Κώστας Μελάς: Ζητούμενο η ιδιωτική κατανάλωση

Συνέντευξη του καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κώστα Μελά, στην εφημερίδα ΕΠΟΧΗ και τον Παύλο Κλαυδιανό.



Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του ΚΩΣΤΑ ΜΕΛΑ, ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Τη συνέντευξη πήρε ο Παύλος Κλαυδιανός

Έχουμε πλέον ένα πρώτο αποτέλεσμα για το 2017, ότι αυξήθηκε το ΑΕΠ κατά 1,4%. Ποιος είναι ο πρώτος σχολιασμός σου;

Ναι, έχουμε πρώτη εικόνα, τα στοιχεία είναι προσωρινά, θα περιμένουμε έως τον Απρίλιο και τελικό – τελικό το καλοκαίρι. Ωστόσο, μπορούμε να διακρίνουμε και να κρίνουμε τους παράγοντες που καθόρισαν αυτό το αποτέλεσμα. Από τους θετικούς είναι, ασφαλώς, ότι οι ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου για πρώτη φορά αυξήθηκαν περίπου 28%. Οφείλεται στις επενδύσεις στις κατασκευές, στον τουρισμό, στις υποδομές κ.α. Από 20,5 δισ. το 2016 προσεγγίσαμε τα 22,6 το 2017. Το δεύτερο θετικό είναι ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 5,3%. Θετικό ασφαλώς, αλλά δεν μπορούν να αποτελέσουν τον κύριο μοχλό ανόδου της οικονομίας. Μοχλός είναι οι επενδύσεις και η κατανάλωση. Η ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, όμως, μειώθηκε κατά 0,3% και αυτό είναι το στενάχωρο του 2017 σε σχέση με το 2016, που ήταν + 0,3%. Αυτό πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις για το τι σημαίνει ακριβώς.

Να το ερμηνεύσουμε, λοιπόν, να δούμε πού οφείλεται.

Πρέπει να το αναζητήσουμε στο γεγονός ότι το διαθέσιμο εισόδημα εξακολουθεί να μειώνεται, στην υψηλή φορολογία, στη συγκράτηση της δαπάνης από τους πολίτες, είτε διότι έχουν εξαντλήσει τις αποταμιεύσεις τους –πάσης φύσεως– είτε διότι υπάρχουν ακόμη αβεβαιότητες. Βέβαια, όταν βγουν τα αναλυτικά στοιχεία θα δούμε πιο συγκεκριμένα και με ακρίβεια όλα αυτά. Η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, να σημειώσουμε, συνέβη παρά το ότι μειώθηκε αισθητά η ανεργία, δηλαδή περισσότεροι πολίτες μπορούσαν να καταναλώσουν. Εν τω μεταξύ, η άνοδος του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη ήταν 2,3% το 2017, άρα συνεχίζεται η απόκλιση.

Τα κενά που υπάρχουν στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, προϊδεάζουν για τα τελικά στοιχεία του 2017, μετά τη διόρθωση;

Ναι, κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα έχουμε διόρθωση προς τα κάτω, αλλά όπως συνάγεται από κάποια στοιχεία, προς τα πάνω, να πάμε στο 1,6%, ίσως και παραπάνω.

2018: κρίσιμο έτος


Με βάση όλα αυτά τι μπορούμε να προβλέψουμε για το 2018;

Οι τάσεις του 2017 θα συνεχιστούν, το πιο πιθανό, και το 2018, αλλά μην ξεχάσουμε την αρνητική επίδραση, σαφέστατα, της μεγάλης καθυστέρησης της δεύτερης αξιολόγησης το 2017. Το 2018 πολλά θα κριθούν από την τέταρτη αξιολόγηση, που η κυβέρνηση εργάζεται για να κλείσει γρήγορα, και κυρίως από το τι θα καθοριστεί για μετά τον Αύγουστο, το τέλος του προγράμματος, τι θα συμφωνηθεί για το χρέος. Αυτά θα επηρεάσουν και τις επενδύσεις, αλλά και την ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, θα απελευθερώσει συμπεριφορές η αίσθηση ότι πάει πια, βγαίνουμε. Αλλά από την άλλη μεριά, η ιδιωτική κατανάλωση αποτελεί το ζητούμενο. Υπάρχει πιθανότητα ότι θα συνεχίσει να συμπιέζεται, καθώς δεν διακρίνονται στοιχεία που θα ωθούν στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος. Μην ξεχνάμε το στόχο του 3,5% για πρωτογενές πλεόνασμα. Οι παράγοντες, λοιπόν, που θα επηρεάσουν είναι μεικτοί το 2018, έτος το οποίο είναι πολύ κρίσιμο.

Σύμφωνοι, διότι θα κριθεί αν υπερβούμε αυτό που καταγράφεται έως τώρα, την αργή οικονομική ανάκαμψη.

Όντως, αυτός είναι ο κίνδυνος της, όπως θα τη λέγαμε, αναπτυξιακής στασιμότητας, που επιπλέον θα ανοίγει το χάσμα με την ΕΕ. Όσο περνά ο καιρός και η κυβέρνηση εφαρμόζει το πρόγραμμα, αποκτιέται μια μεγαλύτερη εμπιστοσύνη από τους ευρωπαίους εταίρους μας και τις αγορές, πες το όπως θέλεις, και τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να υπάρξει μια καλύτερη αντιμετώπιση και από τους επενδυτές αν δοθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ελληνική διοίκηση, αν προχωρήσουν οι συμφωνημένες ιδιωτικοποιήσεις, αν σταθεροποιηθεί το τραπεζικό σύστημα, όλα αυτά τα πράγματα, τελικά, το 2018 μπορεί να αποδώσουν. Η διαδικασία, όμως, θα είναι αργή, δεν θα είναι γρήγορη.

Η τακτική των δανειστών


Εν τω μεταξύ, οι διαπραγματεύσεις για το «μετά» έχουν αρχίσει. Οι δανειστές την ίδια ώρα που δίνουν εύσημα για την έως τώρα εξέλιξη, στο τραπέζι φέρνουν ποικιλία δεσμεύσεων.

Αυτό είναι μια τακτική απ΄ την πλευρά των δανειστών, το πρώτο εξάμηνο θα υπάρχει, για όλους, μια αυξημένη επιτήρηση. Αλλ’ επειδή η Ελλάδα, σε σχέση με τις άλλες χώρες που ήταν σε πρόγραμμα, έχει μεγάλο χρέος, έχει, τελικά, και πιο μεγάλα προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα. Και επειδή το 2019 και το 2020 θα συνεχιστεί η δημοσιονομική προσαρμογή με τη μείωση του αφορολόγητου και της συνταξιοδοτικής δαπάνης, κάτι που δεν είχαν οι άλλες χώρες, αυτά προϋποθέτουν ότι θα υπάρξει υψηλότερη επιτήρηση. Δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει, είναι βέβαιο. Επομένως, με βάση και τις πληροφορίες που υπάρχουν, ανάλογα με τα δημοσιονομικά αποτελέσματα που θα προκύψουν έως τον Μάιο, θα επιχειρηθεί να μεταφερθεί ή να μειωθεί η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης. Πχ να το πάει στο 1% του ΑΕΠ ή να το μεταφέρει χρονικά.

Το επιχείρημα θα είναι η μειωμένη ζήτηση; 

Το επιχείρημα θα είναι κυρίως ότι υλοποιούνται οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, ότι τα δημοσιονομικά πάνε καλύτερα. Αυτό θα το δούμε τον Απρίλη. Ένα από τα 88 προαπαιτούμενα είναι η κατάρτιση νέου μεσοπρόθεσμου. Εκεί θα τα δούμε αυτά, θα πρέπει να γραφτούν όλα αυτά. Εκεί θα δούμε και τα αντίμετρα που προτείνει η κυβέρνηση, υπάρχει μια συνεργασία της κυβέρνησης.

Ο Ρέγκλινγκ στη συνέντευξή του την Τετάρτη αναφέρθηκε κάπως συγκεκριμένα επ’ αυτού, μίλησε για «δυνατότητα μείωσης της φορολογίας» προσθέτοντας, βέβαια, «αν τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί μέχρι τώρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών για το 2019, εφαρμοστούν».

Αυτό το ανέφερε και ο πρωθυπουργός μιλώντας στο συνέδριο της ΓΕΣΕΒΕ την Πέμπτη. Είπε ότι η φορολογία των επιχειρήσεων είναι πολύ υψηλή και θα επιχειρήσουμε μια μείωση. Όλα αυτά θα τα δούμε, επαναλαμβάνω, στο νέο μεσοπρόθεσμο.

Ανάγκη επανασχεδιασμού για τις τράπεζες


Να δούμε λίγο τις τράπεζες. Πού βρισκόμαστε τώρα; Όπως φαίνεται τα stress tests περνούν.

Ναι περνούν, δεν θα απαιτηθεί νέα ανακεφαλαιοποίηση. Το θέμα, όμως, είναι ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί για μείωση των κόκκινων δανείων μέσω πλειστηριασμών έως το τέλος του 2019, δεν νομίζω ότι είναι εύκολο να επιτευχθούν. Γι’ αυτό και όπως είδαμε ο κ. Γιάννης Στουρνάρας στην Έκθεσή του για την ελληνική οικονομία ανέφερε, για πρώτη φορά, ότι το 2019 θα χρειαστεί, ίσως, η δημιουργία μιας «κακής Τράπεζας», Bad Βank. Αυτό τι σηματοδοτεί όταν λέγεται από τον κεντρικό τραπεζίτη; Ότι υπάρχουν σκέψεις ότι αυτό το ιδιωτικό χρέος που υπάρχει στις τράπεζες, τα κόκκινα δάνεια κτλ, δεν είναι δυνατό να μειωθεί ουσιαστικά με τον τρόπο που έχουν σχεδιάσει. Αυτό, νομίζω, είναι το συμπέρασμα. Αυτό σημαίνει ότι θα πάμε σε μια πρακτική μορφή, που έπρεπε να είχε γίνει από την αρχή, μια «κακή τράπεζα» που θα απορροφήσει ένα μέρος των κόκκινων δανείων, ελαφρύνοντας από το βάρος τις τράπεζες, αλλά και τις επιχειρήσεις. Αυτές που πραγματικά δεν μπορούν να πληρώσουν.

Αυτό όμως συνεπάγεται ότι πρέπει να μπει στη διαχείριση και το κράτος, βάζοντας χρήματα.

Σαφέστατα, διότι κάποιος πρέπει να βάλει τα χρήματα κάτι που αποτελεί και ένα πρόβλημα. Αυτό, βέβαια, έπρεπε να έχει γίνει πολύ νωρίτερα, από το 2012, παράλληλα με τη μείωση του δημόσιου χρέους. Σε άλλες χώρες, που είναι ασφαλώς καπιταλιστικές, το έκαναν αυτό με επιτυχία. Εδώ δεν επιλέχθηκε για διάφορους λόγους.

Η κυβέρνηση δεν τοποθετήθηκε. Θα έπρεπε, κατά τη γνώμη σου, να το αντιμετωπίσει θετικά;

Ασφαλώς. Να το δει θετικά, χωρίς συζήτηση παρότι είναι αργά και έχουν υποστεί τεράστια κόστη, θα πρέπει να προχωρήσει η λύση αυτή. Και οι τράπεζες να μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο τους και οι επιχειρήσεις που δεν μπορούν να πληρώσουν, να αντιμετωπισθούν. Οι τράπεζες γνωρίζουν ποιος μπορεί να πληρώσει και ποιος όχι. Να σβήσουν, λοιπόν, όσα δεν μπορούν να πληρωθούν και να ρίξουν το βάρος τους σ’ αυτούς που μπορούν να πληρώσουν.

Από ό,τι αποδείχθηκε η πίεση μέσω των πλειστηριασμών κτλ οδήγησε στο Ταμείο ένα 30% και άρχισαν να πληρώνουν.

Αυτό αν θυμάσαι το τονίζαμε από παλιά, ότι ένα 30% – 35% μπορεί να πληρώσει και δεν πληρώνει. Υπήρχε μια ευθύνη εδώ χωρίς συζήτηση.
πηγή: ΕΠΟΧΗ

Που το πάει η Τουρκία του Ερντογάν;

Αξιολογώντας έναν ταραξία σε μια ανατιναγμένη περιοχή.


του Σπύρου Παναγιώτου (*)

Είναι αδύνατο να γίνει κατανοητή η πολιτική της Τουρκίας σε Αιγαίο και Κύπρο αν στην εικόνα δεν συμπεριληφθούν οι δραματικές εξελίξεις σε ολόκληρη τη Μ. Ανατολή. Αν η ματιά δεν περιλάβει την Συρία ως το μεγάλο πεδίο αντιπαράθεσης των μεγάλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων ΗΠΑ και Ρωσίας, αλλά και ως σημείο που οξύνονται οι ανταγωνισμοί και προετοιμάζονται συγκρούσεις μεταξύ ισχυρότατων περιφερειακών δυνάμεων όπως το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία, το Ιράν και βέβαια η Τουρκία.

Και ταυτόχρονα είναι δύσκολο να ερμηνευθούν τα όσα συμβαίνουν στη Συρία χωρίς να συνυπολογίσουμε ότι η πολυπλοκότητα του κουβαριού στη Μ. Ανατολή σχετίζεται με την αδυναμία των μεγάλων ιμπεριαλισμών, ιδιαίτερα των ΗΠΑ, να επιβάλλουν λύσεις σύμφωνα με τις επιλογές τους. Η παράταση του πολέμου, το άνοιγμα νέων μετώπων, οι ευμετάβλητες τριγωνικές συμμαχίες έρχονται να πιστοποιήσουν αυτήν ακριβώς την αδυναμία.

Ας συνοψίσουμε τα κρίσιμα σημεία που διαμορφώνουν τις εξελίξεις.

1. Η στρατιωτική εμπλοκή και η νίκη της Ρωσίας στο πόλεμο κατά του ISIS δεν διέσωσε απλά μια φιλική της κυβέρνηση αλλά ματαίωσε τα σχέδια των ΗΠΑ για πλήρη έλεγχο της Μ. Ανατολή τροποποιώντας υπέρ της την επιρροή και το συσχετισμό ισχύος στην περιοχή.

2. Η ματαίωση των αμερικάνικων σχεδίων και η απώλεια συμμάχων δεν σήμαναν την οριστική αποχώρηση των ΗΠΑ από την περιοχή. Αντίθετα ενίσχυσαν την συμμαχία τους με Ισραήλ και Σαουδική Αραβία, επέβαλαν τη διχοτόμηση της Συρίας με την παραμονή στρατιωτικών δυνάμεων τους στην Β.Δ. περιοχή της και επέτειναν την «υιοθέτηση» των Κούρδων με στόχο τη δημιουργία μιας ελεγχόμενης κουρδικής κρατικής οντότητας που, ως άλλο Ισραήλ, θα διασφαλίζει τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή.

3. Οι αμερικάνικοι σχεδιασμοί και η κατάληξη τους σε, έστω και προσωρινό, συμβιβασμό με τη Ρωσία οδηγούν στην επαναχάραξη των συνόρων στη Μ. Ανατολή.

4. Καμιά από τις ισχυρές περιφερειακές δυνάμεις, Ισραήλ, Τουρκία, Σαουδικής Αραβία δεν αισθάνεται ήσυχη από τις εξελίξεις. Όλες επεμβαίνουν ενεργά στα νέα δεδομένα με τους δικούς τους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς.

Η παρουσία του 6ου στόλου εξασφαλίζει τα συμφέροντα της EXXON στη Κύπρο και απαιτεί «ακριβοδίκαιη μοιρασιά» με διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας

Η Τουρκία μπροστά σε διλήμματα, κίνδυνους και επιλογές


Η αλλαγή συνόρων στην Μέση Ανατολή συνιστά κίνδυνο που αφορά και την Τουρκία. Το σχέδιο δημιουργίας κουρδικού κρατιδίου στη Β.Δ. Συρία κλείνει, εν δυνάμει, τη δυνατότητα συγκρότησης ενός μεγαλύτερου μορφώματος που θα περιλαμβάνει τους Κούρδους του Ιράκ και της Ν.Α. Τουρκίας. Αυτό συνιστά «κόκκινο πανί» για την συντριπτική πλειονότητα του πολιτικού κόσμου της Τουρκίας και όχι μόνο για τον Ερντογάν. Τα όσα λέγονται για «φραστικές απειλές» εσωτερικής κατανάλωσης δεν στηρίζονται στα πραγματικά δεδομένα.

Η αμφισβήτηση της συνθήκης της Λωζάννης, που αφορά τα σύνορα τόσο στο Αιγαίο όσο και στη Μ. Ανατολή, διατυπώθηκε από την Τουρκία ως επιθετική γραμμή έναντι μιας ενδεχόμενης συρρίκνωσης της. Οι αναφορές Ερντογάν στα «σύνορα της καρδιάς μας», οι διεκδικήσεις σε Θράκη, Αιγαίο, Κύπρο, η προσπάθεια δημιουργίας «μουσουλμανικού τόξου» στη Βαλκανική, η ενεργή εμπλοκή στην Αφρική, η απόπειρα ανάδειξης του σε ηγέτη του μουσουλμανικού κόσμου αποτελούν στοιχεία μιας ενιαίας ενεργητικής διπλωματίας που αποσκοπεί να απαντήσει με επέκταση έναντι των αμερικάνικων σχεδίων συρρίκνωσης της Τουρκίας.

Και η πρόκληση είναι τόσο ισχυρή που οδηγεί την Τουρκία σε ανοικτή αντιπαράθεση με ΗΠΑ και Ε.Ε. με βασικό αντικείμενο την αναγνώριση της ως μιας ισχυρής οικονομικής και γεωπολιτικής δύναμης με λόγο και συμφέροντα στην περιοχή.

Η στρατηγική της Τουρκίας εδράζεται σε δύο άξονες. Πρώτα στην εκμετάλλευση του οικονομικού της μεγέθους και της γεωγραφικής της θέσης που την καθιστούν κρίσιμους παράγοντες των σχεδιασμών μιας βαθιά διχασμένης Δύσης. Οι διμερείς οικονομικές συμφωνίες με όλες τις χώρες της Ε.Ε. και η κοινή στάση του Δυτικού κόσμου να κρατούν χαμηλούς τόνους έναντι των Τουρκικών προκλήσεων, ώστε να μην απολεσθεί πλήρως η Τουρκία, μαρτυρούν τις ζυγισμένες δυνατότητες της τουρκικής διπλωματίες.
 
Δεύτερος άξονας της τουρκικής διπλωματίας είναι το τολμηρό οικονομικό, στρατιωτικό και γεωπολιτικό άνοιγμα προς την Ρωσία. Όλοι οι διεθνείς παράγοντες γνωρίζουν ότι η «συμμαχία» Ρωσίας Τουρκίας έχει μικρό βάθος. Άλλωστε τις δύο χώρες χωρίζουν σημαντικές διαφορές σε κρίσιμα ζητήματα. Διαφορές στην ρωσική πολιτική στην Ουκρανία, στις χώρες της Κασπίας ακόμα και στο μέλλον της Συρίας και του Άσαντ. Οι αντιθέσεις αυτές δεν πρόκειται να μένουν κάτω από το χαλί για μεγάλο διάστημα.

Προς στιγμή όμως η «συμμαχία» Ρωσίας-Τουρκίας εξυπηρετεί ταυτόχρονα Πούτιν και Ερντογάν. Ο πρώτος έχει πετύχει μια ορισμένη διάσπαση της συνοχής στην Ν.Α. πτέρυγα του ΝΑΤΟ που αποτελεί ανάσα στην προσπάθεια περικύκλωσης της Ρωσίας αλλά και στη στρατηγική του στη Μ. Ανατολή. Αξιοποιεί την Τουρκία έναντι ανεκτών, μέχρι στιγμής, ανταλλαγμάτων. Ο Ερντογάν από την πλευρά του βλέπει το άνοιγμα του στην Ρωσία ως παράγοντα που του έδωσε πλεονεκτήματα στην περιοχή. Πήρε δύο φορές «πράσινο φως» για μια παράνομη στρατιωτική εισβολή στη Συρία που του επιτρέπει να ελπίζει ότι θα έχει λόγο στην τελική διαμόρφωση του τοπίου στη περιοχή. Ενισχύθηκε με όπλα τελευταίας τεχνολογίας που τον καθιστά υπολογίσιμη στρατιωτική δύναμη έναντι των ανταγωνιστών του, Ισραήλ, Σαουδική Αραβία, Αίγυπτο κ.λπ. Αξιοποιεί το άνοιγμα του σε Πούτιν με ένα ατελείωτο παζάρι με τη Δύση και τις ΗΠΑ από το οποίο έχει μέχρι σήμερα ορατά και ως ένα βαθμό θετικά αποτελέσματα. Ας το δούμε…

Αντιπαροχές δυτικά


Η σταθερή, μελετημένη και τολμηρά αποφασιστική τουρκική διπλωματία μετρά ήδη επιτυχίες. Έχει επιβάλλει, παρά την κατάφωρη παραβίαση κάθε έννοιας Διεθνούς Δικαίου, να τις αναγνωρίζονται δικαιώματα που δεν της ανήκουν και τα οποία απορρέουν από την ισχύ της ως μεγάλη δύναμη. Είναι εκκωφαντική η σιωπή της Δύσης και της Ανατολής στα καθημερινά φαινόμενα αμφισβήτησης των συνόρων στο Αιγαίο, υποτιθέμενο ανατολικό σύνορο της Ε.Ε.

Είναι εκκωφαντική η σιωπή της διεθνούς κοινότητας μπροστά στην απόπειρα βύθισης του σκάφους της ελληνικής ακτοφυλακής στα Ίμια και πιο πρόσφατα στην ομηρεία των δύο Ελλήνων στρατιωτικών στον Έβρο.

Είναι η ιταλική κυβέρνηση που αποφάσισε την αποχώρηση του γεωτρύπανου της ENI από την κυπριακή ΑΟΖ αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από μια νόμιμη διεθνή εμπορική συμφωνία και ανακαλύπτοντας ξαφνικά διπλωματικές εμπλοκές. Τόσο που καθιστά νόμιμη τη σκέψη ότι ήταν σχεδιασμένη η παραχώρηση οικοπέδων της κυπριακής ΑΟΖ σε δυνάμεις που με τη στάση τους θα δικαιολογούσαν εκ των υστέρων της τουρκικές επιδιώξεις. Ακόμα και η αποφασιστικότητα της EXXON να προχωρήσει το δικό της πρόγραμμα στο Οικόπεδο 10, με την συνδρομή του 6ου στόλου, συνοδεύεται από την επισήμανση της ανάγκης μιας «ακριβοδίκαιης μοιρασιά του ενεργειακού πλούτου του νησιού ανάμεσα στις δύο κοινότητες».

Η θέση αυτή των ΗΠΑ παραπέμπει ευθέως όχι στην αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναγνωρισμένου κράτους από τον ΟΗΕ και μέλους της Ε.Ε., αλλά στην επιβολή μια λύσης που προβλέπει την κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας και την υποκατάσταση της από ένα διεθνές προτεκτοράτο υπό τον έλεγχο της Τουρκίας.

Αυτή είναι η κατάληξη μιας επιθετικής τουρκικής πολιτικής που με την απειλή βίας, την δημιουργία τετελεσμένων, τους εκβιασμούς και τη διεθνή πειρατεία δημιουργεί ευνοϊκές δυνατότητες για την Τουρκία σε όλο τον άξονα από τη Θράκη και το Αιγαίο ως την Κύπρο. Δημιουργεί τετελεσμένα για πρόσβαση σε ενεργειακές πόρους που δεν τους ανήκουν ή ακόμα και παραχωρήσεων εδαφικής κυριαρχίας ως μια μορφή ανταλλαγμάτων αν οι εξελίξεις στη Μ. Ανατολή εκτραπούν από τους αναμενόμενους συμβιβασμούς.

Η επιβεβαίωση αυτής της πολιτικής, η αποδοχή της από την ελληνική και κυπριακή ηγεσία, ως αναγκαία προϋπόθεση για την αναζήτηση μιας δήθεν «επωφελούς» λύση των ελληνοτουρκικών διαφορών και για τις δύο πλευρές είναι που αποθρασύνει ακόμα περισσότερο τις τουρκικές βλέψεις και επιθετικότητα και οδηγεί σε απώλειες εδαφών και κυριαρχίας.

Η φιλανδοποίηση Ελλάδας και Κύπρου, οι ψευδαισθήσεις για διεθνή απομόνωση της Τουρκίας που δημιουργεί δήθεν ένα «διπλωματικό πλεονέκτημα» είναι που φέρνει το κίνδυνο μια πολεμικής αναμέτρησης πιο κοντά.
 ______________________

(*) Ο Σπύρος Παναγιώτου γεννήθηκε στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας, φοίτησε στην Ανωτάτη Γεωπονική Σχολή Αθηνών. Υπήρξε εκδότης και αρθρογράφος σε πολιτικά περιοδικά και εφημερίδες και σήμερα είναι τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας «Δρόμος της Αριστεράς».
πηγή:  e-dromos.gr 


Την Τετάρτη στη Λεμεσό ένα από τα δύο ερευνητικά σκάφη της ExxonMobil

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Πρόδρομος Προδρόμου, επανέλαβε ότι η Λευκωσία βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με την ExxonMobil και το ερευνητικό πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά...


Μεθαύριο Τετάρτη (14/3) αναμένεται στη Λεμεσό, το Ocean Investigator, ένα από τα δύο ερευνητικά σκάφη της ExxonMobil, που θα διενεργήσουν περιβαλλοντικές έρευνες στο τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Πρόδρομος Προδρόμου, επανέλαβε ότι η Λευκωσία δεν πρόκειται να παρασυρθεί στο κλίμα έντασης που καλλιεργεί η ‘Αγκυρα. Τόνισε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με την ExxonMobil και το ερευνητικό πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά.

Η γεώτρηση στο τεμάχιο 10 αναμένεται να αρχίσει τον Οκτώβριο. Σχετική navtex της Κύπρου για τις περιβαλλοντικές έρευνες ισχύει μέχρι τις 20 Απριλίου.

Για συγκρότηση Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας συνφώνησαν Τσίπρας-Θεοδωράκης

Συνάντηση με τον επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρο Θεοδωράκη είχε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της οποίας συζήτησαν διεξοδικά την πρόταση του κόμματος για την δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας....


Όχι μόνο συμφώνησαν Τσίπρας – Θεοδωράκης για την συγκρότηση Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας, αλλά αποφάσισαν να αξιοποιηθεί η σχετική πρόταση νόμου που έχει καταθέσει το Ποτάμι από τα τέλη του 2016. Η συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον Σταύρο Θεοδωράκη ήταν μακρά και όπως όλα δείχνουν διεξοδική.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο Αλ. Τσίπρας επεσήμανε πως είναι εξαιρετικά σημαντικό να δημιουργηθούν θεσμοί που θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια κλίματος συναίνεσης στα θέματα εξωτερικής πολιτικής και είναι για αυτό το λόγο που η πρόταση του Ποταμιού μπορεί να αποτελέσει βάση συζήτησης. Με αυτό το σκεπτικό ο πρωθυπουργός θα ζητήσει από τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση να εισαχθεί το ζήτημα της συγκρότησης Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά. Ακόμη ο Αλ. Τσίπρας εξέφρασε την πρόθεση του να αξιοποιηθεί η πρόταση στο πλαίσιο της αναβάθμισης και μετεξέλιξης του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής σε Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Ασφάλειας.

Και σχέδιο του ΥΠΕΞ


Ο πρωθυπουργός ανέφερε στον επικεφαλής του Ποταμιού ότι το υπουργείο Εξωτερικών προετοιμάζει ένα σχέδιο για τη δημιουργία Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας με επιχειρησιακές αρμοδιότητες στα πρότυπα αντίστοιχων δομών άλλων χωρών και του ζήτησε να συμβάλει στη σχετική συζήτηση. Εννοείται ότι και από τα άλλα κόμματα θα ζητηθούν προτάσεις.

Κυβερνητικές πηγές διευκρίνιζαν πως το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας που προτείνει ο επικεφαλής του Ποταμιού είναι διακομματικό όργανο, ενώ το Συμβούλιο του οποίου τη δημιουργία επεξεργάζεται το υπουργείο Εξωτερικών είναι κυβερνητικό - επιχειρησιακό, και επομένως θα λειτουργούν ανεξάρτητα μεταξύ τους.

Θεοδωράκης: Δεν τίθεται ζήτημα εισόδου του Ποταμιού στην κυβέρνηση


Η σύγκρουση που έχουμε με τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και τον κ.Τσίπρα δεν μας απαγορεύει να καταθέτουμε προτάσεις προς όφελος της χώρας, είπε ο Σταύρος Θεοδωράκης μετά τη συνάντησή του με τον Αλέξη Τσίπρα.

«Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για εθνική συνεννόηση. Μετά από μια διεξοδική συζήτηση που είχε και αρκετές αντιθέσεις και διαφωνίες, ο πρωθυπουργός δεσμεύθηκε να φέρει την πρότασή μας στη Βουλή να συζητηθεί με τους εκπροσώπους όλων των κομμάτων, στο Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας και να γίνει βέβαια κουβέντα και στην Ολομέλεια».

Τόνισε μάλιστα ότι και το Κίνημα Αλλαγής, όπως και το Ποτάμι, πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει εθνική γραμμή στα μεγάλα θέματα. «Να ενώσουμε τους Έλληνες, να λύσουμε όλα τα μεγάλα εξωτερικά προβλήματα για να μπορέσουμε να ασχοληθούμε και με τα καθημερινά ζητήματα που μας ταλαιπωρούν» είπε.

Ξεκαθάρισε για άλλη μια φορά ότι δεν τίθεται ζήτημα εισόδου του Ποταμιού στην κυβέρνηση, καθώς «έχουμε άλλη άποψη για τη διακυβέρνηση της χώρας και συγκρουόμαστε σχεδόν καθημερινά με τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ». Πρόσθεσε ωστόσο ότι «αισθανόμαστε την πατριωτική ευθύνη να διαχωρίζουμε τα πράγματα. Άλλα είναι τα εσωτερικά ζητήματα και άλλα τα μεγάλα πατριωτικά ζητήματα».

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τις εξελίξεις στον χώρο του ποδοσφαίρου ο Σταύρος Θεοδωράκης δήλωσε ότι «πρέπει να «κόψουμε» κεφάλια, πρέπει να επιβληθεί ο νόμος, πρέπει να επιβληθούν οι κανονισμοί γιατί η χώρα παραμένει μία πολιτεία που έχει νόμους αλλά που δεν εφαρμόζονται». Πρόσθεσε δε, ότι «πρέπει να απομακρύνουμε τους μαφιόζους από τον χώρο του ποδοσφαίρου» διευκρινίζοντας πως μιλάει για «αυτούς που δημιουργούν συνθήκες τριτοκοσμικής χώρας στο ποδόσφαιρο». Κάλεσε μάλιστα σε ενότητα όλο τον πολιτικό κόσμο ώστε «να χτίσουμε μια καινούργια ποδοσφαιρική συνείδηση, μακριά από μαφιόζικες πρακτικές που κάποιοι επιμένουν να βάζουν μέσα και στον χώρο του ποδοσφαίρου».
Κ. Πουλακίδας / HuffPost

Οι ντουντούκες ας κοάζουν την εξηλιθίωση

Η ντουντούκα στις «διαδηλώσεις» - «πορείες» του ΚΚΕ εξευτελίζει τη συμμετοχή, μεταμορφώνει το πλήθος σε αγέλη, σε εντελώς παθητικό συντελεστή. Μοιρασμένοι σε μπουλούκια οι διαδηλωτές και σε κάθε μπουλούκι μπροστά η ντουντούκα που υπαγορεύει την κραυγή, ενώ το κοπάδι βαριεστημένο, πειθαρχημένο στην ανία, την αναμηρυκάζει... 


επιφυλλίδα του Χρήστου Γιανναρά (*)

Μ​​όλις πριν από δύο εβδομάδες (27 Φεβρουαρίου το βράδυ) το ΚΚΕ πραγματοποίησε συλλαλητήριο στο Σύνταγμα. Σκοπός του συλλαλητηρίου, να «απαντήσει» το κόμμα «στις ανησυχίες του ελληνικού λαού για τις εξελίξεις στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή». Οπως είναι πασίγνωστο, το ΚΚΕ (από κάθε ιδεολογικό, εξασφαλιστικής πατρωνίας ποιμνιοστάσιο) ανησυχεί «πριν από τον λαό, για τον λαό», όπως και αποφασίζει πρωθύστερα. Καλούσε το συλλαλητήριο τον λαό να αντισταθεί «στον αποπροσανατολισμό που καλλιεργούν τόσο η κυβέρνηση όσο και οι δυνάμεις που επενδύουν στον εθνικισμό, (δηλαδή) στη διαίρεση των λαών».

Προσέξτε τις τελευταίες λέξεις: Για το ΚΚΕ (και όλους τους συνεπείς οπαδούς του Ιστορικού Υλισμού) κάθε οργανικά συγκροτημένο σώμα σχέσεων κοινωνίας, κοινών και κοινωνούμενων σχέσεων με πατρώα γη, με εστίες, βωμούς, τάφους προγόνων, εμπειρικό κεφάλαιο «νοήματος» της ύπαρξης και της συνύπαρξης, νοήματος που γεννάει την Τέχνη, τη σοφία του κάλλους, τη χαρά της γιορτής – όλα αυτά μαζί τα θησαυρίσματα «διαιρούν» τους λαούς, επειδή τους λαούς τους ενώνουν μόνο ταξικά συμφέροντα διεθνή. Και ελπίζω ο επαρκής αναγνώστης να έχει εναργή την επίγνωση ότι τις αφέλειες του Ιστορικού Υλισμού τις έχουν σαν «αλάθητη» υποδομή και οι λοιπές «προοδευτικές» πολιτικές μας φαιδρότητες: Ποτάμι, Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ.

Ως προς τη συμμετοχή πολιτών, το συλλαλητήριο του ΚΚΕ είχε καταφανή επιτυχία. Στην πορεία προς την αμερικανική πρεσβεία, που ακολούθησε, ήταν εντυπωσιακό το πλήθος και απίστευτη δαψίλεια οι κόκκινες σημαίες με το σφυροδρέπανο. Και μόνο το κόστος αυτής της σημαιοφορίας βεβαίωνε την απόλυτη προτεραιότητα της έγνοιας για τη διαφημιστική εντύπωση, όχι βέβαια για τη λαϊκή «ανησυχία». Το συλλαλητήριο οργανώθηκε σαν αντίδραση στον «εθνικισμό», που γεννάει «διαιρέσεις και αντιμαχίες των λαών». Αλλά οργανώθηκε με τη λογική, τις μεθόδους και τις προδιαγραφές επιβολής του εντυπωσιασμού, που είναι το παντοδύναμο γέννημα των «αγορών» – το κύριο όπλο του επικατάρατου για το ΚΚΕ ιμπεριαλισμού, δηλαδή της στυγνής προτεραιότητας του κέρδους, του «ιδίου οφέλους».

Οι αντιφάσεις και ασυνέπειες στις συμπεριφορές του ΚΚΕ (και κατά προέκταση, ολόκληρου του φάσματος των πολιτικών εκφάνσεων του Ιστορικού Υλισμού) είναι συχνότατες και τόσο κραυγαλέες που γίνονται κάποτε σχεδόν διασκεδαστικές. Παράδειγμα: προτού ξεκινήσει το συλλαλητήριο, η πλατεία Συντάγματος, σε διευρυμένη έκταση, εσείετο κυριολεκτικά από την εκκωφαντική ισχύ των μεγαφώνων που μετέδιδαν τις πιο έξαλλες επιλογές αμερικάνικης μουσικής. Και κάθε τόσο παρεμβάλλονταν στη μουσική συνθήματα ενάντια στον ιμπεριαλισμό: «Ούτε χώμα ούτε νερό στον ιμπε-ρια-λισμό». Δηλαδή, βδελυσσόμαστε, σχεδόν υστερικά, τον ιμπεριαλισμό, αλλά χορεύουμε στη μουσική του. Και την κάνουμε και κράχτη, για να μαζέψουμε στο κομματικό μας πάρτι ανεγκέφαλους.

Δεύτερη παραδειγματική ένδειξη, που παρέπεμπε ευθέως σε κοινωνική παθολογία, όχι στην πολιτική: Η ντουντούκα στις «διαδηλώσεις» - «πορείες» του ΚΚΕ εξευτελίζει τη συμμετοχή, μεταμορφώνει το πλήθος σε αγέλη, σε εντελώς παθητικό συντελεστή. Μοιρασμένοι σε μπουλούκια οι διαδηλωτές και σε κάθε μπουλούκι μπροστά η ντουντούκα που υπαγορεύει την κραυγή, ενώ το κοπάδι βαριεστημένο, πειθαρχημένο στην ανία, την αναμηρυκάζει. Δεν υπάρχει θλιβερότερο θέαμα από μια πίστη, ένα όραμα, έναν καημό που γίνεται ρουτίνα, πειθαρχία σε εντολές, στράτευση και αυτευνουχισμός.

Αν υπάρξει ποτέ πολιτικό κόμμα στην Ελλάδα αποφασισμένο να αντιπαλαίψει τον Ιστορικό Υλισμό (τον εγχώριο κόκκινο, γαλάζιο, πράσινο) πώς οι πολίτες θα το ξεχωρίσουμε για να το εμπιστευθούμε; Ασφαλώς όχι από τις διακηρύξεις του – με διακηρύξεις ακόμα και ο Τσίπρας είναι «ριζοσπάστης αριστερός» και η Φώφη «σοσιαλίστρια»! Ο Ιστορικός Υλισμός είναι μια ιδεολογία, η άρνηση του Ιστορικού Υλισμού, αν είναι επίσης ιδεολογία αυτοκαταργείται, παίζει στο γήπεδο του αντιπάλου της. Η πολιτική αντίσταση στον Ιστορικό Υλισμό θα γεννηθεί όχι από διαφορετικές ιδέες, αλλά από διαφορετικές ανάγκες και ιεραρχήσεις αναγκών.

Ενα πολιτικό κόμμα αποφασισμένο να αντιπαλαίψει τον Ιστορικό Υλισμό, θα το ξεχωρίσουμε αμέσως, γιατί θα μιλάει άλλη γλώσσα: τη γλώσσα των κοινωνικών, όχι των οικονομικών προτεραιοτήτων. Για να αχρηστευθούν τα συσσίτια των πεινασμένων δεν χρειάζεται, «εγγυημένη» δήθεν, επαναπροσφυγή στη διεθνή τοκογλυφία, χρειάζεται να λειτουργήσει μικρή, αυτοδιαχειριζόμενη κοινότητα και ακομμάτιστοι συνεταιρισμοί. Για να λειτουργήσει «σύστημα υγείας» και υγιής «εσωτερική αγορά», προαπαιτούνται πρακτικές συνεπέστατης αξιοκρατίας στον δημόσιο τομέα και καταξίωση της αριστείας – τα παραδείγματα είναι απλώς ενδεικτικά.

Την άρνηση υποταγής στον Ιστορικό Υλισμό θα την αντιληφθούμε με τα μέτρα ριζικής αλλαγής των θεσμών τοπικής αυτοδιοίκησης: Κύτταρο του σύνολου κρατικού βίου, η μικρή αυτοδιαχειριζόμενη κοινότητα, η άσκηση κεντρικής εξουσίας οπωσδήποτε συνάρτηση του κοινοτικού συστήματος, το ίδιο και η κρατική οικονομία. Σίγουρα, πριν από κάθε τι άλλο, άκρα συνέπεια στην απεξάρτηση του κοινωνικού λειτουργήματος ενημέρωσης - ψυχαγωγίας (τηλεόρασης - ραδιοφώνου) από την εμπορική εκμετάλλευση. Η εκούσια εξηλιθίωση ελεύθερη, αλλά μόνο καλωδιακή, πανάκριβη.

Ενα πολιτικό κόμμα αποφασισμένο να αντιπαλαίψει τον Ιστορικό Υλισμό, τον πνιγμό από την οικονομική μονοτροπία, την εφιαλτική αγλωσσία - αγραμματοσύνη - μικρόνοια, τον καταναλωτικό εξανδραποδισμό, θα το εντοπίσουμε αμέσως το κόμμα αυτό από τα μέτρα που θα εξαγγείλει ριζικής αλλαγής στα σχολειά και στα πανεπιστήμια:

Μέτρα έμπρακτης άρνησης της χρηστικής εκδοχής της παιδείας. Στόχος η κοινωνία των σχέσεων, η χαρά της άμιλλας. Κεντρικός άξονας της εκπαίδευσης: η γλώσσα ως λογική, τα μαθηματικά ως γλώσσα, η μουσική ως άμιλλα εμπειρικής μετοχής.

Οι ντουντούκες ας κοάζουν την εξηλιθίωση.
___________________________  

(*) Ο Χρήστος Γιανναράς γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Βόννης και της Σορβόννης. Επιφυλλιδογραφεί σε εφημερίδες παρεμβαίνοντας στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.
πηγή: yannaras.gr

Χρυσές εποχές για εμπόρους όπλων - Η Ελλάδα καλός «πελάτης» της Γερμανίας!

Κατά 10% αυξήθηκε την τελευταία 5ετία το παγκόσμιο εμπόριο όπλων σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ινστιτούτου Ερευνών για την Ειρήνη. Το ένα τρίτο όλων των όπλων και οπλικών συστημάτων κατέληξε σε χώρες της Μέσης Ανατολής...


Σύμφωνα με το Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) που εδρεύει στη Στοκχόλμη της Σουηδίας, μεγαλύτερος εξαγωγέας όπλων μεταξύ 2013 και 2017 παρέμειναν οι ΗΠΑ, στις οποίες αντιστοιχεί το 34% των συνολικών πωλήσεων όπλων και οπλικών συστημάτων. Σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία, οι Αμερικάνοι κατάφεραν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους κατά 25%. Ακολουθούν Ρωσία, Γαλλία, Γερμανία στην τέταρτη θέση και Κίνα. Στις πέντε αυτές χώρες αντιστοιχεί το 74% του συνολικού διεθνούς εμπορίου όπλων.

Μεταξύ 2008-2012 οι Γερμανοί βρίσκονταν ακόμη στη τρίτη θέση, ωστόσο την 5ετία που ακολούθησε οι εξαγωγές τους μειώθηκαν κατά 14%. Το ίδιο διάστημα όμως οι εξαγωγές όπλων προς χώρες της Εγγύς και Μέσης Ανατολής αυξήθηκαν κατά 109%!

ΗΠΑ και Ευρώπη κύριοι εξαγωγείς


Μολονότι τα τελευταία χρόνια υπήρξε έντονος δημόσιος διάλογος στη δυτική Ευρώπη και τη βόρεια Αμερική για την ανάγκη μείωσης των πωλήσεων όπλων στις εστίες κρίσης, «ΗΠΑ και ευρωπαϊκές χώρες παραμένουν κύριοι εξαγωγείς» προς χώρες της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, επισημαίνει ο ειδικός της SIPRI, Πίτερ Βέζεμαν. Περισσότερα όπλα πουλήθηκαν όχι μόνον στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ασία και την Ωκεανία. Αντιθέτως οι εξαγωγές μειώθηκαν -εν μέρει και λόγω οικονομικής κρίσης- προς την Αφρική, την Αμερική αλλά και την Ευρώπη.

Μεγαλύτερος αγοραστής παρέμεινε κατά την τελευταία πενταετία η Ινδία. «Οι εντάσεις μεταξύ Ινδίας από τη μία και Πακιστάν και Κίνας από την άλλη πλευρά πυροδοτούν τη ζήτηση για όπλα στην Ινδία, η οποία εξακολουθεί να μην είναι σε θέση να τα παράγει η ίδια», εξηγεί ο Βέζεμαν. Στη λίστα των μεγαλύτερων εισαγωγέων όπλων ακολουθούν Σαουδική Αραβία, Αίγυπτος, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κίνα.

Η Ελλάδα δεύτερος καλύτερος «πελάτης» της Γερμανίας


Οι ΗΠΑ κατάφεραν να αυξήσουν τις εξαγωγές τους κατά 25% περίπου, προμηθεύοντας με όπλα και οπλικά συστήματα 98 χώρες του κόσμου. Σύμφωνα με τους ειδικούς του σουηδικού ινστιτούτου, οι Αμερικανοί εκμεταλλεύονται το εμπόριο όπλων ως εργαλείο εξωτερικής πολιτικής, προκειμένου να συνάπτουν στρατηγικές συμμαχίες. Το 50% περίπου των αμερικανικών όπλων πουλήθηκε στη Μέση Ανατολή.

Οι πωλήσεις του δεύτερου μεγαλύτερου εξαγωγέα όπλων, της Ρωσίας, μειώθηκαν την τελευταία 5ετία κατά 7,1% εν συγκρίσει με το διάστημα 2008-2012. Την τρίτη θέση εξακολουθεί να καταλαμβάνει η Γαλλία η οποία κατάφερε μάλιστα να αυξήσει τις εξαγωγές της κατά 27%, εκτοπίζοντας τη Γερμανία στην 4η θέση του παγκόσμιου εξοπλιστικού χάρτη. Το 42% των γαλλικών όπλων είχαν προορισμό χώρες της Μέσης Ανατολής, με βασικότερο παραλήπτη και δη με διαφορά την Αίγυπτο. Μεγαλύτεροι «πελάτες» των Γερμανών ήταν η Νότια Κορέα όπου κατέληξε το 14% των γερμανικών οπλικών συστημάτων, η Ελλάδα με 11% και το Ισραήλ με 8,7%.
Deutsche Welle/Κώστας Συμεωνίδης