Τι προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2018 που κατατέθηκε στην Βουλή


Τι είπαν Χουλιαράκης – Βούτσης. "Τρύπα" 1,8 δις στα έσοδα του 2017. Οι εκτιμήσεις για τα βασικά μεγέθη της οικονομίας το 2018. Ποια είναι τα νέα μέτρα...

Θετικές εξελίξεις στην οικονομία προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που κατατέθηκε στην Βουλή από τον Γιώργο Χουλιαράκη, παρά την παραδοχή κυβέρνησης και δανειστών για «μαύρη τρύπα» ύψους 1,8 δις φέτος από τις φορολογικές εισπράξεις και δεδομένης της έναρξης ισχύος από την Πρωτοχρονιά του 2018 «φρέσκων» φόρων και περικοπών, συνολικής απόδοσης 1,8 δις ευρώ.

Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται στο 3,57% του ΑΕΠ το 2018 και στο 2,21% το 2017, απόδοση που θα είναι κατά 800 εκ. καλύτερη του στόχου, με την Κυβέρνηση να κάνει λόγο για νέα διανομή εφάπαξ κοινωνικού μερίσματος και για στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Μεταξύ άλλων, ο Προϋπολογισμός προβλέπει ανάπτυξη 1,8% φέτος και 2,4% του ΑΕΠ το 2018, αύξηση των εξαγωγών, της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων, καθώς και μείωση της ανεργίας στο 19%.

Από την Πρωτοχρονιά του 2018 «μπαίνουν» στην ζωή μας και «φρέσκα» μέτρα ύψους 1,8 δις ευρώ, τα οποία είναι ήδη ψηφισμένα, όπως η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ σε 32 νησιά, η αύξηση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και η επιβολή τέλους διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία κι ενοικιαζόμενα δωμάτια

Αισιοδοξία Χουλιαράκη


Την αισιοδοξία του για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εξέφρασε ο Γ. Χουλιαράκης παραδίδοντας στον Πρόεδρο της Βουλής το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018. «Είναι προφανές πως αυτός είναι ο τελευταίος προϋπολογισμός των προγραμμάτων», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, επισημαίνοντας πως ο προϋπολογισμός του 2018 είναι εντός στόχων, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017 έχει μια αρκετά σημαντική υπέρβαση στα έσοδα που θα αξιοποιηθεί.

«Ελπίζουμε μέχρι να γίνει σχέδιο προϋπολογισμού και μέχρι να περάσει ο επόμενος καιρός για να το εγκρίνουμε, το Δεκέμβριο, να υπάρχουν οι καλύτερες δυνατές προβλέψεις και καλύτερες δυνατές πρόνοιες», σημείωσε από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης.

Τα βασικά μεγέθη του προσχεδίου

  1. Πρωτογενές πλεόνασμα: 3,57% του ΑΕΠ (6,671 δις ευρώ), έναντι 2,21% του ΑΕΠ (3,977 δις ευρώ) το 2017, απόδοση καλύτερη του στόχου κατά 0,5% του ΑΕΠ (823 εκ. ευρώ). Στο κείμενο του προσχεδίου αναφέρεται ότι αναμένεται "η υπέρβαση του στόχου θα επιτρέψει εφάπαξ κοινωνικό μέρισμα και επιδίωξη για στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών".
  2. Ανάπτυξη: 2,4% το 2018 (+1,8% το 2017)
  3. Ιδιωτική κατανάλωση: +2,4% (+1,8% το 2017)
  4. Δημόσια κατανάλωση: +1,4% (+1,1% το 2017)
  5. Επενδύσεις: +12,6% (+4,3% το 2017)
  6. Εξαγωγές: +4,7% (+6,7% το 2017)
  7. Εισαγωγές: +4,4% (+5,6% το 2017)
  8. Απασχόληση: +1,7% (+1,6% το 2017)
  9. Ανεργία: 19% (20,2% το 2017, 21,7% το 2016 ) 

Εκτός στόχων τα έσοδα του 2017 


Αναφορικά με την πορεία εκτέλεσης του τρέχοντος Πρϋπολογισμού, το οικονομικό επιτελείο αναμένει μεγάλη υστέρηση στις εισπράξεις φόρων, που θα φθάσει τα 1,860 δις ευρώ (υστέρηση 945 εκ. ευρώ μόνο απο τον Φόρο Εισοδήματος φυσικών προσώπων).

Τα στοιχεία που παραθέτει το οικονομικό επιτελείο αναδεικνύουν την αρνητική επίδραση στα έσοδα απο την υπερφορολόγηση. Το 2016 καταγράφηκαν εισπράξεις άμεσων φόρων 21,839 δις ευρώ, ενώ για φέτος το ύψος τους αναμένεται να είναι 20,373 δις ευρώ, όταν το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει εισπράξεις 21,525 δις ευρώ, λόγω και της μείωσης του αφορολόγητου, την αύξηση στο 100% της προκαταβολής φόρου εισοδήματος ελ. επαγγελματιών και τις αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης.

Για το 2018 αναμένονται επιπλέον εισπραξεις κατά 400 εκ. ευρώ, παρότι οι άμεσοι φόροι εκτιμάται ότι θα αποδώσουν 1,1 δις ευρώ λιγότερα απο το 2016! Οι έμμεσοι φόροι, κυρίως λόγω της χρήσης πλαστικού χρήματος, πηγαίνουν καλύτερα κι αναμένεται να εισφέρουν 27,652 δις ευρώ το 2018 (+553 εκ. ευρώ από φέτος). 

Τι θα κρίνει την πορεία του Προϋπολογισμού


Όπως σημειώνει το οικονομικό επιτελείο, «η επαλήθευση των τρεχουσών εκτιμήσεων για το 2018 εξαρτάται από την πραγματοποίηση των παρακάτω οροσήμων που ενσωματώνονται στις υποθέσεις του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου:
  1. της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ΕΜΣ, έως την ολοκλήρωση του τον Αύγουστο του 2018,
  2. της ομαλής επιστροφής της χώρας στη χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές, με την υποστήριξη των θεσμών στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος στήριξης,
  3. της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και
  4. της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών-μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας).

"Όχι" νέα μέτρα - κανονικά τα αντίμετρα


Από την Πρωτοχρονιά του 2018 «μπαίνουν» στην ζωή μας και «φρέσκα» μέτρα ύψους 1,8 δις ευρώ, τα οποία είναι ήδη ψηφισμένα και αφορούν νέους φόρους και τέλη, καθώς και μια σειρά περικοπών. Τα βασικότερα μέτρα:
  1. Κατάργηση μειωμένου ΦΠΑ σε 32 νησιά
  2. Αύξηση εισφορών επαγγελματιών
  3. Κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών
  4. Μείωση 50% στο κονδύλι για επίδομα πετρελαίου θέρμανσης
  5. Κατάργηση κάθε άλλου επιδόματος για δικαιούχους ΚΕΑ
  6. Επιβολή τέλους διαμονής σε ξενοδοχεία – ενοικιαζόμενα δωμάτια
  7. Επιβολή φόρου στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων (πχ. AirBNB)
  8. «Επιστροφή» φόρου υπεραξίας ακινήτων 15% (βαρύνει τον πωλητή)
Στο εισαγωγικό κείμενου του Προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση εμφανίζεται βέβαιη ότι η πορεία της χώρας και της οικονομίας θα είναι τέτοια που θα αποκλείσει την λήψη νέων μέτρων, όπως επιμένουν οι δανειστές, ενώ στον αντίποδα εκφράζοεται η πλήρης βεβαιότητα ότι θα τεθούν κανονικά σε εφαρμογή τα αντίμετρα, με το χαρακτηριστικό χωρίο να αναφέρει "στα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021".

Στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που θα πάρει την τελική του μορφή στις 21 Νοεμβρίου, προβλέπεται και διατήρηση μέτρων κοινωνικής πολιτικής, όπως:
  1. 760 εκ. ευρώ για 250.000 νοικοκυριά για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης
  2. 320 εκ. ευρώ: για προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.
  3. 100 εκ. ευρώ: για προστασία κύριας κατοικίας υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Η επένδυση του Ελληνικού, η κυβέρνηση και οι αρχαιολόγοι

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε να παρακάμψει τις ενστάσεις του ΚΑΣ με μια απόφαση του Πολιτικού Συμβουλίου που υποτίθεται ότι δεσμεύσει το κόμμα και τα στελέχη του....


Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως ο Αλέξης Τσίπρας θέλει να προχωρήσει η επένδυση στο Ελληνικό, οτιδήποτε άλλο, άλλωστε, θα ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για τη στρατηγική της προσέλκυσης των επενδύσεων.

Ωστόσο, η άποψη αυτή δεν είναι η μόνη στο κυβερνών κόμμα, υπάρχουν και άλλες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Πολιτικό Συμβούλιο εκδηλώθηκε εκνευρισμός με τις καθυστερήσεις των αρχαιολόγων, κάτι που προκάλεσε ενστάσεις από τον Νίκο Φίλη.

Είναι επίσης ενδεικτικό, όπως αναφέρει το real.gr, πως ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης με αφορμή δημοσιεύματα για την αναβολή της απόφασης και στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΑΣ, υπερασπίστηκε απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή το έργο των αρχαιολόγων και την ανάγκη προστασίας για τη πολιτιστική μας κληρονομιά, και είπε για τα δημοσιεύματα πως «είναι ντροπή αυτά που γράφονται» για να καταλήξει λέγοντας ότι η κυβέρνηση λέει «»ναι» στις επενδύσεις, αλλά με κανόνες».

Ο Αλέξης Τσίπρας επιχείρησε να παρακάμψει τέτοιες ενστάσεις με μια απόφαση του Πολιτικού Συμβουλίου που υποτίθεται ότι δεσμεύσει το κόμμα και τα στελέχη του.

Στην απόφαση αυτή αναφέρεται, ότι «το Πολιτικό Συμβούλιο ομόφωνα επαναλαμβάνει την πλήρη υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ για την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων ενεργειών για την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης», υπενθυμίζει «τη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του ΚΑΣ και την ανάγκη ταχύτατα να ληφθούν οι αναγκαίες διαδικαστικές αποφάσεις ώστε να μην τεθεί σε διακινδύνευση η υλοποίηση της επένδυσης» και «δηλώνει την αποφασιστικότητα του κόμματος να υποστηρίξει κάθε αναγκαία κυβερνητική πρωτοβουλία ώστε να εκκινήσει ταχύτατα η υλοποίηση της επένδυσης».

Από την απόφαση γίνεται σαφές πως η κυβέρνηση θέλει να κινηθεί ταχύτατα στο θέμα του Ελληνικού. Στο πνεύμα αυτό, ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας δήλωσε στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Χατζηνικολάου, πως την Τρίτη θα ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές πως είναι δυνατόν να παρακαμφθεί το ΚΑΣ, και άλλωστε, η απόφαση του ΚΑΣ περί κήρυξης του χώρου ως αρχαιολογικού ή μη, δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα.

Επικίνδυνη Κοινωνία – Διαφθορά, Βία και Παγκοσμιοποίηση

«Στην κοινωνία όπου δεν συνυπάρχουν μεγάλος πλούτος και μεγάλη φτώχεια διαμορφώνονται τα πιο υγιή ήθη, γιατί εκεί δεν ευδοκιμούν ούτε η αλαζονεία, ούτε η αδικία ούτε ο φθόνος».
Πλάτων


της Φωτεινής Μαστρογιάννη (*)
  
Η «ανάπτυξη» είναι μία λέξη της μόδας στη χώρα μας και θεωρείται ως η λύση στο οικονομικό της πρόβλημα. Τι είδους ανάπτυξη όμως έχει επιτευχθεί στις διάφορες χώρες του κόσμου; Η «ανάπτυξη» ενίσχυσε το εισόδημα κάποιων (λίγων) σε παγκόσμια κλίμακα ενώ αντίθετα μείωσε το εισόδημα των περισσότερων. Αυτού του τύπου «ανάπτυξη» δημιούργησε τον καταναλωτισμό, την αστικοποίηση, το μεγαλύτερο διαχωρισμό των κοινωνικών τάξεων αλλά και την αδικία, την ανισότητα, τη βία και τη διαφθορά.

Στην Ελλάδα αυτή η ανισότητα, η αδικία και η διαφθορά είναι μία παλιά ιστορία. Γράφει ο Κυριάκος Σιμόπουλος: «Το κυριότερο γνώρισμα της ελληνικής κοινωνίας είναι το χαμηλό αναπτυξιακό επίπεδο και οι μεγάλες ανισότητες, φυσική συνέπεια των εθνικών περιπετειών, των επεμβάσεων και της εξάρτησης…Το ελληνικό κοινωνικό τοπίο: μια μικρή ομάδα προνομιούχων που κυριαρχεί επί ενάμισι αιώνα σε ένα κόσμο μαζικής φτώχειας. Αυτή η προκλητική ανισότητα, με τη συνεπικουρία εξωγενών παραγόντων, διαιώνισε τη στασιμότητα της κοινωνίας και τις εσωτερικές βίαιες αντιπαραθέσεις».

Παράλληλα με αυτή την ανάπτυξη των λίγων, ο Ούλριχ Μπεκ (1992) ανέφερε ότι αναπτύσσεται μία «επικίνδυνη κοινωνία», μία κοινωνία που χαρακτηρίζεται από ολοένα και αυξανόμενη αβεβαιότητα και εργασιακή ανασφάλεια καθώς και από έλλειψη γνώσης για το περίπλοκο πλέον περιβάλλον της καθημερινότητας (βλ.χρήση έξυπνων κινητών, Η/Υ κοκ).

Σε μία τέτοια κοινωνία αναπτύσσεται η διαφθορά που οφείλεται στην κακού τύπου «ανάπτυξη» με την αυξημένη ανισότητα και κοινωνική αδικία, στη βία που δημιουργεί η καταπιεστική καθημερινότητα του ατόμου αλλά και στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση και στη Νέα Τάξη Πραγμάτων.

Η βία αναπτύσσεται ιδιαίτερα σε κοινωνίες που δέχονται γρήγορες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές (όπως η Ελληνική γι’αυτό και η αύξηση της εγκληματικότητας). Τα τρομοκρατικά χτυπήματα στις διάφορες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι δείγμα αυτής της βίας αλλά βία είναι και η διαρκής αστυνόμευση της κοινωνίας ως αντίδραση για τα χτυπήματα αυτά (και όχι μόνο). Βία είναι και ο κατευθυνόμενος κοινωνικός αυτοματισμός όπου οι κοινωνικές ομάδες έρχονται σε αντιπαράθεση. Δεν υπάρχει αλληλεγγύη και η βία υπερισχύει της ηθικής και της αίσθησης της κοινότητας («ο καθένας για την πάρτη του»).

Η βία γίνεται χρόνια όταν το κράτος είναι αδύναμο (το παρατηρούμε όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα όπου ο οπορτουνισμός και ο ατομικισμός αλλά και το μίσος και ο φθόνος για τους άλλους αυξάνεται διαρκώς) αλλά και όταν το κράτος είναι πολύ δυνατό αλλά έχει προκληθεί αντίθεση εντός του (βλ. την εσωτερική κατάσταση των ΗΠΑ με τις διαμαρτυρίες εναντίον του Τραμπ και πιθανολογώ και της Γερμανίας εντός σύντομου χρονικού διαστήματος).

Σε τέτοιες συνθήκες, η διαφθορά αποτελεί μέρος του συστήματος όπως το έχουμε βιώσει πολύ καλά στην Ελλάδα πριν και κατά διάρκεια της κρίσης. Αποτελεί μέρος του συστήματος γιατί ειδικά για τα άτομα που δεν έχουν μεγάλη δύναμη αποτελεί τρόπο επιβίωσης βλ. «γρηγορόσημο» για την πιο γρήγορη διευθέτηση ζητημάτων και παράκαμψη της εχθρικής προς τον πολίτη γραφειοκρατίας, φακελάκια γιατρών, ρουσφέτι στον βουλευτή κοκ.

Η διαφθορά αποκτά τους άτυπους πλην ισχυρούς κανόνες της π.χ. εάν δεν δώσει ο πολίτης φακελάκι στον γιατρό η εγχείρηση θα καθυστερήσει, ο γιατρός δεν θα προσέξει μετεγχειρητικά τον ασθενή, ο γιατρός του ΕΟΠΥΥ δεν θα εξετάσει αλλά εμμέσως πλην σαφώς θα παραπέμψει τον ασθενή στο ιδιωτικό του ιατρείο κοκ. Το φακελάκι εάν δεν είναι υπό την μορφή χρημάτων θα είναι υπό την μορφή «δώρου». Υπόψη ότι η διαφθορά κατ’αυτό τον τρόπο συμβαίνει σε παγκόσμια κλίμακα και αποτελεί άλλο ένα από τα χαρακτηριστικά της παγκοσμιοποίησης.

Η παγκοσμιοποίηση και η «ανάπτυξη» αυτού του τύπου έχουν ως βάση τους τον νεοφιλελευθερισμό ο οποίος στηρίζεται από κέντρα όπως είναι το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με τις τοπικές (οικονομικοπολιτικές) ελίτ οι οποίες κάποιες φορές εμφανίζονται και ως «σοσιαλιστικές».

Η παγκοσμιοποίηση καταστρέφει την τοπική κουλτούρα και την οικονομική δομή π.χ. οι συνεταιριστικές και κοινοτικές μορφές οικονομίας εξαφανίζονται όπως και οι μικρές επιχειρήσεις, οι άνθρωποι ενστερνίζονται αντιλήψεις όπως είναι το κυνήγι του χρήματος διαβρώνοντας έτσι τις υπάρχουσες ηθικές αξίες και δημιουργώντας την «ηθική» του καταναλωτισμού, της ανισότητας και της αδικίας όπου επιτυχημένος θεωρείται ο αποκτών με κάθε τρόπο, ακόμα και ανήθικο, χρήματα.

Η διαφθορά λοιπόν είναι το σύμπτωμα και όχι η αιτία της αρρώστιας όπως πολλοί υποστηρίζουν, αποκτά δε δομική μορφή σε «αποτυχημένα» κράτη όπως κατέστη η Ελλάδα όπου οι έννοιες της αλληλεγγύης και της πραγματικής φιλίας δεν υφίστανται χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν υφίσταται και σε κράτη που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομικο-πολιτική κατάσταση.

Η παγκοσμιοποίηση είναι ο κυριότερος λόγος μαζί με την χαοτική κατάσταση που επικρατεί την οποία πολλές φορές προκαλούν οι ίδιες οι κυβερνώντες με την υποστήριξη που λαμβάνουν από το αδιαφανές τραπεζικό σύστημα και την υποστήριξη κάποιων λίγων πλούσιων χωρών. Τα εγκλήματα που πραγματοποιούνται εις βάρος των λαών είναι υπερεθνικά ως αποτέλεσμα του οικονομικού συστήματος της παγκοσμιοποίησης ενώ η εθνική κυριαρχία εξαφανίζεται συνεχώς. Την εξαφάνιση της εθνικής κυριαρχίας επεσήμανε και ο Μακρόν πρόσφατα στην ομιλία του στην Πνύκα (χώρο που ως νέοι υποτελείς παραχωρήσαμε) «Η πραγματική εθνική κυριαρχία πρέπει να δημιουργηθεί μέσα στην Ευρώπη».

Η διαφθορά λοιπόν αποτελεί μέρος του συστήματος το οποίο με την αυξανόμενη ανισότητα και φτώχεια για το μεγάλο μέρος του πληθυσμού και τον άκρατο καταναλωτισμό για το άλλο όχι μόνο υποβαθμίζει τη δημοκρατία και επιβάλλει τον απολυταρχισμό αλλά και δημιουργεί μία παγκοσμιοποιημένη εγκληματική κοινωνία (Bauman,2004).

Oποιαδήποτε μέτρα για την καταπολέμησή της διαφθοράς βλ. νέοι νόμοι, καλύτερη αστυνόμευση κτλ. είναι ημίμετρα γιατί το πρόβλημα είναι το ίδιο το σύστημα, το οποίο μπορεί να αλλάξει μόνο εάν οι άνθρωποι καταλάβουν το πρόβλημα και θελήσουν να το αλλάξουν όχι όμως ακολουθώντας κάποιες ξεπερασμένες ιδεολογίες.

Η συστημική προσέγγιση, κατά πολλούς, αποτελεί το ιδανικό μέσο για την καταπολέμηση της διαφθοράς και το ίδιο ισχύει για την πολλά υποσχόμενη ωστόσο ανέφικτη, με το υπάρχον νεοφιλελεύθερο οικονομικό σύστημα, «ανάπτυξη». 

 (*) Η Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, καθ. ΜΒΑ, συγγραφέας
(πηγή: f. mastroyanni.blog)

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ προσωρινός υπουργός Οικονομικών

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ θα αναλάβει τα καθήκοντα του υπουργού Οικονομικών, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης...


 

Ο επιτελάρχης της Καγκελαρίας Πέτερ Αλτμάιερ θα αναλάβει τα καθήκοντα του υπουργού Οικονομικών, μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης και οριστεί ο αντικαταστάτης του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ο οποίος αναμένεται να εκλεγεί Πρόεδρος του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Sueddeutsche Zeitung και της Ραδιοφωνίας Νοτιοδυτικής Γερμανίας (SWR), ο κ. Αλτμάιερ, εκ των στενότερων συνεργατών της καγκελαρίου Μέρκελ, θα είναι «μεταβατικός υπουργός Οικονομικών».

Χθες αποχώρησε από το υπουργείο Εργασίας η Αντρέα Νάλες, η οποία έγινε επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Σοσιαλδημοκρατών. Μεταβατικά, το χαρτοφυλάκιο ανέλαβε η Καταρίνα Μπάρλεϊ (SPD), υπουργός για θέματα Οικογένειας.

Επισημαίνεται ότι η σημερινή κυβέρνηση ασκεί κανονικά τα καθήκοντά της μέχρι τις 24 Οκτωβρίου, οπότε και αρχίζει και τυπικά η επόμενη κοινοβουλευτική περίοδος.

O Σόιμπλε φεύγει, το Eurogroup και η λιτότητα μένουν

Μετά την αποχώρηση του B. Σόιμπλε από το Eurogroup αναμένονται κι άλλες αποχωρήσεις υπουργών το 2018. Το ερώτημα είναι, εάν θα παραμείνει η σκληρή πολιτική λιτότητας. Ο Ζ.Κ. Γιούνκερ απαντά θετικά...


Το νέο κτήριο στις Βρυξέλλες, όπου συνεδριάζει συνήθως το Συμβούλιο Κορυφής και γίνονται οι περισσότερες συνεντεύξεις τύπου και του Eurogroup, το ξέρει απέξω και ανακατωτά ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Αμέτρητες φορές σε κάθε Eurogroup διέσχισε τους δαιδαλώδεις διαδρόμους του για να κάνει δηλώσεις, ήταν πάντα παρών και ακριβής στην ώρα του. Αλλά δεν θα χρειαστεί στο μέλλον. Το επόμενο προγραμματισμένο Eurogroup αρχές Οκτωβρίου, στο οποίο θα συμμετάσχει ο αποχωρών γερμανός υπουργός Οικονομικών θα γίνει στο Λουξεμβούργο, όπου το κτήριο είναι μικρότερο. Κι εάν όλα εξελιχθούν σύμφωνα τις προβλέψεις, η διαδρομή μέχρι την έδρα του γερμανικού κοινοβουλίου θα είναι ακόμη πιο σύντομη.

«Θα συνεχιστεί η πολιτική λιτότητας»


Μετακινούμενος στην προεδρία του Reichstag ο Σόιμπλε δεν αφήνει πίσω του «συντρίμμια». Υπάρχουν πολλοί ομόλογοί του που ασπάζονται τη σκληρή πολιτική λιτότητας. Αλλά και υψηλά ιστάμενοι σε θεσμικά όργανα. Όπως ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ. Ερωτηθείς πρόσφατα σε μια εκδήλωση στο Μόναχο εάν με την αποχώρηση Σόιμπλε θα «αποχωρήσει» και η αυστηρή γραμμή λιτότητας, κάτι που θα έκανε τους Έλληνες να χαρούν, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απάντησε ως εξής σύμφωνα με την εκπρόσωπό του: «Η γραμμή λιτότητας θα συνεχιστεί από εκείνους που μαζί με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε την προώθησαν». Αλλά ποιοι χειρίστηκαν τη δημοσιονομική κρίση; Εκτός από τον Β. Σόιμπλε και άλλους ομολόγους του από χώρες του ευρώ, σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι Φιλελεύθεροι (FDP), οι οποίοι βρίσκονταν στο γερμανικό κοινοβούλιο τα κρίσιμα χρόνια από το 2009 μέχρι το 2013.

Οι εμπειρογνώμονες εικάζουν από τώρα ότι σε περίπτωση που οι Φιλελεύθεροι αναλάβουν το υπουργείο Οικονομικών, οι επενδυτές θα ζητήσουν υψηλότερα ασφάλιστρα κινδύνου για ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, υπό την προϋπόθεση ότι σε μια τρικομματική κυβέρνηση συνασπισμού Τζαμάικα καταφέρουν να επιβάλουν τον πυρήνα εξαγγελιών από το εκλογικό τους πρόγραμμα: μεταξύ άλλων τη δυνατότητα εξόδου μιας χώρας από το ευρώ, αλλά όχι από την ΕΕ, νομοθετικό εργαλείο για τη χρεοκοπία μιας χώρας και την αποτροπή της κοινοτικοποίησης των χρεών. Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να πει μετά βεβαιότητας τι από όλα αυτά θα κατοχυρωθεί στη συμφωνία διακυβέρνησης μεταξύ της Χριστιανικής Ένωσης με το FDP και τους Πράσινους. Είναι ζήτημα διαπραγματεύσεων.

Ένας άλλος αστάθμητος παράγοντας είναι και το ποιοι υπουργοί Οικονομικών θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Μαζί με τον Σόιμπλε φαίνεται ότι θα αποχωρήσει και ο Γερούν Ντάϊσελμπλουμ, το κόμμα του οποίου δεν ανήκει στη νέα υπό σύσταση ολλανδική κυβέρνηση. Στους αποχωρούντες ανήκει και ο Ισπανός Λούις ντε Γκίντος. Προαλείφεται για αντιπρόεδρος της ΕΚΤ, στη θέση του Βίτορ Κονστάντσιο. Όσο για τον Ιταλό Πιερ Κάρλο Πάντοαν, το πολιτικό του μέλλον είναι άδηλο λόγω των βουλευτικών εκλογών στις αρχές του 2018 στην Ιταλία. Με την αποχώρηση του Σόιμπλε θα οδηγηθούν κατ´ ανάγκη σε αναθεώρηση των θέσεών τους χώρες, που στήριξαν την πολιτική λιτότητας του γερμανού υπουργού Οικονομικών, και λόγω των δικών τους μέτρων λιτότητας θεωρούσαν πολύ εφεκτική τη στάση του Eurogroup απέναντι στην Ελλάδα το 2015. Σε αυτές τις χώρες ανήκουν η Φινλανδία και οι χώρες της Βαλτικής.

Κεντρικό ρόλο φαίνεται να αποδίδεται στον γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ. Ορισμένα δημοσιεύματα τον φέρουν ως διάδοχο του Ντάϊσελμπλουμ. Ως επικεφαλής του Eurogroup και με αφετηρία τη γερμανογαλλική πρωτοβουλία για το μέλλον της ΕΕ θα μπορούσε να παίξει ρόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στην εμμονική προσήλωση του ευρωπαϊκού βορρά στην σκληρή πολιτική λιτότητας και τους οπαδούς μιας χαλαρής δημοσιονομικής πολιτικής του νότου.

Ανακατατάξεις προσώπων και θέσεων


Ένας άλλος αστάθμητος παράγοντας είναι και το ποιοι υπουργοί Οικονομικών θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Μαζί με τον Σόιμπλε φαίνεται ότι θα αποχωρήσει και ο Γερούν Ντάϊσελμπλουμ, το κόμμα του οποίου δεν ανήκει στη νέα υπό σύσταση ολλανδική κυβέρνηση. Στους αποχωρούντες ανήκει και ο Ισπανός Λούις ντε Γκίντος. Προαλείφεται για αντιπρόεδρος της ΕΚΤ, στη θέση του Βίτορ Κονστάντσιο. Όσο για τον Ιταλό Πιερ Κάρλο Πάντοαν, το πολιτικό του μέλλον είναι άδηλο λόγω των βουλευτικών εκλογών στις αρχές του 2018 στην Ιταλία. Με την αποχώρηση του Σόιμπλε θα οδηγηθούν κατ´ ανάγκη σε αναθεώρηση των θέσεών τους χώρες, που στήριξαν την πολιτική λιτότητας του γερμανού υπουργού Οικονομικών, και λόγω των δικών τους μέτρων λιτότητας θεωρούσαν πολύ εφεκτική τη στάση του Eurogroup απέναντι στην Ελλάδα το 2015. Σε αυτές τις χώρες ανήκουν η Φινλανδία και οι χώρες της Βαλτικής.

Κεντρικό ρόλο φαίνεται να αποδίδεται στον γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ. Ορισμένα δημοσιεύματα τον φέρουν ως διάδοχο του Ντάϊσελμπλουμ. Ως επικεφαλής του Eurogroup και με αφετηρία τη γερμανογαλλική πρωτοβουλία για το μέλλον της ΕΕ θα μπορούσε να παίξει ρόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στην εμμονική προσήλωση του ευρωπαϊκού βορρά στην σκληρή πολιτική λιτότητας και τους οπαδούς μιας χαλαρής δημοσιονομικής πολιτικής του νότου.
πηγή: Deutsche Welle

«Ρωσικό» κόμμα ιδρύθηκε στην Κύπρο από κυπροποιημένους ρώσους

«Ρωσικό» κόμμα με το όνομα «Εγώ ο Πολίτης» δημιουργήθηκε στην Κύπρο από Ρώσους που έχουν αποκτήσει την Κυπριακή υπηκοότητα, το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν και οι θέσεις του νέου κόμματος ...


Το νέο κόμμα δημιουργήθηκε στην Κύπρο ενώ σύντομα αναμένεται η δημοσιοποίηση των στόχων που έχει θέσει.

Η ονομασία του κόμματος είναι «Εγώ ο Πολίτης» και θα είναι ανοιχτό σε Κύπριους και ευρωπαίους πολίτες, ενώ έχει δημιουργηθεί από Ρώσους που έχουν αποκτήσει την Κυπριακή υπηκοότητα.

Το Υπουργείο Εσωτερικών ενέκρινε την εγγραφή του και στο αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουμε και τη δημοσιοποίηση των θέσεών του.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας από τα κυπριακά ΜΜΕ οι κυπροποιημένοι ρώσοι που ανέλαβαν την πρωτοβουλία της δημιουργίας «ρωσικού κόμματος» στην Κύπρο, στοχεύουν να αποκτήσουν παρουσία στα πολιτικά δρώμενα, μέσω και της συμμετοχής τους  σε βουλευτικές και δημοτικές εκλογές και με την ανάδειξη εκπροσώπων τους. Εκτιμούν πως εν δυνάμει τους ψηφοφόροι μπορεί να είναι οι 20-25 χιλιάδες ρωσόφωνοι πολίτες, που έχουν αποκτήσει κυπριακά διαβατήρια και υπηκοότητα, αλλά και πολλοί κύπριοι που εκδηλώθηκαν θετικά με την αναγγελία, ακόμη, της δημιουργίας του νέου κόμματος.

Η Ρωσία διέγραψε χρέη χωρών της Αφρικής που υπερβαίνουν τα 20 δισ. δολάρια

Ο Βλαντίμιρ Πούτιν είπε πως η διαγραφή των χρεών αυτών έγινε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που έχει σκοπό να βοηθηθούν οι πολύ φτωχές χώρες που έχουν μεγάλα χρέη... 


 

Ο ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε σήμερα, μετά τη συνάντηση που είχε με τον ομόλογο του από τη Γουινέα Αλφά Κοντέ, ότι η Ρωσία αποφάσισε να διαγράψει χρέη χωρών της Αφρικής που υπερβαίνουν τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο ρώσος πρόεδρος είπε πως η διαγραφή των χρεών αυτών έγινε στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που έχει σκοπό να βοηθηθούν οι πολύ φτωχές χώρες που έχουν μεγάλα χρέη.

Το 2016 η Ρωσία διέθεσε μέσω των δικτύων του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Interfax, στις χώρες της Αφρικής το ποσό των 5 εκατομμυρίων δολαρίων.

Στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με το πρακτορείο TASS, ο Πούτιν είχε δηλώσει ότι η Ρωσία συνεργάζεται ενεργά με τις δομές του ΟΗΕ στο ζήτημα που αφορά την ενίσχυση της σταθερής ανάπτυξης των αφρικανικών χωρών έως το 2030.

Στα μέσα Ιουνίου η Ρωσία διέγραψε το χρέος της Κιργιζίας που ανέρχονταν στα 240 εκατομμύρια δολάρια, στο πλαίσιο του προγράμματος της επίσημης βοήθειας που παρέχεται προς τη χώρα αυτή της Κεντρικής Ασίας.

Β. Αποστόλου: «Η ανάπτυξη της αλιείας αποτελεί άμεση προτεραιότητα του υπουργείου..»

Με στόχο την ανάδειξη του τομέα της αλιείας ως ενός από τους σημαντικότερους παραγωγικούς κλάδους της χώρας, που μπορεί να στηρίξει και να ενισχύσει σημαντικά την εθνική οικονομία, ξεκίνησαν σήμερα στην Καβάλα, παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλη Απόστολου, οι εργασίες της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αλιεία και Θάλασσα 2014 - 2020».


«Μέσα από Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Αλιεία και Θάλασσα", θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους πληγέντες σε τομείς όπως η προσωρινή παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων, η ίδρυση ταμείου αλληλοβοήθειας για δυσμενή καιρικά φαινόμενα και επαγγελματικά συμβάντα η ασφάλιση αποθεμάτων υδατοκαλλιέργειας» σημείωσε ο υπουργός

Με στόχο την ανάδειξη του τομέα της αλιείας ως ενός από τους σημαντικότερους παραγωγικούς κλάδους της χώρας, που μπορεί να στηρίξει και να ενισχύσει σημαντικά την εθνική οικονομία, ξεκίνησαν σήμερα στην Καβάλα, παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλη Απόστολου, οι εργασίες της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αλιεία και Θάλασσα 2014 - 2020».
Στον χαιρετισμό του ο υπουργός τόνισε ότι «είναι σημαντικό πρόγραμμα που οφείλουμε όλοι να το υπηρετήσουμε, γιατί μπορεί ν’ αποτελέσει πυλώνα ανάτασης του τομέα της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών της χώρας. Αιχμή του δόρατος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί παρά να είναι η μικρή παράκτια αλιεία, γιατί η συμβολή της δεν περιορίζεται μόνο στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της χώρας, αλλά κυρίως υπηρετεί τη διατήρηση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών».

Ο Βαγγέλης Αποστόλου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη ρύπανση του Σαρωνικού και στις επιπτώσεις που αυτή έχει στο εισόδημα των αλιέων, λέγοντας ότι μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος υπάρχουν δυνατότητες προσφοράς βοήθειας και στήριξης των αλιεργατών.

«Ένας ακόμα λόγος», σημείωσε ο υπουργός, «που μας υποχρεώνει να δώσουμε γενικότερα βάρος στην αλιεία, είναι η διαρκής δοκιμασία που υφίσταται από ανθρωπογενείς παρεμβάσεις με πρόσφατο το παράδειγμα της απώλειας εισοδήματος, στην οποία υπόκεινται ιδιαίτερα οι παράκτιοι αλιείς στην περιοχή του Σαρωνικού από την πρόσφατη ρύπανση, αλλά θα έλεγα και οι υπόλοιποι αλιείς της χώρας».

«Μέσα από Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα»», τόνισε, «θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους πληγέντες σε τομείς που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα, όπως η προσωρινή παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων, η ίδρυση ταμείου αλληλοβοήθειας για δυσμενή καιρικά φαινόμενα και επαγγελματικά συμβάντα η ασφάλιση αποθεμάτων υδατοκαλλιέργειας».

Το πρόγραμμα θα απορροφήσει συνολικούς πόρους, κοινοτικούς και εθνικούς, που υπερβαίνουν τα 520 εκατ. ευρώ, ενώ με την κινητοποίηση της ιδιωτικής συμμετοχής θα ξεπεράσουν τα 750 εκατ. ευρώ. Αυτά τα χρήματα, όπως επισήμανε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, θα αναμοχλεύσουν τον αλιευτικό χώρο και οι διαθέσιμοι πόροι θα κατευθυνθούν και θα υπηρετήσουν βασικές επιλογές στον τομέα της ανταγωνιστικότητας, της επιχειρηματικότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Μέχρι σήμερα η ενεργοποίηση του προγράμματος μέσω προσκλήσεων ξεπερνά το 60% της δημόσιας δαπάνης του, ενώ στις εντάξεις έργων η συνολική δημόσια δαπάνη έχει ανέλθει στις 21,6%.

«Πρώτιστο μέλημα μας», υπογράμμισε ο κ. Απόστολου, «θα πρέπει να είναι πλέον η απορρόφηση των πόρων και από εδώ αρχίζουμε τη μεγάλη μάχη. Δεν μείναμε όμως μόνο στην αξιοποίηση των πόρων της αγροτικής ανάπτυξης κάνουμε σημαντικές παρεμβάσεις στον αλιευτικό χώρο. Ολοκληρώσαμε ήδη το θεσμικό πλαίσιο για την καινοτομία στην αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες για τις παραγωγικές επενδύσεις και τη μεταποίηση των αλιευτικών προϊόντων, εξασφαλίσαμε την απρόσκοπτη εφαρμογή του εθνικού προγράμματος συλλογής αλιευτικών δεδομένων, ενεργοποιήσαμε τις παραγωγικές επενδύσεις στον κλάδο της αλιείας, ενώ άμεσα θα ενεργοποιηθούν και δράσεις που αφορούν τον έλεγχο της αλιείας στην ανάπτυξης κλάδων όπως της υδατοκαλλιέργειας, που οφείλω να τονίσω ότι έχει επιδείξει σημαντικές εξαγωγικές επιδόσεις».

«Επιδίωξή μας είναι», συμπλήρωσε, «η πλήρης ενεργοποίηση του συνόλου των μέτρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αλιεία και Θάλασσα» το προσεχές διάστημα, έχοντας ως κατεύθυνση τη στοχευμένη ενίσχυση του συγκεκριμένου παραγωγικού κλάδου, τη διατήρηση των υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την προστασία του περιβάλλοντος και της θαλάσσιας βιοποικιλότητας, της υγείας και της καλής διαβίωσης των ζώων και βέβαια της δημόσιας υγείας και ασφάλειας».

Ο κ. Απόστολου στη συνέχεια επισκέφθηκε το δημαρχείο και μαζί με τη δήμαρχο, Δήμητρα Τσανάκα, ξεναγήθηκε στο Μουσείο Καπνού του Δήμου Καβάλας. Το μεσημέρι θα επισκεφθεί τη λίμνη Βιστωνίδα στην περιοχή της Ξάνθης και νωρίς το απόγευμα την ιχθυόσκαλα Καβάλας, μια από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα.

Γιάννης Στουρνάρας: Σημαντικός κίνδυνος η καθυστέρηση στη Γ' αξιολόγηση

Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας μίλησε σήμερα το βράδυ σε εκδήλωση του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως η έξοδος της χώρας στις αγορές προϋποθέτει προσήλωση στους στόχους του προγράμματος και επιτάχυνση στο ρυθμό εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.

 
Την ανάγκη να υπάρξει εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των θεσμών για το είδος και τις προϋποθέσεις της στήριξης της ελληνικής οικονομίας μετά τη λήξη του προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018, επεσήμανε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας μιλώντας απόψε σε εκδήλωση του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Ο ίδιος αναγνώρισε την πρόοδο που έχει συντελεστεί στην ελληνική οικονομία, προειδοποίησε ωστόσο ότι δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού καθώς ελλοχεύουν κίνδυνοι και προκλήσεις, για να επαληθευθούν οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας για την περίοδο 2017-2019. Συγκεκριμένα, η ΤτΕ προβλέπει ότι το ΑΕΠ της χώρας θα αυξηθεί φέτος κατά 1,7%, ενώ η ανάκαμψη θα επιταχυνθεί το 2018 και το 2019 αγγίζοντας το 2,4% και 2,7% αντιστοίχως.

Ο σημαντικότερος και αμεσότερος κίνδυνος, σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ, είναι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του προγράμματος, όπως έγινε στην περίπτωση της πρώτης και δεύτερης αξιολόγησης. Κάτι τέτοιο θα πρέπει να αποφευχθεί, καθώς θα τροφοδοτούσε ένα νέο κύκλο αβεβαιότητας, η οποία θα οδηγούσε σε αναστολή των επενδυτικών σχεδίων, θα υπέσκαπτε την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας και θα εξασθενούσε τις προοπτικές διατηρήσιμης πρόσβασης του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων μετά το πέρας του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018.

Για τις τράπεζες ο κ. Στουρνάρας ήταν καθησυχαστικός αναφέροντας "ότι ουδεμία απολύτως ανησυχία δικαιολογείται για την πορεία τους". Προσέθεσε ωστόσο ότι πρέπει, να ενταθούν οι προσπάθειες των τραπεζών ώστε να επιταχυνθεί ο ρυθμός μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, δεδομένου μάλιστα ότι οι στόχοι για το 2018 και το 2019 είναι πιο φιλόδοξοι από τους φετινούς.

Εκτός από τους εσωτερικούς κινδύνους ο διοικητής της ΤτΕ ανέφερε ότι υπάρχουν σημαντικοί εξωτερικοί κίνδυνοι που συνδέονται με την ισχυροποίηση του ευρώ και την πιθανότητα επιβράδυνσης της οικονομικής ανόδου στην ευρωζώνη. Όπως επεσήμανε περαιτέρω άνοδος του ευρώ από τα σημερινά επίπεδα θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές αγαθών, καθώς και τις τουριστικές εισπράξεις, επιβραδύνοντας την προβλεπόμενη οικονομική ανάπτυξη και την ταχύτητα εξόδου από την κρίση.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι η οικονομική προσαρμογή και οι διαρθρωτικές μεταβολές των τελευταίων επτά χρόνων έχουν καταστήσει την Ελλάδα πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις και έχουν δημιουργήσει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες. Ωστόσο, όπως παρατήρησε οι εγχώριες αποταμιεύσεις δεν επαρκούν για την κάλυψη των επενδυτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας. Συνεπώς, το μεγάλο ζητούμενο σήμερα είναι η επιτάχυνση των επενδύσεων. Και μόνη οδός για να καλυφθεί το μεγάλο επενδυτικό κενό είναι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, με έμφαση στους πιο παραγωγικούς τομείς της οικονομίας.

Για το λόγο αυτό μεταξύ άλλων απαιτείται η αποφασιστική και οριστική άρση των εμποδίων που ανακύπτουν από διάφορα μικρά ή μεγάλα οργανωμένα συμφέροντα και συντεχνίες, που επιβαρύνουν το επιχειρηματικό κλίμα και δυσχεραίνουν την υλοποίηση επενδύσεων και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και ιδιωτικοποιήσεων, ακόμη και αυτών που έχουν ήδη εγκριθεί.

Τέλος όπως υποστήριξε η ήπια αναδιάρθρωση του χρέους είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα, καθώς θα ανοίξει το δρόμο για την ένταξη των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, που με τη σειρά του θα διευκολύνει τη διατηρήσιμη πρόσβαση στις αγορές και θα στηρίξει περαιτέρω την οικονομική ανάκαμψη.