Η επόμενη μέρα στις σχέσεις Ελλάδας- Τουρκίας: Ο πατριωτικός ορθολογισμός στις ελληνοτουρκικές σχέσεις

Είναι στέρεα γνώμη μου ότι την Τουρκία πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με γνώση, συνέπεια, σταθερότητα και όχι φοβικά ή με ηττοπάθεια. Να ετοιμαζόμαστε καλά, να έχουμε φροντίσει πολύπλευρα την ισχύ μας και τις απαραίτητες συμμαχίες, να στηριζόμαστε στο διεθνές δίκαιο αλλά και στην αποτρεπτική ικανότητά μας...


του Νίκου Κοτζιά*

Η πιο δύσκολη, σύνθετη και περίπλοκη, σχέση στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής της χώρας είναι αυτή με την Τουρκία. Σχέση που δυσκόλεψε με τις μεγάλες αλλαγές που έγιναν στη Μέση Ανατολή, ιδιαίτερα με τον πόλεμο στη Συρία, αλλά και την ατμόσφαιρα δυσπιστίας που δημιουργήθηκε στη γείτονα μετά το αποτυχόν πραξικόπημα του 2016.

Η δυσκολία αυξήθηκε και από το γεγονός ότι πολλά μεγέθη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία άλλαξαν την τελευταία εικοσαετία προς όφελος της δεύτερης. Από την άλλη, βέβαια, η Ελλάδα διατηρεί προβάδισμα στην ποιότητα ανθρώπων, θεσμών και ένταξης στο διεθνές γίγνεσθαι, ιδιαίτερα ως μέλος της EE, καθώς και στην ικανότητα που επέδειξε τα τελευταία χρόνια να έχει στενές σχέσεις με τις δύο ισχυρές δυνάμεις του 21ου αιώνα, ΗΠΑ και Κίνα.

Την ίδια περίοδο η Ελλάδα ενίσχυσε τη θέση της στην περιοχή που άπτεται των ελληνοτουρκικών σχέσεων, όπως πετυχημένα είχε πράξει ο Ελευθέριος Βενιζέλος, με τις πολλαπλές συμμαχίες που ανέπτυξε. Η Ελλάδα μπόρεσε να λύσει σειρά προβλημάτων με τους βόρειους γείτονές τους αποτρέποντας τη χρησιμοποίησή τους για αλλότρια συμφέροντα. Στην ίδια τη Βαλκανική με τρεις διαφορετικές συνεργασίες σταθεροποίησε τον ιδιαίτερο ρόλο της. Το ίδιο έκανε στην Ανατολική Μεσόγειο.

Έξι τριμερείς με Ισραήλ, Αίγυπτο, Λίβανο, Παλαιστίνη, Αρμενία και Ιορδανία. Ταυτόχρονα βρίσκονται υπό διαμόρφωση τετραμερείς συνεργασίες αφενός με Κύπρο, ΗΠΑ και Ισραήλ και αφετέρου με Κύπρο, Γαλλία και Αίγυπτο. Ολες αυτές οι συνεργασίες αναβαθμίζουν τον ρόλο της Ελλάδας και δημιουργούν καλύτερους όρους για χρήσιμες ισορροπίες στην περιοχή μας.

Η πείρα μου από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις είναι ότι συχνά η Τουρκία τείνει προς μια αναθεωρητική συμπεριφορά στις διεθνείς σχέσεις και δεν έχει αναστολές να παραβιάζει το διεθνές δίκαιο. Το χειρότερο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να παρασυρθεί σε μια ανάλογη συμπεριφορά. Η τέχνη για την ελληνική διπλωματία είναι να υπερασπίζεται σταθερά και με ικανότητα τα ελληνικά δίκαια και ταυτόχρονα να διαμορφώνει έναν τρόπο ανάπτυξης των σχέσεων των δύο κρατών που να είναι πλησιέστερα στις ελληνικές αντιλήψεις.

Πατριώτης και μάλιστα έξυπνος δεν είναι όποιος ξέρει μόνο να ανεβάζει τους τόνους στους απέναντι, αλλά και όποιος είναι ικανός να συμβάλλει ώστε να αλλάζουν συμπεριφορές και συνήθειες. Συχνά η τουρκική διπλωματία εκλαμβάνει ως αδυναμία την όποια συμπεριφορά που δεν επιδιώκει να είναι άγρια και εκτός κανόνων. Μας θέλει στο δικό της γήπεδο. Η τέχνη εδώ είναι να αποδεικνύει κανείς έμπρακτα ότι αυτό το διαφορετικό που κάνουμε δεν είναι από αδυναμία, αλλά από αίσθηση ευθύνης, ακριβώς επειδή είμαστε ισχυροί.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν θέλουν να συναντιόμαστε με την τουρκική πλευρά και να μην τους μιλάμε εξαιτίας της συμπεριφοράς και των διεκδικήσεών της. Σε αυτή την περίπτωση, είναι λανθασμένη η μεταφορά στις διακρατικές σχέσεις της συμπεριφοράς που έχουν κάποιοι με τον γείτονά τους, όταν του κόβουν την καλημέρα. Ομως, εδώ κάνουν λάθος. Η διεθνής πείρα δείχνει ότι όταν υπάρχουν προβλήματα πρέπει κανείς να μιλά με την άλλη πλευρά, όχι προκειμένου να της κάνει χατίρια, αλλά με την επιδίωξη της αποτροπής συσσώρευσης επιπλέον προβλημάτων εξαιτίας της έλλειψης επικοινωνίας και τυχόν παρανοήσεων. Αυτό εξάλλου δείχνουν τα παραδείγματα EE Ρωσία, καθώς και ΗΠΑ Βόρειος Κορέα.

Η ελληνική εξωτερική πολιτική πρέπει να γνωρίζει να αντιμετωπίζει τις τουρκικές συμπεριφορές τόσο με τη γλώσσα της Τουρκίας, όσο και κύρια με τη δική της. Οταν το κάνει αυτό είναι σχεδόν ανοησία να αντιλαμβάνονται κάποιοι ότι η άλλη πλευρά μας νικά οτιδήποτε και αν γίνει. Μια τέτοια στερεοτυπική συμπεριφορά οδηγεί στο δόγμα ότι κάθε συνάντηση και συζήτηση με την άλλη πλευρά είναι εξ ορισμού ήττα.

Είναι στέρεα γνώμη μου ότι την Τουρκία πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με γνώση, συνέπεια, σταθερότητα και όχι φοβικά ή με ηττοπάθεια. Να ετοιμαζόμαστε καλά, να έχουμε φροντίσει πολύπλευρα την ισχύ μας και τις απαραίτητες συμμαχίες, να στηριζόμαστε στο διεθνές δίκαιο αλλά και στην αποτρεπτική ικανότητά μας. Να εργαζόμαστε ώστε να δημιουργηθούν μαζί της σχέσεις εμπιστοσύνης, διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, την κατανόηση από πλευράς της ότι η μη ορθή λύση των όποιων προβλημάτων θα έχει για εκείνη μεγαλύτερο κόστος από ό,τι κέρδος. Να είμαστε, δηλαδή, πατριωτικά ορθολογιστές και ορθολογικά πατριώτες.
___________________________

* ΝΙΚΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ/ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ, τέως ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΏΝ. Γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1950.  Σπούδασε οικονομικές επιστήμες (πτυχίο), πολιτική και φιλοσοφία (μεταπτυχιακά), δίκαιο, καθώς και πολιτική της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης (διδακτορικό και post-doc) στην Ελλάδα και στη Γερμανία.
 πηγή: τα ΝΕΑ

Συνταγματική Αναθεώρηση: Άρχισε στη Βουλή η συζήτηση, θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη

Μέχρι την Πέμπτη θα επεκταθεί η συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος που ξεκίνησε το πρωί στην Ολομέλεια...


Στην τελική ευθεία μπαίνει η κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία της Αναθεώρησης του Συντάγματος, καθώς άρχισε η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής η οποία θα κλείσει την Πέμπτη με ονομαστική ψηφοφορία.

Η ίδια διαδικασία θα επαναληφθεί έπειτα από έναν μήνα και στην ψηφοφορία που θα επαναληφθεί τότε, θα κριθεί πόσες και ποιες διατάξεις του καταστατικού χάρτη της Ελληνικής Δημοκρατίας θα παραπεμφθούν για αλλαγή από την επόμενη Βουλή η οποία για το σκοπό αυτό θα αποκαλείται Αναθεωρητική.

Όσες διατάξεις λάβουν αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών θα μπορούν στην επόμενη Βουλή να αναθεωρηθούν με τις ψήφους 151 μελών του Κοινοβουλίου. Αντιστοίχως, όσες διατάξεις συγκεντρώσουν στην ψηφοφορία του επόμενου μήνα 151 ψήφους και πάνω αλλά λιγότερες από 180 ψήφους, για να αναθεωρηθούν στην επόμενη Βουλή θα απαιτείται να περάσουν τον πήχη των 180.
Εννοείται ότι οι προτάσεις για αναθεώρηση που δεν θα συγκεντρώσουν 151 ψήφους, απορρίπτονται και τα άρθρα που αφορούν δεν μπορούν να αλλάξουν.

Συμφωνία ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ σε επτά σημεία


Από τις συζητήσεις που έγιναν στην Επιτροπή Αναθεώρησης, η οποία ολοκλήρωσε το έργο της μετά από 18 συνεδριάσεις σε διάστημα 2,5 μηνών, τα δύο μεγάλα κόμματα, έστω και με διαφορετικό σκεπτικό, βρήκαν κοινό τόπο σε έξι σημεία, με το ΣΥΡΙΖΑ να υπερψηφίζει δύο προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και εκείνη με τη σειρά της να δίνει τη θετική της ψήφο σε πέντε δικές του.

Ποιές προτάσεις της ΝΔ υπερψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ:


1) Το άρθρο 68 για τις Εξεταστικές Επιτροπές και δίνει το δικαίωμα και στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να μπορεί να τις συγκροτεί. (Υπερψηφίστηκε και από ΔΗΣΥ).

2) Το άρθρο 96 που εξομοιώνει τα στρατιωτικά δικαστήρια με τα τακτικά. (Δεν υπερψηφίστηκε μόνο από Ένωση Κεντρώων).

Ποιές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε η ΝΔ:


1) Στο άρθρο 32 για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής, το οποίο υπερψήφισε μόνο η ΝΔ.

Για το συγκεκριμένο άρθρο, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ συμφωνούν ότι πρέπει να αποσυνδεθεί από τη διάλυση της Βουλής και τις πρόωρες εκλογές, ωστόσο διαφωνούν ως προς την διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει διαδοχικές κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες σε διάστημα 6 μηνών και αν δεν καρποφορήσουν να γίνεται άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό. Η ΝΔ προτείνει τρεις διαδοχικές κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες, με την τελευταία -αν δεν καρποφορήσει ούτε η πρώτη με 200 ψήφους ούτε η δεύτερη με 180- να μπορεί να εκλέγεται από 151 βουλευτές.

2) Στο άρθρο 54 που προβλέπει εκλογή μέχρι πέντε βουλευτές από τους απόδημους Έλληνες.

3) Στο άρθρο 86 περί ευθύνης υπουργών που καταργεί την αποσβεστική προθεσμία για την άσκηση δίωξης κατά υπουργών. (Δεν υπερψηφίστηκε από Ένωση Κεντρώων.)

4) Στο άρθρο 62 για την βουλευτική ασυλία που περιορίζεται μόνο για αδικήματα που σχετίζονται άμεσα με την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων του. (Την υπερψήφισαν και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης πλην Ένωσης Κεντρώων και του ανεξάρτητου βουλευτή Κώστα Κατσίκη).

5) Στο άρθρο 101Α για τις Ανεξάρτητες Αρχές και τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων τους. (Δεν υπερψηφίστηκε από ΔΗΣΥ ενώ ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς δήλωσε «παρών»).

Σημειώνεται ότι το ΚΚΕ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί για όλες τις συνταγματικές προτάσεις στην Ολομέλεια της Βουλής, ενώ η Χρυσή Αυγή τις καταψήφισε όλες.

Πού διαφωνούν ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ


Επίμαχα, πάντως, σημεία στα οποία δεν φάνηκε καμία συναινετική διάθεση και από τις δύο πλευρές για συνταγματικές αλλαγές, αφορούν μεταξύ άλλων την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, στην οποία αντιδρά ο ΣΥΡΙΖΑ, και την καθιέρωση της απλής αναλογικής στις εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές καθώς και στην συνταγματική κατοχύρωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.

Οι διαφωνίες του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στις αλλαγές που προτείνει η ΝΔ αφορούν μεταξύ άλλων:


1) Στο άρθρο 16 ώστε να δοθεί η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστήμιων. (Με την πρόταση αυτή συντάχθηκαν στην Επιτροπή Αναθεώρησης ΔΗΣΥ, Ένωση Κεντρώων και ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς).

2) Στο άρθρο 79, όπου προτείνεται η συνταγματική καθιέρωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.

3) Στο άρθρο 103 για την οργάνωση της δημόσιας διοίκησης και την αξιολόγηση.

4) Στα άρθρα 88-100 που αφορούν τα θέματα της δικαστικής λειτουργίας και προβλέπουν κατάργηση του δικαιώματος της εκτελεστικής εξουσίας να ορίζει την ηγεσία της Δικαιοσύνης, η οποία θα αποφασίζεται πλέον από Ειδική Επιτροπή της Βουλής.


Η ΝΔ διαφωνεί στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ:


1) Στο άρθρο 3 για ουδετερόθρησκο κράτος. (Υπερψηφίστηκε μόνο από ανεξάρτητο βουλευτή Γιώργο Μαυρωτά). Να σημειωθεί, ότι η ΔΗΣΥ υπερψήφισε την ερμηνευτική δήλωση ότι ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας.

2) Στο άρθρο 44 που δίνει τη δυνατότητα δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία. (Την υπερψήφισε μόνο ο ανεξάρτητος βουλευτής Κώστας Κατσίκης).

3) Στο άρθρο 54 για την συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα. (Την πρόταση υπερψήφισε μόνο ο ανεξάρτητος βουλευτής Κώστας Κατσίκης).

4) Στο άρθρο 102 για την κατοχύρωση της απλής αναλογικής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και πρόβλεψη για τοπικά δημοψηφίσματα. (Δεν υπερψηφίστηκε από κανένα κόμμα).

5) Για ερμηνευτική δήλωση στο άρθρο 86, σύμφωνα με την οποία στα αδικήματα των υπουργών που διώκονται με ειδική διαδικασία δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ΄ ευκαιρία της άσκησης υπουργικών καθηκόντων. (Υπερψηφίστηκε από ανεξάρτητο βουλευτή Κώστα Κατσίκη ενώ ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Μαυρωτάς δήλωσε «παρών») 

Διαφωνία ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ για το άρθρο 110


Έντονη συζήτηση αναμένεται να γίνει για την ερμηνεία του άρθρου 110 ως προς τη δέσμευση της επόμενης αναθεωρητικής Βουλής από την παρούσα προαναθεωρητική.

Η στάση της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην Επιτροπή Αναθεώρησης ήταν σε διαφορετικές κατευθύνσεις.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως είχε τονίσει ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών και γενικός εισηγητής του κόμματος Γιώργος Κατρούγκαλος, επιμένει ότι η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη Βουλή και ως προς την κατεύθυνση και ως προς το περιεχόμενο των διατάξεων.
Αντίθετα, η ΝΔ δια του γενικού εισηγητή της, Κώστα Τασούλα, υποστηρίζει ότι η παρούσα Βουλή προτείνει άρθρα και μία γενικότατη κατεύθυνση, που όμως δεν δεσμεύουν ως προς το περιεχόμενο τους την επόμενη αναθεωρητική Βουλή.

Η διαδικασία της συζήτησης


Η συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος, που είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί αύριο Τετάρτη, θα επεκταθεί και την Πέμπτη ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους βουλευτές που το επιθυμούν να πάρουν το λόγο.

Ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, έκανε δεκτές σχετικές εισηγήσεις κοινοβουλευτικών εκπροσώπων κομμάτων που τόνισαν την ανάγκη να υπάρξει συναίνεση και να μην υπάρξουν ασφυκτικά χρονικά περιθώρια σε αυτή την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία.

Σήμερα η διαδικασία θα διαρκέσει έως τα μεσάνυχτα, ενώ αύριο θα ξεκινήσει στις 10:00 και θα ολοκληρωθεί στις 22:00 με ψηφοφορίες.

Τόσο η συζήτηση όσο και οι ψηφοφορίες θα είναι επί των προτάσεων που έχουν καταθέσει τα δύο μεγάλα κόμματα, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ καθώς και όσες έχουν τον απαιτούμενο αριθμό των 50 υπογραφών.

Συνολικά η κυβέρνηση έχει προτείνει 24 αλλαγές στον καταστατικό χάρτη της χώρας και η αξιωματική αντιπολίτευση έχει καταθέσει 56 προτάσεις.

Επίσης, έξι συμπληρωματικές προτάσεις με τον απαιτούμενο αριθμό των 50 υπογραφών, έχουν καταθέσει και μεμονωμένοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑμ οι οποίες υπερψηφίστηκαν στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος και αφορούν:
  1. Αποσαφήνιση της έννοιας επιείκειας ώστε η Δικαιοσύνη να γίνει πιο εύκαμπτη πιο ανθρώπινη και πιο δίκαια.
  2. Προσθήκη ώστε στις κατηγορίες απαγόρευσης διακρίσεων, να συμπεριληφθούν ο σεξουαλικός προσανατολισμός και η ταυτότητα φύλου.
  3. Ειδική διάταξη για την κατοχύρωση της προστασίας των ζώων.
  4. Υποχρέωση της εκτελεστικής εξουσίας για την προστασία, την ενίσχυση και την ανάπτυξη των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.
  5. Αποσαφήνιση του άρθρου 22 για τους όρους εργασίας, ώστε να προστατεύονται και να κατοχυρώνονται οι εργαζόμενοι.
  6. Συνταγματική κατοχύρωση της αυτονομίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σημειώνεται ότι μπορούν επίσης να συζητηθούν στην Ολομέλεια και συμπληρωματικές προτάσεις είτε άλλων κοινοβουλευτικών ομάδων είτε μεμονωμένων βουλευτών εφόσον έχουν τις 50 υπογραφές.

Ήδη, ο πρόεδρος της Μόνιμης Ειδικής Επιτροπής του Ελληνισμού της Διασποράς και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης, έχει αναφέρει ότι θα καταθέσει πρόταση την οποία συνυπογράφουν 67 βουλευτές για τεχνικού τύπου αλλαγές στο άρθρο 108, για την επαναλειτουργία του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού.

Κοντά σε συμφωνία για προστασία της πρώτης κατοικίας έως 120.000 ευρώ

Σε συμβιβαστική λύση, σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας, φέρεται να έρχονται κυβέρνηση και τράπεζες. Οι 120.000 ευρώ φαίνεται να είναι το κομβικό σημείο της διαπραγμάτευσης....


Κυβέρνηση και τράπεζες βρίσκονται κοντά σε συμβιβαστική λύση για τον μόνιμο μηχανισμό προστασίας της α' κατοικίας. Μήνυμα για εκταμίευση 1 δισ. ευρώ από τον επικεφαλής του ESM.

Κοντά σε συμβιβαστική λύση για τον μόνιμο μηχανισμό προστασίας της α' κατοικίας φέρεται να βρίσκονται κυβέρνηση και τράπεζες, ενόσω αντίστροφα μετράει ο χρόνος για τη λήξη της ισχύος του νόμου Κατσέλη (28 Φεβρουαρίου).

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το κρίσιμο όριο προστασίας της α' κατοικίας αναμένεται να οριστεί στα 120.000 ευρώ, με τις δύο πλευρές να βρίσκονται κοντά στην επίτευξη μιας τελικής συμφωνίας. Στο τραπέζι έχει τεθεί και το ενδεχόμενο προστασίας της κύριας κατοικίας, ανεξάρτητα της αντικειμενικής αξίας, με τη χρήση εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.

Σε κάθε περίπτωση, κατά τη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών, υπήρξε συμφωνία για τη μη περαιτέρω παράταση του νόμου Κατσέλη και την υπερψήφιση του νέου καθεστώτος πριν το τέλος του Φεβρουαρίου, προκειμένου να μην υπάρξει «κενό».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι διοικήσεις των τραπεζών δέχθηκαν την προστασία της α' κατοικίας τόσο ως προς τα στεγαστικά δάνεια, όσο και ως προς τις καθυστερημένες οφειλές επιχειρηματικών και καταναλωτικών δανείων με εγγυήσεις α' κατοικίας.

Στο μεταξύ, μετά το πέρας του χθεσινοβραδινού Eurogroup, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλάους Ρέγκλινγκ, έκανε λόγο για «σκληρή δουλειά» της ελληνικής κυβέρνησης και «σημαντική πρόοδο» ως προς την πορεία υλοποίησης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.

Υπενθύμισε δε, ότι η επιτυχής ολοκλήρωση των αναγκαίων δράσεων θα συνεπάγεται την απελευθέρωση της δόσης του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, μέσω της επιστροφής των ελληνικών ομολόγων των κεντρικών τραπεζών της Ευρωζώνης.

Το σχετικό θέμα αναμένεται να συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup, στις αρχές Μαρτίου.
sputniknews

Πολ Κρούγκμαν: Πιθανή ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας το 2019

Οι αγορές ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για την προοπτική μιας σοβαρής οικονομικής ύφεσης τους επόμενους μήνες, με τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ- Κίνας να αποτελεί πρόκληση για την επιχειρηματικότητα και το καταναλωτικό κλίμα...


Τους φόβους του για πιθανή ύφεση στην παγκόσμια οικονομία το 2019, εξέφρασε ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν μιλώντας στην Παγκόσμια Διακυβερνητική Διάσκεψη στο Ντουμπάι, μετέδωσε το CNBC.

«Νομίζω ότι υπάρχει μια αρκετά καλή πιθανότητα ότι θα εισέλθουμε σε ύφεση στα τέλη του τρέχοντος έτους (ή) το επόμενο έτος» τόνισε ο Κρούγκμαν και υποστήριξε ότι είναι απίθανο να είναι μόνο ένα «μεγάλο γεγονός» που θα προκαλέσει οικονομική ύφεση. Αντ’ αυτού, μια σειρά οικονομικών ανοιγμάτων θα αυξήσει την πιθανότητα επιβράδυνσης… Η κύρια ανησυχία ήταν πάντα ότι δεν έχουμε μια αποτελεσματική απάντηση όταν η οικονομία επιβραδύνεται». Αυτή τη στιγμή, πολύ κοντά στην ύφεση είναι η ευρωζώνη».

Την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποβάθμισε αισθητά τις προβλέψεις της για την οικονομική ανάπτυξη της ευρωζώνης το 2019 και το 2020. Η Επιτροπή ανέφερε ότι η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί φέτος στο 1,3% από 1,9% το 2018 και αναμένεται να ανακάμψει το 2020 σε 1,6%. Οι εκτιμήσεις ήταν αισθητά λιγότερο αισιόδοξες από τις προηγούμενες προβλέψεις της Επιτροπής, που δημοσιεύθηκαν τον Νοέμβριο, όταν οι Βρυξέλλες ανέμεναν ότι η ανάπτυξη στην Ευρωζώνη θα κυμανθεί γύρω στο 1,9% φέτος και στο 1,7% το 2020. Τα νέα επιτείνουν τους φόβους ότι η παγκόσμια οικονομική ύφεση εξαπλώνεται στην Ευρώπη.

Ο Πολ Κρούγκμαν υποστήριξε επίσης ότι το πρόγραμμα τόνωσης της οικονομίας του Προέδρου Τραμπ μέσω μείωσης των φορολογικών εσόδων αποτελεί έναν τομέα ανησυχίας, χαρακτηρίζοντας το πρόγραμμα «όχι ιδιαίτερα αποτελεσματικό».

«Οι αγορές ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για την προοπτική μιας σοβαρής οικονομικής ύφεσης τους επόμενους μήνες, με τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ- Κίνας να αποτελεί πρόκληση για την επιχειρηματικότητα και το καταναλωτικό κλίμα. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι, καθώς και κάποια παγκόσμια επιχειρηματική ελίτ, συμφωνούν ότι η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εξέφρασαν κάποια ελπίδα για μια «ομαλή προσγείωση» και όχι μια οριστική ύφεση» εκτιμά ο Κρούγκμαν.

Λέξεων δεινή καπηλεία

Η ελληνική κοινωνία, σε επιθανάτια αφασία, δεν αντιδρά. «Δεν κουνιέται φύλλο»...


επιφυλλίδα του Χρήστου Γιανναρά *

Πρόκειται για μικρόνοια; Για κωμική απαιδευσία; Για αμειβόμενη στράτευση στην εξυπηρέτηση συμφερόντων;

Πάντως κάποιοι, όχι λίγοι, επιμένουν να συγχέουν τον πατριωτισμό με τον εθνικισμό. Καμώνονται ότι ξέρουν τη διαφορά και σέβονται τον πατριωτισμό. Αλλά ο «σεβασμός» τους είναι μόνο στα λόγια, προσχηματικός. Στην πράξη, σπιλώνουν κάθε έκφανση πατριωτισμού σαν εθνικισμό. Σωρεύουν συνώνυμα επιτείνοντας την εσκεμμένη σύγχυση: Σωβινισμός, Ακροδεξιά, Νεοναζισμός, λαϊκισμός – έτσι τους βολεύει να κατανοείται ο πατριωτισμός.

Παθιασμένοι αντίπαλοι του «εθνικισμού», επομένως φανατισμένοι υπερασπιστές του «διεθνισμού» - «εθνομηδενισμού», εμφανίζονται οι οπαδοί και των δύο όψεων του αμφιπρόσωπου Ιστορικού Υλισμού: τόσο των «Αγορών» (του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Συστήματος) όσο και οι «κολλημένοι» νοσταλγοί της Σοβιετίας.

Φανατικότεροι, και στις δύο παρατάξεις (όπως πάντοτε στην Ιστορία) είναι οι αλλαξόπιστοι, οι εξωμότες: οι «αριστεροί» (και μάλιστα της «ριζοσπαστικής» Αριστεράς) που ξεπουλήθηκαν στις «Αγορές» με φτηνιάρικα ανταλλάγματα. Ή και οι κάποτε «δεξιοί» που έκαναν καριέρα με το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» και σήμερα προβάρουν τη λεοντή του «εκσυγχρονισμού» και της «προόδου».

«Ποιοι αντιδρούν στη Συνθήκη των Πρεσπών;» ρώτησε ο πρόεδρος της Γαλλίας Μακρόν τον Αλέξη Τσίπρα, τις προάλλες, στην Κύπρο. «Κάποιοι ελάχιστοι ακροδεξιοί-λαϊκιστές», ήταν η απάντηση. «Και πόσοι κατέβηκαν στο συλλαλητήριο;». «Κάπου εβδομήντα χιλιάδες»! Ετσι γράφουν την ιστορία οι αδίστακτοι.

Δεν θέλει να αντιληφθεί η ιστορικο-υλιστική θρησκοληψία ότι ο πατριωτισμός δεν έχει να κάνει με «πεποιθήσεις», δεν είναι επιλογή. Είναι καταστάλαγμα εμπειρίας, βιωματικός πλούτος – γεννιέται στην ψυχή του ανθρώπου ο πατριωτισμός. Σε αγεφύρωτη αντίθεση ο «διεθνισμός» είναι σκόπιμη επιλογή: ταξινομούνται οι άνθρωποι σε εισοδηματικές «τάξεις», διαβαθμίζεται η καταναλωτική τους ευχέρεια, λογαριάζονται σαν αδιαφοροποίητες μονάδες απρόσωπης ομοείδειας.

Γεννιέται ο πατριωτισμός από τη ζωτική σχέση του ανθρώπου με τη γη του, τη γλώσσα του, τη σαρκωμένη (στη γη και στη γλώσσα) ιστορία του. Είναι συνάρτηση ο πατριωτισμός της «καλλιέργειας» του ανθρώπου, συνισταμένη του πολιτισμού του. Γι’ αυτό και τρέφεται ο πατριωτισμός όχι από (εθνικιστικά) ιδεολογήματα, αλλά από την ένσαρκη Τέχνη: το τραγούδι, τη ζωγραφιά, την αρχιτεκτονική – απηχεί η Τέχνη αισθητά την «ταυτότητα» της πατρίδας.

Λοιπόν, αυτόν τον πατριωτισμό οι «πολιτικοί της κωλοτούμπας» (διεθνής πια ο όρος) τον χαρίζουν σε αυτούς που τον καπηλεύονται εγκληματικά: στους «εθνικιστές». Ο εθνικισμός είναι, ιστορικά, ο «ενδιάμεσος κρίκος» στην εξέλιξη από την αγέλη ώς τον διεθνοποιημένο σήμερα πρωτογονισμό – ενδιάμεσος. Στη θωράκιση της εγωκεντρικής κατασφάλισης αποβλέπει, αλλά όχι με άξονα την «ταξική» χρησιμοθηρία, ούτε την πολτώδη «διεθνική». Ο εθνικισμός θωρακίζει το εγώ με ιδεολογήματα «φυλετικής ανωτερότητας», «καθαρόαιμης ομοείδειας», «βιολογικής αρτιμέλειας».

Είναι απίστευτο, σε ποια ανθρώπινη έκπτωση διολισθαίνει η αριστερόσχημη αλλαξοπιστία, για να προπαγανδίσει τον μηδενιστικό αμοραλισμό που τη συντηρεί στην εξουσία. Κόπτεται ο θλιβερός «κυβερνητικός εκπρόσωπος», κορυφαίος του ανθρώπινου αυτεξευτελισμού, να πείσει (ποιον;) ότι στην πατριωτική λαοθάλασσα των συλλαλητηρίων για το «μακεδονικό» σαρκωνόταν «το τέρας του εθνικισμού», «το τέρας της Δεξιάς»! Κι από κοντά, θλιβερά στρατευμένοι στην υπεράσπιση της κυβερνητικής αισχύνης αρθρογράφοι να «καταγγέλλουν» τον «εθνικολαϊκισμό» («έξαλλο εθνικισμό») των «μακεδονομάχων» πολιτών, που «αρχές της δεκαετίας του 1990... έτρεχαν αλαφιασμένοι στις πλατείες» – τότε που «όλα τα πολιτικά κόμματα υποτάσσονταν στις επιθυμίες των αδιάλλακτων ή των τυχοδιωκτών»!

«Εξέστη φρενών» η «προοδευτική» συνηγορία του μηδενιστικού αμοραλισμού.

Η εξαφάνιση λαών από τον στίβο της Ιστορίας έχει πάντα προοίμιο τη σύγχυση-αχρήστευση της γλώσσας τους: «Προοδευτικός» σήμαινε πάντοτε στα ελληνικά τον «πρωτοπόρο», τον ρηξικέλευθο τολμητία, που άνοιγε δρόμο εκεί που οι άλλοι έβλεπαν αδιέξοδο, άνοιγε τη θέα σε καινούργιους ορίζοντες. Προοδευτικός ήταν ο υπέρμαχος της αλλαγής, της ανακαίνισης, της αναζήτησης, ο εραστής του καινούργιου, όχι επειδή ο νεωτερισμός είναι αυταξία αλλά όταν το εν χρήσει αποδείχνεται ατελέσφορο ή ανεπαρκές.

Σήμερα, στην Ελλάδα που ψυχορραγεί, ποιος λογαριάζεται «προοδευτικός» και ποιοι μονοπωλούν ετσιθελικά την «πρόοδο», ποιοι φιγουράρουν σαν «προοδευτικές δυνάμεις» της κοινωνίας;

Πρώτη και καλύτερη η σταλινική «ορθοδοξία» του Περισσού, οι νοσταλγοί της εφιαλτικότερης φρικωδίας εξουσιαστικού ολοκληρωτισμού που γνώρισε η ανθρώπινη ιστορία. Από κοντά, το συνονθύλευμα από τις σέκτες που γεννοβόλησε ο μαρξισμός, όλα τα παλαιοημερολογίτικα γκρουπούσκουλα του ιστορικο-υλιστικού φανατισμού, ακόμα και τα λήμματα εξωμοσίας που μας κυβερνάνε σήμερα. Η «επιστήμη» της συκοφαντίας-παραπλάνησης και διαστροφής, κατ’ ευφημισμόν «προπαγάνδα», έχει καθολικά επιβάλει ως αυτονόητη την πεποίθηση ότι μόνο ο μηδενισμός και ο αμοραλισμός είναι «προοδευτική» επιλογή, ο πατριωτισμός συνώνυμος του αναχρονισμού και σκοταδισμού. Γι’ αυτό και μόνο περιθωριακά μικροκόμματα «της πλάκας» αυτοαποκαλούνται «πατριωτικά».

Η ελληνική κοινωνία, σε επιθανάτια αφασία, δεν αντιδρά. «Δεν κουνιέται φύλλο».
 _______________________________

(*) Ο Χρήστος Γιανναράς γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Βόννης και της Σορβόννης. Επιφυλλιδογραφεί σε εφημερίδες παρεμβαίνοντας στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.
(πηγή: yannaras.gr)

Κομισιόν: Θετικές προβλέψεις για την ελληνική οικονομία

Μολονότι η Κομισιόν αναθεωρεί προς το χειρότερο τις προβλέψεις της για την ευρωζώνη, τα νέα για την Ελλάδα είναι θετικά. Η καλή εξέλιξη αποδίδεται στην ανάπτυξη των εξαγωγών και η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης.


Σε σημαντική αναθεώρηση των προβλέψεων για την ευρωπαϊκή οικονομία προς τα κάτω προχώρησε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επικαλούμενη σημαντικούς γεωπολιτικούς κινδύνους, που έχουν να κάνουν με το παγκόσμιο εμπόριο αλλά και ενδοκοινοτικούς κινδύνους, όπως το brexit και η δημοσιονομική κατάσταση στην Ιταλία.

Για την Ελλάδα η Κομισιόν εμφανίζεται αισιόδοξη, δεδομένου ότι προχώρησε σήμερα σε αναθεώρηση προς το καλύτερο των προβλέψεων για την ανάπτυξη σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις του Νοεμβρίου.

Συγκεκριμένα το ελληνικό ΑΕΠ, το οποίο εκτιμάται ότι αναπτύχθηκε με ρυθμό 2,0% το 2018, θα σημειώσει περαιτέρω αύξηση το 2019 στο 2,2% και το 2020 κατά 2,3%. Το Νοέμβριο η Κομισιόν προέβλεπε ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί στη χώρα κατά 2,0% φέτος και του χρόνου.

Αισιοδοξία Μοσκοβισί για την Ελλάδα


Ερωτηθείς σχετικά ο αρμόδιος επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί υπογράμμισε ότι η Ελλάδα ήταν από τις λίγες χώρες, για τις οποίες η Επιτροπή αναθεώρησε τις προβλέψεις προς το καλύτερο. Απέδωσε αυτήν την εξέλιξη στο γεγονός ότι τον περασμένο Νοέμβριο δεν ήταν διαθέσιμα όλα τα στοιχεία και κυρίως εκείνα της εσωτερικής κατανάλωσης. Τώρα έχουμε όλα τα στοιχεία και είμαστε πιο φιλόδοξοι, είπε ο ίδιος.

Στο κεφάλαιο της έκθεσης για την Ελλάδα η Κομισιόν αποδίδει τη θετική εξέλιξη της ανάπτυξης στις εξαγωγές και στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, που ευνοήθηκε από την σημαντική αύξηση της απασχόλησης. Αναφορικά με την ευρωπαϊκή οικονομία, η επιβράδυνση φαίνεται ότι πλήττει περισσότερο τις μεγάλες οικονομίες της ευρωζώνης, όπως την ιταλική και τη γερμανική, ενώ οι μικρότερες οικονομίες θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται ικανοποιητικά.

Σύμφωνα με τις σημερινές προβλέψεις της Επιτροπής το ΑΕΠ της ευρωζώνης θα αυξηθεί φέτος 1,3% και του χρόνου 1,6%. Το Νοέμβριο προέβλεπε αύξηση του ΑΕΠ 1,9% το 2019 και 1,7% το 2020. Πάντως, η αναθεώρηση των προβλέψεων της Κομισιόν προς το χειρότερο είναι πιο έντονη για φέτος και μικρότερη για του χρόνου.
DW

Πρωτόκολλο ένταξης της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ: Πέρασε από την επιτροπή, αύριο στην ολομέλεια της Βουλής

Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων το πρωτόκολλο ένταξης της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ.


Με τη θετική εισήγηση της πλειοψηφίας εισάγεται στην Ολομέλεια το Πρωτόκολλο για την εισδοχή της Βόρειας Μακεδονίας στην ευρωατλαντική συμμαχία.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του προεδρείου της Βουλής, τον λόγο, αύριο, αναμένεται να πάρουν οι εισηγητές των κομμάτων, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι και οι πολιτικοί αρχηγοί, όπως επίσης κι ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Κατρούγκαλος.

Επίσης, θα μιλήσουν και 14 ομιλητές που θα υποδείξουν τα κόμματα. Από τον ΣΥΡΙΖΑ το λόγο αναμένεται να λάβουν πέντε ομιλητές, από τη ΝΔ τρεις και από τα λοιπά κόμματα ένας βουλευτής, ενώ αναμένεται να μιλήσουν και δύο ανεξάρτητοι βουλευτές.

Ρωσικό ΥΠΕΞ για είσοδο πΓΔΜ σε ΝΑΤΟ: Χάνουν τη δυνατότητα κυρίαρχης εξωτερικής πολιτικής

Τα Σκόπια θα χάσουν τη δυνατότητα να ακολουθούν κυρίαρχη εξωτερική πολιτική μετά την είσοδο στο ΝΑΤΟ, δήλωσε η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών, Μαρία Ζαχάροβα, σύμφωνα, με το πρακτορείο Sputniknews...


Η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών, Μαρία Ζαχάροβα, δήλωσε πως είναι δύσκολο να μιλήσεις για τα οφέλη που θα έχει η «Βόρεια Μακεδονία» από τη συμμετοχή της στο ΝΑΤΟ. Τα Σκόπια, όμως, τόνισε η Μαρία Ζαχάροβα, θα πρέπει να πληρώσουν για τη συμμετοχή σε επιχειρήσεις οι οποίες απέχουν πολύ από τα συμφέροντα του λαού της χώρας.

«Ποιο πραγματικό όφελος θα έχουν τα Σκόπια από τη συμμετοχή τους στη Βορειοατλαντική Συμμαχία; Δύσκολο να πω. Αλλά σίγουρα θα πρέπει να πληρώσουν για την υποστήριξη του ΝΑΤΟ. Τώρα γνωρίζουμε την τιμή, η Ουάσιγκτον το έχει ανακοινώσει. Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να πληρώσουν με υψηλότερες αμυντικές δαπάνες για συμμετοχή σε στρατιωτικές προετοιμασίες και επιχειρήσεις που απέχουν από τα συμφέροντα του Μακεδονικού λαού και (να πληρώσουν) από την απώλεια της δυνατότητας να ακολουθούν κυρίαρχη εξωτερική πολιτική», δήλωσε η Μαρία Ζαχάροβα.

Την Τετάρτη, στις Βρυξέλλες, οι 29 χώρες του ΝΑΤΟ και η πΓΔΜ υπέγραψαν το πρωτόκολλο εισδοχής των Σκοπίων στη Βορειοατλαντική Συμμαχία. Τα κράτη — μέλη της Συμμαχίας θα πρέπει να κυρώσουν το πρωτόκολλο πριν τα Σκόπια γίνουν πλήρες μέλος. Παρόλα αυτά, με την υπογραφή του πρωτοκόλλου, η πΓΔΜ θα αρχίσει να συμμετέχει στα θεσμικά όργανα του ΝΑΤΟ ως προσκεκλημένη χώρα.

Ο Τζορτζ Ένγκελγκαρντ, ερευνητής της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, μιλώντας στο Sputnik, εξήγησε ότι «οι Βρυξέλλες θέλουν να εμποδίσουν την επίδραση της Ρωσίας στα Βαλκάνια και αυτός είναι ο λόγος που "σύρονται" στο ΝΑΤΟ οι μικρότερες χώρες της περιοχής».

Προειδοποίησε, μάλιστα, ότι «μετά την "απορρόφηση" της πΓΔΜ από το ΝΑΤΟ», θα ενισχυθεί η πίεση στη Σερβία και στη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας προκειμένου «να τις σύρουν στη συμμαχία».
sputniknews.gr

ΔΝΤ: Χρειάζονται «συντονισμένα βήματα» για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια

«Χρειάζονται συντονισμένα βήματα από βασικούς φορείς για την υποστήριξη της ταχύτερης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων», ανέφερε ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, Τζέρι Ράις....


Την πάγια θέση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ότι πρέπει να υπάρξουν συντονισμένες ενέργειες για την ταχύτερη απομείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Ελλάδα επανέλαβε ο εκπρόσωπος του οργανισμού Τζέρι Ράις κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης ενημέρωσης Τύπου στην Ουάσιγκτον.

«Χρειάζονται συντονισμένα βήματα από βασικούς φορείς για την υποστήριξη της ταχύτερης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο εκπρόσωπος του Ταμείου σημείωσε πως το Εκτελεστικό Συμβούλιο θα συζητήσει στις αρχές Μαρτίου την έκθεση που εξέδωσε η αποστολή του ΔΝΤ που επισκέφτηκε πρόσφατα την Αθήνα στο πλαίσιο της μεταπρογραμματικής εποπτείας. Σχετικά με τις τράπεζες, ο κ. Ράις είπε ότι δεν έχει κάτι επιπλέον να προσθέσει σε σχέση με ό,τι επισημαίνει το κείμενο συμπερασμάτων που είχε εκδώσει το ΔΝΤ για την Ελλάδα στις 25 Ιανουαρίου.