07/11/18

1339 ΠΟΛΙΤΙΚΗ 1173 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 753 ΕΛΛΑΔΑ 682 ΚΟΣΜΟΣ 668 Ε.Ε. 511 ΑΠΟΨΕΙΣ 471 ΚΟΙΝΩΝΙΑ 119 Τουρκία 113 ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ 94 VIDEO 93 ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ 82 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 53 ΡΩΣΙΑ 44 Blog συντάκη 44 ΧΡΕΟΣ 41 ΜΜΕ 36 ΣΥΡΙΖΑ 36 Χρήστος Γιανναράς 27 Τράπεζες 26 Τρομοκρατία 24 ΜΝΗΜΟΝΙΑ 23 ΚΥΠΡΟΣ 22 ΕΥΖΩΙΑ 21 Σένγκεν 20 Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ 18 ΣΥΡΙΑ 18 Τηλεοπτικές άδειες 17 ΑΡΙΣΤΕΡΑ 16 ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ 15 MEDIA 11 ΥΠ.ΟΙΚ 10 ΤΡΟΙΚΑ 7 Φορολογία 6 ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6 Τρύφων Αλεξιάδης 6 ΥΠ.ΕΞ. 5 ΥΓΕΙΑ 5 Φρανσουά Ολάντ 4 Τράπεζα της Ελλάδας 3 Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης 3 ΧΑΛΚΙΔΑ 2 E.E. 2 Στέλιος Παπαθεμελής 2 ΤΟ ΒΗΜΑ 2 Τάσος Παπαδόπουλος 2 Τσεχία 2 Υπουργικό 2 Φ. Κουβέλης 2 Φιντέλ Κάστρο 2 Φοροαποφυγή 2 Φοροδιαφυγή 1 Ύφεση 1 ΕΛΛΑ 1 Συνθήκη Δουβλίνου 1 ΤΧΣ 1 Τουρκική εισβολή 1 Τσάμηδες 1 Τόρστεν Μπένερ 1 ΥΠ.ΓΕ. 1 ΥΠ.ΕΣ. 1 ΥΠΑΙΘ 1 Φ. Μαστρογιάννη 1 Φάνης Ζουρόπουλος 1 Φασισμός 1 Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ-Docfest 1 Φετουλάχ Γκιουλέν 1 Φράγκος Φραγκούλης

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά τα μέτρα που λαμβάνονται από την Αθήνα, για την απέλαση των Ρώσων διπλωματών, αποτελούν απάντηση σε παράνομες ενέργειες εντός της ελληνικής επικράτειας, οι οποίες συνιστούν παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις της Ελλάδας...


του Νίκου Γεωργιάδη

Εδώ και μήνες εξελίσσεται μία διαδικασία που θυμίζει κατασκοπευτικό θρίλερ των περασμένων δεκαετιών και στην οποία εμπλέκονται οι αμερικανικές και ελληνικές υπηρεσίες πληροφοριών, η «Πατριαρχική» ομάδα της Εκκλησίας, η Ιεραρχία της Κύπρου σε συνεργασία με την κυβέρνηση της Λευκωσίας. Στόχος ο «ρωσικός παράγων» και η δραστηριότητά του στη Βόρειο Ελλάδα, το Άγιον Όρος, επιχειρηματικοί όμιλοι και Ιερές  Μητροπόλεις που ελέγχονται από αυτές τις ρωσικές δραστηριότητες και βεβαίως η «βιτρίνα» η οποία εξαγόρασε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Η αποκλειστική είδηση η οποία δημοσιεύθηκε στην «Καθημερινή» της Τετάρτης 11 Ιουλίου περί απέλασης 2 ρώσων διπλωματών είναι η κορυφή του παγόβουνου. Η ιστορία εκτυλίσσεται εδώ και πολύ καιρό με τις αμερικανικές υπηρεσίες, καθώς και τους μηχανισμούς του ΝΑΤΟ σε συνεργασία με την ΕΥΠ να χαρτογραφούν με λεπτομέρειες τις επαφές, τις χρηματοδοτήσεις, τα δρομολόγια ρώσων πρακτόρων στην Ελλάδα, αλλά και να εξιχνιάζουν τις υπόγειες διαδρομές μεταξύ αυτών των επαφών και συγκεκριμένων πολιτικών και κοινωνικών όσο και οικονομικών δραστηριοτήτων στο εσωτερικό της χώρας.

Πριν από καιρό και με συντονισμένη διαρροή από την ηγεσία της ΕΥΠ, η κοινή γνώμη πληροφορήθηκε για ένα «σχέδιο αποσταθεροποίησης» με αιχμή τους μηχανισμούς της ΕΥΠ η οποία αποδόθηκε σε εσωτερικές διαμάχες στην ελληνική υπηρεσία πληροφοριών, αλλά… κάπου στα «ψιλά γράμματα» της διαρροής θα μπορούσε ο καθένας να «διαβάσει» για τον ύποπτο ρόλο τρίτης χώρας η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα αλλά και «την ευρύτερη περιοχή». Ήταν προφανές το υπονοούμενο.

Όμως το «σενάριο» ήταν πολύπλοκο. Ο «ρωσικός παράγων» έπαιζε με «άσους στο μανίκι» και μάλιστα «εντός παιδιάς». Η εξαγορά από γαλλο-γερμανικό κονσόρτσιουμ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά με τη συμμετοχή του ρώσου επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη με ένα διψήφιο μεν αλλά μειοψηφικό ποσοστό, προκάλεσε την άμεση παρέμβαση της Αμερικανικής Πρεσβείας και προσωπικά του αμερικανού πρέσβη στην Αθήνα. Στο Υπουργείο Εξωτερικών και το Μαξίμου έφθασαν σημειώματα οι συντάκτες των οποίων ισχυρίζονταν πως πίσω από το «κονσόρτσιουμ» κρύβεται η ρωσική μαφία και πως το όλο εγχείρημα δεν είναι παρά μία καλοστημένη βιτρίνα. Το προηγούμενο διάστημα ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης αντιμετωπιζόταν ως «Δούρειος Ίππος» της κυβέρνησης και προσωπικά του κ. Νίκου Παππά με σκοπό τη διεμβόλιση του μετώπου διαπλοκής στα ΜΜΕ. Τότε, γιατί αμέσως μετά τα πράγματα άλλαξαν. Από τον Ιανουάριο του 2018 άρχισε η διαδικασία επίλυσης του «Μακεδονικού». Ο ρωσικός παράγων σε ανώτατο επίπεδο και διά στόματος του υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ τάχθηκε κατά της επίλυσης του ζητήματος. Η παρέμβαση της Μόσχας ήταν διπλής κατεύθυνσης. Επιρροή σε εθνικιστικούς κύκλους της Ελλάδας και κυρίως της Βόρειας αλλά και η ενεργοποίηση στα Σκόπια της αξιωματικής αντιπολίτευσης με το κόμμα του VMRO, του οποίου η δομή αποτελεί ενεργό βραχίονα της ρώσικης διπλωματίας από τα τέλη του 19ου αιώνα. Στη Βόρεια Ελλάδα ενεργοποιήθηκαν επιχειρηματίες, μητροπολίτες, συλλογικότητες όπως Πανμακεδονικές οργανώσεις, πολιτικές κινήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της Άκρας ή της Ακραίας Δεξιάς αλλά και Μονές στο Άγιον Όρος. Η υπόθεση απέκτησε και άλλες διαστάσεις, αφού χρονικά οι εξελίξεις συνέπεσαν με το εγχείρημα του Οικουμενικού Πατριαρχείου να αναβαθμίσει σε Αυτοκέφαλη την Εκκλησία της Ουκρανίας και να την εντάξει στο Φανάρι, εγχείρημα που εξόργισε τον ρωσικό παράγοντα. Συνάμα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναλάμβανε να επιλύσει μέρος του προβλήματος με την ΠΓΔΜ που αφορούσε την εκκλησιαστική διάσταση του ζητήματος. Τα κατάφερε και η Εκκλησία της FYROM ως Αρχιεπισκοπή Αχριδών ή Αχρίδος ενετάχθη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και άρα αποσπάσθηκε για τα καλά από το Πατριαρχείο της Σερβίας. Στην Κύπρο την ίδια περίοδο άρχισαν τα όργανα, όταν η Ιεραρχία αντελήφθη πως η «εισβολή» του ρωσικού παράγοντα έφθασε στο σημείο να αλώσει Μητροπόλεις και να τις μετατρέψει ορισμένες από αυτές σε «μικρό Κρεμλίνο», όπως γράφτηκε χαρακτηριστικά. Μόνο που η Εκκλησία της Κύπρου είναι (κυρίως) ένας βασικός πολιτικός εταίρος και βασικός οικονομικός παράγων στο νησί. Η προοπτική των υδρογονανθράκων κινητοποίησε την Ιεραρχία η οποία, όταν πρόκειται για την «οικονομική επιβίωση της Εκκλησίας», μετατρέπεται με απίστευτη ευκολία από αμνός σε λύκο. Τότε θορυβήθηκαν εκκλησιαστικοί κύκλοι στην Ελλάδα οι οποίοι εδώ και δεκαετίες διατηρούν «άριστες σχέσεις» με το Πατριαρχείο της Μόσχας και έχουν ταχθεί κατά του Φαναρίου, ακολουθώντας και την πνευματική κληρονομία του Χριστόδουλου του Μακαριστού. Ένα από τα κέντρα λήψης αποφάσεων για όλες τις δραστηριότητες που έχουν αναφερθεί εντοπίστηκε στο Άγιον Όρος όπου με πρόσχημα το προσκύνημα, γνωστοί ακροδεξιοί ή υπερδεξιοί από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, βουλευτές της Χρυσής Αυγής, ισχυροί εκκλησιαστικοί παράγοντες, επιχειρηματίες και ρώσοι, πολλοί ρώσοι όλων των ειδικοτήτων, έκλειναν ασφαλή ραντεβού σε Σκήτες και Μετόχια.

Άρχισαν και τα συλλαλητήρια, μισθώθηκαν τα λεωφορεία - μεταφορείς πατριωτισμού ανά την επικράτεια, επιστρατεύθηκαν οι εφεδρείες και επιφανείς προσωπικότητες από όλους του χώρους. Στήθηκε το πατριωτικό σκηνικό. Το χρήμα έρρεε άφθονο ένθεν κακείθεν των συνόρων, αφού ο «πατριωτισμός» ως γνωστόν χρειάζεται υπεραφθονία «καυσίμων» ως τελευταίο καταφύγιο του κάθε απατεώνα, όπως περιγράφει και ο γνωστός Εγγλέζος, καλή του ώρα.

Ξαφνικά το Μαξίμου με μία ανακοίνωση «φωτογραφίζει» τον Ιβάν Σαββίδη ως έναν εκ των δύο επιχειρηματιών που εργάζονται για την υπονόμευση της κυβέρνησης και την αποσταθεροποίηση της χώρας. Αυτό συνέβη προ δύο εβδομάδων. Είχε προηγηθεί η επίσης αιφνιδιαστική πώληση των επιχειρήσεων Σαββίδη στο Ροστώφ της Ρωσίας που περιελάμβανε και την πώληση της ελληνικής «ΣΕΚΑΠ». Έμεινε δηλαδή ο επιχειρηματίας με το ξενοδοχείο «Μακεδονία», που έχει νοικιαστεί για ένα χρονικό διάστημα, τη μικρομεσαία «Σουρωτή», το υπό κατάρρευση «Έθνος» και το υπό αναδιάταξη ακριβό τηλεοπτικό κανάλι «Ε», αλλά και τον ΠΑΟΚ. Α ναι... Και το 15% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Τίποτε από τα παραπάνω δεν παράγει «πλούτο». Αντίθετα παράγουν έξοδα. Πολλά έξοδα. Ευτυχώς υπάρχουν τα αποθέματα από την πώληση της επένδυσης στο Ροστώφ. Μόνο που στη Ρωσία του Πούτιν τα πάντα ανήκουν ή ελέγχονται επί της ουσίας από τον «Τσάρο».

Ο κόμπος έφθασε στο χτένι. Το Μαξίμου αποφάσισε να ενεργήσει με προσοχή μεν αλλά με μία διάθεση ξεκαθαρίσματος του σκηνικού. Έδωσε τη συγκατάθεσή του στην απέλαση δύο ρώσων διπλωματών και την απαγόρευση εισόδου στη χώρα δύο άλλων επίσης ρώσων (Ρεπορτάζ της Καθημερινής). Αναμένονται τα επόμενα βήματα που θα είναι διακριτικά μεν, αποτελεσματικά δε. Κάτι έλεγχοι τραπεζικών λογαριασμών, κάποια ξεκαθαρίσματα σε εκκλησιαστικούς χώρους, κάποιες ανακατατάξεις σε πρόσφατες ιδιωτικοποιήσεις, κάποια κινητικότητα στα ΜΜΕ. Η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα διαδραματίζει ρόλο «Κέρβερου». Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το ότι η αποκάλυψη της απέλασης των δύο ρώσων διπλωματών συνέπεσε χρονικά με την έναρξη της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες. Το μήνυμα της Αθήνας προς διάφορους αποδέκτες είναι ξεκάθαρο. Δεν ανήκομεν εις την Δύσιν μόνον. Είμεθα Δύσις (ευτυχώς).
πηγή: athensvoice.gr

H Ευρωπαϊκη Επιτροπή ενέκρινε την απόφαση για το πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας» στο οποίο θα υπαχθεί η Ελλάδα μετά τη λήξη του προγράμματος στις 20 Αυγούστου, προκειμένου να συνεχιστεί η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί.


«Από τις 20 Αυγούστου, η Ελλάδα θα βασίζεται στις δικές της δυνάμεις», ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Βάλντις Ντομπρόβσκις, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα να συνεχίσει τις συνετές δημοσιονομικές και μακροοικονομικές πολιτικές, καθώς και την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί.

Ο Β. Ντομπρόβσκις τόνισε ότι η ενισχυμένη εποπτεία θα συνδυαστεί με τους κύκλους του ευρωπαϊκού εξαμήνου και θα πάρει τη μορφή της κανονικής εποπτείας όταν έρθει η ώρα. Προσέθεσε, δε, ότι η κανονική εποπτεία θα παραμείνει σε ισχύ όταν αποπληρωθεί το 75% των δανείων της Ελλάδας.

«Η ενισχυμένη εποπτεία έχει σκοπό να βοηθήσει την Ελλάδα να κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών, των επενδυτών, των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών, που επιθυμούν σταθερότητα και προβλεψιμότητα. Αυτός είναι ο προσφορότερος τρόπος προσέλκυσης περισσότερων επενδύσεων και διασφάλισης μίας βιώσιμης ανάπτυξης, που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θα βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο και τις κοινωνικές συνθήκες για τους Έλληνες πολίτες», ανέφερε ο Β. Ντομπρόβσκις.

Ο Επίτροπος Οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί, ξεκαθάρισε ακόμη μια φορά ότι η «ενισχυμένη εποπτεία» δεν είναι ένα τέταρτο πρόγραμμα, καθώς δεν συνεπάγεται νέες δεσμεύσεις ή προϋποθέσεις, αλλά έχει στόχο την ολοκλήρωση και την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη δρομολογηθεί. «Το να υποστηρίζει κανείς το αντίθετο είναι σαν να παίζει εναντίον της ομάδας του», ανέφερε ο Π. Μοσκοβισί, σημειώνοντας ότι «οι προσπάθειες της Ελλάδας έχουν αναγνωριστεί από όλες τις χώρες της ευρωζώνης και όλους τους θεσμούς».

Ο Π. Μοσκοβίσί ανέφερε ότι με τη λήξη του προγράμματος η Ελλάδα θα στραφεί με μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση των δημόσιων οικονομικών της και θα διέπεται από τα ίδια μέτρα συντονισμού των ευρωπαϊκών πολιτικών, του λεγόμενου «ευρωπαϊκού εξαμήνου». Παράλληλα, όπως όλες οι χώρες που βγαίνουν από ένα πρόγραμμα προσαρμογής, η Ελλάδα θα εποπτεύεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και το ΔΝΤ. «Η παρακολούθηση της Ελλάδας θα είναι πιο στενή, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα», λόγω των φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων και του υψηλού χρέους τής χώρας, ανέφερε ο Π. Μοσκοβισί και επισήμανε: Το πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας έχει στόχο να υποστηρίξει την ολοκλήρωση και εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί και να δημιουργήσει ένα πλαίσιο καθησυχασμού για τους Ευρωπαίους πιστωτές και τους Ευρωπαίους πολίτες ότι η Ελλάδα θα τηρήσει τα συμφωνηθέντα.

Ο Π. Μοσκοβισί ανέφερε ότι η Ελλάδα θα παρακολουθείται με τριμηνιαίες αξιολογήσεις της Επιτροπής και των άλλων ευρωπαϊκών θεσμών (ΕΚΤ και ΕΜΣ) και σε στενή συνεργασία με το ΔΝΤ. Η εποπτεία των θεσμών θα εστιάσει στις συγκεκριμένες δεσμεύσεις που ανέλαβε η Ελλάδα στο πλαίσιο της συμφωνίας του Eurogorup της 21ης Ιουνίου και συγκεκριμένα σε έξι κατηγορίες: στις δημοσιονομικές και διαρθρωτικές πολιτικές, στην κοινωνική ασφάλιση, στις αγορές εργασίας και προϊοντων, στις ιδιωτικοποιήσεις και στο δημόσιο τομέα.

Ο επίτροπος Οικονομίας σημείωσε, μάλιστα, ότι κάθε έξι μήνες τα κράτη-μέλη μπορούν να αποφασίσουν για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, συνολικά κατά 4 δισ. ευρώ (επιστροφές των κερδών των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα SMPs και ANFAs ).

Εξάλλου, ερωτηθείς για την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να διατηρήσει μειωμένο το ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά, ο Π. Μοσκοβισί απάντησε ότι η Επιτροπή ενημερώθηκε κάποιες μέρες πριν, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Ιουνίου και προσέθεσε ότι η Επιτροπή κατανοεί την απόφαση αυτή της κυβέρνησης, ως αναγνώριση των ζημιών που έχουν υποστεί τα νησιά αυτά, λόγω των προσφυγικών ροών.

Ο Π. Μοσκοβισί τόνισε ότι η απόφαση για το ΦΠΑ έχει απόλυτα περιορισμένη δημοσιονομική επίπτωση και σε καμία περίπτωση δεν θέτει εν αμφιβόλω τη δυνατότητα επίτευξης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Αντίθετα, σημείωσε, εκτιμάται ότι ο στόχος αυτός θα ξεπεραστεί το 2018.

Από την πλευρά του, ο Β. Ντομπρόβσκις απάντησε ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα να συνεχίσει σε μια συνετή δημοσιονομική οδό ως το 2022, με στόχο την επίτευξη των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα. Προσέθεσε, ωστόσο, ότι όσο η ελληνική οικονομία ανακάμπτει θα υπάρχει κάποιο δημοσιονομικό περιθώριο, το οποίο προφανώς και η Ελλάδα θα μπορεί να χρησιμοποιήσει, είτε μειώνοντας τους φόρους, είτε χρηματοδοτώντας κοινωνικά προγράμματα.

Τι προβλέπει η απόφαση της Επιτροπής- Ερωτήσεις και απαντήσεις


Τι σημαίνει «ενισχυμένη εποπτεία»;

Η ενισχυμένη εποπτεία είναι ένα πλαίσιο σχεδιασμένο για να διευκολύνει την εξομάλυνση και να στηρίζει την ολοκλήρωση, την υλοποίηση και τη συνέχεια των μεταρρυθμίσεων που οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν βάσει του τρέχοντος προγράμματος στήριξης της σταθερότητας. Επιτρέπει, επίσης, τη στενή παρακολούθηση της οικονομικής κατάστασης και της εξέλιξης της οικονομίας της Ελλάδας μετά τις 20 Αυγούστου 2018, οπότε θα λήξει το πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ).Θα καταστήσει ευκολότερο τον εντοπισμό των κινδύνων ενώ προκύπτουν και θα διευκολύνει τη λήψη των κατάλληλων μέτρων παρακολούθησης για την ολοκλήρωση, τη συνέχεια και την υλοποίηση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς πολιτικής που καλύπτονται από το πρόγραμμα του ΕΜΣ.

Η ενισχυμένη εποπτεία είναι νέο πρόγραμμα ή συνέχεια του τρέχοντος προγράμματος;

Όχι. Η ενισχυμένη εποπτεία δεν αποτελεί ούτε συνέχεια του τρέχοντος προγράμματος ούτε νέο πρόγραμμα. Το τρέχον πρόγραμμα θα λήξει στις 20 Αυγούστου.Το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας διευκολύνει τη στήριξη της ολοκλήρωσης, της υλοποίησης και της συνέχειας των μεταρρυθμίσεων που οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν βάσει του τρέχοντος προγράμματος στήριξης της σταθερότητας.Υπογραμμίζεται ότι η ενισχυμένη εποπτεία δεν περιλαμβάνει νέες προϋποθέσεις. Οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται αφορούν μόνο την ολοκλήρωση μιας σειράς μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει από την Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας και οι οποίες παρέχουν τα κίνητρα και τις διασφαλίσεις που θα χρειαστούν καθώς θα εφαρμόζονται τα μέτρα για το χρέος κατά τους προσεχείς μήνες και έτη.

Ποιες δεσμεύσεις θα παρακολουθούνται στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας;

Η επιτήρηση θα επικεντρώνεται σε έξι τομείς, σε σχέση με τους οποίους η Ελλάδα ανέλαβε συγκεκριμένες δεσμεύσεις στο πλαίσιο της συμφωνίας της Ευρωομάδας της 22ας Ιουνίου. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η δημοσιονομική πολιτική και η δημοσιονομική διαρθρωτική πολιτική, η κοινωνική πρόνοια, η χρηματοπιστωτική σταθερότητα, οι αγορές εργασίας και προϊόντων, και η δημόσια διοίκηση.

Έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν το πλαίσιο αυτό;

Όλα τα κράτη μέλη που έκαναν χρήση προγράμματος χρηματοδοτικής συνδρομής υπόκεινται σε εποπτεία μετά τη λήξη του προγράμματος. Αυτό απαιτεί επίσης τακτικές αποστολές και υποβολή εκθέσεων, καθώς και την παρακολούθηση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων κατά την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που ενεργοποιείται το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας που θεσπίστηκε με το λεγόμενο «δίπτυχο» (κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 472/2013). Δεδομένης της διάρκειας της κρίσης στην Ελλάδα και της μακράς περιόδου κατά την οποία η χώρα λαμβάνει χρηματοδοτική βοήθεια, του ακόμη υψηλού χρέους της και της πρόσφατης συμφωνίας σχετικά με μια άνευ προηγουμένου δέσμη μέτρων για το χρέος, η ενισχυμένη εποπτεία αποτελεί την κατάλληλη προσέγγιση για να διευκολυνθεί η παροχή στήριξης για την υλοποίηση των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων κατά την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος.

Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ της κανονικής εποπτείας μετά τη λήξη ενός προγράμματος και της ενισχυμένης εποπτείας;

Στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, η Ελλάδα θα παρακολουθείται μέσω πιο συχνών αποστολών αξιολόγησης από την Επιτροπή και τους άλλους θεσμούς. Η υποβολή εκθέσεων θα πραγματοποιείται σε τριμηνιαία βάση. Σκοπός είναι να συμπίπτει σε μεγάλο βαθμό η εν λόγω παρακολούθηση με αυτήν που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνήθους διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, η οποία θα εφαρμόζεται πλέον στην Ελλάδα όπως και σε όλα τα άλλα κράτη μέλη. Οι συνέργειες μεταξύ των δύο διαδικασιών θα μεγιστοποιηθούν. Στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει επίσης να παρέχουν λεπτομερέστερα στοιχεία από ό,τι θα συνέβαινε βάσει της κανονικής εποπτείας μετά τη λήξη προγράμματος.

Ποια είναι η νομική βάση για την ενισχυμένη εποπτεία;

Η ενισχυμένη εποπτεία προβλέπεται στον κανονισμό αριθ. 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική τους σταθερότητα (στο πλαίσιο των νομοθετικών μέτρων του λεγόμενου «διπτύχου»).

Πώς θα συμμετάσχουν τα υπόλοιπα θεσμικά όργανα;

Ο κανονισμός αριθ. 472/2013 ορίζει ότι η Επιτροπή αναλαμβάνει ενισχυμένη εποπτεία σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και, όπου είναι σκόπιμο, με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Ο ΕΜΣ θα συμμετέχει στο πλαίσιο του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης, ως είθισται για την εποπτεία μετά τη λήξη ενός προγράμματος.Το ΔΝΤ δεσμεύθηκε να εξακολουθήσει να συμμετέχει πλήρως στην Ελλάδα μετά τη λήξη του προγράμματος του ΕΜΣ.

Ποια είναι η σχέση μεταξύ της ενισχυμένης εποπτείας και της εφαρμογής μέτρων ελάφρυνσης του χρέους;

Η ενεργοποίηση μέτρων για το χρέος που εξαρτώνται από τις πολιτικές, τα οποία συμφωνήθηκαν κατά τη συνεδρίαση της Ευρωομάδας της 22ας Ιουνίου, θα βασίζεται σε θετικές εκθέσεις που θα καταρτίζονται βάσει του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας. Συγκεκριμένα, μια θετική έκθεση ενισχυμένης εποπτείας θα καθιστά δυνατή την επιστροφή στην Ελλάδα του δημοσιονομικού ισοδύναμου των εσόδων των εθνικών κεντρικών τραπεζών από την κατοχή ελληνικών ομολόγων (τα λεγόμενα «κέρδη SMP/ANFA»). Τα κέρδη αυτά θα μεταβιβάζονται στην Ελλάδα ισόποσα σε εξαμηνιαία βάση, κάθε Δεκέμβριο και Ιούνιο, αρχής γενομένης το 2018 και έως τον Ιούνιο του 2022, υπό την προϋπόθεση θετικών εκθέσεων ενισχυμένης εποπτείας. Τούτο θα γίνεται επιπροσθέτως της συμφωνηθείσας παραίτησης από την προσαύξηση επιτοκίου («step-upinterestratemargin») όσον αφορά τη δόση για την επαναγορά χρέους του 2ου ελληνικού προγράμματος από το 2018. Τα μέτρα αυτά από κοινού θα καταστήσουν διαθέσιμα πρόσθετα κεφάλαια για την Ελλάδα κατά τα έτη αμέσως μετά τη λήξη του προγράμματος, παρά το γεγονός ότι η χώρα δεν υπόκειται πλέον σε πρόγραμμα.

Μέχρι πότε θα παραμένει η Ελλάδα υπό ενισχυμένη εποπτεία;

Η ενισχυμένη εποπτεία θα ισχύσει για αρχική περίοδο έξι μηνών, σύμφωνα με τις νομικές διατάξεις. Μπορεί να ανανεώνεται κάθε έξι μήνες και είναι πιθανό να παραμείνει σε ισχύ όσο διάστημα ισχύουν τα μέτρα για το χρέος που εξαρτώνται από τις πολιτικές, δηλαδή έως το 2022. Η κανονική εποπτεία μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος θα αρχίσει μόλις λήξει (ή εφόσον δεν ανανεωθεί πλέον) το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας και θα διαρκέσει έως ότου εξοφληθεί τουλάχιστον το 75 % της χρηματοδοτικής συνδρομής που έχει λάβει η Ελλάδα. Αυτό ισχύει για κάθε χώρα που βγαίνει από πρόγραμμα.

Σημαντική αποκλιμάκωση καταγράφουν οι αποδόσεις των ελληνικών κρατικών ομολόγων, με τους επενδυτές να «βλέπουν» χαραμάδα ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.


Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων μηνών υποχωρεί το κόστος δανεισμού της Ελλάδας, με τους επενδυτές να χαιρετίζουν την προοπτική ένταξης της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, έστω και για ένα μικρό χρονικό διάστημα.

Σημαντική αποκλιμάκωση καταγράφουν οι αποδόσεις των ελληνικών κρατικών ομολόγων, με τους επενδυτές να «βλέπουν» χαραμάδα ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Συγκεκριμένα, η απόδοση του 10ετούς ομολόγου υποχωρεί κατά 8,3 μονάδες βάσης ή κατά 2,12%, καταγράφοντας πτώση στο 3,835%. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων μηνών.
Ανάλογου εύρους μείωση παρατηρείται και στο 5ετές ελληνικό ομόλογο, το οποίο περιορίζεται κατά 9,7 μονάδες βάσης (-3,26%) στο 2,876%, ενώ το 2ετές ομόλογο διατηρείται κάτω του ψυχολογικού ορίου του 1,50%.

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο κ. Τζανακόπουλος εξέφρασε προ ολίγου, την ικανοποίηση της Αθήνας για την πορεία του επιτοκίου, το οποίο χαρακτήρισε «πολύ θετικό». Εξάλλου, όπως υποστήριξε, η Κομισιόν θεωρούσε βιώσιμο ένα επιτόκιο της τάξης ακόμα και του 4,5%.
«Είμαστε περίπου 80 μονάδες κάτω του στόχου και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να αποκλιμακωθεί περαιτέρω το κόστος δανεισμού» έσπευσε να προσθέσει.

Συνοψίζοντας, ο αρθρογράφος της FAZ εκτιμά οτι "η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερους φόρους, μικρότερο κράτος, μία πολιτική πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις και επαγγελματική εκπαίδευση για τους νέους... 


"Ανάπτυξη για την Ελλάδα" επιγράφεται σχολιο στις οικονομικές σελίδες της Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) που αναφέρεται στη μείωση του ΑΕΠ στην Ελλάδα στα χρόνια της κρίσης και στις προσπάθειες για οικονομική ανάκαμψη.

Μεταξύ άλλων επισημαίνονται τα εξής: "Ένα μέρος της παλαι ποτέ ευημερίας ήταν μία φούσκα, την οποία διόγκωσαν οι υπερβολικές προσλήψεις στον δημόσιο τομέα, η κατασπατάληση δανείων και οι υπέρμετρες εισαγωγές αγαθών. Στην ιδανική περίπτωση μία χώρα που έχει εξυγιανθεί και μεταρρυθμιστεί εκ βάθρων θα έπρεπε να καταγράφει για τα επόμενα χρόνια δείκτες ανάπτυξης 4 με 5%, ώστε εντός πέντε ετών να μειώσει τον λόγο του δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ από το 179% στο 150%. Δυστυχώς αυτά τα σενάρια αποτελούν ευχολόγιο. Το 2017 η Ελλάδα έμεινε πολύ πίσω από τις οικονομικές προβλέψεις της κυβέρνησης Τσίπρα. Αντί για το προβλεπόμενο 2,7% κατέγραψε έναν ισχνό δίκτη ανάπτυξης της τάξεως του 1,4%".

Ο αρθρογράφος εκτιμά ωστόσο ότι το πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι το υψηλό χρέος. Όπως επισημαίνει "οι δόσεις (αποπληρωμής) έχουν ρυθμιστεί για πολλές δεκαετίες, με χαμηλά επιτόκια. Εξ΄ αυτού προκύπτουν ευνοϊκές συνθήκες για τα δημόσια οικονομικά. Χωρίς να υπολογιστεί το κόστος δανεισμού ο κρατικός προϋπολογισμός στην Ελλάδα θα πρέπει να επιδείξει ένα πλεόνασμα ύψους 3,5% μέχρι το 2022 και 2% στα επόμενα χρόνια. Επί 13 χρόνια το Βέλγιο είχε καταφέρει να πετύχει πλεόνασμα 5%, κατά μέσο όρο, με αποτέλεσμα να μειώσει το δημόσιο χρέος του από 130% στο 90% του ΑΕΠ". Συνοψίζοντας, ο αρθρογράφος της FAZ εκτιμά οτι "η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερους φόρους, μικρότερο κράτος, μία πολιτική πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις και επαγγελματική εκπαίδευση για τους νέους. Μόνο έτσι οι Έλληνες, με το επιχειρηματικό τους δαιμόνιο και το κοσμοπολίτικο πνεύμα τους, θα εμπεδώσουν την οικονομική ανάπτυξη, επιτυγχάνοντας βιώσιμη ευημερία και αφήνοντας πίσω τους την κρίση".
DW

Στην Ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να εισαχθεί σήμερα Τετάρτη στις 3 το μεσημέρι, το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (πρόγραμμα Κλεισθένης) καθώς και οι τροπολογίες για την κατάτμηση της Β’ Αθήνας και της Περιφέρειας Αττικής.


Νωρίτερα, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή στα άρθρα και το σύνολό του το ν/σ για τον «Κλεισθένη» και οι τροπολογίες για την κατάτμηση των εκλογικών περιφερειών.

Η Νέα Δημοκρατία, διατηρεί επιφύλαξη επί των δύο τροπολογιών και σύμφωνα με τον εισηγητή της, Μάκη Βορίδη, στην Ολομέλεια θα τοποθετηθεί ο πρόεδρος του κόμματος, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η ΔΗΣΥ υπερψηφίζει την τροπολογία για την κατάτμηση Περιφερειών.

Οι ΑΝΕΛ, διατηρούν επιφύλαξη να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια στα άρθρα, τα οποία αφορούν στην εκλογή των δημοτικών συμβουλίων με απλή αναλογική. Τα σχετικά άρθρα (28, 33, 56) υπερψηφίζει το ΚΚΕ, ενώ το Ποτάμι επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Περιφερειακών Συνδέσμων Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟ.Δ Σ.Α.) και ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση.

Τη διενέργεια των αμέσως επομένων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών μια εβδομάδα πριν τις ευρωεκλογές το Μάιο 2019, προτείνουν με τροπολογία που κατέθεσαν στο νομοσχέδιο για τον Κλεισθένη, 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

«Λαμβάνοντας υπόψη το εύρος των προτεινόμενων αλλαγών και την ανάγκη αρμονικής υιοθέτησής τους και ομαλής μετάβασης στο προτεινόμενο σύγχρονο, δημοκρατικότερο και αναλογικότερο εκλογικό σύστημα για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, καθώς και το γεγονός ότι η τρέχουσα θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών είναι εκτενής και ανέρχεται στα πέντε έτη, με την παρούσα τροπολογία προτείνεται, κατ’ εξαίρεση και για την πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου, η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023», αναφέρουν στην αιτιολογική έκθεση οι βουλευτές.

Την τροπολογία υπογράφουν οι βουλευτές Ιωάννης Στέφος, Χρήστος Αντωνίου, Σταύρος Αραχωβίτης, Δημήτρης Βέττας, Δημήτρης Εμμανουηλίδης, Μανώλης Θραψανιώτης, Νίνα Κασιμάτη, Αστέριος Καστόρης, Παναγιώτα Κοζομπόλη, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Κώστας Μορφίδης, Γιώργος Παπαφιλίππου, Ανδρέας Ριζούλης, Βασίλης Τσίρκας και Γιώργος Τζόγκας.

Τριπλές εκλογές τον Μάιο, βλέπει η αντιπολίτευση 


Χτύπησε… κόκκινο από χθες το βράδυ η σεναριολογία για τριπλές εκλογές τον Μάιο, μετά την πρωτοβουλία ομάδας βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, σε συνεννόηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, να καταθέσουν εκπρόθεσμη τροπολογία για αλλαγή του χρόνου των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Σενάρια για τετραπλές εκλογές τον Μάιο πυροδότησε τροπολογία που κατέθεσαν αργά χθες το βράδυ στο νομοσχέδιο για τον Κλεισθένη, 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του λεγόμενου προεδρικού μπλοκ.

Συγκεκριμένα, ζητούν κατ΄ εξαίρεση οι επόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές να διεξαχθούν, όχι τον Οκτώβριο του '19 όπως προβλέπουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου, αλλά μία εβδομάδα πριν από τις Ευρωεκλογές, δηλαδή στις 18-19 Μαΐου.

Η αλλαγή της ημερομηνίας σύμφωνα με κοινοβουλευτικούς κύκλους τροφοδοτεί σενάρια να διενεργηθούν μαζί βουλευτικές, ευρωεκλογές και παράλληλα δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές.

Με σκληρά λόγια χαρακτήρισε τον έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ο Ζαν Λικ Μελανσόν, τονίζοντας ότι δεν θέλει οι Γάλλοι να πιστέψουν ότι αν εκλεγεί θα γίνει και ο ίδιος «ένας Τσίπρας».


Με σκληρά λόγια χαρακτήρισε τον έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ο Ζαν Λικ Μελανσόν, τονίζοντας ότι δεν θέλει οι Γάλλοι να πιστέψουν ότι αν εκλεγεί θα γίνει και ο ίδιος «ένας Τσίπρας».
Εξαιρετικά αιχμηρός ήταν ο ηγέτης του γαλλικού Αριστερού Κόμματος Ζαν Λυκ Μελανσόν αναφερόμενος στον έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής του συνέντευξης στο γαλλικό δίκτυο BFMTV.

«Ο Έλληνας πρωθυπουργός είναι μία από τις προσωπικότητες, τις πιο άθλιες στην πολιτική ζωή της Ευρώπης» απάντησε ο κ. Μελανσόν όταν έγινε αναφορά από τη δημοσιογράφο σε δήλωση του Αλέξη Τσίπρα με την οποία υποστήριζε ότι Μελανσόν δεν ήθελε να κυβερνήσει. «Κατάλαβα ότι δεν ήξερε καθόλου τι να κάνει σε περίπτωση νίκης», είχε δηλώσει ο Αλέξης Τσίπρας.

«Δεν θέλω οι Γάλλοι να πιστέψουν ότι εάν εκλεγώ, θα γίνω ένας Τσίπρας. Εγώ θα εφαρμόσω τη δική μου πολιτική», τόνισε σε έντονο ύφος το ιστορικό στέλεχος της γαλλικής αριστεράς.

«Πήρε την εξουσία, διαπραγματεύτηκε με την Ευρώπη, του προτάθηκε ένα απαράδεκτο μνημόνιο απαράδεκτο για την πολιτική του. Και τι κάνει; Καλεί τους Έλληνες να ψηφίσουν. Οι Έλληνες ψηφίζουν ότι δεν θέλουν να υπογράψει το μνημόνιο και ο ίδιος πάει και υπογράφει. Αυτό σημαίνει ότι δεν τηρεί τον λόγο του», τόνισε αναφερόμενος στο Αλέξη Τσίπρα.

Στις Βερσαλλίες και με πλήρη μεγαλοπρέπεια ενώπιον του Κογκρέσου, ο Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε την πολιτική του για το δεύτερο έτος της θητείας του, που περιλαμβάνει και την αναθεώρηση του Συντάγματος.


Ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, είχε μια ώρα στη διάθεσή του για να πείσει τους 577 βουλευτές και τους 348 γερουσιαστές που αποτελούν το Κογκρέσο, για την ορθότητα των πολιτικών του επιλογών, σε μια εποχή που η δημοτικότητά του χάνει σημαντικά έδαφος. Σύμφωνα με μια τελευταία δημοσκόπηση Kantar Sofres που δημοσιεύθηκε στις 6 Ιουλίου, μόνο το 32% των Γάλλων διατηρούν πλέον την εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπό του.

Τούτο σημαίνει μία μείωση 6 μονάδων μέσα σε ένα μήνα και 12 μονάδων από την αρχή του χρόνου.
Από το 1981 μόνο ο Φρανσουά Ολάντ πέτυχε χειρότερα, με 27% δημοτικότητας κατά την ίδια περίοδο της θητείας του.

Το ότι θα συγκαλεί συχνά το Κογκρέσο, ο Εμανουέλ Μακρόν το είχε υποσχεθεί κατά την προεκλογική του εκστρατεία και το επανέλαβε κατά την περυσινή πρώτη σύγκλιση στις Βερσαλλίες (3 Ιουλίου 2017) : « κάθε χρόνο θα έρχομαι ενώπιόν σας για να σας ενημερώνω» είχε διαβεβαιώσει.
Το πρόβλημα με το Κογκρέσο είναι ότι μετά την ομιλία του ο πρόεδρος αποχωρεί άμεσα εν μέσω τυμπανοκρουσιών, χωρίς να δέχεται ερωτήσεις, αφήνοντας πίσω του τους βουλευτές και γερουσιαστές να συζητήσουν μεταξύ τους.

Μια νοοτροπία καθαρά «μοναρχική» στα μάτια πολλών βουλευτών τόσο της αριστεράς όσο και της δεξιάς, ορισμένοι από τους οποίους δήλωσαν ότι αρνούνται να συμμετάσχουν στο «νέο επικοινωνιακό πραξικόπημα» του προέδρου, ο οποίος τους καλεί να ακούσουν την ομιλία του, «χωρίς να έχουν οι ίδιοι το δικαίωμα να τον αμφισβητήσουν».

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.