Δημήτρης Καζάκης: «Κοινωνικό Ασφαλιστικό Σύστημα»

Για ένα Κοινωνικό Ασφαλιστικό Σύστημα που θα πρέπει να είναι αναδιανεμητικό μέχρις ότου μειωθεί η ανεργία, μίλησε ο επικεφαλής του ΕΠΑΜ Δημήτρης Καζάκης, στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Δέσμευση»...



«Για να υπάρχει Κοινωνικό Ασφαλιστικό Σύστημα πρέπει να είναι αναδιανεμητικό. Δηλαδή να υπάρχει ένα Ταμείο το οποίο αρχικά να έχει μία προίκα από το κράτος, για να πληρώνονται λειτουργικά και συντάξεις μέχρις ότου μειωθεί η ανεργία και κατοχυρωθούν ανελαστικές σχέσεις εργασίας», υπογράμμισε σε συνέντευξη στην «Δέσμευση» ο επικεφαλής του ΕΠΑΜ Δημήτρης Καζάκης.

Ακολουθεί η συνένευξη του Δημήτρη Καζάκη


Ερ. Ποιο είναι το ασφαλιστικό σύστημα του ΕΠΑΜ;

Δημήτρης Καζάκης: Το πρόγραμμα για το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα είναι: Ενιαίο Ασφαλιστικό Σύστημα για όλους και υποχρεωτική ασφάλιση, το οποίο πρέπει να καλύπτει τα γηρατειά, τα εργατικά ατυχήματα, την ανεργία, την επαγγελματική ασθένεια.

Ερ. Θα υπάρχει κάλυψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης;

Δημήτρης Καζάκης: Η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη οφείλει να είναι υπόθεση αποκλειστικά του κράτους. Δηλαδή ενός ολοκληρωμένου συστήματος δημόσιας δωρεάν υγείας. Με άλλα λόγια θα είναι δωρεάν για όσους πληρώνουν την φορολογία τους. Οι πληρωμές των ασφαλιστικών υποχρεώσεων θα είναι με βάση την συλλογική σύμβαση εργασίας. Παράλληλα η ανεργία θα είναι επιχειρηματικό ρίσκο και θα το αναλαμβάνει η εργοδοσία.

Ερ. Πως καλύπτεται η επαγγελματική ασφάλιση;

Δημήτρης Καζάκης: Η επαγγελματική ασφάλιση πρέπει να είναι με βάση το έργο. Παράδειγμα το Ταμείο Νομικών θα έχει εισφορές από την λειτουργία των δικαστηρίων, ενώ για το Ταμείο των Δημοσιογράφων δεν καταργείται το αγγελιόσημο το οποίο θα καλύπτεται από την εργοδοσία. Πρέπει να σημειωθεί ότι το αγγελιόσημο δεν θα περνάει στον προϋπολογισμό αλλά απευθείας στο ασφαλιστικό ταμείο των δημοσιογράφων.

Ερ. Θα υπάρχουν ιδιωτικά ασφαλιστικά ταμεία;

Δημήτρης Καζάκης: Τα κοινωνικά και επαγγελματικά ασφαλιστικά ταμεία πρέπει να έχουν πλήρη ανεξαρτησία από την κυβέρνηση υπό καθεστώς αυτοδιαχείρισης, διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου. Από την άλλη οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες και η ιδιωτική υγεία δεν θα απαγορευτούν, αλλά δεν θα έχουν καμία σχέση με την κοινωνική και επαγγελματική ασφάλιση. Το σύστημα κοινωνικής και επαγγελματικής ασφάλισης θα εξασφαλίζει υποχρεωτικά ένα αξιοπρεπές επίπεδο παροχών, ώστε να μην είναι αναγκαία η πρόσθετη ιδιωτική ασφάλιση. Όποιος θέλει όμως θα μπορεί να έχει την επιλογή και της ιδιωτικής ασφάλισης. Βέβαια υπό νέους όρους ελέγχου ώστε να αποφεύγονται τα φαινόμενα όπως ΑΣΠΙΣ.

Ερ. Πώς θα ρυθμισθούν οι ασφαλιστικές οφειλές;

Δημήτρης Καζάκης: Όλες οι οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα πρέπει να παγώσουν μέχρι ελεγχθούν επί της ουσία τους. Ιδίως οι οφειλές προς τον ΟΑΕΕ θα πρέπει να ελεγχθούν και να διαγραφούν για όσους φορτώθηκαν χρέη λόγω αναδουλειάς.

Επίσης θα καταργηθεί οριστικά, αλλά και με αναδρομική ισχύ, η καταχρηστική τοκογλυφική πρακτική των ασφαλιστικών ταμείων να χρεώνουν πανωτόκια, αλλά και να δημεύουν τις προηγούμενες καταβολές όσων ασφαλισμένων δεν μπορούν να είναι ενήμεροι ασφαλιστικά.

Απάντηση Βαρουφάκη - Θεοχαράκη στον Γ. Στουρνάρα - Τι είχε πει ο κεντρικός τραπεζίτης

Ως υπεύθυνο για το ξεκίνημα της εκροής καταθέσεων στη χώρα μας, το Δεκέμβριο του 14, κατονομάζουν τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννη Στουρνάρα, σε κοινή δήλωση τους στο ΑΠΕ, οι κύριοι Γ. Βαρουφάκης και Ν. Θεοχαράκης. 


 


Ο πρώην υπουργός Οικονομικών και το πρώην στέλεχος της διαπραγματευτικής ομάδας,, Γ. Βαρουφάκης και Ν. Θεοχαράκης, κατηγορούν τον κεντρικό τραπεζίτη ότι η «εκροή καταθέσεων ξεκίνησε την 3η Δεκεμβρίου 2014, όταν ο κ. Στουρνάρας διέπραξε μοναδικό ατόπημα στην παγκόσμια ιστορία των κεντρικών τραπεζών δηλώνοντας, δημοσίως, ότι φοβάται πως θα προκύψει «πρόβλημα ρευστότητας στην αγορά».

Στη μακροσκελή τους δήλωση απαντούν και ιδιαίτερα στη φράση του κ. Στουρνάρα, ότι «η υπερήφανη διαπραγμάτευση», στην οποία είχε αναφερθεί ο κ. Θεοχαράκης σε ομιλία του στοίχισε στη χώρα 86 δισ. ευρώ, το τρίτο μνημόνιο δηλαδή, τονίζοντας ότι αυτό δεν τόλμησε να το ισχυριστεί ούτε ο κ. Σαμαράς, στις στιγμές της μεγάλης απελπισίας του.

Υπογραμμίζουν, επίσης, ότι «δεν υπάρχει χώρα στον κόσμο στην οποία δεν θα άρχιζε bankrun μετά από μια τέτοια δήλωση του κεντρικού της τραπεζίτη. Γι αυτό και πουθενά οι κεντρικοί τραπεζίτες δεν κάνουν τέτοιες δηλώσεις» αναφέρουν στη δήλωσή τους οι κύριοι Βαρουφάκης και Θεοχαράκης.

Επισημαίνουν, ακόμη, ότι ο κ. Στουρνάρας «αποφάσισε να μας αντικρούσει όχι ως κεντρικός τραπεζίτης στον χώρο της κεντρικής τράπεζας με επιστημονικά επιχειρήματα, αλλά ως τέως υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά. Και να το κάνει χρησιμοποιώντας επιχειρήματα που δεν αντέχουν στο φως του κοινού νου, αναγκάζοντάς μας να απαντήσουμε».

Ως προς την άποψη του κ. Στουρνάρα ότι το κόστος των 86 δισ. ευρώ για τον ελληνικό λαό, προήλθε από την «υπερήφανη διαπραγμάτευση», αναφέρουν ακόμη: «Η άποψη ότι η διαπραγμάτευσή μας κόστισε στον ελληνικό λαό ποσό ίσον με το προβλεπόμενο από το 3ο Μνημόνιο νέο δάνειο μπορεί να σταθεί μόνο αν πιστεύει κανείς ότι ήταν δυνατόν το ελληνικό δημόσιο να μην ξαναδανειστεί (ούτε καν από τις αγορές!) μετά τον Ιούνιο του 2015. Ότι, δηλαδή, το κράτος θα εξυπηρετήσει το μη βιώσιμο χρέος 320 δις από τα… πρωτογενή του πλεονάσματα».
 

Προηγήθηκε η δήλωση Στουρνάρα της 19ης Μαΐου ότι: «οι ‘γενναίες’ διαπραγματεύσεις Θεοχαράκη - Γιάνη Βαρουφάκη, κόστισαν στον ελληνικό λαό 86 δισ. Ευρώ»!


Ο Γ. Στουρνάρας στην επίμαχη ομιλία στο Hellenic Observatory της 19ης Μαΐου
Μιλώντας ο Γιάννης Στουρνάρας, σε εδήλωση του Ελληνικού Παρατηρητήριου (Hellenic Observatory) του London School of Economics, ανέφερε ότι οι «γενναίες διαπραγματεύσεις» που διεξήγαγε ο κ. Θεοχαράκης μαζί με τον Γιάνη Βαρουφάκη, κόστισαν στον ελληνικό λαό 86 δισ. ευρώ. Ποσό που αντιπροσωπεύει όπως είπε το μέγεθος του τρίτου Μνημονίου . Επιπρόσθετα όπως υπογράμμισε "οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων που επιβλήθηκαν μετά από εκροές καταθέσεων ύψους 45 δισεκ. ευρώ. Και αυτοί οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων επιβλήθηκαν για να διαφυλάξουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα υστέρα από τις «γενναίες διαπραγματεύσεις» του κ. Θεοχαράκη και του κ. Βαρουφάκη" ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι ίδιες διαπραγματεύσεις, είχε πει σκωπτικά, "οδήγησαν στην αλλαγή του ονόματος από τρόικα σε θεσμούς, και μετακίνησε την τρόικα από τα υπουργεία στο Χίλτον.

Ο ίδιος ο κ. Στουρνάρας είχε εκφράσει και την λύπη του για την κομματικοποιημένη ομιλία του κ. Θεοχαράκη στην οποία η κυβέρνηση Σαμαρά που ο ίδιος μετείχε ως υπουργός Οικονομικών περιγράφεται ως "αποικιοκρατική".

Τέλος ο κ. Στουρνάρας είχε υπεραπιστεί στην ομιλία του το ρόλο και τις αποφάσεις των τεχνοκρατών στην οικονομική πολιτική .
 με πληροφορίες από ΑΜΠΕ

«Ξεθωριάζει» η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας για τη βίζα

Η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας επανέρχεται στην ατζέντα κατά τη σημερινή συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ. Θα υλοποιηθεί, αναρωτιέται η Deutsche Welle, το όνειρο των Τούρκων για ταξίδια στην Ευρώπη χωρίς σύνορα, χωρίς βίζα; 


Η 4η Μαΐου ήταν ημέρα γιορτής για τον πρωθυπουργό της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου και τη διαπραγματευτική του ομάδα. Την ημέρα εκείνη το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποφάσισε να δρομολογήσει την ελεύθερη και χωρίς ταξιδιωτική θεώρηση είσοδο τούρκων πολιτών στη ζώνη Σένγκεν. Αλλά οι πανηγυρισμοί δεν κράτησαν για πολύ. 24 ώρες αργότερα ο πρωθυπουργός Νταβούτογλου υπέβαλε την παραίτησή του, μετά από σύγκρουση με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Έκτοτε κάτι φαίνεται να αλλάζει στην Άγκυρα. Αρχικά ο Ερντογάν δήλωσε ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να τροποποιήσει την αντιτρομοκρατική νομοθεσία της, απορρίπτοντας μία από τις κύριες προϋποθέσεις για την κατάργηση της βίζας προς την Ευρώπη. Στις 10 Μαίου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνωστοποίησε ότι μπλοκάρει τη διαδικασία για την κατάργηση της βίζας και ο τούρκος υπουργός ευρωπαϊκών υποθέσεων Βολκάν Μποζκίρ δήλωσε στο Στρασβούργο ότι «χάνει τις ελπίδες του» για την επίτευξη συμφωνίας.

Οι πρόσφυγες ως «διαπραγματευτική μάζα»


Ο απλός κόσμος στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης φαίνεται να συμμερίζεται την άποψη αυτή. «Φοβάμαι ότι δεν θα πετύχει η συμφωνία» λέει ο φαρμακοποιός Μπερίν Αρντίν. Και συμπληρώνει: «Ελπίζω πάντως ότι αν προκύψει, δεν θα αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης συμφωνίας για τους πρόσφυγες. Δεν επιτρέπεται να γίνονται οι πρόσφυγες διαπραγματευτική μάζα για άλλα ζητήματα. Αυτό είναι απάνθρωπο». Για τον Ερντίν ο πρόεδρος Ερντογάν «δουλεύει για τον εαυτό του. Δεν τον ενδιαφέρει η βίζα, τον ενδιαφέρει μόνο να μην αντιτίθεται κανείς στις επιδιώξεις του».

Σηματοδοτεί η παραίτηση Νταβούτογλου το τέλος της συμφωνίας για τη βίζα και την απαρχή μίας εθνικιστικής στροφής στην πολιτική του κυβερνώντος κόμματος; Πάντως ο Μπουρχάν Κουζού, ένας από τους κύριους συμβούλους του Ερντογάν, επικρίνει με σφοδρότητα το ευρωπαϊκό αίτημα για αλλαγές στην τρομοκρατική νομοθεσία της Τουρκίας. «Η απαίτηση τροποποίησης της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας σε εποχές που αγωνιζόμαστε κατά του PKK και του Ισλαμικού Κράτους, αγγίζει τα όρια της στήριξης προς την τρομοκρατία και δεν πρόκειται να αποδεχθούμε κάτι τέτοιο», προειδοποίησε ο Κουζού σε πρόσφατη συνάντηση με τούρκους επιχειρηματίες στη Βιέννη. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο φιλοκυβερνητικός τύπος στην Άγκυρα: «Αυτοί που απέτυχαν πλήρως στα ανθρωπιστικά ζητήματα, προσπαθούν τώρα να εξασθενήσουν και τον αγώνα της Τουρκίας εναντίον εκείνων που απειλούν την εθνική της ακεραιότητα» γράφει ο Ιμπραχήμ Καραγκούλ, επιφανής σχολιαστής της εφημερίδας Γενί Σαφάκ, η οποία πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα.

Ανησυχία για κύμα προσφύγων από την Τουρκία


Για τον Οζάν Σαρκάρ, διευθυντή της επενδυτικής εταιρίας Descartes Capital Advisors, είναι σημαντικό να τροποποιηθεί ο ορισμός της «τρομοκρατίας». Όπως επισημαίνει, «σήμερα ο ορισμός είναι ευρύτατος και το πρόβλημα είναι ότι κάποιος που θεωρείται τρομοκράτης στην Τουρκία θα μπορούσε να ζητήσει πολιτικό άσυλο στην Ευρώπη. Ένας από τους λόγους που η ΕΕ ζητεί την τροποίηση της νομοθεσίας, είναι ότι ανησυχεί για ένα πιθανό κύμα προσφύγων από την ίδια την Τουρκία». Άλλωστε, μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1980, χιλιάδες Τούρκοι αναζήτησαν καταφύγιο στην Ευρώπη και πολλοί από αυτούς διαμένουν μόνιμα εκεί, ακόμα και σήμερα.

Ο Οζάν Σαρκάρ υπενθυμίζει ότι μέχρι το πραξικόπημα του 1980 οι Τούρκοι δεν χρειάζονταν βίζα για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Όταν καθιερώθηκε η βίζα, οι πολιτικοί δεν έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο για την κατάργησή της, καθώς οι ίδιοι διέθεταν προνομιακά διαβατήρια και μπορούσαν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Αλλά με την τελωνειακή ένωση ΕΕ-Τουρκίας το 1995, η κατάργηση της βίζας επανήλθε στην ημερήσια διάταξη και ιδιαίτερα ο Ερντογάν είχε επανειλημμένα τονίσει πόσο σημαντικό θεωρεί το ζήτημα αυτό. «Και ξαφνικά έρχεται ο Νταβούτογλου και συγκεντρώνει πάνω του τους προβολείς της δημοσιότητας...» λέει ο Σαρκάρ. Η εξήγηση που δίνει ο ίδιος για την κόντρα των δύο ανδρών: «Ο Ερντογάν είναι ο πρώτος απευθείας εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας. Όμως, εξανάγκασε σε παραίτηση έναν πρωθυπουργό που κι εκείνος κατάφερε να επανεκλεγεί μόλις τον περασμένο Νοέμβριο...»
Deutsche Welle

«Ψεύτες», «πολιτικοί απατεώνες», «Τζον Γουέιν» στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου (vid)

Με τις ομιλίες βουλευτών και παρεμβάσεις υπουργών συνεχίζεται η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα. Συζήτηση, σημειώνει το euronews, που πολλές φορές εκτροχιάστηκε και οι βουλευτές αντήλλαξαν βαρείς χαρακτηρισμούς.



Απαντώντας για τον ΕΝΦΙΑ, ο αν. υπ. Οικονομικών, Γ. Χουλιαράκης, υποστήριξε ότι μόνο 500.000 νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένο ΕΝΦΙΑ, ενώ για 6 εκατομμύρια νοικοκυριά η επιβάρυνση θα είναι ίδια ή χαμηλότερη.

Είχε, επίσης, προηγηθεί σφοδρή αντιπαράθεση του προεδρεύοντος Μ. Μπαλαούρα με τον βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Η. Κασιδιάρη.

Ποιοι οργανισμοί χάνουν την «ομπρέλα» του δημοσίου


Το δρόμο για την Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) παίρνουν κατ’ αρχήν: οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) όπως επίσης ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ 

Σε δεύτερη φάση και μετά από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς ενδέχεται να προστεθούν ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και ΔΕΗ

Το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε στην Βουλή λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τετάρτης (18/5) και συμπληρώνει το πακέτο των €5,4 δισεκατομμυρίων, που είχε «ανοίξει» με ασφαλιστικό.

Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει
  • αύξηση του ΦΠΑ στο 24% (από 23%)
  • άρση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για τα νησιά
  • «Φόρο διαμονής» για τα τουριστικά καταλύματα (από €0,5 για καταλύματα 1-2 αστέρων έως €4 για τα καταλύματα 5 αστέρων) και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια (από €0,25 για 1-2 κλειδιά έως €1 για 4 κλειδιά)
  • τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση
  • τέλος 5% συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας σε υπηρεσίες φωνής ή/και ευρυζωνικής πρόσβασης (internet)
  • φόρο στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, στον καφέ
  • αύξηση του ΕΚΦ σε βενζίνη, ντίζελ, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο και βιοντίζελ
  • αύξηση του φόρου στο φυσικό αέριο
  • αύξηση του ΕΦΚ στα τσιγάρα
  • αύξηση του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων
  • τροποποίηση του ΕΝΦΙΑ, με τους συντελεστές φόρου να ξεκινούν από €0,0037/τμ και να φτάνουν τα €11,250/ τμ
  • αύξηση συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου στα κέρδη από τυχερά παίγνια (από 30%-35%)
  • φόρο πολυτελείας σε δερμάτινα είδη, μαργαριτάρια, κοσμήματα
  • αύξηση της φορολογίας εταιρικών αυτοκινήτων
  • αλλαγή στη φορολογία αγροτών με επιπλέον εισοδήματα από μισθό/ σύνταξη
  • φόρο 10% επί του επιτοκίου της ΕΚΤ για τις εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου και τις εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία
  • αύξηση της φορολογίας στα αμοιβαία κεφάλαια
  • σύσταση ταμείου αποκρατικοποιήσεων με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». (Hellenic Company of Assets and Participations, H.C.A.P.), που «δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα» και θα έχει έδρα σε δήμο του Ν. Αττικής
  • Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την είσπραξη των φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών δημοσίων εσόδων
  • Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
  • Πλήρη διαχωρισμό ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ
Επίσης, περιλαμβάνει τροποποίηση για τον ορισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη, διεύρυνση της κατηγορίας μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, αλλά και τους όρους πώλησης δανείων σε εταιρείες διαχείρισης

Ήρθε και ο περίφημος…κόφτης

“Λίγες ώρες αργότερα προστέθηκε στο νομοσχέδιο και η πρόβλεψη για τον Μηχανισμό Δημοσιονομικής Διόρθωσης. Σε περίπτωση απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους που θα ξεπερνά το 0,25% του ΑΕΠ, ο υπουργός Οικονομικών θα εισηγείται τους κωδικούς του προϋπολογισμού από τους οποίους θα γίνεται περικοπή δαπανών. Από τον «κόφτη» εξαιρούνται οι δαπάνες:
  • του υπουργείου υγείας
  • το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
  • το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
  • τα επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα
  • επιδομάτων ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα που φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ή με τέκνα που σπουδάζουν μακριά του τόπου κατοικίας τους
  • το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».
  • αξιώσεις ιδιωτών
  • Ύδρευσης, Ηλεκτρικής Ενέργειας και Χρήσης Φυσικού Αερίου.
  • Δαπάνες συντήρησης και επισκευής μεταφορικών
  • της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων
Είναι χαρακτηριστικό ότι τελικά δεν εξαιρούνται οι δαπάνες του υπουργείου Άμυνας, παρά τις αρχικές διαβεβαίωσεις της κυβέρνησης.

Πάντως, η κυβέρνηση διατηρεί την ευχαίρια να επιβάλλει φόρους προκειμένου να αποτρέψει την ενεργοποίηση του «κόφτη», αλλά αυτό μόνο μετά από συνεννόηση με τους θεσμούς.

Η σχετική έκθεση απολογισμού για την πορεία των δημοσιονομικών στόχων πρέπει να συντάσσεται μέχρι την 31η Μαΐου.


 Συμέλα Τουχτίδου/euronews

Τα επικοινωνιακά «τρυκ» της κυβέρνησης για το Υπερ-Ταμείο

Θα έχει εποπτικό συμβούλιο με 3 έλληνες και 2 ξένους και το 50% των εσόδων θα πηγαίνει για δημόσιες επενδύσεις υποστηρίζει η κυβέρνηση. ‘Όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά αν διαβάσει κανείς το πολυνομοσχέδιο. Ας δούμε τι πραγματικά ισχύει.



Ένα νομοσχέδιο που προβλέπει τόσο μεγάλο εύρος ιδιωτικοποιήσεων και μία ολοκληρωτική διαδικασία εκποίησης της δημόσιας περιουσίας δεν θα μπορούσε να «περάσει» από την Βουλή αλλά κυρίως να παρουσιαστεί στην κοινωνία αν δεν συνοδεύονταν από την απαραίτητη επικοινωνιακή διαχείριση.
του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Μόνο που λόγω της οξύτητας και τις αιχμηρότητας των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου σχετικά με το εργαλείο των ιδιωτικοποιήσεων αυτών, το λεγόμενο «Υπερ-ταμείο», αυτή η διαχείριση δεν γίνεται με ανάδειξη θετικών στοιχείων (ίσως γιατί …απλά δεν υπάρχουν) αλλά με επικοινωνιακά τρυκ.

Τα δύο βασικά είναι η «ελληνικότητα» της διοίκησης του Υπερ-Ταμείου και η διάθεση των εσόδων του κατά 50% για επενδύσεις και κατά 50% για το χρέος. Δίνεται η εντύπωση ότι η κυβέρνηση θα μπορεί αυτόνομα να ελέγξει το ταμείο και να αξιοποιήσει τα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων για να φτιάξει π.χ σχολεία ή νοσοκομεία.

Πρόκειται όμως για ιδιαίτερα κοντόφθαλμη τακτική αφού ο όποιος επικοινωνιακός μανδύας εξαφανίζεται αν οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί αντιπαρατεθούν με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου.

Ποιος ελέγχει το ταμείο 


Αποκαλυπτική ως προς αυτό ήταν και η συζήτηση που έγινε την Πέμπτη (19/5) όπου για πρώτη φορά συζητήθηκε το πολυνομοσχέδιο.

Υπερασπιζόμενος τις ρυθμίσεις του ο υπουργός Οικονομίας Ευκλείδης Τσακαλώτος, δήλωσε ότι «πρώτον, εμείς βάζουμε 3 και οι ξένοι βάζουν 2 στο Εποπτικό Συμβούλιο. Δεύτερον, το Εποπτικό Συμβούλιο δεν είναι η διοίκηση του Ταμείου. Το Εποπτικό Συμβούλιο ορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο με δική μας πλειοψηφία 4 προς 1». Πρόσθεσε μάλιστα ότι «το Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι στην πλειοψηφία του Έλληνες και λέει και το μνημόνιο και η στρατηγική έκθεση του Δεκεμβρίου, ότι το Ταμείο είναι ελληνικό, διοικείται από την Ελλάδα και είναι εντελώς ιδιοκτησίας των ελληνικών αρχών».

Ας δούμε όμως τι προβλέπει το νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί και συγκεκριμένα στο άρθρο 191 παρ. 2: «Το Εποπτικό Συμβούλιο αποτελείται από πέντε (5) μέλη που διορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου, σύμφωνα με τα κατωτέρω:

Α) Τρία (3) μέλη επιλέγονται από τον μοναδικό μέτοχο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που ενεργούν από κοινού

Β) Δύο (2) μέλη, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, επιλέγονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, ενεργώντας από κοινού, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Οικονομικών».

Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία – με βάση τα προβλεπόμενα- ότι ακόμη και τα 5 μέλη του συμβουλίου είναι πιθανόν να έχουν την ελληνική υπηκοότητα. Αυτό όμως δεν δημιουργεί στο συμβούλιο «δική μας πλειοψηφία» καθότι και τα 5 πρόσωπα ουσιαστικά πρέπει να εγκριθούν από τους δανειστές. Αν ο Ε.Τσακαλώτος θεωρεί ότι δεν μπορεί να υπάρχουν πρόσωπα με ελληνική υπηκοότητα που να πρεσβεύουν τα συμφέροντα των δανειστών ή να επηρεάζονται καθοριστικά από αυτούς τότε μόνον για πολιτική αφέλεια μπορεί να μιλήσει κανείς.

Όσον αφορά το αν το συμβούλιο αυτό θα είναι η όχι η ουσιαστική διοίκηση του ταμείου δείχνει να το απαντά ξεκάθαρα το ίδιο άρθρο (191). Εκεί αναφέρεται πώς το εποπτικό συμβούλιο:
  • «Εκλέγει και διορίζει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας»
  • «Εποπτεύει την τήρηση των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης της Εταιρείας σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και τον Εσωτερικό Κανονισμό,
  • Υποβάλλει στη Γενική Συνέλευση λίστα υποψηφίων Ελεγκτών σύμφωνα με το άρθρο 10 του παρόντος νόμου».
  • «Είναι υπεύθυνο για την εποπτεία του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας με σκοπό να διασφαλίσει ότι αυτό λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, του Καταστατικού και του Εσωτερικού Κανονισμού και προς το συμφέρον της Εταιρείας».
Άρα μάλλον ασκεί διοίκηση και με το παραπάνω. Εκτός αν η λέξη «εποπτεία» σημαίνει …χαλαρή παρακολούθηση. Σίγουρα κάτι στο οποίο δεν μας έχουν συνηθίσει οι δανειστές.

Για ποιες επενδύσεις μιλάμε; 


Για το θέμα της διάθεσης των εσόδων του Υπερ-Ταμείου, η κυβέρνηση επαίρεται πώς πέτυχε την διάθεση του κατά 50% για την εξυπηρέτηση του χρέους και κατά 50% για επενδύσεις.

Ενδεικτική ήταν και για το συγκεκριμένο ζήτημα η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών. Όπως είπε «ότι αξιοποιήσει αυτό το Ταμείο, είτε από αποκρατικοποιήσεις, είτε από ιδιωτικοποιήσεις, είτε από αξιοποίηση, πηγαίνει 50% για τις επενδύσεις και 50% για το χρέος». Ο Ε. Τσακαλώτος πρόσθεσε μάλιστα ότι «εκείνο το βράδυ της 12ης Ιουλίου που διαπραγματευτήκαμε το Ταμείο να μην είναι αυτό που ήθελε ο κύριος Σόϊμπλε, ένα Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, αλλά να είναι ένα Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων και να πηγαίνει 50% στις επενδύσεις και 50% για την αποπληρωμή του χρέους».

Αυτό που …δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει αναλυτικά ο υπουργός Οικονομίας είναι το ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ επενδύσεις θα είναι αυτές. Παρόλα αυτά ιδιαίτερα αναλυτικό είναι το άρθρο 200 παρ. 2 του πολυνομοσχεδίου που ξεκαθαρίζει τα πράγματα.

Έτσι σύμφωνα με τις προβλέψεις του:

«Ποσά τα οποία χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιηθούν yux τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων: 
(α) Επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, και 
(β) Επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της». 
Δηλαδή οι επενδύσεις στην β) εκδοχή είναι οι …ιδιωτικοποιήσεις αφού ακριβώς αυτός είναι ο στόχος για τις εταιρίες του υπερ-ταμείου!

Όμως και οι επενδύσεις της περίπτωσης (α) που αναφέρονται στην εθνική οικονομία είναι πολύ συγκεκριμένες όπως ορίζεται στο ίδιο άρθρο. Ορίζεται ότι «επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας νοούνται κυρίως επενδύσεις σε σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε προγράμματα έρευνας και καινοτομίας που αποτελούν τομείς προτεραιότητας στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, καθώς και σημαντικών συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που λαμβάνουν χώρα, είτε σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3389/2005, είτε βάσει ειδικής νομοθεσίας».

Με απλά λόγια η συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων αυτών θα πηγαίνει σε ιδιώτες μεγαλο-επιχειρηματίες είτε αυτοί συμπράττουν με το δημόσιο, είτε δανείζονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (δείτε εδώ το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της) είτε χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ…

Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ άσκησαν έντονη κριτική σε αυτές τις διατάξεις κατά την συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για το νομοσχέδιο. Το αν έχουν δικαίωμα να το κάνουν, όταν φρόντισαν στα «δικά τους» μνημόνια το σύνολο των εσόδων από το ΤΑΙΠΕΔ να πηγαίνει για την εξυπηρέτηση του χρέους είναι όμως μία άλλη ιστορία…
πηγή: ThePressProject