Τι προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2018 που κατατέθηκε στην Βουλή


Τι είπαν Χουλιαράκης – Βούτσης. "Τρύπα" 1,8 δις στα έσοδα του 2017. Οι εκτιμήσεις για τα βασικά μεγέθη της οικονομίας το 2018. Ποια είναι τα νέα μέτρα...

Θετικές εξελίξεις στην οικονομία προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που κατατέθηκε στην Βουλή από τον Γιώργο Χουλιαράκη, παρά την παραδοχή κυβέρνησης και δανειστών για «μαύρη τρύπα» ύψους 1,8 δις φέτος από τις φορολογικές εισπράξεις και δεδομένης της έναρξης ισχύος από την Πρωτοχρονιά του 2018 «φρέσκων» φόρων και περικοπών, συνολικής απόδοσης 1,8 δις ευρώ.

Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται στο 3,57% του ΑΕΠ το 2018 και στο 2,21% το 2017, απόδοση που θα είναι κατά 800 εκ. καλύτερη του στόχου, με την Κυβέρνηση να κάνει λόγο για νέα διανομή εφάπαξ κοινωνικού μερίσματος και για στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Μεταξύ άλλων, ο Προϋπολογισμός προβλέπει ανάπτυξη 1,8% φέτος και 2,4% του ΑΕΠ το 2018, αύξηση των εξαγωγών, της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, καθώς και μείωση της ανεργίας στο 19%.

Από την Πρωτοχρονιά του 2018 «μπαίνουν» στην ζωή μας και «φρέσκα» μέτρα ύψους 1,8 δις ευρώ, τα οποία είναι ήδη ψηφισμένα, όπως η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ σε 32 νησιά, η αύξηση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και η επιβολή τέλους διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία κι ενοικιαζόμενα δωμάτια

Αισιοδοξία Χουλιαράκη


Την αισιοδοξία του για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εξέφρασε ο Γ. Χουλιαράκης παραδίδοντας στον Πρόεδρο της Βουλής το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018. «Είναι προφανές πως αυτός είναι ο τελευταίος προϋπολογισμός των προγραμμάτων», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, επισημαίνοντας πως ο προϋπολογισμός του 2018 είναι εντός στόχων, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017 έχει μια αρκετά σημαντική υπέρβαση στα έσοδα που θα αξιοποιηθεί.

«Ελπίζουμε μέχρι να γίνει σχέδιο προϋπολογισμού και μέχρι να περάσει ο επόμενος καιρός για να το εγκρίνουμε, το Δεκέμβριο, να υπάρχουν οι καλύτερες δυνατές προβλέψεις και καλύτερες δυνατές πρόνοιες», σημείωσε από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης.

Τα βασικά μεγέθη του προσχεδίου

  1. Πρωτογενές πλεόνασμα: 3,57% του ΑΕΠ (6,671 δις ευρώ), έναντι 2,21% του ΑΕΠ (3,977 δις ευρώ) το 2017, απόδοση καλύτερη του στόχου κατά 0,5% του ΑΕΠ (823 εκ. ευρώ). Στο κείμενο του προσχεδίου αναφέρεται ότι αναμένεται "η υπέρβαση του στόχου θα επιτρέψει εφάπαξ κοινωνικό μέρισμα και επιδίωξη για στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών".
  2. Ανάπτυξη: 2,4% το 2018 (+1,8% το 2017)
  3. Ιδιωτική κατανάλωση: +2,4% (+1,8% το 2017)
  4. Δημόσια κατανάλωση: +1,4% (+1,1% το 2017)
  5. Επενδύσεις: +12,6% (+4,3% το 2017)
  6. Εξαγωγές: +4,7% (+6,7% το 2017)
  7. Εισαγωγές: +4,4% (+5,6% το 2017)
  8. Απασχόληση: +1,7% (+1,6% το 2017)
  9. Ανεργία: 19% (20,2% το 2017, 21,7% το 2016 ) 

Εκτός στόχων τα έσοδα του 2017 


Αναφορικά με την πορεία εκτέλεσης του τρέχοντος Πρϋπολογισμού, το οικονομικό επιτελείο αναμένει μεγάλη υστέρηση στις εισπράξεις φόρων, που θα φθάσει τα 1,860 δις ευρώ (υστέρηση 945 εκ. ευρώ μόνο απο τον Φόρο Εισοδήματος φυσικών προσώπων).

Τα στοιχεία που παραθέτει το οικονομικό επιτελείο αναδεικνύουν την αρνητική επίδραση στα έσοδα απο την υπερφορολόγηση. Το 2016 καταγράφηκαν εισπράξεις άμεσων φόρων 21,839 δις ευρώ, ενώ για φέτος το ύψος τους αναμένεται να είναι 20,373 δις ευρώ, όταν το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει εισπράξεις 21,525 δις ευρώ, λόγω και της μείωσης του αφορολόγητου, την αύξηση στο 100% της προκαταβολής φόρου εισοδήματος ελ. επαγγελματιών και τις αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης.

Για το 2018 αναμένονται επιπλέον εισπραξεις κατά 400 εκ. ευρώ, παρότι οι άμεσοι φόροι εκτιμάται ότι θα αποδώσουν 1,1 δις ευρώ λιγότερα απο το 2016! Οι έμμεσοι φόροι, κυρίως λόγω της χρήσης πλαστικού χρήματος, πηγαίνουν καλύτερα κι αναμένεται να εισφέρουν 27,652 δις ευρώ το 2018 (+553 εκ. ευρώ από φέτος). 

Τι θα κρίνει την πορεία του Προϋπολογισμού


Όπως σημειώνει το οικονομικό επιτελείο, «η επαλήθευση των τρεχουσών εκτιμήσεων για το 2018 εξαρτάται από την πραγματοποίηση των παρακάτω οροσήμων που ενσωματώνονται στις υποθέσεις του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου:
  1. της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ΕΜΣ, έως την ολοκλήρωση του τον Αύγουστο του 2018,
  2. της ομαλής επιστροφής της χώρας στη χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές, με την υποστήριξη των θεσμών στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος στήριξης,
  3. της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και
  4. της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών-μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας).

"Όχι" νέα μέτρα - κανονικά τα αντίμετρα


Από την Πρωτοχρονιά του 2018 «μπαίνουν» στην ζωή μας και «φρέσκα» μέτρα ύψους 1,8 δις ευρώ, τα οποία είναι ήδη ψηφισμένα και αφορούν νέους φόρους και τέλη, καθώς και μια σειρά περικοπών. Τα βασικότερα μέτρα:
  1. Κατάργηση μειωμένου ΦΠΑ σε 32 νησιά
  2. Αύξηση εισφορών επαγγελματιών
  3. Κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών
  4. Μείωση 50% στο κονδύλι για επίδομα πετρελαίου θέρμανσης
  5. Κατάργηση κάθε άλλου επιδόματος για δικαιούχους ΚΕΑ
  6. Επιβολή τέλους διαμονής σε ξενοδοχεία – ενοικιαζόμενα δωμάτια
  7. Επιβολή φόρου στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων (πχ. AirBNB)
  8. «Επιστροφή» φόρου υπεραξίας ακινήτων 15% (βαρύνει τον πωλητή)
Στο εισαγωγικό κείμενου του Προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση εμφανίζεται βέβαιη ότι η πορεία της χώρας και της οικονομίας θα είναι τέτοια που θα αποκλείσει την λήψη νέων μέτρων, όπως επιμένουν οι δανειστές, ενώ στον αντίποδα εκφράζοεται η πλήρης βεβαιότητα ότι θα τεθούν κανονικά σε εφαρμογή τα αντίμετρα, με το χαρακτηριστικό χωρίο να αναφέρει "στα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021".

Στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που θα πάρει την τελική του μορφή στις 21 Νοεμβρίου, προβλέπεται και διατήρηση μέτρων κοινωνικής πολιτικής, όπως:
  1. 760 εκ. ευρώ για 250.000 νοικοκυριά για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης
  2. 320 εκ. ευρώ: για προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.
  3. 100 εκ. ευρώ: για προστασία κύριας κατοικίας υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Η επένδυση του Ελληνικού, η κυβέρνηση και οι αρχαιολόγοι

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε να παρακάμψει τις ενστάσεις του ΚΑΣ με μια απόφαση του Πολιτικού Συμβουλίου που υποτίθεται ότι δεσμεύσει το κόμμα και τα στελέχη του....


Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως ο Αλέξης Τσίπρας θέλει να προχωρήσει η επένδυση στο Ελληνικό, οτιδήποτε άλλο, άλλωστε, θα ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για τη στρατηγική της προσέλκυσης των επενδύσεων.

Ωστόσο, η άποψη αυτή δεν είναι η μόνη στο κυβερνών κόμμα, υπάρχουν και άλλες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Πολιτικό Συμβούλιο εκδηλώθηκε εκνευρισμός με τις καθυστερήσεις των αρχαιολόγων, κάτι που προκάλεσε ενστάσεις από τον Νίκο Φίλη.

Είναι επίσης ενδεικτικό, όπως αναφέρει το real.gr, πως ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης με αφορμή δημοσιεύματα για την αναβολή της απόφασης και στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΑΣ, υπερασπίστηκε απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή το έργο των αρχαιολόγων και την ανάγκη προστασίας για τη πολιτιστική μας κληρονομιά, και είπε για τα δημοσιεύματα πως «είναι ντροπή αυτά που γράφονται» για να καταλήξει λέγοντας ότι η κυβέρνηση λέει «»ναι» στις επενδύσεις, αλλά με κανόνες».

Ο Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε να παρακάμψει τέτοιες ενστάσεις με μια απόφαση του Πολιτικού Συμβουλίου που υποτίθεται ότι δεσμεύσει το κόμμα και τα στελέχη του.

Στην απόφαση αυτή αναφέρεται, ότι «το Πολιτικό Συμβούλιο ομόφωνα επαναλαμβάνει την πλήρη υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ για την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων ενεργειών για την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης», υπενθυμίζει «τη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του ΚΑΣ και την ανάγκη ταχύτατα να ληφθούν οι αναγκαίες διαδικαστικές αποφάσεις ώστε να μην τεθεί σε διακινδύνευση η υλοποίηση της επένδυσης» και «δηλώνει την αποφασιστικότητα του κόμματος να υποστηρίξει κάθε αναγκαία κυβερνητική πρωτοβουλία ώστε να εκκινήσει ταχύτατα η υλοποίηση της επένδυσης».

Από την απόφαση γίνεται σαφές πως η κυβέρνηση θέλει να κινηθεί ταχύτατα στο θέμα του Ελληνικού. Στο πνεύμα αυτό, ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας δήλωσε στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Χατζηνικολάου, πως την Τρίτη θα ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές πως είναι δυνατόν να παρακαμφθεί το ΚΑΣ, και άλλωστε, η απόφαση του ΚΑΣ περί κήρυξης του χώρου ως αρχαιολογικού ή μη, δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα.

Επικίνδυνη Κοινωνία – Διαφθορά, Βία και Παγκοσμιοποίηση

«Στην κοινωνία όπου δεν συνυπάρχουν μεγάλος πλούτος και μεγάλη φτώχεια διαμορφώνονται τα πιο υγιή ήθη, γιατί εκεί δεν ευδοκιμούν ούτε η αλαζονεία, ούτε η αδικία ούτε ο φθόνος».
Πλάτων


της Φωτεινής Μαστρογιάννη (*)
  
Η «ανάπτυξη» είναι μία λέξη της μόδας στη χώρα μας και θεωρείται ως η λύση στο οικονομικό της πρόβλημα. Τι είδους ανάπτυξη όμως έχει επιτευχθεί στις διάφορες χώρες του κόσμου; Η «ανάπτυξη» ενίσχυσε το εισόδημα κάποιων (λίγων) σε παγκόσμια κλίμακα ενώ αντίθετα μείωσε το εισόδημα των περισσότερων. Αυτού του τύπου «ανάπτυξη» δημιούργησε τον καταναλωτισμό, την αστικοποίηση, το μεγαλύτερο διαχωρισμό των κοινωνικών τάξεων αλλά και την αδικία, την ανισότητα, τη βία και τη διαφθορά.

Στην Ελλάδα αυτή η ανισότητα, η αδικία και η διαφθορά είναι μία παλιά ιστορία. Γράφει ο Κυριάκος Σιμόπουλος: «Το κυριότερο γνώρισμα της ελληνικής κοινωνίας είναι το χαμηλό αναπτυξιακό επίπεδο και οι μεγάλες ανισότητες, φυσική συνέπεια των εθνικών περιπετειών, των επεμβάσεων και της εξάρτησης…Το ελληνικό κοινωνικό τοπίο: μια μικρή ομάδα προνομιούχων που κυριαρχεί επί ενάμισι αιώνα σε ένα κόσμο μαζικής φτώχειας. Αυτή η προκλητική ανισότητα, με τη συνεπικουρία εξωγενών παραγόντων, διαιώνισε τη στασιμότητα της κοινωνίας και τις εσωτερικές βίαιες αντιπαραθέσεις».

Παράλληλα με αυτή την ανάπτυξη των λίγων, ο Ούλριχ Μπεκ (1992) ανέφερε ότι αναπτύσσεται μία «επικίνδυνη κοινωνία», μία κοινωνία που χαρακτηρίζεται από ολοένα και αυξανόμενη αβεβαιότητα και εργασιακή ανασφάλεια καθώς και από έλλειψη γνώσης για το περίπλοκο πλέον περιβάλλον της καθημερινότητας (βλ.χρήση έξυπνων κινητών, Η/Υ κοκ).

Σε μία τέτοια κοινωνία αναπτύσσεται η διαφθορά που οφείλεται στην κακού τύπου «ανάπτυξη» με την αυξημένη ανισότητα και κοινωνική αδικία, στη βία που δημιουργεί η καταπιεστική καθημερινότητα του ατόμου αλλά και στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση και στη Νέα Τάξη Πραγμάτων.

Η βία αναπτύσσεται ιδιαίτερα σε κοινωνίες που δέχονται γρήγορες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές (όπως η Ελληνική γι’αυτό και η αύξηση της εγκληματικότητας). Τα τρομοκρατικά χτυπήματα στις διάφορες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι δείγμα αυτής της βίας αλλά βία είναι και η διαρκής αστυνόμευση της κοινωνίας ως αντίδραση για τα χτυπήματα αυτά (και όχι μόνο). Βία είναι και ο κατευθυνόμενος κοινωνικός αυτοματισμός όπου οι κοινωνικές ομάδες έρχονται σε αντιπαράθεση. Δεν υπάρχει αλληλεγγύη και η βία υπερισχύει της ηθικής και της αίσθησης της κοινότητας («ο καθένας για την πάρτη του»).

Η βία γίνεται χρόνια όταν το κράτος είναι αδύναμο (το παρατηρούμε όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα όπου ο οπορτουνισμός και ο ατομικισμός αλλά και το μίσος και ο φθόνος για τους άλλους αυξάνεται διαρκώς) αλλά και όταν το κράτος είναι πολύ δυνατό αλλά έχει προκληθεί αντίθεση εντός του (βλ. την εσωτερική κατάσταση των ΗΠΑ με τις διαμαρτυρίες εναντίον του Τραμπ και πιθανολογώ και της Γερμανίας εντός σύντομου χρονικού διαστήματος).

Σε τέτοιες συνθήκες, η διαφθορά αποτελεί μέρος του συστήματος όπως το έχουμε βιώσει πολύ καλά στην Ελλάδα πριν και κατά διάρκεια της κρίσης. Αποτελεί μέρος του συστήματος γιατί ειδικά για τα άτομα που δεν έχουν μεγάλη δύναμη αποτελεί τρόπο επιβίωσης βλ. «γρηγορόσημο» για την πιο γρήγορη διευθέτηση ζητημάτων και παράκαμψη της εχθρικής προς τον πολίτη γραφειοκρατίας, φακελάκια γιατρών, ρουσφέτι στον βουλευτή κοκ.

Η διαφθορά αποκτά τους άτυπους πλην ισχυρούς κανόνες της π.χ. εάν δεν δώσει ο πολίτης φακελάκι στον γιατρό η εγχείρηση θα καθυστερήσει, ο γιατρός δεν θα προσέξει μετεγχειρητικά τον ασθενή, ο γιατρός του ΕΟΠΥΥ δεν θα εξετάσει αλλά εμμέσως πλην σαφώς θα παραπέμψει τον ασθενή στο ιδιωτικό του ιατρείο κοκ. Το φακελάκι εάν δεν είναι υπό την μορφή χρημάτων θα είναι υπό την μορφή «δώρου». Υπόψη ότι η διαφθορά κατ’αυτό τον τρόπο συμβαίνει σε παγκόσμια κλίμακα και αποτελεί άλλο ένα από τα χαρακτηριστικά της παγκοσμιοποίησης.

Η παγκοσμιοποίηση και η «ανάπτυξη» αυτού του τύπου έχουν ως βάση τους τον νεοφιλελευθερισμό ο οποίος στηρίζεται από κέντρα όπως είναι το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με τις τοπικές (οικονομικοπολιτικές) ελίτ οι οποίες κάποιες φορές εμφανίζονται και ως «σοσιαλιστικές».

Η παγκοσμιοποίηση καταστρέφει την τοπική κουλτούρα και την οικονομική δομή π.χ. οι συνεταιριστικές και κοινοτικές μορφές οικονομίας εξαφανίζονται όπως και οι μικρές επιχειρήσεις, οι άνθρωποι ενστερνίζονται αντιλήψεις όπως είναι το κυνήγι του χρήματος διαβρώνοντας έτσι τις υπάρχουσες ηθικές αξίες και δημιουργώντας την «ηθική» του καταναλωτισμού, της ανισότητας και της αδικίας όπου επιτυχημένος θεωρείται ο αποκτών με κάθε τρόπο, ακόμα και ανήθικο, χρήματα.

Η διαφθορά λοιπόν είναι το σύμπτωμα και όχι η αιτία της αρρώστιας όπως πολλοί υποστηρίζουν, αποκτά δε δομική μορφή σε «αποτυχημένα» κράτη όπως κατέστη η Ελλάδα όπου οι έννοιες της αλληλεγγύης και της πραγματικής φιλίας δεν υφίστανται χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν υφίσταται και σε κράτη που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομικο-πολιτική κατάσταση.

Η παγκοσμιοποίηση είναι ο κυριότερος λόγος μαζί με την χαοτική κατάσταση που επικρατεί την οποία πολλές φορές προκαλούν οι ίδιες οι κυβερνώντες με την υποστήριξη που λαμβάνουν από το αδιαφανές τραπεζικό σύστημα και την υποστήριξη κάποιων λίγων πλούσιων χωρών. Τα εγκλήματα που πραγματοποιούνται εις βάρος των λαών είναι υπερεθνικά ως αποτέλεσμα του οικονομικού συστήματος της παγκοσμιοποίησης ενώ η εθνική κυριαρχία εξαφανίζεται συνεχώς. Την εξαφάνιση της εθνικής κυριαρχίας επεσήμανε και ο Μακρόν πρόσφατα στην ομιλία του στην Πνύκα (χώρο που ως νέοι υποτελείς παραχωρήσαμε) «Η πραγματική εθνική κυριαρχία πρέπει να δημιουργηθεί μέσα στην Ευρώπη».

Η διαφθορά λοιπόν αποτελεί μέρος του συστήματος το οποίο με την αυξανόμενη ανισότητα και φτώχεια για το μεγάλο μέρος του πληθυσμού και τον άκρατο καταναλωτισμό για το άλλο όχι μόνο υποβαθμίζει τη δημοκρατία και επιβάλλει τον απολυταρχισμό αλλά και δημιουργεί μία παγκοσμιοποιημένη εγκληματική κοινωνία (Bauman,2004).

Oποιαδήποτε μέτρα για την καταπολέμησή της διαφθοράς βλ. νέοι νόμοι, καλύτερη αστυνόμευση κτλ. είναι ημίμετρα γιατί το πρόβλημα είναι το ίδιο το σύστημα, το οποίο μπορεί να αλλάξει μόνο εάν οι άνθρωποι καταλάβουν το πρόβλημα και θελήσουν να το αλλάξουν όχι όμως ακολουθώντας κάποιες ξεπερασμένες ιδεολογίες.

Η συστημική προσέγγιση, κατά πολλούς, αποτελεί το ιδανικό μέσο για την καταπολέμηση της διαφθοράς και το ίδιο ισχύει για την πολλά υποσχόμενη ωστόσο ανέφικτη, με το υπάρχον νεοφιλελεύθερο οικονομικό σύστημα, «ανάπτυξη». 

 (*) Η Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, καθ. ΜΒΑ, συγγραφέας
(πηγή: f. mastroyanni.blog)

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ προσωρινός υπουργός Οικονομικών

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ θα αναλάβει τα καθήκοντα του υπουργού Οικονομικών, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης...


 

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ θα αναλάβει τα καθήκοντα του υπουργού Οικονομικών, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης και οριστεί ο αντικαταστάτης του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ο οποίος αναμένεται να εκλεγεί Πρόεδρος του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Sueddeutsche Zeitung και της Ραδιοφωνίας Νοτιοδυτικής Γερμανίας (SWR), ο κ. Αλτμάιερ, εκ των στενότερων συνεργατών της καγκελαρίου Μέρκελ, θα είναι «μεταβατικός υπουργός Οικονομικών».

Χθες αποχώρησε από το υπουργείο Εργασίας η Αντρέα Νάλες, η οποία έγινε επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Σοσιαλδημοκρατών. Μεταβατικά, το χαρτοφυλάκιο ανέλαβε η Καταρίνα Μπάρλεϊ (SPD), υπουργός για θέματα Οικογένειας.

Επισημαίνεται ότι η σημερινή κυβέρνηση ασκεί κανονικά τα καθήκοντά της μέχρι τις 24 Οκτωβρίου, οπότε και αρχίζει και τυπικά η επόμενη κοινοβουλευτική περίοδος.

O Σόιμπλε φεύγει, το Eurogroup και η λιτότητα μένουν

Μετά την αποχώρηση του B. Σόιμπλε από το Eurogroup αναμένονται κι άλλες αποχωρήσεις υπουργών το 2018. Το ερώτημα είναι, εάν θα παραμείνει η σκληρή πολιτική λιτότητας. Ο Ζ.Κ. Γιούνκερ απαντά θετικά...


Το νέο κτήριο στις Βρυξέλλες, όπου συνεδριάζει συνήθως το Συμβούλιο Κορυφής και γίνονται οι περισσότερες συνεντεύξεις τύπου και του Eurogroup, το ξέρει απέξω και ανακατωτά ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Αμέτρητες φορές σε κάθε Eurogroup διέσχισε τους δαιδαλώδεις διαδρόμους του για να κάνει δηλώσεις, ήταν πάντα παρών και ακριβής στην ώρα του. Αλλά δεν θα χρειαστεί στο μέλλον. Το επόμενο προγραμματισμένο Eurogroup αρχές Οκτωβρίου, στο οποίο θα συμμετάσχει ο αποχωρών γερμανός υπουργός Οικονομικών θα γίνει στο Λουξεμβούργο, όπου το κτήριο είναι μικρότερο. Κι εάν όλα εξελιχθούν σύμφωνα τις προβλέψεις, η διαδρομή μέχρι την έδρα του γερμανικού κοινοβουλίου θα είναι ακόμη πιο σύντομη.

«Θα συνεχιστεί η πολιτική λιτότητας»


Μετακινούμενος στην προεδρία του Reichstag ο Σόιμπλε δεν αφήνει πίσω του «συντρίμμια». Υπάρχουν πολλοί ομόλογοί του που ασπάζονται τη σκληρή πολιτική λιτότητας. Αλλά και υψηλά ιστάμενοι σε θεσμικά όργανα. Όπως ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ. Ερωτηθείς πρόσφατα σε μια εκδήλωση στο Μόναχο εάν με την αποχώρηση Σόιμπλε θα «αποχωρήσει» και η αυστηρή γραμμή λιτότητας, κάτι που θα έκανε τους Έλληνες να χαρούν, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απάντησε ως εξής σύμφωνα με την εκπρόσωπό του: «Η γραμμή λιτότητας θα συνεχιστεί από εκείνους που μαζί με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε την προώθησαν». Αλλά ποιοι χειρίστηκαν τη δημοσιονομική κρίση; Εκτός από τον Β. Σόιμπλε και άλλους ομολόγους του από χώρες του ευρώ, σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι Φιλελεύθεροι (FDP), οι οποίοι βρίσκονταν στο γερμανικό κοινοβούλιο τα κρίσιμα χρόνια από το 2009 μέχρι το 2013.

Οι εμπειρογνώμονες εικάζουν από τώρα ότι σε περίπτωση που οι Φιλελεύθεροι αναλάβουν το υπουργείο Οικονομικών, οι επενδυτές θα ζητήσουν υψηλότερα ασφάλιστρα κινδύνου για ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, υπό την προϋπόθεση ότι σε μια τρικομματική κυβέρνηση συνασπισμού Τζαμάικα καταφέρουν να επιβάλουν τον πυρήνα εξαγγελιών από το εκλογικό τους πρόγραμμα: μεταξύ άλλων τη δυνατότητα εξόδου μιας χώρας από το ευρώ, αλλά όχι από την ΕΕ, νομοθετικό εργαλείο για τη χρεοκοπία μιας χώρας και την αποτροπή της κοινοτικοποίησης των χρεών. Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να πει μετά βεβαιότητας τι από όλα αυτά θα κατοχυρωθεί στη συμφωνία διακυβέρνησης μεταξύ της Χριστιανικής Ένωσης με το FDP και τους Πράσινους. Είναι ζήτημα διαπραγματεύσεων.

Ένας άλλος αστάθμητος παράγοντας είναι και το ποιοι υπουργοί Οικονομικών θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Μαζί με τον Σόιμπλε φαίνεται ότι θα αποχωρήσει και ο Γερούν Ντάϊσελμπλουμ, το κόμμα του οποίου δεν ανήκει στη νέα υπό σύσταση ολλανδική κυβέρνηση. Στους αποχωρούντες ανήκει και ο Ισπανός Λούις ντε Γκίντος. Προαλείφεται για αντιπρόεδρος της ΕΚΤ, στη θέση του Βίτορ Κονστάντσιο. Όσο για τον Ιταλό Πιερ Κάρλο Πάντοαν, το πολιτικό του μέλλον είναι άδηλο λόγω των βουλευτικών εκλογών στις αρχές του 2018 στην Ιταλία. Με την αποχώρηση του Σόιμπλε θα οδηγηθούν κατ´ ανάγκη σε αναθεώρηση των θέσεών τους χώρες, που στήριξαν την πολιτική λιτότητας του γερμανού υπουργού Οικονομικών, και λόγω των δικών τους μέτρων λιτότητας θεωρούσαν πολύ εφεκτική τη στάση του Eurogroup απέναντι στην Ελλάδα το 2015. Σε αυτές τις χώρες ανήκουν η Φινλανδία και οι χώρες της Βαλτικής.

Κεντρικό ρόλο φαίνεται να αποδίδεται στον γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ. Ορισμένα δημοσιεύματα τον φέρουν ως διάδοχο του Ντάϊσελμπλουμ. Ως επικεφαλής του Eurogroup και με αφετηρία τη γερμανογαλλική πρωτοβουλία για το μέλλον της ΕΕ θα μπορούσε να παίξει ρόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στην εμμονική προσήλωση του ευρωπαϊκού βορρά στην σκληρή πολιτική λιτότητας και τους οπαδούς μιας χαλαρής δημοσιονομικής πολιτικής του νότου.

Ανακατατάξεις προσώπων και θέσεων


Ένας άλλος αστάθμητος παράγοντας είναι και το ποιοι υπουργοί Οικονομικών θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Μαζί με τον Σόιμπλε φαίνεται ότι θα αποχωρήσει και ο Γερούν Ντάϊσελμπλουμ, το κόμμα του οποίου δεν ανήκει στη νέα υπό σύσταση ολλανδική κυβέρνηση. Στους αποχωρούντες ανήκει και ο Ισπανός Λούις ντε Γκίντος. Προαλείφεται για αντιπρόεδρος της ΕΚΤ, στη θέση του Βίτορ Κονστάντσιο. Όσο για τον Ιταλό Πιερ Κάρλο Πάντοαν, το πολιτικό του μέλλον είναι άδηλο λόγω των βουλευτικών εκλογών στις αρχές του 2018 στην Ιταλία. Με την αποχώρηση του Σόιμπλε θα οδηγηθούν κατ´ ανάγκη σε αναθεώρηση των θέσεών τους χώρες, που στήριξαν την πολιτική λιτότητας του γερμανού υπουργού Οικονομικών, και λόγω των δικών τους μέτρων λιτότητας θεωρούσαν πολύ εφεκτική τη στάση του Eurogroup απέναντι στην Ελλάδα το 2015. Σε αυτές τις χώρες ανήκουν η Φινλανδία και οι χώρες της Βαλτικής.

Κεντρικό ρόλο φαίνεται να αποδίδεται στον γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ. Ορισμένα δημοσιεύματα τον φέρουν ως διάδοχο του Ντάϊσελμπλουμ. Ως επικεφαλής του Eurogroup και με αφετηρία τη γερμανογαλλική πρωτοβουλία για το μέλλον της ΕΕ θα μπορούσε να παίξει ρόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στην εμμονική προσήλωση του ευρωπαϊκού βορρά στην σκληρή πολιτική λιτότητας και τους οπαδούς μιας χαλαρής δημοσιονομικής πολιτικής του νότου.
πηγή: Deutsche Welle

«Ρωσικό» κόμμα ιδρύθηκε στην Κύπρο από κυπροποιημένους ρώσους

«Ρωσικό» κόμμα με το όνομα «Εγώ ο Πολίτης» δημιουργήθηκε στην Κύπρο από Ρώσους που έχουν αποκτήσει την Κυπριακή υπηκοότητα, το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν και οι θέσεις του νέου κόμματος ...


Το νέο κόμμα δημιουργήθηκε στην Κύπρο ενώ σύντομα αναμένεται η δημοσιοποίηση των στόχων που έχει θέσει.

Η ονομασία του κόμματος είναι «Εγώ ο Πολίτης» και θα είναι ανοιχτό σε Κύπριους και ευρωπαίους πολίτες, ενώ έχει δημιουργηθεί από Ρώσους που έχουν αποκτήσει την Κυπριακή υπηκοότητα.

Το Υπουργείο Εσωτερικών ενέκρινε την εγγραφή του και στο αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουμε και τη δημοσιοποίηση των θέσεών του.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας από τα κυπριακά ΜΜΕ οι κυπροποιημένοι ρώσοι που ανέλαβαν την πρωτοβουλία της δημιουργίας «ρωσικού κόμματος» στην Κύπρο, στοχεύουν να αποκτήσουν παρουσία στα πολιτικά δρώμενα, μέσω και της συμμετοχής τους  σε βουλευτικές και δημοτικές εκλογές και με την ανάδειξη εκπροσώπων τους. Εκτιμούν πως εν δυνάμει τους ψηφοφόροι μπορεί να είναι οι 20-25 χιλιάδες ρωσόφωνοι πολίτες, που έχουν αποκτήσει κυπριακά διαβατήρια και υπηκοότητα, αλλά και πολλοί κύπριοι που εκδηλώθηκαν θετικά με την αναγγελία, ακόμη, της δημιουργίας του νέου κόμματος.