνη. Ορισμένοι μάλιστα απευθύνουν ήδη προειδοποιήσεις, παραπέμποντας αναπόφευκτα στο παράδειγμα της Ελλάδας.

Η εφημερίδα Tagesspiegel επισημαίνει: «Η κρίση της Ιταλίας είναι και κρίση της Ευρώπης. Βρυξέλλες, Βερολίνο και Παρίσι πρέπει πράγματι να κινηθούν περισσότερο προς τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Το μακροχρόνιο δράμα των Αθηνών δεν επιτρέπεται να επαναληφθεί με τη Ρώμη διότι εάν η τρίτη σε μέγεθος οικονομία της Ευρώπης καταστραφεί, τότε η ΕΕ κινδυνεύει με διάλυση. Είναι πάντως κατανοητό ότι η Ιταλία (…) αισθάνεται δικαίως ότι έχει αφεθεί μόνη της στο πεδίο της  προσφυγικής κρίσης. Επιπλέον το 50% της νεανικής ανεργίας στο Νότο καθιστά επιτακτική την ανάγκη για επενδύσεις στην παιδεία και την εργασία. Ο πρόεδρος Μακρόν έχει καταλάβει την ευρωπαϊκή κρίση, αλλά μέχρι στιγμής η καγκελάριος Μέρκελ δεν δίνει απαντήσεις. Στην Ιταλία οι Γερμανοί θεωρούνται εδώ και καιρό οι ωφελημένοι της πολιτικής λιτότητας που πλουτίζουν σε βάρος άλλων. Μόνο όποιος αντιλαμβάνεται αυτή την κριτική, μπορεί να απαιτήσει και από τους άλλους περισσότερη αυτοκριτική η οποία θα οδηγήσει σε πραγματικά απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στη Ρώμη».

Διαφορετική η ανάγνωση της εφημερίδας Straubinger Tagblatt: «Όταν ο κυβερνητικός συνασπισμός διατυμπανίζει ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα χρέη, αυτό ισοδυναμεί με προαγγελία κατάχρησης εμπιστοσύνης. Για να το πούμε ξεκάθαρα: οι σταθερές χώρες του ευρώ -  με πρώτους φυσικά τους Γερμανούς - μπορούν κάλλιστα να συνεχίσουν να πληρώνουν όσο οι άλλες χώρες ζουν πάνω από τις δυνατότητές τους και με δανεικά. Ο πρωθυπουργός Τζουσέπε Κόντε έχει τη φήμη ενός έμπειρου και ταλαντούχου νομικού και επιστήμονα. Κανονικά θα έπρεπε να γνωρίζει σε πόσο επικίνδυνο έδαφος κινείται η κυβέρνηση της οποίας πρόκειται να είναι επικεφαλής».
DW

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.