ΥΠΠΟ: Ανάπτυξη Πληροφοριακού συστήματος Εθνικού Αρχείου Μνημείων

Η καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του υπουργείου ξεκίνησε τον Μάιο του 2012, ως έργο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007-2013 με αρχικό προϋπολογισμό περίπου 8 εκ. ευρώ...


Το υπουργείο Πολιτισμού τοποθετείται με ανακοίνωση του σχετικά με το έργο που αφορά την καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του ΥΠΠΟΑ.

«Αυτό που υπολείπεται είναι η ολοκλήρωση του τελευταίου υποέργου της Πράξης, με τίτλο: "Ανάπτυξη εφαρμογών", δηλαδή της Βάσης Δεδομένων και της Διαδικτυακής Πύλης (Ολοκληρωμένο Πληροφορικό Σύστημα), για την καλύτερη διαχείριση και την προβολή των ψηφιακά καταγεγραμμένων μνημείων» τονίζει το υπουργείο Πολιτισμού και αναφέρεται στα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την καθυστέρηση. Παράλληλα επισημαίνει, ότι το ΥΠΠΟΑ «εξασφάλισε την απαραίτητη παράταση από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να επανασχεδιαστεί και να αναπτυχθεί το ολοκληρωμένο πληροφορικό σύστημα και να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το τόσο σημαντικό για την πολιτισμική μας κληρονομιά ψηφιακό έργο, στο οποίο το ΥΠΠΟΑ έχει επενδύσει πόρους και τεχνογνωσία επί σειρά ετών». Και καταλήγει διευκρινίζοντας ότι «οι 57 συμβασιούχοι αρχαιολόγοι που εργάζονταν ως υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στο υπουργείο Πολιτισμού επιτέλεσαν σημαντικό έργο στο πεδίο της καταγραφής και της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων. Η λήξη των συμβάσεών τους στο τέλος Νοεμβρίου 2018 στο συγκεκριμένο υποέργο, που πλέον έχει ολοκληρωθεί, δεν συνιστά απόλυση. Είναι, ωστόσο, απολύτως κατανοητή η εργασιακή επισφάλεια, που πλήττει μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού, ακόμη και επιστήμονες με υψηλή εξειδίκευση. Γι' αυτό και αποτελεί πάγια και διακηρυγμένη θέση μας η ανάγκη δημιουργίας μόνιμων θέσεων εργασίας, όπου ειδικευμένοι επιστήμονες θα επιλέγονται με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες και θα εργάζονται με αξιοπρεπείς συνθήκες στον τομέα του πολιτισμού».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του ΥΠΠΟ :


«Εμπλουτισμός των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και Ανάπτυξη Νέου Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων»

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού εμμένει στην τήρηση της νομιμότητας και των προβλεπόμενων διαδικασιών στη διαχείριση των έργων που υλοποιούνται. Στην ίδια κατεύθυνση, θα συνεχίσει να διερευνά σταθερά τα όποια ερωτηματικά προκύπτουν, τις αιτίες των καθυστερήσεων και τις αστοχίες ή παραλείψεις. Είναι καθήκον της και δεν θα ολιγωρήσει. Βασικό άξονα της πολιτικής του Υπουργείου αποτελεί η υιοθέτηση καλών πρακτικών τεκμηρίωσης, καταγραφής και ψηφιοποίησης των μνημείων για την περαιτέρω ανάδειξη και προστασία τους, μέσω της διαρκούς υλοποίησης αντίστοιχων δράσεων και της προσπάθειας της, κατά το δυνατόν, εξασφάλισης μόνιμων θέσεων εργασίας για τον σκοπό αυτό.

Η οριζόντια Πράξη «Εμπλουτισμός των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και Ανάπτυξη Νέου Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων» που αφορά την καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού ξεκίνησε τον Μάιο του 2012, ως έργο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Η προβλεπόμενη διάρκεια ήταν σχεδόν τριετής (έως τον Φεβρουάριο 2015) και ο αρχικός προϋπολογισμός περίπου 8 εκ. ευρώ.

Το συνολικό έργο αποτελούνταν από τέσσερα υποέργα που αφορούσαν:
  1. τον συντονισμό των εργασιών ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης των ακατάγραφων κινητών μνημείων, μέσω αρχαιολογικής αυτεπιστασίας,
  2. τις υπηρεσίες ψηφιοποίησης και διαμόρφωσης υλικού για αξιοποίηση μέσω διαδικτύου,
  3. την προμήθεια εξοπλισμού και λογισμικού για την υποστήριξη των εργασιών ψηφιοποίησης της αυτεπιστασίας και
  4. την ανάπτυξη εφαρμογών (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα).

Στο πλαίσιο του πρώτου υποέργου ξεκίνησαν σταδιακά στα τέλη του 2012 οι διαδικασίες πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου (αυτεπιστασία). Παράλληλα δημιουργήθηκε ένα Ενδιάμεσο Πληροφοριακό Σύστημα για την καταχώριση των δεδομένων ψηφιοποίησης που παράγονταν ανά την επικράτεια και στο οποίο έχουν διαρκή πρόσβαση οι Υπηρεσίες του Υπουργείου για το ψηφιοποιημένο υλικό αρμοδιότητάς τους. Τα υπόλοιπα 3 υποέργα: των υπηρεσιών ψηφιοποίησης, της προμήθειας εξοπλισμού για τις εργασίες ψηφιοποίησης και της ανάπτυξης εφαρμογών ανατέθηκαν σε ανάδοχες εταιρείες, κατόπιν διαγωνισμών. Ωστόσο οι διαγωνισμοί πραγματοποιήθηκαν το β' εξάμηνο του 2014, παρόλο που η ολοκλήρωση του προγράμματος είχε αρχικά σχεδιαστεί για το 2015.

Έτσι, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, η συνολική δημόσια δαπάνη για την Πράξη (αρχ. προϋπ/μού 8.000.000Euro) «έκλεισε» τελικά στα 2.500.000Euro. Από αυτά, 488.000Euro αφορούσαν το υποέργο της προμήθειας εξοπλισμού και λογισμικού, που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2014, ενώ τα υπόλοιπα 2.000.000Euro διατέθηκαν κυρίως για την Αρχαιολογική Αυτεπιστασία.

Καθώς η Πράξη στο μεγαλύτερο μέρος της δεν είχε ολοκληρωθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, εντάχθηκε και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, στο νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020», ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί, με έναρξη τον Οκτώβριο του 2015 και λήξη τον Δεκέμβριο του 2017.

Μετά από έξι τροποποιήσεις που αφορούσαν κυρίως την αύξηση του φυσικού αντικειμένου και του προϋπ/μού του υποέργου 1 της αυτεπιστασίας, το συνολικό κόστος της Πράξης ανήλθε περίπου σε 7.600.000Euro, εκ των οποίων τα περίπου 3.600.000Euro αφορούσαν μόνο το συγκεκριμένο υποέργο και τη μισθοδοσία των εργαζομένων. Ως νέα ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίστηκε η 30.09.2018. Η επέκταση αυτή του προϋπολογισμού για το συγκεκριμένο υποέργο της αυτεπιστασίας, μέσω των παρατάσεων των συμβάσεων των εργαζομένων, ήταν η μεγαλύτερη δυνατή που μπορούσε να δοθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Οποιαδήποτε επιπλέον δαπάνη θα έπρεπε να εξασφαλιστεί από εθνικούς πόρους, κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Το Υπουργείο Πολιτισμού κατάφερε να εξασφαλίσει μέσω του ΠΔΕ πόρους για τη μισθοδοσία του επιστημονικού προσωπικού της αυτεπιστασίας για δύο ακόμα μήνες, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2018, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες ψηφιοποίησης.

Παρά τις δυσκολίες, με την επιστημονική κατάρτιση και την αφοσίωση των αρχαιολόγων που εργάστηκαν για το έργο, το αποτέλεσμα ήταν να έχουν πρωτογενώς καταγραφεί και ψηφιοποιηθεί πάνω από 240.000 κινητά μνημεία ανά την επικράτεια και να έχουν υποστηριχθεί οι δράσεις ψηφιοποίησης του συνόλου του έργου, τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο.

Επιπλέον έχει ολοκληρωθεί και το δεύτερο υποέργο της ψηφιοποίησης των ήδη καταγεγραμμένων κινητών μνημείων από ανάδοχες εταιρείες, παρά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην αρχή του. Οι ψηφιακές καταγραφές του συγκεκριμένου υποέργου, που ολοκληρώθηκαν στο σύνολό τους στις αρχές του 2018, είναι ενταγμένες επίσης στο ενδιάμεσο πληροφοριακό σύστημα που περιλαμβάνει συνολικά, μαζί με τις καταγραφές της αυτεπιστασίας, πάνω από 600.000 μνημεία.

Αυτό που υπολείπεται, συνεπώς, είναι η ολοκλήρωση του τελευταίου υποέργου της Πράξης, με τίτλο: «Ανάπτυξη εφαρμογών», δηλαδή της Βάσης Δεδομένων και της Διαδικτυακής Πύλης (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα), για την καλύτερη διαχείριση και την προβολή των ψηφιακά καταγεγραμμένων μνημείων.

Κατά την υλοποίηση αυτού του πληροφοριακού συστήματος, που συμβασιοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2015, με διάρκεια 11 μηνών, η ανάδοχος εταιρεία απέτυχε να εκπληρώσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις, παρά τις τρεις παρατάσεις που δόθηκαν έως τον Φεβρουάριο του 2017. Τον Μάιο του 2017 η Επιτροπή Παρακολούθησης εισηγήθηκε την καταγγελία της σύμβασης με τον συγκεκριμένο ανάδοχο, ενώ τον Οκτώβριο του 2017 εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση που έτασσε τρίμηνη προθεσμία στον Ανάδοχο να θεραπεύσει τις ελλείψεις που διαπίστωσε η Επιτροπή. Παρόλα αυτά, ο ανάδοχος δεν συμμορφώθηκε, ως όφειλε, στο διατακτικό της ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης. Τον Σεπτέμβριο του 2018, η Επιτροπή εισηγήθηκε τελικά την έκπτωση του αναδόχου και ακολούθως εκδόθηκε η αντίστοιχη Υπουργική Απόφαση.

Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΠΟΑ εξασφάλισε την απαραίτητη παράταση από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να επανασχεδιαστεί και να αναπτυχθεί το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα και να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το τόσο σημαντικό για την πολιτισμική μας κληρονομιά ψηφιακό Έργο, στο οποίο το ΥΠΠΟΑ έχει επενδύσει πόρους και τεχνογνωσία επί σειρά ετών.

Αυτή είναι η σειρά των γεγονότων. Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι οι 57 συμβασιούχοι αρχαιολόγοι που εργάζονταν ως υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στο Υπουργείο Πολιτισμού επιτέλεσαν σημαντικό έργο στο πεδίο της καταγραφής και της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων. Η λήξη των συμβάσεών τους στο τέλος Νοεμβρίου 2018 στο συγκεκριμένο υποέργο, που πλέον έχει ολοκληρωθεί, δεν συνιστά απόλυση. Είναι, ωστόσο, απολύτως κατανοητή η εργασιακή επισφάλεια, που πλήττει μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού, ακόμη και επιστήμονες με υψηλή εξειδίκευση. Γι' αυτό και αποτελεί πάγια και διακηρυγμένη θέση μας η ανάγκη δημιουργίας μόνιμων θέσεων εργασίας, όπου ειδικευμένοι επιστήμονες θα επιλέγονται με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες και θα εργάζονται με αξιοπρεπείς συνθήκες στον τομέα του πολιτισμού.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνεχίζεται η ανάκαμψη της οικονομίας και η βελτίωση της αγοράς εργασίας

Στο τριμηνιαίο Δελτίο του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, με τίτλο "Μακροοικονομικές και Δημοσιονομικές Εξελίξεις" αποτυπώνεται η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και η βελτίωση της αγοράς εργασίας....


Συνεχίζεται η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας με την ενίσχυση του ΑΕΠ για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο το τρίτο τρίμηνο του 2018 διαπιστώνει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην τριμηνιαία έκθεσή του για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις.

Παράλληλα στην έκθεσή του Συμβουλίου, που συνεδριάζει υπό την προεδρεία του Παναγιώτη Κορλίρα, διαπιστώνεται ότι η βελτίωση στην αγορά εργασίας συνεχίστηκε κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2018. Το εποχικά προσαρμοσμένο ποσοστό ανεργίας περιορίστηκε σε 18,6% έναντι 18,9% του προηγούμενου μήνα και 20,8% του αντίστοιχου μήνα του 2017. Ποσοστό το οποίο είναι το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2011.

Αναλυτικότερα στην τριμηνιαία έκθεσή του το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο αναφέρει ότι:

Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 2,2% το γ' τρίμηνο του 2018 έναντι του αντιστοίχου τριμήνου του 2017. Συνεχίζεται δηλαδή η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας με ενίσχυση του ΑΕΠ για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο (σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους). Απαιτείται αύξηση του ΑΕΠ περίπου 2,1% το τελευταίο τρίμηνο για να επιτευχθεί ο στόχος της ετήσιας μεγέθυνσης ύψους 2,1%. Η θετική μεταβολή οφείλεται κατά βάση στην ελαφρά αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και στη σημαντική θετική μεταβολή των αποθεμάτων, η οποία ώθησε τον ακαθάριστο σχηματισμό κεφαλαίου 42% υψηλότερα σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017. Σημείο ανησυχίας αποτελεί η μεγάλη ενίσχυση των εισαγωγών κατά 15%, ιδιαίτερα λόγω της υψηλής ροπής προς τις εισαγωγές που παρατηρείται διαχρονικά στην Ελλάδα όταν αυξάνεται το εθνικό εισόδημα.

Ειδικότερα το γ' τρίμηνο του 2018 η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 0,7% σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017 διατηρώντας θετικό πρόσημο καθόλη τη διάρκεια του 2018. Στις θετικές εξελίξεις καταγράφεται επίσης η σημαντική άνοδος της αξίας των εξαγωγών κατά 7,6% η οποία οφείλεται σε ανάλογη ποσοστιαία αύξηση τόσο στις υπηρεσίες (τουρισμός, μεταφορές) όσο και στις εξαγωγές αγαθών. Η αύξηση των εισαγωγών κατά 15% οφείλεται κυρίως στις εισαγωγές αγαθών (αύξηση κατά Euro2 δισ.) αλλά και σε σημαντική άνοδο των εισαγωγών υπηρεσιών κατά 442 εκατ. Σε μεγάλη κάμψη για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο (-4,1%) βρίσκεται η δημόσια κατανάλωση. Τέλος είναι μεγάλη η πτώση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου. Η εξέλιξη αυτή είναι αποκλειστικά «αποτέλεσμα βάσης» της επενδυτικής κατηγορίας «άλλες κατασκευές». Συγκεκριμένα, το γ' τρίμηνο του 2017 η αξία της συγκεκριμένης επενδυτικής κατηγορίας ξεπέρασε τα Euro4,5 δισ. λόγω συμβάσεων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων. Η αξία της ίδιας κατηγορίας το γ' τρίμηνο του 2018 προσέγγισε τα Euro2,3 δισ. ποσό το οποίο «κινείται» στο μέσο όρο της τελευταίας διετίας. Όλες οι υπόλοιπες επενδυτικές κατηγορίες (κατοικίες, μεταφορικός εξοπλισμός, μηχανολογικός εξοπλισμός κλπ) καταγράφουν αύξηση σε σταθερές τιμές σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017.

Ο Εναρμονισμένος δείκτης Τιμών Καταναλωτή δείχνει σημάδια ανάκαμψης το μήνα Οκτώβριο, άνοδο τόσο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα όσο και με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Σε μηνιαία βάση η αύξηση για τον μήνα Οκτώβριο (0,5%) σημειώνεται για δεύτερο συνεχή μήνα και είναι μικρότερη από την αύξηση που είχε σημειωθεί τον Σεπτέμβριο (1,4%). Σε ετήσια βάση παρατηρείται επιτάχυνση της αύξησης του δείκτη, για δεύτερο συνεχή μήνα, από 1,1% τον μήνα Σεπτέμβριο σε 1,8% τον Οκτώβριο. Στην ετήσια αύξηση επιδρούν θετικά αυξήσεις στις τιμές ειδών διατροφής, αλκοολούχων ποτών και καπνού, ξενοδοχείων - καφέ - εστιατορίων, στέγασης, μεταφορών και επικοινωνιών. Ανασχετικά επιδρούν μειώσεις στις τιμές ειδών ένδυσης και υπόδησης, διαρκών αγαθών αναψυχής - πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκπαίδευσης. Διάγραμμα 3: Μηνιαία Εξέλιξη Εναρμονισμένου δείκτη Τιμών Καταναλωτή: Οκτώβριος 2017 - Οκτώβριος 2018 Απασχόληση.

Η βελτίωση στην αγορά εργασίας συνεχίστηκε κατά το πρώτο εννεμηνο του 2018. Συγκεκριμένα, το εποχικά προσαρμοσμένο ποσοστό ανεργίας περιορίστηκε σε 18,6% έναντι 18,9% του προηγούμενου μήνα και 20,8% του αντίστοιχου μήνα του 2017. Το ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2011. Ο αριθμός των απασχολούμενων ανήλθε σε 3.880 χιλ., αυξημένος κατά 88 χιλ. (+2,3%) σε σχέση με το 2017 και ο αριθμός των ανέργων περιορίστηκε σε 887 χιλ, μειωμένος κατά 111 χιλ. (-11,1%) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Επίσης, μειώθηκε ο αριθμός των οικονομικά μη ενεργών ατόμων κατά 16 χιλ.(-0,5%).

Κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2018, οι προσλήψεις εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ανήλθαν σε 2.287.876 και οι απολύσεις/αποχωρήσεις σε 2.119.594. Επομένως, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης διαμορφώθηκε σε 168.282 νέες θέσεις εργασίας, οριακά βελτιωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 κατά 831 θέσεις. Η θετική αυτή επίδοση του ισοζυγίου δεκαμήνου αποτελεί την υψηλότερη που έχει επιτευχθεί από το 2001 μέχρι σήμερα. Σημειώνεται, ωστόσο, πως κατά το μήνα Οκτώβριο η απασχόληση μειώθηκε κατά 120.087 θέσεις, επίδοση η οποία αποτελεί τη χειρότερη που έχει καταγραφεί από το 2001 μέχρι σήμερα. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στα αρνητικά ισοζύγια στους κλάδους των καταλυμάτων (-85.064) και των υπηρεσιών εστίασης (-34.612), λόγω της λήξης της τουριστικής περιόδου. Από την άλλη πλευρά, θετικό ήταν κυρίως το ισοζύγιο στον κλάδο της εκπαίδευσης (+20.252), λόγω της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2018, οι περισσότεροι κλάδοι σημείωσαν αύξηση της προστιθέμενης αξίας τους. Στο αντίποδα οι Χρηματοπιστωτικές και Ασφαλιστικές δραστηριότητες συρρικνώθηκαν περαιτέρω σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ ετήσια μείωση εμφανίζουν επίσης οι κλάδοι της δημόσιας διοίκησης και της Ψυχαγωγίας. Τέλος, ο κλάδος της Ενημέρωσης και Επικοινωνίας βρέθηκε σε θετικό έδαφος με αύξηση 0,65% σε ετήσια βάση, έναντι μείωσης που είχε σημειώσει το προηγούμενο τρίμηνο.

Ήπια σημάδια βελτίωσης παρουσιάζουν τους τελευταίους μήνες οι δείκτες βιομηχανικής παραγωγής και κύκλου εργασιών. Τον Σεπτέμβριο το επίπεδο της παραγωγής μειώθηκε σε σχέση με τον Αύγουστο αλλά παρέμεινε υψηλότερα από τα επίπεδα του προηγούμενου τριμήνου και σαφώς υψηλότερα από τα αντίστοιχα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Στις εξελίξεις των τελευταίων μηνών αρνητικά έχει επιδράσει η μικρή, αλλά συνεχής τους τελευταίους δύο μήνες, μείωση της παραγωγής στις μεταποιητικές βιομηχανίες και θετικά η συνεχής βελτίωση στους τομείς του ηλεκτρισμού και της παροχής νερού. Στις αγορές βιομηχανικών προϊόντων, η πορεία του γενικού δείκτη κύκλου εργασιών ακολουθεί κατά βάση τη συνεχή μηνιαία βελτίωση στον τομέα των μεταποιητικών βιομηχανιών, αφού η μεταβλητότητα του τζίρου στον τομέα των Ορυχείων - Λατομείων δεν παρουσιάζει εμφανή σημάδια αρνητικής ή θετικής τάσης.

Τους δύο τελευταίους ?ήνες (Οκτώβριο και Νοέ?βριο) το οικονο?ικό κλί?α σταθεροποιήθηκε ?ετά από την ση?αντική πτώση που ση?ειώθηκε τον Σεπτέ?βριο του 2018. Η τι?ή του δείκτη για το ?ήνα Νοέ?βριο επανήλθε στα επίπεδα των αρχών του έτους και υψηλότερα σε σύγκριση ?ε το Νοέ?βριο του 2017. Στις θετικές τάσεις του τελευταίου ?ήνα συ?βάλλουν βελτιώσεις σε όλα τα ισοζύγια εκτός του Λιανικού Ε?πορίου, δηλαδή των ισοζυγίων προσδοκιών στις Υπηρεσίες, Βιο?ηχανία, Κατασκευές καθώς και της Καταναλωτικής Ε?πιστοσύνης. Παρά τις βελτιώσεις, τα ισοζύγια Καταναλωτικής Ε?πιστοσύνης και Επιχειρη?ατικών Προσδοκιών στις Κατασκευές παρα?ένουν αρνητικά σε ση?αντικό βαθ?ό.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός (ΚΠ) παρουσίασε θετική εικόνα το πρώτο δεκά?ηνο του 2018, ?ε τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (προ επιστροφών και άνευ αποκρατικοποιήσεων) να συγκλίνουν ?ε το στόχο. Ειδικότερα, τόσο οι ά?εσοι όσο και οι έ??εσοι φόροι παρουσίασαν οριακή υπέρβαση έναντι του στόχου. Από την πλευρά τους, οι πρωτογενείς δαπάνες του ΤΠ, ήταν ελαφρώς ?ειω?ένες κατά 0,9% έναντι του αντίστοιχου στόχου, ?ε το ποσοστό εκτέλεσης τους να ανέρχεται στο 75,6% των προβλεπό?ενων ετήσιων δαπανών. ?εδο?ένου ότι και το τρέχον έτος ανα?ένεται να καταγραφεί πλεόνασ?α σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης ( ΓΚ) υψηλότερου του στόχου, αποφασίστηκε η διανο?ή κοινωνικού ?ερίσ?ατος ύψους Euro710 εκατ. το οποίο θα καταβληθεί στους δικαιούχους, στο τέλος του έτους, βάσει εισοδη?ατικών/περιουσιακών και οικογενειακών κριτηρίων. Την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018, η ΓΚ ε?φάνισε υψηλότερο τα?ειακό πρωτογενές πλεόνασ?α σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περίοδο του 2017, ύψους Euro6.680 εκατ. έναντι Euro6.369 εκατ. το 2017 Η εν λόγω διεύρυνση του πρωτογενούς πλεονάσ?ατος της ΓΚ υποστηρίχθηκε από την αύξηση σε ετήσια βάση των εσόδων της ΓΚ, κατά 2,1%. Αντίθετα, οι πρωτογενείς δαπάνες της ΓΚ, όντας αυξη?ένες κατά 1,8%, δεν συνεισέφεραν στη βελτίωση του αποτελέσ?ατος της ΓΚ. Στο σκέλος των εσόδων, την υψηλότερη αύξηση- κατά Euro1.751 εκατ.- παρουσίασαν τα έσοδα από φόρους (?ετά επιστροφών). Στα βελτιω?ένα φορολογικά έσοδα συντέλεσε κυρίως η αύξηση των εισπράξεων από έ??εσους φόρους -ειδικότερα ΦΠΑ- και δευτερευόντως η αύξηση των εισπράξεων από ά?εσους φόρους, καθώς και η ?είωση των δαπανών για επιστροφές φόρων. Η αύξηση των εισπράξεων ΦΠΑ οφείλεται κυρίως: α) στην αυξη?ένη τουριστική κίνηση κατά τη θερινή περίοδο και τη γενικότερη αύξηση της οικονο?ικής δραστηριότητας, β) στην αύξηση από 1/1/2018 των συντελεστών ΦΠΑ σε ορισ?ένα νησιά στα οποία ίσχυε ακό?η ?έχρι πρότινος το ευνοϊκό καθεστώς ΦΠΑ1 και γ) στην αύξηση της αποτελεσ?ατικότητας του φοροεισπρακτικού ?ηχανισ?ού. Στο σκέλος των δαπανών, την υψηλότερη αύξηση καταγράφουν οι δαπάνες για α?οιβές προσωπικού, κατά 570 εκατ. ευρώ. Οι αυξη?ένες δαπάνες για α?οιβές προσωπικού αντανακλούν τόσο την αυξη?ένη δαπάνη για εργοδοτική εισφορά υπέρ του ΕΦΚΑ, όσο και την αύξηση της ?ισθολογικής δαπάνης, κυρίως λόγω της ανα?όρφωσης των ειδικών ?ισθολογίων και τις ?ισθολογικές ωρι?άνσεις των εν ενεργεία δη?όσιων υπαλλήλων. Ση?ειώνεται ότι σε επίπεδο δωδεκα?ήνου προβλέπεται ακό?η υψηλότερη αύξηση των δαπανών για α?οιβές προσωπικού σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της καταβολής αναδρο?ικών στους δικαιούχους των ειδικών ?ισθολογίων -εν ενεργεία και συνταξιούχους δη?όσιους λειτουργούς (για ?ία συνοπτική απεικόνιση σε ετήσια βάση των εκτι?ήσεων και προβλέψεων του προϋπολογισ?ού 2018-2019

Τον Οκτώβριο του 2018, οι ληξιπρόθεσ?ες υποχρεώσεις της ΓΚ (συ?περιλα?βανο?ένων των εκκρε?ών επιστροφών φόρων) ανήλθαν σε Euro2.620 εκατ. παρα?ένοντας στα ίδια σχεδόν επίπεδα σε σχέση ?ε τον προηγού?ενο ?ήνα. Σε ετήσια βάση ση?ειώθηκε ?εγάλη αποκλι?άκωση των ληξιπρόθεσ?ων οφειλών (?η συ?περιλα?βανο?ένων εκκρε?ών επιστροφών φόρων) από Euro3.458 εκατ. τον Οκτώβριο του 2017 σε Euro1.993 ευρώ τον Οκτώβριο του 2018 (-42% περίπου). Ση?αντική ?είωση, ?ικρότερης ωστόσο κλί?ακας, καταγράφτηκε και στις εκκρε?είς επιστροφές φόρων οι οποίες, από Euro832 εκατ. τον Οκτώβριο του 2017, έχουν ?ειωθεί στα Euro627 εκατ. τον Οκτώβριο του 2018 (-25% περίπου). Πάντως το τελευταία πεντά?ηνο, το υπόλοιπο των ληξιπρόθεσ?ων υποχρεώσεων παρα?ένει σχετικά στάσι?ο (κυ?αίνεται περί τα Euro2 δισ.), ενώ δεν φαίνεται να είναι εφικτή η πλήρης εκκαθάρισή τους, έως στο τέλος του έτους, όπως είχε προβλεφθεί. Επιση?αίνεται ότι, στο πλαίσιο της ενισχυ?ένης εποπτείας οι αρχές έχουν δεσ?ευτεί να εκκαθαρίσουν το σύνολο των ληξιπρόθεσ?ων υποχρεώσεων του δη?οσίου προς τρίτους και να αποφύγουν τη συσσώρευση νέων. Επό?ενη η?ερο?ηνία ορόση?ο στον το?έα αυτό είναι τα τέλη Φεβρουαρίου 2019, οπότε έχει προγρα??ατιστεί να λάβει χώρα η 2η έκθεση αξιολόγησης της ελληνικής οικονο?ίας.

Η εξέλιξη των ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων του ελληνικού δη?οσίου παρα?ένει αυξητική. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην σύνθεση του παλαιού ληξιπρόθεσ?ου κεφαλαίου όσο και στην συνεχιζό?ενη υστέρηση των εισπράξεων έναντι των νέων ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων. ?στόσο, η υστέρηση αυτή χαρακτηρίζεται από φθίνοντα ρυθ?ό το εννεά?ηνο του τρέχοντος έτους, σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περίοδο των ετών 2014-2017. Συγκεκρι?ένα, σε χα?ηλό πενταετίας ανήλθαν οι νέες ληξιπρόθεσ?ες απαιτήσεις την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτε?βρίου 2018 που έφτασαν τα Euro7.838 εκατ., ενώ είναι ?ειω?ένες κατά Euro1.419 εκατ. σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περσινή περίοδο - και πολύ περισσότερο σε σχέση ?ε τα προηγού?ενα έτη. Βελτιω?ένες είναι οι επιδόσεις σε επίπεδο εισπράξεων την εν λόγω περίοδο, οι οποίες αυξήθηκαν κατά Euro430 εκατ. περίπου σε σχέση ?ε τα έτη 2016 & 2017 και ανήλθαν σε Euro3.993 εκατ. ενώ σε σχέση ?ε τα έτη 2014 & 2015 η αύξηση είναι πολλαπλάσια. Η υψηλή «εισπρακτική επίδοση» επί των ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων συνέβαλε ση?αντικά στην επίτευξη του στόχου των εσόδων του προϋπολογισ?ού, για το 2018.

Ελαφρώς ανοδικά κινήθηκε η απόδοση των ελληνικών ο?ολόγων κατά το τελευταίο τρί?ηνο, αφού δια?ορφώθηκε κατά ?έσο όρο στο 4,39% ενισχυ?ένη κατά 30 ?ονάδες βάσης σε σχέση ?ε το προηγού?ενο τρί?ηνο. Η εν λόγω αύξηση υποδηλώνει την ευαισθησία των ελληνικών ο?ολόγων στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις. Η δια?άχη ?εταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ιταλικής κυβέρνησης αναφορικά ?ε τον προϋπολογισ?ό της Ιταλίας για το έτος 2019 άσκησε αυξητικές πιέσεις στις αποδόσεις των ιταλικών ο?ολόγων, ?ε αποτέλεσ?α η απόδοση του δεκαετούς να φθάσει στο 3,5%. Μετριάστηκε ελαφρώς τις τελευταίες η?έρες -δια?ορφώνεται πλέον περί το 3,2%- καθώς υπάρχουν σοβαρές προσδοκίες για επίτευξη συ?φωνίας ?εταξύ των δύο πλευρών. Η πτώση της απόδοσης των ιταλικών ο?ολόγων οδήγησε στην αποκλι?άκωση της απόδοσης του ελληνικού ο?ολόγου. Επιπλέον σε υψηλά επίπεδα κινείται η διαφορά της απόδοσης ?εταξύ του 10ετούς α?ερικάνικου και του 10ετούς γερ?ανικού ο?ολόγου η οποία ανέρχεται στο 2,7%. Πάντως, η συ?φωνία ?εταξύ ΗΠΑ και Κίνας για αναστολή στην προγρα??ατισ?ένη από 1/1/2019 επιβολή αυξη?ένων ε?πορικών δασ?ών στα κινεζικά προϊόντα ενδέχεται να αποκλι?ακώσει την απόδοση των α?ερικανικών ο?ολόγων. Η ενίσχυση των τα?ειακών διαθεσί?ων ασφαλείας του ?η?οσίου κατά το τρέχον έτος συ?βάλλει στη διατήρηση του κόστους χρη?ατοδότησης του ελληνικού χρέους σε ελεγχό?ενο επίπεδο ακό?η και σε περίπτωση παράτασης ή επιδείνωσης της δυσ?ενούς οικονο?ικής συγκυρίας.

Η έκθεση του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβολίου, εδώ >>>

ΛΑ.Ε.: Πολιτικοί εγκληματίες και πολιτικοί απατεώνες ολοκλήρωσαν το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ

Η Λαική Ενότητα καταγγέλει το ξεπούλημα της μονοπωλιακής, υπερκερδοφόρας και δυναμικής δημόσιας ενεργειακής επιχείρησης του «Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (ΔΕΣΦΑ) στην ξένη κοινοπραξία “SENFLUGA”...


Ολοκληρώθηκε το ξεπούλημα της μονοπωλιακής, υπερκερδοφόρας και δυναμικής δημόσιας ενεργειακής επιχείρησης του «Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (ΔΕΣΦΑ) στην ξένη κοινοπραξία “SENFLUGA”, η οποία απαρτίζεται από τα μεγαλύτερα ενεργειακά αρπακτικά της Ευρώπης, τις εταιρείες Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A.

Η δήλωση του Γραμματέα του Π.Σ. της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ, Παν. Λαφαζάνη, για το ξεπούλημα της ΔΕΣΦΑ,


«ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΑΝ ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΟΥ ΔΕΣΦΑ»

«Καταγγέλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις την ολοκλήρωση του εθνικού εγκλήματος ξεπουλήματος του «Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (ΔΕΣΦΑ).

Μόνο πολιτικοί εγκληματίες και πολιτικοί απατεώνες, υπηρέτες πολυεθνικών συμφερόντων και ξένων κέντρων και πολιτικοί που έχουν βαλθεί να ενταφιάσουν κάθε έννοια εθνικής υπόστασης, δημοσίου συμφέροντος, αναπτυξιακής δυναμικής και ανθρώπινων εργασιακών σχέσεων, θα μπορούσαν να διανοηθούν ότι θα πωλήσουν και μάλιστα κοψοχρονιά, έναντι του ευτελούς τιμήματος των 535 εκατ. ευρώ για το 66%, μια δημόσια, στρατηγική, μονοπωλιακή, υπερκερδοφόρα και δυναμική ενεργειακή εταιρεία κρίσιμη και για την ασφάλεια της χώρας.

Δεν προξενεί καθόλου έκπληξη το γεγονός ότι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ και οι μνημονιακοί δορυφόροι τους κοκορομαχούν και αλληλοϋβρίζονται καθημερινά, χωρίς πολιτικό περιεχόμενο, σε ένα αγώνα για τις καρέκλες της εξουσίας και τα προνόμιά τους, δεν εκδηλώνουν καμμιά διαφωνία, αντίθετα συμφωνούν και ομονοούν, για το ξεπούλημα των δημόσιων στρατηγικών κλάδων και του εθνικού πλούτου, όπως στην περίπτωση μας για το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ.

Η ευρεία συναίνεση σήμερα στον κατεστημένο πολιτικό χώρο και στα μέσα ενημέρωσης μπορεί να ρίχνει σκοτεινό πέπλο σιωπής και να διευκολύνει την εγκληματική εκποίηση του ΔΕΣΦΑ.

Αυτό, όμως, συνιστά μια πολύ προσωρινή κατάσταση.

Ας μην θεωρούν οι πολιτικοί δήμιοι και εκτελεστές της χώρας, των δικαιωμάτων και των προοπτικών της ότι θα γλιτώσουν τις πολιτικές και κυρίως τις ποινικές ευθύνες τους που βοούν.

Δεν έχουν κανένα δικαίωμα και καμμιά εξουσιοδότηση Τσίπρας – Δραγασάκης – Τσακαλώτος και Σταθάκης να ξεπουλούν την προσοδοφόρα δημόσια ενεργειακή περιουσία της χώρας, η οποία κτίσθηκε με τον ιδρώτα και το αίμα του ελληνικού λαού.

Γρήγορα, η βέβαιη ανατροπή στην ελληνική αποικία θα κάτσει στο σκαμνί τους ενόχους και συνενόχους του ξεπουλήματος της Ελλάδας και η τιμωρία τους θα είναι πολύ σκληρή και παραδειγματική, ανάλογη των καταστρεπτικών πράξεών τους.»
iskra.gr

Ε.Ε.: Τέλος τα πλαστικά μιας χρήσης

H Eυρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε οριστικά ότι τα πλαστικά προϊόντα μιάς χρήσης αποσύρονται από την αγορά, γράφει η γερμανική Die Welt...


Όπως ανακοίνωσε η αυστριακή προεδρία της ΕΕ, οι διαπραγματευτές από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη - μέλη συμφώνησαν στις Βρυξέλλες για την εφαρμογή του μέτρου. Οι αλλαγές αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή μόλις μέσα σε δύο χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δικαιολογεί την απόφασή της κυρίως με την προστασία των ωκεανών, καθώς περισσότερο από το 80% των σκουπιδιών στους ωκεανούς είναι πλαστικά.

Η στρατηγική κατά των πλαστικών απορριμμάτων θα επιφέρει αισθητές αλλαγές σχεδόν στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Το πακέτο αφορά κυρίως τη βιομηχανία πλαστικών, η οποία σύμφωνα με τις αρχές του 2015 είχε έναν κύκλο εργασιών 340 δισ. ευρώ και απασχολούσε 1,5 εκατομμύρια άτομα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ελπίζει ότι το σχέδιο θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη. Τα μέτρα έχουν σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 3,4 εκατομμύρια τόνους. Μέχρι το 2030, θα μπορούσαν να αποφευχθούν περιβαλλοντικές ζημίες αξίας 22 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι καταναλωτές θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν έως και 6,5 δισ. ευρώ.

Αλ. Τσίπρας: Η συνεργασία για τον αγωγό East Med ανοίγει τον δρόμο της ειρήνης και σταθερότητας (vid)

Η συνεργασία για τον East Med ανοίγει τον δρόμο ειρήνης και σταθερότητας, τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας από την πόλη Μπέερ Σέβα του Ισραήλ...


Στην 6η Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, η οποία θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2019 στην Κρήτη, θα υπογραφεί και επισήμως η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού East Med, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, μετά το τέλος της 5ης Τριμερούς Συνόδου Κορυφής στην πόλη Μπέερ Σέβα.

Ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι ο εν λόγω αγωγός αλλάζει τον ενεργειακό χάρτη στην περιοχή και αποτελεί «γέφυρα» συνεργασίας για την ειρήνη και τη συνανάπτυξη, καθώς -όπως είπε- οι ενεργειακοί αγωγοί δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συγκρούσεων, γι αυτό και απηύθυνε πρόσκληση και σε άλλες χώρες να συμμετάσχουν, εφόσον σέβονται τις ίδιες αξίες και αρχές.

Την αμέριστη υποστήριξη των ΗΠΑ και του προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, στην κατασκευή του αγωγού East Med εξέφρασε ο Αμερικανός πρέσβης στο Ισραήλ, Ντέιβιντ Φρίντμαν, ο οποίος συμμετείχε στις εργασίες της Τριμερούς (είναι η πρώτη φορά) και ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε πως στη Σύνοδο της Κρήτης είναι πιθανό να συμμετάσχει και πάλι αξιωματούχος των ΗΠΑ.

Για τη σημασία του αγωγού East Med μίλησαν ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, ο οποίος επισήμανε πως θα είναι ο μεγαλύτερος υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου στον κόσμο, και ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος, επίσης, απηύθυνε πρόσκληση συμμετοχής και σε άλλες χώρες, θέτοντας ως προϋπόθεση τον σεβασμό του ΟΗΕ και του διεθνούς δικαίου.

Ο Αλέξης.Τσίπρας είπε ότι στο εξής οι Τριμερείς Σύνοδοι σε ελληνικό έδαφος θα γίνονται στην Κρήτη και αυτό σηματοδοτεί πως η Κρήτη είναι το νησί της συνεργασίας και της συνανάπτυξης στην περιοχή, καθώς από αυτό θα διέρχεται ο αγωγός East Med.

Σχετικά με τα αποτελέσματα της Τριμερούς, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι η ελληνική κυβέρνηση αποκόμισε πλούσια εμπειρία σε θέματα κυβερνοασφάλειας, μυστικών υπηρεσιών και άμυνας, γιατί, όπως παρατήρησε, οι απειλές δεν είναι μόνο οι παραδοσιακές που γνωρίζαμε.

Ο κ. Τσίπρας συζήτησε με τον κ. Νετανιάχου τη δημιουργία τεχνολογικού πάρκου νέου τύπου στη Θεσσαλονίκη, που θα ανοίξει νέες ευκαιρίες για συνέργειες ισραηλινών νεοφυών επιχειρήσεων με ελληνικές, αλλά και επιχειρήσεις από τα υπόλοιπα Βαλκάνια. «Είναι μία επένδυση στο μέλλον» υποστήριξε και πρόσθεσε πως η κυβέρνηση θέλει τη Θεσσαλονίκη πρωτεύουσα των Βαλκανίων.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός εξέφρασε την ανησυχία του για τις εξελίξεις στη Συρία, μετά την πρόσφατη απόφαση των ΗΠΑ για αποχώρηση και τον μελλοντικό ρόλο της Τουρκίας και του Ιράν στη χώρα και δήλωσε ότι στην Τριμερή συμφώνησαν στην ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας και ανταλλαγής πληροφοριών για τις εξελίξεις.

Με αφορμή τα τούνελ που εντοπίστηκαν στο Βόρειο Ισραήλ, καταδίκασε κάθε μορφή τρομοκρατίας, τονίζοντας την ανάγκη διεθνούς συνεργασίας για την καταπολέμησή της.

Για το Μεσανατολικό ανέφερε την προσήλωση της Ελλάδας στην επίτευξη βιώσιμης λύσης δύο κρατών, που θα εξασφαλίζει ειρήνη και ασφάλεια τόσο για τους Ισραηλινούς όσο και για τους Παλαιστίνιους. Σημείωσε τη στήριξή της Ελλάδας στην επανέναρξη της ειρηνευτικής διαδικασίας το συντομότερο, στη βάση ουσιαστικών διαπραγματεύσεων.

Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, ο κ. Τσίπρας επισήμανε την ανάγκη για δίκαιη και βιώσιμη λύση προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού, με κατάργηση των εγγυήσεων και αποχώρηση του κατοχικού στρατού. Υπογράμμμισε την ανάγκη να υπάρξει σεβασμός του διεθνούς δικαίου στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο, με σεβασμό ειδικά στο δικαίωμα της Κύπρου να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα στην ΑΟΖ της.

Ελλάδα και Κύπρος δήλωσαν την απόφαση τους να συμβάλλουν στην προώθηση της εταιρικής σχέσης ΕΕ-Ισραήλ.

Μετά τις δηλώσεις Μπ. Νετανιάχου, Ν. Αναστασιάδη, Αλ. Τσίπρα και Ντ. Φρίντμαν ανέβηκαν στο πάνελ Ελληνες και Κύπριοι νέοι επιχειρηματίες, οι οποίοι ολοκλήρωσαν την πρακτική άσκησή τους σε νεοφυείς εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στο Ισραήλ. Οι τρεις ηγέτες τους χαιρέτισαν καθέναν ξεχωριστά.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός συνομίλησε μαζί τους και τους ρώτησε για το πρόγραμμα στο οποίο συμμετείχαν.

Η 36χρονη επιχειρηματίας Ελπίδα Κόκκοτα, από την Ελλάδα, η οποία ολοκλήρωσε το πρόγραμμα, είχε γνωρίσει τον κ. Τσίπρα το 2015, όταν είχε δεσμευτεί η ίδια ότι θα βοηθήσει 5.000 γυναίκες στην επιχειρηματικότητα. Σήμερα που βρέθηκαν ξανά ο πρωθυπουργός ενδιαφέρθηκε να μάθει την πορεία της. Όπως είπε η Ελπίδα Κόκκοτα, μέχρι τώρα βοήθησε 3.000 γυναίκες στην επιχειρηματικότητα και επιστρέφει στην Ελλάδα για να συνεχίσει μέχρι να πετύχει τον στόχο των 5.000. «Μάθαμε πολλά, το πρόγραμμα ήταν επιτυχημένο» ανέφερε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Ελπίδα Κόκκοτα, καταθέτοντας παράλληλα την αισιοδοξία της.

Στο πάνελ ανέβηκαν και πρόεδροι επιμελητηρίων από την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ, οι οποίοι χθες το βράδυ συμμετείχαν σε επιχειρηματικό φόρουμ. Από την ελληνική πλευρά συμμετείχε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνστατίνος Μίχαλος.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

H συνταγματική αποτύπωση του αφελληνισμού

Το γεγονός ότι η Ελλάδα μιμήθηκε τα «συντάγματα» των «πεφωτισμένων και λελαμπρυσμένων της Εσπερίας κρατών», βεβαιώνει τον μεταπρατικό χαρακτήρα (μίμησης και πιθηκισμού) του νεωτερικού, ελληνώνυμου συλλογικού μας μορφώματος – ανταλλάξαμε τον ελληνικό κοσμοπολιτισμό με την «εθνική» βαλκανική επαρχιωτίλα...

 
 επιφυλλίδα του Χρήστου Γιανναρά *
 
Η κυβέρνηση της κατ’ ευφημισμόν «Αριστεράς» (και διά το θυμηδέστερον «ριζοσπαστικής») εισηγείται την αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγματος: Να απαλειφθεί από τον καταστατικό χάρτη της χώρας η ιστορική πιστοποίηση και της κοινής βούλησης προσεπικύρωση ότι «επικρατούσα θρησκεία εν Ελλάδι είναι η της Ανατολικής Ορθοδόξου του Χριστού Εκκλησίας». Εχοντας αποβάλει κάθε ίχνος «φύλλου συκής» αριστερών προσχημάτων και υπηρετώντας, τρία χρόνια τώρα, ως ο ευπειθέστερος των λακέδων, τα βίτσια και τις ορέξεις των «Αγορών», θέλει να βεβαιώσει ο ΣΥΡΙΖΑ αναλλοίωτο τον «ριζοσπαστικό» αριστερισμό του αναμασώντας μπαγιάτικα αντιθρησκευτικά στερεότυπα. Θέλει το κράτος να είναι «ουδετερόθρησκο».

Ομως η ξιπασιά της «προοδευτικής» επαρχιωτίλας έγινε αφορμή να ακουστούν, από το βήμα της Βουλής, αγορεύσεις και παρεμβάσεις διαφορετικού επιπέδου και άλλης ποιότητας: στους αντίποδες της μικρονοϊκής επιθετικότητας που κυριαρχεί, κατά κανόνα, στο κοινοβούλιο. Οχι ότι έλειψε η φανατισμένη στενομυαλιά ή ο χυδαϊσμός της αλαζονικής αγραμματοσύνης. Ακούστηκαν όμως και αγορεύσεις που ξάφνιαζαν με τη σοβαρότητα και την εμπεριστατωμένη γνώση που προϋπέθεταν – γνωρίσματα σπάνια στην ελλαδική κοινοβουλευτική πρακτική.

Για να υποστηρίξει τα προτερήματα του «ουδετερόθρησκου» πολιτεύματος, ο καθηγητής και βουλευτής Αριστείδης Μπαλτάς επικαλέστηκε ως δεδομένη την απροσδιοριστία δογματικής (ιδεολογικής) θρησκευτικότητας των Ελλήνων. Παρατήρησε εύστοχα ότι ο Ελληνας εκφράζει την απόλυτη απαξίωση κάποιου, με τον χαρακτηρισμό: «δεν έχει ιερό και όσιο»! Θεωρεί, επίσης, ως ύψιστη δέσμευση, να ορκιστεί «σε ό,τι έχει ιερό».

Με την παρατήρησή του ο κ. Μπαλτάς διέσωσε, μάλλον ανεπίγνωστα, την πιστοποίηση ότι οι Ελληνες, ναι, δεν ήταν ποτέ ένας «θρησκευόμενος» λαός, ενώ ήταν πάντοτε ένας λαός με πρωτεύοντα τον «μεταφυσικό» προβληματισμό. Η θρησκεία είναι και ήταν πάντοτε ένα ατομοκεντρικό γεγονός, θεσμοποιημένη προσπάθεια «αιώνιας» κατασφάλισης του εγώ. Προϋποθέτει ατομικές παραδοχές - πεποιθήσεις (δόγματα), ατομικά κατορθούμενες «αρετές», αξιόμισθη πειθάρχηση του ατόμου σε δεδομένο Ηθικό Νόμο και σε ιεροπρακτικές τελετουργίες – αποβλέποντας με όλα αυτά στην ατομική «σωτηρία»: να διασωθεί το εγώ σε ατελεύτητο γραμμικό χρόνο και σε συνθήκες πιθανολογούμενης ολβιότητας.

Στους αντίποδες, κυριολεκτικά, αυτού του ατομοκεντρισμού της θρησκείας βρίσκονταν οι ελληνικές μεταφυσικές αναζητήσεις – πάντοτε: τόσο στον προχριστιανικό όσο και στον εκχριστιανισμένο Ελληνισμό. Θα τολμούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η «γενέθλια ταυτότητα» του Ελληνισμού συνοψίζεται στη φράση του Ηράκλειτου: «Κριτήριον αληθείας» είναι «ο τρόπος τής του παντός διοικήσεως», «κοινός λόγος (τρόπος) και θείος». Πρόκειται για τον λόγο (τρόπο) με τον οποίο συνυπάρχουν τα υπαρκτά, τρόπο «λογικών» σχέσεων (τάξης, αρμονίας, κοσμιότητας). Αυτή η «κατά λόγον» κοινωνία των σχέσεων (τρόπος αγέννητος, άφθαρτος, αιώνιος, επομένως τρόπος του «αληθεύειν») γίνεται για τους Ελληνες στόχος υπαρκτικός, αφού ο άνθρωπος «φύσει ορέγεται του αθανατίζειν». Γεννάει την «πόλιν», τον «πολιτικόν βίον», ως «άθλημα αληθείας», όχι ως χρηστική, ωφελιμοθηρική επιδίωξη.

Το τραγωδικό στοιχείο στο πολιτικό άθλημα των Ελλήνων για την πραγμάτωση της αλήθειας είναι η ταύτιση της αλήθειας με την ανερμήνευτα δεδομένη (δίκην ειμαρμένης) λογικότητα των σχέσεων κοινωνίας. Την άρση του αδιεξόδου θα κομίσει το χριστιανικό «ευ-αγγέλιο»: Αιτιώδης Αρχή του υπάρχειν δεν είναι μια αινιγματική αναγκαιότητα, αλλά μια αυτοσυνείδητη ελευθερία. Υπάρχει η Αιτιώδης Αρχή, επειδή ελεύθερα θέλει να υπάρχει, και θέλει να υπάρχει, επειδή αγαπάει. «Ο Θεός αγάπη εστί» – η αγάπη δεν είναι ηθικό ιδίωμα, γνώρισμα συμπεριφοράς, είναι ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει η πηγή της ύπαρξης.

Ετσι, η «πόλις» των Ελλήνων, ο «πολιτικός» βίος, η αριστοτελική μετάβαση από την «κοινωνίαν της χρείας» στην «κοινωνίαν του αληθούς», θα βρουν τον οντολογικό φωτισμό τους. Η ελευθερία, από ωφελιμιστικό «δικαίωμα», θα γίνει ο στόχος της υπαρκτικής πληρότητας. Το χρηστικό αίτημα της λειτουργικής συλλογικότητας (αίτημα της ευταξίας, αρμονίας, κοσμιότητας στην κοινωνία των σχέσεων) θα βασιστεί για τους Ελληνες όχι σε κάποια εξουσιαστική «αυθεντία» (πάπα, βασιλέα, ιερατείο, κόμμα, «Αγορές») ούτε σε κάποια «σύμβαση» (νομοθεσία, σύνταγμα, συνθήκη), αλλά στο άθλημα της κοινότητας-ενορίας, του κοινοτικού βίου, όπως a posteriori (και ως αιτούμενο) το ανέλυσαν οι γραφίδες του Κωνσταντίνου Καραβίδα, του Νικόλαου Πανταζόπουλου, του Νίκου Σβορώνου.

Κοντολογίς: Το γεγονός ότι η Ελλάδα μιμήθηκε τα «συντάγματα» των «πεφωτισμένων και λελαμπρυσμένων της Εσπερίας κρατών», βεβαιώνει τον μεταπρατικό χαρακτήρα (μίμησης και πιθηκισμού) του νεωτερικού, ελληνώνυμου συλλογικού μας μορφώματος – ανταλλάξαμε τον ελληνικό κοσμοπολιτισμό με την «εθνική» βαλκανική επαρχιωτίλα. Το ότι στο «σύνταγμά» μας αλλοτριώνουμε το εκκλησιαστικό γεγονός σε «επικρατούσα θρησκεία», δίνει τη χαριστική βολή σε κάθε ελπίδα ιστορικής επιβίωσης της ελληνικότητας.
______________________________

* Ο Χρήστος Γιανναράς γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Βόννης και της Σορβόννης. Επιφυλλιδογραφεί σε εφημερίδες παρεμβαίνοντας στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.
πηγή: yannaras.gr

Η Πορτογαλία εξόφλησε το ΔΝΤ γλιτώνοντας τόκους 1,16 δισ.€

Χάρη σε αυτή την πρόωρη εξόφληση των δανειακών υποχρεώσεων της στο ΔΝΤ η Πορτογαλία γλίτωσε 1,16 δισεκατομμύριο ευρώ σε τόκους...


Η Πορτογαλία αποπλήρωσε τα υπόλοιπα 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ που της είχε χορηγήσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο πλαίσιο των προγραμμάτων στήριξης της οικονομίας της χώρας κατά την περίοδο της κρίσης, εξοφλώντας πλήρως το χρέος της στον διεθνή οικονομικό οργανισμό, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών.

Χάρη σε αυτήν την πρόωρη εξόφληση των δανειακών υποχρεώσεών της, η χώρα γλίτωσε 1,16 δισεκατομμύριο ευρώ σε τόκους, πρόσθεσε, μιλώντας σε δημοσιογράφους. Το αρχικό πρόγραμμα αποπληρωμής του δανείου, ύψους 26 δισεκατομμυρίων ευρώ (ήταν μέρος του συνολικού ποσοστού των 78 δισεκατομμυρίων που έλαβε η Πορτογαλία στο πλαίσιο του μνημονίου διάσωσης του 2011) προέβλεπε την καταβολή της τελευταίας δόσης στο ΔΝΤ το 2024.

Υπενθυμίζεται ότι η Πορτογαλία άρχισε να αποπληρώνει πρόωρα το ΔΝΤ από το 2015. Εκείνη τη χρονιά με τις δικές της δυνάμεις πέτυχε να βγει από το Μνημόνιο και να αντλήσει κεφάλαια από τις αγορές με χαμηλό σχετικά επιτόκιο.

Το επόμενο βήμα έγινε το Μάη του 2017 όταν η Πορογαλία αποπλήρωσε πρόωρα άλλα 10 δισ. ευρώ από την οφειλή της στο ΔΝΤ, γλιτώνοντας και τότε μεγάλα ποσά από την καταβολή τόκων.

Μανώλης Πετσίτης: Το "golden boy" του Μαξίμου! - Τι γράφεται στο διαδίκτυο

Το… "golden boy" το Μεγάρου Μαξίμου και οι δραστηριότητές του κυριαρχούν στη θεματολογία των ελληνικών portals. Πώς κατάφερε, ο Μανώλης Πετσίτης να αυξήσει την ετήσια αμοιβή του από 1.500 ευρώ το χρόνο σε 200.000 ευρώ!


Μετά τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης τα σεισμικά κύματα που προκάλεσε η αποκάλυψη του «θαύματος» του στενού φίλου του Νίκου Παππά, Μανώλη Πετσίτη, έφθασαν και στον ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζει το europost.gr με τον τίτλο «Νέα προκλητικά στοιχεία και αποκαλύψεις για τον Μάνο Πετσίτη εκθέτουν την κυβέρνηση». Η έγκυρη ειδησεογραφική ιστοσελίδα επισημαίνει: «Το εισόδημά του από 5000 ευρώ ξεπέρασε τις 200.000 αποτελώντας ένα πραγματικό… success story, με την επιτυχία να "εκτονώνεται" στα μπουζούκια, δίπλα σε φίρμες της νύχτας». Βέβαια ο Μάνος Πετσίτης έκλεισε τη σελίδα του στο Facebook, μετά τα δημοσιεύματα (στα Παραπολιτικά, το newsbomb και τον Ελεύθερο Τύπο), που αποκάλυψαν στο ευρύ κοινό την ύπαρξή του και την επιτυχία του. Ωστόσο ορισμένες από τις συζητήσεις που έκανε παραμένουν με τον Μανώλη Πετσίτη να χρησιμοποιεί υβριστικές εκφράσεις για τους «νταβατζήδες».

«Μανώλης Πετσίτης: Νέες αποκαλύψεις για το golden boy του Μαξίμου -Παππάς: Να απαντήσει ο ίδιος για την πορεία του» είναι ο τίτλος άρθρου της ιστοσελίδας iefimerida.gr: «…η σωρεία αποκαλύψεων για την πορεία και τον ρόλο του Μ. Πετσίτη ο οποίος από υπάλληλος πιτσαρίας με πενιχρά εισοδήματα της τάξης των 4.000 ευρώ το χρόνο έφτασε – επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – να έχει έξι δουλειές με απολαβές άνω των 200.000 ευρώ ετησίως, προκαλεί εκνευρισμό στην κυβέρνηση. Το Μαξίμου σιωπά χαρακτηριστικά…», σχολιάζει η ανάρτηση.

«Μανώλης Πετσίτης: Ο σερβιτόρος που έγινε δεξί χέρι του Νίκου Παππά», επιγράφουν το σχόλιό τους και τα parapolitika.gr, σημειώνοντας ότι: « Οι φήμες τον θέλουν να περιτριγυρίζει σημαντικούς παράγοντες της χώρας, από τον Δημήτρη Κοντομηνά και τον Χρήστο Καλογρίτσα έως και τον Φίλιππο Βρυώνη» και συνεχίζει «από την Καισαριανή και την Κουµουνδούρου το 2012, ο στενός συνεργάτης του Νίκου Παππά βρισκόταν στον προθάλαµο των ισχυρών παραγόντων της χώρας. Ο ταπεινός σερβιτόρος συναντούσε πλέον στην Κάντζα τον ιδιοκτήτη του τηλεοπτικού σταθµού Alpha, ∆. Κοντοµηνά, είχε µια καλή κουβέντα να πει για τις συναντήσεις του µε τον ιδιοκτήτη του «Τοξότη» -και παρ’ ολίγον µεγαλοµιντιάρχη κ. Καλογρίτσα-, ενώ εσχάτως βρίσκεται κατά τα θρυλούµενα κοντά στο περιβάλλον του Ι. Σαββίδη. Προ ηµερών, µάλιστα, λέγεται ότι συνόδεψε στη Θεσσαλονίκη τον πρώην ιδιοκτήτη του τηλεοπτικού σταθµού «Ε», Φ. Βρυώνη. Και όχι µόνο. Οι πληροφορίες λένε ότι πλέον είναι ο άνθρωπος του συστήµατος…»

Handelsblatt: «Χαοτικές μέρες στο Λονδίνο»

Την δύσκολη θέση, στην οποία περιήλθε η Τερέζα Μέι μετά την αναβολή της ψηφοφορίας για το Brexit σχολιάζει ο γερμανικός τύπος....


Ήταν σαφές ήδη εκ των προτέρων πως αν διεξάγονταν η ψηφοφορία στην κάτω βουλή την Τρίτη η Τερέζα Μέι θα έρχονταν αντιμέτωπη με συντριπτική ήττα και θα εξαναγκάζονταν πιθανότατα σε παραίτηση, σχολιάζει η Handelsblatt με τίτλο «Χαοτικές μέρες στο Λονδίνο». Η οικονομική εφημερίδα επισημαίνει: «Η βρετανίδα πρωθυπουργός έκανε αυτό το οποίο διέψευδε μέχρι την τελευταία στιγμή: Ανέβαλε την ψηφοφορία για κάποια στιγμή στο μέλλον. Πριν όμως πραγματοποιηθεί η ψηφοφορία η Τερέζα Μέι θα αναγκαστεί να κάνει αυτό που ποτέ δεν ήθελε να κάνει: Να ζητήσει μικρές παραχωρήσεις από τις Βρυξέλλες έτσι ώστε να έχει να παρουσιάσει κάτι στους βουλευτές. Με την τακτική αυτή η πρωθυπουργός κερδίζει ελάχιστα, εκτός βέβαια από την αποτροπή μιας κυβερνητικής κρίσης. Σε περίπτωση που οι προσπάθειες της Μέι στις Βρυξέλλες δεν στεφθούν με επιτυχία και δεν πετύχει βελτιώσεις της συμφωνίας αποχώρησης, τότε όλα ξεκινούν και πάλι από την αρχή μέσα στο νέο έτος, χωρίς όμως να υπάρχει προοπτική για σαφείς πλειοψηφίες υπέρ εναλλακτικών λύσεων στη Βρετανία».

«Χάος στο Λονδίνο» επιγράφει το σχόλιό της και η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ): «Όταν οι βρετανοί ψηφοφόροι τάσσονταν οριακά υπέρ της αποχώρησης της χώρας από την ΕΕ τον Ιούνιο του 2016, θα έπρεπε να φανταστούν πόσο άσχημα θα διαχειρίζονταν το Brexit οι περισσότεροι πολιτικοί τους. Στο τέλος δεν αποκλείονται, ούτε νέες εκλογές στη Βρετανία, ούτε το ενδεχόμενο ένας αριστερός πολιτικός να περάσει ως πρωθυπουργός το κατώφλι της Ντάουνινγκ Στριτ. Την ευθύνη για τις εξελίξεις αυτές θα έφερναν ακέραια οι συντηρητικοί. Τώρα καλούνται να επαναδιαπραγματευθούν στις Βρυξέλλες, οι οποίες ωστόσο δεν φαίνονται διατεθειμένες για μεγάλες υποχωρήσεις».
DW