«Ξεθωριάζει» η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας για τη βίζα

Η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας επανέρχεται στην ατζέντα κατά τη σημερινή συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ. Θα υλοποιηθεί, αναρωτιέται η Deutsche Welle, το όνειρο των Τούρκων για ταξίδια στην Ευρώπη χωρίς σύνορα, χωρίς βίζα; 


Η 4η Μαΐου ήταν ημέρα γιορτής για τον πρωθυπουργό της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου και τη διαπραγματευτική του ομάδα. Την ημέρα εκείνη το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποφάσισε να δρομολογήσει την ελεύθερη και χωρίς ταξιδιωτική θεώρηση είσοδο τούρκων πολιτών στη ζώνη Σένγκεν. Αλλά οι πανηγυρισμοί δεν κράτησαν για πολύ. 24 ώρες αργότερα ο πρωθυπουργός Νταβούτογλου υπέβαλε την παραίτησή του, μετά από σύγκρουση με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Έκτοτε κάτι φαίνεται να αλλάζει στην Άγκυρα. Αρχικά ο Ερντογάν δήλωσε ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να τροποποιήσει την αντιτρομοκρατική νομοθεσία της, απορρίπτοντας μία από τις κύριες προϋποθέσεις για την κατάργηση της βίζας προς την Ευρώπη. Στις 10 Μαίου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνωστοποίησε ότι μπλοκάρει τη διαδικασία για την κατάργηση της βίζας και ο τούρκος υπουργός ευρωπαϊκών υποθέσεων Βολκάν Μποζκίρ δήλωσε στο Στρασβούργο ότι «χάνει τις ελπίδες του» για την επίτευξη συμφωνίας.

Οι πρόσφυγες ως «διαπραγματευτική μάζα»


Ο απλός κόσμος στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης φαίνεται να συμμερίζεται την άποψη αυτή. «Φοβάμαι ότι δεν θα πετύχει η συμφωνία» λέει ο φαρμακοποιός Μπερίν Αρντίν. Και συμπληρώνει: «Ελπίζω πάντως ότι αν προκύψει, δεν θα αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης συμφωνίας για τους πρόσφυγες. Δεν επιτρέπεται να γίνονται οι πρόσφυγες διαπραγματευτική μάζα για άλλα ζητήματα. Αυτό είναι απάνθρωπο». Για τον Ερντίν ο πρόεδρος Ερντογάν «δουλεύει για τον εαυτό του. Δεν τον ενδιαφέρει η βίζα, τον ενδιαφέρει μόνο να μην αντιτίθεται κανείς στις επιδιώξεις του».

Σηματοδοτεί η παραίτηση Νταβούτογλου το τέλος της συμφωνίας για τη βίζα και την απαρχή μίας εθνικιστικής στροφής στην πολιτική του κυβερνώντος κόμματος; Πάντως ο Μπουρχάν Κουζού, ένας από τους κύριους συμβούλους του Ερντογάν, επικρίνει με σφοδρότητα το ευρωπαϊκό αίτημα για αλλαγές στην τρομοκρατική νομοθεσία της Τουρκίας. «Η απαίτηση τροποποίησης της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας σε εποχές που αγωνιζόμαστε κατά του PKK και του Ισλαμικού Κράτους, αγγίζει τα όρια της στήριξης προς την τρομοκρατία και δεν πρόκειται να αποδεχθούμε κάτι τέτοιο», προειδοποίησε ο Κουζού σε πρόσφατη συνάντηση με τούρκους επιχειρηματίες στη Βιέννη. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο φιλοκυβερνητικός τύπος στην Άγκυρα: «Αυτοί που απέτυχαν πλήρως στα ανθρωπιστικά ζητήματα, προσπαθούν τώρα να εξασθενήσουν και τον αγώνα της Τουρκίας εναντίον εκείνων που απειλούν την εθνική της ακεραιότητα» γράφει ο Ιμπραχήμ Καραγκούλ, επιφανής σχολιαστής της εφημερίδας Γενί Σαφάκ, η οποία πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα.

Ανησυχία για κύμα προσφύγων από την Τουρκία


Για τον Οζάν Σαρκάρ, διευθυντή της επενδυτικής εταιρίας Descartes Capital Advisors, είναι σημαντικό να τροποποιηθεί ο ορισμός της «τρομοκρατίας». Όπως επισημαίνει, «σήμερα ο ορισμός είναι ευρύτατος και το πρόβλημα είναι ότι κάποιος που θεωρείται τρομοκράτης στην Τουρκία θα μπορούσε να ζητήσει πολιτικό άσυλο στην Ευρώπη. Ένας από τους λόγους που η ΕΕ ζητεί την τροποίηση της νομοθεσίας, είναι ότι ανησυχεί για ένα πιθανό κύμα προσφύγων από την ίδια την Τουρκία». Άλλωστε, μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1980, χιλιάδες Τούρκοι αναζήτησαν καταφύγιο στην Ευρώπη και πολλοί από αυτούς διαμένουν μόνιμα εκεί, ακόμα και σήμερα.

Ο Οζάν Σαρκάρ υπενθυμίζει ότι μέχρι το πραξικόπημα του 1980 οι Τούρκοι δεν χρειάζονταν βίζα για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Όταν καθιερώθηκε η βίζα, οι πολιτικοί δεν έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο για την κατάργησή της, καθώς οι ίδιοι διέθεταν προνομιακά διαβατήρια και μπορούσαν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Αλλά με την τελωνειακή ένωση ΕΕ-Τουρκίας το 1995, η κατάργηση της βίζας επανήλθε στην ημερήσια διάταξη και ιδιαίτερα ο Ερντογάν είχε επανειλημμένα τονίσει πόσο σημαντικό θεωρεί το ζήτημα αυτό. «Και ξαφνικά έρχεται ο Νταβούτογλου και συγκεντρώνει πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας...» λέει ο Σαρκάρ. Η εξήγηση που δίνει ο ίδιος για την κόντρα των δύο ανδρών: «Ο Ερντογάν είναι ο πρώτος απευθείας εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας. Όμως, εξανάγκασε σε παραίτηση έναν πρωθυπουργό που κι εκείνος κατάφερε να επανεκλεγεί μόλις τον περασμένο Νοέμβριο...»
Deutsche Welle

«Ψεύτες», «πολιτικοί απατεώνες», «Τζον Γουέιν» στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου (vid)

Με τις ομιλίες βουλευτών και παρεμβάσεις υπουργών συνεχίζεται η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα. Συζήτηση, σημειώνει το euronews, που πολλές φορές εκτροχιάστηκε και οι βουλευτές αντήλλαξαν βαρείς χαρακτηρισμούς.



Απαντώντας για τον ΕΝΦΙΑ, ο αν. υπ. Οικονομικών, Γ. Χουλιαράκης, υποστήριξε ότι μόνο 500.000 νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένο ΕΝΦΙΑ, ενώ για 6 εκατομμύρια νοικοκυριά η επιβάρυνση θα είναι ίδια ή χαμηλότερη.

Είχε, επίσης, προηγηθεί σφοδρή αντιπαράθεση του προεδρεύοντος Μ. Μπαλαούρα με τον βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Η. Κασιδιάρη.

Ποιοι οργανισμοί χάνουν την «ομπρέλα» του δημοσίου


Το δρόμο για την Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) παίρνουν κατ’ αρχήν: οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) όπως επίσης ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ 

Σε δεύτερη φάση και μετά από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς ενδέχεται να προστεθούν ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ

Το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε στην Βουλή λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τετάρτης (18/5) και συμπληρώνει το πακέτο των €5,4 δισεκατομμυρίων, που είχε «ανοίξει» με ασφαλιστικό.

Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει
  • αύξηση του ΦΠΑ στο 24% (από 23%)
  • άρση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για τα νησιά
  • «Φόρο διαμονής» για τα τουριστικά καταλύματα (από €0,5 για καταλύματα 1-2 αστέρων έως €4 για τα καταλύματα 5 αστέρων) και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια (από €0,25 για 1-2 κλειδιά έως €1 για 4 κλειδιά)
  • τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση
  • τέλος 5% συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας σε υπηρεσίες φωνής ή/και ευρυζωνικής πρόσβασης (internet)
  • φόρο στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, στον καφέ
  • αύξηση του ΕΚΦ σε βενζίνη, ντίζελ, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο και βιοντίζελ
  • αύξηση του φόρου στο φυσικό αέριο
  • αύξηση του ΕΦΚ στα τσιγάρα
  • αύξηση του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων
  • τροποποίηση του ΕΝΦΙΑ, με τους συντελεστές φόρου να ξεκινούν από €0,0037/τμ και να φτάνουν τα €11,250/ τμ
  • αύξηση συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου στα κέρδη από τυχερά παίγνια (από 30%-35%)
  • φόρο πολυτελείας σε δερμάτινα είδη, μαργαριτάρια, κοσμήματα
  • αύξηση της φορολογίας εταιρικών αυτοκινήτων
  • αλλαγή στη φορολογία αγροτών με επιπλέον εισοδήματα από μισθό/ σύνταξη
  • φόρο 10% επί του επιτοκίου της ΕΚΤ για τις εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου και τις εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία
  • αύξηση της φορολογίας στα αμοιβαία κεφάλαια
  • σύσταση ταμείου αποκρατικοποιήσεων με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». (Hellenic Company of Assets and Participations, H.C.A.P.), που «δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα» και θα έχει έδρα σε δήμο του Ν. Αττικής
  • Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την είσπραξη των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών δημοσίων εσόδων
  • Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
  • Πλήρη διαχωρισμό ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ
Επίσης, περιλαμβάνει τροποποίηση για τον ορισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη, διεύρυνση της κατηγορίας μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, αλλά και τους όρους πώλησης δανείων σε εταιρείες διαχείρισης

Ήρθε και ο περίφημος…κόφτης

“Λίγες ώρες αργότερα προστέθηκε στο νομοσχέδιο και η πρόβλεψη για τον Μηχανισμό Δημοσιονομικής Διόρθωσης. Σε περίπτωση απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους που θα ξεπερνά το 0,25% του ΑΕΠ, ο υπουργός Οικονομικών θα εισηγείται τους κωδικούς του προϋπολογισμού από τους οποίους θα γίνεται περικοπή δαπανών. Από τον «κόφτη» εξαιρούνται οι δαπάνες:
  • του υπουργείου υγείας
  • το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
  • το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
  • τα επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα
  • επιδομάτων ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα που φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ή με τέκνα που σπουδάζουν μακριά του τόπου κατοικίας τους
  • το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».
  • αξιώσεις ιδιωτών
  • Ύδρευσης, Ηλεκτρικής Ενέργειας και Χρήσης Φυσικού Αερίου.
  • Δαπάνες συντήρησης και επισκευής μεταφορικών
  • της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων
Είναι χαρακτηριστικό ότι τελικά δεν εξαιρούνται οι δαπάνες του υπουργείου Άμυνας, παρά τις αρχικές διαβεβαίωσεις της κυβέρνησης.

Πάντως, η κυβέρνηση διατηρεί την ευχαίρια να επιβάλλει φόρους προκειμένου να αποτρέψει την ενεργοποίηση του «κόφτη», αλλά αυτό μόνο μετά από συνεννόηση με τους θεσμούς.

Η σχετική έκθεση απολογισμού για την πορεία των δημοσιονομικών στόχων πρέπει να συντάσσεται μέχρι την 31η Μαΐου.


 Συμέλα Τουχτίδου/euronews

Τα επικοινωνιακά «τρυκ» της κυβέρνησης για το Υπερ-Ταμείο

Θα έχει εποπτικό συμβούλιο με 3 έλληνες και 2 ξένους και το 50% των εσόδων θα πηγαίνει για δημόσιες επενδύσεις υποστηρίζει η κυβέρνηση. ‘Όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά αν διαβάσει κανείς το πολυνομοσχέδιο. Ας δούμε τι πραγματικά ισχύει.



Ένα νομοσχέδιο που προβλέπει τόσο μεγάλο εύρος ιδιωτικοποιήσεων και μία ολοκληρωτική διαδικασία εκποίησης της δημόσιας περιουσίας δεν θα μπορούσε να «περάσει» από την Βουλή αλλά κυρίως να παρουσιαστεί στην κοινωνία αν δεν συνοδεύονταν από την απαραίτητη επικοινωνιακή διαχείριση.
του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Μόνο που λόγω της οξύτητας και τις αιχμηρότητας των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου σχετικά με το εργαλείο των ιδιωτικοποιήσεων αυτών, το λεγόμενο «Υπερ-ταμείο», αυτή η διαχείριση δεν γίνεται με ανάδειξη θετικών στοιχείων (ίσως γιατί …απλά δεν υπάρχουν) αλλά με επικοινωνιακά τρυκ.

Τα δύο βασικά είναι η «ελληνικότητα» της διοίκησης του Υπερ-Ταμείου και η διάθεση των εσόδων του κατά 50% για επενδύσεις και κατά 50% για το χρέος. Δίνεται η εντύπωση ότι η κυβέρνηση θα μπορεί αυτόνομα να ελέγξει το ταμείο και να αξιοποιήσει τα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων για να φτιάξει π.χ σχολεία ή νοσοκομεία.

Πρόκειται όμως για ιδιαίτερα κοντόφθαλμη τακτική αφού ο όποιος επικοινωνιακός μανδύας εξαφανίζεται αν οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί αντιπαρατεθούν με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου.

Ποιος ελέγχει το ταμείο 


Αποκαλυπτική ως προς αυτό ήταν και η συζήτηση που έγινε την Πέμπτη (19/5) όπου για πρώτη φορά συζητήθηκε το πολυνομοσχέδιο.

Υπερασπιζόμενος τις ρυθμίσεις του ο υπουργός Οικονομίας Ευκλείδης Τσακαλώτος, δήλωσε ότι «πρώτον, εμείς βάζουμε 3 και οι ξένοι βάζουν 2 στο Εποπτικό Συμβούλιο. Δεύτερον, το Εποπτικό Συμβούλιο δεν είναι η διοίκηση του Ταμείου. Το Εποπτικό Συμβούλιο ορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο με δική μας πλειοψηφία 4 προς 1». Πρόσθεσε μάλιστα ότι «το Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι στην πλειοψηφία του Έλληνες και λέει και το μνημόνιο και η στρατηγική έκθεση του Δεκεμβρίου, ότι το Ταμείο είναι ελληνικό, διοικείται από την Ελλάδα και είναι εντελώς ιδιοκτησίας των ελληνικών αρχών».

Ας δούμε όμως τι προβλέπει το νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί και συγκεκριμένα στο άρθρο 191 παρ. 2: «Το Εποπτικό Συμβούλιο αποτελείται από πέντε (5) μέλη που διορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου, σύμφωνα με τα κατωτέρω:

Α) Τρία (3) μέλη επιλέγονται από τον μοναδικό μέτοχο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που ενεργούν από κοινού

Β) Δύο (2) μέλη, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, επιλέγονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, ενεργώντας από κοινού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Οικονομικών».

Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία – με βάση τα προβλεπόμενα- ότι ακόμη και τα 5 μέλη του συμβουλίου είναι πιθανόν να έχουν την ελληνική υπηκοότητα. Αυτό όμως δεν δημιουργεί στο συμβούλιο «δική μας πλειοψηφία» καθότι και τα 5 πρόσωπα ουσιαστικά πρέπει να εγκριθούν από τους δανειστές. Αν ο Ε.Τσακαλώτος θεωρεί ότι δεν μπορεί να υπάρχουν πρόσωπα με ελληνική υπηκοότητα που να πρεσβεύουν τα συμφέροντα των δανειστών ή να επηρεάζονται καθοριστικά από αυτούς τότε μόνον για πολιτική αφέλεια μπορεί να μιλήσει κανείς.

Όσον αφορά το αν το συμβούλιο αυτό θα είναι η όχι η ουσιαστική διοίκηση του ταμείου δείχνει να το απαντά ξεκάθαρα το ίδιο άρθρο (191). Εκεί αναφέρεται πώς το εποπτικό συμβούλιο:
  • «Εκλέγει και διορίζει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας»
  • «Εποπτεύει την τήρηση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης της Εταιρείας σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και τον Εσωτερικό Κανονισμό,
  • Υποβάλλει στη Γενική Συνέλευση λίστα υποψηφίων Ελεγκτών σύμφωνα με το άρθρο 10 του παρόντος νόμου».
  • «Είναι υπεύθυνο για την εποπτεία του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας με σκοπό να διασφαλίσει ότι αυτό λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, του Καταστατικού και του Εσωτερικού Κανονισμού και προς το συμφέρον της Εταιρείας».
Άρα μάλλον ασκεί διοίκηση και με το παραπάνω. Εκτός αν η λέξη «εποπτεία» σημαίνει …χαλαρή παρακολούθηση. Σίγουρα κάτι στο οποίο δεν μας έχουν συνηθίσει οι δανειστές.

Για ποιες επενδύσεις μιλάμε; 


Για το θέμα της διάθεσης των εσόδων του Υπερ-Ταμείου, η κυβέρνηση επαίρεται πώς πέτυχε την διάθεση του κατά 50% για την εξυπηρέτηση του χρέους και κατά 50% για επενδύσεις.

Ενδεικτική ήταν και για το συγκεκριμένο ζήτημα η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών. Όπως είπε «ότι αξιοποιήσει αυτό το Ταμείο, είτε από αποκρατικοποιήσεις, είτε από ιδιωτικοποιήσεις, είτε από αξιοποίηση, πηγαίνει 50% για τις επενδύσεις και 50% για το χρέος». Ο Ε. Τσακαλώτος πρόσθεσε μάλιστα ότι «εκείνο το βράδυ της 12ης Ιουλίου που διαπραγματευτήκαμε το Ταμείο να μην είναι αυτό που ήθελε ο κύριος Σόϊμπλε, ένα Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, αλλά να είναι ένα Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων και να πηγαίνει 50% στις επενδύσεις και 50% για την αποπληρωμή του χρέους».

Αυτό που …δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει αναλυτικά ο υπουργός Οικονομίας είναι το ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ επενδύσεις θα είναι αυτές. Παρόλα αυτά ιδιαίτερα αναλυτικό είναι το άρθρο 200 παρ. 2 του πολυνομοσχεδίου που ξεκαθαρίζει τα πράγματα.

Έτσι σύμφωνα με τις προβλέψεις του:

«Ποσά τα οποία χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιηθούν yux τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων: 
(α) Επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, και 
(β) Επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της». 
Δηλαδή οι επενδύσεις στην β) εκδοχή είναι οι …ιδιωτικοποιήσεις αφού ακριβώς αυτός είναι ο στόχος για τις εταιρίες του υπερ-ταμείου!

Όμως και οι επενδύσεις της περίπτωσης (α) που αναφέρονται στην εθνική οικονομία είναι πολύ συγκεκριμένες όπως ορίζεται στο ίδιο άρθρο. Ορίζεται ότι «επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας νοούνται κυρίως επενδύσεις σε σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε προγράμματα έρευνας και καινοτομίας που αποτελούν τομείς προτεραιότητας στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, καθώς και σημαντικών συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που λαμβάνουν χώρα, είτε σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3389/2005, είτε βάσει ειδικής νομοθεσίας».

Με απλά λόγια η συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων αυτών θα πηγαίνει σε ιδιώτες μεγαλο-επιχειρηματίες είτε αυτοί συμπράττουν με το δημόσιο, είτε δανείζονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (δείτε εδώ το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της) είτε χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ…

Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ άσκησαν έντονη κριτική σε αυτές τις διατάξεις κατά την συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για το νομοσχέδιο. Το αν έχουν δικαίωμα να το κάνουν, όταν φρόντισαν στα «δικά τους» μνημόνια το σύνολο των εσόδων από το ΤΑΙΠΕΔ να πηγαίνει για την εξυπηρέτηση του χρέους είναι όμως μία άλλη ιστορία…
πηγή: ThePressProject

Τουρκία: Πρώτο βήμα για την άρση της ασυλίας Κούρδων βουλευτών

Η τουρκική Εθνοσυνέλευση ενέκρινε κατά τη διάρκεια μιας προκαταρκτικής ψηφοφορίας σήμερα το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο συνταγματικής αναθεώρησης που προβλέπει την άρση της ασυλίας των βουλευτών, κυρίως Κούρδων, οι οποίοι βρίσκονται στο στόχαστρο της τουρκικής Δικαιοσύνης.


Η Τουρκική Εθνοσυνέλευση
Εκ των 550 βουλευτών της Μεγάλης Εθνοσυνέλευσης, σύμφωνα με το cnn.gr, 536 συμμετείχαν στην ψηφοφορία: οι 348 ψήφισαν υπέρ της πρότασης, 155 ψήφισαν κατά, 25 βουλευτές ψήφισαν παρών και 8 απείχαν της διαδικασίας, όπως ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος του σώματος Αχμέτ Αϊντίν.

Με το αποτέλεσμα αυτό ανοίγει ο δρόμος για τη διεξαγωγή ενός δεύτερου γύρου συζητήσεων και την τελική ψηφοφορία/αναμέτρηση την ερχόμενη Παρασκευή.

Προκειμένου, ωστόσο, να περάσει οριστικά, το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί από το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) θα πρέπει να εγκριθεί από τα 2/3 και πλέον του νομοθετικού σώματος, που αριθμεί 367 βουλευτές

Εάν συγκεντρώσει αριθμό ψήφων μεταξύ 330 και 366, όπως έγινε στην πρώτη ψηφοφορία, ο πρόεδρος της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει τη δυνατότητα να προκηρύξει δημοψήφισμα.

Αν τελικά υιοθετηθεί από την τετρακομματική Εθνοσυνέλευση, θα αναστέλλεται με προσωρινή ρήτρα το άρθρο 83 του Συντάγματος, που εγγυάται την κοινοβουλευτική ασυλία των βουλευτών, με την πλειοψηφία της κοινοβουλευτικής ομάδας του φιλοκουρδικού Δημοκρατικού Κόμματος των Λαών (HDP) να κινδυνεύει με δικαστικές διώξεις.

Με τη συγκεκριμένη απόφαση επηρεάζονται 138 βουλευτές από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Μεταξύ αυτών 50 βουλευτές του HDP στο σύνολο των 59 της κοινοβουλευτικής ομάδας που προέκυψες από τις εκλογές του περασμένου Νοεμβρίου σε μία κατεξοχήν εκλογική χρονιά για την χώρα.

Εάν η μεταρρύθμιση εγκριθεί από την πλειοψηφία των 2/3 του κοινοβουλίου την Παρασκευή, θα είναι εκτεθειμένοι σε δικαστικές διώξεις και οι ηγέτες του κόμματος HDP, Σελαχατίν Ντεμιρτάς και Φιγκέν Γιουκσεκντάγ.

Ενδεχόμενη αποδυνάμωση του HDP θα αναταράξει τις ισορροπίες των δυνάμεων στην Εθνοσυνέλευση υπέρ του AKP κι ενώ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η συζήτηση για τον χαρακτήρα του πολιτεύματος με τον Ταγίπ Ερντογάν να κινεί τα νήματα από το παρασκήνιο.

Ενδοσυστημικές διαφωνίες


Η ψηφοφορία αποτελεί επίσης ένα τεστ ενότητας για το AKP, δύο εβδομάδες μετά την ανακοίνωση της αποχώρησης του πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου, ύστερα από τις διαφωνίες που είχε με τον πρόεδρο Ερντογάν. Η μυστική ψηφοφορία –εκτιμούν οι παρατηρητές– θα μπορούσε να διχάσει περαιτέρων το κυβερνητικό στρατόπεδο.

Από την άλλη οι βουλευτές του Κόμματος Εθνικιστικής Δράσης (MHP) υποστηρίζουν ομόφωνα το κείμενο. Αντιθέτως, καταγράφονται διαιρέσεις στους κόλπους του μεγαλύτερου κόμματος της αντιπολίτευσης, που είναι το κεμαλικό Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP), καθώς από το αποτέλεσμα της σημερινής ψηφοφορίας προκύπτει ότι πολλοί βουλευτές του καταψήφισαν το νομοσχέδιο.

Γιάνης Βαρουφάκης: «Η λύση είναι ρήξη ή ρήξη»

Λίγες μέρες πριν από το κρίσιμο Eurogroup της 24ης Μαΐου, ο πρώην ΥΠΟΙΚ, Γιάνης Βαρουφάκης σε μια συνέντευξη εφ΄όλης της ύλης, αναφέρθηκε στο παρελθόν για ακόμα μία φορά, στις κινητοποιήσεις στη Γαλλία, το DiEM25, το βρετανικό δημοψήφισμα, τους χαρακτηρισμούς προς τον Σόιμπλε, τονίζοντας πως μοναδική λύση είναι η ρήξη....



«Η κυβέρνηση της Αθήνας έχει ιερή υποχρέωση να μην υπογράψει οτιδήποτε μη βιώσιμο, να κλείσει το τηλέφωνο και να αφήσει τη Γερμανία, την Ουάσιγκτον, τις Βρυξέλλες και το ΔΝΤ να αναλάβουν τις ευθύνες τους», επεσήμανε ο πρώην ΥΠΟΙΚ, Γιάνης Βαρουφάκης, στην εκπομπή «ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ» του ThePessProject..

Η συνέντευξη Βαρουφάκη


Aρχικά, αναφερόμενος στις κινητοποιήσεις του Παρισιού και σε άλλες μεγάλες γαλλικές πόλεις, ο Γιάνης Βαρουφάκης είπε πως άτομα του κινήματος DiEM25 δέχτηκαν επίθεση και τραυματίστηκαν, ένας από αυτούς σοβαρά και βρίσκεται στο νοσοκομείο. «Αυτό απλώς αποτελεί αντανάκλαση της σύρραξης που κλιμακώνεται στη Γαλλία, ανάμεσα σε αποτυχημένες, αδιέξοδες πολιτικές με αυτούς που τις εφαρμόζουν να γνωρίζουν ότι είναι αδιέξοδες, και του αυξανόμενου αυταρχισμού που είναι απαραίτητος για να συνεχίζεις να επιβάλεις πολιτικές που δεν θα λειτουργήσουν. Στη Γαλλία πάντα, στο Παρίσι ιδίως αυτές οι αντιθέσεις λαμβάνουν μια έκταση εδώ και 300 χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τον μεσαιωνικό νόμο, όπως έχει χαρακτηριστεί από πολιτικούς αναλυτές, που περνά στη Γαλλία εκτός κοινοβουλευτικής διαδικασίας και μάλιστα από Σοσιαλιστές ανέφερε πως τα πράγματα στην Ελλάδα είναι πιο σοβαρά από αυτά που γίνονται αυτές τις μέρες στη Γαλλία. Συγκεκριμένα τόνισε πως «στη χώρα μας, η απορρύθμιση της εργασίας, οι εργασιακοί νόμοι που έχουν εφαρμοστεί είναι πολύ χειρότεροι, επομένως ας κρατάμε μια ποσόστωση. Αν ο νόμος του Μακρόν θεωρείται μεσαιωνικός, η δική μας περίπτωση πρέπει να επικαλεστεί τον Τζέκινς Χαν». Ενώ συνέχισε υποστηρίζοντας πως «μια παρέμβαση στην αγορά εργασίας που την απορρυθμίζει σε μια περίοδο ύφεσης, σε μια περίοδο που οι εργοδότες θα χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει αυτή η εργασιακή ρύθμιση για να καταστρέψουν πολλές θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης και να τις αντικαταστήσουν, σύμφωνα με το νεοφιλελεύθερο πρότυπο, με μερικής απασχόλησης, επισφαλείς συνθήκες και γενικότερα με κινήσεις επιθετικές στον χώρο της εργασίας, είναι το αποτέλεσμα της αποπληθωριστικής τάσης που εμφανίζει ολόκληρη η Ευρωζώνη».

«Σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις ασκούν πολιτικές αποδόμησης»


Αναφερόμενος στο ξεκίνημα του κινήματος DiEM25, το οποίο ως βασικό στόχο έχει τον εκδημοκρατισμό των ευρωπαϊκών θεσμών, ανέφερε πως η κρίση στην Ευρώπη βαθαίνει. Σημειώνει χαρακτηριστικά πως «όταν δημιουργείται μια κρίση δημιουργούνται φυγόκεντρες δυνάμεις, μεγάλες αντιφάσεις και συγκρούσεις. Προϊόν αυτής της κρίσης είναι η αποδόμηση, η ξενοφοβία, η στροφή προς την άκρα δεξιά ακόμα και από σοσιαλιστικά κόμματα, όπως του Ολάντ, ακόμα και από δυνάμεις σοσιαλδημοκρατικές, όπως στην Αυστρία, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελλάδα, που θέλουν να ασκήσουν φιλολαϊκές πολιτικές, αλλά τελικά καταφεύγουν σε πολιτικές αποδόμησης, συνήθως επιβεβλημένες από την τρόικα, ενώ ταυτόχρονα από την άλλη πλευρά αναπτύσσεται μια εγρήγορση, μια μαχητικότητα, όπως αυτή αποτυπώνεται στο Nuit Debout, σε μια ατμόσφαιρα ενθουσιασμού και αισιοδοξίας.

«Ιστορικά, οι δυνάμεις του φωτός, οι δυνάμεις του προόδου, συνετρίβησαν. Σε αυτή τη φάση βρίσκεται τώρα η ΕΕ. Δεν θα συντριβεί μόνο η αριστερά και όσοι εναντιώνονται στην απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, αλλά ολόκληρη η ΕΕ».

Μια εκτίμηση για τη Βρετανία και το δημοψήφισμα


Ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι γνωστό πως συμμετέχει στην ομάδα συμβούλων του αρχηγού του Εργατικού Κόμματος,Τζέρεμι Κόρμπιν. Όταν ρωτήθηκε γαι την εκτίμησή του περί Brexit, απάντησε πως «Το DIEM25 έχει παίξει ρόλο στη διάπλαση της άποψης του Εργατικού Κόμματος. Στόχος είναι να μην κερδίσει το ΝΑΙ στη βάση της αδράνειας και του φόβου. Υπάρχει η πιθανότητα να κερδίσει το ΝΑΙ με ένα ποσοστό της τάξης 52-53% αλλά το πραγματικό πάθος θα βρίσκεται στο 47% του ΟΧΙ», είναι η εκτίμηση του Γιάνη Βαρουφάκη.

Επίσης, στις 28 Μαΐου το DIEM25 θα έχει μια συγκέντρωση στο Λονδίνο με το Εργατικό Κόμμα, το SNP της Σκωτίας, του Πράσινους, ένα ουαλικό κόμμα και κάποιους ανεξάρτητους με σκοπό, όπως είπε «να εμφυσήσουμε τη σημασία του δημόσιου διαλόγου στην πολιτική σκηνή, ο οποίος λείπει αυτή τη στιγμή».

Ο κόφτης προϋπήρχε και θα ενεργοποιηθεί με πιθανότητα 100%


Σε ο,τι αφορά τον περίφημο «κόφτη» , ο πρώην ΥΠΟΙΚ ανέφερε πως ήταν η πρόταση του στον πρωθυπουργό τον περσινό Μάρτιο- Απρίλιο. Όπως είπε, «ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπεται από το δημοσιονομικό σύμφωνο που θέσπισε η κα Μέρκελ ως αντάλλαγμα για να δεχτεί τα πακέτα διάσωσης των διαφόρων χωρών μελών και πως όλοι τον έχουν ψηφίσει, απλώς δεν έχει ενεργοποιηθεί . Είναι μια παραδοχή ότι οι κυβερνήσεις πλέον δεν κυβερνούν, δεν έχουν δημοσιονομική εξουσία επί των δημοσιονομικών τους» , τόνισε.

Αναφερόμενος στην διαπραγμάτευση επί των ημερών του, απάντησε πως «ο στόχος με τον οποίο κατέβηκα στην πολιτική, ήταν να δημιουργηθεί μια κόκκινη γραμμή, να μην συνεχιστεί η κρίση ύφεσης - χρέους, μέσω μιας σκληρής διαπραγμάτευσης. Αυτό είχαμε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό. Απέναντι είχαμε μια τρόικα και ένα ΔΝΤ, το οποίο απαιτούσε τα λεγόμενα παραμετρικά μέτρα, την οποία θεώρηση αν την έχει ένας πρωτοετής φοιτητής στα Οικονομικά, κόβεται», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Η τρόικα δεν ήθελε να διαπραγματευθεί μαζί μας. Το οικονομικό της μοντέλο είναι το λεγόμενο μοντέλο μηδενικής ελαστικότητας. Επομένως πρότεινα, αντί να μπαίνουμε σε μια αντιπαράθεση των οικονομετρικών μας μοντέλων, να έχουμε ελευθερία, και να εφαρμόσουμε έστω και πειραματικά τη μείωση των έμμεσων φόρων, τη μείωση της φορολογίας επιχειρήσεων και αν σε 18 μήνες δεν έχουμε αποτελέσματα να συμφωνήσουμε σε έναν κόφτη, τον οποίο ήδη είχαν ψηφίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε στο Eurogroup κ ενώ κατ'ίδιαν ομόλογοι μου τη συζητούσαν, σε επίπεδο Eurogroup δεν συζητήθηκε ποτέ, μιας και μοναδικός στόχος της τρόικα ήταν η πλήρης αποδόμηση της κυβέρνησης μας».

Αναφορικά με την συμφωνία του καλοκαιριού, ο Γιάνης Βαρουφάκης, ανέφερε πως η κυβέρνηση συμφώνησε στη λιτότητα από το καλοκαίρι κι επειδή υπάρχει διάσταση στο θέμα του χρέους ανάμεσα σε ΔΝΤ και Βερολίνο, το ΔΝΤ πολύ σωστά υποστηρίζει πως οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν, με αποτέλεσμα τελικά να συμφωνούμε με τους δανειστές και στον κόφτη και στη λιτότητα.

«Με τα μέτρα κοντά στο 3% είναι σίγουρο πως θα αποτύχουν να πιάσουν τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος και ο κόφτης θα ενεργοποιηθεί με 100% πιθανότητα. Πρόκειται για τον συνδυασμό των χειρότερων πιθανών αποτελεσμάτων».

Περί «δημιουργικής ασάφειας»


Απαντώντας στην κριτική που του ασκείται ακόμα για τον όρο της δημιουργικής ασάφειας, υποστήριξε πως η κριτική αυτή είναι άστοχη. Ο όρος «δημιουργική ασάφεια» χρησιμοποιήθηκε στο Εurogroup της 20ης Φεβρουαρίου κατά το οποίο ο κ. Σόιμπλε είχε κάνει 22 ενστάσεις. Ήταν ξεκάθαρο πως είχε απομονωθεί από τη Μέρκελ και τον Ντάισεμπλουμ και ήταν ο μόνος τρόπος να προσυπογράψει το κοινό ανακοινωθέν, το περιεχόμενο του οποίου ήταν να μην υπάρχει η λέξη μνημόνιο, να έχουμε έναν ορίζοντα τριών μηνών να διαπραγματευτούμε αλλά στη βάση μεταρρυθμίσεων που θα επιλέξουμε εμείς. Αν θυμάστε καλά είχαμε τινάξει στον αέρα δύο Eurogroup διότι δεν θέλαμε να περιέχεται η λέξη μνημόνιο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η επιρροή των ΗΠΑ στο ΔΝΤ


Σχετικά με το αν οι ΗΠΑ, έχουν τη δύναμη να ασκήσουν επιρροή στο ΔΝΤ, ο Γιάνης Βαρουφάκης υποστήριξε πως οι ΗΠΑ έχουν μεγάλη επιρροή στο επιστημονικό κυρίως προσωπικό του ΔΝΤ και όχι στην πολιτική ηγεσία, η οποία είναι ευρωπαϊκή με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στο τεχνικό επιστημονικό προσωπικό και την Κριστίν Λαγκάρντ. Σε ερώτηση περί των αστοχιών του ΔΝΤ στα προγράμματα της Ελλάδας, υποστήριξε πως δεν έχει κάνει αστοχίες μόνο το ΔΝΤ, αλλά μιλάμε για μια συλλογική αστοχία, και από ΕΚΤ και από Κομισιόν.

Σχετικά με την επιστολή Λαγκάρντ, στην οποία αναφέρεται πως το 3% όχι απλώς είναι ανέφικτο αλλά πως δεν το επιθυμούν κιόλας, αποδεικνύει το δράμα του ΔΝΤ σε επίπεδο θεσμικό, καθώς παρέβη το καταστατικό του κατά τη θητεία Στρος Καν.

«Η μεγαλύτερη χρηματοδότηση του ΔΝΤ έρχεται από χώρες του τέως τρίτου κόσμου, οι οποίες πλέον λένε φτάνει πια, επομένως το ΔΝΤ προσπαθεί με κάποιο τρόπο να φύγει από το πρόγραμμα ή να το αλλάξει με κάποιον τρόπο για να μην καταστρατηγεί το καταστατικό του», υποστήριξε ο πρώην ΥΠΟΙΚ.

Ο Γιάνης Βαρουφάκης δεν ενστερνίζεται την αισιοδοξία της κυβέρνησης για κλείσιμο της αξιολόγησης. Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, η αναδιάρθρωση χρέους πρέπει να έχει στόχο την κατάργηση της λιτότητας. Όσο απομυζείς τον ιδιωτικό τομέα, τόσο φθίνει ο ιδιωτικός τομέας, τόσο φθίνει το ΑΕΠ. «Όσο ήμουν στο ΥΠΟΙΚ, στόχος ήταν να αναδιαρθρώσουμε το χρέος με το να μειώσουμε συστηματικά και στο διηνεκές τις υποχρεώσεις μας στα τοκοχρεολύσια για να θέσουμε εφικτούς στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος. Το να επιτευχθεί συμφωνία και να έχουμε στόχους για 3,5% πλεόνασμα στο διηνεκές με αντάλλαγμα την αναδιάρθρωση είναι δώρον άδωρον. Γι' αυτό πρέπει να θέσεις την αναδιάρθρωση ως πρώτο ζήτημα για να έχεις την ελπίδα να έρθει η ανάκαμψη. Αν το χρέος κουρευτεί και παραμείνει η λιτότητα, δεν υπάρχει κέρδος», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Και επανερχόμενος στο θέμα του αυτόματου μηχανισμού δημοσιονομικής προσαρμογής, υποστήριξε για ακόμη μία φορά πως «Ο κόφτης πρέπει να αντικαταστήσει κι όχι να επιτείνει τη λιτότητα, και πριν έχουμε οποιαδήποτε συμφωνία για τα δημοσιονομικά, να υπάρξει αναδιάρθρωση, κάτι το οποίο δεν θα γίνει με αυτήν την πολιτική που ακολουθείται στην διαπραγμάτευση».

Η Άνοιξη της Αθήνας


«Η απαξίωση της πολίτικης οδηγεί σε κακή πολιτική. Το ενδιαφέρον του κόσμου για την πολιτική αυξάνεται και η πίστη παράλληλα μειώνεται, με αποτέλεσμα αυτό να δημιουργεί ένα κενό. Την επόμενη του δημοψηφίσματος έκλεισε το παράθυρο της άνοιξης της Αθήνας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Ως συνέπεια αυτού είναι η Ευρώπη που πηγαίνει στα βράχια, το βλέπουν ακόμα και συντηρητικοί κύκλοι. Κανείς δεν έχει βγει εκτός μνημονίων. Το μνημόνιο πηγαίνει στο Παρίσι», δηλώνει χαρακτηριστικά σχετικά με την πολιτική που ακολουθήθηκε από τη διενέργεια του δημοψηφίσματος και έπειτα.

«Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μίλησε για πραξικόπημα όταν υπέγραψε τη συμφωνία της 12ης Ιουλίου. Δεν έχω καταφερθεί ποτέ προσωπικά ενάντια σε πολίτικο, πόσο μάλλον σε πρώην σύντροφό μου. Το μόνο που έχω να πω σε αυτό είναι πως ο Αλέξης Τσίπρας δεν έπρεπε να υπογράψει εκείνο το βράδυ μετά από τις 17 ώρες διαπραγμάτευσης».

«Δεν είπα τον Σόιμπλε αστοιχείωτο»


Μεγάλη συζήτηση άνοιξε η προηγούμενη συνέντευξη του Γιάνη Βαρουφάκη για τους χαρακτηρισμούς προς τον κ. Σόιμπλε αλλά και την απειλή του Grexit. Ο πρώην ΥΠΟΙΚ απάντησε σχετικά:

«Δεν είπα αστοιχείωτο τον Σόιμπλε. Η συστηματική προσπάθεια διαστρέβλωσης ενέχει κινδύνους για την ιδία τη δημοκρατία και γίνεται κατ'εξακολούθηση. Αυτό που είπα σε εκείνη τη συνέντευξη είναι πως ο Σόιμπλε ήταν από τους λίγους ανθρώπους με τους οποίους διαπραγματεύτηκα, συγκρούστηκα, τους οποίους εκτιμώ και σέβομαι ως προσωπικότητες και πως είχε αμεσότητα σαν άνθρωπος. Στο βίντεο απάντησα στην ερώτηση για το ποιος κάνει κουμάντο στα Eurogroups. Απάντησα πως όταν μιλούσα με τον Σόιμπλε, ήταν σαν τη μάχη Δαυίδ και Γολιάθ. Όμως, παρά το γεγονός πως ήμουν ένα μυρμήγκι απέναντι του, ακόμα και ο ίδιος μέσα στο Eurogroup φάνταζε ανήμπορο ανθρωπάκι. Γιατί οι δυνάμεις, λόγω της κακής αρχιτεκτονικής της ευρωζώνης, είναι τόσο ανεξέλεγκτες που ακόμα και ο Σόιμπλε μοιάζει ανήμπορος».

«Και σε ερώτηση που μου έγινε για το αν ο Δρ Σόιμπλε είναι οικονομική διάνοια απάντησα πως όχι. Είναι οικονομικά αστοιχείωτος και το λέει και ο ίδιος για τον εαυτό του και μάλιστα θεωρεί προσόν του πως δεν καταλαβαίνει από μακροοικονομική θεωρία. Δεν θέλει να καταλάβει, καθώς βλέπει τη θέση του ως ΥΠΟΙΚ, ως θέση εξουσίας για να δημιουργεί ισορροπία ανάμεσα στη Γαλλία και τη Γερμανία. Θέλει να επιβάλει στην Ελλάδα κανόνες που αδιαφορεί αν θα λειτουργήσουν μόνο και μόνο για να 'ακούσει' το Παρίσι», τόνισε ο Γιάνης Βαρουφάκης.

«Δεν απειλήσαμε εμείς με Grexit, αλλά οι πιστωτές μας»


Όσον αφορά στην περίφημη απειλή περί Grexit ξεκαθάρισε πως διαφωνούσε με την πολιτική να απειλούμε με Grexit, εξαρχής, χωρίς αυτό να σημαίνει πως πρέπει να το φοβόμαστε αλλά να μην το επιλέγουμε.

«Κινούμαστε εντος του ευρώ αλλά δεν υπογράφουμε συμφωνία που είναι μη βιώσιμη. Ο απέναντι μας έπαιζε με την απειλή του Grexit, όχι εμείς. Η απειλή η δική μας - που στην ουσία δεν συνιστούσε απειλή, αλλά ήταν το όπλο μας απέναντι στην απειλή των άλλων με Grexit - ήταν το κούρεμα ομολόγων της κεντρικής τράπεζας».

«Όταν την τρίτη μόλις μέρα που ανέλαβα το ΥΠΟΙΚ, με απείλησε ο Νταισεμπλουμ πως αν επιμείνεις να επαναδιαπραγματευθείς το μνημόνιο οι τράπεζες κλείνουν στις 28/02/2015, έπρεπε να έχω ένα όπλο έτοιμο απέναντι σε αυτό».

Και αυτή ήταν η συμφωνία που είχε κάνει με τον Αλέξη Τσίπρα, τον Γιάννη Δραγασάκη και την τότε διαπραγματευτική ομάδα. «Το ότι ο κ. Δραγασάκης έθεσε βέτο για το κούρεμα ομολόγων έχω την αξιόπιστη πληροφόρηση πως το γνώριζαν στις Βρυξέλλες πριν το κλείσιμο των τραπεζών», υποστήριξε ο Γιάνης Βαρουφάκης, χωρίς να δίνει περαιτέρω έκταση.

«Η λύση είναι ρήξη ή ρήξη»


«Μόνη λύση η ρήξη. Θα έρθει έτσι κι αλλιώς ακόμα και να κλείσει η συμφωνία. Η ρήξη είναι αποτέλεσμα της μη βιωσιμότητας του χρέους, της δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθείται και των μεταρρυθμίσεων που δεν γίνονται . Η επιλογή είναι ανάμεσα σε ρήξη και σε ρήξη. Μια ρήξη είναι προτιμότερο να έρθει τώρα παρά να έρθει σε μερικούς μήνες».

«Δεδομένου ότι πηγαίνουμε σε μια μη βιώσιμη λύση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ή σε ένα πιστωτικό γεγονός, η απάντηση στο ερώτημα είναι πως, έστω και σε αυτό το στάδιο, η κυβέρνηση της Αθήνας, έχει ιερή υποχρέωση να μην υπογράψει οτιδήποτε μη βιώσιμο, να κλείσει το τηλέφωνο και να αφήσει τη Γερμανία, την Ουάσιγκτον, τις Βρυξέλλες και το ΔΝΤ να αναλάβουν τις ευθύνες τους», κατέληξε ο Γιάνης Βαρουφάκης.

Ακολουθεί το βίντεο της συνέντευξης του πρώην ΥΠ.ΟΙΚ., Γιάνη Βαρουφάκη, στην εκπομπή «ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ» του ThePressProject.


πηγή: ThePressProject
16 Μαΐου 2016

Εμπλοκή με τον «Μηχανισμό Δημοσιονομικής Διόρθωσης» (κόφτη)

Σύμφωνα με δημοσιεύματα ευρωπαϊκών μέσων, ο «κόφτης» θα παραμείνει «ανοικτός» προς αυστηροποίηση εν αναμονή των αποφάσεων και του ΔΝΤ που εξακολουθεί να τηρεί άκαμπτη στάση στο θέμα. Η ελληνική πλευρά θέλει, σε περίπτωση απόκλισης από τα στοιχεία της Eurostat κάθε Απρίλιο, τότε να αποφασίζει ο υπουργός Οικονομικών ποιες περικοπές θα γίνονται τις οποίες θα προωθεί με Προεδρικό Διάταγμα, ενεργοποιώντας τον «κόφτη»...



ΣΕ ΕΜΠΛΟΚΗ οδηγήθηκαν οι διαπραγματεύσεις Αθήνας-δανειστών με επίδικο αντικείμενο τον περίφημο «κόφτη». Η εμπλοκή αυτή οδηγεί στην επιλογή να έρθει αργότερα ο Μηχανισμός Δημοσιονομικής Διόρθωσης, μετά το πολυνομοσχέδιο που κατατίθεται την Τετάρτη. Βέβαια, η Αθήνα επικαλείται λόγους «τεχνικής επεξεργασίας». Σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση του υπουργείο Οικονομικών «οι διατάξεις για τον Μηχανισμό Δημοσιονομικής Διόρθωσης, για λόγους τεχνικής επεξεργασίας, θα κατατεθούν ως τροπολογία στη Βουλή μετά την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου». Κυβερνητικές πηγές επιμένουν ότι η εμπλοκή οφείλεται σε τεχνικού χαρακτήρα λεπτομέρειες.

Η πραγματικότητα ωστόσο φαίνεται να είναι διαφορετική και επώδυνη. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο «κόφτης» θα παραμείνει «ανοικτός» προς αυστηροποίηση εν αναμονή των αποφάσεων και του ΔΝΤ που εξακολουθεί να τηρεί άκαμπτη στάση στο θέμα. Η ελληνική πλευρά θέλει, σε περίπτωση απόκλισης από τα στοιχεία της Eurostat κάθε Απρίλιο, τότε να αποφασίζει ο υπουργός Οικονομικών ποιες περικοπές θα γίνονται τις οποίες θα προωθεί με Προεδρικό Διάταγμα, ενεργοποιώντας τον «κόφτη». Αν δεν το πράξει ο Ελληνας ΥΠΟΙΚ, τότε θα αποφασίζουν κατά το δοκούν οι δανειστές ποιες θα είναι οι περικοπές.

Αντιθέτως, οι δανειστές – και δη το ΔΝΤ – σύμφωνα με τον ιστοχώρο greekreporter.comεμμένουν να περιγράφονται ευκρινώς και από τώρα τα πεδία των δαπανών από τα οποία θα γίνεται κατά προτεραιότητα η περικοπή δαπανών. Αυτή ακριβώς φαίνεται ότι είναι και η αιτία που υπήρξε εμπλοκή με τον «κόφτη» και οδήγησε την κυβέρνηση στο να καθυστερήσει την κατάθεση των διατάξεων για τον Μηχανισμό Δημοσιονομικής Διόρθωσης. Στην κατεύθυνση αυτή, Ευρωπαίος αξιωματούχος δήλωνε νωρίτερα πως έχει κλείσει το πακέτο, αλλά υπάρχουν εκκρεμότητες με τον μηχανισμό περικοπών. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, την Τρίτη πιθανότατα θα υπάρξει έγκριση ενός ποσού ύψους 10,7-11 δισ.ευρώ, όχι όμως και καταβολή του συνολικού ποσού. Αυτό θα γίνεται σταδιακά με τις δόσεις να συνδέονται με προαπαιτούμενα, μέχρι και την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης. Η δεύτερη αξιολόγηση ξεκινά τον Οκτώβριο και θα έχει το δικό της «πακέτο» προαπαιτουμένων.