Μεταναστευτικό: Η ΕΕ χορηγεί στην Ελλάδα 289 εκατ. ευρώ

Πρόσθετη έκτακτη χρηματοδότηση 305 εκατ. ευρώ στα κράτη μέλη που βρίσκονται κάτω από πίεση για την στήριξή τους στο μεταναστευτικό και την διαχείριση των συνόρων χορηγεί η Επιτροπή. Συγκεκριμένα χορηγούνται στην Ελλάδα 289 εκατ. ευρώ, στην Ιταλία 5.3 εκατ. ευρώ, στην Κύπρο 3.1 εκατ. ευρώ και στην Κροατία 6.8 εκατ. ευρώ...


Σύμφωνα με ανακοίνωση της Επιτροπής, η χρηματοδότηση θα στηρίξει τις προσπάθειες των χωρών για την αύξηση των ικανοτήτων υποδοχής, την προστασία των θυμάτων της εμπορίας ανθρώπων και την ενίσχυση της ικανότητας εποπτείας και διαχείρισης των συνόρων.

«Η Επιτροπή δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει τα κράτη μέλη που βρίσκονται κάτω από πίεση λόγω του μεταναστευτικού» δήλωσε σχετικά ο αρμόδιος Επίτροπος, Δημήτρης Αβραμόπουλος. «Η πρόσθετη έκτακτη χρηματοδότηση 305 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκαν αυτή την εβδομάδα σε αρκετές χώρες θα αντιμετωπίσει τις επείγουσες ανάγκες διασφαλίζοντας ότι οι οι χώροι φιλοξενίας για τις νέες αφίξεις θα είναι κατάλληλοι, ότι θα υπάρχει πρόσβαση σε τρόφιμα και νερό, η ασφάλεια των πιο ευάλωτων ομάδων θα είναι εγγυημένη και ότι θα ενισχυθούν οι συνοριακοί έλεγχοι όπου απαιτείται.»

Η χρηματοδότηση έκτακτης ανάγκης θα χορηγηθεί από τα ταμεία του χαρτοφυλακίου του κ. Αβραμόπουλου του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ) και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) και αποτελεί μέρος των 10,8 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχουν διατεθεί για τη μετανάστευση, τη διαχείριση των συνόρων και την εσωτερική ασφάλεια που έχει ήδη κινητοποιήσει η Επιτροπή για περίοδο 2014-2020.

Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, η Επιτροπή χορηγεί 289 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της χώρας στην διαχείριση της μετανάστευσης. Η χρηματοδότηση θα διατεθεί ως εξής:

Ενοικιαζόμενα καταλύματα και επιδόματα: 190 εκατ. ευρώ θα διατεθούν στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) για να εξασφαλιστεί η συνέχιση του προγράμματος στήριξης έκτακτης ανάγκης για την ένταξη και τη στέγαση (ESTIA). Επίσης, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες θα λάβει επιπλέον 5 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση των εγκαταστάσεων υποδοχής στην ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω της προμήθειας και διανομής 400 προκατασκευασμένων δομών.

Συνθήκες υποδοχής: 61 εκατ. ευρώ θα διατεθούν στον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (IOM) και στο Διεθνές Ταμείο Επείγουσας Βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών για τα Παιδιά (UNICEF) για τη συνέχιση των προγραμμάτων στήριξης στις εγκαταστάσεις υποδοχής στην ηπειρωτική χώρα. Αυτό περιλαμβάνει την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη και την εκπαίδευση, τις ασφαλείς ζώνες για τους ασυνόδευτους ανηλίκους καθώς και την κατάρτιση του επιχειρησιακού προσωπικού.

Αναζήτηση και διάσωση: 33 εκατ. ευρώ θα διατεθούν στην Ελληνική Ακτοφυλακή για τη στήριξη των θαλάσσιων επιχειρήσεων στο Αιγαίο και για την ασφαλή αποβίβαση και την αποτελεσματική επεξεργασία μετά από τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Χειμερινή περίοδος: 357.000 ευρώ θα διατεθούν στον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (IOM) για να υποστηρίξει τις προσπάθειες ετοιμότητας για την παροχή κουβερτών, χειμερινών ενδυμάτων κ.α για τις εγκαταστάσεις υποδοχής στα ελληνικά νησιά και στην περιοχή του Έβρου.

Μετά και από αυτή την έκτακτη χρηματοδότηση, η Επιτροπή έχει πλέον διαθέσει πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα για τη διαχείριση της μετανάστευσης, εκ των οποίων σχεδόν 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ είναι έκτακτη χρηματοδότηση.

Οικουμενικό Πατριαρχείο: ΟΧΙ σε θρησκευτική ουδετερότητα και έξοδο κληρικών από το Δημόσιο

Σθεναρά αντίθετο παραμένει το Οικουμενικό Πατριαρχείο αναφορικά με την προωθούμενη συνταγματική αναθεώρηση, τόσο στο θέμα της θρησκευτικής ουδετερότητας, όσο και στο θέμα της αποπομπής των κληρικών από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών...


«Το Οικουμενικό Πατριαρχείο προσβλέπει πάντα στην καλή συνεργασία με την Ελληνική Πολιτεία» τονίζεται μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Οικουμενικό Πατριαρχείο μετά και τη συνάντηση που είχε ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος με τη Συνοδική Αντιπροσωπεία της Κρήτης,

Συγκεκριμένα, στο ανακοινωθέν της Αρχιγραμματείας της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου σημειώνεται:

Για το προτεινόμενο προς αναθεώρηση άρθρο 21 του Συντάγματος για τον θεσμό της οικογένειας:

Εξεφράσθη ἡ ἀντίθεσις τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἰς τήν σχεδιαζομένην ἀπάλειψιν τῆς φράσεως ἐκ τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος, ὅτι ἡ οἰκογένεια ἀποτελεῖ «θεμέλιο τῆς συντήρησης καί τῆς προαγωγῆς τοῦ ἔθνους», διότι διαχρονικῶς ὁ εὐλογημένος οὗτος θεσμός ἀποτελεῖ βασικόν κύτταρον τοῦ Γένους, χρήζει δέ ρητῆς Συνταγματικῆς προστασίας καί οὐχί ὑποβαθμίσεως. Ἡ ἐνίσχυσις δέ αὕτη καθίσταται, ἰδίως κατά τάς ἡμέρας ταύτας, ἀναγκαία, ἕνεκα τῆς ὑπογεννητικότητος, τοῦ πανθομολογουμένου δημογραφικοῦ προβλήματος καί τῶν ποικίλων ἀναγκῶν τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν.

Επιπλέον:

Για την προτεινόμενη αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγματος, μέσω της οποίας εισάγεται διάταξη που ορίζει ότι η ελληνική πολιτεία είναι «θρησκευτικά ουδέτερη», «καί ἐπιχειρεῖται ἡ μεταβολή τῶν ὑπό τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ὑφισταμένων ἀπό αἰώνων Ἐκκλησιαστικῶν Καθεστώτων», το Οικουμενικό Πατριαρχείο «ἐκφράζει τόν ἔντονον προβληματισμόν του διά τάς παραγομένας ἀρνητικάς νομικάς συνεπείας σχετικῶς πρός τήν ἐν γένει θέσιν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν τῇ Ἑλληνικῇ Ἐπικρατείᾳ.

Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, η προτεινομένη τροποποίηση:

α. Θά ἀποδυναμώσῃ τήν θεσμικήν θέσιν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ὡς Νομικοῦ Προσώπου Διεθνοῦς Δημοσίου Δικαίου.

β. Θά ἐπιφέρῃ τήν ἀποβολήν τῆς Ἐκκλησίας ἐκ τοῦ Δημοσίου βίου καί ἐνδεικτικῶς τήν κατάργησιν τῶν ἀργιῶν τῶν θρησκευτικῶν ἑορτῶν, τήν ἀλλοίωσιν τοῦ περιεχομένου καί τῆς διδασκαλίας τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, τήν ἀφαίρεσιν τῶν ἱερῶν συμβόλων τῆς Ὀρθοδοξίας ἐκ τοῦ συνόλου τῶν Δημοσίων Ὑπηρεσιῶν (σχολείων, δικαστηρίων κτλ.) κ.ἄ..

γ. Θά δημιουργήσῃ τό ἔρεισμα διά τήν μεταβολήν τοῦ συνόλου τοῦ ὑφισταμένου νομικοῦ πλαισίου, τό ὁποῖον καθορίζει τά Ἐκκλησιαστικά ἐν Ἑλλάδι Καθεστῶτα ἐν Κρήτῃ, ἐν Δωδεκανήσῳ, ἐν ταῖς λεγομέναις «Νέαις Χώραις» καί ἐν τῇ Πατριαρχικῇ Ἐξαρχίᾳ Πάτμου.

Ἄλλωστε, αἱ μή ἀναθεωρητέαι διατάξεις τοῦ ὑφισταμένου ἄρθρου 13 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος, δεδοκιμασμέναι ἐπιτυχῶς ἐν τῇ πορείᾳ τοῦ χρόνου, παρέχουσιν ἐπαρκεστάτην προστασίαν τῆς ἐλευθερίας τῆς θρησκευτικῆς συνειδήσεως ἑκάστου προσώπου καί τῆς θρησκευτικῆς λατρείας οἱασδήτινος γνωστῆς θρησκείας.

Τέλος, για το ζήτημα της μεταβολής του υφιστάμενου εργασιακού καθεστώτος των κληρικών καί των λαϊκών εκκλησιαστικῶν υπαλλήλων, «ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία, ἐνστερνιζομένη τήν δικαίαν ἀγωνίαν αὐτῶν, ἐπιστηρίζει τό αἴτημα τῆς παραμονῆς αὐτῶν εἰς τήν Ἑνιαίαν Ἀρχήν Πληρωμῶν ἐν Ἑλλάδι καί τήν διατήρησιν τοῦ ἰσχύοντος θεσμικοῦ ἐργασιακοῦ πλαισίου. Ἡ προτεινομένη ρύθμισις ἀποτελεῖ ἐπιλεκτικήν δυσμενῆ μεταβολήν τῶν εἰρημένων ἐργασιακῶν σχέσεων».

Η ανακοίνωση του Πατριαρχείου καταλήγει «Τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον προσβλέπει πάντοτε εἰς τήν καλήν συνεργασίαν μετά τῶν ἰθυνόντων τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας ἐπ᾽ ἀγαθῷ τοῦ εὐαγοῦς Ἱεροῦ Κλήρου, τοῦ εὐσεβοῦς Ἑλληνικοῦ λαοῦ καί τῆς διαφυλάξεως τῶν ἱερῶν παραδόσεων τοῦ εὐλογημένου ἡμῶν Γένους».
dogma.gr

«Κίτρινα Γιλέκα»: Στους εννέα οι νεκροί από τις διαδηλώσεις

Ο αριθμός των νεκρών που συνδέονται με τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία έφτασε τους εννέα, ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση....


Ο αριθμός των νεκρών που συνδέονται με τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» στη Γαλλία έχει φθάσει τους εννέα, ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση.

«Έχει υπάρξει ένας ένατος θάνατος, σήμερα το πρωί στην Αζάν, σε μια διασταύρωση υποχρεωτικής κυκλικής πορείας. Ήταν ένα “Κίτρινο Γιλέκο” που διαμαρτυρόταν στο ύπαιθρο αλλά δεν ακολουθούσε τις οδηγίες ασφαλείας για το κατάστρωμα της οδού», δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών Κριστόφ Καστανέρ στους δημοσιογράφους.

Τοπικοί αξιωματούχοι δήλωσαν πως το θύμα, ένας άνδρας ηλικίας περίπου 60 ετών, χτυπήθηκε από φορτηγό κοντά σε έναν αυτοκινητόδρομο όπου συγκεντρώνονταν διαδηλωτές.

Οι περισσότεροι από τους εννέα θανάτους ήταν αποτέλεσμα τροχαίων ατυχημάτων, καθώς οι διαδηλωτές αποκλείουν οδικούς κόμβους υποχρεωτικής κυκλικής πορείας και σταθμούς διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους.

Η απόσυρση των ΗΠΑ από τη Συρία εξυπηρετεί τους σχεδιασμούς της Τουρκίας

Σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις αναλυτών η πρόωρη απόσυρση των Αμερικανών από τη Συρία δημιουργεί ένα επικίνδυνο και δυσαναπλήρωτο κενό που θα ευνοήσει - εκτός από το καθεστώς Άσαντ- και την Τουρκία...


Με την ανάγνωση αυτή συμφωνεί και ο Γκίντο Στάινμπεργκ, μέλος της ερευνητικής ομάδας Εγγύς / Μέσης Ανατολής και Αφρικής του γερμανικού Ιδρύματος Επιστήμη και Πολιτική που εδρεύει στο Βερολίνο. Συμμερίζεται ο ίδιος την εκτίμηση του αμερικανού προέδρου ότι το Ισλαμικό Κράτος έχει ηττηθεί στη Συρία;

«Στρατιωτικά το ISIS έχει ηττηθεί, τουλάχιστον υπό την έννοια ότι δεν διαθέτει πλέον εδάφη […]. Ως οργάνωση όμως συνεχίζει να έχει παρουσία. Τους τελευταίους μήνες ο καθοδηγούμενος από τις ΗΠΑ συνασπισμός έκανε λόγο για 4.000 έως 6.000 άνδρες του ISIS σε Ιράκ και Συρία. Αυτό δείχνει τη δύναμη της οργάνωσης. Σε καμία περίπτωση λοιπόν δεν έχει ηττηθεί ακόμη το Ισλαμικό Κράτος».

Σε κίνδυνο οι κουρδικές περιοχές στα ανατολικά


Τι σημαίνει όμως η πρόωρη απόσυρση των Αμερικανών για την ίδια τη Συρία και τον Άσαντ; «Η σημαντικότερη συνέπεια είναι ότι το καθεστώς Άσαντ μπορεί να μεταφράσει αυτή την αποχώρηση ως μεγάλη επιτυχία. Τα τελευταία χρόνια ο Άσαντ και οι συν αυτώ διεμήνυαν πάντα ότι στόχος είναι η πλήρης και χωρίς καμία εξαίρεση ανακατάληψη όλης της επικράτειας. Το ότι δεν κατέλαβαν τις κουρδικές περιοχές στο βορρά και τα ανατολικά οφείλεται κυρίως στους Αμερικανούς. Εάν αυτοί δεν είναι πλέον εκεί, τότε το καθεστώς θα έχει τη δυνατότητα να ανακαταλάβει τα επόμενα χρόνια όλες τις περιοχές».

Πώς διαμορφώνεται όμως η νέα κατάσταση; «Η άμεση αρνητική συνέπεια είναι ότι οι αυτόνομες κουρδικές περιοχές στα ανατολικά τίθενται σε κίνδυνο. Εκεί υπήρχε σταθερότητα και ασφάλεια αφού οι κούρδοι μαχητές είχαν καταφέρει να αποδυναμώσουν στρατιωτικά το Ισλαμικό Κράτος. Οι Αμερικανοί θέτουν τώρα σε άμεσο κίνδυνο έναν πολύ σημαντικό σύμμαχο στη μάχη κατά των τζιχαντιστών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να γίνει πιο δύσκολη η καταπολέμηση του ISIS τα επόμενα χρόνια».

Επίθεση των Τούρκων στο συριακό Κουρδιστάν;


Ανάμεσα στους κερδισμένους της αμερικανικής απόσυρσης βρίσκονται και οι Τούρκοι, σύμφωνα με τον γερμανό επιστήμονα: «Για την Τουρκία η νέα κατάσταση είναι το ίδιο θετική όσο και για το καθεστώς Άσαντ.Τους τελευταίους μήνες ο πρόεδρος Ερντογάν διεμήνυε κάθε τόσο ότι προτίθεται να επιτεθεί στην αυτόνομη κουρδική ζώνη ανατολικά του Ευφράτη. Η Τουρκία θεωρεί, και δικαίως, ότι το εκεί κυρίαρχο Κόμμα της Δημοκρατικής Ένωσης PYD είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του PKK. Γι΄ αυτό και η Τουρκία κατέλαβε ήδη την άνοιξη του 2018 την περιοχή της Αφρίν που θεωρείται το προπύργιο του κουρδικού Κόμματος της Δημοκρατικής Ένωσης. Δεν αποκλείεται το ερχόμενο διάστημα να δούμε μια τουρκική επίθεση στο συριακό Κουρδιστάν».

Κατά την ανάγνωση του Γκίντο Στάινμπεργκ όλα αυτά οδηγούν πιθανότατα σε μια νέα φάση αποσταθεροποίησης: «Από τη μια έχουμε ένα καθεστώς στη Συρία που είναι αποδυναμωμένο και όπου ο στρατός έχει ελλείψεις σε έμψυχο δυναμικό. Παράλληλα έχεις το Ισλαμικό Κράτος που θα συνεχίσει να δρα υπογείως. Με αφορμή την αμερικανική απόσυρση αυξάνεται ο κίνδυνος σύγκρουσης μεταξύ των σύρων κούρδων και του καθεστώτος Άσαντ. Επίσης υπάρχει κίνδυνος σύρραξης μεταξύ των Κούρδων και της Τουρκίας. Την ίδια ώρα δεν γνωρίζουμε πώς θα αντιδράσει η Συρία εάν τουρκικά στρατεύματα εισβάλουν όντως στα ανατολικά του Ευφράτη. Υπό αυτή την έννοια αναμένεται μια νέα φάση συγκρούσεων».
DW

ΥΠΠΟ: Ανάπτυξη Πληροφοριακού συστήματος Εθνικού Αρχείου Μνημείων

Η καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του υπουργείου ξεκίνησε τον Μάιο του 2012, ως έργο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007-2013 με αρχικό προϋπολογισμό περίπου 8 εκ. ευρώ...


Το υπουργείο Πολιτισμού τοποθετείται με ανακοίνωση του σχετικά με το έργο που αφορά την καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του ΥΠΠΟΑ.

«Αυτό που υπολείπεται είναι η ολοκλήρωση του τελευταίου υποέργου της Πράξης, με τίτλο: "Ανάπτυξη εφαρμογών", δηλαδή της Βάσης Δεδομένων και της Διαδικτυακής Πύλης (Ολοκληρωμένο Πληροφορικό Σύστημα), για την καλύτερη διαχείριση και την προβολή των ψηφιακά καταγεγραμμένων μνημείων» τονίζει το υπουργείο Πολιτισμού και αναφέρεται στα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την καθυστέρηση. Παράλληλα επισημαίνει, ότι το ΥΠΠΟΑ «εξασφάλισε την απαραίτητη παράταση από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να επανασχεδιαστεί και να αναπτυχθεί το ολοκληρωμένο πληροφορικό σύστημα και να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το τόσο σημαντικό για την πολιτισμική μας κληρονομιά ψηφιακό έργο, στο οποίο το ΥΠΠΟΑ έχει επενδύσει πόρους και τεχνογνωσία επί σειρά ετών». Και καταλήγει διευκρινίζοντας ότι «οι 57 συμβασιούχοι αρχαιολόγοι που εργάζονταν ως υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στο υπουργείο Πολιτισμού επιτέλεσαν σημαντικό έργο στο πεδίο της καταγραφής και της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων. Η λήξη των συμβάσεών τους στο τέλος Νοεμβρίου 2018 στο συγκεκριμένο υποέργο, που πλέον έχει ολοκληρωθεί, δεν συνιστά απόλυση. Είναι, ωστόσο, απολύτως κατανοητή η εργασιακή επισφάλεια, που πλήττει μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού, ακόμη και επιστήμονες με υψηλή εξειδίκευση. Γι' αυτό και αποτελεί πάγια και διακηρυγμένη θέση μας η ανάγκη δημιουργίας μόνιμων θέσεων εργασίας, όπου ειδικευμένοι επιστήμονες θα επιλέγονται με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες και θα εργάζονται με αξιοπρεπείς συνθήκες στον τομέα του πολιτισμού».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του ΥΠΠΟ :


«Εμπλουτισμός των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και Ανάπτυξη Νέου Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων»

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού εμμένει στην τήρηση της νομιμότητας και των προβλεπόμενων διαδικασιών στη διαχείριση των έργων που υλοποιούνται. Στην ίδια κατεύθυνση, θα συνεχίσει να διερευνά σταθερά τα όποια ερωτηματικά προκύπτουν, τις αιτίες των καθυστερήσεων και τις αστοχίες ή παραλείψεις. Είναι καθήκον της και δεν θα ολιγωρήσει. Βασικό άξονα της πολιτικής του Υπουργείου αποτελεί η υιοθέτηση καλών πρακτικών τεκμηρίωσης, καταγραφής και ψηφιοποίησης των μνημείων για την περαιτέρω ανάδειξη και προστασία τους, μέσω της διαρκούς υλοποίησης αντίστοιχων δράσεων και της προσπάθειας της, κατά το δυνατόν, εξασφάλισης μόνιμων θέσεων εργασίας για τον σκοπό αυτό.

Η οριζόντια Πράξη «Εμπλουτισμός των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και Ανάπτυξη Νέου Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων» που αφορά την καταγραφή και ψηφιοποίηση κινητών μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού ξεκίνησε τον Μάιο του 2012, ως έργο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Η προβλεπόμενη διάρκεια ήταν σχεδόν τριετής (έως τον Φεβρουάριο 2015) και ο αρχικός προϋπολογισμός περίπου 8 εκ. ευρώ.

Το συνολικό έργο αποτελούνταν από τέσσερα υποέργα που αφορούσαν:
  1. τον συντονισμό των εργασιών ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης των ακατάγραφων κινητών μνημείων, μέσω αρχαιολογικής αυτεπιστασίας,
  2. τις υπηρεσίες ψηφιοποίησης και διαμόρφωσης υλικού για αξιοποίηση μέσω διαδικτύου,
  3. την προμήθεια εξοπλισμού και λογισμικού για την υποστήριξη των εργασιών ψηφιοποίησης της αυτεπιστασίας και
  4. την ανάπτυξη εφαρμογών (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα).

Στο πλαίσιο του πρώτου υποέργου ξεκίνησαν σταδιακά στα τέλη του 2012 οι διαδικασίες πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου (αυτεπιστασία). Παράλληλα δημιουργήθηκε ένα Ενδιάμεσο Πληροφοριακό Σύστημα για την καταχώριση των δεδομένων ψηφιοποίησης που παράγονταν ανά την επικράτεια και στο οποίο έχουν διαρκή πρόσβαση οι Υπηρεσίες του Υπουργείου για το ψηφιοποιημένο υλικό αρμοδιότητάς τους. Τα υπόλοιπα 3 υποέργα: των υπηρεσιών ψηφιοποίησης, της προμήθειας εξοπλισμού για τις εργασίες ψηφιοποίησης και της ανάπτυξης εφαρμογών ανατέθηκαν σε ανάδοχες εταιρείες, κατόπιν διαγωνισμών. Ωστόσο οι διαγωνισμοί πραγματοποιήθηκαν το β' εξάμηνο του 2014, παρόλο που η ολοκλήρωση του προγράμματος είχε αρχικά σχεδιαστεί για το 2015.

Έτσι, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, η συνολική δημόσια δαπάνη για την Πράξη (αρχ. προϋπ/μού 8.000.000Euro) «έκλεισε» τελικά στα 2.500.000Euro. Από αυτά, 488.000Euro αφορούσαν το υποέργο της προμήθειας εξοπλισμού και λογισμικού, που ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2014, ενώ τα υπόλοιπα 2.000.000Euro διατέθηκαν κυρίως για την Αρχαιολογική Αυτεπιστασία.

Καθώς η Πράξη στο μεγαλύτερο μέρος της δεν είχε ολοκληρωθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, εντάχθηκε και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, στο νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020», ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί, με έναρξη τον Οκτώβριο του 2015 και λήξη τον Δεκέμβριο του 2017.

Μετά από έξι τροποποιήσεις που αφορούσαν κυρίως την αύξηση του φυσικού αντικειμένου και του προϋπ/μού του υποέργου 1 της αυτεπιστασίας, το συνολικό κόστος της Πράξης ανήλθε περίπου σε 7.600.000Euro, εκ των οποίων τα περίπου 3.600.000Euro αφορούσαν μόνο το συγκεκριμένο υποέργο και τη μισθοδοσία των εργαζομένων. Ως νέα ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίστηκε η 30.09.2018. Η επέκταση αυτή του προϋπολογισμού για το συγκεκριμένο υποέργο της αυτεπιστασίας, μέσω των παρατάσεων των συμβάσεων των εργαζομένων, ήταν η μεγαλύτερη δυνατή που μπορούσε να δοθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Οποιαδήποτε επιπλέον δαπάνη θα έπρεπε να εξασφαλιστεί από εθνικούς πόρους, κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Το Υπουργείο Πολιτισμού κατάφερε να εξασφαλίσει μέσω του ΠΔΕ πόρους για τη μισθοδοσία του επιστημονικού προσωπικού της αυτεπιστασίας για δύο ακόμα μήνες, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2018, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες ψηφιοποίησης.

Παρά τις δυσκολίες, με την επιστημονική κατάρτιση και την αφοσίωση των αρχαιολόγων που εργάστηκαν για το έργο, το αποτέλεσμα ήταν να έχουν πρωτογενώς καταγραφεί και ψηφιοποιηθεί πάνω από 240.000 κινητά μνημεία ανά την επικράτεια και να έχουν υποστηριχθεί οι δράσεις ψηφιοποίησης του συνόλου του έργου, τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο.

Επιπλέον έχει ολοκληρωθεί και το δεύτερο υποέργο της ψηφιοποίησης των ήδη καταγεγραμμένων κινητών μνημείων από ανάδοχες εταιρείες, παρά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην αρχή του. Οι ψηφιακές καταγραφές του συγκεκριμένου υποέργου, που ολοκληρώθηκαν στο σύνολό τους στις αρχές του 2018, είναι ενταγμένες επίσης στο ενδιάμεσο πληροφοριακό σύστημα που περιλαμβάνει συνολικά, μαζί με τις καταγραφές της αυτεπιστασίας, πάνω από 600.000 μνημεία.

Αυτό που υπολείπεται, συνεπώς, είναι η ολοκλήρωση του τελευταίου υποέργου της Πράξης, με τίτλο: «Ανάπτυξη εφαρμογών», δηλαδή της Βάσης Δεδομένων και της Διαδικτυακής Πύλης (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα), για την καλύτερη διαχείριση και την προβολή των ψηφιακά καταγεγραμμένων μνημείων.

Κατά την υλοποίηση αυτού του πληροφοριακού συστήματος, που συμβασιοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2015, με διάρκεια 11 μηνών, η ανάδοχος εταιρεία απέτυχε να εκπληρώσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις, παρά τις τρεις παρατάσεις που δόθηκαν έως τον Φεβρουάριο του 2017. Τον Μάιο του 2017 η Επιτροπή Παρακολούθησης εισηγήθηκε την καταγγελία της σύμβασης με τον συγκεκριμένο ανάδοχο, ενώ τον Οκτώβριο του 2017 εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση που έτασσε τρίμηνη προθεσμία στον Ανάδοχο να θεραπεύσει τις ελλείψεις που διαπίστωσε η Επιτροπή. Παρόλα αυτά, ο ανάδοχος δεν συμμορφώθηκε, ως όφειλε, στο διατακτικό της ανωτέρω Υπουργικής Απόφασης. Τον Σεπτέμβριο του 2018, η Επιτροπή εισηγήθηκε τελικά την έκπτωση του αναδόχου και ακολούθως εκδόθηκε η αντίστοιχη Υπουργική Απόφαση.

Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΠΟΑ εξασφάλισε την απαραίτητη παράταση από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προκειμένου να επανασχεδιαστεί και να αναπτυχθεί το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα και να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτό το τόσο σημαντικό για την πολιτισμική μας κληρονομιά ψηφιακό Έργο, στο οποίο το ΥΠΠΟΑ έχει επενδύσει πόρους και τεχνογνωσία επί σειρά ετών.

Αυτή είναι η σειρά των γεγονότων. Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι οι 57 συμβασιούχοι αρχαιολόγοι που εργάζονταν ως υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στο Υπουργείο Πολιτισμού επιτέλεσαν σημαντικό έργο στο πεδίο της καταγραφής και της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων. Η λήξη των συμβάσεών τους στο τέλος Νοεμβρίου 2018 στο συγκεκριμένο υποέργο, που πλέον έχει ολοκληρωθεί, δεν συνιστά απόλυση. Είναι, ωστόσο, απολύτως κατανοητή η εργασιακή επισφάλεια, που πλήττει μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού, ακόμη και επιστήμονες με υψηλή εξειδίκευση. Γι' αυτό και αποτελεί πάγια και διακηρυγμένη θέση μας η ανάγκη δημιουργίας μόνιμων θέσεων εργασίας, όπου ειδικευμένοι επιστήμονες θα επιλέγονται με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες και θα εργάζονται με αξιοπρεπείς συνθήκες στον τομέα του πολιτισμού.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνεχίζεται η ανάκαμψη της οικονομίας και η βελτίωση της αγοράς εργασίας

Στο τριμηνιαίο Δελτίο του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, με τίτλο "Μακροοικονομικές και Δημοσιονομικές Εξελίξεις" αποτυπώνεται η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και η βελτίωση της αγοράς εργασίας....


Συνεχίζεται η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας με την ενίσχυση του ΑΕΠ για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο το τρίτο τρίμηνο του 2018 διαπιστώνει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην τριμηνιαία έκθεσή του για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις.

Παράλληλα στην έκθεσή του Συμβουλίου, που συνεδριάζει υπό την προεδρεία του Παναγιώτη Κορλίρα, διαπιστώνεται ότι η βελτίωση στην αγορά εργασίας συνεχίστηκε κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2018. Το εποχικά προσαρμοσμένο ποσοστό ανεργίας περιορίστηκε σε 18,6% έναντι 18,9% του προηγούμενου μήνα και 20,8% του αντίστοιχου μήνα του 2017. Ποσοστό το οποίο είναι το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2011.

Αναλυτικότερα στην τριμηνιαία έκθεσή του το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο αναφέρει ότι:

Το ΑΕΠ εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 2,2% το γ' τρίμηνο του 2018 έναντι του αντιστοίχου τριμήνου του 2017. Συνεχίζεται δηλαδή η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας με ενίσχυση του ΑΕΠ για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο (σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους). Απαιτείται αύξηση του ΑΕΠ περίπου 2,1% το τελευταίο τρίμηνο για να επιτευχθεί ο στόχος της ετήσιας μεγέθυνσης ύψους 2,1%. Η θετική μεταβολή οφείλεται κατά βάση στην ελαφρά αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και στη σημαντική θετική μεταβολή των αποθεμάτων, η οποία ώθησε τον ακαθάριστο σχηματισμό κεφαλαίου 42% υψηλότερα σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017. Σημείο ανησυχίας αποτελεί η μεγάλη ενίσχυση των εισαγωγών κατά 15%, ιδιαίτερα λόγω της υψηλής ροπής προς τις εισαγωγές που παρατηρείται διαχρονικά στην Ελλάδα όταν αυξάνεται το εθνικό εισόδημα.

Ειδικότερα το γ' τρίμηνο του 2018 η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 0,7% σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017 διατηρώντας θετικό πρόσημο καθόλη τη διάρκεια του 2018. Στις θετικές εξελίξεις καταγράφεται επίσης η σημαντική άνοδος της αξίας των εξαγωγών κατά 7,6% η οποία οφείλεται σε ανάλογη ποσοστιαία αύξηση τόσο στις υπηρεσίες (τουρισμός, μεταφορές) όσο και στις εξαγωγές αγαθών. Η αύξηση των εισαγωγών κατά 15% οφείλεται κυρίως στις εισαγωγές αγαθών (αύξηση κατά Euro2 δισ.) αλλά και σε σημαντική άνοδο των εισαγωγών υπηρεσιών κατά 442 εκατ. Σε μεγάλη κάμψη για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο (-4,1%) βρίσκεται η δημόσια κατανάλωση. Τέλος είναι μεγάλη η πτώση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου. Η εξέλιξη αυτή είναι αποκλειστικά «αποτέλεσμα βάσης» της επενδυτικής κατηγορίας «άλλες κατασκευές». Συγκεκριμένα, το γ' τρίμηνο του 2017 η αξία της συγκεκριμένης επενδυτικής κατηγορίας ξεπέρασε τα Euro4,5 δισ. λόγω συμβάσεων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων. Η αξία της ίδιας κατηγορίας το γ' τρίμηνο του 2018 προσέγγισε τα Euro2,3 δισ. ποσό το οποίο «κινείται» στο μέσο όρο της τελευταίας διετίας. Όλες οι υπόλοιπες επενδυτικές κατηγορίες (κατοικίες, μεταφορικός εξοπλισμός, μηχανολογικός εξοπλισμός κλπ) καταγράφουν αύξηση σε σταθερές τιμές σε σχέση με το γ' τρίμηνο του 2017.

Ο Εναρμονισμένος δείκτης Τιμών Καταναλωτή δείχνει σημάδια ανάκαμψης το μήνα Οκτώβριο, άνοδο τόσο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα όσο και με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Σε μηνιαία βάση η αύξηση για τον μήνα Οκτώβριο (0,5%) σημειώνεται για δεύτερο συνεχή μήνα και είναι μικρότερη από την αύξηση που είχε σημειωθεί τον Σεπτέμβριο (1,4%). Σε ετήσια βάση παρατηρείται επιτάχυνση της αύξησης του δείκτη, για δεύτερο συνεχή μήνα, από 1,1% τον μήνα Σεπτέμβριο σε 1,8% τον Οκτώβριο. Στην ετήσια αύξηση επιδρούν θετικά αυξήσεις στις τιμές ειδών διατροφής, αλκοολούχων ποτών και καπνού, ξενοδοχείων - καφέ - εστιατορίων, στέγασης, μεταφορών και επικοινωνιών. Ανασχετικά επιδρούν μειώσεις στις τιμές ειδών ένδυσης και υπόδησης, διαρκών αγαθών αναψυχής - πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκπαίδευσης. Διάγραμμα 3: Μηνιαία Εξέλιξη Εναρμονισμένου δείκτη Τιμών Καταναλωτή: Οκτώβριος 2017 - Οκτώβριος 2018 Απασχόληση.

Η βελτίωση στην αγορά εργασίας συνεχίστηκε κατά το πρώτο εννεμηνο του 2018. Συγκεκριμένα, το εποχικά προσαρμοσμένο ποσοστό ανεργίας περιορίστηκε σε 18,6% έναντι 18,9% του προηγούμενου μήνα και 20,8% του αντίστοιχου μήνα του 2017. Το ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2011. Ο αριθμός των απασχολούμενων ανήλθε σε 3.880 χιλ., αυξημένος κατά 88 χιλ. (+2,3%) σε σχέση με το 2017 και ο αριθμός των ανέργων περιορίστηκε σε 887 χιλ, μειωμένος κατά 111 χιλ. (-11,1%) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Επίσης, μειώθηκε ο αριθμός των οικονομικά μη ενεργών ατόμων κατά 16 χιλ.(-0,5%).

Κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2018, οι προσλήψεις εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ανήλθαν σε 2.287.876 και οι απολύσεις/αποχωρήσεις σε 2.119.594. Επομένως, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης διαμορφώθηκε σε 168.282 νέες θέσεις εργασίας, οριακά βελτιωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 κατά 831 θέσεις. Η θετική αυτή επίδοση του ισοζυγίου δεκαμήνου αποτελεί την υψηλότερη που έχει επιτευχθεί από το 2001 μέχρι σήμερα. Σημειώνεται, ωστόσο, πως κατά το μήνα Οκτώβριο η απασχόληση μειώθηκε κατά 120.087 θέσεις, επίδοση η οποία αποτελεί τη χειρότερη που έχει καταγραφεί από το 2001 μέχρι σήμερα. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στα αρνητικά ισοζύγια στους κλάδους των καταλυμάτων (-85.064) και των υπηρεσιών εστίασης (-34.612), λόγω της λήξης της τουριστικής περιόδου. Από την άλλη πλευρά, θετικό ήταν κυρίως το ισοζύγιο στον κλάδο της εκπαίδευσης (+20.252), λόγω της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2018, οι περισσότεροι κλάδοι σημείωσαν αύξηση της προστιθέμενης αξίας τους. Στο αντίποδα οι Χρηματοπιστωτικές και Ασφαλιστικές δραστηριότητες συρρικνώθηκαν περαιτέρω σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ ετήσια μείωση εμφανίζουν επίσης οι κλάδοι της δημόσιας διοίκησης και της Ψυχαγωγίας. Τέλος, ο κλάδος της Ενημέρωσης και Επικοινωνίας βρέθηκε σε θετικό έδαφος με αύξηση 0,65% σε ετήσια βάση, έναντι μείωσης που είχε σημειώσει το προηγούμενο τρίμηνο.

Ήπια σημάδια βελτίωσης παρουσιάζουν τους τελευταίους μήνες οι δείκτες βιομηχανικής παραγωγής και κύκλου εργασιών. Τον Σεπτέμβριο το επίπεδο της παραγωγής μειώθηκε σε σχέση με τον Αύγουστο αλλά παρέμεινε υψηλότερα από τα επίπεδα του προηγούμενου τριμήνου και σαφώς υψηλότερα από τα αντίστοιχα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Στις εξελίξεις των τελευταίων μηνών αρνητικά έχει επιδράσει η μικρή, αλλά συνεχής τους τελευταίους δύο μήνες, μείωση της παραγωγής στις μεταποιητικές βιομηχανίες και θετικά η συνεχής βελτίωση στους τομείς του ηλεκτρισμού και της παροχής νερού. Στις αγορές βιομηχανικών προϊόντων, η πορεία του γενικού δείκτη κύκλου εργασιών ακολουθεί κατά βάση τη συνεχή μηνιαία βελτίωση στον τομέα των μεταποιητικών βιομηχανιών, αφού η μεταβλητότητα του τζίρου στον τομέα των Ορυχείων - Λατομείων δεν παρουσιάζει εμφανή σημάδια αρνητικής ή θετικής τάσης.

Τους δύο τελευταίους ?ήνες (Οκτώβριο και Νοέ?βριο) το οικονο?ικό κλί?α σταθεροποιήθηκε ?ετά από την ση?αντική πτώση που ση?ειώθηκε τον Σεπτέ?βριο του 2018. Η τι?ή του δείκτη για το ?ήνα Νοέ?βριο επανήλθε στα επίπεδα των αρχών του έτους και υψηλότερα σε σύγκριση ?ε το Νοέ?βριο του 2017. Στις θετικές τάσεις του τελευταίου ?ήνα συ?βάλλουν βελτιώσεις σε όλα τα ισοζύγια εκτός του Λιανικού Ε?πορίου, δηλαδή των ισοζυγίων προσδοκιών στις Υπηρεσίες, Βιο?ηχανία, Κατασκευές καθώς και της Καταναλωτικής Ε?πιστοσύνης. Παρά τις βελτιώσεις, τα ισοζύγια Καταναλωτικής Ε?πιστοσύνης και Επιχειρη?ατικών Προσδοκιών στις Κατασκευές παρα?ένουν αρνητικά σε ση?αντικό βαθ?ό.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός (ΚΠ) παρουσίασε θετική εικόνα το πρώτο δεκά?ηνο του 2018, ?ε τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (προ επιστροφών και άνευ αποκρατικοποιήσεων) να συγκλίνουν ?ε το στόχο. Ειδικότερα, τόσο οι ά?εσοι όσο και οι έ??εσοι φόροι παρουσίασαν οριακή υπέρβαση έναντι του στόχου. Από την πλευρά τους, οι πρωτογενείς δαπάνες του ΤΠ, ήταν ελαφρώς ?ειω?ένες κατά 0,9% έναντι του αντίστοιχου στόχου, ?ε το ποσοστό εκτέλεσης τους να ανέρχεται στο 75,6% των προβλεπό?ενων ετήσιων δαπανών. ?εδο?ένου ότι και το τρέχον έτος ανα?ένεται να καταγραφεί πλεόνασ?α σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης ( ΓΚ) υψηλότερου του στόχου, αποφασίστηκε η διανο?ή κοινωνικού ?ερίσ?ατος ύψους Euro710 εκατ. το οποίο θα καταβληθεί στους δικαιούχους, στο τέλος του έτους, βάσει εισοδη?ατικών/περιουσιακών και οικογενειακών κριτηρίων. Την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018, η ΓΚ ε?φάνισε υψηλότερο τα?ειακό πρωτογενές πλεόνασ?α σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περίοδο του 2017, ύψους Euro6.680 εκατ. έναντι Euro6.369 εκατ. το 2017 Η εν λόγω διεύρυνση του πρωτογενούς πλεονάσ?ατος της ΓΚ υποστηρίχθηκε από την αύξηση σε ετήσια βάση των εσόδων της ΓΚ, κατά 2,1%. Αντίθετα, οι πρωτογενείς δαπάνες της ΓΚ, όντας αυξη?ένες κατά 1,8%, δεν συνεισέφεραν στη βελτίωση του αποτελέσ?ατος της ΓΚ. Στο σκέλος των εσόδων, την υψηλότερη αύξηση- κατά Euro1.751 εκατ.- παρουσίασαν τα έσοδα από φόρους (?ετά επιστροφών). Στα βελτιω?ένα φορολογικά έσοδα συντέλεσε κυρίως η αύξηση των εισπράξεων από έ??εσους φόρους -ειδικότερα ΦΠΑ- και δευτερευόντως η αύξηση των εισπράξεων από ά?εσους φόρους, καθώς και η ?είωση των δαπανών για επιστροφές φόρων. Η αύξηση των εισπράξεων ΦΠΑ οφείλεται κυρίως: α) στην αυξη?ένη τουριστική κίνηση κατά τη θερινή περίοδο και τη γενικότερη αύξηση της οικονο?ικής δραστηριότητας, β) στην αύξηση από 1/1/2018 των συντελεστών ΦΠΑ σε ορισ?ένα νησιά στα οποία ίσχυε ακό?η ?έχρι πρότινος το ευνοϊκό καθεστώς ΦΠΑ1 και γ) στην αύξηση της αποτελεσ?ατικότητας του φοροεισπρακτικού ?ηχανισ?ού. Στο σκέλος των δαπανών, την υψηλότερη αύξηση καταγράφουν οι δαπάνες για α?οιβές προσωπικού, κατά 570 εκατ. ευρώ. Οι αυξη?ένες δαπάνες για α?οιβές προσωπικού αντανακλούν τόσο την αυξη?ένη δαπάνη για εργοδοτική εισφορά υπέρ του ΕΦΚΑ, όσο και την αύξηση της ?ισθολογικής δαπάνης, κυρίως λόγω της ανα?όρφωσης των ειδικών ?ισθολογίων και τις ?ισθολογικές ωρι?άνσεις των εν ενεργεία δη?όσιων υπαλλήλων. Ση?ειώνεται ότι σε επίπεδο δωδεκα?ήνου προβλέπεται ακό?η υψηλότερη αύξηση των δαπανών για α?οιβές προσωπικού σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της καταβολής αναδρο?ικών στους δικαιούχους των ειδικών ?ισθολογίων -εν ενεργεία και συνταξιούχους δη?όσιους λειτουργούς (για ?ία συνοπτική απεικόνιση σε ετήσια βάση των εκτι?ήσεων και προβλέψεων του προϋπολογισ?ού 2018-2019

Τον Οκτώβριο του 2018, οι ληξιπρόθεσ?ες υποχρεώσεις της ΓΚ (συ?περιλα?βανο?ένων των εκκρε?ών επιστροφών φόρων) ανήλθαν σε Euro2.620 εκατ. παρα?ένοντας στα ίδια σχεδόν επίπεδα σε σχέση ?ε τον προηγού?ενο ?ήνα. Σε ετήσια βάση ση?ειώθηκε ?εγάλη αποκλι?άκωση των ληξιπρόθεσ?ων οφειλών (?η συ?περιλα?βανο?ένων εκκρε?ών επιστροφών φόρων) από Euro3.458 εκατ. τον Οκτώβριο του 2017 σε Euro1.993 ευρώ τον Οκτώβριο του 2018 (-42% περίπου). Ση?αντική ?είωση, ?ικρότερης ωστόσο κλί?ακας, καταγράφτηκε και στις εκκρε?είς επιστροφές φόρων οι οποίες, από Euro832 εκατ. τον Οκτώβριο του 2017, έχουν ?ειωθεί στα Euro627 εκατ. τον Οκτώβριο του 2018 (-25% περίπου). Πάντως το τελευταία πεντά?ηνο, το υπόλοιπο των ληξιπρόθεσ?ων υποχρεώσεων παρα?ένει σχετικά στάσι?ο (κυ?αίνεται περί τα Euro2 δισ.), ενώ δεν φαίνεται να είναι εφικτή η πλήρης εκκαθάρισή τους, έως στο τέλος του έτους, όπως είχε προβλεφθεί. Επιση?αίνεται ότι, στο πλαίσιο της ενισχυ?ένης εποπτείας οι αρχές έχουν δεσ?ευτεί να εκκαθαρίσουν το σύνολο των ληξιπρόθεσ?ων υποχρεώσεων του δη?οσίου προς τρίτους και να αποφύγουν τη συσσώρευση νέων. Επό?ενη η?ερο?ηνία ορόση?ο στον το?έα αυτό είναι τα τέλη Φεβρουαρίου 2019, οπότε έχει προγρα??ατιστεί να λάβει χώρα η 2η έκθεση αξιολόγησης της ελληνικής οικονο?ίας.

Η εξέλιξη των ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων του ελληνικού δη?οσίου παρα?ένει αυξητική. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην σύνθεση του παλαιού ληξιπρόθεσ?ου κεφαλαίου όσο και στην συνεχιζό?ενη υστέρηση των εισπράξεων έναντι των νέων ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων. ?στόσο, η υστέρηση αυτή χαρακτηρίζεται από φθίνοντα ρυθ?ό το εννεά?ηνο του τρέχοντος έτους, σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περίοδο των ετών 2014-2017. Συγκεκρι?ένα, σε χα?ηλό πενταετίας ανήλθαν οι νέες ληξιπρόθεσ?ες απαιτήσεις την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτε?βρίου 2018 που έφτασαν τα Euro7.838 εκατ., ενώ είναι ?ειω?ένες κατά Euro1.419 εκατ. σε σχέση ?ε την αντίστοιχη περσινή περίοδο - και πολύ περισσότερο σε σχέση ?ε τα προηγού?ενα έτη. Βελτιω?ένες είναι οι επιδόσεις σε επίπεδο εισπράξεων την εν λόγω περίοδο, οι οποίες αυξήθηκαν κατά Euro430 εκατ. περίπου σε σχέση ?ε τα έτη 2016 & 2017 και ανήλθαν σε Euro3.993 εκατ. ενώ σε σχέση ?ε τα έτη 2014 & 2015 η αύξηση είναι πολλαπλάσια. Η υψηλή «εισπρακτική επίδοση» επί των ληξιπρόθεσ?ων απαιτήσεων συνέβαλε ση?αντικά στην επίτευξη του στόχου των εσόδων του προϋπολογισ?ού, για το 2018.

Ελαφρώς ανοδικά κινήθηκε η απόδοση των ελληνικών ο?ολόγων κατά το τελευταίο τρί?ηνο, αφού δια?ορφώθηκε κατά ?έσο όρο στο 4,39% ενισχυ?ένη κατά 30 ?ονάδες βάσης σε σχέση ?ε το προηγού?ενο τρί?ηνο. Η εν λόγω αύξηση υποδηλώνει την ευαισθησία των ελληνικών ο?ολόγων στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις. Η δια?άχη ?εταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ιταλικής κυβέρνησης αναφορικά ?ε τον προϋπολογισ?ό της Ιταλίας για το έτος 2019 άσκησε αυξητικές πιέσεις στις αποδόσεις των ιταλικών ο?ολόγων, ?ε αποτέλεσ?α η απόδοση του δεκαετούς να φθάσει στο 3,5%. Μετριάστηκε ελαφρώς τις τελευταίες η?έρες -δια?ορφώνεται πλέον περί το 3,2%- καθώς υπάρχουν σοβαρές προσδοκίες για επίτευξη συ?φωνίας ?εταξύ των δύο πλευρών. Η πτώση της απόδοσης των ιταλικών ο?ολόγων οδήγησε στην αποκλι?άκωση της απόδοσης του ελληνικού ο?ολόγου. Επιπλέον σε υψηλά επίπεδα κινείται η διαφορά της απόδοσης ?εταξύ του 10ετούς α?ερικάνικου και του 10ετούς γερ?ανικού ο?ολόγου η οποία ανέρχεται στο 2,7%. Πάντως, η συ?φωνία ?εταξύ ΗΠΑ και Κίνας για αναστολή στην προγρα??ατισ?ένη από 1/1/2019 επιβολή αυξη?ένων ε?πορικών δασ?ών στα κινεζικά προϊόντα ενδέχεται να αποκλι?ακώσει την απόδοση των α?ερικανικών ο?ολόγων. Η ενίσχυση των τα?ειακών διαθεσί?ων ασφαλείας του ?η?οσίου κατά το τρέχον έτος συ?βάλλει στη διατήρηση του κόστους χρη?ατοδότησης του ελληνικού χρέους σε ελεγχό?ενο επίπεδο ακό?η και σε περίπτωση παράτασης ή επιδείνωσης της δυσ?ενούς οικονο?ικής συγκυρίας.

Η έκθεση του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβολίου, εδώ >>>