Άγκελα Μέρκελ: «Δεν θα υπογράψουμε λευκή επιταγή στην Τουρκία - Μη βιώσιμη λύση το κλείσιμο συνόρων»

Η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ επισήμανε ότι δεν σκοπεύει να υπογράψει λευκή επιταγή στην Τουρκία, την ώρα που πολλά στελέχη του συντηρητικού της κόμματος δεν κρύβουν την ανησυχία τους... 


 ....για το ενδεχόμενο να υπάρξουν υπερβολικά πολλές παραχωρήσεις αναφορικά με το ενδεχόμενο ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ ή το θέμα της χορήγησης βίζας στους υπηκόους της.

***

TΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ του Βαλκανικού Διαδρόμου δεν είναι μια «βιώσιμη» λύση για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης στην Ευρώπη, δήλωσε η καγκελάριος της Γερμανίας Άγγελα Μέρκελ, η οποία παραδέχθηκε εντούτοις ότι η χώρα της έχει ωφεληθεί.

«Σχετικά με τον Βαλκανικό Διάδρομο, ναι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Γερμανία, αυτή τη στιγμή, ωφελείται από το γεγονός ότι λιγότεροι άνθρωποι καταφθάνουν (στη χώρα) και αυτό επίσης συνδέεται με το κλείσιμο των συνόρων Ελλάδας- ΠΓΔΜ» επισήμανε η Ά. Μέρκελ κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης Τύπου, μία ημέρα μετά την ήττα του κόμματός της στις περιφερειακές εκλογές.

«… Αυτή η λύση δεν είναι βιώσιμη, το βλέπουμε καθημερινά στις εικόνες που έρχονται από την Ελλάδα», πρόσθεσε η επικεφαλής της γερμανικής κυβέρνησης, η οποία την προηγούμενη εβδομάδα είχε ασκήσει δριμεία κριτική στην απόφαση του κλεισίματος των συνόρων από τις χώρες που βρίσκονται σε αυτόν τον διάδρομο.

«Δεν μίλησα ποτέ κατά της εφαρμογής μέτρων σε εθνικό επίπεδο. Μίλησα υπέρ της επιβολής συνοριακών ελέγχων, καλύτερης καταγραφής, απελάσεων, χορήγησης ασύλου», σημείωσε, απαντώντας σε ερώτημα που της τέθηκε για το αν είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν περισσότερα μέτρα σε εθνικό επίπεδο παρά σε ευρωπαϊκό.

ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΗ εξάλλου στις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις συζητήσεις με την Τουρκία με στόχο την αναχαίτιση των προσφυγικών ροών που διαπλέουν το Αιγαίο, η Γερμανίδα καγκελάριος τόνισε ότι «πολλά βήματα προόδου έχουν γίνει» ενόψει της κρίσιμης Συνόδου της 17ης- 18ης Μαρτίου.

«Είμαι απόλυτα πεπεισμένη ότι (…) έχουμε ανάγκη από μια ευρωπαϊκή λύση, ότι αυτή η λύση χρειάζεται χρόνο. Ο αριθμός των προσφύγων (που φθάνουν στη Γερμανία) έχει σαφώς μειωθεί, εκείνος των προσφύγων που φθάνουν στην Ελλάδα επίσης, όμως (…) μία βιώσιμη λύση δεν έχει προς το παρόν επιτευχθεί» υπογράμμισε η Μέρκελ.

Εξάλλου η επικεφαλής της γερμανικής κυβέρνησης, σύμφωνα με την ΑΥΓΗonlin, επισήμανε ότι δεν σκοπεύει να υπογράψει λευκή επιταγή στην Τουρκία, την ώρα που πολλά στελέχη του συντηρητικού της κόμματος δεν κρύβουν την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο να υπάρξουν υπερβολικά πολλές παραχωρήσεις αναφορικά με το ενδεχόμενο ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ ή το θέμα της χορήγησης βίζας στους υπηκόους της.

«Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι η Τουρκία πρέπει να εκπληρώσει όλες τις προϋποθέσεις χωρίς καμία εξαίρεση» διαβεβαίωσε η Άγγελα Μέρκελ.

«Δεν υπάρχει "ΝΑΙ" (που θα ειπωθεί αυτόματα) για την εισδοχή (της Τουρκίας στην ΕΕ) το οποίο θα συνδέεται με τις συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη για την προστασία των εξωτερικών συνόρων» της ΕΕ, υπογράμμισε η Γερμανίδα καγκελάριος.

Thomas Wieser: «Τον Απρίλιο ανοίγει το θέμα του ελληνικού χρέους»

Σύμφωνα με τον Τόμας Βίζερ, επικεφαλής του Euro Working Group, τον Απρίλιο θα γίνει η μεγάλη συζήτηση για το πώς μπορεί να προχωρήσει η αναδιάρθρωση του χρέους....


... και μάλλον στα τέλη Απριλίου, αρχές Μαΐου, θα υπάρξει μία συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, στους θεσμούς της ΕΕ και στο ΔΝΤ...

*****

"Αποκλείεται μία νέα συζήτηση για Grexit, καθώς κανένας δεν εύχεται -ίσως σε αντίθεση με πριν από ένα χρόνο- μια τέτοια αστάθεια", τονίζει στην αυστριακή οικονομική εφημερίδα Wirtschafts Blatt, ο επικεφαλής του Euro Working Group, Αυστριακός οικονομολόγος Τόμας Βίζερ, ο οποίος αναμένει για τα τέλη Απριλίου- αρχές Μαΐου, μία συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, τους θεσμούς της ΕΕ και ΔΝΤ.

Όπως παρατηρεί ο ίδιος, αυτή τη στιγμή "οι συνάδελφοι" βρίσκονται στην Αθήνα και οι συζητήσεις για ένα αρκετά φιλόδοξο πακέτο θα διαρκέσουν περίπου μέχρι το Πάσχα των Καθολικών, ενώ παράλληλα πρέπει να αρχίσει η συζήτηση για την υπόσχεση των ηγετών της ΕΕ του Ιουλίου του 2015, για μία μείωση του χρέους.

Είναι ένα είδος τριγωνικής σχέσης, όπου οι θεσμοί της ΕΕ είναι ως προς την δημοσιονομική σταθεροποίηση αρκετά πιο φιλόδοξοι από το ΔΝΤ, το οποίο έχει πολύ πιο φιλόδοξες ιδέες ως προς το πώς θα συμβάλουν οι άλλες χώρες της Ευρωζώνης στη μείωση του χρέους, προσθέτει.

Τόμας Βίζερ, επικεφαλής του Euro Working Group
ΣΥΜΦΩΝΑ με τον Τόμας Βίζερ, τον Απρίλιο θα γίνει η μεγάλη συζήτηση για το πώς μπορεί να προχωρήσει η αναδιάρθρωση του χρέους και για το πώς η Αθήνα θα εκπληρώσει παράλληλα τους όρους του προγράμματος, και μάλλον στα τέλη Απριλίου, αρχές Μαΐου, θα υπάρξει μία συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, στους θεσμούς της ΕΕ και στο ΔΝΤ, και προς τούτο είναι απαραίτητες πολύ δύσκολες αποφάσεις.

Ως προς το ύψος της ελάφρυνσης του χρέους, ο επικεφαλής του
Euro Working Group αναφέρει πως αυτό δεν είναι ακόμη γνωστό και εξαρτάται από τον όγκο του ακόμη προς διαπραγμάτευση πακέτου των μεταρρυθμίσεων.

Ωστόσο ο ίδιος θεωρεί ότι θα γίνει χωρίς ονομαστική διαγραφή χρέους, δηλαδή θα υπάρξουν κατά κύριο λόγο ελαφρύνσεις πληρωμών, επιμηκύνσεις χρόνου αποπληρωμής και μειώσεις επιτοκίων, ενώ σε πραγματική αξία θα υπάρξει μία σημαντική ανακούφιση των υποχρεώσεων αποπληρωμής.

Εφικτή η συμφωνία έως 25 Μαρτίου εκτιμά το ΥΠ.ΟΙΚ.

Είναι εφικτό να υπάρξει συμφωνία έως τις 25 Μαρτίου, εκτίμησε αξιωματούχος του οικονομικού επιτελείου, μετά από την ολοκλήρωση της συνάντησης με τους εκπροσώπους των θεσμών.


ΣΥΜΦΩΝΑ με τις ίδιες πηγές, η ελληνική πλευρά και οι δανειστές θέτουν τον ίδιο στόχο για την τελική απόδοση από τις αλλαγές στο φορολογικό, αλλά υπάρχουν διαφωνίες ως προς τις επιμέρους πλευρές. 

Το οικονομικό επιτελείο κατέθεσε την αντιπρόταση για την απαίτηση των δανειστών να μειωθεί το έμμεσο αφορολόγητο όριο από τις 9.545 ευρώ στις 7.000 ευρώ, η οποία εξετάζεται από τα τεχνικά κλιμάκια. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο συγκεκριμένος αξιωματούχος, «εμείς κοιτάμε να μην μειωθεί το αφορολόγητο, αλλά εάν μειωθεί κατά 100- 200 ευρώ θα είναι επιτυχία».

Ταυτόχρονα, ενώ η κυβέρνηση επιζητεί να υπάρξει φορολογικό βάρος από το επίπεδο των εισοδημάτων πέριξ των 30.000 ευρώ, οι εκπρόσωποι των θεσμών προτείνουν αυτό να αφορά και στα χαμηλότερα εισοδήματα. 

Στην κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων θα ενταχθούν και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, χωρίς όμως αφορολόγητο ποσό. 

Τα κυβερνητικά στελέχη αισιοδοξούν ότι θα αποφευχθεί η φορολόγηση των αγροτών με συντελεστές 20% εφέτος και 26% το 2017

Τα εισοδήματα από ενοίκια θα φορολογηθούν με βάση τη συμφωνία που ψηφίστηκε τον Αύγουστο (αύξηση στο 15% από 11% έως τις 12.000 ευρώ και στο 35% από 33% για τα άνω των 12.000 ευρώ), ενώ η κυβέρνηση έχει προτείνει και έναν συντελεστή 40% για τα εισοδήματα άνω των 45.000 ευρώ. 

Τέλος, θα υπάρχει ξεχωριστή κλίμακα για την εισφορά αλληλεγγύης, με ανώτατο συντελεστή 10%.

Στο ύψος του δημοσιονομικού κενού, αν και Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ΔΝΤ δεν έχουν συμφωνήσει μεταξύ τους, για να προχωρήσει η συζήτηση έχουν θέσει έναν ενδεικτικό κοινό στόχο. Η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι, πέραν της απόδοσης του ασφαλιστικού και του φορολογικού, τα αδιευκρίνιστα μέτρα έως το 2018 είναι λιγότερα του 1% του ΑΕΠ. Επίσης, δεν υπάρχει συμφωνία ως το μακροοικονομικό σενάριο.

Την επόμενη εβδομάδα ανοίγει το TAXISnet

Το επόμενη Δευτέρα 21/3, αναμένεται να ανοίξει η εφαρμογή του TAXISNET, για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων 2015.


Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά, ότι έως την Παρασκευή 18/3 θα έχουν ψηφιστεί, και οι τελευταίες ρυθμίσεις, που αφορούν στο φόρο εισοδήματος.

*****

ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ εβδομάδα αναμένεται  να ανοίξουν οι εφαρμογές του TAXISnet για τις δηλώσεις εισοδήματος, όπως προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.

Ο κ. Αλεξιάδης, μιλώντας στο φορολογικό φόρουμ του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, ανέφερε ότι το 2016 θα είναι έτος μεγάλων αλλαγών στα ζητήματα φορολογικής πολιτικής, μέσα από διάλογο, με στόχο ένα απλό, δίκαιο, σταθερό αλλά και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα. 

Παράλληλα, δήλωσε πως θα υπάρξει νομοσχέδιο για το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων και για το πλαστικό χρήμα. Οσον αφορά το τελευταίο, υποστήριξε πως θα υπάρξουν κίνητρα για την χρήση του και υποχρεωτικά μέτρα αλλά με γεωγραφικές και ηλικιακές εξαιρέσεις, φέρνοντας ως παράδειγμα τα νησιά. 

Σχετικά με το Περιουσιολόγιο, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών είπε πως δεν θα αποτελέσει την βάση για την επιβολή νέας φορολογίας αλλά ένα εργαλείο για την φορολογική δικαιοσύνη

Ασκώντας κριτική σε όσους κατηγορούν την κυβέρνηση για την φορολογική αλλά και την γενικότερη οικονομική της πολιτική, τους κάλεσε να καταθέσουν επιτέλους εναλλακτικές προτάσεις.

Επισήμανε μεταξύ άλλων ότι πρέπει να σταματήσει η λογική της υπερφορολόγησης, σημειώνοντας ότι η κατανομή των φόρων δεν είναι δίκαιη ούτε για τους πολίτες ούτε για τις επιχειρήσεις.
 
Η εξόφληση φόρου θα γίνει σε επτά μηνιαίες δόσεις (από Μάιο έως Νοέμβριο). Αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν για άνεργους, φοιτητές και περιστασιακά απασχολούμενους, με αφορολόγητο για εισόδημα έως 6.000 ευρώ και τεκμαρτό έως 9.500 ευρώ.

ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΤΑΙ ότι οι νομοθετικές ρυθμίσεις που εκκρεμούν και θα κατατεθούν αύριο προς ψήφιση στη Βουλή προκειμένου να αρχίσει να λειτουργεί η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων αφορούν:
  • Στην παροχή της δυνατότητας και στους φορολογούμενους που έχουν συνάψει σύμφωνα συμβίωσης – είτε ετερόφυλους είτε ομόφυλους – να υποβάλουν κοινή φορολογική δήλωση όπως οι έγγαμοι. 

  • Στην προστασία των φορολογούμενων με πολύ χαμηλά εισοδήματα, κυρίως των περιστασιακά απασχολουμένων, από την υπερφορολόγηση με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης. Η νομοθετική ρύθμιση που εκκρεμεί και αναμένεται να κατατεθεί και να ψηφιστεί την ερχόμενη εβδομάδα προβλέπει, συγκεκριμένα, ότι παρατείνεται και για τις φετινές φορολογικές δηλώσεις η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 1 του ν. 4330/2015 σύμφωνα με την οποία όσοι φορολογούμενοι απέκτησαν το προηγούμενο έτος εισοδήματα έως 6.000 ευρώ τα οποία δεν προέρχονται από μισθούς ή συντάξεις ή από ακίνητα ή από τόκους θα φορολογηθούν με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών που προβλέπει έμμεσο αφορολόγητο όριο 9.545 ευρώ και όχι με την κλίμακα των ελεύθερων επαγγελματιών, εφόσον το συνολικό τεκμαρτό τους εισόδημα, το οποίο προκύπτει από τα τεκμήρια διαβίωσης δεν υπερβαίνει τα 9.500 ευρώ και εφόσον δεν έχουν κάνει έναρξη επιτηδεύματος και δεν τηρούν βιβλία ούτε εκδίδουν φορολογικά στοιχεία. 
Με βάση τη διάταξη αυτή, χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι απέκτησαν πέρυσι πολύ μικρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση (άνεργοι, φοιτητές, νοικοκυρές κ.λπ.), ακόμη κι αν υποχρεωθούν να εμφανίσουν, βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης για το σπίτι και το αυτοκίνητό τους, τεκμαρτά εισοδήματα υψηλότερα των δηλωθέντων, δεν θα κληθούν να πληρώσουν φόρο 26% από το πρώτο ευρώ του ετησίου – δηλωθέντος ή τεκμαρτού - φορολογητέου εισοδήματός τους ούτε προκαταβολή φόρου 75% επί του κύριου φόρου εισοδήματος, όπως προβλέπει κανονικά γι’ αυτούς, ο ισχύων αυτή τη στιγμή Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος. Η ευνοϊκή αυτή διάταξη ίσχυσε πέρυσι, στις δηλώσεις που υποβλήθηκαν για τα εισοδήματα του 2014, και η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θέλει απλώς να παρατείνει την ισχύ της και για τις φετινές φορολογικές δηλώσεις.

Νταβούτογλου: «Στο PKK παραπέμπουν τα στοιχεία της έρευνας»

Ο Αχμέτ Νταβούτογλου ανακοίνωσε ότι ασφαλή στοιχεία που προέρχονται από την έρευνα δείχνουν ότι μαχητές του PKK βρίσκονται πίσω από τη χθεσινή επίθεση στην Αγκυρα. 

Συνολικά, έχουν γίνει 11 συλλήψεις και πραγματοποιούνται εξετάσεις DNA, ενώ έχουν αναγνωρισθεί 35 από τους 37 νεκρούς της επίθεσης, πρόσθεσε ο τούρκος πρωθυπουργός.
 *****
Ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου ανακοίνωσε ότι ασφαλή στοιχεία που προέρχονται από την έρευνα δείχνουν ότι μαχητές του PKK βρίσκονται πίσω από τη χθεσινή επίθεση στην Αγκυρα. 
Συνολικά, έχουν γίνει 11 συλλήψεις και πραγματοποιούνται εξετάσεις DNA, ενώ έχουν αναγνωρισθεί 35 από τους 37 νεκρούς της επίθεσης, πρόσθεσε ο τούρκος πρωθυπουργός.
 
Όπως ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης Νουμάν Κουρτουλμούς, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, είναι βέβαιο ότι ένας από τους βομβιστές αυτοκτονίας της χθεσινής επίθεσης στην Άγκυρα ήταν γυναίκα. ο δεύτερος καμικάζι ήταν άνδρας, αλλά δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί, πρόσθεσε.

Νωρίτερα, αξιωματούχοι των υπηρεσιών ασφαλείας ανακοίνωσαν ότι μια γυναίκα, μέλος του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK), πιστεύεται ότι είναι ένας από τους δύο ύποπτους που πραγματοποίησαν τη χθεσινή επίθεση.

«Πιστεύουμε ότι ένας από τους δράστες είναι μια γυναίκα που είχε διασυνδέσεις με το ΡΚΚ», είπε ο αξιωματούχος που ζήτησε να μην κατονομαστεί. Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι τουλάχιστον ένας από τους δράστες της επίθεσης σκοτώθηκε και έκανε λόγο για την πιθανότητα να υπάρχει και δεύτερος «καμικάζι».

Υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ένας από τους βομβιστές ήταν γυναίκα, μέλος του ΡΚΚ, που εντάχθηκε στην αυτονομιστική οργάνωση των κούρδων ανταρτών το 2013, σύμφωνα με αξιωματούχους των υπηρεσιών ασφαλείας. Η γυναίκα είχε γεννηθεί το 1992 και καταγόταν από την πόλη Καρς της ανατολικής Τουρκίας.

Η επίθεση αυτοκτονίας με παγιδευμένο αυτοκίνητο που σημειώθηκε σε πολυσύχναστο συγκοινωνιακό κόμβο, λίγες εκατοντάδες μέτρα από τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Εσωτερικών και προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 36 ανθρώπων, ήταν η δεύτερη βομβιστική επίθεση στη διοικητική καρδιά της πρωτεύουσας σε λιγότερο από ένα μήνα.

Ο όρος τρομοκράτης πρέπει να περιλάβει και τους υποστηρικτές της τρομοκρατίας


Ο πρόεδρος της Τουρκίας Recep Tayyip Erdogan δήλωσε σήμερα ότι είναι αναγκαία η διεύρυνση του όρου «τρομοκράτης» για να περιλάβει και τους υποστηρικτές της τρομοκρατίας, που είναι το ίδιο ένοχοι.

Μιλώντας την επομένη της νέας αιματηρής επίθεσης αυτοκτονίας στο κέντρο της Άγκυρας, ο Erdogan δήλωσε: "Δεν είναι μόνο το πρόσωπο που τραβάει τη σκανδάλη, αλλά και εκείνοι που το έκαναν δυνατό που πρέπει να χαρακτηρισθούν τρομοκράτες, ανεξάρτητα του τίτλου τους», είπε διευκρινίζοντας ότι «μπορεί να πρόκειται για έναν δημοσιογράφο, έναν βουλευτή ή ένας παράγοντα της κοινωνίας των πολιτών».

Μέτρο παρακμής η «Mεγάλη Σύνοδος»

Oι κοινωνίες που λογαριάζονται «προηγμένες» βυθίζονται ακάθεκτα ή σε έναν τίμιο μεν αλλά νεκρόφιλο, ολοκληρωτικά αδιέξοδο αγνωστικισμό ή σε έναν ηδονιστικό, πρωτόγονο μηδενισμό, που θεωρεί «χαρά» ζωής αποκλειστικά την καταναλωτική απληστία και την εξουσιαστική ισχύ.


Σε αυτόν τον στεγνωμένο από κάθε μεταφυσική δίψα και ερωτική ευαισθησία σημερινό άνθρωπο οι «Oρθόδοξες» Xριστιανικές Eκκλησίες εξαγγέλλουν ότι, ύστερα από δεκατρείς αιώνες συνοδικής σιγής, το μόνο που έχουν να του προσφέρουν είναι ένας εσωστρεφής προβληματισμός....


Η ​​Σύνοδος που έχουν εξαγγείλει οι ανά τον κόσμο «Oρθόδοξες» Xριστιανικές Eκκλησίες για τον προσεχή Iούνιο (2016) στην Kρήτη, χαρακτηρίζεται «Mεγάλη». Oχι σε αριθμό συμμετεχόντων, αφού δεν πρόκειται να μετάσχουν (όπως ήταν αυτονόητο στις Oικουμενικές Συνόδους) όλοι οι προεστώτες τοπικών εκκλησιών επίσκοποι. Για πρώτη μάλλον φορά σύνοδος εκκλησιαστική θα βασιστεί στην ορθολογική (αποτελεσματικότητας) αρχή της «αντιπροσώπευσης» – θα συγκροτηθεί από «αντιπροσώπους» των εθνικών εκκλησιαστικών διοικήσεων, όχι από το σύνολο των λειτουργών της επισκοπικής «πατρότητας»

Στην Eκκλησία είναι αδιανόητο το «αντιπροσωπευτικό σύστημα» (όπως και στην αρχαιοελληνική «πόλιν» ήταν αδιανόητη η «αντιπροσωπευτική δημοκρατία»). Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν αντιπροσωπεύονται, σε καμία μορφή συνοδικότητας, γνώμες, απόψεις, ιδέες, προτάσεις. Kατατίθεται μόνο μαρτυρία εμπειρίας, και η αλήθεια της κατάθεσης κρίνεται από το αν και κατά πόσο η κατατιθέμενη μαρτυρία «κοινωνείται» (πιστοποιείται, επιμαρτυρείται) από την εμπειρία όλων. Eχει συμβεί στην ιστορία των Συνόδων η κατάθεση ενός δίχως τίτλους λογιότητας επισκόπου ασήμαντης πληθυσμικά επισκοπής (λ.χ. της Tριμυθούντος, στην Kύπρο) να καθορίσει τον «όρο» –απόφαση της συνόδου– να αγνοηθούν στιλπνά ίσως ρητορεύματα περιώνυμων πατριαρχών και αρχιεπισκόπων.

Oύτε τα θέματα που έχουν επισήμως ανακοινωθεί ότι θα απασχολήσουν την αναμενόμενη «Mεγάλη» Σύνοδο είναι «μεγάλα» (καίρια, ουσιώδη, ζωτικά) για τους σημερινούς ανθρώπους. Eίναι «μικρά», κυριολεκτικώς ασήμαντα θέματα, τελείως άσχετα με τον φωτισμό «νοήματος» της ύπαρξης, του κόσμου, της Iστορίας. Oι κοινωνίες που λογαριάζονται «προηγμένες» βυθίζονται ακάθεκτα ή σε έναν τίμιο μεν αλλά νεκρόφιλο, ολοκληρωτικά αδιέξοδο αγνωστικισμό ή σε έναν ηδονιστικό, πρωτόγονο μηδενισμό, που θεωρεί «χαρά» ζωής αποκλειστικά την καταναλωτική απληστία και την εξουσιαστική ισχύ.

Σε αυτόν τον στεγνωμένο από κάθε μεταφυσική δίψα και ερωτική ευαισθησία σημερινό άνθρωπο οι «Oρθόδοξες» Xριστιανικές Eκκλησίες εξαγγέλλουν ότι, ύστερα από δεκατρείς αιώνες συνοδικής σιγής, το μόνο που έχουν να του προσφέρουν είναι ένας εσωστρεφής προβληματισμός σε γλώσσα ξύλινη, ιδεολογικού στρατοπέδου ή μονόχνωτης σέκτας. Πραγματικά, η εκφραστική που επιλέχθηκε για τη διατύπωση των θεμάτων της «Mεγάλης» Συνόδου είναι τόσο φορμαλιστική και γραφειοκρατική, ώστε να παραπέμπει ευθέως στον επαγγελματισμό χαρτογιακάδων ή στις παρωπίδες κομματικών αγκυλώσεων.

Tα θέματα που επαγγέλλεται να «φωτίσει» η αντιπροσωπευτική διοικήσεων Σύνοδος, είναι: 1. H αποστολή της Oρθοδόξου Eκκλησίας εν τω συγχρόνω κόσμω: H συμβολή της O.E. εις επικράτησιν της ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, της αδελφοσύνης, της αγάπης μεταξύ των λαών και άρσιν των φυλετικών και λοιπών διακρίσεων. 2. H Oρθόδοξος Διασπορά: Προτείνεται μεταβατικόν στάδιον διά της ιδρύσεως τοπικών (κατά περιοχάς) «Eπισκοπικών Συνελεύσεων» (αντί τοπικής συνόδου). 3. Tο αυτόνομον (μιας τοπικής Eκκλησίας) και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού: Προϋποθέσεις τοπικής τινος Eκκλησίας διά να ζητήσει την Aυτονομίαν αυτής εκ της εις ην υπάγεται Aυτοκεφάλου Eκκλησίας. 4. O ορθόδοξος γάμος και τα κωλύματα αυτού. 5. H σπουδαιότης της νηστείας και η τήρησις αυτής σήμερον: H O.E. προβάλλει πάντοτε τας ιεράς νηστείας ως αρίστην τρίβον πνευματικής τελειώσεως και κηρύσσει την ανάγκην τηρήσεως αυτών. 6. Σχέσεις της O.E. προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον: Aι προοπτικαί των θεολογικών διαλόγων της O.E. μετά των άλλων χριστιανικών Oμολογιών προσδιορίζονται πάντοτε επί τη βάσει της ήδη διαμορφωμένης εκκλησιαστικής παραδόσεως.

H απορία που γεννιέται από αυτή τη συνοδική θεματική είναι: Πώς διαφοροποιείται η Eκκλησία σήμερα στη συνείδηση των επισκόπων της από έναν οποιοδήποτε «κοσμικό» κοινωφελή οργανισμό; Kομίζει η Eκκλησία φωτισμό «νοήματος» της ύπαρξης και συνύπαρξης των ανθρώπων ή «αποστολή» της είναι απλώς η απομίμηση αρμοδιοτήτων του OHE (: «συμβολή εις την επικράτησιν της ειρήνης, δικαιοσύνης, ελευθερίας» κ.λπ.). Ποια ριζοσπαστική πρόταση θα κόμιζε η Σύνοδος, αν πίστευε ότι το «κοινωνικό πρόγραμμα» και η δυναμική της Eκκλησίας είναι πάντοτε η ζωντανή «ενορία-κοινότητα»; Nα βρουν στέγη και σήμερα οι σχέσεις κοινωνίας της ζωής, ελευθερωμένες από τον εγκλωβισμό στον ανέραστο βίο της ατομοκεντρικής κατασφάλισης.

Θα περίμενε ο κοινός νους μια Σύνοδο εκκλησιαστική, που να οργανώσει τη «Διασπορά» σήμερα των Oρθοδόξων σε επισκοπές και ενορίες ανυπότακτες στη λοιμική του εθνοφυλετισμού των κρατικών εκκλησιών.

Nα καταδείξει και φωτίσει η Σύνοδος την αποτυχία-αμαρτία των «Oρθόδοξων» εκκλησιών σήμερα: να έχουν διαμελίσει το ενιαίο σώμα της «καθόλου» Eκκλησίας σε εθνικά «πατριαρχεία» και κρατικές «αυτοκεφαλίες». Nα προειδοποιήσει η Σύνοδος, με οδύνη και στοργή, ειδικά τους «εν εκκλησία αδελφούς» Pώσους Oρθοδόξους ότι η υποταγή των επισκόπων τους στον νεο-τσαρικό ηγεμονισμό των κοσμικών τους αρχόντων οδηγεί νομοτελειακά στην απόσχισή τους από την «καθόλου» Eκκλησία.

Eίναι τεκμήριο παρακμιακής σύγχυσης και αποπροσανατολισμού να διαπραγματεύεται μια εκκλησιαστική Σύνοδος όρους «αυτονομίας» και «αυτοκεφαλίας» Eκκλησιών – όχι όρους λειτουργίας της συνοδικότητας, που χωρίς αυτήν αλλοτριώνεται το εκκλησιαστικό γεγονός σε ιδεολογία και θρησκεία για ψυχολογική κατανάλωση. Eστω και μόνο για λόγους σοβαρότητας και συνέπειας, το θέμα που θα δικαιολογούσε τη σύγκληση σήμερα μιας Mεγάλης Συνόδου, θα ήταν, ίσως: Ποιο το εκκλησιολογικό περιεχόμενο, στο ιστορικό παρόν, της λέξης «πατριαρχείο»; Kαι μαζί το ερώτημα: H «σωτηρία», στο χριστιανικό λεξιλόγιο, σημαίνει ατομικό κατόρθωμα ή την αγαπητικά κοινωνούμενη (εκκλησιαστική) ύπαρξη;

H διάσωση του θεσμού του γάμου με παγκοσμιοποιημένο το ατομοκεντρικό «παράδειγμα» τρόπου του βίου, είναι ματαιοπονία. Tο ευ-αγγέλιο της εκκλησιαστικής εμπειρίας δεν παγιδεύεται να συζητάει ουτοπίες. «Φωτίζει» όμως τη διαφορά της σύμβασης από το μυστήριο. Kαι «μυστήριο» στα ελληνικά σήμαινε πάντοτε τη γνώση που κερδίζεται όχι με τη διάνοια, αλλά με την εμπειρία μετοχής. Eτσι μια εκκλησιαστική σύνοδος μόνο μαρτυρεί τον γάμο ως άθλημα του αληθινού έρωτα, άθλημα αυθυπέρβασης και αυτοπροσφοράς.

Tέλος, για τη νηστεία, μοιάζει αδιανόητο μια Σύνοδος εκκλησιαστική να την εκδέχεται σαν υποχρέωση αξιόμισθη, επομένως ατομοκεντρική – να παζαρεύει την άσκηση με νοοτροπία ιουδαΐζοντος νομικισμού. Στην Eκκλησία η νηστεία είναι επίσης «τρόπος» ελευθερίας από τον ατομοκεντρισμό: Nα υπακούει η πρόσληψη της τροφής στην εκκλησιαστικά κοινωνούμενη ομοτροπία, να μεταποιείται σε ελευθερία η αναγκαιότητα της επιβίωσης.