Κλάους Ρέγκλινγκ στην derStandard: «Mείωση του ελληνικού χρέους αποκλείεται»

Μιλώντας στην derStandard ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, απέκλεισε κατηγορηματικά μια απομείωση του ελληνικού χρέους. Αν κριθεί αναγκαίο θα επιμηκύνουμε τις διάρκειες αποπληρωμής του χρέους το 2018, τόνισε...

 


Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ απέκλεισε μια απομείωση του χρέους τονίζοντας ότι ούτε η ελληνική κυβέρνηση τη ζητά. Σε συνέντευξή του στην αυστριακή εφημερίδα derStandard υπογράμμισε ότι σε περίπτωση που κριθεί ωστόσο αναγκαίο, τότε θα βελτιώσουμε περαιτέρω τους όρους, όπως για παράδειγμα τις διάρκειες αποπληρωμής. Παράλληλα ο κ. Ρέγκλινγκ πρόσθεσε ότι ακριβώς επειδή ελήφθησαν σκληρά μέτρα προσαρμογής η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει σήμερα πρόβλημα εξυπηρέτησης του χρέους. Κάποτε όμως, είπε ο επικεφαλής του ESM θα αυξηθούν οι δόσεις αποπληρωμής. Όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα το 2018 θα εξεταστεί η βιωσιμότητα του χρέους. Κι αν υπάρξει ανάγκη, θα δράσουμε».

Κατά την εκτίμησή του ούτε το ΔΝΤ επιδιώκει μια απομείωση. Απλά θέλει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για την ελάφρυνση του χρέους και όχι μετά την εκπνοή του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, υπογραμμίζει ο Κλάους Ρέγκλινγκ.

Σε τέλμα βρίσκεται και πάλι η ελληνική οικονομία


Σε ερώτημα αν η Ελλάδα ξεπερνά σιγά σιγά την κρίση ο Κλάους Ρέγκλιγνκ απάντησε: «Δυστυχώς δεν είναι τόσο εύκολο. Θα έλεγα ότι η ελληνική οικονομμία βρίσκεται και πάλι σε τέλμα. Βρισκόμαστε σε παρόμοιο σημείο όπως το 2014 όταν καταγράφονταν ανάπτυξη και η ανεργία είχε μειωθεί 2%. Η Ελλάδα ήταν μάλιστα σε θέση να ξαναβγεί στις αγορές. Ήταν ξεκάθαρες ενδείξεις ανάκαμψης. Και τότε είχαμε το πρώτο εξάμηνο του 2015 μια υποτροπή με τη νέα κυβέρνηση. Με έναν υπουργό Οικονομικών, (αναφέρεται στον Γιάνη Βαρουφάκη),. ο οποίος προσπάθησε να ακολουθήσει μια εντελώς διαφορετική στρατηγική, η οποία είχε μεγάλο κόστος για την Ελλάδα. Πολλές μεταρρυθμίσεις πήγαν πίσω, η Ελλάδα επέστρεψε στην ύφεση και φτάσαμε στο τρίτο πρόγραμμα. Τώρα είμαστε και πάλι σε τέλμα. Αν το 2015 η χώρα είχε συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις θα είχαμε εξοικονομήσει πολύ χρόνο και χρήμα».

Αναφερόμενος στην ταχύτητα εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος ο επικεφαλής του ESM τονίζει: «Το πρόγραμμα εφαρμόζεται αργά και συχνά με καθυστερήσεις. Αν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις η Ελλάδα έχει πολλές πιθανότητας να βγει από την κρίση. Καταγράφεται ήδη ένα πλεόνασμα στον προϋπολογισμό, η ανταγωνιστικότητα βελτιώθηκε λόγω της εσωτερικής υποτίμησης, δηλαδή μέσω της μείωσης μισθών και συντάξεων. Επιπλέον μεταρρυθμίσεις είναι ωστόσο απαραίτητες, όπως για παράδειγμα στην αγορά εργασίας και τις ιδιωτικοποιήσεις. Είναι όμως ευχάριστο ότι ανάπτυξη και προϋπολογισμός εξελίσσονται καλύτερα από ότι υπολογίζονταν στο πρόγραμμα. Υπάρχουν όμως πολλά που πρέπει να βελτιωθούν».
Der Standard / Στέφανος Γεωργακόπουλος

Το τέλος της Γερμανικής κατοχής πλησιάζει

Το ξήλωμα της επικυριαρχίας των Γερμανών και των συνεργαζόμενων αρπακτικών των πολυεθνικών, των τραπεζιτών της Wall Street, του του δυτικού καζινο-καπιταλισμού, το απάυγμασμα της παγκοσμιοποίησης, άρχισε και θα συνεχιστεί....

 

του Θόδωρου Κατσανέβα*

Τι θα συμβεί αν διαλυθεί η ευρωζώνη ; Θα καταστραφούμε και θα πέσουμε στον γκρεμό ; Θα πέσουμε στα βράχια ; Θα κατέβoυν ο Εξαποδώ και ο Γκοτζίλα μαζύ για να μας καταπιούν ; Γελοιότητες για ψεκασμένους. Με το ξήλωμα του 4ου Ράϊχ, της Γερμανικής «Ευρωπαϊκής Ένωσης», η Ευρώπη θα επανέλθει στα συγκαλά της. Οι Ευρωπαϊκές χώρες και η ταλαίπωρη Ελλάδα ειδικότερα, ύστερα από την ανάκτηση της οικονομικής τους ανεξαρτησίας, με την κατάλληλη νομισματική και δημοσιονομική πολιτική, θα μπουν σε πορεία ανάπτυξης. Όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα με όλες σχεδόν τις χώρες διεθνώς έξω από την ευρωφυλακή που προπορεύονται και μας έχουν αφήσει πολύ πίσω στην αναπτυξιακή διαδικασία.

Αυτό δε σημαίνει φυσικά ότι, η Ελληνική οικονομία δεν πρέπει να μεταλλαχθεί και να εκσυγχρονισθεί, με το δημόσιο τομέα να μπει επιτέλους στον 21ο αιώνα. Αλλά κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει με τις ροζέ ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ που προτάσσουν την ήσσονα προσπάθεια, τον πόλεμο στην αριστεία, την υποστολή της ελληνικής ταυτότητας, τη μετατροπή της χώρας σε χώρο και όχι μόνο. Ούτε με την απόλυτη υποταγή στη νέα τάξη της παγκοσμιοποίησης, του ακραίου νεοφιλελευθερισμού των αγορών και της κυριαρχίας των ελίτ και του πλούτου, όπου είναι προσκολλημένη η νέα- Νέα Δημοκρατία.
 
Υπάρχουν δοκιμασμένες κλασικές συνταγές και αρχές ορθολογικής διοίκησης, όπως και σύγχρονες οπτικές αποτελεσματικής Κευνσιανής οικονομικής πολιτικής που μπορεί να εφαρμοστούν με επιτυχία. Και υπάρχουν πολλοί και στην εδώ Μπανανία που τις γνωρίζουν και μπορούν να τις εφαρμόσουν στη χώρα που γέννησε τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό. 

Το ξήλωμα της επικυριαρχίας των Γερμανών και των συνεργαζόμενων αρπακτικών των πολυεθνικών, των τραπεζιτών της Wall Street, του του δυτικού καζινο-καπιταλισμού, το απάυγμασμα της παγκοσμιοποίησης, άρχισε και θα συνεχιστεί. Το Brexit και κυρίως η ήττα της Χίλαρυ Κλίντον, τέκνο και εγγυήτρια των ισχυρών της γης, σηματοδοτούν την απαρχή του ξηλώματος. Είναι αντίστοιχες με την αντίστροφη πορεία της ήττας του 3ου Ράϊχ στο Στάλιγκραντ και στη Βόρεια Αφρική στο δεύτερο παγκόσμιο πόλέμο. Για άλλη μια φορά οι Αγγλοαμερικάνοι μαζί με τους Ρώσους πρωτοστατούν στην ήττα των Γερμανών. Η Ελλάδα πολέμησε μαζί τους νικητές δυο πρώτους παγκόσμιους πολέμους απέναντι στους Γερμανούς. Και κατάντησε η χλεύση των ηττημένων.

Είναι καιρός κι΄εμείς να απαλλαγούμε από τη σύγχρονη και πιο πονηρή από την προηγούμενη σύγχρονη Γερμανική κατοχή όπως και από τους αργυρώνητους εδώ Γερμανοτσολιάδες, που πάντα υπήρχαν και δυστυχώς θα υπάρχουν στη διαδρομή της παγκόσμιας ιστορίας. Τότε, η Ελλάδα, η Ευρώπη και ο κόσμος όλος, θα γίνει πολύ καλύτερος.
 __________________________________
 
* Ο Θεόδωρος Κατσανέβας είναι Έλληνας Οικονομολόγος, Πανεπιστημιακός και Πολιτικός και επικεφαλής της πολιτικής κίνησης «ΔΡΑΧΜΗ – Ελληνική Δημοκρατική Κίνηση Πέντε Αστέρων»

ΚΥΠΡΙΑΚΟ: Ασφυκτικές πιέσεις ΗΠΑ- ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ για διχοτομική "λύση"

Οι αντιιμπεριαλιστικές δυνάμεις στην Ελλάδα, την Τουρκία και την Κύπρο οφείλουν να μείνουν σταθερές στην επιδίωξη μιας δημοκρατικής λύσης, που θα εξασφαλίζει μια ενιαία, ομοσπονδιακή Κύπρο, χωρίς ξένους στρατούς, έστω κι αν οι σημερινοί συσχετισμοί δυνάμεων δεν την ευνοούν...


του Άρη Θαλασσινού

Παρά το αδιέξοδο των συνομιλιών Αναστασιάδη- Ακιντζί στο Μον Πελερέν της Ελβετίας, συνεχίζονται οι παρασκηνιακές πιέσεις ΗΠΑ και Βρετανίας για την επανάληψη των διακοινοτικών συνομιλιών “από το σημείο που σταμάτησαν” και την τελική επιβολή, στους Ελληνοκύπριους και τους Τουρκοκύπριους, μιας “λύσης” που θα μετατρέψει στο διηνικές τη χώρα τους σε διχασμένο, ατλαντικό “οικόπεδο”, και μάλιστα με τη βούλα του ΟΗΕ.

Σε αντίθεση με την τεχνητή “αισιοδοξία” που καλλιεργούνταν για τις διαβουλεύσεις Αναστασιάδη- Ακιντζί, ήταν εξ αρχής φανερό ότι τίποτα θετικό δεν μπορούσε να προκύψει από τις συνομιλίες των δύο ηγετών, οι οποίοι, παρότι τα γραφεία τους απέχουν μόλις ένα- δύο χιλιόμετρα, επέλεξαν να ταξιδέψουν στο μακρινό Μον Πελερέν για να εξασφαλισθεί ότι οι λαοί τους δεν θα μάθαιναν τίποτα για τις διαπραγματεύσεις που θα καθορίσουν το μέλλον τους. Κι αυτό γιατί βάση των διαπραγματεύσεων ήταν μια παραλλαγή, από μερικές απόψεις, επί τα χείρω, του σχεδίου Ανάν, που είχε ήδη απορριφθεί από τους Ελληνοκυπρίους και μετέτρεπε την Κύπρο σε διχοτομημένο ατλαντικό προτεκτοράτο, με δύο ξεχωριστά κράτη, εκμηδενίζοντας την κυριαρχία του κυπριακού λαού (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) με κάποιους διεθνείς δικαστές- γκαουλάιτερ να έχουν τον τελευταίο λόγο.

Επομένως, είναι ευτύχημα που η άρνηση του Ακιντζί (πιθανότατα, με πίεση του Ερντογάν) να συναινέσει σε στοιχειωδώς αποδεκτές λύσεις στο αλληλένδετο τρίγωνο προσφυγικού- περιουσιών- εδαφικού (οι τελικές προτάσεις του ούτε την επιστροφή της Μόρφου, που προέβλεπε ακόμη και το σχέδιο Ανάν δεν εξασφάλιζαν) τορπίλισε προσωρινά την προώθηση αυτής της εκτρωματικής λύσης.

Η Άγκυρα επικαλείται ως βασικό λόγο κατάρρευσης των συνομιλιών του Μον Πελερέν την επιμονή της ελληνικής κυβέρνησης να υπάρξει εκ των προτέρων συμφωνία για αποχώρηση των ξένων στρατευμάτων και κατάργηση των εγγυήσεων προκειμένου να πάρει μέρος στην πολυμερή διάσκεψη που προβλεπόταν για τα ζητήματα ασφαλείας. Στην Αθήνα και τη Λευκωσία, οι κύκλοι εκείνοι που ακολουθούν τη λογική “λύση νάναι κι ό,τι νάναι” αναπαράγουν τις κατηγορίες της Άγκυρας, ενοχοποιώντας κυρίως τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, του οποίου ζητούν την παραίτηση. Αντίθετα, οι υπερπατριωτικοί κύκλοι τον επαινούν για τη στάση του, συμπεριλαμβανομένων των ρητορικών εκρήξεών του περί νέων “Θερμοπυλών” και των κατηγοριών που εκτόξευσε εναντίον όσων “δεν θέλουν λύση, αλλά παράδοση”. Πρόκειται για δύο παραλλαγές μιας αδιέξοδης στρατηγικής, που αναζητά τη λύση του Κυπριακού στο ασφυκτικό πλαίσιο της ευρωατλαντικής νομιμοφροσύνης.

Πρώτα απ' όλα, η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα (γιατί ο πρωθυπουργός έχει την τελική ευθύνη χάραξης της εξωτερικής πολιτικής και όχι ο Νίκος Κοτζιάς που τη διαχειρίζεται) ουδέποτε έθεσε ζήτημα αποχώρησης των βρετανικών βάσεων από την Κύπρο, που έχουν καθεστώς αποικιακού εδάφους. Εξαντλεί το ζήτημα στα τουρκικά και τα ελληνικά στρατεύματα, χωρίς να αποκλείει μάλιστα την αντικατάστασή τους από δύναμη του ΝΑΤΟ. Η γενικότερη πολιτική της, συνέχεια εκείνης των κυβερνήσεων Παπανδρέου και Σαμαρά, για συγκρότηση άξονα Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ- Αιγύπτου του Σίσι, αφ' ενός μεν υποτάσσει απολύτως τη χώρα στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς στη Μέση Ανατολή, αφ' ετέρου δε έχει ξεκάθαρα αντιτουρκική αιχμή, κάτι που ενισχύει όχι μόνο την καχυποψία του Ερντογάν, αλλά και τη δικαιολογημένη δυσφορία του τουρκικού λαού, ιδιαίτερα μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου, για το οποίο η μεγάλη πλειονότητα των απλών Τούρκων θεωρεί υπόλογες τις ΗΠΑ.

Υπάρχουν ισχυροί αστικοί κύκλοι στην Ελλάδα και την Κύπρο που λένε ότι, προκειμένου να προωθηθεί ένα Σχέδιο Ανάν Β', είναι καλύτερα να προχωρήσουμε στη διπλή ένωση (κάτι τέτοιο δήλωσε σαφώς και σύμβουλος του Ερντογάν μετά το αδιέξοδο του Μον Πελερέν). Στην πραγματικότητα, θα επρόκειτο για ολέθρια εξέλιξη και για τους Ελληνοκύπριους και για τους Τουρκοκύπριους και για τους λαούς της Ελλάδας και της Τουρκίας. Οι δύο χώρες θα είχαν ξαφνικά σύνορα σε απόσταση αναπνοής από την τουρκική ενδοχώρα, κάτι που, δεδομένης της γενικότερης αστάθειας στην Τουρκία, θα αποτελούσε διαρκή εστία έντασης και κίνητρο για ένα νέο γύρο εξοπλισμών. Το ελληνικό τμήμα της Κύπρου θα εντασσόταν στο ΝΑΤΟ, στο όνομα της εξασφάλισης της “εθνικής άμυνας” και φυσικά οι βρετανικές βάσεις θα παρέμεναν, έστω κι αν εξελίσσονταν σε ΝΑΤΟϊκές. Οι αντιιμπεριαλιστικές δυνάμεις στην Ελλάδα, την Τουρκία και την Κύπρο οφείλουν να μείνουν σταθερές στην επιδίωξη μιας δημοκρατικής λύσης, που θα εξασφαλίζει μια ενιαία, ομοσπονδιακή Κύπρο, χωρίς ξένους στρατούς, έστω κι αν οι σημερινοί συσχετισμοί δυνάμεων δεν την ευνοούν. 
πηγή: iskra.gr

«Τα σύνορα θα ανοίξουν», απειλεί την Ε.Ε. ο Ερντογάν

Νέες προκλητικές δηλώσεις από τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με αφορμή το ψήφισμα του ευρωκοινοβουλίου υπέρ του παγώματος των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, απείλησε την Ευρωπαϊκή Ενωση ότι η χώρα του θα ανοίξει τα σύνορα για τους πρόσφυγες....



Με άνοιγμα των συνόρων και εισροή εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών απειλεί την Ευρώπη ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Οργισμένη ήταν η αντίδραση του ισχυρού άνδρα της Άγκυρας στο μη δεσμευτικό ψήφισμα της Ευρωβουλής για το πάγωμα των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας.

«Όταν 50.000 μετανάστες έφτασαν στο Καπίκουλε (στη μεθόριο με τη Βουλγαρία), κλαίγατε. Τι θα κάνατε αν η Τουρκία άνοιγε τα σύνορα, έχετε αναλογιστεί; Κοιτάξτε εάν προχωρήσετε περαιτέρω τα σύνορα θα ανοίξουν, πρέπει να το ξέρετε. Ούτε εγώ, ούτε το έθνος νοιαζόμαστε για κενές περιεχομένου απειλές», ανέφερε ο πρόεδρος της Τουρκίας

479 ευρωβουλευτές υποστήριξαν το ψήφισμα για τα πάγωμα της «μαραθώνιας» ενταξιακής διαδικασίας της Τουρκίας.

Μπορεί η απόφαση να είχε συμβολικό χαρακτήρα, ο αντίκτυπος της όμως στην Άγκυρα ήταν ισχυρός.

Μετά τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο αρμόδιος επίτροπος, Δημήτρης Αβραμόπουλος, ανέφερε πως η συμφωνία για το προσφυγικό πρέπει να τηρηθεί πάση θυσία.
πηγή:euronews

Γερούν Ντάισελμπλουμ στο Bloomberg: «Μεγάλη πρόοδος στο ελληνικό ζήτημα»

Σε συνέντευξή του στο Bloomberg και εν όψει του Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου δήλωσε χαρακτηριστικά «ακούω είναι πως οι συνομιλίες είναι πολύ εποικοδομητικές και σημειώνεται μεγάλη πρόοδος»....



Ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ εξετάζουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, καθώς και αλλαγές στις ιδιωτικοποιήσεις, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ.

Σε συνέντευξή του στο Bloomberg και εν όψει του Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου δήλωσε χαρακτηριστικά «ακούω είναι πως οι συνομιλίες είναι πολύ εποικοδομητικές και σημειώνεται μεγάλη πρόοδος».
Σε ό,τι αφορά το χρέος, είπε ότι το θέμα έχει ήδη συζητηθεί στο Eurogroup του Μαΐου και θα γίνουν επιπλέον βήματα για να μειωθεί το βάρος σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.

Επεσήμανε επίσης πως «έχουμε κάποια επιπρόσθετα μέτρα έτοιμα, αν χρειαστούν για το 2018, οπότε τελειώνει το πρόγραμμα», χωρίς όμως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Για τον ρόλο του ΔΝΤ δήλωσε πως «αν -και όταν φυσικά- οι Έλληνες τηρήσουν τους όρους του προγράμματος, και σε αυτή τη βάση, το ΔΝΤ θα μπορούσε να συνεχίσει να συμμετέχει».

Αναφερόμενος στα πρωτογενή πλεονάσματα, υπενθύμισε ότι «μακροπρόθεσμα μπορούν να μειωθούν λίγο περισσότερο -μετά το 2018- και είναι μια ρεαλιστική προσέγγιση».

«Λευκό καπνό» την 5η Δεκεμβρίου «βλέπει» ο Γιάννης Στουρνάρας

Αναφερόμενος στην κατάσταση της οικονομίας ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας, επεσήμανε ότι τα χειρότερα τα αφήσαμε πίσω υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι οι εξελίξεις στο μακροοικονομικό πεδίο όσο και στο δημοσιονομικό είναι θετικές. "Η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με πέρυσι" ανέφερε χαρακτηριστικά"...



Αισιόδοξος για την θετική έκβαση του Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου εμφανίστηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας.

Μιλώντας, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, πριν από λίγο σε συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg,  ο διοικητής της ΤτΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι "όλα είναι έτοιμα για την 5η Δεκεμβρίου. Η Κυβέρνηση βρίσκεται πολύ κοντά στο να κλείσει η αξιολόγηση, επομένως είναι πολύ πιθανόν να βγει λευκός καπνός". Προσέθεσε ωστόσο ότι μία μικρή καθυστέρηση δεν θα ήταν τόσο επιζήμια.

Ο κ. Στουρνάρας απεκάλυψε ότι τα μέτρα που απαιτούνται ώστε να καταστεί το Δημόσιο Χρέος "βιώσιμο" δεν είναι τόσο πολλά. "Βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να καταστεί το Δημόσιο Χρέος βιώσιμο (διατηρήσιμο), επομένως τα μέτρα που απαιτούνται δεν είναι τόσο σκληρά". Ωστόσο για λόγους διαφάνειας και σαφήνειας σκόπιμο θα ήταν όπως είπε τα "μακροπρόθεσμα μέτρα παρόλο που θα εφαρμοστούν μετά το 2018 να προσδιοριστούν άμεσα". Τούτο θα ήταν καλύτερο τόσο για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το οποίο, όπως είπε, θα ήταν επιθυμητό να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα, όσο και για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).

Μάλιστα υποστήριξε ότι "εφόσον υπάρξει κάτι συγκεκριμένο στο ζήτημα της ελάφρυνσης του Δημοσίου Χρέους το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ μπορεί να θέσει προς συζήτηση την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE).

Αναφερόμενος στην κατάσταση της οικονομίας ο κ. Στουρνάρας επεσήμανε ότι τα χειρότερα τα αφήσαμε πίσω υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι οι εξελίξεις στο μακροοικονομικό πεδίο όσο και στο δημοσιονομικό είναι θετικές. "Η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με πέρυσι" ανέφερε χαρακτηριστικά". Σε κάθε περίπτωση, όμως, διευκρίνισε ότι "πρώτα βελτιώνονται οι αριθμοί και μετά η βελτίωση αυτή γίνεται αντιληπτή και στις τσέπες των πολιτών".

Χαρακτήρισε τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ως πρόβλημα αλλά και ως πρόκληση καθώς όπως είπε αν οι τράπεζες πετύχουν τους στόχους μείωσης τους. που έχουν συμφωνηθεί, στο τέλος της τριετίας θα διαθέτουν ακόμη πιο ισχυρή κεφαλαιακή βάση. Σε κάθε περίπτωση διαβεβαίωσε ότι τα πιστωτικά ιδρύματα είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένα.

Τέλος, χαρακτήρισε τη σχέση του με την Κυβέρνηση θετική προσθέτοντας ότι έχει βελτιωθεί σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΒΡΕΤΑΝΙΑ: Xωρίς λιτότητα ο πρώτος προϋπολογισμός μετά το brexit

Χωρίς αυστηρά μέτρα λιτότητας και μακριά από το δόγμα Σόιμπλε κινείται ο βρετανικός προϋπολογισμός για το 2017, σύμφωνα με όσα εξήγγειλε ο βρετανός υπουργός Οικoνομικών Φίλιπ Χάμοντ...

 

Στροφή 180 μοιρών από την πολιτική λιτότητας της κυβέρνησης Κάμερον, εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας, Φίλιπ Χάμοντ, στην κατάθεση του προϋπολογισμού για το 2017.

Οι αδυναμίες της βρετανικής οικονομίας, οι οποίες αναδείχθηκαν περισσότερο μετά το δημοψήφισμα, δεν είναι μόνο αποτέλεσμα του Brexit αλλά και της πολιτικής της λιτότητας που επέβαλε από το 2010 ο μέχρι πριν από πέντε μήνες υπουργός Οικονομικών Τζορτζ Όσμπορν. Ο Φίλιπ Χάμοντ είπε δημοσίως ότι η διαρκής λιτότητα, δηλαδή το δόγμα Σόιμπλε, που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη, δεν είναι πανάκεια και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη.

Έτσι, ο Χάμοντ, πετάει στον κάλαθο αχρήστων το στόχο του Όσμπορν για μηδενισμό του ελλείμματος έως το 2018 και τον παρατείνει χρονικά έως το 2021. Παράλληλα εξαγγέλλει δάνειο 56 δισ. στερλινών έως το 2020-2021, μέρος του οποίου θα καλύψει το κενό μείωσης του ρυθμού ανάπτυξης και θα χρησιμεύσει ως μαξιλάρι ασφαλείας για τυχόν αναπάντεχες εξελίξεις στην διαπραγμάτευση με την ΕΕ.

Έκθετοι οι υπουργοί και βουλευτές του brexit


Επιπλέον ο Φ. Χάμοντ εξήγγειλε έργα υποδομής ύψους 30 δισ., ενίσχυση του κατασκευαστικού τομέα, διατήρηση της αύξησης της κρατικής σύνταξης κατά 2.5% το χρόνο, πάγωμα του φόρου καυσίμων και μείωση του εταιρικού φόρου από 20% σε 17%. Παράλληλα διατηρεί την πολιτική εξορθολογισμού των κοινωνικών επιδομάτων, αλλά δίνει 2 δισ. το χρόνο για την ενίσχυση του τομέα της επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας καθώς και επιπλέον κονδύλια για την ανάπτυξη των δικτύων επικοινωνίας.

Ο προϋπολογισμός δεν προβλέπει ωστόσο αύξηση των παροχών προς το εθνικό σύστημα υγείας, γεγονός που αφήνει έκθετους τους «brexiteers» υπουργούς και βουλευτές.

Πάντως ο προϋπολογισμός του Φίλιπ Χάμοντ θεωρείται ρεαλιστικός και βασίζεται στο αρνητικό σενάριο ως προς τις επιπτώσεις της εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, κάτι που παρά τις προβλέψεις δεν έχει, μέχρι στιγμής, επιβεβαιωθεί. Δεδομένης όμως της ασάφειας ως προς τις προθέσεις της βρετανικής κυβέρνησης για το πως θα διαχειριστεί τις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει άλλη επιλογή από το να βασιστεί σε εκτιμήσεις.
Μαρία Καστρισιανάκη/DW

Από 1η Ιανουαρίου 2017 το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)

Tο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) απευθύνεται σε πολίτες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, σε κάθε ενήλικο αντιστοιχεί ποσό 200 ευρώ τον μήνα που προσαυξάνεται κατά 100 ευρώ αν υπάρχει σύζυγος και κατά 50 ευρώ για κάθε τέκνο...



Από την 1η Ιανουαρίου 2017 πρόκειται να εφαρμοστεί σε πανελλαδικό επίπεδο το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) μετά το «πράσινο φως» που έδωσαν οι θεσμοί καθώς, σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι απαιτήσεις για περικοπές σε προνοιακά  επιδόματα προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το ΚΕΑ που είχαν εκφράσει οι θεσμοί αποσύρθηκαν.

Το ΚΕΑ απευθύνεται σε πολίτες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και συνδέεται με μία σειρά από κοινωνικές παροχές και μέτρα επανένταξης στην αγορά εργασίας.

Σε κάθε ενήλικο αντιστοιχεί ποσό 200 ευρώ τον μήνα που προσαυξάνεται κατά 100 ευρώ αν υπάρχει σύζυγος και κατά 50 ευρώ για κάθε τέκνο.

Η ένταξη των δικαιούχων στο ΚΕΑ μπορεί να γίνεται ανά πάσα στιγμή με κριτήριο το εισόδημά τους των τελευταίων έξι μηνών.

Οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης θα έχουν παράλληλα και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανασφάλιστων, παροχή σχολικών γευμάτων για τα παιδιά, κοινωνικό τιμολόγιο σε ρεύμα και νερό.

Πληροφορίες και αιτήσεις στην ιστοσελίδα του ΚΕΑ,  https://keaprogram.gr/


Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Η φορομπηχτική συνταγή της κυβέρνησης επιτείνει την ύφεση»

Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, καταλογίζει στο ΥΠΟΙΚ υπεβολική χρήση των φόρων και μάλιστα των έμμεσων για να «κουμπώσουν» οι στόχοι του Μνημονίου, καθυστερήσεις στις ιδιωτικοποιήσεις και στα «κόκκινα» δάνεια, άτολμες παρεμβάσεις στις δαπάνες ακόμα και όσον αφορά στη στήριξη των πιο αδύναμων. 


«Η συντριπτική υπεροχή της στάθμισης των παρεμβάσεων στα έσοδα σε σχέση με τις συνολικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις, δημιουργεί ένα ασφυκτικό περιβάλλον στην υπό ανάκαμψη οικονομία, επιτείνοντας την ύφεση ή περιορίζοντας τις προοπτικές ανάκαμψής της.

Το σημαντικότερο είναι ότι οι αυξήσεις φόρων αποθαρρύνουν την εργασία και την επιχειρηματικότητα (από την πλευρά της προσφοράς) και επομένως θολώνουν τις προοπτικές ανάκαμψη», σημειώνει στην Έκθεση του, τονίζοντας ότι για να μπορέσει η δημοσιονομική πολιτική να συμβάλει στην έξοδο από το τούνελ της ύφεσης, θα πρέπει να αναθεωρηθούν προς τα κάτω οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα. Και σ’ αυτό- όπως υπογραμμίζει- σύμμαχος θα είναι το ΔΝΤ.

Ειδικά όσον αφορά στη συνταγή της αύξησης των φόρων, το Γραφείο παρατηρεί ότι το 2016 η αναλογία των νέων παρεμβάσεων στα έσοδα σε σχέση με αυτών στις δαπάνες ήταν 0,75, ενώ το 2017 η αναλογία αυτή αυξήθηκε στο 15,9 κι αυτό σημαίνει ότι σωρευτικά στη διετία 2016-2017 ο λόγος εσόδων προς δαπάνες διαμορφώνεται στο 3,17!

Το χειρότερο όλων είναι η αναλογία άμεσων- έμμεσων φόρων. Όπως παρατηρείται εύστοχα, ο λόγος τους αποτελεί ένδειξη της πρόθεσης της δημοσιονομικής πολιτικής να ενισχύσει την αναδιανομή του εισοδήματος προς όφελος των χαμηλών εισοδημάτων. Αυτό σημαίνει ότι όσο μικρότερος είναι ο λόγος τόσο πιο κοινωνικά δίκαιη είναι η φορολογία. Τι προκύπτει, όμως, από τα στοιχεία του Προϋπολογισμού; Ο λόγος των έμμεσων προς άμεσους φόρους ενώ μειωνόταν συνεχώς μετά το 2010 (1,53), το 2015 αυξήθηκε (σε 1,19 από 1,15 το 2014) και το 2016 εκτιμάται ότι επίσης θα αυξηθεί περαιτέρω (1,21), ενώ το 2017 προβλέπεται σημαντική αύξησή του σε 1,3., άρα η λογική του «οι έχοντες πληρώνουν περισσότερα» πάει… περίπατο.

Αιχμηρή είναι η κριτική και όσον αφορά στη στόχευση των δαπανών και δη των κοινωνικών δαπανών. Αν και έχει προβλεφθεί ένα κονδύλι 871 εκατ. ευρώ, δεν θα πρέπει να αγνοήσει κανείς αφενός τις περικοπές σε ΕΚΑΣ και συντάξεις, αφετέρου την αδυναμία διάχυσης αυτών των δαπανών. Είναι ενδεικτικό ότι χώρες με πολύ χαμηλότερο ποσοστό δαπανών στο ΑΕΠ έχουν πολύ καλύτερες οικονομικές επιδόσεις (και ποιότητα υπηρεσιών) από την Ελλάδα, πράγμα που υποδεικνύει έστω έμμεσα, ότι υπάρχουν περιθώρια για βελτιώσεις στην Ελλάδα με παρόμοια στόχευση.

Το… κερασάκι στην τούρτα είναι η επιφύλαξη που διατυπώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού για τη βιωσιμότητα του Ασφαλιστικού, μετά και από το νόμο Κατρούγκαλου. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, ελάχιστα θα μειωθούν οι επιχορηγήσεις στα ασφαλιστικά ταμεία ως % ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια και γενικά, η δαπάνη για συντάξεις ως % ΑΕΠ είναι πολύ υψηλότερη από τον μέσον όρο του ΟΟΣΑ!