ΣτΕ: Εκτός Υπερταμείου ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, το Ελληνικό Σύνταγμα επιβάλει το έλεγχό τους από το Ελληνικό Δημόσιο

ΣτΕ, Συμβούλιο της Επικρατείας, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Υπερταμείο.

Η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι απαιτείται το Δημόσιο να έχει τον έλεγχο και των μετοχών αλλά και της διοίκησης σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.

ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ είναι η μεταβίβαση της πλειοψηφίας του Μετοχικού Κεφαλαίου των ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας με τον νόμο 4389/2016, αποφάσισε η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. με την απόφαση ΣτΕ Ολ 190-1/2022

Το Σύνταγμα επιβάλει το Ελληνικό Δημόσιο να ελέγχει την ΕΥΔΑΠ ΑΕ, όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας αλλά και δια του μετοχικού της κεφαλαίου, απεφάνθη η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας και έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις του Ν. 4389/2016. Με τις διατάξεις αυτές μεταβιβάστηκε η πλειοψηφία των μετοχών των δύο εταιρειών ύδρευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, αντιστοίχως) στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, που ανήκει στο ελληνικό δημόσιο.

Σύμφωνα με το σκεπτικό των σχετικών αποφάσεων που εξέδωσε, κατά πλειοψηφία η Ολομέλεια ΣτΕ (μειοψήφησε ένα μέλος της) ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ από το ελληνικό δημόσιο είναι επιβεβλημένος όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας επ’ αυτής, αλλά και δια του μετοχικού της κεφαλαίου.

«Η παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης στον πληθυσμό της Αττικής δεν συνιστά δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας και, συνεπώς, δύναται να ανατίθεται σε δημόσια επιχείρηση υπό μορφή ανώνυμης εταιρείας, όπως η ΕΥΔΑΠ ΑΕ», επισημαίνει η Ολομέλεια ΣτΕ, κρίνοντας όμως ότι δεν αρκεί μόνον ο έλεγχος του δημοσίου στην ανώνυμη εταιρεία ύδρευσης, αλλά απαιτείται το δημόσιο να έχει τον έλεγχο και των μετοχών αλλά και της διοίκησης της εταιρείας.

Χαρακτηριστικά στο σκεπτικό τους οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί αναφέρουν τα εξής: «Υπό τις παρούσες συνθήκες, όμως, δηλαδή υπό συνθήκες παροχής των υπηρεσιών αυτών μονοπωλιακώς, από δίκτυα μοναδικά στην περιοχή και ανήκοντα, ιδιοκτησιακώς, στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ [στον φορέα που παρέχει τις υπηρεσίες δυνάμει σύμβασης παραχώρησης], είναι συνταγματικώς επιβεβλημένος ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ από το Ελληνικό Δημόσιο, όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας επ’ αυτής, αλλά και δια του μετοχικού της κεφαλαίου».

Καταλήγοντας η Ολομέλεια ΣτΕ επισημαίνει πως οι διατάξεις του Ν. 4389/ 2016 με τις οποίες η πλειοψηφία των μετοχών της ΕΥΔΑΠ μεταβιβάστηκε στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, είναι αντισυνταγματικές, καθώς: «Η μεταβίβαση δυνάμει του ν. 4389/2016 από το Δημόσιο στην ΕΕΣΥΠ ΑΕ ποσοστού μεγαλύτερου του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ ΑΕ αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 5 και 21 παρ. 3 του Συντάγματος, καθόσον το Δημόσιο, καίτοι είναι ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας αυτής, δεν ασκεί έλεγχο επί του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΕΣΥΠ και δεν πληρούται, ως εκ τούτου, η συνταγματική προϋπόθεση σύμφωνα με την οποία είναι επιβεβλημένος ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ από το Ελληνικό Δημόσιο, όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας επ’ αυτής, αλλά και δια του μετοχικού της κεφαλαίου, επιπροσθέτως δε, η ΕΕΣΥΠ ΑΕ, είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου παρεμβαλλόμενο μεταξύ του Δημοσίου και της ΕΥΔΑΠ».

Η απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου