Παν. Λαφαζάνης: Η κυβέρνηση δεν πωλεί μόνο τη ΔΕΗ ξεπουλάει όλη την ενεργειακή βάση (vid)

Παναγιώτης Λαφαζάνης: Η κυβέρνηση δεν τεμαχίζει και πωλεί μόνο την ΔΕΗ. Ξεπουλάει όλη την ενεργειακή βάση της χώρας σε ιδιωτικά και κυρίως ξένα πολυεθνικά συμφέροντα...


«Το νομοσχέδιο για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων καταργεί τα εργασιακά δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εργαζομένων της ΔΕΗ», τόνισε ο κ. Λαφαζάνης 

Ο Παν. Λαφαζάνης, Γραμματέας του Π.Σ της ΛΑ.Ε και ο Θαν. Πετράκος, μέλος του Π.Σ της ΛΑ.Ε έδωσαν σήμερα 19/4/2018  στα γραφεία της ΛΑ.Ε συνέντευξη Τύπου σχετικά με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση στην Βουλή για την πώληση τεσσάρων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Ο Παν. Λαφαζάνης έκανε αρχικά στην συνέντευξη Τύπου την παρακάτω δήλωση: «Με το νομοσχέδιο «έκτρωμα» που κατέθεσε η κυβέρνηση για την εκποίηση των τεσσάρων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, δεν διαλύεται και ξεπουλιέται μόνο η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.
Στην ουσία το νομοσχέδιο αυτό έχει ως επικεφαλίδα το «Πωλείται η Ελλάς»
.

Όταν διαλύεται, τεμαχίζεται και ξεπουλιέται η ΔΕΗ, ξεπουλιέται η Ελλάδα.

Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν την ίδια στιγμή εκποιείται και παραχωρείται σε πολυεθνικά συμφέροντα, όλος ο ενεργειακός τομέας της χώρας.

Και αναφέρομαι στην πώληση που έγινε του ΑΔΜΗΕ, στην πώληση του ΔΕΣΦΑ, στην πώληση της ΔΕΠΑ. Αναφέρομαι, βεβαίως, γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό και νευραλγικό αυτό και στην πρόσφατα ανακοινωθείσα εκποίηση των ΕΛΠΕ.

Την παράδοση τους σε πολυεθνικά συμφέροντα.

Έτσι εκποιείται και παραδίδεται σε ξένα χέρια όλη η ενεργειακή βάση της χώρας.

Αυτή η παράδοση θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο την οικονομία και την κοινωνία, αλλά και την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας. Από εκείνη την στιγμή, δεν θα υπάρχει Ελλάδα.

Η χώρα μετατρέπεται σε ενεργειακή αποικία και στην ουσία σε πολιτικό και οικονομικό «προτεκτοράτο» ξένων δυνάμεων.

Καταγγέλλουμε με όλη μας την ψυχή αυτήν την στρατηγική παράδοσης του ενεργειακού τομέα σε ιδιωτικά χέρια, κυρίως ξένα, η οποία υποθηκεύει το μέλλον της χώρας, το μέλλον του ελληνικού λαού και ιδιαιτέρα το μέλλον της ελληνικής νεολαίας.

Αυτές οι στρατηγικές εκποίησης δεν αναδεικνύουν μόνο πελώριες πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και όλου του μνημονιακού μπλοκ.

Το λέμε καθαρά.

Αυτές οι διαδικασίες και οι εκποιήσεις, επισύρουν κακουργηματικές ποινικές ευθύνες για απιστία και παράβαση καθήκοντος, ισοδυναμούν με εθνική προδοσία.

Να ξέρουν αυτοί που βάζουν την υπογραφή τους στην πώληση της ΔΕΗ, στην πώληση της ενεργειακής βάσης της χώρας, ότι γρήγορα θα καθίσουν στο σκαμνί και η τιμωρία θα είναι παραδειγματική, ενώ οι επιχειρήσεις θα επιστραφούν, ως παρανόμως πωληθείσες, στο Δημόσιο.
Θα είναι παραδειγματική, για αυτές καθαυτές τις πωλήσεις, πρώτα από όλα βεβαίως της ΔΕΗ αλλά και όλου του υπόλοιπου ενεργειακού τομέα, αλλά θα κάτσουν στο σκαμνί και για τις ποινικές διαδικασίες που ακολουθούν για αυτές τις πωλήσεις.

Κλείνω λέγοντας ότι μαζί με τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολης και  Πτολεμαΐδας δεν πωλούνται μόνο κρίσιμα μεγέθη της ΔΕΗ, αλλά διαλύονται στο σύνολο τους οι εργασιακές σχέσεις στην ΔΕΗ.

Οι εργαζόμενοι που θα μεταφερθούν στις νέες υπό πώληση λιγνιτικές μονάδες θα αντιμετωπίσουν το εργατικό δίκαιο «ζούγκλα» που υπάρχει στον ιδιωτικό τομέα και νέους κανονισμούς εργασίας.
Δηλαδή θα χάσουν όλα τα κεκτημένα εργασιακά τους δικαιώματα.

Αλλά και αυτοί που δεν θα μεταφερθούν και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της ΔΕΗ, προκείμενου, υποτίθεται, η εναπομείνασα επιχείρηση να σταθεί στον ανταγωνισμό, αυτή η πρόφαση και δικαιολογία θα χρησιμοποιηθεί, θα δούνε να διαλύονται και αυτών στη συνέχεια όλα τα εργασιακά δικαιώματα, κατακτήσεις και εργασιακές σχέσεις δεκαετιών.

Και αυτό θα είναι ένα πολύ μεγάλο πλήγμα για το μέλλον των εργαζομένων στη ΔΕΗ αλλά και όλων των εργαζομένων στην χώρα.

Πέραν τούτου, βεβαίως, θα έχουμε και απολύσεις στις νέες ιδιωτικές εταιρείες λιγνιτικής παράγωγης. Και μαζί με τις απολύσεις αυτές θα συμπαρασυρθεί σε αυτή τη λογική και κατεύθυνση όλη η ΔΕΗ.
Εμείς θα δώσουμε μάχη μέχρι τέλους για να μην περάσει αυτό το νομοσχέδιο αλλά και αν περάσει αυτό το νομοσχέδιο θα συνεχίσουμε τον αγώνα για να μην εφαρμοστεί στην πράξη. Και δεν θα εφαρμοστεί στην πράξη.

Όλα αυτά θα ακυρωθούν και με τους αγώνες και βεβαίως ελπίζουμε και με την ψήφο του ελληνικού λαού ο οποίος πρέπει αυτή την ώρα να καταδικάσει όλες αυτές τις πολιτικές και να επιλέξει με την Λαϊκή Ενότητα την δημοκρατική ανατροπή'

Δήλωση Θαν. Πετράκου


Στην συνέχεια παίρνοντας το λόγο ο Θανάσης Πετράκος τόνισε τα εξής:
 
1ον: Η κυβέρνηση λέει συνειδητά ψέματα. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου δεν την υποχρεώνει να πουλήσει το 40% της λιγνιτικής παραγωγής. Ήταν επιλογή της κυβέρνησης η «εκποίηση» ορισμένων υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων όπως είπε με αποκαλυπτικό τρόπο το η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού, κ. Vestager στις 7 Μαρτίου, απαντώντας στην ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας Νίκου Χουντή.

2ον: Το ίδιο το νομοσχέδιο είναι όχι απλά απαράδεκτο αλλά αποικιοκρατικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τίμημα με το οποίο θα πουληθούν οι μονάδες δεν θα το καθορίσει η ΔΕΗ που πουλάει αλλά ανεξάρτητος εκτιμητής που θα έχει την έγκριση της Κομισιόν!!!

Επίσης η κυβέρνηση κάνει ένα μεγάλο δώρο στους επίδοξους αγοραστές διότι καταργεί το «λιγνιτόσημο» και το αντικαθιστά από ένα νέο ειδικό τέλος με συνέπεια οι ιδιώτες που θα αγοράσουν τις μονάδες να αποζημιώνουν τις τοπικές περιοχές με 30% λιγότερο από ότι σήμερα η ΔΕΗ.

Επιπλέον με το κατάπτυστο νομοσχέδιο έχουμε την μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση δημόσιας γης που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα (50.000 στρέμματα στην Αρκαδία και άλλα τόσα στην Φλώρινα θα περάσουν στα χέρια των νέων τσιφλικάδων).

3ον: Το ηλεκτρικό ρεύμα θα ακριβύνει ακόμα περισσότερο για τους καταναλωτές και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι από την ώρα που ξεκίνησε η περίφημη απελευθέρωση της αγοράς της ενέργειας 2005-2017 οι λογαριασμοί στους  Έλληνες καταναλωτές έχουν αυξηθεί κατά 149%».

Το 58% των Γάλλων «δυσαρεστημένοι» με τον Μακρόν

 Εξι στους δέκα Γάλλοι δηλώνουν «δυσαρεστημένοι» από τις ενέργειες του Εμανουέλ Μακρόν έναν χρόνο μετά την εκλογή του στην προεδρία, σύμφωνα με δημοσκόπηση Ifop-Fiducial.... 


Εξι στους δέκα Γάλλοι δηλώνουν «δυσαρεστημένοι» από τις ενέργειες του Εμανουέλ Μακρόν έναν χρόνο μετά την εκλογή του στην προεδρία, σύμφωνα με δημοσκόπηση Ifop-Fiducial.

Στην ερώτηση «συνολικά, έναν χρόνο μετά την εκλογή του Εμανουέλ Μακρόν ως προέδρου της Δημοκρατίας, θα λέγατε ότι είστε ικανοποιημένος, μάλλον ικανοποιημένος, μάλλον δυσαρεστημένος ή πολύ δυσαρεστημένος», το 58% απαντούν «δυσαρεστημένος, εκ των οποίων το 24% «πολύ δυσαρεστημένος» και το 34% «μάλλον δυσαρεστημένος».

Το 42% δηλώνουν «ικανοποιημένος» (38% «μάλλον ικανοποιημένος» και 4% «πολύ ικανοποιημένος»).

Ως προς τις δεσμεύσεις που ο Εμανουέλ Μακρόν ανέλαβε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, το 57% θεωρούν ότι «τηρήθηκαν» και το 43% το αντίθετο.

Το 67% έχουν θετική γνώμη για τις ενέργειές του ως προς τις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση, το 63% έχουν θετική γνώμη για την εικόνα της Γαλλίας στο εξωτερικό, το 56% για την αύξηση της ελκυστικότητας της Γαλλίας, ενώ μόνο το 27% εμφανίζονται ικανοποιμένοι για την μεταρρύθμιση των συντάξεων και το 18% για την κατάσταση των νοσοκομείων.

Στο 73% θεωρούν τον Εμανουέλ Μακρόν «αυταρχικό», στο 67% θεωρούν ότι «γνωρίζει πού πηγαίνει», στο 53% τον βρίσκουν «συμπαθητικό» , αλλά μόνο στο 30% τον θεωρούν «κοντά στις ανησυχίες των Γάλλων».

Ναι στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, όχι στο ξεπούλημα της Εθνικής περιουσίας των υδρογονανθράκων

Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, μπορεί μεν να μας έχει επιβληθεί από τα μνημόνια, αλλά και επί της ουσίας δεν πρέπει να μας βρει αντίθετους. Είναι βέβαιο, ότι θα ανοίξει νέες προοπτικές και – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να αποδώσει πολλά οφέλη για την χώρα....


του Αλκιβιάδη ΧΑΝΙΩΤΗ στο europost.gr

Όπως είναι γνωστό, η κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσημα ότι τις επόμενες μέρες θα προχωρήσει ταχύτατα στην τελική διαδικασία πώλησης του 51% των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ).

Το δημόσιο θα πουλήσει το 31%, το οποίο κατέχει και ο Όμιλος Λάτση το 20%, που έχει υπό τον έλεγχό του.

Αναζητείται, λοιπόν, στρατηγικός επενδυτής.

Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, μπορεί μεν να μας έχει επιβληθεί από τα μνημόνια, αλλά και επί της ουσίας δεν πρέπει να μας βρει αντίθετους. Είναι βέβαιο, ότι θα ανοίξει νέες προοπτικές και – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να αποδώσει πολλά οφέλη για την χώρα.

Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει, όμως, είναι τι θα γίνει στον τομέα της έρευνας για υδρογονάνθρακες, όπου τα ΕΛΠΕ μέχρι σήμερα είχαν στρατηγικό ρόλο. Μάλιστα, τα ΕΛΠΕ έχουν κερδίσει μέχρι σήμερα, συμπράττοντας με μεγάλες διεθνείς εταιρείες, δικαιώματα έρευνας για υδρογονάνθρακες σε σημαντικά θαλάσσια οικόπεδα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος. Αλλά και σε άλλα οικόπεδα που βρίσκονται στην στεριά. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι έρευνες αυτές θα αποδώσουν και θα βγάλουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων προς εκμετάλλευση.

Όπως μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας όλα αυτά αυτά αποτελούν Εθνική περιουσία του Ελληνικού λαού. Η αξία τους είναι πολύ μεγάλη και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αποτιμηθεί σήμερα.

Ένα είναι βέβαιο ότι είναι πολύ πιο πάνω από τα 500 εκατ. ευρώ που περιμένει το δημόσιο να εισπράξει από την ιδιωτικοποίηση του 51% των ΕΛΠΕ.

Κατά την γνώμη μας, θα αποτελέσει πράξη εκχώρησης του Εθνικού μέλλοντος της χώρας, το να βγει εντελώς έξω από αυτή την υπόθεση το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι μέγιστο Εθνικό Θέμα και η έκβασή του θα έχει καθοριστικό ρόλο στο οικονομικό άλλα και στο εθνικό μέλλον του Ελληνισμού.

Μαθαίνουμε ότι η κυβέρνηση προγραμματίζει την δημιουργία μιας εταιρείας Holding, στην οποία το δημόσιο θα έχει το 25% των μετοχών και τα ΕΛΠΕ θα έχουν το υπόλοιπο 75% μετά την ολοκήρωση της ιδιωτικοποίησης.

Σε αυτή την Holding θα υπαχθούν όλες οι εταιρείες, που ελέγχουν σήμερα, κάθε μία χωριστά, τις άδειες ερευνών (για κάθε μία παραχώρηση αδείας, έχει δημιουργηθεί μία εταιρεία που την ελέγχει).

Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουν στην κυβέρνηση ότι δεν θα μείνει έξω το δημόσιο από αυτή την διαδικασία που αποτελεί μεγάλο στρατηγικό ζήτημα για την Εθνική περιουσία των υδρογονανθράκων, που ανήκει σε τελική ανάλυση σε ολόκληρο τον Ελληνικό λαό.

Θα παρακολουθούμε την όλη διαδικασία από πολύ κοντά και θα συνεισφέρουμε στον δημόσιο διάλογο, ο οποίος πρέπει να γίνει άμεσα, για να υπάρξει ενημέρωση ολόκληρης της Ελληνικής Κοινωνίας.

Πιερ Μοσκοβισί: Μεταμνημονιακή συμφωνία ναι, (κρυφό) νέο πρόγραμμα όχι

«Θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε μια μεταμνημονιακή συμφωνία που θα υποστηρίζει τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια, καθώς και για την επιδίωξη υγιών δημοσιονομικών πολιτικών - αλλά δεν πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα που αποκρύπτεται», υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Οικονομικών της Ε.Ε., Πιερ Μοσκοβισί...


Μεταμνημονιακή συμφωνία ναι, (κρυφό) νέο πρόγραμμα όχι: το σχήμα αυτό προτάσσει ο Πιερ Μοσκοβισί στην ομιλία του, που εκφώνησε στο Peterson Institute of International Affairs στην Ουάσιγκτον, όπως σημειώνεται σε ρεπορτάζ των Reuters/NY Times.

Συγκεκριμένα,«θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε μια μεταμνημονιακή συμφωνία που θα υποστηρίζει τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια, καθώς και για την επιδίωξη υγιών δημοσιονομικών πολιτικών - αλλά δεν πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα που αποκρύπτεται», υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Οικονομικών της Ε.Ε.

Σύμφωνα με την προσέγγισή του, η Ελλάδα χρειάζεται νέα συμφωνία με τις κυβερνήσεις -πιστωτές της ευρωζώνης μετά την έξοδο από τo πρόγραμμα διάσωσής της στις 20 Αυγούστου, ώστε να διασφαλίσει ότι οι μεταρρυθμίσεις θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται και θα διατηρηθεί η δημοσιονομική πειθαρχία.

Στο ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνεται ότι μετά την έξοδο της Ελλάδας από τα μνημόνια τον Αύγουστο, η χώρα θα ανακτήσει την πλήρη κυριαρχία στη χάραξη της δημοσιονομικής πολιτικής, απλά υποβάλλοντάς την σε λιγότερο λεπτομερή ετήσιο έλεγχο στους πιστωτές, γνωστό ως επιτήρηση μετά το πρόγραμμα. Την ίδια στιγμή, κάποιες χώρες της ευρωζώνης ζητούν επιπλέον διασφαλίσεις για το μέλλον.

Από την πλευρά του το Bloomberg επικαλείται τις δηλώσεις του στελέχους του ΔΝΤ Βιτόρ Γκασπάρ: «Η πρόσφατη τάση στην ελληνική οικονομία ήταν ευνοϊκή» επεσήμανε ο ο επικεφαλής του Τμήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής του ΔΝΤ, Β. Γκασπάρ, προσθέτοντας ότι η θέση του Ταμείου για τις πολιτικές της Ελλάδας δεν έχει αλλάξει. «Το ΔΝΤ εξακολουθεί να πιστεύει ότι η Ελλάδα χρειάζεται έναν συνδυασμό εσωτερικών μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνση του χρέους από τους ευρωπαίους πιστωτές» τόνισε.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κρ. Λαγκάρντ: Οι αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα

Η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου αναφερόμενη στις θυσίες του ελληνικού λαού, αναγνώρισε πως έχουν παραχθεί σημαντικά αποτελέσματα στο δημοσιονομικό πεδίο και αποσαφήνισε πως το ΔΝΤ δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα...


Το μήνυμα ότι οι αγορές επικροτούν την ελληνική πρόοδο, κάτι που αποτυπώνεται στο κόστος δανεισμού της Ελλάδας, έστειλε η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ, στο πλαίσιο της καθιερωμένης συνέντευξης Τύπου, αποσαφηνίζοντας πως το Ταμείο δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα.

«Ο ελληνικός λαός έχει περάσει οκτώ χρόνια πολύ δύσκολης εφαρμογής πολιτικών, που έχουν σίγουρα ως αποτέλεσμα βελτιώσει σημαντικά την οικονομική θέση (της Ελλάδας). Χρειαζόμαστε δείκτες. Όταν εξετάζουμε το 10ετές ελληνικό ομόλογο, ήταν χθες κάτω από 4%, γεγονός που σαφώς αποτελεί ένδειξη ότι οι αγορές θα χρηματοδοτήσουν τελικά την Ελλάδα, γιατί αυτή είναι η τελική πρόοδος, η δημόσια χρηματοδότηση να αντικατασταθεί από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Έτσι, οι αγορές εξετάζουν την κατάσταση στην Ελλάδα πολύ πιο ευνοϊκά από ό,τι πιο πριν».

Αναφερόμενη στις θυσίες του ελληνικού λαού, αναγνώρισε πως έχουν παραχθεί σημαντικά αποτελέσματα στο δημοσιονομικό πεδίο και αποσαφήνισε πως το ΔΝΤ δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα.

«Γνωρίζουμε τις επιτυχίες και πως υπήρξαν καλά αποτελέσματα και συχνά καλύτερα και από το αναμενόμενο. Οφείλονται σε πολύ δραστικά μέτρα που αποφασίστηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, όχι απαραίτητα με την συμβουλή του ΔΝΤ, διότι δεν υποστηρίξαμε πρόσθετες περικοπές δημόσιων δαπανών. Έχουν ήδη γίνει πολλές περικοπές».

Η Κριστίν Λαγκάρντ ξεκαθάρισε πως οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμα πλήρως ολοκληρωθεί, τονίζοντας παράλληλα πως το ΔΝΤ θα εμπλακεί στο ελληνικό πρόγραμμα με τους δικούς του όρους.

«Πιστεύουμε επίσης ότι οι περισσότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ήδη υλοποιηθεί, αλλά υπάρχει ακόμα δρόμος που πρέπει να διανυθεί, και ο ελληνικός λαός κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Γνωρίζουμε ότι η δουλεία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Το πρόγραμμα του ESM αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο και το ΔΝΤ δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα και να την βοηθήσει να επανακτήσει την εθνική οικονομική της κυριαρχία και θα κάνουμε ότι μπορούμε σύμφωνα με τις αρχές πολιτικής μας».
ΑΠΕ-ΜΠΕ 

H Ευρωβουλή καλεί την Τουρκία να απελευθερώσει αμέσως τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παραγγέλλει στον πρόεδρό του να προωθήσει αυτή την απόφαση στους προέδρους, τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια της Ελλάδας και της Τουρκίας, στην Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών και στο ΝΑΤΟ...

Εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο με συντριπτική πλειοψηφία (607 υπέρ, 7 κατά και 18 αποχές) το Ψήφισμα Αρ. B8?0194/2018 «Η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των αρχών του κράτος δικαίου στην υπόθεση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που έχουν συλληφθεί και κρατούνται στην Τουρκία».

Το ψήφισμα, το οποίο με συντριπτική πλειοψηφία υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη συνεχιζόμενη κράτηση από τις τουρκικές αρχές των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, έχει ως εξής:

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,

- Αναφορικά με τη σύλληψη την 1η Μαρτίου και τη συνεχιζόμενη κράτηση από τις τουρκικές αρχές δύο Ελλήνων στρατιωτών, οι οποίοι δήλωσαν ότι έχασαν το δρόμο τους σε κακές καιρικές συνθήκες.

- Αναφορικά με το γεγονός ότι το συγκεκριμένο σημείο των συνόρων, στη δασώδη περιοχή των Καστανιών κατά μήκος του ποταμού Έβρου / Μερίτς, είναι ένα μείζον σημείο διέλευσης μεταναστών, προσφύγων και λαθρεμπόρων και ότι οι εν λόγω υπολοχαγός και λοχίας εκτελούσαν τακτική περιπολία στο σύνορο.

- Αναφορικά με τις εκκλήσεις από αξιωματούχους της ΕΕ και του NATO για την απελευθέρωση των στρατιωτών, μεταξύ άλλων και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 22 Μαρτίου 2018 και στη διάρκεια της Συνάντησης Ηγετών ΕΕ-Τουρκίας στις 26 Μαρτίου 2018.

- Αναφορικά με τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να εξασφαλίσει την απελευθέρωση και την επιστροφή των στρατιωτών.

- Αναφορικά με το Άρθρο 5 Παράγραφος 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρώπινων δικαιωμάτων, που προβλέπει πως «όποιος συλλαμβάνεται θα πρέπει να ενημερώνεται αμέσως, σε γλώσσα που καταλαβαίνει, για τα αίτια της σύλληψής του και για οποιαδήποτε κατηγορία σε βάρος του».

Α. Επειδή στις 4 Μαρτίου 2018 τουρκικό δικαστήριο στην Ανδριανούπολη αποφάσισε να συνεχιστεί η κράτηση των δύο στρατιωτών, οι οποίοι αυτή τη στιγμή κρατούνται σε φυλακή υψίστης ασφαλείας κατηγορούμενοι για παράνομη είσοδο στην Τουρκία.

Β. Επειδή οι δύο έλληνες στρατιώτες κρατούνται σε τουρκική φυλακή για περισσότερο από έναν μήνα χωρίς να έχουν απαγγελθεί κατηγορίες εναντίον τους ώστε να γνωρίζουν γιατί κατηγορούνται.

Γ. Επειδή προηγούμενες παρόμοιες υποθέσεις τυχαίων διελεύσεων των συνόρων είτε από Έλληνες είτε από Τούρκους στρατιώτες διευθετούνταν στο παρελθόν επιτόπου στο επίπεδο των τοπικών στρατιωτικών αρχών των δύο πλευρών:
  • 1. Καλεί τις τουρκικές αρχές να ολοκληρώσουν σύντομα τη δικαστική διαδικασία και να απελευθερώσουν τους δύο κρατούμενους Έλληνες στρατιώτες και να τους επιστρέψουν στην Ελλάδα.
  • 2. Καλεί το Συμβούλιο, την Επιτροπή, την Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να δείξουν αλληλεγγύη με την Ελλάδα και να ζητήσουν την άμεση απελευθέρωση των δύο Ελλήνων στρατιωτών σε οποιεσδήποτε επαφές ή επικοινωνίες με τούρκους ηγέτες και αρχές, στο πνεύμα του Διεθνούς Δικαίου και των σχέσεων καλής γειτονίας.
  • 3. Καλεί τις τουρκικές αρχές να ακολουθήσουν επιμελώς τις νομικές διαδικασίες και να σεβαστούν πλήρως, όλοι όσοι αυτό τους αφορά, τα ανθρώπινα δικαιώματα που καθιερώνονται από το διεθνές δίκαιο, περιλαμβανομένης της σύμβασης της Γενεύης.
  • 4. Παραγγέλλει στον πρόεδρό του να προωθήσει αυτή την απόφαση στους προέδρους, τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια της Ελλάδας και της Τουρκίας, στην Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών και στο ΝΑΤΟ».
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παγκόσμιο Συμπόσιο Πολιτιστικής Κληρονομίας για Νέους

Το Συμπόσιο υποστηρίζεται από το Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών, το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και τον Ελληνικό Οργανισμό Πολιτικών Επιστημόνων...


Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ανοιχτής Καινοτομίας, Επιστήμης και Πολιτισμού διοργανώνει υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO και του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, το Παγκόσμιο Συμπόσιο Πολιτιστικής Κληρονομιάς για Νέους με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για την Πολιτισμική Διαφορετικότητα, τον Διάλογο και την Ανάπτυξη.

Το Συμπόσιο υποστηρίζεται από το Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (UNRIC), το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και τον Ελληνικό Οργανισμό Πολιτικών Επιστημόνων.

Περισσότεροι από 200 μαθητές και καθηγητές από 11 χώρες (Ανδόρα, Βουλγαρία, Κίνα, Κόστα Ρίκα, Δανία, Ελλάδα, Ιταλία, Νορβηγία, Ομάν, Πολωνία, Σλοβενία) συμμετέχουν στο Συμπόσιο που φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας στην Αρχαία Ολυμπία.

Η Τελετή Έναρξης του Παγκοσμίου Συμποσίου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς για Νέους θα μεταδοθεί ζωντανά την Παρασκευή, 20 Απριλίου στις 10:00 π.μ. (τοπική ώρα – UTC + 3 ώρες). Η επίσημη γλώσσα του Συμποσίου είναι η Αγγλική.

Όλες οι πληροφορίες σχετικά με το Συμπόσιο είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα: www.olympiayouthsymposium.com

Εκλογές στην Τουρκία με “Γκρίζους Λύκους” και “κυνηγημένες λύκαινες”

Στην Τουρκία απ΄ όσα κόμματα συμμετέχουν στο πολιτικό παιχνίδι -πλην του φιλοκουρδικού που είναι…φυλακή- δεν μπορούμε να αναμένουμε οποιαδήποτε αλλαγή στάσης προς το θετικό σ΄ ότι έχει να κάνει με τα ελληνοτουρκικά... 


Το τουρκικό Ανώτατο Εκλογικό Συμβούλιο (YSK) ολοκλήρωσε όλες τις προετοιμασίες για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών στις 24 Ιουνίου που κήρυξε ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και αναμένει την έγκριση του κοινοβουλίου, δήλωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου.

Ο πρόεδρος του YSK, ο Σαντί Γκιουβέν, δήλωσε ότι το Συμβούλιο θα εξετάσει τις προϋποθέσεις για το δικαίωμα συμμετοχής και θα καθορίσει στις επόμενες μέρες ποια κόμματα μπορούν να λάβουν μέρος στις εκλογές.Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από την Τουρκία, το καθεστώς Ερντογάν θα επιχειρήσει να αποκλείσει το εθνικιστικό κόμμα της  Μεράλ Ακσενέρ, η οποία ήταν δίπλα στον Γκρίζο Λύκο,  Ντεβλέτ Μπαχτσελί, αυτονομήθηκε και έφτιαξε δικό της κομματικό σχήμα. Εθνικιστικό επαναλαμβάνουμε…

Όπως είναι κατανοητό στην Τουρκία απ΄ όσα κόμματα συμμετέχουν στο πολιτικό παιχνίδι -πλην του φιλοκουρδικού που είναι…φυλακή- δεν μπορούμε να αναμένουμε οποιαδήποτε αλλαγή στάσης προς το θετικό σ΄ ότι έχει να κάνει με τα ελληνοτουρκικά. Αυτά τα μυθεύματα έκαναν πως τα πίστευαν -μπορεί και να τα πίστεψαν- όλες σχεδόν οι κυβερνήσεις που είχαν την εξουσία από τα μέσα της δεκαετίας του 90 και μετά.

Δεν είναι βέβαιο ότι ο Ερντογάν θα επιμείνει στον αποκλεισμό της Ακσενέρ καθώς το πρόβλημα το ΄χει ο “γέρικος” Γκρίζος Λύκος Μπαχτσελί που δεν θέλει να βλέπει την “λύκαινα” Ακσενέρ.
Πάρις Καρβουνόπουλος/militaire.gr

Κλιματική αλλαγή και συνταγματική αναθεώρηση

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι εκτεταμένες, δύσκολα ή και μη προβλέψιμες, και συχνά ολέθριες. Εν όψει αυτών, τα νομικά συστήματα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις τόσο προληπτικά όσο και κατασταλτικά... 


του Γιώργου Μπάλια (*)

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι κατά τον 21ο αιώνα οι περιβαλλοντικές καταστροφές —πλημμύρες, ξηρασίες, πυρκαγιές μεγάλης κλίμακας, τυφώνες— θα βαίνουν διαρκώς και σταθερά αυξανόμενες. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της διακυβερνητικής επιτροπής για την κλιματική αλλαγή (IPCC), οι συγκεντρώσεις αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα της γης βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 800.000 ετών. Αυτές οι συγκεντρώσεις οδήγησαν (και θα συνεχίσουν) στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και σε δραματικές συνοδευτικές αλλαγές σε γήινα συστήματα (άνοδος της στάθμης των θαλασσών, μείωση της βιοποικιλότητας, όπως επίσης επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, στη γεωπολιτική κλπ.). Αντίστοιχα φαινόμενα θα υπάρξουν και στη χώρα μας, ίσως και ιδιαίτερης έντασης, λόγω της γεωμορφολογίας της, σύμφωνα και με έλληνες επιστήμονες.

Ο ρόλος των νομικών συστημάτων


Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι εκτεταμένες, δύσκολα ή και μη προβλέψιμες, και συχνά ολέθριες. Εν όψει αυτών, τα νομικά συστήματα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις τόσο προληπτικά —με τη θέσπιση σχεδίων για την αποτροπή ή τη μείωση των περιβαλλοντικών απειλών— όσο και κατασταλτικά —με την αποκατάσταση των απωλειών και των ζημιών, όταν οι απειλές θα έχουν πραγματοποιηθεί. Την τελευταία δεκαετία έχουν διεξαχθεί δεκάδες δίκες σε παγκόσμια κλίμακα για ζητήματα σχετικά με την κλιματική αλλαγή, σήμερα είναι σε εξέλιξη εκατοντάδες και στο άμεσο μέλλον προβλέπεται να είναι χιλιάδες. Πρόσφατα, ολλανδικό δικαστήριο (υπόθεση Urgenta) υποχρέωσε την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε ποσοστό 40% σε σχέση με τις εκπομπές του 1990.

Γίνεται ολοένα και περισσότερο αποδεκτό ότι τα νομικά συστήματα θα (πρέπει να) διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του μείζονος αυτού ζητήματος, επιβάλλοντας την υλοποίηση των σχετικών κρατικών πολιτικών. Όλοι γνωρίζουμε ότι η διακριτική ευχέρεια των πολιτικών οργάνων τούς δίνει τη δυνατότητα να μην λαμβάνουν τα ενδεικνυόμενα μέτρα, καθώς τα οφέλη από την άσκηση πολιτικής για τη μείωση των εκπομπών θα είναι μακροπρόθεσμα (σε βάθος πολλών δεκαετιών), ενώ οι πολιτικοί ενδιαφέρονται προεχόντως για την υλοποίηση σχεδίων με βραχυπρόθεσμο κοινωνικό και οικονομικό όφελος, το οποίο μεταφράζεται σε βραχυπρόθεσμο πολιτικό όφελος (σε βάθος τετραετίας). Θα πρέπει, λοιπόν, εν όψει αυτών των δεδομένων, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής να λάβει την υψηλότερη θεσμική θέση, δηλαδή να ενταχθεί στο Σύνταγμα, έτσι ώστε, διαθέτοντας αυτό το υπέρτατο νομικό και συμβολικό βάρος, να μπορέσει να είναι αποτελεσματική, όντας νομικά δεσμευτική για την άσκηση των συναφών κρατικών πολιτικών.

Νομικά δεσμευτικός στόχος


Όλοι γνωρίζουμε το περίφημο άρθρο 24 του Συντάγματος. Να θυμίσουμε, λοιπόν, ότι στην πρώτη παράγραφο και στο πρώτο εδάφιο αναφέρει: «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του κράτους και δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή του το κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αειφορίας». Θα μπορούσε να εμπλουτιστεί το εν λόγω άρθρο με την εξής φράση: «Για το σκοπό αυτό τα ανωτέρω μέτρα συνδέουν την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο. Είναι εναρμονισμένα με το στόχο της πάλης κατά της κλιματικής αλλαγής.»

Ποιο θα μπορούσε να είναι το πεδίο εφαρμογής αυτής της νέας φράσης; Προς το παρόν η πάλη κατά της κλιματικής αλλαγής έχει αναφορά στο διεθνές δίκαιο (η σύμβαση-πλαίσιο του 1992 για την κλιματική αλλαγή και η συμφωνία του Παρισιού του 2015) και στο δίκαιο της ΕΕ (οδηγίες και κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου), το οποίο, δυστυχώς, δεν μεταφέρθηκε, ακόμη, πλήρως στην εσωτερική νομοθεσία. Ο καθορισμός, λοιπόν, του νομικά δεσμευτικού στόχου της πάλης κατά της κλιματικής αλλαγής στο συνταγματικό επίπεδο θα μπορούσε να ενισχύσει τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων που ρυθμίζουν ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, όπως είναι π.χ. οι αναπτυξιακοί νόμοι, οι εμπορικοί κανόνες, τα χωροταξικά σχέδια (ειδικά και γενικά), η δασική νομοθεσία κλπ. Επίσης, θα δίνει κατεύθυνση προς τη διοίκηση, όταν δρα κανονιστικά να το πράττει σε συμμόρφωση με τον ανωτέρω στόχο. Με τον τρόπο αυτό θα διευρύνεται ο δικαστικός έλεγχος, δεδομένου ότι μέχρι τώρα περιορίζεται μόνο στη συμβατότητα των εθνικών ρυθμίσεων με τις διεθνείς συμβάσεις, τις συνθήκες της ΕΕ και το παράγωγο ενωσιακό δίκαιο.

Πιθανό πεδίο σύγκλισης


Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε άλλες χώρες έχει ξεκινήσει η σχετική συζήτηση. Στη Γαλλία, εν όψει της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, η κυβέρνηση προτείνει να προστεθούν στο Χάρτη του περιβάλλοντος που είναι προσαρτημένος στο γαλλικό σύνταγμα τα εξής: «Η Γαλλία δεσμεύεται να σεβαστεί τους στόχους σχετικά με την πάλη κατά της κλιματικής αλλαγής, όπως αυτοί καθορίστηκαν από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Οι δημόσιες πολιτικές συμβάλλουν στην πάλη κατά των κλιματικών διαταραχών και προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη.» Επίσης και σε άλλες χώρες είναι σε εξέλιξη η ίδια συζήτηση (Ιταλία, Ισπανία, Ινδία, Περού κλπ.).

Θα πρέπει, λοιπόν, και στην Ελλάδα να αναληφθεί η σχετική πρωτοβουλία από την κυβερνητική πλειοψηφία, η οποία στο πλαίσιο των προτάσεων για την αναθεώρηση διατάξεων του συντάγματος θα μπορούσε να καταθέσει και τη συγκεκριμένη πρόταση. Μάλιστα, είναι εξαιρετικά πιθανό να βρει ανταπόκριση από το σύνολο σχεδόν των πολιτικών δυνάμεων και να αποτελέσει έτσι η συγκεκριμένη πρόταση πεδίο σύγκλισής τους, κάτι που ανταποκρίνεται στο πνεύμα της αναθεωρητικής διαδικασίας.

(*) Ο Γιώργος Μπάλιας, είναι Δικηγόρος, επίκουρος καθηγητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
πηγή:  epohi.gr