Συνεχίζεται η οικονομική αιμορραγία των λαϊκών νοικοκυριών

Οικονομία, λαϊκά νοικοκυριά, πρωτογενές πλεόνασμα,

     ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΟΤΙ «Η ΕΕ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΛΕΦΤΑ...» | Πήραν: 3,2 δισ. για πρωτογενές πλεόνασμα - Έδωσαν: Ούτε ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα!


Στα 3,253 δισ. ευρώ έφτασε η οικονομική αιμορραγία των λαϊκών νοικοκυριών το πρώτο τετράμηνο του 2024 (Γενάρης - Απρίλης), αφού τόσο ήταν το περιβόητο πρωτογενές πλεόνασμα που υπερασπίζονται τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή, υπερασπίζονται μια πολιτική που επιβάλλει δυσβάσταχτους φόρους στον λαό που επιτάσσει η δημοσιονομική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άλλωστε, αποκαλυπτικό ως προς το ποια είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το γεγονός ότι στην εαρινή της έκθεση η Κομισιόν χαρακτηρίζει παράγοντα κινδύνου την αύξηση - ψίχουλα του κατώτατου μισθού και ...θετική τη φορολογική αφαίμαξη των μικρών επαγγελματιών μέσω του νέου νόμου της κυβέρνησης, ο οποίος υλοποιείται ως ένα από τα προαπαιτούμενα του Ταμείου Ανάκαμψης, του υπερμνημονίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το πρωτογενές πλεόνασμα, λοιπόν, είναι αυξημένο έναντι του στόχου, που ήταν 2,4 δισ. ευρώ, κατά 631 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, όπως αναφέρει το ΑΠΕ.

Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση και τα παπαγαλάκια της επιχειρούν να αποδώσουν το υπερβάλλον ποσό στην είσπραξη της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ (940 εκατ. ευρώ), που έτσι κι αλλιώς πρόκειται για ένα απαράδεκτο χαράτσι το οποίο επιβάλλεται από το 1ο κιόλας μνημόνιο, αλλά και σε άλλα λογιστικά μεγέθη, η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Οπως προκύπτει από τα ίδια τα στοιχεία, τα καθαρά έσοδα του κράτους παρουσιάζουν αύξηση κατά 3,949 δισ. ευρώ ή 21,5% έναντι του στόχου.

Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως:

  • Στα αυξημένα φορολογικά έσοδα κατά 2,155 δισ. ευρώ μετά την αφαίρεση των επιστροφών.

  • Στα αυξημένα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 1,15 δισ. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, τα συνολικά έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 20,368 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,203 δισ. ευρώ ή 12,1% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024.

Την περίοδο Γενάρη - Απρίλη 2024, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 22,508 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,311 δισ. ευρώ ή 11,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2024.

Ειδικότερα, τον Απρίλη το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5,685 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,880 δισ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5,525 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,605 δισ. ευρώ ή 40,9% έναντι του στόχου.

Προβλέψεις επί τα χείρω για την ανάπτυξη

Σε οριακή επί τα χείρω αναθεώρηση της εκτίμησής της για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας φέτος περιλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις εαρινές της εκτιμήσεις, οι οποίες δημοσιοποιήθηκαν χτες. Η Κομισιόν εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης που θα πετύχει η ελληνική οικονομία θα είναι της τάξης του 2,2%, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 2,3%, ενώ για το 2025 διατηρεί την πρόβλεψη στο 2,3%. Η διόρθωση προήλθε μετά τη χαμηλότερη επίδοση του 2023 (2% έναντι 2,4% που αναμενόταν). Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «βλέπει» ταχεία αποκλιμάκωση του χρέους.

Την ίδια στιγμή, ο πληθωρισμός (εναρμονισμένος) εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει στο 2,1% (πάνω από το όριο που θέτει η ΕΚΤ) από το 2,8% φέτος. Αναφορικά με τα δημοσιονομικά, η πρόβλεψή της για το πρωτογενές πλεόνασμα είναι επίσης διορθωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις. Για το 2024 υπολογίζει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,3% του ΑΕΠ και για το 2025 στο 2,4%, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 2,5 και 2,6% του ΑΕΠ.

Οπως αναφέρεται πάντως στις εκτιμήσεις, οι δημοσιονομικές προοπτικές εξακολουθούν να υπόκεινται σε κινδύνους. «Αρνητικό αντίκτυπο μπορεί να έχουν οι εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, οι περισσότερες συνδέονται με υποθέσεις κατά της Εταιρείας Δημόσιας Περιουσίας (ΕΤΑΔ). Επίσης, με την αύξηση του κατώτατου μισθού ασκούνται μισθολογικές πιέσεις στον δημόσιο τομέα. Αντίθετα, τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε έσοδα υψηλότερα από ό,τι προβλέπονται σήμερα».

Ακόμα, αναφέρεται ότι «όλα τα μέτρα στήριξης στην Ενέργεια πρέπει να καταργηθούν σταδιακά καθώς μόνο ορισμένα δευτερεύοντα μέτρα παραμένουν σε ισχύ μετά το 2023, τα οποία μονιμοποιήθηκαν, με δημοσιονομικό κόστος περίπου 0,1% του ΑΕΠ».

«Κόπηκαν» από το Ταμείο Ανάκαμψης αντιπλημμυρικά έργα!

Ενδεικτικό τού πώς αξιοποιούνται τα «πακέτα» του υπερμνημονίου του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το γεγονός ότι μια σειρά αντιπλημμυρικές υποδομές της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, έμειναν εκτός χρηματοδότησης! Πρόκειται για έργα κρίσιμα για ύδρευση - υδροδότηση, άρδευση, αλλά και παροχή αντιπλημμυρικής προστασίας στις παραπάνω περιοχές.

Ετσι, έργα σε Κρήτη, Πελοπόννησο, Στερεά ή Βόρεια Ελλάδα, ακόμα και στη Λέσβο, απεντάχθηκαν από το πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως προκύπτει και από πρόσφατες αποφάσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με την κυβέρνηση να στρέφεται σε άλλα χρηματοδοτικά «πακέτα» όπως το ΕΣΠΑ, για να βρει τους αναγκαίους πόρους. Πρόκειται για διαγωνισμούς που προωθήθηκαν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με το Ταμείο Ανάκαμψης, αρχικά, να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.

Πλην όμως, είτε λόγω της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να διασφαλίσει πως θα ολοκληρωθούν μέχρι τα μέσα του 2026, είτε λόγω ανησυχιών για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, είτε λόγω ανησυχιών για κατάθεση προσφυγών ανάμεσα στις εταιρείες που τα διεκδικούν, είτε γιατί έχουν αλλάξει η ατζέντα και οι προτεραιότητες του Δημοσίου, τα έργα βγήκαν εκτός Ταμείου Ανάκαμψης.

Αυτή η εξέλιξη είναι και η τρανή απόδειξη του τρόπου με τον οποίο αξιολογείται η αναγκαιότητα αυτών των έργων από την κυβέρνηση και την ΕΕ. Οχι βέβαια με κριτήριο τις ανάγκες για την προστασία του λαού, αλλά τη λογική του κόστους - οφέλους, δηλαδή το κατά πόσο μπορούν να αποδώσουν κέρδη για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Πιο συγκεκριμένα, τα έργα που βγήκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι: «Εγγειοβελτιωτικά έργα παραλίμνιων περιοχών Αμβρακίας - Αμφιλοχίας και Βάλτου Α' Φάση Ν. Αιτωλοακαρνανίας» ύψους περίπου 79 εκατ. ευρώ, η «Κατασκευή φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού και δικτύων» περίπου 116 εκατ. ευρώ, η «Κατασκευή συμπληρωματικών έργων ταμιευτήρα Μπραμιανού, αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και φράγματος Μύρτου ΠΕ Λασιθίου Κρήτης» αξίας σχεδόν 60 εκατ. ευρώ, τα «Εργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή απαραίτητων δικτύων ομβρίων» περίπου 18 εκατ., το «Εργο Αντιπλημμυρικής Προστασίας του Δήμου Λουτρακίου - Περαχώρας - Αγ. Θεοδώρων (Β' Φάση)» με προβλεπόμενο προϋπολογισμό 27,5 εκατ. ευρώ.
(αναδημοσίευση από: Εφημερίδα «Ριζοσπάστης»

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

© all rights reserved
customized with από: antikry.gr