Πατριωτισμός και Aριστερά στην Ελλάδα σήμερα

Ένα μέτωπο που θα αρνηθεί να δει το εθνικό ζήτημα όπως τίθεται σήμερα, το πρόβλημα της εθνικής ανεξαρτησίας, δεν θα συγκροτήσει την πλατιά ενότητα που απαιτείται για να ανατραπούν οι πολιτικές που διαλύουν τη χώρα...
 

του Γιάννη Χατζηαντωνίου* / tvxs.gr

ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ των μνημονίων που ήδη διαρκεί έξι χρόνια έχει πυροδοτήσει διάφορες διεργασίες μέσα στην ελληνική κοινωνία. Έχει φέρει στην επιφάνεια μια σειρά ζητήματα και στον χώρο της ιδεολογίας. Το ζήτημα της πατρίδας, της εθνικής ανεξαρτησίας είχε ήδη εδώ και πολλά χρόνια υποβαθμιστεί.

Μετά το 1974 η εγχώρια άρχουσα τάξη αποδέχθηκε την ήττα στην Κύπρο κι επέλεξε να οριοθετηθεί από τον τουρκικό επεκτατισμό μέσω της «ευρωπαϊκής» της ενσωμάτωσης, της νέας μεγάλης ιδέας του ευρωπαϊσμού, παραδίνοντας τα κλειδιά της χώρας στο διευθυντήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό εμφανίστηκε ως αναβάθμιση, αλλά στην ουσία ήταν αυτό που αποκαλύφθηκε την ώρα της κρίσης: παράδοση στους ιμπεριαλιστές κυρίαρχους.

Υπήρχαν βέβαια κι από πριν τα σημάδια. Ακόμα κι όταν έγινε φανερό το «δημοκρατικό έλλειμμα» της Ε.Ε., συνειδητοποιήθηκε η νεοφιλελεύθερη συγκρότησή της, αναδύθηκε στο εσωτερικό της χωρίς προσχήματα η γερμανική ηγεμονία, οι ιδεολογικοί μηχανισμοί του κράτους συνέχισαν να εξωραΐζουν την «ευρωπαϊκή πορεία της χώρας». Έφθασαν στο σημείο να μιλούν για συμμετοχή της χώρας στον «σκληρό πυρήνα», να ισχυρίζονται ότι ξεφύγαμε από το βαλκανικό περιβάλλον κλπ.
Πλανώμενοι ίσως, πλανώντες σίγουρα.

Πολλοί υιοθέτησαν αυτές τις απόψεις αλλάζοντας το «πρόσημό τους».

Στους κυριαρχούμενους ιστορικά αυτό το φαινόμενο δεν είναι πρωτότυπο. Συμβαίνει να υιοθετούν την ουσία της κυρίαρχης άποψης αξιολογώντας την αντίθετα.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τον υπόκοσμο που πολλές φορές αντιστρέφει τις αξίες της νομιμότητας θεωρώντας πηγή κύρους το ύψος της ποινής των καταδικασθέντων ή τη βαρύτητα των εγκλημάτων που διέπραξαν. Έτσι ορισμένοι στα κινήματα και την αριστερά υιοθετούν τις απόψεις της αστικής απολογητικής, παίρνοντας θέση εσωτερικής αντίθεσης με αυτήν. Πχ. Αποδεχόμενοι στην ουσία την νέα παγκόσμια τάξη της ιμπεριαλιστικής επιβολής, υιοθετούν τον αναπόφευκτο ή και προοδευτικό χαρακτήρα της, παίρνοντας θέση εσωτερικού της αντίπαλου. Διαδηλώνουν ενάντια στην «νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση», υπονοώντας ότι υπάρχει μια άλλη –καλή- πλευρά της!

Στην απολογητική υπέρ της Ε.Ε. έπαιξαν από χρόνια σημαντικό ρόλο ορισμένα ρεύματα της αριστεράς, επικεντρώνοντας την αντιπαράθεση τους όχι στην ουσία της εξάρτησης και του αστικού χαρακτήρα του κράτους , αλλά στα -σε αποδρομή όπως προεκτέθηκε- εθνικά χαρακτηριστικά του, η υποχώρηση των οποίων υποτίθεται ότι θα διευκόλυνε την ανάπτυξη της ταξικής συνείδησης. Επαγγελία του αδύνατου, όπως αποδείχθηκε.

Η διάλυση στον ατομικισμό και η μετατροπή της μάζας σε πλήθος αποσυνθέτει κάθε συλλογικότητα. Αν το έθνος αποτελεί «φαντασιακή» κοινότητα, η τάξη είναι στην πράξη πολύ πιο φαντασιακή. Αντίθετα, το εθνικό πλαίσιο επειδή συνδέεται με αιτήματα αλληλεγγύης και αρθρώνεται σε θεσμούς με ιστορία είναι πολύ πιο συμμετοχικό και στα όρια του οι εργατικοί αγώνες νοηματοδοτούνται, υποστηρίζονται καλύτερα και παράγουν αποτελέσματα.

Η άποψη ότι στο ευρωπαϊκό πλαίσιο θα αυξάνονταν το επίπεδο της προστασίας των δικαιωμάτων των εργαζομένων δεν επαληθεύτηκε. Η ισοτιμία των ευρωπαϊκών εθνών αποδείχτηκε στην καλύτερη περίπτωση μύθος, στη χειρότερη απάτη. Αυτοί όμως που ισχυρίζονται ότι εμπνέονται από τη φιλοσοφία της Πράξης δεν θα έπρεπε να εκπλήσσονται : Δεν είναι δυνατόν να έχουμε εθνική ισοτιμία σε καθεστώς κοινωνικής εκμετάλλευσης.

Η αριστερά αυτού του είδους δεν είναι τυχαίο ότι βρέθηκε ευάλωτη στην γοητεία του εκσυγχρονισμού, διαθέτοντας και στελέχη της (ή μήπως αναδεικνύοντας σε παράγοντές της στελέχη του;). Άλλη μορφή της υποταγής της στον φιλελευθερισμό αποτελεί η λατρεία των «δικαιωμάτων» που -όχι τυχαία- επικεντρώνεται στην πολιτική αποσύνθεση του λαού, μέσω άνευ κριτηρίων πολιτογραφήσεων και στην αμφισβήτηση όλων των θεσμών. Πρόκειται δηλαδή για νεοφιλελευθερισμό «από τα κάτω».

Οι αντιλήψεις αυτές ουσιαστικά αποτελούν νεοφιλελεύθερη ηγεμονία μέσα στην αριστερά, στην οποία ασφαλώς είναι πιο ευάλωτα ποικίλα ρεύματα της αναρχίας.

Ο θρίαμβος της εξάρτησης


Η νέα πολιτική συγκυρία, μετά το 2010, στη χώρα κλόνισε αυτή την «αντι-εθνικιστική» ομοψυχία. Έγινε σε όλους φανερό ότι τα μνημόνια επιβάλλονται όχι μόνο και όχι τόσο βάσει του συσχετισμού δυνάμεων μέσα στη χώρα, αλλά –κυρίως ή πάντως μέσω της συντριπτικής πίεσης-χάρη στην επιβολή εξωτερικών από την ελληνική κοινωνία θεσμών και μηχανισμών (τρόϊκα κλπ). Δεν είναι η πρώτη φορά. Πολλοί όψιμοι επικριτές του ΕΑΜ στην αριστερά είχαν λησμονήσει τις λόγχες του Σκόμπυ.
Είδαν όμως την αριστερή παρένθεση του ΣΥΡΙΖΑ να γίνεται αριστερά σε εισαγωγικά κάτω από την πίεση των ιμπεριαλιστών. Είναι δε πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η «διεθνιστική» ηγεμονία μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ πριν την συνθηκολόγησή του έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιλογή του 3ου μνημονίου και την ήττα των λαϊκών αγώνων και προσδοκιών που επενδύθηκαν σ’ αυτόν.

Πριν το 2012 η άρνηση επικοινωνίας με το πατριωτικό αίσθημα του λαού και οι αντίστοιχες εμμονές σε μια σειρά ζητήματα επέτρεψαν να διχαστεί στον λαϊκό κόσμο ο εθνικός και κοινωνικός ριζοσπαστισμός ( σε αντίθεση με την ενότητα που είχε επιτύχει το ΕΑΜ). Έτσι ένα μέρος των εργαζομένων δεν μπορούσε να εκφραστεί μέσα από τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ψήφισε ΑνΕλλ. , ή ακόμα χειρότερα Χ.Α. Αυτός ο διχασμός έσωσε το παλιό φθαρμένο πολιτικό προσωπικό στις εκλογές του 2012. Στις εκλογές του 2015 ακόμα και αριθμητικά δεν υπήρξε κοινοβουλευτική πλειοψηφία αριστερής κυβέρνησης, για τον ίδιο λόγο.

Η λύση ήταν το «αναγκαίο καλό» του κ.Καμμένου. Οι ψηφοφόροι είχαν καεί λίγο περισσότερο ή λίγο λιγότερο από όσο υπολόγιζαν οι καθεστωτικοί σχεδιασμοί, που- αξιοποιώντας το πατριωτικό έλλειμμα του ΣΥΡΙΖΑ - επιδίωκαν να τον εγκλωβίσουν σε μια πρωτιά χωρίς συμμάχους, οπότε θα εξαναγκαζόταν, με ή χωρίς εισαγωγικά, σε συμμαχία με το Ποτάμι ή το ΠΑΣΟΚ.

Η συνθηκολόγηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ αποκάλυψε ότι ο εσωτερικός συσχετισμός δεν αρκεί, όταν η στρατηγική του είναι η αλλαγή στην Ευρώπη και όχι η ανεξαρτησία της Ελλάδας. Ο ιμπεριαλισμός ανέτρεψε ακόμα και το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος. Στο όνομα μιας αμφίβολης προοπτικής σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, θυσιάστηκε η Ελλάδα, ο λαός και η αριστερά. Η εξάρτηση στην πράξη θριάμβευσε. Ο Α. Τσίπρας το περασμένο καλοκαίρι έσωσε τον ελληνικό μεταπρατισμό και η αστική τάξη της οικονομίας έπεισε το πολιτικό της προσωπικό να στηρίξει το τρίτο μνημόνιο.

Αυτή η εμπειρία βρίσκεται πίσω από την άνοδο των πατριωτικών αισθημάτων του λαού και την σχετική συζήτηση για το ζήτημα της εθνικής ανεξαρτησίας.

Σήμερα οι πιο επικίνδυνοι απολογητές της εξάρτησης δεν είναι πια οι ευρωπαϊστές στην αριστερά. Την σκυτάλη έχουν πάρει οι «επαναστάτες» της αναρχίας (μιας ορισμένης αναρχίας) και του τροτσκιστικού ρεύματος (όχι όλοι). Αυτοί αναλαμβάνουν τώρα να χτυπήσουν τον πατριωτισμό, δηλαδή την προοπτική μιας ηγεμονίας σε ένα μέτωπο που θα ενώσει εργαζόμενους και μεσοστρώματα στην πάλη για την ανατροπή των μνημονίων, με μια κυβέρνηση εθνικής ανεξαρτησίας.

Γι αυτό η ιδεολογική πάλη που διεξάγεται έχει καθοριστική σημασία. Ένα μέτωπο που θα αρνηθεί να δει το εθνικό ζήτημα όπως τίθεται σήμερα, το πρόβλημα της εθνικής ανεξαρτησίας, δεν θα συγκροτήσει την πλατιά ενότητα που απαιτείται για να ανατραπούν οι πολιτικές που διαλύουν τη χώρα. Καταδικάζονται εκ των προτέρων τα κινήματα σε σπασμωδικές αντιδράσεις και κινητοποιήσεις απλού συνδικαλισμού, σε αλληλεγγύη δηλ. σε στροφή στην φιλανθρωπία, άρα σε φυγή από την πολιτική, σε ενσωμάτωση.

Μερικοί αιτιολογούν αυτή τη στάση με ιστορικούς όρους επικαλούμενοι την αντίθεση άλλων άλλοτε στη θεωρία του σοσιαλισμού σε μια χώρα. Τότε ο Λ. Τρότσκι υπερασπιζόταν μια πολιτική σοσιαλισμού σε πολλές χώρες. Οι επίγονοί του σήμερα προτείνουν πρακτικά να μην υπάρξει σοσιαλισμός σε καμιά!  
 
Όμως το διακύβευμα δεν είναι μόνο η προοπτική του σοσιαλισμού. Το τίμημα της ανεπάρκειας ή αδυναμίας της μαχόμενης αριστεράς να συνδυάσει το εθνικό με το κοινωνικό πρόταγμα θα είναι πιθανότατα πολύ βαρύ. Κύρια πλευρά θα είναι η επιβολή του νεοφιλελεύθερου σχεδίου, η περαιτέρω ήττα της μισθωτής εργασίας και η εξαθλίωση των μεσοστρωμάτων, η κυριαρχία της εξάρτησης. Η άλλη πλευρά διαφαίνεται ήδη: η ενίσχυση του ανοιχτού φασισμού, αλλά και πιο «ήπιων» εκδοχών του. Σε συνδυασμό με το κλείσιμο των συνόρων των ευρωπαϊκών χωρών, οι κίνδυνοι μεγαλώνουν.
 
 *Ο Γιάννης Χατζηαντωνίου είναι δικηγόρος

Ο ΝΤΡΑΓΚΙ ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ: Η ΕΚΤ θα τα δέχεται πλέον ως εγγύηση των τραπεζών

Η ΕΚΤ προκειμένου να συμπεριλάβει τα ελληνικά κρατικά ομόλογα στο πρόγραμμα αγορών, θα πρέπει προηγουμένως εκτός από την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης, να έχει προχωρήσει και η εφαρμογή των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους κάτι που λογικά αναμένεται να πραγματοποιηθεί προς το τέλος του καλοκαιριού....


Η ΕΠΙΤΥΧΗΣ κατάληξη του Eurogroup της 24ης Μαΐου σε συμφωνία με τους δανειστές, θα κινητοποιήσει τις διαδικασίες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προκειμένου να αρχίσει εκ νέου να αποδέχεται κατ’ εξαίρεση τα ελληνικά ομόλογα ως εγγύηση στις πράξεις αναχρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών, μεταδίδει το Αθηναϊκό πρακτορείο που επικαλείται «ενημερωμένες πηγές». Η επαναφορά της κατ’ εξαίρεση αποδοχής των ελληνικών ομολόγων ως εγγύηση στις πράξεις αναχρηματοδότησης των τραπεζών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναμένεται να αποφασιστεί στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ στις 2 Ιουνίου στη Βιέννη.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ένα μέρος από τη ρευστότητα που εξασφαλίζουν μέχρι σήμερα οι ελληνικές τράπεζες από τον μηχανισμό ELA, να υποκατασταθεί με ρευστότητα που θα προσφέρει η ΕΚΤ απευθείας με πολύ χαμηλότερο κόστος. Σε πρώτη φάση το μέρος από τη ρευστότητα υπολογίζεται στα 5-6 δισ. ευρώ

Ωστόσο η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με την οικονομική ιστοσελίδα FBox, δεν αναμένεται να ανοίξει το δρόμο συμμετοχής της Ελλάδος στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης που εφαρμόζει η ΕΚΤ. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η ΕΚΤ προκειμένου να συμπεριλάβει τα ελληνικά κρατικά ομόλογα στο πρόγραμμα αγορών, θα πρέπει προηγουμένως εκτός από την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης, να έχει προχωρήσει και η εφαρμογή των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους κάτι που λογικά αναμένεται να πραγματοποιηθεί προς το τέλος του καλοκαιριού.

Απειλές Ερτογάν προς ΕΕ και ΕΛΛΑΔΑ για... αποστολή τζιχαντιστών και παράνομων μεταναστών!

O Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, δεν απείλησε μόνο με σπάσιμο της συμφωνίας, αλλά και με την αποστολή στην Ευρωπαϊκή Ένωση φανατικών ισλαμιστών-τζιχαντιστών, σαν αυτών που έκαναν τις επιθέσεις στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες...


Ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εκβιάζει ωμά την Ευρώπη για το θέμα της βίζας και απειλεί αν δεν του κάνουν το χατίρι να “βουλιάξει” την Ελλάδα με νέες καραβιές παράνομων μεταναστών και προσφύγων. Ήδη, στα παράλια της Τουρκίας εξακολουθούν να βρίσκονται περί τα 3 εκατομμύρια και οι δουλέμποροι είναι και πάλι έτοιμοι να πιάσουν δουλειά υπό την καθοδήγηση της ΜΙΤ, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα.

Στην προειδοποίηση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σούλτς πώς η Τουρκία δεν έχει εκπληρώσει τις προϋποθέσεις για την κύρωση απελευθέρωσης της βίζας και αμφιβάλει πώς αυτό μπορεί να συμβεί μέχρι τον Ιούλιο προκειμένου οι κάτοχοι τουρκικού διαβατηρίου να ταξιδεύουν στην Ε.Ε., ο Ταγίπ Ερντογάν απάντησε με μένος κατά των Βρυξελλών.

Απαίτησε η ΕΕ να τηρήσει την υπόσχεση που έδωσε και να την εφαρμόσει το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο και απείλησε πώς “αν δεν συμβεί αυτό, μπορούμε να συνεχίσουμε το δρόμο μας”. Ποιος είναι ο δρόμος που έχει να συνεχίσει η Τουρκία; Το να στέλνει παράνομους μετανάστες και πρόσφυγες στα ελληνικά νησιά όπως έκανε μέχρι ο Αχμέτ Νταβούτογλου, που καρατομήθηκε από τον Ερντογάν, υπογράψει τη συμφωνία με την Ευρώπη για ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών.

Τα σπασμένα των παιχνιδιών δηλαδή μεταξύ Τουρκίας και Ε.Ε. ή πιο συγκεκριμένα Άγκυρας και Βερολίνου θα κληθεί να τα πληρώσει και πάλι η Ελλάδα. Κι αυτό γιατί απέναντι, στα τουρκικά παράλια, περιμένουν περί τα 3 εκατομμύρια μετανάστες και πρόσφυγες έτοιμοι να πνίξουν τα ήδη πνιγμένα ελληνικά νησιά, εν' όψει μάλιστα και της τουριστικής περιόδου.

Μπορεί να μην υπάρξει η ροή που υπήρχε μέχρι να κλείσουν τα σύνορα από τα Σκόπια, αλλά είναι δεδομένο πώς αν η Άγκυρα το θελήσει κανείς δεν θα την σταματήσει να στείλει δεκάδες χιλιάδες εξαθλιωμένους παράνομους μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα, με την υπόσχεση ότι θα βρεθούν σε Ευρωπαϊκό έδαφος και την ελπίδα ότι μπορούν να φτάσουν σε χώρα της κεντρικής ή βόρειας Ευρώπης.

Για το ενδεχόμενο μάλιστα να “ναυαγήσει” η συμφωνία Τουρκίας και Ε.Ε. φαίνεται να προετοιμάζονται ήδη στις Βρυξέλλες αμέσως μετά την αποπομπή του Αχμέτ Νταβούτογλου από την πρωθυπουργία και άρχισαν ήδη να διαρρέονται πληροφορίες πώς τα ελληνικά νησιά μπορούν να μετατραπούν σε μόνιμα hot spots ή να λάβει η Ελλάδα τη βοήθεια των 6 δις ευρώ που είχε υποσχεθεί η Ε.Ε. στην Τουρκία.

Δεν μας φτάνουν δηλαδή αυτοί που έχουμε και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τους έχει διασπείρει σε ολόκληρη τη χώρα για να αποσυμφορήσει κάπως την κατάσταση από τα νησιά, δεν μας φτάνει που ελάχιστοι έχουν επαναπροωθηθεί στην Τουρκία παρ' ότι το ΝΑΤΟ μας μπήκε στο σβέρκο, τώρα οι Ευρωπαίοι προετοιμάζουν το έδαφος να λάβει η Ελλάδα και άλλους παράνομους μετανάστες και πρόσφυγες γιατί είναι ανίκανη να απαντήσει στους “τσαμπουκάδες” του Ερντογάν.

Γιατί ο Τούρκος Πρόεδρος δεν τους απείλησε μόνο με σπάσιμο της συμφωνίας, αλλά και με την αποστολή στην Ευρωπαϊκή Ένωση φανατικών ισλαμιστών-τζιχαντιστών, σαν αυτών που έκαναν τις επιθέσεις στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες.

Η δήλωση του στην αξίωση των Βρυξελλών για αλλαγή της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας στην Τουρκία ήταν χαρακτηριστική και σαφέστατη. “Η Ευρώπη είναι ασφαλές καταφύγιο τρομοκρατών”, είπε ο Ρ.Τ. Ερντογάν φροντίζοντας προφανώς ο ίδιος να τρέφει το αυγό του φιδιού στο κέντρο της Ευρώπης.

Είναι προφανές πώς ο Ερντογάν ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια του τυχοδιωκτισμού και αγγίζει τη συμπεριφορά του “τρομοκράτη”, απειλώντας και εκβιάζοντας ολόκληρη την Ευρώπη. 

Το θέμα είναι ποιος θα τον βάλει στη θέση του και πώς. 

πηγή: PRONEWS.gr

Τηλεοπτική κερκόπορτα σε τουρκικά συμφέροντα

Ο ιδιοκτήτης του τουρκικού καναλιού "TV8", Ατζούν Ιλίτζαλι, που βρέθηκε στη δημοσιότητα μετά την περίφημη συνάντηση του με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στο περιθώριο ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας – Ελλάδας, ως διεκδικητής μιας εκ των τηλεοπτικών αδειών που θα παραχωρήσει η κυβέρνηση...

Ο πρωθυπουργός με το τούρκο μιντιάρχης  Ατζούν Ιλίτζαλι
του Νίκου Χρυσικόπουλου στο Capital.gr

Την ώρα που στο Αιγαίο οι ελληνοτουρκικές σχέσεις δοκιμάζονται για πολλοστή φορά και καθημερινά κλιμακώνονται οι τουρκικές προκλήσεις, η πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να προχωρήσει στην δημοπράτηση τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής εμβέλειας κινδυνεύει να λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις, καθώς ανοίγει κερκόπορτα για την είσοδο τουρκικών επιχειρηματικών ομίλων σε μια στρατηγικής σημασίας αγορά και την προβολή τουρκικών θέσεων που σχετίζονται ακόμη και με εθνικά ζητήματα.

Ο ιδιοκτήτης του τουρκικού καναλιού "TV8", Ατζούν Ιλίτζαλι, που βρέθηκε στη δημοσιότητα μετά την περίφημη συνάντηση του με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στο περιθώριο ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας – Ελλάδας, ως διεκδικητής μιας εκ των τηλεοπτικών αδειών που θα παραχωρήσει η κυβέρνηση, όχι μόνον προχώρησε στη σύσταση Ανώνυμης Εταιρεία Παραγωγής Τηλεοπτικών Προγραμμάτων, όπως έγραψε χθες το Capital.gr , αλλά σύμφωνα με πληροφορίες έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, αποκτώντας και τα δικαιώματα γνωστών τηλεοπτικών παραγωγών για την Ελλάδα.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ο Τούρκος επιχειρηματίας που συνέστησε την "Acun Medya Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής Τηλεοπτικών Προγραμμάτων”, εμφανίζεται να έχει αποκτήσει τα δικαιώματα τηλεοπτικών show, "πακέτο” για την ελληνική και τουρκική αγορά. Μεταξύ των τηλεοπτικών αυτών παραγωγών, φέρεται να είναι και το γνωστό talent show "The Voice” που μέχρι σήμερα έχει προβληθεί σε 55 χώρες σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα προ ολίγων ετών (από τον Ant1). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, λόγω της αύξησης του κόστους των δικαιωμάτων, το show δεν είχε βρει τηλεοπτική στέγη στην Ελλάδα για μια ακόμη σεζόν, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στον Ατζούν Ιλίτζαλι να αποκτήσει τα δικαιώματα για την ελληνική αγορά, μαζί με αυτή της Τουρκίας. Σχολιάζοντας σχετικά, έμπειρα στελέχη του χώρου σημείωναν πως η εξασφάλιση τόσο δαπανηρών δικαιωμάτων, το δίχως άλλο αποσκοπεί στην απόκτηση τηλεοπτικής άδειας στην Ελλάδα.

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν πως για τις προθέσεις του 47χρονου Τούρκου καναλάρχη να αποκτήσει θέση και ρόλο στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο είχε ενημερωθεί αρμοδίως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε "ωφέλιμο" χρόνο. Εκτός των άλλων, υπήρξε και η γνωστή συνάντηση του επιχειρηματία με τον Α. Τσίπρα, παρουσία του Τούρκου πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου, στο περιθώριο ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας – Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, κατά την οποία έγινε γνωστό δια ζώσης το ενδιαφέρον του Ατζούν να αποκτήσει τηλεοπτική άδεια στην Ελλάδα.

Μιλώντας, μάλιστα, σε ελληνική εφημερίδα, ο Ατζούν είχε επιβεβαιώσει τη συζήτηση με τον Έλληνα Πρωθυπουργό για τη διεκδίκηση τηλεοπτικής άδειας.

Ερωτηθείς, από τον "Ελεύθερο Τύπο" είχε αναφέρει πως "το ξέρουν όλοι ότι συναντηθήκαμε. Βέβαια δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες, δεν αναλύσαμε το θέμα, αλλά του εκφράσαμε το ενδιαφέρον μας. Κι εκείνος μας ανέφερε πως θα γίνει ένας διαγωνισμός με διαφάνεια και θα έχουμε δικαίωμα να συμμετάσχουμε. Ο Αλέξης Τσίπρας είναι ένας θετικός, χαμογελαστός και θερμός άνθρωπος. Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ μαζί του, αλλά ας μη βγάλουμε διαφορετικά συμπεράσματα. Γιατί ο Έλληνας πρωθυπουργός να είναι αρνητικός; Δεν υπάρχει κάτι αρνητικό στο όλο θέμα", τόνισε.

Την ίδια περίοδο τουρκικά media, όπως η Milliyet, έκαναν λόγο "για τον Τούρκο που θέλει να αγοράσει κανάλι στην Ελλάδα”. Η εφημερίδα φιλοξενούσε δηλώσεις του Ατζούν σύμφωνα με τις οποίες "έχουμε δύο εναλλακτικές λύσεις, είτε θα αγοράσουμε κάποιο ελληνικό κανάλι, είτε θα αγοράσουμε μια νέα συχνότητα. Ήδη, ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον οποίο είχαμε συνάντηση έδειξε θετικός σε αυτή την πρόθεσή μας. Και ο σκοπός μας είναι να λειτουργήσει μέχρι τον Οκτώβριο. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο θα ακουστεί στην Ελλάδα η φωνή της Τουρκίας”.

Χαρακτηριστικό της προετοιμασίας του εγχειρήματος είναι πως η "Acun Medya” εμφανίζεται να έχει λάβει αριθμό ΓΕΜΗ και ΑΦΜ ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο, ενώ έχει ήδη ενισχυθεί από Έλληνες γνώστες της τηλεοπτικής αγοράς. Στο Δ.Σ. της εταιρείας, πέραν του Ατζούν Ιλίτζαλι (Πρόεδρος του Δ.Σ) και του Εμπρού Ατασάβ Ταχράνσι (Αντιπρόεδρος), τη θέση του Διευθύνοντα Συμβούλου κατέχει ο Άγγελος Χριστόπουλος, γνωστός τηλεοπτικός παραγωγός ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε επιτυχημένα shows, μεταξύ των οποίων το "Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος", το "Survivor", αλλά και τα "Μεγάλο Παζάρι", "Τροχό της Τύχης" κ.α.

O 47 χρονος Ατζούν που θεωρείται προσωπικός φίλος και φίλα προσκείμενος στην κυβέρνηση Ερντογάν, θεωρείται ένας από τους σταθερά ανερχόμενους επιχειρηματίες στο χώρο των media στη γειτονική χώρα. Ξεκινώντας ως αθλητικός συντάκτης, εργάστηκε στο αθλητικό Τμήμα του καναλιού ShowTV, για να ασχοληθεί σταδιακά με ψυχαγωγικές εκπομπές με τις οποίες έγινε περισσότερο γνωστός. το 2004 ίδρυσε την εταιρεία Acun Medya, αναλαμβάνοντας για λογαριασμό του Show TV την παραγωγή και παρουσίαση γνωστών παγκοσμίως τηλεοπτικών παιχνιδιών, όπως "Fear Factor", "Deal", "Τουρκία έχεις ταλέντο" και "Survivor". Μετέφερε επίσης στην τουρκική τηλεόραση την εγχώρια εκδοχή του "Voice" και του "Dancing with the stars". Προ τριετίας μεταπήδησε στο Star TV, ενώ την ίδια χρονιά απέκτησε το 70% των μετοχών του TV8 και το 40% του καναλιού τηλεοπτικών πωλήσεων Shop90 (πρώην MNG Shop).

Ν. Χουντής: Η ελληνική κυβέρνηση παρέδωσε στο Eurogroup τα κλειδιά της Βουλής των Ελλήνων και του Υπουργείου Οικονομικών! (vid)

"Μνημείο οικονομικής υποτέλειας και επιβολής οικονομικής ισχύς εις βάρος της Ελλάδας", χαρακτήρισε τη χτεσινή απόφαση του Eurogroup ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας, Νίκος Χουντής, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για το ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής και την 1η Αξιολόγηση που διεξήχθη στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. 

  • Η απόφαση του Eurogroup αποτελεί μνημείο οικονομικής υποτέλειας και επιβολής οικονομικής ισχύoς εις βάρος της Ελλάδας. 
  • Την απάντηση θα την έχετε από τους αγώνες του ελληνικού λαού αλλά και του γαλλικού λαού και της νεολαίας στους δρόμους και τις πλατειές, των ευρωπαϊκών πόλεων.
"Μνημείο οικονομικής υποτέλειας και επιβολής οικονομικής ισχύς εις βάρος της Ελλάδας", χαρακτήρισε τη χτεσινή απόφαση του Eurogroup ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας, Νίκος Χουντής, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για το ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσιονομκής Προσαρμογής και την 1η Αξιολόγηση που διεξήχθη στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Πιο συγκεκριμένα, ο έλληνας ευρωβουλευτής αφού σημείωσε ότι με την απόφαση του Eurogroup οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης υποσχέθηκαν για άλλη μια φορά "στην ελληνική νεο-μνημονιακή κυβέρνηση μελλοντική διευθέτηση ενός χρέους που δεν διευθετείται, πετυχαίνοντας έτσι νέα αντιλαϊκά μέτρα" τόνισε ότι "ο έλληνας Υπουργός Οικονομικών παρέδωσε τα κλειδιά του Υπουργείου του, παρέδωσε τα κλειδιά της ελληνικής Βουλής και από δω και πέρα θα αποφασίζουν οι δανειστές, νομοθετώντας και τυπικά, με Προεδρικά Διατάγματα, τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα".

Καταλήγοντας στην παρέμβασή του ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας απευθύνθηκε στον Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιέρ Μοσκοβισί, υπογραμμίζοντας ότι "η Ευρωζώνη της λιτότητας, της ανεργίας, των ανισοτήτων και τα Μνημόνια, τα προγράμματα προσαρμογής που λέτε, έχουν μετατρέψει, με ευθύνη βεβαίως των ελληνικών κυβερνήσεων που τα ψηφίζουν, το ελληνικό Κοινοβούλιο να έχει μόνο διακοσμητικό ρόλο".

Ακολουθεί η πλήρης παρέμβαση του Νίκου Χουντή.

«Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Επίτροπε,

Η χτεσινή απόφαση του Eurogroup αποτελεί μνημείο οικονομικής υποτέλειας και επιβολής οικονομικής ισχύος εις βάρος της Ελλάδας.

Χτες οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης υποσχεθήκατε για άλλη μια φορά στην ελληνική νεο-μνημονιακή κυβέρνηση μελλοντική διευθέτηση ενός χρέους που δεν διευθετείται, πετυχαίνοντας έτσι νέα αντιλαϊκά μέτρα.

Χτες, κύριε Επίτροπε, και το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, ο έλληνας Υπουργός Οικονομικών παρέδωσε τα κλειδιά του Υπουργείου του, παρέδωσε τα κλειδιά της ελληνικής Βουλής και από δω και πέρα θα αποφασίζουν οι δανειστές, νομοθετώντας και τυπικά, με Προεδρικά Διατάγματα, τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα.

Από εδώ και πέρα για το πλεόνασμα, για τους φόρους που θα μπαίνουν στα λαϊκά στρώματα και για τους φόρους που θα απαλλάσσονται οι πολυεθνικές εταιρείες θα αποφασίζουν οι δανειστές.

Κύριε Μοσκοβισί, η Ευρωζώνη της λιτότητας, της ανεργίας, των ανισοτήτων και τα Μνημόνια, τα προγράμματα προσαρμογής που λέτε, έχουν μετατρέψει, με ευθύνη βεβαίως των ελληνικών κυβερνήσεων που τα ψηφίζουν, το ελληνικό Κοινοβούλιο να έχει μόνο διακοσμητικό ρόλο.

Την απάντηση θα την πάρετε από τους αγώνες του ελληνικού λαού αλλά και του γαλλικού λαού και της νεολαίας στους δρόμους και τις πλατείες, των ευρωπαϊκών πόλεων»
Βίντεο της παρέμβασης του Νίκου Χουντή στο Ευρωκοινοβούλιο :


Eξόφληση μέρους του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ, από τον ESM προτείνει o Κλ. Ρέγκλινγκ

Η πρόταση Κλάους Ρέγκλινγκ αναφέρεται ως ένα πιθανό συμπληρωματικό μέτρο: «Η εξαγορά (Buy-out) του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ έχει οικονομικό όφελος για την Ελλάδα, διότι η υποστήριξη του EMS γίνεται με ευνοϊκότερους όρους και έχει μεγαλύτερη χρονική διάρκεια»... 

O επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ

Η γερμανική εφημερίδα Die Welt αποκαλύπτει δισέλιδο έγγραφο του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ στο οποίο προτείνει, ενόψει του Eurogroup της 24ης Μαΐου, την εξόφληση μέρους του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ από τον ESM.

Το έγγραφο αυτό, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, σκιαγραφεί τις ήδη συζητούμενες επιλογές, όπως είναι η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και η κάλυψη μιας πιθανής ανόδου των επιτοκίων, όμως «ο Ρέγκλινγκ συμπεριέλαβε ένα σημείο, το οποίο κατά την εφημερίδα θα μπορούσε να κρύβει μια πολιτική βόμβα: τη δυνατότητα να εξοφλήσουν οι ευρωεταίροι ένα μέρος τουλάχιστον των ελληνικών οφειλών προς το ΔΝΤ».

Η πρόταση αυτή αναφέρεται στο τέλος του δισέλιδου εγγράφου ως ένα πιθανό συμπληρωματικό μέτρο: «Η εξαγορά (Buy-out) του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ έχει οικονομικό όφελος για την Ελλάδα, διότι η υποστήριξη του EMS γίνεται με ευνοϊκότερους όρους και έχει μεγαλύτερη χρονική διάρκεια». Η Ελλάδα πληρώνει τόκους για παλαιά δάνεια του ΔΝΤ με επιτόκιο 3,5%. Αντίθετα, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) δανείζει με χαμηλότερο επιτόκιο, το οποίο είναι αυτή τη στιγμή κάτω του 1%. Επομένως η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει πολλά χρήματα, όπως επισημαίνει η εφημερίδα.

Βέβαια, το θέμα «είναι ευαίσθητο, διότι θα σήμαινε πως θα άλλαζε ο διεθνής καταμερισμός βαρών του ελληνικού προγράμματος», αφού «οι Ευρωπαίοι -και η Γερμανία- θα εγγυηθούν μελλοντικά για περισσότερα ελληνικά χρέη», ενώ «αντίθετα το ΔΝΤ θα φέρει μελλοντικά λιγότερα βάρη», αλλά την «πρόταση μπορεί να τη δει κανείς ως εργαλείο, το οποίο μπορεί να χρησιοποιήσουν οι πολιτικοί» γράφει η Welt.

Υπο την προϋπόθεση της πολιτικής στήριξης της πρότασης, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας
(ESM) θα μπορούσε στο τέλος του τρέχοντος προγράμματος βοήθειας να αξιοποιήσει τους «ανεκμετάλλευτους πόρους», ώστε «να εξυπηρετήσει εγκαίρως τα δάνεια του ΔΝΤ και να τα εξοφλήσει» αναφέρει στο έγγραφό του ο Ρέγκλινγκ.

Και τέτοιοι πόροι πράγματι υπάρχουν, συνεχίζει η γερμανική εφημερίδα, αφού «οι Ευρωπαίοι είχαν κρατήσει το καλοκαίρι από το πακέτο σωτηρίας ύψους 86 δισ. ευρώ 25 δισ. για την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Για την σωτηρία των τραπεζών, όμως, δεν χρησιμοποίηθηκαν όλα τα χρήματα. Θεωρητικά υπάρχουν 15 δισ. για να εξοφληθούν τα εκκρεμή (ελληνικά) δάνεια προς το ΔΝΤ».

Σύμφωνα με την Welt, o ESM υπολογίζει ότι η ελληνική κυβέρνηση θα οφείλει το 2018 στο ΔΝΤ μόνο 17,6 δισ. ευρώ πλέον, εφόσον το ΔΝΤ συμμετάσχει με 6 δισ. ευρώ στο τρέχον πρόγραμμα σωτηρίας. Εάν οι Ευρωεταίροι υποστηρίξουν όλα τα μέτρα που αναφέρονται στο έγγραφο, η Αθήνα θα μπορούσε να μειώσει δραστικά το δημόσιο χρέος της, εκτιμά ο ESΜ και το ελληνικό χρέος θα μειωνόταν από 183% στο 74% του ΑΕΠ.

Την πρόταση χαρακτηρίζει καλή και το Ινστιτούτο Γερμανικής Οικονομίας της Κολωνίας, το οποίο συνηγορεί υπέρ της παραμονής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα σωτηρίας: «Για να κάνει αυτήν την απόφαση πιο εύκολη στο ΔΝΤ, μπορεί ο ESM να αναλάβει τις τωρινές οφειλές της Ελλάδας προς το ΔΝΤ» όπως είπε στην εφημερίδα ο εμπειρογνώμονάς του Γιούργκεν Μάτες. «Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να ενισχυθεί η προθυμία των μετόχων του ΔΝΤ να συμφωνήσουν στη συμμετοχή τους στο τρίτο πακέτο» συμπληρώνει.

ΟΧΙ Ευρωκοινοβουλίου στην απελευθέρωση της βίζας σε τούρκους πολίτες

Αμείλικτος εμφανίστηκε ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς όσον αφορά τα συμπεφωνημένα με την Τουρκία. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη γερμανική ραδιοφωνία DLF διευκρίνισε ότι η Τουρκία θα πρέπει να πληροί τους όρους που έχουν συμφωνηθεί πριν να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις για την απελευθέρωση της βίζας..


ΣΚΛΗΡΗ στάση τηρεί το Ευρωκοινοβούλιο στο ζήτημα της απελευθέρωσης της βίζας για τούρκους πολίτες στην EE. Ο πρόεδρός του, Μάρτιν Σουλτς, κατέστησε σαφές ότι προσωρινά τουλάχιστον οι διαβουλεύσεις δεν θα συνεχιστούν.

Αμείλικτος εμφανίστηκε, σύμφωνα με τον ιστοχώρο της Deutsche Welle, ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς όσον αφορά τα συμπεφωνημένα με την Τουρκία. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη γερμανική ραδιοφωνία DLF διευκρίνισε ότι η Τουρκία θα πρέπει να πληροί τους όρους που έχουν συμφωνηθεί πριν να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις για την απελευθέρωση της βίζας. «Τουλάχιστον μέχρι τον Ιούλιο δεν θα ψηφιστεί από το κοινοβούλιο. Δεν πρόκειται να ξεκινήσουμε τις διαβουλεύσεις εάν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις γι' αυτές. Την προηγούμενη εβδομάδα ενημέρωσα τον πρόεδρο της Κομισιόν ότι θα κάνω χρήση ενός δικαιώματος που μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες. Δεν του προώθησα το σχέδιο για την απελευθέρωση της βίζας, αλλά το άφησα στο γραφείο μου γιατί οι βασικές προϋποθέσεις για τη συμφωνία μεταξύ Ευρωκοινοβουλίου και Κομισιόν ήταν ότι θα πάρουμε το σχέδιο για την απελευθέρωση εάν η Τουρκία πληροί όλες τις προϋποθέσεις και αυτό δεν το έχει κάνει ξεκάθαρα».

Χωρίς εκπτώσεις


Μάρτιν Σουλτς
Εν συνεχεία ο κ. Σουλτς διευκρίνισε ότι το Ευρωκοινοβούλιο δεν είναι διατεθειμένο να επιδείξει ελαστικότητα απέναντι στην Τουρκία και ότι θα επιμείνει στους όρους που έχουν συμφωνηθεί. Ταυτόχρονα αναφέρθηκε και στις κατηγορίες που θέλουν την ΕΕ να προχωρά σε μια «βρώμικη» συμφωνία με την Τουρκία, προκειμένου να επιλυθεί το προσφυγικό ζήτημα.

«Αυτή η συμφωνία και οι σχετικές κοινοβουλευτικές διαβουλεύσεις παρακολουθούνται στενά από την κοινή γνώμη. Υπήρχαν συνεχώς κατηγορίες, τις οποίες εγώ πάντα αντέκρουα, ότι έγινε μια συμφωνία με την Τουρκία εις βάρος της αξιοπιστίας της νομοθεσίας. Τώρα δείχνουμε ότι αυτό δεν ισχύει. Έχουμε μια συμφωνία με την Τουρκία την οποία πρέπει να υλοποιήσουμε εάν η άλλη πλευρά πληροί τα κριτήρια για τα οποία δεσμεύθηκε. Δεν μπορούμε να πούμε έχουμε 72 μέτρα, πληρούνται τα 70 ή τα 69, μένουν 5-6, έλα μωρέ δεν πειράζει. Το ζητούμενο δεν είναι η ποσότητα αλλά η ποιότητα. Και όσον αφορά την ποιότητα δεν πληρούνται δυο βασικές προϋποθέσεις, περί προστασίας δεδομένων και το πακέτο κατά της τρομοκρατίας. Και όχι μόνο δεν πληρούνται, αλλά δεν έχουν ξεκινήσει καν οι συζητήσεις».

Διαφορετική γραμμή Νταβούτογλου


Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
Ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου σχολίασε διστακτικά τον ρόλο του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και αναφέρθηκε στην πρόσφατη παραίτηση του Αχμέτ Νταβούτογλου από το αξίωμα του πρωθυπουργού. «Ο κ. Νταβούτογλου, που διαπραγματεύτηκε μαζί μας, προφανώς δεν βρίσκεται στην ίδια γραμμή με τον πρόεδρο της χώρας. Δεν μπορώ να αναμειχθώ στα εσωπολιτικά ζητήματα της Τουρκίας αλλά είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό ότι στο τέλος αποφασίζει ένας αρχηγός κράτους με κατ' εξοχήν συμβολικό ρόλο για το πότε πρέπει να συνεδριάσει το κοινοβούλιο και πότε όχι».
Αλεξάνδρα Κοσμά/DLF

Ετοιμάζεται το ν/σ για τα τελευταία προαπαιτούμενα και τον ''κόφτη''

Κόκκινα δάνεια, νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, έμμεσοι φόροι και ο αυτόματος μηχανισμός στα καυτά ζητήματα του νομοσχεδίου που συντάσουν, σύμφωνα με το in.gr, οι υπουργοί Γ. Σταθάκης και Ευ. Τσακαλώτος...


ΞΕΚΙΝΗΣΕ η σύνταξη και νομοτεχνική επεξεργασία του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει τα υπολειπόμενα ζητήματα για το κλείσιμο της αξιολόγησης, με σχεδιασμό και στόχο να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή πριν από το Eurogroup της 24ης Μαϊου και να συζητηθεί με την κανονική διαδικασία.

Σε αυτό το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται τα εναπομείναντα μέτρα που έχουν συμφωνηθεί και αντιστοιχούν στο 1% του ΑΕΠ (αύξηση ΦΠΑ, έμμεσοι φόροι κά), τα κόκκινα δάνεια, το Ταμείο Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας, αλλά και ο Μηχανισμός Δημοσιονομικής Διόρθωσης.

Πρόκεται δηλαδή για σαφώς δύσκολα θέματα και νέα επώδυνα μέτρα, που οι βουλετές ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα κληθούν να ψηφίσουν προφανώς με δέλεαρ τις υποσχέσεις των δανειστών για το χρέος και μια μεγάλη δόση. Επιπλέον επιχείρημα της κυβέρνησης ότι ο μηχανισμός των αυτόματων περικοπών, που η Αντιπολίτευση δεν δίστασε να χαρακτηρίσει «4ο Μνημόνιο», δεν θα χρειαστει να ενεργοποιηθεί.

Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν, μετά το πέρας της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου, ότι ήδη από σήμερα ξεκίνησε η εργασία σε τεχνικό επίπεδο.

Προσδοκίες για δόση άνω των 5,7 δισ.


Μετά το Eurogroup της 24ης Μαϊου, που θα επικυρώνει ότι ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση, αναμένεται να προχωρήσει και η διαδικασία για την εκταμίευση της δόσης, η οποία χρονικά εκτιμάται εντός του Ιουνίου.

Σύμφωνα με όσα έχουν δεσμευτεί οι εταίροι απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση, αυτή η δόση θα κινηθεί αρκετά πάνω από τα 5,7 δισ. ευρώ, καθώς θα περιλαμβάνει, επιπλέον του ποσού της κάλυψης των δανειακών υποχρεώσεων, και το ποσό για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Θα νομοθετηθεί ο μηχανισμός, αλλά «δεν θα χρειαστεί»


Ως προς τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης, οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι δεν θα περιλαμβάνει προληπτικά μέτρα, καθώς θα προβλέπονται παρεμβάσεις στον προϋπολογισμό, είτε στο σκέλος των εσόδων, είτε στο σκέλος των δαπανών.

Τόνιζαν, ωστόσο, ότι δεν θα χρειαστεί η ενεργοποίησή του, κάτι που τόνισε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός επικαλούμενος μάλιστα στοιχεία της Eurostat.

Πάντως βάσει των όσων ειπώθηκαν χθες στο Eurogroup και ερμηνειών από ειδικούς σχετικά με τον αυτόματο μηχανισμό δημοσιονομικών διορθώσεων, πράγματι το κέρδος της κυβέρνησης είναι ότι δεν πέρασαν οι σκληρές προτάσεις για νομοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων περικοπών ή αυξήσεων φόρων.

Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν κατάφερε να περάσει και την πρότασή της ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών να έχει τη δυνατότητα να εξαιρεί ορισμένες κατηγορίες δαπανών από τις αυτόματες περικοπές στη βάση ισοδύναμων μέτρων. Θα μπορεί πάντως εν συνεχεία να διαπραγματεύεται τον περιορισμό των περικοπών και την αντικατάστασή τους με επιπλέον έσοδα.

Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις και τις υπάρχουσες πληροφορίες, ο μηχανισμός -ορισμένες λεπτομέρειες του οποίου μένει ακόμα να διευκρινιστούν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων- θα ψηφιστεί άμεσα και η πρώτη πιθανή ενεργοποίησή του ίσως έρθει του χρόνου, τέτοια εποχή.

Το σήμα για την ενεργοποίηση του μηχανισμού, όπως συμφωνήθηκε, θα δίνει η Eurostat αφού βάσει των δικών της στοιχείων και εκτιμήσεων θα πιστοποιείται εάν υπάρχει απόκλιση από τους στόχους.

Ο δημοσιονομικός στόχος τον οποίο καλείται να πετύχει η ελληνική κυβέρνηση αφορά σε πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ για το 2016. Γύρω στις 20 Απριλίου του 2017, η Eurostat θα ανακοινώσει τις εκτιμήσεις της επί των δημοσιονομικών πεπραγμένων όλων των χωρών της ευρωζώνης για το 2016. Εάν, σε αντίθεση με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης, αποδειχθεί ότι το δημοσιονομικό αποτέλεσμα είναι χειρότερο, τότε τον Μάιο θα εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα για την αυτόματη περικοπή όλων των δαπανών του προϋπολογισμού (σε ποσοστό που μένει να προσδιοριστεί ως συνάρτηση της απόκλισης), με μοναδική εξαίρεση δαπάνες άμυνας και κοινωνικής προστασίας.

Μισθοί και συντάξεις κόβονται αυτόματα, αλλά στο μεσοδιάστημα και έως την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού του επόμενου έτους τον Οκτώβριο, ο υπουργός Οικονομικών σε συμφωνία με τους δανειστές θα μπορεί να υποκαταστήσει ορισμένες από τις περικοπές δαπανών ή ένα τμήμα τους, με μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν το επόμενο έτος στο πλαίσιο του προϋπολογισμού.

Στο πακέτο, εκτός από τις αυτόματες περικοπές δαπανών, θα προβλέπονται και παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων, με τη δοσολογία να μένει προς διευκρίνιση.

Δεν θα ενεργοποιηθεί λέει ο Τσίπρας


Ειδικότερα ο πρωθυπουργός αναφερθείς στο μηχανισμό ξεκαθάρισε ότι «ο μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης δεν είναι ούτε μέτρα ούτε πολύ περισσότερο μνημόνιο, όπως προσπαθούν να πείσουν. Πρόκειται για έναν θεσμό που προβλέπεται, ήδη, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.

»Προβλέπεται τόσο από τους μηχανισμούς two pack και six pack όσο και από τον ελληνικό νόμο. Αυτό που προσθέσαμε εμείς δεν ήταν τίποτα άλλο από συγκεκριμένες εγγυήσεις για την αυτόματη εφαρμογή της διόρθωσης σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους της Συμφωνίας.

» Μιας διόρθωσης που ούτως ή άλλως υποχρεούσαι, όταν δεν πιάνεις τους στόχους – και αυτό προβλέπεται από όλες τις συμφωνίες τις οποίες έχουν υπογράψει και έχουν δεσμευτεί οι ελληνικές κυβερνήσεις και από αυτή που εμείς υπογράψαμε το περασμένο καλοκαίρι. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι ένας πλεονασμός. Μπορεί. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν μπορεί να πει κάποιος ότι πρόκειται για νέα μέτρα ή πολύ περισσότερο για νέο μνημόνιο, όπως επιμένει η προπαγάνδα, η στρατευμένη προπαγάνδα, τις τελευταίες ημέρες».

Τόνισε δε ότι δεν θα χρειαστεί ενεργοποίησή του. «Ο μηχανισμός αυτός, όμως και εδώ είναι το κυριότερο στο οποίο πρέπει να μείνουμε, να σταθούμε. Η διόρθωση δεν θα χρειαστεί και δεν θα χρειαστεί, διότι για πρώτη φορά στα έξι χρόνια της κρίσης έχουμε ένα πρόγραμμα το οποίο μπορεί να βγει. Έχουμε ένα πρόγραμμα ήπιας δημοσιονομικής προσαρμογής και λογικών στόχων πρωτογενούς πλεονάσματος που δεν απαιτεί, δεν θα απαιτήσει πρόσθετες δημοσιονομικές επιβαρύνσεις.

»Και αυτό δεν είναι μια ευχή. Δεν είναι μια εκτίμηση. Επιβεβαιώνεται τόσο από τα στοιχεία της Eurostat, όσο και από τις προβλέψεις της Κομισιόν. Και επιβεβαιώθηκε ήδη για την πιο δύσκολη χρονιά, τη χρονιά εκείνη που μας έλεγαν ότι καταστρέψαμε την οικονομία, διαπραγματευόμενοι. Τη χρονιά που είχε δύο εκλογικές αναμετρήσεις, ένα δημοψήφισμα και φυσικά τα capital controls.

» Επιβεβαιώθηκε για το 2015, όταν η ελληνική οικονομία κατάφερε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που είδαν το φως της δημοσιότητας πριν από περίπου ένα μήνα, κατάφερε πλεόνασμα 1% πάνω από το στόχο.

» Και αυτό τι σημαίνει; Αυτό σημαίνει ότι η οικονομία θα πιάσει, χωρίς κανένα μέτρο, το στόχο και του 2016. Και ότι ήδη όταν το 2015 βρίσκεσαι 2% πάνω από το στόχο του 2016, σημαίνει ότι το 2016 και βεβαίως με την προοπτική της επιστροφής σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, έχεις ήδη πιάσει το στόχο.

Άρα, αποκλείεται η ενεργοποίηση αυτού του μηχανισμού μέχρι την 1η Μαΐου του 2017 και για όλο το 2017.

» Το ίδιο είναι βέβαιο ότι θα συμβεί και τον Μάη του 2018 και τον Μάη του 2019, καθώς ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 μπαίνουμε σε θετική τροχιά ανάπτυξης, ενώ η πρόβλεψη της Eurostat για το 2017 είναι ανάπτυξη 2,7%. Τα έσοδα του κράτους αυξάνονται, ενώ ο ελεγκτικός και φορολογικός μηχανισμός είναι ήδη σε τροχιά ανασυγκρότησης».

«Η ελληνική οικονομία, όπως είπα και προχθές στην ομιλία μου στη Βουλή, είναι σαν το συμπιεσμένο ελατήριο. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος να το αφήσει. Και η απόφαση που αναμένουμε του Eurogroup της 24ης Μαίου, ειδικά με την αποτύπωση του οδικού χάρτη και όχι απλά υποσχέσεων, αλλά συγκεκριμένων δράσεων για την ελάφρυνση του χρέους, θα σηματοδοτήσει αυτό ακριβώς. Ότι η Ελλάδα γυρίζει σελίδα. Αφήνει πίσω της 6 χρόνια ύφεσης. Αφήνει πίσω της 6 χρόνια σκότους και βλέπει επιτέλους το φως της ανάπτυξης. Αλλά επαναλαμβάνω, όμως, τώρα δεν είναι ώρα ούτε για πανηγυρισμούς ούτε για επανάπαυση. Τώρα είναι η ώρα για σκληρή και συγκροτημένη μεθοδική δουλειά» τόνισε ακόμη ο Αλέξης Τσίπρας.

Τεχνική προετοιμασία και για το χρέος


Στα τεχνικά κλιμάκια έχει ξεκινήσει και η συζήτηση για τα τρία στάδια ελάφρυνσης του χρέους (βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο), και όπως σημείωναν οι ίδιες κυβερνητικές πηγές, αυτός ο οδικός χάρτης θα είναι σαφώς αποτυπωμένος και θα χαρακτηρίζεται από αυτοματισμό.

Αναφερθείς στο θέμα ο πρωθυπουργός κατά την εισήγησή στο υπουργικό συμβούλιο είπε: «έχουμε για πρώτη φορά έναν συγκεκριμένο αποτυπωμένο οδικό χάρτη για την ελάφρυνση, για την απομείωση του δημόσιου χρέους.»

» Έναν οδικό χάρτη που προβλέπει συγκεκριμένα, σαφή βήματα τα οποία θα αποτυπωθούν και σε τεχνικό επίπεδο μέχρι της 24 του Μάη που θα συνεδριάσει εκ νέου το Eurogroup. Και θα είναι βήματα, που θα οδηγήσουν σε ουσιαστική ελάφρυνση των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας.»

» Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος, όχι μόνο για την ανάκαμψη της οικονομίας που είναι το ζητούμενο, αλλά και για την κατοχύρωση και διεύρυνση της κοινωνικής προστασίας που αποτελεί προτεραιότητα και επιλογή μας.»

» Θέλω, όμως, να πω ότι σήμερα, βεβαίως, δικαιούμαστε να είμαστε χαρούμενοι, αλλά δεν δικαιούμαστε να πετάμε στα σύννεφα. Γιατί ξέρουμε καλά ότι η νέα φάση στην οποία εισέρχεται η χώρα και η ελληνική οικονομία, θα είναι και μια πιο απαιτητική φάση. Χρειάζεται σχέδιο, αποφασιστικότητα για ρήξεις και τομές με κατεστημένες αντιλήψεις και νοοτροπίες και λογής κατεστημένα συμφέροντα. Χρειάζεται τόλμη, αλλά και αποτελεσματικότητα για να μπει οριστικά η οικονομία σε μια τροχιά απογείωσης.»

Εντολή για επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου


Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου, ο πρωθυπουργός, Αλ.Τσίπρας, ζήτησε βελτίωση, επίσπευση και επιτάχυνση του έργου των υπουργείων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες, καθώς πλέον αποφορτίζονται από τον κύριο όγκο της διαπραγμάτευσης.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός «τώρα δεν είναι ώρα ούτε για πανηγυρισμούς ούτε για επανάπαυση. Τώρα είναι η ώρα για σκληρή και συγκροτημένη μεθοδική δουλειά.

» Και τώρα είναι η ώρα να σχεδιάσουμε σωστά τις επόμενες κινήσεις, την παραγωγική ανασυγκρότηση, την ανασυγκρότηση της οικονομίας. Η ώρα να εντατικοποιήσουμε τις προσπάθειές μας για να βγούμε μια ώρα αρχύτερα όχι μόνο στις αγορές, να βγούμε μια ώρα αρχύτερα από αυτό το καθεστώς της επιτροπείας στο οποίο μπήκε η χώρα από το 2010.

» Και ταυτόχρονα να στρέψουμε την προσοχή μας στα μεγάλα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες, στην καθημερινότητα των πολιτών, απελευθερωμένοι από την καθημερινή έγνοια μιας εντατικής διαπραγμάτευσης. Και εκεί έχουμε πάρα πολλά να κάνουμε:
  • Για την βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος.

  • Για την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας.

  • Για τις μεγάλες αλλαγές που έχει ανάγκη η κοινωνία στην υγεία, στην παιδεία, στην εργασία.
» Για να επιτύχουμε μια ανάπτυξη που δεν θα βασίζεται στη συντριβή της εργασίας και την ασυδοσία της ολιγαρχίας αλλά θα είναι μια ανάπτυξη με κοινωνικό πρόσημο.

» Διότι για μας η ανάπτυξη πάνω από όλα πρέπει να αφορά την κοινωνική πλειοψηφία και όχι κάποιους λίγους, που την αξιοποίησαν τα προηγούμενα χρόνια της ανάπτυξης, όπου δεν δημιουργήθηκε καμία κοινωνική υποδομή, ικανή να προστατεύσει τους πολίτες τα προηγούμενα χρόνια, τα χρόνια της κρίσης.

» Και βεβαίως πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι η δική μας διακυβέρνηση θα είναι πολλαπλώς πιο χρήσιμη στα χρόνια της ανάπτυξης. Διότι, βεβαίως, είναι δείγμα κοινωνικής δικαιοσύνης να μοιράζεις τα βάρη δίκαια, αλλά είναι ακόμα μεγαλύτερο δείγμα δικαιοσύνης να μοιράζεις τον παραγόμενο πλούτο δίκαια, τα οφέλη δίκαια.

» Συνεπώς, ο βασικός στόχος από εδώ και πέρα είναι αυτός ο παραγόμενος πλούτος, να υπάρξει πλούτος, να υπάρξει ανάπτυξη, να μειωθεί η ανεργία, να υπάρξουν δουλειές.

» Και πιστεύω ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε κινητοποιώντας τις παραγωγικές και ζωντανές δυνάμεις της ελληνικής κοινωνίας.

» Ο προσανατολισμός όλων μας πρέπει να στραφεί στις μεγάλες στις πραγματικές τομές που έχει ανάγκη η χώρα και ο ελληνικός λαός. Να προσελκύσουμε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επενδύσεις. Επενδύσεις σημαίνει δουλειές. Να ολοκληρώσουμε τάχιστα τα μεγάλα έργα. Να συνεχίσουμε και να εντατικοποιήσουμε το πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας με ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

» Να καταπολεμήσουμε την μαύρη και ανασφάλιστη εργασία. Να δώσουμε τη μάχη για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Και βεβαίως να μείνουμε σταθεροί στο στόχο μας στην μεγάλη αυτή μάχη που ξεκινήσαμε ενάντια στη διαπλοκή και τη διαφορά. Στο μεγάλο απόστημα του τόπου».

«Στις νέες συνθήκες της πολιτικής σταθερότητας και της αισιοδοξίας που εμπνέουν οι χθεσινές αποφάσεις του Eurogroup, είμαι βέβαιος ότι όλοι μας θα δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό για να τα καταφέρουμε. Κυρίως, είμαι βέβαιος ότι η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού με μεγαλύτερη αισιοδοξία, οι πολίτες, όλοι μας, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό για να επιστρέψει η Ελλάδα σε μια σταθερή τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης. Το δικαιούται ο λαός μας μετά από 6 χρόνια που υπέφερε πολύ. Το δικαιούται ο τόπος.» κατέληξε ο πρωθυπουργός.

Εύσημα στη διαπραγματευτική ομάδα


Επίσης, τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όσο και αρκετοί υπουργοί συνεχάρησαν την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα για τις άοκνες προσπάθειες και τη μάχη που έδωσαν όλο το προηγούμενο διάστημα.

Αναφέρθηκαν ειδικότερα στους υπουργούς Ευκλ. Τσακαλώτο, Γ. Χουλιαράκη, Γ. Σταθάκη, Γ. Κατρούγκαλο αλλά και τις ομάδες τεχνοκρατών που ενεπλάκησαν στις διαπραγματεύσεις. «Αυτά τα παιδιά έχουν θυσιαστεί όλον αυτόν τον καιρό, έχουν αποκτήσει σημαντική εμπειρία από τις διαπραγματεύσεις και θα είναι πολύ χρήσιμοι στην Ελλάδα στο μέλλον» ανέφερε χαρακτηριστικά κυβερνητική πηγή μετά το τέλος της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου.

Διαλέγει γραβάτες ο Τσίπρας;


Από τα παραλειπόμενα της σημερινής συνεδρίασης είναι η «αποκάλυψη» του προέδρου των ΑΝΕΛ και υπουργού Άμυνας, Πάνου Καμμένου, στους δημοσιογράφους, ο οποίος είπε ότι σήμερα το πρωί επισκέφθηκε τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου και του δώρισε δύο γραβάτες, για να τις φορέσει στη συμφωνία για το ελληνικό χρέος.

Panama Papers: Παρέμβαση της Διακιοσύνης, έλεγχοι σε κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους

Η Οικονομική Εισαγγελία κινητοποιήθηκε άμεσα  μετά τις νέες αποκαλύψεις για Ελληνες που εμπλέκονται σε όσα περιλαμβάνουν τα «Panama Papers», με αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους αλλά και εξειδικευμένα, πλέον, αιτήματα δικαστικής συνδρομής...

ΟΙ ΑΤΗΣΕΙΣ αυτές απευθύνονται τόσο στις Αρχές του Παναμά, όσο και στις Κυπριακές Αρχές, καθώς η Δικαιοσύνη εντατικοποιεί τις έρευνές της για την υπόθεση, μετά τις νέες αποκαλύψεις.

Οι οικονομικοί εισαγγελείς, Παναγιώτης Αθανασίου και Γαληνός Μπρης, σύμφωνα με τον ιστοχώρο "Στο Κόκκινο", ετοιμάζουν εξειδικευμένα αιτήματα δικαστικής συνδρομής παροχής πληροφοριών για Έλληνες φορολογούμενους, εκπροσώπους, δικαιούχους, κ.α, υπεράκτιων εταιρειών και ιδρυμάτων, πελατών της δικηγορικής εταιρείας Mossak Fonseca.

Σημειώνεται ότι ήδη πριν τη χθεσινή δημοσιοποίηση των αρχείων, ο επικεφαλής των οικονομικών εισαγγελέων Παναγιώτης Αθανασίου είχε δώσει εντολή ενδελεχών οικονομικών ελέγχων για εμπλεκόμενα πρόσωπα, στο πλαίσιο των οποίων διενεργήθηκαν αιφνιδιαστικοί έλεγχοι στα σπίτια και σε επαγγελματικούς χώρους πολλών υπό έρευνα τελούντων πολιτών.

Επίσης, έχουν ζητηθεί, μέσω δικαστικής συνδρομής, στοιχεία από άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών και αρχείων του εφόρου εταιρειών από τις Κυπριακές Αρχές, αφού φαίνεται να προκύπτει εμπλοκή Ελλήνων φορολογουμένων και σε «κυπριακού ενδιαφέροντος» υπεράκτιες εταιρείες που έκαναν χρήση των υπηρεσιών της παναμέζικης δικηγορικής εταιρείας.

Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χτες από την Ένωση Ερευνητών Δημοσιογράφων (International Consortium of Investigative Journalists), ελληνικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν περίπου 220 off-shore και περίπου 400 άτομα, είτε δικαιούχοι, είτε στελέχη, είτε διαχειριστές τους.

Οι κυπριακού ενδιαφέροντος εταιρείες ξεπερνούν τις 6.000, ενώ τα εμπλεκόμενα πρόσωπα σε αυτές είναι περισσότερα από 3.500.