ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 12,2% στα τρόφιμα - Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης

Ανατιμήσεις, Ακρίβεια, πληθωρισμός,

Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.

Η εκτός ελέγχου ακρίβεια στα τρόφιμα δημιουργεί έναν ασφυκτικό κλοιό στα ελληνικά νοικοκυριά

Στο 1,8% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Ιούνιο, ενώ ο δείκτης των τροφίμων σημείωσε νέα άνοδο σε διψήφιο ποσοστό για 15 συνεχόμενους μήνες, φτάνοντας το 12,2%. Η εκτός ελέγχου ακρίβεια στα τρόφιμα δημιουργεί έναν ασφυκτικό κλοιό στα ελληνικά νοικοκυριά, καθώς δαπανούν πάνω από το 20% του εισοδήματός τους για είδη διατροφής, ενώ για το φτωχότερο 20% του πληθυσμού η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη μιας και το ποσοστό του εισοδήματός τους που αντιστοιχεί στις αγορές βασικών προϊόντων πρώτης ανάγκης αγγίζει το 30%.

Πλέον, πολλοί αναλυτές κάνουν λόγο για αισχροκέρδεια την οποία δεν αντιμετωπίζει η κυβέρνηση, αν σκεφτεί κανείς πως η κατηγορία “νωπά φρούτα” παρουσίασε αύξηση 28,8% μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου.

Ακρίβεια: Πάνω από 25 μήνες ανατιμήσεων στα τρόφιμα – Τι συμβαίνει

Καθώς φαίνεται, ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εκτινάχθηκε στο 12,2% τον Ιούνιο – από 11,6% τον Μάιο – θα συνεχίσει να αυξάνεται και τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες ελέω τουριστικών ροών, με τις επιχειρήσεις να κρατούν τις τιμές ψηλά λόγω αυξημένης ζήτησης, ενισχύοντας έτσι την κερδοφορία τους.

Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις και στα είδη άμεσης κατανάλωσης, με την ετήσια άνοδο να φθάνει τον Ιούνιο στο +9,3%.

Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης

Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.

Μάλιστα ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα πιθανής αισχροκέρδειας, ανακοίνωσε την επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο, η ακρίβεια και εσχάτως ο «πληθωρισμός της απληστίας» δεν αντιμετωπίζεται ούτε με προσφορές (σ.σ. μία εμπορική πρακτική των επιχειρήσεων για να προστατέψουν τα μερίδιά τους από την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) ούτε με επιδόματα ούτε με μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι καταναλωτικές οργανώσεις.

Άλλωστε, με βάση τα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, 1 στους 2 καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος.

Οι τιμές έχουν ξεφύγει

Ο λογαριασμός (μέσες τιμές) για ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 επώνυμα προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 6,65% μέσα σε ένα χρόνο, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής.

Αν και η συνολική ποσοστιαία αύξηση φαίνεται μικρή, υπάρχουν προϊόντα η τιμή των οποίων είναι υψηλότερη έως 50% συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.

Το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο) ακρίβυνε 11,7% σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το αναψυκτικό cola (1,5 lt) κοστίζει στο ράφι 21,6% ακριβότερα.

Μία αύξηση της τάξης του 19,5% καταγράφουν οι πατάτες μέσα σε ένα έτος (από 3,69 ευρώ τα 3 κιλά πέρσι σε 4,41 ευρώ εφέτος).

Περίπου όσο και η μεσοσταθμική αύξηση του καλαθιού είναι η αύξηση της τιμής στη συσκευασμένη φέτα (+6,2%), ενώ ακριβότερη σε ποσοστό 10% είναι η τιμή του φρέσκου γάλακτος (το 1 λίτρο κοστίζει 1,55 ευρώ από 1,41 πέρσι).

Την ίδια ώρα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για παράδειγμα η τιμή του υγρού απορρυπαντικού πιάτων εκτινάχθηκε, καθώς μέσα σε 12 μήνες πωλείται 50,5% ακριβότερα, ενώ πολύ μεγάλη είναι αύξηση της τιμής στο χαρτί υγείας το ίδιο διάστημα, καθώς παρουσιάζει άνοδο 22,4%.

ot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου