Γερμανικές αποζημιώσεις – κατοχικά δάνεια: 75 χρόνια «στρίβειν» δι΄ επιτροπών και … ομιλιών!

Έως το 1964 καμία ελληνική κυβέρνηση δεν είχε αναλάβει πρωτοβουλία για τη διεκδίκηση 300 δις. ευρώ, ενώ στα επόμενα χρόνια έως και σήμερα συντηρήθηκε το θέμα με επιτροπές και … λεονταρισμούς...


 του Δημήτρη Στεργίου

Γιατί, άραγε, κυβερνήσεις και αντιπολιτεύσεις, στελέχη κυβερνήσεων και αντιπολιτεύσεων ξαναλένε τα ίδια που έχουν πολύ πρόσφατα ξαναπεί; 

Μήπως, διότι ξεχνάνε τί έχουν πει ή δηλώσει ή ανακοινώσει ή μήπως τα ξαναλένε νομίζοντας τα ξεχνάει ο «λαός» κι έτσι συντηρούν ένα «πιασάρικο» θέμα για εσωτερική κατανάλωση;  

Ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, για παράδειγμα, κατά την ομιλία του στην  εκδήλωση του Δήμου Νίκαιας - Αγίου Ιωάννου Ρέντη για τους εκτελεσθέντες αγωνιστές του  «Μπλόκου της Κοκκινιάς» αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στις γερμανικές αποζημιώσεις και κατοχικά δάνεια. 

Συγκεκριμένα, επεσήμανε ότι «η χώρα έχει καθυστερήσει πάρα πολύ, σε διεθνή και σε ευρωπαϊκή κλίμακα, να διεκδικήσει την αλήθεια και τη μνήμη σε σχέση με την αποκατάσταση, τις επανορθώσεις, τις αποζημιώσεις, αλλά ακόμα και με τη λεηλασία των αρχαίων θησαυρών της» και ότι «αυτή η καθυστέρηση δεκαετιών λήγει μέχρι το τέλος του έτους», τονίζοντας ότι «τους δύο ερχόμενους μήνες στην Ολομέλεια της Βουλής θα έρθει προς ψήφιση το αναλυτικό και επίσημο πόρισμα, με τη βοήθεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που αφορά το σύνολο αυτών των απαιτήσεων από την πλευρά της Ελλάδας και θα χαράξουμε και θα υλοποιήσουμε την πολιτική και τη στρατηγική της διεκδίκησης, σε διεθνές διακοινοβουλευτικό, διακρατικό και νομικό επίπεδο έτσι ώστε να υπάρξει η αποκατάσταση, έστω και μετά από τόσα χρόνια».

Έτσι, λοιπόν, με το «στρίβειν» δι΄επιτροπών και χαμαιλεονταρισμών συντηρείται επί πάνω από επτά δεκαετίες το πολύκροτο θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων και των κατοχικών δανείων, διότι, μόλις έρχονται τα δύσκολα από την Μέρκελ και οποιαδήποτε Μέρκελ, το ξεχνάμε το θέμα για να το ξαναθυμηθούμε στη συνέχεια εκ του ασφαλούς ως αντιπολίτευση και ως «καυτή πατάτα» ως κυβέρνηση.

Η νέα αναφορά του κ. Βούτση στο θέμα αυτό, που διεκδικεί παγκόσμια ιδιαιτερότητα κυρίως για το «στρίβειν», μας έκανε να θυμηθώ πολλά από το πρόσφατο και το απώτερο, απώτατο παρελθόν.  

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι ο τότε αντιπρόεδρος των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών, επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Αντιμνημονιακοί Πολίτες και ευρωβουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων, καθηγητής Νότης Μαριάς προσπάθησε να γίνει δεκτή στις Βρυξέλλες στις 7 Οκτωβρίου του 2014 πρότασή του για διοργάνωση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπό την αιγίδα της Επιτροπής Αναφορών (τονίζουμε: Επιτροπή Αναφορών) δημόσιας ακρόασης για τις γερμανικές αποζημιώσεις. 

Η πρόταση (τονίζουμε: πρόταση) αυτή  τέθηκε τελικά σε ψηφοφορία στην κλειστή συνεδρίαση των συντονιστών της Επιτροπής Αναφορών (τονίζουμε: Επιτροπή Αναφορών) και υπερψηφίστηκε μόνο από τους Ευρωπαίους Αντιφεντεραλιστές και την Ευρωπαϊκή Ενωτική Αριστερά.  

Σημειώνεται ότι λίγες ημέρες νωρίτερα (στις 24 Σεπτεμβρίου 2014), ο κ. Μαριάς  είχε υποβάλει την πρότασή του μετά τη συνεδρίαση των συντονιστών της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. 

Τελικά, έχθηκαν το ζήτημα της δημόσιας ακρόασης για τις γερμανικές αποζημιώσεις να παραμείνει ανοικτό στην ημερήσια διάταξη της Επιτροπής Αναφορών, ενόψει της διοργάνωσης των δημοσίων ακροάσεων κατά το β’ εξάμηνο του 2015. 

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Μαριάς είχε θέσει ήδη το ζήτημα των οφειλών της Γερμανίας προς της Ελλάδα (πολεμικές επανορθώσεις, κατοχικό δάνειο, αποζημιώσεις συγγενών θυμάτων) στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο στις 14 Ιουλίου 2014, ενώ την 1η Οκτωβρίου 2014 έθεσε στο Ευρωπαϊκό Kοινοβούλιο και το ζήτημα της επιστροφής των αρχαιολογικών θησαυρών που λεηλάτησαν οι ναζί κατά την κατοχή. Και, λοιπόν; Σήμερα είμαστε  στο 2018!

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι στις 10 Μαρτίου 2015 άρχισε  στη Βουλή η συζήτηση επί της προτάσεως της τότε  προέδρου της Βουλής Ζωής Κωνσταντοπούλου  για την ανασύσταση και αναβάθμιση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Διεκδίκησης των Γερμανικών Οφειλών με τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα να εκφράζει, όπως τονιζόταν σε σχετική ανακοίνωση,  την ισχυρή πρόταση της κυβέρνησης να διεκδικήσει η χώρα μας τις γερμανικές οφειλές από την περίοδο της ναζιστικής κατοχής. Και, λοιπόν; Σήμερα είμαστε στο τέλος του 2018!

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι πριν από  δύο περίπου χρόνια, στις 7 Σεπτεμβρίου του 2016, ο ίδιος ο κ. Βούτσης  με τον τότε πρόεδρο της  Διακομματικής Επιτροπής  της Βουλής των Ελλήνων Τριαντάφυλλο Μηταφίδη  απέστειλαν  στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο  το πόρισμα της Επιτροπής της Βουλής για τις γερμανικές κατοχικές οφειλές. Τότε, στις 21 Αυγούστου 2016, ο κ. Βούτσης σε δηλώσεις του τόνισε ότι «η θετική έκβαση θα αποτελεί μία μεγάλη δικαίωση». 

Μάλιστα, σε  συνοδευτική επιστολή, οι κ.κ. Βούτσης και Μηταφίδης επεσήμαναν παράλληλα ότι το πόρισμα θα τεθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής την αμέσως προσεχή περίοδο. 

Αναφορικά με τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για το ζήτημα των ελληνικών διεκδικήσεων της κατοχικής περιόδου από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, με την ίδια επιστολή των δύο προέδρων επισυνάφθηκε προς την πρόεδρο της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Σεσίλια Ουίκστρομ, η ομιλία του Πρωθυπουργού στις 16 Αυγούστου, στις εκδηλώσεις μνήμης για τα 317 θύματα της σφαγής του Κομμένου Άρτας από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής. Και, λοιπόν;

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι τον ίδιο μήνα, στα μέσα Αυγούστου του 2016, το γερμανικό περιοδικό «Der Spiegel» έκανε παρέμβαση στο θέμα των πολεμικών αποζημιώσεων, που οφείλει η Γερμανία στην Ελλάδα από την περίοδο της Κατοχής  στο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, παρουσιάζοντας  ένα συγκεκριμένο «οδικό χάρτη» για τη διπλωματική και νομική οδό που μπορεί να ακολουθήσει η χώρα μας για να διεκδικήσει τα 296 δισ. ευρώ. 

Με τίτλο «Πώς η Ελλάδα θα μπορούσε να μηνύσει τη Γερμανία για τα 296 δισεκατομμύρια ευρώ που της χρωστάει» το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι «μετά από δυόμισι χρόνια, η ελληνική κοινοβουλευτική επιτροπή, υπέβαλε μια έκθεση στην οποία τεκμηριώνονται νομικά οι οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα». 

Η παρέμβαση αυτή του “Der Spiegel” μού θύμισε την ολιγωρία και απροθυμία όλων των μεταπολεμικών ελληνικών κυβερνήσεων και ιδιαίτερα μετά το 1945 να προωθήσουν με αιτήματα,  με εκθέσεις και με άλλα νομικά και οικονομικά επιχειρήματα τη διαδικασία είσπραξης των κατοχικών δανείων ή αποζημιώσεων από τη Γερμανία. Και για το λόγο αυτό σήμερα είμαστε στο τέλος του 2018, χωρίς κανένα αποτέλεσμα!

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ τον αείμνηστο καθηγητή μου και ακαδημαϊκό Άγγελο Αγγελόπουλο, ο οποίος σε συζητήσεις μαζί του μού είχε επισημάνει ότι από το 1945 είχε θέσει, με τη δημοσίευση του βιβλίου του «Το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδος», με στοιχεία και αριθμούς το θέμα της πληρωμής των δανείων που είχαν πάρει στην Κατοχή οι Γερμανοί και οι Ιταλοί με τη μορφή πιστώσεων. 

Τότε, μού είχε πει ότι από το Σεπτέμβριο του 1947 είχε υποβάλει μελέτη στο Διεθνές Στατιστικό Συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στην Ουάσινγκτον, στην  οποία ανέλυε το θέμα αυτό και παρουσίαζε τους υπολογισμούς του ως προς τις απαιτήσεις εκ μέρους της Ελλάδος, ενώ με επανειλημμένα άρθρα του είχε επαναφέρει τα κατοχικά δάνεια  και είχε προτείνει τη ρύθμιση και του προπολεμικού χρέους της χώρας μας. Και, λοιπόν; Σήμερα, ύστερα από 73 και 71 χρόνια, είμαστε στο … 2018, χωρίς να πάρουμε ούτε ένα ευρώ!!!

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι, όπως μού είχε πει ο Άγγελος Αγγελόπουλος, το θέμα αυτό επανήλθε  με άρθρο του στο περιοδικό «Νέα Οικονομία» το Μάιο του 1964 με τη μελαγχολική διαπίστωση ότι για τα κατοχικά δάνεια δεν είχε αναλάβει έως τότε καμιά ελληνική κυβέρνηση πρωτοβουλία για την απόδοσή τους από τους Γερμανούς.

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι είχε προηγηθεί άρθρο του στην εφημερίδα «Βήμα» (17 Απριλίου 1964), όπου εκτιμούσε ότι η Γερμανία και η Ιταλία όφειλαν στην Ελλάδα 400 εκατ. δολάρια.

- ΘΥΜΗΘΗΚΑ ότι στο περιοδικό «Νέα Οικονομία» (Μάιος 1964) είχε δημοσιευθεί και επιστολή του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κατά την Κατοχή Σπ. Χατζηκυριάκου, στην οποία ανέφερε ότι οι Γερμανοί είχαν αποδεχθεί σε ιδιωτική συζήτηση οφειλόμενο ποσό από δάνεια 38 εκατ. χρυσών λιρών, το οποίο όμως θεωρούσε ότι ήταν πολύ μικρότερο από το πραγματικό.
πηγή: European Business Review

Επίσκεψη Ερντογάν στο Βερολίνο: Η αναβίωση της Γερμανικής «τουρκοφιλίας»

«Ο πρώτος στόχος της επίσκεψης αυτής είναι να τεθεί οριστικά τέλος στην περίοδο των εντάσεων που πέρασαν οι διμερείς μας σχέσεις τα τελευταία χρόνια», δήλωσε την Κυριακή ο Ερντογάν πριν αναχωρήσει για τη Νέα Υόρκη, από όπου θα πετάξει για το Βερολίνο σήμερα...


Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατήγγελλε το 2017 τις «ναζιστικές πρακτικές» της γερμανικής κυβέρνησης. Ενάμισι χρόνο μετά, ο πρόεδρος της Τουρκίας ξεκινά αύριο στο Βερολίνο επίσημη επίσκεψη συμφιλίωσης των δύο χωρών, παρά τις διαμαρτυρίες των Γερμανών δημοκρατών αλλά και Τούρκων και Κούρδων κατοίκων της Γερμανίας.

Ανάμεσα στην Άγκυρα και το Βερολίνο τα θέματα τριβής δεν έλειψαν ποτέ τα τελευταία χρόνια, από το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016 κατά του Ερντογάν, ο οποίος κατηγόρησε την Γερμανία για χλιαρή υποστήριξη, μέχρι τις συλλήψεις Γερμανών πολιτών στην Τουρκία, ανάμεσά τους και δημοσιογράφους.

Όμως ήρθε ο καιρός της ύφεσης παρά το γεγονός ότι επτά Γερμανοί πολίτες παραμένουν στις τουρκικές φυλακές αλλά και ότι η Γερμανία είναι η χώρα που έχει παραχωρήσει «πολιτική προστασία» σε χιλιάδες διωκόμενους τούρκους, αναμεσά τους εκατοντάδες διπλωμάτες και στρατιωτικούς.

«Ο πρώτος στόχος της επίσκεψης αυτής είναι να τεθεί οριστικά τέλος στην περίοδο των εντάσεων που πέρασαν οι διμερείς μας σχέσεις τα τελευταία χρόνια», δήλωσε την Κυριακή ο Ερντογάν πριν αναχωρήσει για τη Νέα Υόρκη, από όπου θα πετάξει για το Βερολίνο σήμερα.

Για την πρώτη του επίσημη επίσκεψη στη Γερμανία από την εκλογή του στην προεδρία το 2014, ο Ρ. Τ. Ερντογάν θα γίνει δεκτός δύο φορές από την Άνγκελα Μέρκελ, καθώς και από τον πρόεδρο Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ. Στη συνέχεια, θα εγκαινιάσει το τέμενος της Κολωνίας, που χρηματοδοτείται από την τουρκική κρατική οργάνωση (EDIB).

Aναβίωση της Γερμανικής… «τουρκοφιλίας»


Σε μία συγκυρία οξείας κρίσης στην τουρκική οικονομία, ο Ερντογάν περιμένει «μέτρα» για τις ανάπτυξη των σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες. Με 7.500 γερμανικές επιχειρήσεις παρούσες στην Τουρκία, το Βερολίνο αποτελεί αναπόφευκτο εταίρο αλλά το ίδιο ενδιαφέρον παρουσιάζεται να έχει και το Βερολίνο.

Το τελευταίο, επιθυμεί όχι απλά να στηρίξει τις Γερμανικές επιχειρήσεις αλλά διεκδικεί συμβόλαια δισεκατομμυρίων για δημόσια έργα και οπλικά συστήματα, τώρα που για τα δεύτερα οι ΗΠΑ έχουν κλείσει τον κρουνό.

Ο όμιλος Siemens φλερτάρει ένα γιγάντιο κατασκευαστικό έργο σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας ύψους 35 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ο Ρ. Τ. Ερντογάν επιδιώκει επίσης ότι η Γερμανία, όπου ζουν περί τα τρία εκατομμύρια άνθρωποι τουρκικής καταγωγής ή υπηκοότητας, να διαδραματίσει «εποικοδομητικό ρόλο» σε πολλά κρίσιμης σημασίας θέματα, όπως η διαδικασία ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή η εξαίρεση των Τούρκων πολιτών από την απαίτηση βίζας, κάτι που η Γερμανία έχει αποκλείσει ρητά με δήλωση τόσο του Γερμανικού υπεξ αλλά και του συνόλου των Γερμανικών κομμάτων.

Το συριακό θέμα θα βρεθεί επίσης στο επίκεντρο των ανταλλαγών μεταξύ των δύο χωρών, που έχουν υποδεχθεί εκατομμύρια Σύρους πρόσφυγες και θέλουν να αποφύγουν νέες προσφυγικές ροές. Κι είναι η αιχμή της τουρκικής πίεσης καθώς γνωρίζει καλά πως ο κυβερνητικός συνασπισμός δεν θα μπορούσε να αντέξει στη σημερινή μορφή του αν άνοιγε αιφνιδιαστικά ξανά τις δυνατότητες των προσφύγων και μεταναστών από τη χώρα του.

Μία ακόμη επιδίωξη του Ερντογάν: η Γερμανία θα πρέπει να αντιμετωπίσει με περισσότερη αποτελεσματικότητα το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK), τρομοκρατική οργάνωση σύμφωνα με την Άγκυρα και την Ευρωπαϊκή Άνωση, και τους υποστηρικτές του Fetoullah Gulen, τον οποίο ο Ερντογάν κατηγορεί ως εγκέφαλο του αποτυχημένου πραξικοπήματος του 2016.

Τέλος η Άγκυρα αναζητά πόρους για να συνεχίσει ορισμένα, τουλάχιστον, από τα μεγάλα δημόσια έργα κι αυτό εξαρτάται σημαντικά από τη Γερμανία. Τόσο λόγω του ενδιαφέροντος των γερμανικών εταιριών, όσο και των Ευρωπαϊκών κονδυλίων που συνεχίζει να διεκδικεί. Αυτό όμως που σε πρώτη φάση αναζητά είναι οπλικά συστήματα.

Το Βερολίνο απάντησε ήδη θετικά στο τελευταίο αίτημα κι ανακοίνωσε ότι θα προωθήσει την πώληση πυραύλων αέρος-επιφανείας που θα μπορούν να προσαρμοστούν σε drones, που είτε διαθέτει , είτε κατασκευάζει η Τουρκία.

Δυσαρέσκεια και διαμαρτυρίες


Το Βερολίνο και η Άγκυρα περνούν ένα είδος «μήνα του μέλιτος», σύμφωνα με τον Κριστιάν Μπράκελ, ειδικό σε θέματα Τουρκίας στο Ίδρυμα Heinrich Boll, που δηλώνει πως «Ωστόσο, η κατάσταση στην Τουρκία δεν έχει βελτιωθεί. Αντιθέτως».

Όμως είναι αναμφισβήτητο πως στο Βερολίνο, παρά το γεγονός πως παραδέχεται τόσο σαν κυβέρνηση όσο και σαν κοινωνία, πως η Τουρκία είναι σήμερα μια χώρα βαθιά αντί-δημοκρατική, (κυριαρχεί η άποψη ενός ατόμου, ασκεί μια επιθετική στάση στη Συρία, όπου έχει εισβάλει, κ.ά.), εξακολουθεί να θέλει τη διατήρηση της «παραδοσιακής» φιλίας του με την Άγκυρα, ιδιαίτερα καθώς η τελευταία μοιράζεται σε σημαντικό βαθμό την απέχθεια του, για την σημερινή Αμερικάνικη πολιτική.

Η μεγαλοπρεπής υποδοχή στο Βερολίνο του Ερντογάν που κατηγορείται για αυταρχική εκτροπή, προκαλεί επίσης διαμαρτυρίες στη Γερμανία. Αφού χαρακτήρισε τους Γερμανούς «φασίστες» διότι αρνήθηκαν την διεξαγωγή προεκλογικών συγκεντρώσεων για τις εκλογές του 2017 στην Τουρκία, θέλει «να είναι και πάλι φίλος» τώρα που η τουρκική οικονομία καταρρέει, γράφει η «Bild».

Για τον Γερμανo-τούρκο δημοσιογράφο Ντενίζ Γιουτζέλ, ανταποκριτή της «Die Welt» που κρατήθηκε επί περισσότερο από έναν χρόνο στην Τουρκία, η Γερμανία «προδίδει όλους όσοι πιστεύουν σε μία ελεύθερη, δημοκρατική και κοσμική κοινωνία.

Σε ένδειξη της δυσαρέσκειας που προκαλεί η επίσκεψη, πολιτικές προσωπικότητες δεν θα παρευρεθούν στο επίσημο δείπνο που θα δοθεί προς τιμήν του Erdogan στην έδρα της γερμανικής προεδρίας. Και η Άνγκελα Μέρκελ δεν θα είναι επίσης παρούσα και η καγκελαρία δεν διευκρίνισε τον λόγο αυτής της απουσίας.

Διαδηλώσεις θα οργανωθούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Ρ. Τ. Ερντογάν στην Γερμανία. Αντιφρονούντες, κυρίως Κούρδοι, θα διαδηλώσουν στο Βερολίνο, ενώ μία ακόμη συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο στον Κολωνία.
simeioseisexpol.com

Moody's: Ανάπτυξη 2% προβλέπει για το 2018

Ανάπτυξη 2% προβλέπει για το 2018 ο Moody's - Σταθερή η πιστοληπτική αξιολόγηση.


Ανάπτυξη της τάξης του 2% προβλέπει για το 2018 ο οίκος αξιολόγησης Moody's, με αναδική τάση για το 2019 (2,2%), ενώ διατηρεί την πιστοληπτική αξιολόγηση στο Β3 για την Ελλάδα με θετικό το outlook .

Όπως αναφέρει σε ανάλυσή της η Moody's η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας υποστηρίζεται από οικονομικές και δημοσιονομικές προοπτικές που βελτιώνονται μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος προσαρμογής , καθώς και από την συνεχόμενη στήριξη των δανειστών της ευρωζώνης, όπως αποδεικνύεται από ένα σημαντικό πακέτο ελάφρυνσης χρέους που δόθηκε τον Ιούνιο του 2018. Οι δανειστές έχουν δεσμευτεί να παραχωρήσουν περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους εάν χρειαστεί μεσοπρόθεσμα.

Για τη φετινή χρονιά συνολικά, η Moogy' s αναμένει μια πραγματική αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 2%, και βλέπει λίγο μεγαλύτερη αύξηση το 2019,(2,2%) αντίθετα με την τάση στην ευρωζώνη, όπου ο ρυθμός αύξησης αναμένεται να χαλαρώσει. Η θετική προοπτική αύξησης είναι μεγαλύτερη κατά τη γνώμη του οίκου από τους κινδύνους αναθεώρησης προς τα κάτω, καθώς οι σχεδιαζόμενες μειώσεις φόρων θα μπορούσαν να παράξουν μια μεγαλύτερη ώθηση στην εμπιστοσύνη και την κατανάλωση από ότι εκτιμάται αυτή τη στιγμή.

Πρόβλεψη αξιολόγησης


Η πρόβλεψη της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ελλάδας είναι θετική, ( ο οίκος διατηρεί την πιστοληπτική αξιολόγηση στο Β3 για την Ελλάδα με θετικό το outlook) αντανακλώντας συγκεκριμένα τη δυνατότητα για ταχύτερη της αναμενόμενης οικονομικής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, καθώς οι μεταρρυθμίσεις του παρελθόντος φέρουν καρπούς. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα απαιτεί συνεχόμενη εστίαση εκ μέρους των ελληνικών αρχών στην πλήρη εφαρμογή των συμφωνηθέντων μεταρρυθμίσεων στους θεσμικούς και τραπεζικούς τομείς.

Παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε αναβάθμιση


Η πιστοληπτική ικανότητα μπορεί να αναβαθμιστεί εάν οι ελληνικές αρχές συνεχίσουν να ακολουθούν συνετές δημοσιονομικές πρακτικές και διατηρήσουν τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες των τελευταίων ετών. Σαφής ένδειξη μιας επιτυχούς επιστροφής σε χρηματοδότηση από τις αγορές θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει αφορμή για πράξη θετικής αξιολόγησης, όπως επίσης (θα μπορούσαν) και οι βελτιώσεις σε μεγαλύτερο από τον αναμενόμενο ρυθμό στην εξυγίανση του τραπεζικού τομέα.

Παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση


Η υποβάθμιση είναι προς το παρόν απίθανη, δοθείσης της θετικής πρόβλεψης αξιολόγησης. Όμως, μια αρνητική πίεση [πίεση προς τα κάτω] στην αξιολόγηση θα μπορούσε να δημιουργηθεί εάν η ελληνική κυβέρνηση αποφάσιζε να αποκλίνει από τις υποχρεώσεις της και να αναστρέψει μεταρρυθμίσεις που είχαν ήδη συμφωνηθεί και νομοθετηθεί, ή εάν επανέρχονταν οι προστριβές με τους δανειστές για άλλους λόγους. Αυτό θα έθετε σε κίνδυνο την συνεχιζόμενη υποστήριξη της Ελλάδας από την ευρωζώνη.
amna.gr

Μίκης Θεοδωράκης σε Τσίπρα: «Κάτω τα χέρια από τον Λαφαζάνη (και κάθε Λαφαζάνη)!»

Δριμεία επίθεση στον Αλέξη Τσίπρα, εξαπέλυσε μέσω της ιστοσελίδας του ο Μίκης Θεοδωράκης, με αφορμή την ποινική δίωξη κατά του επικεφαλής της Λαϊκής Ενότητας, Παναγιώτη Λαφαζάνη, συγκρίνοντας τον πρωθυπουργό με τον υπουργό Ασφαλείας επί δικτατορίας Ιωάννη Μεταξά...



Η ακριβής δήλωση Μίκη Θεοδωράκη απο το mikistheodorakis.gr


Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης, πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ και νυν αρχηγός κόμματος, καλείται στην Ασφάλεια όπως γινόταν με τους αριστερούς και δημοκράτες για εκφοβισμό, στις σκοτεινές μέρες της μετεμφυλιακής Ελλάδας.

Ώστε και Μανιαδάκης κύριε Πρωθυπουργέ;

(Ο Μανιαδάκης υπήρξε επί Μεταξά υπουργός Ασφαλείας και διώκτης των κομμουνιστών).

Η ταχύτητά σας προς τα πίσω είναι άξια θαυμασμού.

Να αναμένω κι εγώ την δική μου κλήση «δι’ υπόθεσίν μου» (και στο βάθος Μακρόνησος);

Προτρέχω…

Κάτω τα χέρια από τον Λαφαζάνη (και κάθε Λαφαζάνη)! 

Αυτό έχω να σας πω.

Αθήνα, 26.9.2018
Μίκης Θεοδωράκης

Μαρία Καραμεσίνη: Έμφαση στη στήριξη του νέου εργατικού δυναμικού

Συνέντευξη της Διοικήτριας του ΟΑΕΔ, Μαρίας Καραμεσίνη, στην εφημερίδα ΕΠΟΧΗ.


τη συνέντευξη πήρε η Τζέλα Αλιπράντη

Ο ΟΑΕΔ έχει ανακοινώσει νέα προγράμματα απασχόλησης για τον Οκτώβριο. Σε ποιες ομάδες θα εστιάζουν και γιατί; Υπάρχει διαφορά στη φιλοσοφία των προγραμμάτων από παλαιότερα;

- Τα τρία νέα προγράμματα που έχουμε προαναγγείλει, έχουν το καθένα διαφορετική στόχευση. Το πρώτο δίνει σε 5,5 χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ηλικίας 22-29 ετών, δουλειά στο δημόσιο τομέα για δώδεκα μήνες, καλύπτοντας μεγάλο εύρος πτυχίων και ειδικοτήτων. Το δεύτερο παρέχει για πρώτη φορά δεύτερη επιχειρηματική ευκαιρία σε ανέργους πρώην εργοδότες ή αυτοαπασχολούμενους, που έκλεισαν την επιχείρησή τους από το 2012 και ύστερα, να ξεκινήσουν μόνοι ή μαζί με άλλους νέα επιχείρηση, ενώ το τελευταίο ενισχύει τη ρευστότητα μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που τον τελευταίο χρόνο δημιούργησαν νέες θέσεις εργασίας και αύξησαν το προσωπικό τους για να το διατηρήσουν. Το πρώτο πρόγραμμα είναι σημαντικό και εντάσσεται σε ένα συνολικό σχεδιασμό δράσεων για άνεργους νέους. Το 2018 ο ΟΑΕΔ έκανε μεγάλη στροφή στους νέους, στο πλαίσιο των πολιτικών προτεραιοτήτων του υπ. Εργασίας. Ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ ανέφερε σειρά κρατικών παρεμβάσεων για τους νέους συνολικά, ιδίως για αυτούς με υψηλή ειδίκευση, συμπεριλαμβανόμενων των προγραμμάτων απασχόλησης που έχουν σχεδιάσει το υπ. Εργασίας και ο ΟΑΕΔ και τα οποία ήδη είναι έτοιμα προς υλοποίηση τους επόμενους μήνες. Το πρόγραμμα για τους 5,5 χιλιάδες νέους επιστήμονες, στο οποίο αναφέρθηκε ρητά ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, είναι το τρίτο πρόγραμμα για άνεργους νέους που δημοσιεύουμε από την αρχή της χρονιάς. Ξεκινήσαμε τον Ιανουάριο με το πρόγραμμα «πρώτης πρόσληψης», που επιχορηγεί επιχειρήσεις νέων αυτοαπασχολούμενων έως 35 ετών να κάνουν τις πρώτες προσλήψεις τους και τους δίνει υψηλότερα κίνητρα όταν προσλάβουν άνεργους νέους. Πρόκειται για ένα μονίμως ανοιχτό πρόγραμμα. Συνεχίσαμε το καλοκαίρι με το πρόγραμμα για 10.000 άνεργους 18-29 ετών, με έμφαση στους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που επιχορηγεί την πρόσληψή τους από επιχειρήσεις και φορείς του ιδιωτικού και κοινωνικού τομέα. Το πρόγραμμα αυτό είναι ακόμα ανοιχτό για υποβολή αιτήσεων και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και με κανονική ροή προσλήψεων. Το νέο πρόγραμμα για νέους επιστήμονες θα δώσει ευκαιρία σε 5,5 χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους 22-29 ετών να δουλέψουν επί ένα χρόνο σε υπουργεία και εποπτευόμενους φορείς για την υλοποίηση έργων, για τα οποία δεν επαρκεί το μόνιμο προσωπικό. Αμέσως μετά, έχουμε προγραμματίσει να βγουν άλλα δύο προγράμματα για άνεργους νέους, ένα για πτυχιούχους πάλι στον ιδιωτικό τομέα και ένα για την ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας, που θα παρέχει πολλαπλή στήριξη και όχι μόνο οικονομική σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, ανεξαρτήτως του είδος αυτής. Να σημειωθεί ότι στο ειδικό πρόγραμμα για το δημόσιο τομέα, αντίστοιχο με αυτό που υλοποιήσαμε στον τομέα της Υγείας το 2017-8 για την κάλυψη αναγκών προσωπικού, οι αμοιβές είναι ανάλογες των προσόντων των πτυχιούχων, κοντά στους εισαγωγικούς μισθούς του δημοσίου τομέα, και κλιμακώνονται ανάλογα με το αν οι άνεργοι έχουν πτυχίο, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο.

Ανάσχεση του brain drain


Στοχεύει, δηλαδή, ως μέτρο και σε ανάσχεση του brain drain;

- Ναι, η λογική είναι ότι οι άνεργοι και οι νέοι θα πρέπει με κάποιο τρόπο να βλέπουν στους μισθούς στην αγορά εργασίας μία αντιστοίχιση με τις προσπάθειες που έχουν κάνει στην εκπαίδευση. Το brain drain δεν οφείλεται μόνο στην έλλειψη θέσεων εργασίας για πτυχιούχους, αλλά και στις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στον ιδιωτικό τομέα. Οι χαμηλοί μισθοί και η επισφάλεια της απασχόλησης αποτελούν εξίσου σημαντικούς παράγοντες του brain drain με την ανεπάρκεια θέσεων εργασίας για πτυχιούχους. Συνεπώς, η ανάσχεση του τελευταίου είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την ανάκτηση των δικαιωμάτων της εργασίας κατά τη μεταμνημονιακή εποχή. Το πρόγραμμα συμβάλλει ταυτόχρονα στη μείωση της ανεργίας, εφόσον δεν υποκαθιστά εργαζόμενους με νεο-προσλαμβανόμενους, ενώ οι θέσεις εργασίας αντιστοιχούν σε πραγματικές ανάγκες του δημόσιου τομέα, που αλλιώς θα έμεναν ακάλυπτες, με επιπτώσεις στην αποτελεσματικότητά του και την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες. Θεωρούμε, λοιπόν, πως αυτό το πρόγραμμα θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς πτυχιούχους να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία, θα καλύψει βασικά κενά του δημοσίου τομέα που τον εμποδίζουν να παράγει έργο για τους πολίτες, και παράλληλα θα δώσει ένα σήμα στους νέους ότι ανοίγουν θέσεις με καλύτερους όρους εργασίας, σήμα απαραίτητο για να συγκρατηθεί το νέο επιστημονικό δυναμικό στη χώρα και να σταματήσει η αιμορραγία. Ευελπιστώ, επίσης, ότι οι θέσεις αυτές και οι συνθήκες τους θα ασκήσουν θετική επίδραση ευρύτερα στην αγορά εργασίας των πτυχιούχων. Είναι πολλαπλών στοχεύσεων το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Πέραν των νέων, μία επίσης ευάλωτη ομάδα ανέργων είναι αυτή των άνω των 50 ετών, πώς αποδίδουν τα προγράμματα για αυτούς;Ο ΟΑΕΔ διαθέτει μονίμως ανοιχτά προγράμματα για πρόσληψη ανέργων 50 ετών άνω από ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις εδώ και πάρα πολλά χρόνια, τα οποία μάλιστα ανασχεδιάσαμε εκ βάθρων το 2016, ενώ επίκειται νέος ανασχεδιασμός που θα κατεβάσει το ηλικιακό όριο από τα 50 στα 45 έτη, ώστε να προλάβουμε την ανεργία στις μεγαλύτερες ηλικίες. Να μην ξεχνάμε επίσης ότι και τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας ευνοούν τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους, αφού υπάρχει σχετική μοριοδότηση.

Πολυπαραγοντική η μείωση της ανεργίας


Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σταθερή μείωση της ανεργίας, τα στοιχεία της Εργάνη μάλιστα την περασμένη εβδομάδα δείχνουν ότι το 2018 υπήρξε ρεκόρ νέων θέσεων εργασίας από το 2001. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται αυτή η μείωση;

- Υπάρχουν δύο είδη παραγόντων. Πρώτον, αυτοί που συνδέονται με τη δυναμική μεγάλων τομέων της οικονομίας, όπως είναι ο τουρισμός, το εμπόριο και η μεταποίηση που αύξησαν τις θέσεις εργασίας τα τελευταία χρόνια παρά τη στασιμότητα ή τους χαμηλούς ανάπτυξης της οικονομίας. Δεύτερον, υπάρχει και ο δημόσιος τομέας, που μέσα και από τις προσλήψεις συμβασιούχων και τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας που προκηρύσσονται σε επαναλαμβανόμενους κύκλους, δημιούργησε θέσεις εργασίας που ουσιαστικά κάλυψαν τις ανάγκες κυρίως των δήμων, αλλά και ανέργων που αποτελούν το σκληρό πυρήνα της ανεργίας (μεγαλύτερες ηλικίες και μακροχρόνιοι). Η μείωση της ανεργίας είναι, λοιπόν, ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα, που σχετίζεται και με την πορεία της οικονομίας και με την κρατική παρέμβαση μέσα από τα προγράμματά μας.

Ασκείται, όμως, κριτική ότι οι περισσότερες θέσεις εργασίας είναι ημιαπασχόλησης και εκ περιτροπής, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Εργάνη. Τι μπορεί να γίνει, ώστε να ενισχυθεί η πλήρης απασχόληση;

- Τα στοιχεία της Εργάνη είναι κατά δήλωση των εργοδοτών και πολλοί εργοδότες ασφαλίζουν τους εργαζόμενους για πολύ λιγότερες ώρες απ’ ό,τι τους απασχολούν. Επειδή, λοιπόν, οι δηλώσεις των εργοδοτών υποκρύπτουν το εκτεταμένο φαινόμενο της υποδηλωμένης εργασίας, αμφισβητώ την αξιοπιστία των στοιχείων της Εργάνη για τη μερική απασχόληση. Δίνω μεγαλύτερη βάση στα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, που προέρχονται από τις δηλώσεις των νοικοκυριών και δείχνουν ότι και το 2014 και το 2018 η μερική απασχόληση ανέρχονταν στο 9,4% του συνόλου των απασχολούμενων.

Ρεαλιστική η πτώση της ανεργίας στο 10%


Το ζήτημα της εργασίας ήταν κεντρικό στις ομιλίες στη ΔΕΘ. Ο πρωθυπουργός μίλησε για δυνατότητα πτώσης του ποσοστού ανεργίας στο 10% σε πέντε χρόνια. Είναι εφικτό και με ποιο τρόπο;

- Από το 2015 μέχρι σήμερα, είχαμε μια μείωση του ποσοστού ανεργίας από το 26,5% στο 19%. Αυτό που αναμένεται τα επόμενα χρόνια, είναι ότι το πέρασμα της οικονομίας σε υψηλότερους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, θα οδηγήσει σε υψηλότερο ρυθμό δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και ταχύτερη αποκλιμάκωση της ανεργίας. Αυτό είναι που δημιουργεί την αισιοδοξία ότι αν στην τετραετία της στασιμότητας και της αναιμικής ανάπτυξης είχαμε 7,5 ποσοστιαίες μονάδες μείωσης της ανεργίας, τότε αυτή θα μπορούσε να πέσει κατά 9,5 ποσοστιαίες μονάδες στα επόμενα πέντε χρόνια και να φθάσει στο 10%, ή και ακόμα χαμηλότερα. Άρα ο στόχος που έθεσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ είναι ρεαλιστικός.

Από την πλευρά του ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για 700.000 νέες θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα τα επόμενα 5 χρόνια και για δείκτη ανάπτυξης 4%. Αυτές τις δηλώσεις πώς τις σχολιάζετε;

- Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για 4% ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας κατά μέσο όρο την επόμενη πενταετία, τάζοντας ότι η αναπτυξιακή πρόταση της ΝΔ θα φέρει κοσμογονία στον τομέα των επενδύσεων. Επειδή και η κυβέρνηση έθεσε την αύξηση των επενδύσεων σε πρώτη προτεραιότητα, προφανώς η αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης βρίσκεται στις διαφορές αναπτυξιακής στρατηγικής που θα καθορίσουν και την εκλογική αναμέτρηση. Ο κ. Μητσοτάκης θεωρεί ότι θα προσελκύσει ιδιωτικές επενδύσεις με τη διατήρηση του σκληρού πυρήνα των μνημονιακών ανατροπών στις εργασιακές σχέσεις και τη δραστική μείωση της φορολογίας, ταυτόχρονα με την περαιτέρω συρρίκνωση και διάλυση του δημόσιου τομέα και την εκχώρηση των ήδη συρρικνωμένων δραστηριοτήτων του στον ιδιωτικό τομέα. Αντίθετα, η κυβέρνηση θεωρεί ότι ο δρόμος για την ανάπτυξη προκύπτει από την αξιοποίηση των παραγωγικών ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, ιδιαίτερα του νεανικού, δίνοντάς του προοπτική μέσα από την ανάκτηση εργασιακών δικαιωμάτων, τη βελτίωση των εργασιακών σχέσεων, την ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους, την αξιοπρεπή αμοιβή για αξιοπρεπή διαβίωση, την αύξηση του εισοδήματος των μισθωτών και τη δίκαια συμμετοχή τους στον παραγόμενο πλούτο. Μέσω αυτών θεωρεί ότι συγκρατείται το brain drain, δίνονται κίνητρα επιχειρηματικότητας και δημιουργούνται θέσεις εργασίας, εφόσον η άνοδος των μισθών και η μείωση των ανισοτήτων αυξάνει τη ζήτηση στην οικονομία και προκαλεί έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης, επενδύσεων και αύξηση της παραγωγικότητας. Υπάρχουν λοιπόν δύο σχέδια για την ανάπτυξη της χώρας, το ένα είναι η δίκαιη ανάπτυξη, ενώ το άλλο είναι η ανάπτυξη μέσω διάλυσης των εργασιακών σχέσεων, του κοινωνικού κράτους και του δημοσίου τομέα και παροχής φορολογικής ασυλίας στο κεφάλαιο και τα υψηλά εισοδήματα. Η δεύτερη οπτική είναι κοινωνικά απαράδεκτη, προκαλώντας με την ωμότητά της την κοινωνική πλειοψηφία, που υπέστη τα πάνδεινα κατά τη διάρκεια της κρίσης.
πηγή: Η Εποχή

Με θυελλώδεις ανέμους πλήττει τη χώρα ο «Ξενοφών»

Σοβαρά προβλήματα από το πέρασμα της κακοκαιρίας «Ξενοφών» σε όλη τη χώρα με σοβαρότερα προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων που πνέουν στα πελάγη και φθάνουν κατά τόπους τα 9 με 10 μποφόρ...


Συνεχίζεται η κακοκαιρία «Ξενοφών» που πλήττει σχεδόν όλη τη χώρα με θυελλώδεις ανέμους και σημαντική πτώση της θερμοκρασίας. Τα πρώτα χιόνια έπεσαν στα ορεινά της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας πάνω από τα 1.800 μέτρα υψόμετρο περίπου.

Οι θυελλώδεις άνεμοι θα συνεχίσουν να πνέουν και σήμερα (Πέμπτη) δημιουργώντας προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, ενώ οι βροχοπτώσεις αναμένεται να έχουν πιο γενικευμένο χαρακτήρα στα ανατολικά και νότια ηπειρωτικά (Θεσσαλία, Στερεά, Πελοπόννησο) και στα νότια νησιωτικά τμήματα (Κυκλάδες - Κρήτη).

Στο μεταξύ, ένα σχετικά ασυνήθιστο φαινόμενο, ένας μεσογειακός κυκλώνας, είναι πιθανό να δημιουργηθεί στο Νότιο Ιόνιο αύριο (Παρασκευή 28) Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τη μετεωρολογική υπηρεσία meteo του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Η δημιουργία ενός βαρομετρικού χαμηλού στο Νότιο Ιόνιο την Παρασκευή είναι πολύ πιθανό να εμφανίσει τροπικά χαρακτηριστικά, δηλαδή απουσία μετώπων, θυελλώδεις ανέμους 12 μποφόρ, ραγδαίες βροχοπτώσεις και σχηματισμό «ματιού».

Κυκλώνες τέτοιου τύπου, οι οποίοι ονομάζονται Medicanes (από τη σύνθεση των λέξεων Mediterranean και hurricanes), εμφανίζονται περίπου μία ή δύο φορές τον χρόνο στη Μεσόγειο.

Η προγνωσιμότητα του Medicane, σύμφωνα με το ΕΑΑ, είναι μικρή, ιδιαίτερα όσον αναφορά την τροχιά που θα ακολουθήσει το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, όμως φαίνεται να εξασθενεί σημαντικά πλησιάζοντας την ηπειρωτική Ελλάδα.