ΑΘΗΝΑ ΚΑΙΡΟΣ

Σχολεία: Αντί για προσλήψεις αναπληρωτών, "βιομηχανία" υπερωριών και σύμπτυξης τμημάτων

Μια πρωτοφανής βιομηχανία συγχωνεύσεων μέσα στο τέταρτο κύμα πανδημίας με αποτέλεσμα να συνωστίζονται 28 παιδιά στην τάξη. Σε μια εποχή, που μετά από 2 χρόνια πανδημίας τα μαθησιακά κενά των μαθητών είναι τεράστια, τα τμήματα διογκώνονται.


Χρήστος Κάτσικας*

Μια πρωτοφανής «βιομηχανία» έχει στηθεί τις τελευταίες μέρες στις Διευθύνσεις και στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Από τη μια πολλοί διευθυντές επιβάλλουν, με το δικαίωμα που τους δίνει πλέον ο πρόσφατος νόμος 4823/2021, υπερωρίες, από τη μια οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, κάτω από τις οδηγίες του Υπουργείου καταργούν και συγχωνεύουν τμήματα.

Ένα μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους, και μετά από 2 χρόνια πανδημίας, σε μια συγκυρία που τα μαθησιακά κενά των μαθητών είναι τεράστια, τα τμήματα διογκώνονται για να καλύψουν τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε βάρος των μαθησιακών κενών των μαθητών. Μια διαδικασία, που εκτός των άλλων, γίνεται ο καλύτερος «χορηγός» της υπερμετάδοσης του κορονοϊού στα σχολεία, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία, σε συνδυασμό με τα πρωτόκολλα-λάστιχο.

Το Υπουργείο Παιδείας έσπασε και πάλι όλα τα κοντέρ αναλγησίας. Αδιαφορεί τόσο για την υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών, όσο και για τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών. Με προφορικές οδηγίες του Υπ. Παιδείας προς τις Δ/νσεις Εκπαίδευσης, προχωρούν σε μαζικές συγχωνεύσεις εκατοντάδων τμημάτων, με αποτέλεσμα να στοιβάζονται μαθητές σε 27άρια και 28άρια τμήματα!

Αναλυτικά

Το Υπουργείο Παιδείας με αρχείο excel, μεσημέρι Παρασκευής, λίγο πριν το κλείσιμο των σχολείων, ανακοίνωσε τη συγχώνευση εκατοντάδων τμημάτων σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα από την Θεσσαλονίκη, τα Δωδεκάνησα, τα Χανιά, την Ανατολική Αττική, τα Ιωάννινα, την Κορινθία, την Ηλεία, τη Γ΄ Αθήνας, τη Φωκίδα, τη Σάμο, τη Ζάκυνθο, την Κέρκυρα κλπ υπάρχουν διαμαρτυρίες από εκπαιδευτικούς και εκπροσώπους των πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων για μαζική μείωση τμημάτων μέσα από συμπτύξεις.

Να θυμίσουμε ότι σε τηλεδιάσκεψη στελεχών της εκπαίδευσης από τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο που έγινε την Πέμπτη 3 Ιουνίου, ο Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτσης, ανήγγειλε γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε πανελλαδικό επίπεδο, με στόχο να προκύψει πλεόνασμα 8.500 εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά.

Ο σχεδιασμός αυτός, υπήρχε από το τέλος του 2020 αλλά, από τη μια οι σοβαρές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών, από την άλλη τα «Λιγναδιακά» και τα προβλήματα της κυβέρνησης με τους χειρισμούς της πανδημίας, μαζί με τις πυρκαγιές που πριμοδότησαν την αγανάκτηση της κοινής γνώμης, ανάγκασαν το ΥΠΑΙΘ να τον κρατήσει στο «μούσκιο».

Παράλληλα οι μαζικές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών στο θέμα της αξιολόγησης τον Σεπτέμβριο (οι οποίες αιφνιδίασαν τους επιτελείς του υπουργείου Παιδείας που νόμιζαν ότι με τις απειλές για κυρώσεις και κόψιμο μισθών θα ακινητοποιούσαν τους δασκάλους και τους καθηγητές) καθυστέρησαν τον παραπάνω σχεδιασμό για να μην ρίξουν "λάδι στη φωτιά".

Την εβδομάδα που μας πέρασε όταν αποφάσισαν να σύρουν τις αποφάσεις ΑΔΕΔΥ - ΟΛΜΕ - ΔΟΕ στα δικαστήρια για να ποινικοποιήσουν την απεργία - αποχή στην αξιολόγηση, θεώρησαν ότι έχει έρθει η ώρα να περάσουν και σε «εντέλλεσθε» για μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων.

Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό τη ρύθμιση ενός από τα πολλά σαρωτικά νομοσχέδια (ν. 4692/2020) που φέρουν την υπογραφή της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, σύμφωνα με την οποία αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός νηπίων, προνηπίων και μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 22 σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή, που σημαίνει ότι ο αριθμός διαμορφώνεται πλέον στα 26-27 άτομα ανά τάξη.

Στον ίδιο νόμο αναφέρεται ρητά πως από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 20 ανά τμήμα, ενώ στα σχολεία της δευτεροβάθμιας το όριο ανεβαίνει στους 27 μαθητές και συνυπολογίζοντας την προσαύξηση του 10% οι μαθητές μπορεί να φτάσουν και τους 30.

Και έτσι ξεκίνησαν όλα

Στη Σάμο για παράδειγμα, συγχωνεύουν 4 τμήματα με 21 παιδιά το καθένα σε 3 με 28, για να μην προσλάβουν καθηγητές και να «καμουφλάρουν» τα κενά, αδιαφορώντας για την υγεία των παιδιών σε τόσο πολυπληθείς αίθουσες.

Ενδεικτικά, σε Γυμνάσιο του Περιστερίου τα μέχρι πρότινος τέσσερα τμήματα της τελευταίας τάξης συγχωνεύονται σε τρία, μετά τη σχετική απόφαση που έλαβε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθηνών, με τον αριθμό των παιδιών να διαμορφώνεται πλέον στα 25-27 άτομα.

Αντίστοιχα, σε σχολεία της περιοχής της Αγίας Παρασκευής, όπου σε ένα από τα Λύκεια παρατηρήθηκε μεγάλη «διαρροή» μαθητών από την περσινή Α’ Λυκείου, κατά την οποία λειτουργούσαν πέντε τμήματα, με αποτέλεσμα η φετινή Β’ Λυκείου να πρέπει να «στριμωχτεί» σε τρία τμήματα των 26 ατόμων κατά μέσο όρο.

Η ΕΛΜΕ Ηλείας καταγγέλλει σαρωτικές συγχωνεύσεις τμημάτων στην Ηλεία σε 18 σχολεία.

Στη Ζάκυνθο, όπως ενημερώνει η ΕΛΜΕ Ζακύνθου, συγχωνεύει τμήματα σχεδόν στα μισά σχολεία, φτιάχνοντας τμήματα ακόμα και με 28 μαθητές, ενώ ταυτόχρονα τινάζει στον αέρα τη λειτουργία και τον προγραμματισμό σχολείων, τμημάτων, μαθητών και εκπαιδευτικών! Με αυτές τις ενέργειες, το ΥΠΑΙΘ αποτελεί τον καλύτερο "χορηγό" της υπερμετάδοσης του κορονοϊού στα σχολεία αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία, αφού στοιβάζει ακόμα και 28 μαθητές σε αίθουσες-κλουβιά.

Στην Κέρκυρα, όπως ενημερώνει η ΕΛΜΕ Κέρκυρας το Υπουργείο απαιτεί να κλείσουν, ούτε λίγο-ούτε πολύ, 43 τμήματα Γενικής Παιδείας.

Υπουργός Παιδείας: Για τα κενά φταίνε οι εκπαιδευτικοί που αρρωσταίνουν!

Με αυτές τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί να καλύψει τα χιλιάδες κενά σε όλη την Ελλάδα, κενά που η ίδια η Υπουργός ομολόγησε σε πρόσφατη συνέντευξή της στην κρατική τηλεόραση, και για τα οποία έδειξε ως υπεύθυνους τους εκπαιδευτικούς που πάσχουν από δυσίατες ασθένειες και τις εγκυμονούσες εκπαιδευτικούς, επειδή παίρνουν άδειες!

Είναι φανερό ότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα περίπου 6.000 κενά των σχολείων όχι όπως όφειλε με μια μαζική γ΄ φάση προσλήψεων των αντίστοιχων αναπληρωτών αλλά με «κόφτες» που επιβάλλονται από το Υπουργείο και τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο σχεδιασμός είναι η δραστική μείωση των τμημάτων, άμεσα, μέσα στην εβδομάδα που έρχεται (μαζί με τις συμπτύξεις που έγιναν την εβδομάδα που πέρασε).

Γιατί, όμως, επιμένει το Υπουργείο Παιδείας, σε νέα αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, την ώρα που υπάρχει ο φόβος αύξησης των κρουσμάτων της μετάλλαξης «Δέλτα»; Μήπως θα πάει στα δικαστήρια και τον ιό covid-19 επειδή δεν πειθαρχεί στις αυταρχικές της εντολές, όπως κάνει με τους εκπαιδευτικούς που αρνούνται την ψευδεπίγραφη αξιολόγηση;

Επιχείρηση εκπαιδευτικής ορθοπεδική

Ο στόχος είναι φανερός: Η κάλυψη των κενών με μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων «ψαλιδίζει» τις ανάγκες για πρόσληψη του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών και νομιμοποιεί τις περικοπές.

Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι το «φούσκωμα» των τμημάτων με πάνω από 25 μαθητές τη στιγμή που οι ανάγκες μετά από 2 χρόνια πανδημίας απαιτούν αραίωση τμημάτων.

Αυτή την επιχείρηση εκπαιδευτικής ορθοπεδικής είναι που ονομάζει το Υπουργείο Παιδείας, με βικτωριανή υποκρισία, «εξορθολογισμό», αυτή την πολιτική της «εκπαιδευτικής ηρωδιάδας» κρύβει με επιμέλεια ο πρόσφατος νόμος 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».

Καμία σχέση δεν έχουν τα μέτρα των περικοπών με την προστασία της υγείας της εκπαιδευτικής κοινότητας, ούτε με τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικοηύ έργου.

Τι υποκρισία, αλήθεια! Την ίδια ώρα που οι επιτελείς του Υπουργείου Παιδείας κατηγορούν, ενοχοποιούν και στέλνουν με fast-track δικαστικές διαδικασίες την ελεύθερη βούληση 160.000 εκπαιδευτικών στα δικαστήρια, την ίδια ακριβώς ώρα επιβάλουν δραστικές περικοπές και μορφωτικούς αποκλεισμούς.
πηγή: alfavita.gr

* Ο Χρήστος Κάτσικας είναι εκπαιδευτικός, συντάκτης και συγγραφέας, σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1979-1983) και από το 1985 εργάζεται στη μέση εκπαίδευση. Είναι συντάκτης του περιοδικού "Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης", μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων. Αποτέλεσε για πάνω από 25 χρόνια εκπαιδευτικός συντάκτης της εφημερίδας "Τα Νέα". Είναι υποψήφιος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Αυτή την περίοδο αρθρογραφεί στην Εφημερίδα των Συντακτών και στο alfavita.gr. Είναι και συγγραφέας πολών βιβλίων....

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη