Νότης Μαριάς: «Άμεση προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Τουρκίας για το casus belli»

Νότης Μαριάς, Ελλάδα - Ο άλλος δρόμος, Ελλάδα, Τουρκία, Casus Belli, OHE, Συμβούλιο Ασφαλείας,
Η Αθήνα οφείλει άμεσα να προσφύγει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και να ζητήσει όχι μόνο την καταδίκη της Τουρκίας αλλά και τη λήψη μέτρων εναντίον της σε περίπτωση που δεν προχωρήσει σε άμεση άρση του παράνομου casus belli κατά της Ελλάδας...


Η Ελλάδα δεν πρέπει να μείνει μόνο σε δηλώσεις και αντιδηλώσεις. Ούτε, βέβαια, αρκούν οι συνεχείς δηλώσεις Ελλήνων αξιωματούχων, με πιο πρόσφατη αυτή του Νίκου Δένδια που καλεί την Άγκυρα σε «άμεση ανάκληση του casus belli» 

Αντίθετα η Αθήνα οφείλει άμεσα να προσφύγει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και να ζητήσει όχι μόνο την καταδίκη της Τουρκίας αλλά και τη λήψη μέτρων εναντίον της σε περίπτωση που δεν προχωρήσει σε άμεση άρση του παράνομου casus belli κατά της Ελλάδας, όπως ήδη έχουμε προτείνει από τον Σεπτέμβριο του 2020.

Νότης Μαριάς*

H τουρκική ηγεσία συνεχίζει ακάθεκτη το γαϊτανάκι των προκλήσεων και με δηλώσεις του Ακάρ και του Τσαβούσογλου επιμένει στις παράνομες αξιώσεις της περί αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων. Μάλιστα συμπληρώνει τη δήθεν επιχειρηματολογία της λέγοντας ότι στον βαθμό που η Αθήνα δεν προχωρήσει σε αποστρατιωτικοποίηση αυτών των νησιών, τότε τίθεται δήθεν θέμα κυριαρχίας τους! Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη δρομολογήσει διάφορες διπλωματικές κινήσεις σε επίπεδο ΟΗΕ με τις τρεις «επιστολές Σινιρλίογλου» (www.news247.gr 6/1/2022). 

Μάλιστα ο Τσαβούσογλου επικαλείται στο πλαίσιο αυτό τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 αλλά και τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947 (www.kathimerini.gr 4/1/2022).

Αποτελεί πράγματι θράσος εκ μέρους του Τσαβούσογλου να επικαλείται τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων της 10ης Φεβρουαρίου 1947 που υπογράφτηκε ανάμεσα στην ηττημένη Ιταλία και τους νικητές Συμμάχους μεταξύ των οποίων ήταν και η Ελλάδα. Δεν ήταν, όμως, μεταξύ των νικητών Συμμάχων και η Τουρκία, για τον απλό λόγο ότι η Άγκυρα ήταν στενή σύμμαχος των ναζί, έχοντας υπογράψει Σύμφωνο Φιλίας με τον Χίτλερ στις 18 Ιουνίου 1941, τέσσερις ημέρες πριν από τη χιτλερική εισβολή στη Ρωσία. Έτσι όπως έχουμε αναλύσει σε σχετική μας αρθρογραφία, την ώρα που ο κρητικός λαός έδινε τη Μάχη της Κρήτης κατά της ναζιστικής μπότας, η Τουρκία πλασαριζόταν με τις δυνάμεις του Άξονα.

Και επειδή οι παλιές αγάπες δύσκολα ξεχνιούνται, η Γερμανία δεν είναι καθόλου πρόθυμη να επιβάλει η ΕΕ κυρώσεις στην Τουρκία. 

Η Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947 έπειτα από επιμονή της τότε ΕΣΣΔ προβλέπει αποστρατιωτικοποίηση της Δωδεκανήσου, αλλά αυτό θα μπορούσαν να το επικαλεστούν μόνο τα συμβαλλόμενα μέρη όπως η σημερινή Ρωσία, οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία, ακόμη και η Ινδία, όχι όμως και η Τουρκία, καθότι δεν ήταν συμβαλλόμενο μέρος. Μάλιστα, με βάση το άρθρο 34 της Συνθήκης της Βιέννης για το Δίκαιο των Συνθηκών, «μια συνθήκη δεν δημιουργεί υποχρεώσεις ή δικαιώματα για τρίτες χώρες»

Επομένως είναι εντελώς παράνομη η εκ μέρους της Τουρκίας επίκληση της Συνθήκης Ειρήνης του 1947 περί δήθεν αποστρατιωτικοποίησης της Δωδεκανήσου. Επιπλέον, όπως επισημαίνεται πάγια από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, «τα καθεστώτα αποστρατιωτικοποίησης της Συνθήκης Ειρήνης του 1947 έχασαν τον λόγο ύπαρξής τους με τη δημιουργία των συνασπισμών του ΝΑΤΟ και του Συμφώνου της Βαρσοβίας, ως ασύμβατα με τη συμμετοχή χωρών σε στρατιωτικούς συνασπισμούς. Στο πλαίσιο αυτό, το καθεστώς της αποστρατιωτικοποίησης έπαψε να εφαρμόζεται για τα ιταλικά νησιά Panteleria, Lampedusa, Lampione και Linosa, καθώς και για τη Δ. Γερμανία από τη μια πλευρά, και τις Βουλγαρία, Ρουμανία, Αν. Γερμανία, Ουγγαρία και Φιλανδία από την άλλη πλευρά» (www.mfa.gr 14/6/2018).

Επιπροσθέτως η Ελλάδα, ακριβώς λόγω της τουρκικής απειλής, έχει το δικαίωμα ατομικής ή συλλογικής αυτοάμυνας, όπως προβλέπεται από το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Καθώς η Τουρκία έχει ήδη εισβάλει σε Κύπρο και Συρία σε συνδυασμό και με την αποκάλυψη του απόρρητου σχεδίου τουρκικής εισβολής στα νησιά του Αιγαίου με τον κωδικό «Τσάκα Μπέης» δικαιώνεται και φυσικά δικαιολογείται η στρατιωτικοποίηση όλων των ελληνικών νησιών.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά όπως παρατήρησε προ ημερών και ο Νίκος Δένδιας κατά τη συνάντησή του με τον υπουργό Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας, η τουρκική παράνομη απαίτηση περί αποστρατιωτικοποίησης των νησιών είναι «η επιτομή του παραλογισμού» (www.political.gr 6/1/2022), καθώς «η Τουρκία έχει αντιπαρατάξει έναντι των νησιών μας τη μεγαλύτερη αποβατική δύναμη και τον μεγαλύτερο αποβατικό στόλο στη Μεσόγειο και συγχρόνως απαιτεί από εμάς να αποστρατιωτικοποιήσουμε τα νησιά μας. Δηλαδή να παραιτηθούμε από το αναγνωρισμένο δικαίωμα της αυτοάμυνας, όπως αυτό προβλέπεται στον Χάρτη του ΟΗΕ» (www.thetoc.gr 4/1/2022).

Όμως η Ελλάδα δεν πρέπει να μείνει μόνο σε δηλώσεις και αντιδηλώσεις. Ούτε, βέβαια, αρκούν οι συνεχείς δηλώσεις Ελλήνων αξιωματούχων, με πιο πρόσφατη αυτή του Νίκου Δένδια που καλεί την Άγκυρα σε «άμεση ανάκληση του casus belli» (www.naftemporiki.gr 4/1/2022).

Αντίθετα η Αθήνα οφείλει άμεσα να προσφύγει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και να ζητήσει όχι μόνο την καταδίκη της Τουρκίας αλλά και τη λήψη μέτρων εναντίον της σε περίπτωση που δεν προχωρήσει σε άμεση άρση του παράνομου casus belli κατά της Ελλάδας, όπως ήδη έχουμε προτείνει από τον Σεπτέμβριο του 2020.

Στο πλαίσιο αυτό είχαμε επισημάνει και τα εξής:

«Δεδομένου ότι ο ίδιος ο Ερντογάν τις τελευταίες ημέρες απειλεί ανοικτά και επίσημα την Ελλάδα με πόλεμο, η κυβέρνηση οφείλει να προσφύγει άμεσα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και όχι απλώς να στέλνει επιστολή διαμαρτυρίας στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ. Η σύγκληση του Συμβουλίου Ασφαλείας είναι πλέον επιβεβλημένη, διότι η Τουρκία με τις απειλές του Ερντογάν περί επίθεσης κατά της Ελλάδας παραβιάζει το άρθρο 2 παρ.3 και παρ.4 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Ειδικότερα το άρθρο 2 παρ. 3 καθορίζει ότι “όλα τα μέλη θα ρυθμίζουν τις διεθνείς διαφορές τους με ειρηνικά μέσα, έτσι ώστε να μην μπαίνουν σε κίνδυνο η διεθνής ειρήνη και ασφάλεια, καθώς και η δικαιοσύνη” και το άρθρο 2 παρ. 4 ότι “όλα τα μέλη στις διεθνείς τους σχέσεις θα απέχουν από την απειλή ή τη χρήση βίας, που εκδηλώνεται εναντίον της εδαφικής ακεραιότητας ή της πολιτικής ανεξαρτησίας οποιουδήποτε κράτους είτε με οποιαδήποτε άλλη ενέργεια ασυμβίβαστη προς τους σκοπούς των Ηνωμένων Εθνών”» (www.notismarias.gr 16/9/2020).

Άμεση, λοιπόν, ελληνική προσφυγή στο ΣΑ του ΟΗΕ κατά του τουρκικού casus belli, γιατί οι καιροί ου μενετοί.


* Ο Νότης Μαριάς, είναι Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρόεδρος του κόμματος "Ελλάδα - Ο άλλος δρόμος", πρώην ευρωβουλευτής.
πηγή: Political.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου