Στο προσφυγικό εστιάζει η προεδρία της Μάλτας

Τη σκυτάλη της προεδρίας της ΕΕ παίρνει από σήμερα η Μάλτα. H εξάμηνη προεδρία διαγράφεται όμως κάθε άλλο παρά εύκολη μιας και το μικρό νησί έχει να διαχειριστεί το προσφυγικό αλλά και τη διαδικασία του Brexit...

 

H Mάλτα είναι η μικρότερη χώρα-μέλος της ΕΕ και κατά συνέπεια οι φωνές της πολιτικής της ηγεσίας δεν εισακούγονται εύκολα στις Βρυξέλλες. Από σήμερα όμως τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, μιας και η Μάλτα αναλαμβάνει για το τρέχον εξάμηνο την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ. Η Βαλέτα παίρνει την σκυτάλη της προεδρίας από την Μπρατισλάβα, πρωτεύουσα της Σλοβακίας. Οι θέσεις των δύο χωρών σε κορυφαία ζητήματα, όπως το προσφυγικό, είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. 
 
Η Μάλτα προσεγγίζει διαφορετικά από την Σλοβακία τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, μιας και βρίσκεται γεωγραφικά εντός της διαδρομής που διασχίζουν οι πρόσφυγες από τα παράλια της Λιβύης στην βόρεια Αφρική προς την Ιταλία. Στόχος της Βαλέτας και του πρωθυπουργού Τζόζεφ Μούσκατ είναι πάντως να αμβλύνει τις διενέξεις μέσα στους κόλπους της ΕΕ. Όπως δηλώνει, η Μάλτα έχει εμπειρία στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και είναι αλληλέγγυα με την Ελλάδα και την Ιταλία. Παρόλα αυτά ο πρωθυπουργός προτίθεται να ακούσει προσεκτικά και τις ενστάσεις των ανατολικοευρωπαϊκών χωρών στην κατανομή προσφύγων και μεταναστών. Ας σημειωθεί ότι η Μάλτα πλήττεται έμμεσα από την προσφυγική κρίση αφού πρόσφυγες που διασώζονται στα χωρικά της ύδατα μεταφέρονται κατά κανόνα στην Ιταλία.

Στην ατζέντα και η διαδικασία του Brexit


Στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Φεβρουάριο στη Βαλέτα θα ζητηθεί διεξοδικά το ζήτημα της προσφυγικής κρίσης, αλλά και η υπογραφή σχετικών συμφωνιών με βορειοαφρικανικές χώρες από τις οποίες αναχωρούν, ως γνωστόν, τα πλοιάρια με πρόσφυγες και μετανάστες. Παράλληλα η κυβέρνηση της Μάλτας επιδιώκει, όπως άλλωστε η Ρώμη και η Αθήνα, μια αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου. Είναι όμως μάλλον απίθανο η Βαλέτα να καταφέρει να λύσει τον γόρδιο δεσμό της προσφυγικής κρίσης μέσα σε ένα εξάμηνο.

Στην ατζέντα της εξάμηνης προεδρίας βρίσκεται ωστόσο και το Brexit. Αν και η Μάλτα ήταν πρώην βρετανική αποικία, ο Τζόζεφ Μούσκατ τηρεί σκληρή στάση έναντι του Λονδίνου. Μιλώντας στην πολιτική επιθεώρηση Politico τόνισε μεταξύ άλλων ότι υπάρχει χάσμα μεταξύ των βρετανικών και ευρωπαϊκών απόψεων για την διαδικασία αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ. Είπε μάλιστα ότι θα πρέπει να αναμένονται σκληρές διαπραγματεύσεις, όπως αυτές με την Ελλάδα.

Για την ΕΕ είναι πάντως θετικό ότι ο πρωθυπουργός της Μάλτας θεωρείται οπαδός της ΕΕ. Δώδεκα χρόνια μετά την ένταξή του στην ΕΕ, το νησί της Μεσογείου δεν τα πηγαίνει και άσχημα. Ο τουρισμός πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Εκτός αυτού η Μάλτα είναι η μόνη χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης που ξεπέρασε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα την οικονομική κρίση, η ανεργία είναι σχετικά χαμηλή, ενώ παράλληλα καταγράφει υψηλή οικονομική ανάπτυξη. 
DW

Γιώργος Σταθάκης: «Όλες οι πλευρές συγκλίνουν στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλος Ιανουαρίου»

Η κυβέρνηση είναι αυτή που λαμβάνει αποφάσεις για τα θέματα που εκείνη θεωρεί ως ύψιστης προτεραιότητας, δηλώνει στο ΑΜΠΕ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας στο ερώτημα αν έπρεπε να προηγηθεί συνεννόηση με τους θεσμούς στο θέμα των μέτρων στήριξης των χαμηλοσυνταξιούχων και του ΦΠΑ στα νησιά...


Ο Γιώργος Σταθάκης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την πολιτική αναδιανομής, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο». Για το θέμα της αξιολόγησης ο Γιώργος Σταθάκης εκτιμά ότι οι εκκρεμότητες μπορεί να κλείσουν τις επόμενες εβδομάδες, τονίζοντας μάλιστα πως «έχει ήδη επέλθει συμφωνία» κατ' ουσίαν, με όλες τις πλευρές να συγκλίνουν στην ανάγκη λύσης μέσα στον Ιανουάριο.

Στο μεγάλο «αγκάθι» της συμμετοχής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο Γιώργος Σταθάκης υποστηρίζει, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ -ΜΠΕ, ότι χρειάζονται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του Ταμείου ή συμβιβαστικές λύσεις, που θα είναι όμως συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχει επιτευχθεί με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

«Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός και αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό», είναι η απάντηση που δίνει στα σενάρια για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στον Νίκο Παπαδημητρίου και τον Κώστα Βουτσαδάκη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερώτηση: Σε ποιο σημείο βρίσκεται την ώρα αυτή η διαπραγμάτευση, κ. υπουργέ; Βλέπετε και εσείς, παράγοντες -όπως το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- να έχουν υιοθετήσει τακτική καθυστερήσεων; Σας ανησυχεί η τακτική αυτή; Είναι εφικτό να υπάρξει συμφωνία μέσα στον Ιανουάριο;

Απάντηση: Δεν είναι θέμα καθυστερήσεων, όσο το γεγονός ότι η συμμετοχή και ο τρόπος εμπλοκής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα προβάλλει κάποιες διαφορετικές παραμέτρους στο πλαίσιο της συμφωνίας. Στα περισσότερα επιμέρους θέματα της δεύτερης αξιολόγησης έχει ήδη επέλθει συμφωνία με τους εκπροσώπους των θεσμών. Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες αλλά δεν πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο να κλείσουν στις επόμενες εβδομάδες. Το θέμα της γεφύρωσης των διαφορών με το ΔΝΤ χρειάζεται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του ή συμβιβαστικές λύσεις που να είναι συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχουμε επιτύχει με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Όλες οι πλευρές συγκλίνουν όμως στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλους Ιανουαρίου.

Ερώτηση: Δεδομένης της ανάγκης ένταξης στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης τον Μάρτιο, νιώθετε ότι βρίσκεται η χώρα μας ξανά με την πλάτη στον τοίχο; Τηρουμένων των αναλογιών ζούμε την επανάληψη του 2015;

Απάντηση: Καμία απολύτως σχέση δεν έχει η σημερινή κατάσταση με τις αρχές του 2015. Τότε είχαμε παραλάβει μια συμφωνία που βρισκόταν κυριολεκτικά στον αέρα, καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει ή αδυνατούσε να κλείσει την 5η αξιολόγηση του τότε προγράμματος και εμείς θεωρήσαμε ότι η συνέχιση του ήταν ανέφικτη ή και επιζήμια. Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν ένα εξάμηνο αλλά κατέληξαν σε μία πιο ρεαλιστική και επωφελή συμφωνία, η πρώτη μάλιστα που επικυρώθηκε και με εκλογές. Έκτοτε η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί και το τρέχον εξάμηνο βρίσκεται σε ανάκαμψη ενώ τα δημοσιονομικά αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Η πρώτη αξιολόγηση αποτελούσε το δυσκολότερο σημείο, αλλά έκλεισε επιτυχώς και μαζί με τη δεύτερη αξιολόγηση πρακτικά ολοκληρώνεται το σύνολο του προγράμματος. Ενεργοποιούνται ήδη τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Διευκολύνεται έτσι η ένταξη στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.

Ερώτηση: Η χώρα χάνει συμμάχους, με κυριότερο τον Προέδρο Ολάντ. Πώς αντιμετωπίζει το νέο σκηνικό η κυβέρνηση;

Απάντηση: Το 2017 είναι έτος εκλογών στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης - στη Γερμανία, τη Γαλλία, πιθανότατα την Ιταλία και την Ολλανδία. Κατά συνέπεια παντού το πολιτικό σκηνικό είναι ρευστό. Κάπου μπορεί να υπάρξουν αλλαγές που θα φέρνουν τις κυβερνήσεις πιο κοντά στις δικές μας θέσεις. Αλλού μπορεί να συμβεί το αντίθετο. Ας περιμένουμε να διαμορφωθεί η πλήρης εικόνα, προτού προχωρήσουμε στην αξιολόγηση του νέου σκηνικού.

Ερώτηση: Γενικά μιλώντας, η Ευρώπη δεν περνά και τις καλύτερες ημέρες της, δεν συμφωνείτε;

Απάντηση: Προφανώς η Ευρώπη είναι σε κρίσιμο σημείο μετά το βρετανικό δημοψήφισμα και τις πολιτικές εξελίξεις σε πληθώρα χωρών. Εντούτοις το ευρωπαϊκό εγχείρημα είναι στην κυριολεξία πολύ μακράς πνοής και έχει αντιμετωπίσει πολλαπλές κρίσεις στο παρελθόν και έχει επιδείξει εξαιρετική δυναμική προσαρμογής και αλλαγής. Τώρα ίσως πρέπει να επιταχυνθούν οι αλλαγές και να επικεντρωθούν στην ανάγκη κοινοτικής αλληλεγγύης και αντιμετώπισης των ανισοτήτων.

Ερώτηση: Αν δει κανείς από μια απόσταση το θέμα που ανέκυψε με τα μέτρα κοινωνικής στήριξης προς τους συνταξιούχους και τους κατοίκους νησιών του Αιγαίου, εκτιμάτε πως θα έπρεπε να είχε προηγηθεί καλύτερη συνεννόηση με τους θεσμούς;

Απάντηση: Καταρχήν θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε παραβίαση όσων προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς. Τα κοινοτικά όργανα που κλήθηκαν να ερευνήσουν τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης επιβεβαίωσαν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, «ξεπαγώνοντας» τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Είναι σίγουρα χρήσιμο να υπάρχει κλίμα συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλλά στον πυρήνα της είναι η ίδια η κυβέρνηση που λαμβάνει αποφάσεις για θέματα που θεωρεί υψίστης προτεραιότητας.

Ερώτηση: Υπάρχει τελικώς περίπτωση να δοθεί και του χρόνου 13η σύνταξη; Επίσης, να επεκταθεί κατά ένα έτος η αναστολή αύξησης του ΦΠΑ στα συγκεκριμένα νησιά;

Απάντηση: Η κυβέρνηση έκανε σαφές ότι η υπερεπίτευξη των δημοσιονομικών στόχων συνεπάγεται την αναδιανομή υπέρ των αδύναμων κοινωνικών ομάδων. Και αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Τα συγκεκριμένα μέτρα μπορέσαμε και τα πήραμε χάρη στη μεγάλη υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2016. Το 2017 ο στόχος αυτός είναι πολύ πιο φιλόδοξος (1,75% του ΑΕΠ έναντι 0,5% φέτος). Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο.

Ερώτηση: Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι επιλογή της η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Εκλογές όμως, από… ατύχημα είναι ενδεχόμενο να προκύψουν; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι παράλογες απαιτήσεις μερίδας των εταίρων μας δημιουργούν συνθήκες τέτοιες…

Απάντηση: Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός. Αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό. Δυστυχώς δεν δείχνουν να το καταλαβαίνουν κάποιες πολιτικές δυνάμεις στο εσωτερικό, που συνεχίζουν να κάνουν όνειρα… παλινόρθωσης, παρά τις σαρωτικές εκλογικές ήττες που υπέστησαν το 2015. Ξεκίνησαν με την άνοιξη του 2016, επικαλούμενοι τη μη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, μετά έβλεπαν εκλογές το φθινόπωρο του 2016, επειδή το πρόγραμμα δεν έβγαινε, τώρα διαγιγνώσκουν τάσεις φυγής της κυβέρνησης μέχρι την άνοιξη του 2017. Τελικά, θα αναγκαστούν να συμβιβαστούν με τις εκλογές το 2019 αφού η διαρκής εκλογολογία θα έχει αυτοακυρωθεί.

Ερώτηση: Κάθε φορά που δημοσιοποιούνται οι δηλώσεις πόθεν έσχες, είστε, κύριε υπουργέ, ένας από τους… αγαπημένους μερίδας των μέσων ενημέρωσης. Πώς αντιμετωπίζετε συνολικά το θέμα αυτό;

Απάντηση: Με κωμική διάσταση απέναντι στα ψευδή δεδομένα που αναπαράγονται περί δεκάδων σπιτιών, ξεχασμένων εκατομμυρίων και λοιπά. Με σοβαρή διάθεση απέναντι στην διεξοδική εξάμηνη έρευνα που έκανε η Αρμόδια Επιτροπή Πόθεν Έσχες της Βουλής για όλα τα έτη, αναδρομικά από το 2000 και όλα τα μέλη της οικογενείας μου όπου εμφανιζόμουν ως συνδικαιούχος σε κοινούς λογαριασμούς, προφανώς όχι κατ' ανάγκη δικούς μου. Νομίζω ότι το συγκεκριμένο θέμα εξαντλήθηκε. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει τίποτα το επιλήψιμο. Όποιος επιμένει στο θέμα, ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται την ελληνική Δικαιοσύνη.

Ερώτηση: Διαπιστώνει το Υπουργείο ελλείψεις στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας και αν ναι, πώς θα παρέμβετε;

Απάντηση: Ελλείψεις δεν υπάρχουν παρά το γεγονός ότι μία πρόσφατη κρίση έθεσε το σύστημα υπό δοκιμασία. Εντούτοις δεν χρειάστηκε να παρθούν ιδιαίτερα μέτρα καθώς υπάρχει επάρκεια ενέργειας, αξιόπιστος συντονισμός από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές και τους οργανισμούς και κλίμα συνεργασίας των πολλαπλών πλέον κατηγοριών παραγωγών. Το Υπουργείο απλώς διατήρησε μία διακριτική στάση επιτήρησης και εποπτείας των εξελίξεων, χωρίς να χρειαστεί να παρέμβει.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ΔΕΗ;

Απάντηση: Όλη η αγορά ενέργειας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο μέχρι το 2020. Η ΔΕΗ βρίσκεται φυσικά στο επίκεντρο αυτής της μετάβασης, καθώς καλείται να μειώσει τα ποσοστά της στη λιανική στο 50%, όσο έχει δηλαδή περίπου και στην παραγωγή. Στόχος είναι η μετάβαση αυτή να γίνει ομαλά με τη ΔΕΗ εξίσου ισχυρή στο τέλος της ημέρας και τις αγορές ενέργειας σε ΑΠΕ, αέριο, και λιγνίτη να είναι πιο ανταγωνιστικές προς όφελος του καταναλωτή, της οικονομίας, και φυσικά με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ερώτηση: Για τη ΔΕΣΦΑ θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, κύριε υπουργέ;

Απάντηση: Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς.
LEFT.gr

Αφορολόγητο με κάρτες και e-baking, «ταβάνι» τα 500 € στα μετρητά

Με "πλαστικό χρήμα" ή e-Baking πρέπει να συναλάσσονται από σήμερα οι φορολογούμενοι αν θέλουν να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο και την έκπτωση φόρου, από το μέτρο εξαιρούνται οι άνω των 70 ετών, όσοι κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές και όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%...


Με κάρτες ή μέσω Ιντερνετ πρέπει να συναλάσσονται από σήμερα οι φορολογούμενοι αν θέλουν να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο και την έκπτωση φόρου. Μάλιστα θα υπάρξει και κόφτης για συναλλαγές με μετρητά. Νέα συναλλακτικά ήθη σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες φέρνει η υποχρεωτική χρήση του πλαστικού χρήματος.

Οι δαπάνες που αναγνωρίζονται είναι:
  • Είδη διατροφής, προϊόντα σούπερ μάρκετ.
  • Ηλεκρικές – ηλεκτρονικές συσκευές
  • Ένδυση, υπόδηση, είδη οικιακού εξοπλισμού.
  • Καύσιμα, τσιγάρα, ποτά.
Δεν αναγνωρίζονται τα ενοίκια και οι δόσεις δανείων.

Στην κατοχύρωση του αφορολόγητου θα περιλαμβάνονται και μια σειρά υπηρεσιών εάν έχουν εξοφληθεί ηλεκτρονικά όπως: 
  • Πάσης φύσεως καταστήματα εστίασης.
  • Κομμωτήρια και ινστιτούτα αισθητικής.
  • Γυμναστήρια και σχολές χορού.
  • Συνεργεία επισκευής οχημάτων.
  • Υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι,ελαιοχρωματιστές,μαραγκοί.
  • Δικηγόροι και Λογιστές.
Για τις ιατρικές πράξεις και τα φαρμακεία οι μειώσεις φόρου θα συνεχίσουν να ισχύον εφόσον και αυτές έχουν πληρωθεί με κάρτα ή μέσω τράπεζας.

Προκειμένου οι δικαιούχοι φορολογούμενοι να εξασφαλίσουν την έκπτωση φόρου των 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να δαπανήσουν ηλεκτρονικά
  • Το 10% για εισόδημα έως 10.000.
  • Το 15% από τις 10.001 έως τις 30.000, και,
  • Το 20% για το ποσό πάνω από τις 30.000 ευρώ
Σε περίπτωση που κάποιος φορολογούμενος δεν μαζέψει τις απαραίτητες αποδείξεις, η διαφορά θα έχει ποινή 22%.

Κόφτης μπαίνει στις συναλλαγές με μετρητά. Για τα φυσικά πρόσωπα από 1.500 ευρώ που είναι σήμερα το όριο πέφτει στα 500 ευρώ.

Από την υποχρεωτική χρήση πλαστικού χρήματος εξαιρούνται οι άνω των 70 ετών, όσοι κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές και όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%.

«GR80s»: γνωρίστε την Ελλάδα της δεκαετίας του ’80 μέσα από μια έκθεση! (vid)

«Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη», είναι ένα πρωτότυπο ιστορικό ταξίδι μέσα στο '80, η οποία έχει ως στόχο να βυθίσει τους επισκέπτες σε μια μοναδική εμπειρία αναπαράσταση. πολιτική '80, τα γεγονότα ζωής, τις τέχνες και την τεχνολογία, θα έφερε στη ζωή μέσα από ένα συνδυασμό της άμεσης ενημέρωσης, οπτικοακουστικά εκθέματα και διαδραστικές εφαρμογές χωρισμένο μέσα σε 13 ξεχωριστά περίπτερα. Η έκθεση είναι μια συνεργασία της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών...



Η πρώτη μεγάλη συμμετοχική έκθεση στην Ελλάδα είναι γεγονός και αφορά στη δεκαετία του 1980. Επίσης είναι δίγλωσση και επομένως ιδιαιτέρως φιλική και στους ξένους επισκέπτες της πόλης. Φωτογραφίες, ρούχα, κάθε λογής ενθύμια και memorabilia, παιχνίδια, έπιπλα, φωτογραφίες, οπτικοακουστικά ντοκουμέντα και οτιδήποτε μπορείτε να φανταστείτε θα είναι μεταξύ των εκθεμάτων στην έκθεση που ονομάζεται «GR80s. Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη» και ξεκινά στις 25 Ιανουαρίου.

Μέχρι τον Μάρτιο, η έκθεση που φιλοξενείται στις παλιές βιομηχανικές εγκαταστάσεις φωταερίου της Αθήνας, θα αναβιώσει την ιστορία, τον πολιτισμό και την ατμόσφαιρα της δεκαετίας του '80 σε μία σύμπραξη της «Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων» και της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση». Η δημόσια αλλά και η ιδιωτική ζωή κατά τη διάρκεια της δεκαετίας θα ανασυσταθούν μέσα από 4.000 διαδραστικά εκθέματα, 4 θεματικές ενότητες, 13 περίπτερα, σπάνιες φωτογραφίες, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και περισσότερες από 30 παράλληλες εκδηλώσεις. Το αποτέλεσμα αναμένεται ιδιαίτερα ρεαλιστικό, καθώς μεγάλο μέρος των εκθεμάτων προέκυψε από εθελοντές που δάνεισαν αυθεντικά αντικείμενα της δεκαετίας για τους σκοπούς της έκθεσης. 

 
Περισσότερες πληροφορίες: http://blog.visitgreece.gr

Ραγιαδισμός και νεοαποικιοκρατία

Η νεοαποικιοκρατία είναι η εκμετάλλευση των λιγότερο αναπτυγμένων χωρών από τις αναπτυγμένες με έμμεσους τρόπους. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η νεοαποικιοκρατία αποτελεί μία εξέλιξη του καπιταλισμού όπου οι καπιταλιστικές δυνάμεις (έθνη και επιχειρήσεις) επιβάλλονται στα πιο αδύναμα έθνη μέσω του ενεργειών του διεθνούς καπιταλισμού αντί με μεθόδους άμεσης επιβολής...


της Φωτεινής Μαστρογιάννη*

Η παθητική στάση του ελληνικού λαού προκαλεί την απορία πολλών. Ωστόσο η παθητικότητα αυτή αποτελεί συνισταμένη πολλών παραγόντων. Κάποιοι από αυτούς όπως είναι η χειραγώγηση και η οικονομική εξάρτηση και ο ρόλος κέντρου-περιφέρειας στην ΕΕ έχουν παρουσιασθεί σε προηγούμενα άρθρα μου. 

Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσω το φαινόμενο της νεοαποικιοκρατίας. Το νέο ελληνικό κράτος αποτελεί δημιούργημα των Μεγάλων Δυνάμεων. Οι σχέσεις όμως υποτέλειας υπήρξαν ήδη από την εποχή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ως δημιούργημα λοιπόν τρίτων (κατ’άλλους προτεκτοράτο) έχει δημιουργήσει σχέσεις εξάρτησης οικονομικές και πολιτισμικές. 

Η νεοαποικιοκρατία είναι η εκμετάλλευση των λιγότερο αναπτυγμένων χωρών από τις αναπτυγμένες με έμμεσους τρόπους. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η νεοαποικιοκρατία αποτελεί μία εξέλιξη του καπιταλισμού όπου οι καπιταλιστικές δυνάμεις (έθνη και επιχειρήσεις) επιβάλλονται στα πιο αδύναμα έθνη μέσω του ενεργειών του διεθνούς καπιταλισμού αντί με μεθόδους άμεσης επιβολής. 

Η πολιτισμική αποικιοκρατία αποτελεί τμήμα της νεοαποικιοκρατικής θεωρίας μαζί με την παγκοσμιοποίηση. Στην πολιτισμική αποικιοκρατία το κυρίαρχο έθνος ελέγχει τις αξίες του κυριαρχούμενου μέσω των ΜΜΕ, της εκπαίδευσης, της θρησκείας και της γλώσσας με σκοπό πάντα την οικονομική υποδούλωση. Στη χώρα μας αυτό μπορεί να το παρατηρήσει κάποιος με τη μόδα των γκρήκλις, των ξένων πινακίδων στα καταστήματα κοκ. (γλώσσα), με την υποβάθμιση των ιστορικών στοιχείων του έθνους (εκπαίδευση), τα ΜΜΕ (με τις αμερικάνικες σειρές και πρόσφατα με τις τούρκικες) και της θρησκείας (υποβάθμιση κυρίαρχου δόγματος στα ΜΜΕ βλ. αντικληρικαλισμός, στην εκπαίδευση -αφαίρεση χριστιανικών συμβόλων, κατάργηση προσευχής κοκ). 

Επιβάλλεται έτσι μία αποικιοκρατική νοοτροπία όπου ο κυριαρχούμενος αναπτύσσει συναισθήματα κατωτερότητας και ο κυρίαρχος θεωρείται ανώτερος γιατί ανήκει (ο κυρίαρχος) σε μία ανώτερη φυλή (θα μας σώσουν οι ξένοι που είναι «καλύτεροι» από εμάς). 

Η πολιτισμική αποικιοκρατία αποκαλείται και «μαλακή ισχύς» (soft power) και γίνεται με τρόπο που είναι ελκυστικός στον κυριαρχούμενο. Για παράδειγμα οι τούρκικες τηλεοπτικές σειρές έχουν στοιχεία που να μπορεί να ταυτισθεί ο μέσος Έλληνας με τον τούρκο ηθοποιό βλ. ντύσιμο, οικογενειακά θέματα, κατοικία κτλ. Οι σειρές αυτές χρησιμοποιούνται ως εργαλείο της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Η μη μεταγλώττισή τους έχει ως σκοπό το άκουσμα της τουρκικής γλώσσας να καταστεί οικείο στον Έλληνα οπότε σε μία πιθανή ενδεχόμενη στρατιωτική επίθεση της Τουρκίας να μην μπορεί να αντιδράσει γιατί δεν αντιδρούμε σε κάτι που έχουμε αποδεχθεί ως οικείο ή ακόμα και φιλικό. Το ίδιο έχει συμβεί και με τις αμερικανικές σειρές με αποτέλεσμα την υιοθέτηση του αμερικανικού τρόπου ζωής και σκέπτεσθαι (τα γκρήκλις ακόμα και η αλλοίωση των σημείων στίξης της ελληνικής γλώσσας αποτελούν χαρακτηριστική περίπτωση). 

Η αποικιοκρατική νοοτροπία στον καταπιεζόμενο αναπτύσσει συναισθήματα κατωτερότητας (David & Okazaki, 2006a) δημιουργώντας τα αντίστοιχα ψυχολογικά τραύματα (χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλά επίπεδα αυτοκτονίας – περίπου 30-50.000 αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης). Πόσοι δεν έχουν ακούσει Έλληνες να «αυτομαστιγώνονται» λέγοντας ότι είναι τεμπέληδες, διεφθαρμένοι κτλ. ; 

Η νεοαποικιοκρατία και η αποικιοκρατική νοοτροπία εκδηλώνεται με πέντε βασικούς τρόπους που είναι (Decena, 2014): εσωτερικευμένη πολιτισμική και εθνική κατωτερότητα (οι Ευρωπαίοι είναι «καλύτεροι» από τους Έλληνες που είναι «τεμπέληδες» και «διεφθαρμένοι»), πολιτισμική ντροπή (μετά την αρχαία Ελλάδα δεν υπήρξε τίποτα, οι νεοέλληνες δεν έχουν ιστορική συνέχεια κτλ.) διακρίσεις εντός του ίδιου του λαού (η μία κοινωνική τάξη στρέφεται εναντίον της άλλης μέσω του κοινωνικού αυτοματισμού που προωθείται από τα ΜΜΕ), τα φυσικά χαρακτηριστικά (η άρια φυλή είναι ανώτερη γιατί είναι ψηλή και ξανθιά) και το αποικιοκρατικό χρέος βάσει του οποίου οι Έλληνες θα πρέπει να είναι ευγνώμονες στους Ευρωπαίους που ήρθαν να τους «σώσουν». 

Η λύση στο πρόβλημα είναι η «αντιαποικιοκρατία» του πνεύματος. Ο Έλληνας θα πρέπει να πάψει να αισθάνεται ντροπή και να ανακτήσει την αξιοπρέπειά του. Μέσω της συλλογικότητας να αρχίσει να αποκτά κριτική σκέψη και έτσι να διασώσει όχι μόνο την εθνική του ταυτότητα αλλά και την πνευματική του υγεία. Διαφορετικά η επιβίωση θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη εάν όχι αδύνατη. 

Ενδεικτική βιβλιογραφία
David, E.J.R. & Okazaki, S. (2006a). Colonial mentality: A review and recommendation for filipino American psychology. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. 2006: 12 (1):1-16.
Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, συγγραφέας, καθηγήτρια ΜΒΑ

Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Μείωση της φορολογίας δεν σημαίνει αυτόματα αύξηση των επενδύσεων»

Ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Η Καθημερινή», με τίτλο «Η μείωση της φορολογίας και η ανάπτυξη», αναφέρεται, σε πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, όπου μεταξύ άλλων επισημαίνεi ότι η «μείωση της φορολογίας δεν σημαίνει αυτόματα αύξηση των επενδύσεων»....



Άρθρο του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης στην «Καθημερινή της Κυριακής»

Από το 2009, σε όποια χώρα της ΕΕ εφαρμόστηκε η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων δεν απέφερε επενδύσεις, τονίζει ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Η Καθημερινή», με τίτλο «Η μείωση της φορολογίας και η ανάπτυξη», ενώ σημειώνει ότι διαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών, ισχυρό πλαίσιο λειτουργίας του κράτους και παροχή τραπεζικής χρηματοδότησης με οικονομικά κριτήρια είναι «οι τρεις βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να επιτύχει η Ελλάδα προκειμένου να προσελκύσει υγιείς επιχειρηματικές επενδύσεις».

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδημητρίου, σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Σλοβενία και η Ισπανία, όπου υπήρξε μείωση των φορολογικών συντελεστών, παρατηρείται ταυτόχρονα και μείωση των επενδύσεων. Μείωση επενδύσεων παρατηρείται ακόμη και σε χώρες με χαμηλό συντελεστή (Κροατία, Πολωνία, Ρουμανία), που τον διατήρησαν χαμηλό, ενώ αντίθετα οι πλέον ανεπτυγμένες οικονομίες (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία) παρότι διατήρησαν υψηλούς φορολογικούς συντελεστές καθ΄ όλη τη διάρκεια της κρίσης, δεν αντιμετώπισαν κάμψη, αλλά μικρή άνοδο των επενδύσεών τους ως προς το ΑΕΠ.

«Ειδικότερα για την Ελλάδα, αξίζει να θυμίσουμε πως το 2006 οι φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων ήταν 29% και σταδιακά έπεσε στο επίπεδο του 20% το 2011-2012. Αυτό δεν εμπόδισε, εντούτοις, το ποσοστό των επενδύσεων στο ΑΕΠ να κατολισθήσει από το 23.7% το 2006 στο 12.6% το 2012, απόδειξη ότι καμιά μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων δεν εγγυάται επενδύσεις», τονίζει ο υπουργός Οικονομίας.

Ο υπουργός, στο άρθρο του, αναφέρεται, επίσης, και σε πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, όπου μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι «η φορολογική επιβάρυνση μιας χώρας είναι ένας από τους πολλούς, και δεν είναι πάντα ο πιο σημαντικός παράγοντας που εξετάζεται από τους δυνητικούς επενδυτές όταν σταθμίζουν τις επενδυτικές τους αποφάσεις. Εξαιρετικά σημαντικά για τους δυνητικούς επενδυτές, είναι ζητήματα σχετικά με το κόστος και τους κινδύνους που συνδέονται με τις μακροοικονομικές και επιχειρηματικές συνθήκες, το κόστος της συμμόρφωσης προς τους νόμους, τους κανονισμούς και τις διοικητικές πρακτικές, το μέγεθος της αγοράς, τις συνθήκες εργασίας, και πάνω απ΄ όλα τις ευκαιρίες κέρδους που συνδέονται με συγκεκριμένες τοποθεσίες».

Και εν κατακλείδι σημειώνει:


«Α) Η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων είναι μειωμένης αποτελεσματικότητας στην προσέλκυση επενδύσεων για τον επιπλέον λόγο ότι συμβάλλει σε μια ανταγωνιστική κούρσα προς τα κάτω των ευρωπαϊκών οικονομιών που μόνους ωφελημένους έχει τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις

Β) Για την Ελλάδα, η οποία προσφέρει πληθώρα ευκαιριών κέρδους από συγκεκριμένες τοποθεσίες (λόγω υποδομών, τουρισμού, ενέργειας και μεταφορών) και υφίσταται μεγάλες δημοσιονομικές πιέσεις δεν χρειάζεται η οικονομία παρόμοια πολιτική.

Αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι διαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών, ισχυρό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κράτους και παροχή τραπεζικής χρηματοδότησης με οικονομικά κριτήρια. Γιατί σε αυτές βασίζονται πρωτίστως οι υγιείς επιχειρηματικές επενδύσεις».