02/06/19

Ως «ιστορική ημέρα» χαρακτήρισε τη σημερινή ο πρωθυπουργός των Σκοπίων, Ζόραν Ζάεφ, με αφορμή την υπογραφή του πρωτοκόλλου προσχώρησης της χώρας στο ΝΑΤΟ...


 

Προχωρούν οι διαδικασίες πλήρους ένταξης των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ καθώς σήμερα οι χώρες του ΝΑΤΟ υπέγραψαν στις Βρυξέλλες το πρωτόκολλο προσχώρησης των Σκοπίων στη Συμμαχία με την ονομασία «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας».

Η υπογραφή του πρωτοκόλλου σημαίνει ότι τα Σκόπια θα μπορεί να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις της Συμμαχίας ως παρατηρητής, μέχρι την επικύρωση του πρωτοκόλλου από όλες τις συμμαχικές χώρες. Την Πέμπτη το πρωτόκολλο θα έρθει στην ελληνική Βουλή ενώ την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου πρόκειται να διεξαχθεί η συζήτηση και η ψήφισή του.

Στην τελετή υπογραφής του πρωτοκόλλου στη έδρα του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες παρίσταντο ο Γενικός Γραμματέας της Συμμαχίας Γενς Στόλτενμπεργκ, ο υπουργός Εξωτερικών των Σκοπίων Νίκολα Ντιμιτρόφ και εκπρόσωποι των 29 χωρών μελών.

«Δεν περιμένω καμία έκπληξη» κατά την διάρκεια της διαδικασίας επικύρωσης, δήλωσε ο Γενς Στόλτενμπεργκ κατά την διάρκεια της κοινής συνέντευξης τύπου που ακολούθησε με τον Νίκολα Ντιμιτρόφ, χαιρετίζοντας το πολιτικό θάρρος του πρωθυπουργού της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα και του ομολόγου του Ζόραν Ζάεφ.

Ως «ιστορική μέρα» χαρακτήρισε τη σημερινή υπογραφή του πρωτοκόλλου ένταξης της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ ο γ.γ. της Συμμαχίας, Γενς Στόλτενμπεργκ, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών, Νικολά Ντιμιτρόφ, στην έδρα του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες.

Ο κ. Στόλντενμπεργκ συνεχάρη τόσο την Αθήνα όσο και τα Σκόπια για την επίλυση της διαφωνίας σχετικά με την ονομασία και σημείωσε πως μόλις επικυρωθεί η ένταξη της πΓΔΜ από τα Κοινοβούλια των μελών του ΝΑΤΟ, θα γίνει το 30ό μέλος της Συμμαχίας.

«Η ένταξή σας θα φέρει μεγαλύτερη σταθερότητα στα Δυτικά Βαλκάνια, κάτι που είναι καλό για το ΝΑΤΟ» ανέφερε ο γγ της Συμμαχίας, προσθέτοντας ότι μέχρι να επικυρωθεί η συμφωνία ένταξης από τα Κοινοβούλια, οι εκπρόσωποι των Σκοπίων θα συμμετέχουν ως «προσκεκλημένοι» στις συνόδους του ΝΑΤΟ.

«Η "Βόρεια Μακεδονία" συμμετέχει στις στρατιωτικές ασκήσεις και στην αποστολή του ΝΑΤΟ στο Αφγανιστάν, η ένταξή της θα συμβάλει στην σταθερότητα στην νοτιο-ανατολική πτέρυγα της Ευρώπης και την ασφάλειά μας», είπε.

«Η κυβέρνηση των Σκοπίων ανέλαβε τη δέσμευση να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 2% του ΑΕΠ για το 2024 και έχει αρχίσει να τις αυξάνει», πρόσθεσε.

Από την πλευρά του, ο κ. Ντιμιτρόφ τόνισε πως αυτή η «ιστορική μέρα» δεν συνέβη απλά και πως προηγήθηκε μία «μακρά πορεία». «Πρέπει να αναγνωρίσω [...] τους πρωθυπουργούς Ζάεφ και Τσίπρα. Θα ήταν σίγουρα πιο εύκολο γι' αυτούς να μην το κάνουν» επισήμανε, συμπληρώνοντας ότι δεν φοβήθηκαν να επενδύσουν πολιτικό κεφάλαιο προς όφελος των δύο χωρών, του ΝΑΤΟ και της ευρύτερης περιοχής.

Επίσης, δεσμεύτηκε για τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και υπογράμμισε πως το πιο σημαντικό είναι ότι «ποτέ ξανά» δεν θα μείνει μόνη της η χώρα. «Για μας το ΝΑΤΟ διασφαλίζει ειρήνη και σταθερότητα. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε έτσι ώστε η περιοχή μας να είναι πιο ειρηνική, πιο σταθερή, πιο προβλέψιμη και πιο ευημερής» υποστήριξε.

Ερωτηθείς εάν υπάρχει περίπτωση να προκύψουν αντιρρήσεις από τα Κοινοβούλια των χωρών του ΝΑΤΟ, ο γ.γ. της Συμμαχίας εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι όλα θα πάνε «ομαλά» και πως δεν θα υπάρχουν «εκπλήξεις».

«Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένος από το θάρρος και την προσήλωση των δύο κυβερνήσεων, από τον Αλέξη Τσίπρα και τον Ζόραν Ζάεφ. Αυτοί είναι ηγέτες που φτιάχνουν, που διαμορφώνουν την ιστορία», είπε ο κ. Στόλτενμπεργκ, σημειώνοντας πως η επίλυση αυτής της διαφωνίας άνοιξε τον δρόμο για τη διεύρυνση του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.

Τέλος, ο κ. Ντιμιτρόφ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι ακόμα και οι «εχθροί» της συμφωνίας θα πειστούν μόλις δουν τα αποτελέσματα και τόνισε τη σημασία της «φιλίας» και της «συμμαχίας» μεταξύ γειτονικών χωρών.

Σε μήνυμά του στο twitter o ΓΓ του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ, έκανε λόγο για ιστορική ημέρα και ανέφερε πως ανυπομονεί για την στιγμή που στον περίβολο της συμμαχίας θα κυματίζουν 30 σημαίες κρατών, υπονοώντας την ένταξη των Σκοπίων στη Συμμαχία με πλήρη δικαιώματα.

Ελάχιστα τα απτά αποτελέσματα από τη συνάντηση Τσίπρα-Ερντογάν στην Άγκυρα, όπου τέθηκαν επί τάπητος όλα τα ζητήματα που επιβαρύνουν τις διμερείς σχέσεις. 


Τα μόνα φαινομενικά άμεσα αποτελέσματα που προκύπτουν από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα στην Άγκυρα είναι η απόφαση ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης -Σμύρνης με στόχο το πρώτο πλοίο να πλεύσει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι και η επιτάχυνση των έργων της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης όπως και της δεύτερης γέφυρας στα ελληνοτουρκικά σύνορα των Κήπων στον Έβρο.

Σημαντική μπορεί να χαρακτηριστεί επίσης η βούληση της επανέναρξης της διαδικασίας οικοδόμησης μέτρων εμπιστοσύνης, αλλά των τακτικών επαφών των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων Εξωτερικών που είχαν παγώσει.

Οι δύο ηγέτες στην κοινή συνέντευξη Τύπου ξεκαθάρισαν πως όποιες και να είναι οι συνθήκες των σχέσεων των δύο χωρών πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να παραμένουν ανοικτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας και ο διάλογος καθότι μόνο μέσω αυτού μπορούν να επιλύονται οι διαφορές. Όπως τόνισε και ο κ. Τσίπρας με αυτόν τον τρόπο μπορούν να αποτρέπονται δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις και εξελίξεις που δύναται μάλιστα να προκληθούν και χωρίς πρόθεση.

Ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν έκανε σε κάθε τόνο αισθητό ότι το θέμα των 8, αλλά και άλλων Γκιουλενιστών που διαφεύγουν στην Ελλάδα και άλλες χώρες εκνευρίζει την Άγκυρα, που ζητά την έκδοσή τους. Ζήτησε δε να μην καταστεί η Ελλάδα μια χώρα καταφύγιο για πραξικοπηματίες.

Από την πλευρά του ο κ. Τσίπρας ξεκαθάρισε για μια ακόμη φορά ότι οι δικαστικές αποφάσεις στην Ελλάδα είναι πάντα σεβαστές. Υπογράμμισε όμως ότι η Ελλάδα δεν υποθάλπει αλλά ούτε και υποστηρίζει πραξικοπηματίες και καταδικάζει κάθε απόπειρα κατάλυσης της δημοκρατίας. Υπενθύμισε δε στον Πρόεδρο της Τουρκίας ότι ο ίδιος ήταν από τους πρώτους που του τηλεφώνησε εκείνη την βραδιά της απόπειρας πραξικοπήματος για να δηλώσει τη στήριξή του στην εκλεγμένη κυβέρνηση της Τουρκίας. Ο κ. Τσίπρας απαντώντας στα όσα είπε ο κ. Ερντογάν για μέλη του ΡΚΚ, του Επαναστατικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Μετώπου αλλά και της οργάνωσης του Γκιουλέν που διαφεύγουν από την Τουρκία, ζήτησε μια πιο στενή και αποτελεσματική συνεργασία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των συνόρων.

Ταύτιση απόψεων στο προσφυγικό

Το προσφυγικό ήταν ένα από τα θέματα που υπήρχε ταύτιση απόψεων, με τον κ. Τσίπρα να κάνει και προς την ΕΕ έκκληση για περεταίρω βοήθεια στην Τουρκία που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος με 4 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες στην επικράτειά της.

Όπως ήταν αναμενόμενο από τις δηλώσεις των τελευταίων ημερών ετέθησαν και τα ζητήματα των μειονοτήτων και από τις δύο πλευρές. Ο κ. Ερντογάν απαντώντας σε ερώτηση για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης έθεσε ξεκάθαρα το θέμα των μουφτίδων.
Στο Κυπριακό και την εξόρυξη των υδρογονανθράκων που τον τελευταίο καιρό είναι η αφορμή για κλιμάκωση της ρητορικής από την Άγκυρα κρατήθηκαν σχετικά χαμηλοί τόνοι, με τις δυο πλευρές να φαίνεται πως συμφωνούν στο ότι πρέπει να γίνουν προπαρασκευαστικές συνομιλίες για να οριστεί ο τρόπος που θα γίνει μια εποικοδομητική διαπραγμάτευση.

Το επόμενο ραντεβού των δύο πλευρών σε ημερομηνία που δεν καθορίστηκε θα είναι όπως ανακοίνωσε ο Τούρκος Πρόεδρος στη Θεσσαλονίκη, όπου στόχος είναι να συνέλθει το Ανώτατο Συμβούλιο Στρατηγικής Συνεργασίας για να υπογραφούν και πάλι συμφωνίες συνεργασίας που θα εξομαλύνουν περεταίρω τις σχέσεις των δύο χωρών.

Όσο για την ένταση στο Αιγαίο την οποία σημείωσε ο κ. Τσίπρας, οι πλευρές φαίνεται πως παρέμειναν στην πρόθεση να ρίξουν τους τόνους με επαφές των υπουργών Αμύνης που θα ξεκινήσουν στις Βρυξέλλες στις 13 Φεβρουαρίου.
DW

Δραγασάκης: “Εντός του Φεβρουαρίου η ρύθμιση για τα «κόκκινα» δανεία – Συμφωνώ με Στουρνάρα για τις τράπεζες”


«Εντός του Φεβρουαρίου» τοποθέτησε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης τη νομοθετική παρέμβαση για το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων, μιλώντας νωρίτερα στη Βουλή.

«Η όποια ρύθμιση πρέπει πρώτα να λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές συνέπειες, τι θα σημάνει δηλαδή μια ρύθμιση για την κοινωνία, όπως το θέμα της πρώτης κατοικίας. Θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις δημοσιονομικές συνέπειες και τις συνέπειες σε ό,τι αφορά την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Αυτά είναι πλαίσιο για μια ορθολογική συζήτηση για το θέμα των “ κόκκινων” δανείων», είπε ο Γιάννης Δραγασάκης και ανέφερε ότι όσα δήλωσε την περασμένη Πέμπτη στην Επιτροπή Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής παραποιήθηκαν και από μερίδα του Τύπου και από το Γραφείο Τύπου της ΝΔ.

«Αποκαλύφθηκε ότι ορισμένες δυνάμεις, στην προσπάθειά τους να αντιπολιτευθούν, θυσιάζουν και σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Θεωρώ θετικό ότι ο Γιάννης Στουρνάρας επισήμως είπε κάτι που έπρεπε να έχει λεχθεί ίσως προ πολλού αλλά ελέχθη τώρα. Ότι τα δύσκολα για τις τράπεζες ανήκουν στο παρελθόν. Συμφωνώ σε αυτό», ανέφερε ο κ. Δραγασάκης και επέμεινε ότι η μείωση των «κόκκινων» δανείων είναι ένας «ευρύτερος κοινωνικός στόχος» που «δεν έχει λύσεις manual» και «δεν υπάρχει αυτόματος πιλότος για να ξεφορτωθεί μια τράπεζα τα δάνεια αυτά». Αντιθέτως, η όποια ρύθμιση χρειάζεται μελέτη και αξιολόγηση, διότι διαφορετικά μπορεί να γίνουν ρυθμίσεις που να οδηγήσουν τις τράπεζες να χρειαστούν νέα κεφάλαια.

Θέλουμε προστασία πρώτης κατοικίας με δραστικά μικρότερη δόση για τους δανειολήπτες


«Θέλουμε ένα νέο σχέδιο και εργαζόμαστε πάνω σε αυτό προκειμένου να έρθει για συζήτηση στη Βουλή, εντός του Φεβρουαρίου», ανέφερε για την προστασία της πρώτης κατοικίας ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης.

«Θα υπάρξει προστασία της πρώτης κατοικίας. Επιδιώκουμε η δόση που πληρώνουν οι δανειολήπτες να είναι δραστικά μικρότερη, κατά περίπτωση βέβαια, ώστε να διευκολύνεται η εξυπηρέτηση των δανείων. Η προστασία, επιδιώκουμε να επεκταθεί και σε κατηγορίες δανειοληπτών, που σήμερα δεν περιλαμβάνονται στις προστατευτικές διατάξεις. Επομένως θα έχουμε ένα σύστημα με αρκετά θετικά στοιχεία που θα οδηγήσει σε ουσιαστικές λύσεις και γρήγορα, για τους δανειολήπτες και όλους τους εμπλεκόμενους», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας.

«Αν βγαίνει ένα συμπέρασμα από τα τελευταία χρόνια, είναι ότι διαψεύστηκαν οι καταστροφολογίες της αντιπολίτευσης. Το ίδιο που έγινε με τις προβλέψεις ότι "δεν βγαίνουμε από τα μνημόνια", "δεν κλείνει η αξιολόγηση", "δεν βγαίνουμε στις αγορές", ότι "θα κοπούν οι συντάξεις", το ίδιο έχουμε και τώρα. Ακούμε ότι "δεν θα έχουμε προστασία της πρώτης κατοικίας", ακούμε ότι "εκατοντάδες χιλιάδες πλειστηριασμοί έρχονται". Υπομονή μέσα στο μήνα θα έρθει το σχέδιο νόμου και θα υπάρξει ένα νέο σύστημα προστασίας», είπε ο κ. Δραγασάκης.

Αναφορικά με την εξέλιξη των κόκκινων δανείων, ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης είπε ότι «το μεγάλο βουνό» των κόκκινων δανείων δημιουργήθηκε το διάστημα 2011-2014 και στις 31.12.2014 είχαν φτάσει τα 97 δισ. ευρώ, οπότε και άρχισε μια πορεία μείωσης τους. Η όποια μείωση των δανείων είναι αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών που έλαβε αυτή η κυβέρνηση, τόνισε ο Γιάννης Δραγασάκης.

«Η στοχοθεσία για τη μείωση των δανείων δεν ήταν κυβερνητική απόφαση. Καθορίστηκε από την ΤτΕ, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις τράπεζες. Και πρέπει να πω ότι η στοχοθεσία, μέχρι τώρα τηρείται», είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και διευκρίνισε ότι αυτό που συζητείται τους τελευταίους μήνες είναι η ανάγκη επιτάχυνσης αυτής της μείωσης.

Ο υπουργός Οικονομίας σχολίασε και τη στάση της ΝΔ. «Το υπουργείο Οικονομικών έχει δώσει τις βασικές πληροφορίες αλλά οι εκπρόσωποι της ΝΔ παριστάνουν ότι τις αγνοούν. Έχουν ένα ύφος εισαγγελέα, λες και ήρθαν από τον 'Αρη, και διαπιστώνουν ξαφνικά ότι έχουμε κόκκινα δάνεια. Δεν λένε τίποτα όμως για το ιστορικό του προβλήματος, δεν λένε τίποτα για τις προσπάθειες που έκαναν τότε και που δεν απέδωσαν. Τέσσερα δάνεια ρυθμίστηκαν έως το 2014. Επομένως χρειάζεται και μια σεμνότητα», είπε ο κ. Δραγασάκης.

Για την κατάσταση των τραπεζών, ο υπουργός Οικονομίας είπε πως «ό,τι έχει συμβεί στις τράπεζες τα τελευταία χρόνια και ιδίως τους τελευταίους μήνες είναι σε θετική κατεύθυνση», και επισήμανε την αύξηση καταθέσεων, τη μείωση των κόκκινων δανείων, τη μείωση έως τον μηδενισμό της εξάρτησης των τραπεζών από τον δανεισμό του ELA, τη βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης στις αγορές, «η οποία τώρα μάλιστα θα επιτρέψει στις τράπεζες να βγουν και αυτές αφού βγήκε και το δημόσιο», τη βελτίωση και των επιτοκίων και των όρων χρηματοδότησης της οικονομίας. «Επομένως όλη αυτή η φιλολογία που αναπτύσσεται με το παραμικρό, δεν έχει αντικειμενική βάση σήμερα»+, είπε ο Γιάννης Δραγασάκης που πρόσθεσε πάντως ότι χρειάζεται προσοχή διότι «υπάρχει πρόοδος αλλά έχει μείνει ακόμη κληρονομιά από την κρίση».

Ο κ. Δραγασάκης ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία για τα μέσα και εργαλεία που δημιουργούνται για τη χρηματοδότηση. «Όπως είχα πει και πριν τρία χρόνια, αναφέρομαι και σήμερα στην ανάγκη ενός παράλληλου χρηματοδοτικού συστήματος, δηλαδή μια σειρά συμπληρωματικά μέσα, πέραν των τραπεζών, με τα οποία θα αντιμετωπιστεί το χρηματοδοτικό κενό που δημιούργησε η κρίση. Σήμερα αυτό το σύστημα δημιουργείται. Το υπουργείο Οικονομίας έχει δημιουργήσει μια σειρά προγράμματα, που διεκπεραιώνονται μέσω των Τραπεζών. Μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δημιουργήσαμε μια δέσμη από επενδυτικά ταμεία τα οποία ήδη λειτουργούν και επενδύουν σε καινοτόμες και άλλες επιχειρήσεις που έχουν ανάπτυξη», είπε ο κ. Δραγασάκης.

Επίσης, αναφέρθηκε στα επενδυτικά ταμεία που ρόλο θα έχουν τη στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. «Αυτά τα ταμεία θα δώσουν τη δυνατότητα σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να εκδώσουν ομόλογα, τα οποία θα αγοράσουν αυτά τα ταμεία με όρους και με επιτόκιο ελκυστικό. Για τα ταμεία αυτά ενεργοποιούνται και ιδιωτικοί πόροι. Η δεύτερη ομάδα ταμείων, η Επάνοδος, είναι ταμεία που θα επενδύουν αποκλειστικά σε επιχειρήσεις που είναι σε φάση αναδιάρθρωσης ώστε να υπάρξει ένα «κύμα εξυγιασμένων επιχειρήσεων». Το τρίτο ταμείο, το made in Greece, θα δίνει κεφάλαιο σε επιχειρήσεις οι οποίες θέλουν να κατασκευάσουν brand name. Επίσης, ένα ακόμη ταμείο θα έχει ρόλο να βρίσκει και να επενδύει σε επιχειρήσεις με καινοτόμες ιδέες ή σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως η ρομποτική, οι αυτοματισμού, οι ψηφιακές δράσεις», ενημέρωσε ο υπουργός Οικονομίας και διευκρίνισε ότι δεν θα είναι μόνο αυτά τα ταμεία που θα καλύπτουν χρηματοδοτικό κενό αλλά υπάρχει και ένα Ταμείο Υποδομών μέσω του οποίου θα δίνονται δάνεια χαμηλότοκα από τράπεζες για τη χρηματοδότηση έργων αναπτυξιακού χαρακτήρα, δημόσιων ή ιδιωτικών, μικρών έργων υποδομών (ηλεκτροφωτισμοί, αναπλάσεις, σκουπίδια κλπ). Τέλος, ο υπουργός Οικονομίας προανήγγειλε νομοσχέδιο για τη δημιουργία αναπτυξιακής τράπεζες το οποίο θα εντάξει όλα αυτά τα εργαλεία σε μόνιμες στρατηγικές.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το Δημόσιο χρέος της Ελλάδας σε σχέση με το 2017 είναι αυξημένο κατά 30 δις € ή 9%!


Η κορυφή του παγόβουνου είναι μόνον τα ληξιπρόθεσμα χρέη των 2,069 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει αφήσει το 2018 το ελληνικό δημόσιο. Εκτός από τα «φέσια» στους ιδιώτες, το ακαθάριστο δημόσιο χρέος της Ελλάδας έφτασε τον Δεκέμβριο συνολικά στα 358,949 δις ευρώ.

Τα στοιχεία Γενικής Κυβέρνησης για το 2018 τα οποία δημοσίευσε χθες βράδυ το Υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας, δείχνουν ότι τον Δεκέμβριο του 2017 το χρέος αυτό έφτανε στα 328,7 δις ευρώ. Δηλαδή μέσα σε μόλις 12 μήνες, αυξήθηκε κατά 30,2 δισεκατομμύρια ευρώ ή σχεδόν 9%!

Παρά τα θηριώδη πρωτογενή πλεονάσματα των τελευταίων ετών και την «ελάφρυνση» του ελληνικού χρέους το καλοκαίρι του 2018, το ελληνικό δημόσιο χρέος επιβαρύνθηκε με:

      - 9,5 δις ευρώ επιπλέον βραχυπρόθεσμα δάνεια: τον Δεκέμβριο του 2017 ανέρχονταν σε 14,931 δις ευρώ και ένα χρόνο μετά σε 24,521 δις ευρώ.

     - 19,1 δις ευρώ μακροπρόθεσμα δάνεια: τον Δεκέμβριο του 2017 ανέρχονταν σε 248,373 δις ευρώ και ένα χρόνο μετά σε 267,597 δις Ευρώ.

Συνολικά το χρέος προς τους «επίσημους» δανειστές της χώρας (ESM, ΔΝΤ, EFSF) αυξήθηκε κατά 20,1 δις ευρώ μέσα σε 12 μήνες, από 232,959 δις ευρώ τον Δεκέμβριο του 2017 σε 253,105 δις ευρώ.
newmoney.gr

του Σταύρου Λυγερού*

Η Άγκυρα φρόντισε, δια του εκπροσώπου της Καλίν, να ορίσει την ατζέντα των συνομιλιών Τσίπρα-Ερντογάν, περιλαμβάνοντας σ’ αυτή όλα τα ζητήματα που συνιστούν τις μονομερείς τουρκικές διεκδικήσεις. Δεν πρόκειται για έκπληξη. Ήταν προφανές πως θα συνέβαινε αυτό. Το κρίσιμο ερώτημα είναι πως θα χειρισθεί τις συνομιλίες ο Έλληνας πρωθυπουργός. Είναι αξιοσημείωτο, πάντως, πως στην ελληνική αποστολή δεν υπάρχουν πρόσωπα, τα οποία να γνωρίζουν σε βάθος τα ελληνοτουρκικά. Κι αυτό το κενό γίνεται μεγαλύτερο, λόγω της απουσίας του νέου υπουργού Άμυνας Αποστολάκη.

Είναι σαφές πως η Αθήνα επιδιώκει με αυτή την επίσκεψη να διαμορφώσει κλίμα ύφεσης στις διμερείς σχέσεις, να διασφαλίσει πως παρά τις διαφωνίες η θερμοκρασία θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα. Η αποχώρηση του Καμμένου από την κυβέρνηση έχει εισπραχθεί θετικά από την Άγκυρα, η οποία θεωρεί -ειδικά μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών- πως ο Τσίπρας είναι διατεθειμένος να προβεί σε υποχωρήσεις, προκειμένου να επιτύχει μία συμφωνία.

Προφανώς, τα ελληνοτουρκικά είναι μία πολύ πιο σύνθετη και εθνικά επικίνδυνη υπόθεση από το Μακεδονικό. Ως εκ τούτου, ακόμα και εάν έχουν κάποια βάση οι προσδοκίες της Άγκυρας για τις διαθέσεις του Τσίπρα, είναι προφανές πως ειδικά αυτή την περίοδο, όπου η Ελλάδα έχει εισέλθει σε άτυπη προεκλογική περίοδο, δεν πρόκειται να γίνει βήμα προς την κατεύθυνση μίας διμερούς διαπραγμάτευσης.

Παραμένει, ωστόσο, το χρόνιο και κρίσιμο ερώτημα: με ποιόν τρόπο η Ελλάδα πρέπει να αντιμετωπίσει την τουρκική επεκτατική πίεση. Και μάλιστα σε μία τόσο δύσκολη γι’ αυτήν περίοδο, λόγω της οξύτατης και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης. Η κρίση έχει -μεταξύ των άλλων- ως συνέπεια και την ολοένα και μεγαλύτερη επιδείνωση στο επίπεδο των εξοπλισμών, με αποτέλεσμα η ισορροπία δυνάμεων να έχει καταστεί δυσμενέστερη παρά ποτέ.

Τρεις αιτίες


Μέχρι τώρα, η Τουρκία προβάλλει τις μονομερείς επεκτατικές διεκδικήσεις της και συντηρεί το κλίμα έντασης και στο Αιγαίο και στη Θράκη, αλλά αποφεύγει τις επικίνδυνες έμπρακτες προκλήσεις. Η πρώτη αιτία που τηρεί αυτή τη στάση είναι το γεγονός ότι ο Ερντογάν έχει απλώσει πολύ τραχανά στα ανατολικά του. Έχει ανοικτό στρατιωτικό μέτωπο στη Συρία με τους Κούρδους.

Η δεύτερη αιτία είναι ότι το αμερικανοτουρκικό ρήγμα δεν γεφυρώνεται, γεγονός που εκ των πραγμάτων συνιστά μειονέκτημα για την Άγκυρα, ενισχύοντας κατ’ αντιδιαστολή τη θέση της Αθήνας στο πολιτικό-διπλωματικό επίπεδο. Το κλίμα για την Τουρκία είναι πιο αρνητικό παρά ποτέ και στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Αν και στην Ουάσιγκτον θέλουν να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο για να επαναφέρουν την Τουρκία στο δυτικό «μαντρί», τα περιθώρια είναι πλέον περιορισμένα. Αυτό τουλάχιστον μας διδάσκουν μέχρι τώρα τα γεγονότα.

Είναι ενδεικτικό, άλλωστε, ότι πληθαίνουν καθημερινά οι φωνές στο αμερικανικό κατεστημένο εξωτερικής πολιτικής για την ανάγκη ριζικής αναθεώρησης των σχέσεων με την Άγκυρα. Εξαιρετικά βαρύ για την Τουρκία είναι και το κλίμα στο ΝΑΤΟ, λόγω του εναγκαλισμού Ερντογάν-Πούτιν. Η τουρκική πλευρά συνεχώς προβάλει προσκόμματα, προκαλώντας δυσαρέσκειες. Προς το παρόν όλοι την ανέχονται, αλλά είναι σαφές πως αυτή την κατάσταση δεν μπορεί να συνεχισθεί για πολύ.

Δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο η Δύση να τα βρει με κάποιον τρόπο με τον Ερντογάν, αλλά, όπως προανέφερα, οι πιθανότητες για μία τέτοια εξέλιξη συρρικνώνονται. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εγγράφεται στην ατζέντα το ενδεχόμενο αργά ή γρήγορα να επέλθει κάποιου είδους ρήξη. Το πιθανότερο, ωστόσο, είναι να παραταθεί η ασταθής σημερινή ισορροπία, χωρίς ούτε η μία ούτε η άλλη πλευρά να προβούν στην κίνηση, η οποία θα προκαλέσει οριστική ρήξη. Οι Δυτικοί, άλλωστε, έχουν την υπομονή να αναμένουν τη στιγμή που ο Ερντογάν θα φύγει από τη σκηνή, αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρο πως αυτό θα επαναφέρει την Τουρκία σε τροχιά επανόδου στο δυτικό «μαντρί».

Η τρίτη αιτία είναι το γεγονός ότι ο Ερντογάν έχει ανοικτό εσωτερικό μέτωπο και κυρίως ότι ακόμα δεν εμπιστεύεται τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις, οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό αποδυναμωμένες και με πεσμένο ηθικό, λόγω των εκτεταμένων εκκαθαρίσεων και του εμφυλιοπολεμικού κλίματος. Φοβάται μήπως σε περίπτωση σύρραξης με την Ελλάδα οι στρατηγοί θα αποκτήσουν μεγάλη αυτονομία κινήσεων, την οποία ενδεχομένως να εκμεταλλευθούν για να τον ανατρέψουν.

Ακόμα πιο πολύ φοβάται μήπως οι Αμερικανοί χρησιμοποιήσουν ένα θερμό επεισόδιο με την Ελλάδα ως ευκαιρία και πρόσχημα για να μεθοδεύσουν με κάποιον τρόπο την ανατροπή του. Ο φόβος του είναι μάλλον υπερβολικός, αλλά αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο ίδιος τον συμμερίζεται και ως εκ τούτου τον συνυπολογίζει στον σχεδιασμό του στο μέτωπο των ελληνοτουρκικών.

Εκτός ατζέντας ελληνοτουρκική σύρραξη


Για όλους αυτούς τους λόγους, το σενάριο πρόκλησης θερμού επεισοδίου δεν φαίνεται να είναι στην ατζέντα του Τούρκου προέδρου. Οι νεοοθωμανοί χρησιμοποιούν την απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας ως πολιτικό όπλο, όπως και οι κεμαλιστές προκάτοχοί τους. Το πραξικόπημα του 2016, ωστόσο, ήταν σημείο καμπής για τον Ερντογάν. Το άνοιγμά του προς τον Πούτιν προσέλαβε διαστάσεις, σε βαθμό που να έχει πλέον πέσει στην αγκαλιά του.

Η στρατηγική θεώρηση του Τούρκου προέδρου αποτυπώνεται με καθαρότητα σ’ αυτό που είπε στο Υπουργικό του Συμβούλιο. Αφού υπογράμμισε πως η περιοχή ρευστοποιείται γεωπολιτικά, λόγω και της ανάδυσης του κουρδικού παράγοντας, πρόσθεσε ότι η Τουρκία αυτή την περίοδο ή θα κερδίσει ή θα χάσει εδάφη, καταλήγοντας με τη διαβεβαίωση πως ο ίδιος θα αγωνισθεί για να συμβεί το πρώτο.

Μπορεί κάποιοι να θεωρούν πως πρόκειται για ρητορεία χωρίς αντίκρισμα. Δεν είναι, όμως, έτσι. Ο Ερντογάν είναι πεπεισμένος πως έχουμε εισέλθει σε περίοδο παρόξυνσης των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, που συχνά προσλαμβάνουν και τη μορφή ένοπλων συγκρούσεων. Αυτός είναι ο λόγος που έχει εισβάλει στη βόρειο Συρία, αυτός είναι ο λόγος που προβαίνει σε πειρατικές ενέργειες στην κυπριακή ΑΟΖ, αυτός είναι ο λόγος που κλιμακώνει την επιθετικότητά του στο Αιγαίο και στη Θράκη, χωρίς, ωστόσο, να υπερβαίνει την κόκκινη γραμμή.

Η Ελλάδα μπορεί να μην βρίσκεται στη “ζώνη του πολέμου”, αλλά εφάπτεται σ’ αυτήν. Μέσω της τουρκικής επιθετικότητας δέχεται ισχυρές πιέσεις, οι οποίες το επόμενο διάστημα ενδέχεται να κλιμακωθούν. Η καταχρηστική έκδοση αλλεπάλληλων NAVTEX για τη δέσμευση μεγάλων περιοχών είναι ένας τρόπος να υπογραμμισθεί η τουρκική ναυτική παρουσία, αλλά και η αποφασιστικότητα να χρησιμοποιήσει στρατιωτική βία.

Ούτως εχόντων των πραγμάτων, η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να αποφύγει προς το παρόν κινήσεις που μπορεί να την εμπλέξουν σε θερμό επεισόδιο. Έχει κάθε λόγο να περιμένει “να κάτσει η μπίλια” στις ταραγμένες αμερικανοτουρκικές σχέσεις, ώστε να είναι σαφές το περιβάλλον, μέσα στο οποίο θα είναι υποχρεωμένη να ανασχέσει την έμπρακτη και κλιμακούμενη τουρκική επεκτατική πίεση. Με αυτή την έννοια, η επίσκεψη Τσίπρα δεν είναι αφετηριακά λάθος. Μπορεί, όμως, να αποδεχθεί επιβλαβής εάν η ελληνική πλευρά δεν προβεί στους κατάλληλους χειρισμούς.
_______________________________ 

* Ο Σταύρος Λυγερός, είναι δημοσιογράφος, πολιτικός-διπλωματικός αναλυτής, έχει εργασθεί σε εφημερίδες (για 23 χρόνια στην Καθημερινή), ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Σήμερα είναι πολιτικός-διπλωματικός σχολιαστής στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN και διευθυντής του ιστότοπου SLpress.gr. Συγγραφέας 13 βιβλίων. Μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973.
 πηγή: slpress.gr

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.