Η έκθεση «ΑΘΩΣ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ» στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας

ΑΘΩΣ-ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ, Στράτος Καλαφάτης, Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας,

Τα έργα της έκθεσης είναι αποτέλεσμα ενός επικού φωτογραφικού οδοιπορικού πέντε ετών με αλλεπάλληλα ταξίδια στο Άγιον Όρος από το 2008 μέχρι το 2013. Στο διάστημα αυτό, ο καλλιτέχνης επιχείρησε να σκιαγραφήσει το νοερό πρόσωπο του αθέατου, του απόλυτου και του ιερού...


Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα παρουσιάζει στους Μεγάλους Εκθεσιακούς Χώρους – Αίθουσα Ειρήνης Γ. Κατσίγρα την έκθεση φωτογραφίας «ΑΘΩΣ-ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ» του καταξιωμένου φωτογράφου Στράτου Καλαφάτη, ένα μοναδικό εικαστικό οδοιπορικό στη μοναστική κοινότητα του Αγίου Όρους, διεθνούς ακτινοβολίας. Στα εγκαίνια της έκθεσης που θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 4 Μαρτίου 2018 στις 12:00 μθα παρουσιαστεί για πρώτη φορά και το αναθεωρημένο βιβλίο της ομότιτλης έκθεσης από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ.

Η έκθεση είναι συμπαραγωγή του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας, συνεχίζει το “ταξίδι” της μετά από τη θριαμβική της πορεία στην ελληνική επικράτεια, καθώς και σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων, κάνοντας τον δέκατο έκτο σταθμό της στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.

Τα έργα της έκθεσης είναι αποτέλεσμα ενός επικού φωτογραφικού οδοιπορικού πέντε ετών με αλλεπάλληλα ταξίδια στο Άγιον Όρος από το 2008 μέχρι το 2013. Στο διάστημα αυτό, ο καλλιτέχνης επιχείρησε να σκιαγραφήσει το νοερό πρόσωπο του αθέατου, του απόλυτου και του ιερού, πρισματικές όψεις της χριστιανικής και βυζαντινής παράδοσης που ακτινοβολεί ακόμα, πίσω από ασκητικές μορφές και δοκιμαζόμενες υπάρξεις, μοναστήρια και σκήτες, σκληρά τοπία και οργιώδεις λόχμες.

Με καράβια, μουλάρια και σκληρές πεζοπορίες, σε μονές, κελιά, σπηλιές και μικρά ησυχαστήρια, ο καλλιτέχνης εισχώρησε στο παρασκήνιο μιας χιλιόχρονης καθημερινότητας και μετείχε μυητικά στις ιεροπραξίες μιας άφθαρτης και ζώσας παράδοσης. Ο φακός του διαπερνά το προφανές, γλιστρά πίσω από τα μετωπικά πορτραίτα, πέρα από τις ευρυγώνιες λήψεις και τα νυχτερινά τοπία και αγγίζει θραυσματικά τη νυν και αεί ουσία του Ενός. Αναζητά την «ψίχα» και το «μεδούλι» προσώπων και πραγμάτων κάτω από την επιφάνεια του υπερκορεσμένου χρώματος και του σκληρού contrast που παράγει ένα σχεδόν αναγεννησιακό chiaroscuro και αποκαλύπτει την πλούσια χρωματική παλέτα πίσω από το αυστηρό μονοχρωματικό μαύρο των μοναχών.

Η ρήξη της αληθοφάνειας μέσα από ένα ιδιαίτερο ποπ αρτ φωτογραφικό ύφος, συνάδει με τη σύνθεση των αντιθέτων που συναντά κανείς στην Αθωνική Πολιτεία: ευαισθησία και αυστηρότητα, έσω πλούτος και υλική πενία, αγάπη και νόμος, ψηφίδες μιας πατερικής διδασκαλίας που οδηγεί εν τέλει τους πιστούς της στην κατάκτηση της μερίδας του λέοντος, το ελάχιστον.

Ο κυρίαρχος θεματικός άξονας της έκθεσης είναι τα πορτραίτα, κυρίως μοναχών αλλά και μαθητών της Αθωνιάδος Σχολής. Δε λείπουν και πορτραίτα εργαζομένων στο Άγιον Όρος, όπως και κάποιων επισκεπτών. Υπάρχει επίσης ενότητα αφιερωμένη στο τοπίο και την αρχιτεκτονική ενώ μία ακόμη είναι αφιερωμένη στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου