Συνέδριο για νέο πολιτικό φορέα της Κεντροαριστεράς προτείνει ο Θ. Θεοχαρόπουλος

Να γίνει ιδρυτικό Συνέδριο για έναν νέο πολιτικό φορέα της Κεντροαριστεράς, μέχρι το τέλος του 2017, με ανοιχτές διαδικασίες και εκλογή αρχηγού από τη βάση προτείνει μέσω του αθηναϊκού πρακτορείου ειδήσεων ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ, Θανάσης Θεοχαρόπουλος...

 
Να γίνει ιδρυτικό Συνέδριο για έναν νέο πολιτικό φορέα της Κεντροαριστεράς, μέχρι το τέλος του 2017, με ανοιχτές διαδικασίες και εκλογή αρχηγού από τη βάση προτείνει μέσω του αθηναϊκού πρακτορείου ειδήσεων ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ Θανάσης Θεοχαρόπουλος.

Ο Θ. Θεοχαρόπουλος κατηγορεί την κυβέρνηση για ερασιτεχνισμούς στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές για τη δεύτερη αξιολόγηση, χωρίς καμία απτή δέσμευση για το χρέος - όπως τονίζει.

Υπογραμμίζει ότι «η χώρα θα βγει από τα μνημόνια μόνο εάν ασκηθεί μία αξιόπιστη πολιτική, με προοδευτικές αλλαγές, με τομές και ανατροπές σε κάθε τομέα και όχι με αυτήν την αδιέξοδη πολιτική ανακύκλωσης της φτώχειας».

ΠΑΣΟΚ: Πρόταση διενέργειας εσωτερικού δημοψηφίσματος

Πρόταση για διενέργεια δημοψηφίσματος μεταξύ των μελών του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να αποφασισθεί από αυτούς ποια θα είναι η πορεία του κόμματος σε σχέση με τη μετεξέλιξη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, έχει πέσει στο τραπέζι και συζητείται στη Χαριλάου Τρικούπη, σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής...


Ν. Ανδρουλάκης, Φ. Γεννηματά, Ευ. Βενιζέλος
Στον απόηχο της απόφασης της Φώφης Γεννηματά να πραγματοποιηθεί έκτακτο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ, έπειτα από τις εξελίξεις στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής το προηγούμενο Σάββατο και τις κινήσεις που εξελήφθησαν ως προσπάθεια αμφισβήτησης της ηγεσίας και υπονόμευσης του εγχειρήματος της ΔΗΣΥ, στη Χαριλάου Τρικούπη δηλώνουν ότι η επιλογή είναι η φυγή προς τα εμπρός, προκειμένου να αποφευχθούν κρούσματα εσωστρέφειας.

Το διάστημα των επόμενων μηνών θεωρείται κρίσιμο, με τρεις σημαντικούς σταθμούς: το συνέδριο της ΔΗΣΥ στα τέλη Ιουνίου, το συνέδριο του ΠΑΣΟΚ το φθινόπωρο και ένα δεύτερο συνέδριο της ΔΗΣΥ σε μεταγενέστερο χρόνο, που θα αφορά τη διαδικασία μετεξέλιξης σε ενιαίο πολιτικό φορέα. Σε αυτό το πλαίσιο, στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη υπογραμμίζουν ότι το συνέδριο του ΠΑΣΟΚ θα πραγματοποιούνταν ούτως ή άλλως, καθώς η διαδικασία μετασχηματισμού της ΔΗΣΥ δεν θα μπορούσε να προχωρήσει χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρη απόφαση του συλλογικού οργάνου. Στην εσωτερική συζήτηση του ΠΑΣΟΚ πάνω σε αυτό το θέμα επισημάνθηκε από διάφορες πλευρές ότι ενδεχομένως δεν αρκεί η απόφαση του συνεδρίου, όπως δεν αρκεί μια απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής ή μια απόφαση της ηγεσίας. 

«Διάλυση» 


«Ουσιαστικά μιλάμε για μια απόφαση που θα περιγράφει τη διάλυση του ΠΑΣΟΚ και την ίδρυση ενός νέου κόμματος», υπογραμμίζει στέλεχος της Χαριλάου Τρικούπη. Για μια τέτοια απόφαση, λοιπόν, συζητήθηκε η πρόταση να απευθυνθεί το κόμμα στη βάση του, στα μέλη που έχουν όλα τα προηγούμενα χρόνια, ακόμη και δεκαετίες, συμπορευθεί με αυτό. Ο προβληματισμός που έχει αναπτυχθεί γύρω από τη συγκεκριμένη πρόταση είναι το κατά πόσον μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστα τα μητρώα μελών, δηλαδή η σχετική βάση δεδομένων. «Θα πρέπει να είναι αξιόπιστη η διαδικασία όσον αφορά το ποιοι αποφασίζουν για τη ζωή ή τον θάνατο του ΠΑΣΟΚ», είναι το εμφατικό σχόλιο που γίνεται. Συζητείται, πάντως, το ενδεχόμενο να μπορούσαν να αξιοποιηθούν για μια τέτοια διαδικασία τα μητρώα συμμετοχής στη διαδικασία εκλογής αντιπροσώπων για το συνέδριο. 

Σε σχέση με όσα έγιναν στην Κεντρική Επιτροπή και για τα οποία η ευθύνη επιρρίπτεται στους Νίκο Ανδρουλάκη και Στέφανο Ξεκαλάκη, το σχόλιο της Χαριλάου Τρικούπη είναι ότι «η διαφοροποίηση έγινε για τη διαφοροποίηση», και εκτιμάται ότι το προσεχές διάστημα θα υπάρξει προσπάθεια να συνεχισθεί με διάφορους τρόπους η αμφισβήτηση, μέσα από έναν «πόλεμο χαρακωμάτων». «Εμείς θεωρούμε ότι αυτή η ιστορία πρέπει να μείνει πίσω και να προχωρήσουμε. Δεν υπάρχουν περιθώρια συμβιβασμού, ωστόσο, όλοι είναι ευπρόσδεκτοι στα επόμενα βήματα, αλλά εντός του πλαισίου που έχει περιγραφεί και με τους όρους που έχουν τεθεί», υπογραμμίζεται σχετικά. 

Πάντως, έχει γίνει μια καταγραφή των συσχετισμών και με βάση αυτή η κομματική ηγεσία θεωρεί ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια να κινηθούν οι διαφωνούντες σε γραμμή ευθείας αμφισβήτησης επιλογών στο εξής. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι οι «δυνάμεις» της άλλης πλευράς στο Πολιτικό Συμβούλιο είναι μόλις 3 μέλη από τα 13, στην Κεντρική Επιτροπή περί τα 45 από τα 155 και αντίστοιχη αναφορά εκτιμάται ότι υπάρχει στις κατά τόπους νομαρχιακές επιτροπές. Ωστόσο, η εκτίμηση της ηγετικής ομάδας είναι ότι εν πολλοίς αυτός ο συσχετισμός είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων κινήσεων και ενεργοποίησης μηχανισμών των προηγούμενων χρόνων και ότι δεν αντικατοπτρίζεται στη βάση με αντίστοιχα ποσοστά. 

Στον αντίποδα, ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Στ. Ξεκαλάκης έσπευσε να καταστήσει σαφές με δηλώσεις του ότι δεν αναγνωρίζει τη διαδικασία τής επί της ουσίας καθαίρεσής του, καθώς η κ. Γεννηματά, μαζί με την ανακοίνωση πραγματοποίησης έκτακτου συνεδρίου, ανακοίνωσε τη συγκρότηση Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής Συνεδρίου, στην οποία ρόλο συντονιστή αναλαμβάνει ο κ. Βασίλης Κεγκέρογλου, ο οποίος, σύμφωνα με την απόφαση της προέδρου του κόμματος, θα ασκεί τα καθήκοντα του γραμματέα μέχρι το συνέδριο. Ο Στ. Ξεκαλάκης και ο  Ν. Ανδρουλάκης έχουν θέσει, σύμφωνα με συνομιλητές τους, ζήτημα δημοκρατικής λειτουργίας του κόμματος, με τον πρώτο να ζητεί και με δημόσια δήλωσή του να συγκληθούν τα αρμόδια, βάσει καταστατικού, όργανα, προκειμένου να ληφθούν εκεί οι όποιες αποφάσεις. 

Προβλέπονται αντιδράσεις 


Παράλληλα, είναι σαφές ότι προσβλέπουν για το αμέσως προσεχές διάστημα σε αντιδράσεις που θα εκδηλωθούν με διάφορες αφορμές από μέλη της Κεντρικής Επιτροπής και από μέλη κατά τόπους νομαρχιακών, που, όπως εκτιμούν, θα αντιδράσουν με τον δικό τους τρόπο στις αποφάσεις της ηγεσίας. Στη Χαρ. Τρικούπη, από την άλλη, εκτιμούν ότι τα ζητήματα της επικαιρότητας θα επισκιάσουν την όποια δημόσια συζήτηση για τα εσωτερικά του ΠΑΣΟΚ, και το θέμα, τουλάχιστον όσο αφορά τη δημοσιότητα, θα εκτονωθεί σύντομα.

Βαρουφάκης στο βιβλίο του «Adults in the Room»: Τι μου πρότεινε ο Σόιμπλε για το Grexit

Στην προδημοσίευση του νέου του βιβλίο «Adults in the Room»αυτή, στην εφημερίδα Καθημερινή, ο Γιάνης Βαρουφάκης περιγράφει ένα περιστατικό που έλαβε χώρα στις 11 Μαΐου του 2015, λίγο πριν από το Eurogroup εκείνης της ημέρας. Βασικοί πρωταγωνιστές του ο ίδιος, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας και η πρότασή του για Grexit...


Το νέο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Adults in the Room» αναμενόταν ότι θα ήταν αποκαλυπτικό σχετικά με τις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές το 2015. Προδημοσίευση, σχετικά με έναν διάλογο που είχε ο πρώην υπουργός Οικονομικών με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε πριν από το δημοψήφισμα για το Grexit, επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις αυτές.

Στην προδημοσίευση αυτή, στην εφημερίδα Καθημερινή, ο Γιάνης Βαρουφάκης περιγράφει ένα περιστατικό που έλαβε χώρα στις 11 Μαΐου του 2015, λίγο πριν από το Eurogroup εκείνης της ημέρας. Βασικοί πρωταγωνιστές του ο ίδιος, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας και η πρότασή του για Grexit, όπως διατυπώθηκε, πάντα με βάση την αφήγηση του συγγραφέα.

Συγκεκριμένα, ο Γιάνης Βαρουφάκης γράφει:


Η κίνηση του Βόλφγκανγκ


Πιστός στη συμβουλή «κράτα τους φίλους σου κοντά αλλά τους εχθρούς σου κοντύτερα», όταν κανόνισα να συναντηθώ με τον Βόλφγκανγκ, πήρα μαζί μου τον Θεοχαράκη και τον Χουλιαράκη. Η συνάντηση θα γινόταν στο γραφείο της γερμανικής αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες, λίγο πριν αρχίσει το Eurogroup.

Μας δέχτηκε μαζί με τους υφυπουργούς του και μπήκε κατευθείαν στο ψητό: «Κοίτα», είπε, «είναι λάθος να πιστεύεις οτιδήποτε από αυτά που σου λέει η Επιτροπή. Τι μπορούν να σου δώσουν; Ολο λόγια είναι και τίποτα παραπάνω. Μην τους δίνεις σημασία». Βάσει προηγούμενων εμπειριών, ήξερα ότι είχε απόλυτο δίκιο. Αυτό που δεν ήξερα, όμως, ήταν ότι στον κατάλογο αυτών που με συμβούλευε να αγνοήσω συμπεριλάμβανε και την ίδια την καγκελάριο της Γερμανίας.

«Ξέρω ότι ο πρωθυπουργός σου μιλάει μαζί της όλη την ώρα», είπε. Με φανερή έξαψη συνέχισε ρωτώντας: «Γιατί μιλάει μαζί της τόσο πολύ; Για ποιο πράγμα; Τι περιμένει από κείνη; Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να του δώσει!».

Aναδίπλωση


Πιθανώς αντιλαμβανόμενος ότι είχε υπερβεί για λίγο τα όρια της ευπρέπειας, συνέχισε σε πιο ήπιο τόνο: «Χάρηκα πολύ που άκουσα τον πρωθυπουργό σου να αναφέρει την πιθανότητα δημοψηφίσματος. Αυτό θα ’ταν τέλειο! Αλλά πρόσεξε. Πρέπει να είσαστε πολύ πολύ ξεκάθαροι απέναντι στους Ελληνες ως προς το ποιες είναι οι επιλογές τους. Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, η πλειοψηφία είναι υπέρ του ευρώ. Πρέπει να τους πείτε ότι, αν θέλουν το ευρώ, πρέπει να δεχτούν το μνημόνιο. Αν δε θέλουν το μνημόνιο, δεν πειράζει, ας προχωρήσουν. Ας προχωρήσουν».

Ανταπάντησα ότι η συμμετοχή μιας χώρας στην Eυρωζώνη δεν μπορούσε να έχει ως προϋπόθεση τη συγκατάθεση σε αποτυχημένες πολιτικές που υπονομεύουν το μέλλον της χώρας σε αυτή την ίδια την Eυρωζώνη.

Απέρριψε το επιχείρημά μου χωρίς δεύτερη σκέψη: «Το μνημόνιο, το μνημόνιο ως έχει, χωρίς αλλαγές. Ή τη δραχμή. Πρέπει να δεχτείτε το μνημόνιο, αν θέλετε το ευρώ. Αν δε θέλετε το ευρώ, αυτό είναι άλλο ζήτημα. Ο ελληνικός λαός πρέπει να το αποφασίσει αυτό. Γι’ αυτό χάρηκα που άκουσα τον πρωθυπουργό σας να μιλάει για δημοψήφισμα. Πρέπει πραγματικά να το οργανώσετε αυτό το δημοψήφισμα. Και ξέρεις, αν οι Ελληνες χρειάζονται έξι μήνες καιρό για να πάρουν την απόφασή τους μετά από σοβαρό διάλογο και σκέψη, κανένα πρόβλημα. Θα σας χρηματοδοτήσουμε πλήρως για έξι μήνες».

Εδώ ήμασταν λοιπόν. Ολη εκείνη η φιλολογία περί αναντίρρητων κανόνων που –ανεξαρτήτως πολιτικής βούλησης– απαγόρευαν στην ΕΚΤ να μας παράσχει ρευστότητα «επειδή απλά τηρεί τους κανόνες της» αποδεικνυόταν ένα σκέτο ψέμα. Αν ήθελαν, για πολιτικούς λόγους, μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν «πλήρως» τις δανειακές υποχρεώσεις της κυβέρνησής μας. 

Και όχι μόνο για δύο ή τρεις εβδομάδες, όπως τους ζητούσαμε εμείς, αλλά για έξι ολόκληρους μήνες, το οποίο πρακτικά σήμαινε την εκταμίευση εκ μέρους τους 11 δισεκατομμυρίων ευρώ για εκείνο το εξάμηνο!

«Ομως, Βόλφγκανγκ», απάντησα σοκαρισμένος ακόμα από τα λόγια του, «ως υπεύθυνοι ηγέτες –και ευρωπαϊστές– πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποφύγουμε το Grexit και να προσφέρουμε στους λαούς μας την προοπτική μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης μέσα στην Eυρωζώνη. Το να τους πιέζουμε να διαλέξουν μεταξύ μιας καταστροφικής δημοσιονομικής πολιτικής εντός Eυρωζώνης και μιας καταστροφικής εξόδου από την Eυρωζώνη δεν είναι δείγμα πεφωτισμένης πολιτικής ηγεσίας. Δε βλέπεις ότι το πρόβλημα με το μνημόνιο είναι ότι στερεί κάθε ελπίδα για ένα αξιοπρεπές μέλλον;»

Παραδοχή


Φυσικά και το έβλεπε, το παραδέχτηκε άλλωστε: «Το μνημόνιο είναι κακό για τον λαό σας. Δε θα σας αφήσει να ανακάμψετε. Δε βοηθάει την ανάπτυξη. Γι’ αυτό χρειάζεστε το δημοψήφισμα. Για να γίνει αυτό ξεκάθαρο».

Σοκαρισμένος από την άνεση με την οποία υποστήριζε ουσιαστικά την αποδόμηση της Eυρωζώνης, του απάντησα: «Ας αφήσουμε για λίγο στην άκρη την Ελλάδα, πιστεύεις στ’ αλήθεια ότι μπορείς να ελέγξεις την κατάσταση όταν ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου με το Grexit; Αυτό είναι σκέτη τρέλα. Κανείς δε θα μπορεί να την ελέγξει. Θα είναι ένα λάθος ιστορικών διαστάσεων».

«Μην το λες Grexit τότε», είπε ο Βόλφγκανγκ. «Δεν είναι ανάγκη να το σκέφτεσαι ως μόνιμη έξοδο. Σκέψου το σαν time-out. Οπως το καταλαβαίνω εγώ, βγαίνετε για λίγο, ανακτάτε την ανταγωνιστικότητά σας μέσω της υποτίμησης κι έτσι επανακάμπτετε πολύ γρήγορα. Και μετά από έναν χρόνο περίπου, όταν θα έχετε ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της χαμένης σας ανταγωνιστικότητας, μπορείτε να ξαναμπείτε».

Αντίδραση


Δεν ήξερα από πού να αρχίσω. «Βόλφγκανγκ, δεν μπορώ να αποδεχτώ την έξοδο της Ελλάδας από μία νομισματική ένωση στην οποία παραδέχομαι ότι δεν έπρεπε να έχουμε μπει. Εφόσον χρειάζεται να περάσει ένας χρόνος αφότου δημιουργήσεις ένα νέο νόμισμα μέχρι να μπορέσεις να το υποτιμήσεις, είναι σαν να ανακοινώνεις μια νομισματική υποτίμηση έναν χρόνο νωρίτερα. Το βραχυπρόθεσμο κόστος θα ήταν τεράστιο. Αν και φοβάμαι λιγότερο αυτό το κόστος από το κόστος της επ’ αόριστον παραμονής στο ευρώ υπό το καθεστώς ενός καταστροφικού μνημονίου, επιμένω ότι το να μας τίθεται το δίλημμα μνημόνιο ή δραχμή δε συνάδει με το συμφέρον της Ευρώπης.

»Ακόμα κι αν δε σε ενδιαφέρει η Ελλάδα, ένα Grexit ή time-out, πες το όπως θες, θα κάνει το ευρώ να σταματήσει να φαίνεται ως κάτι αναπόδραστο. Αυτό θα φέρει ένα άμεσο και γερό χτύπημα στην Ιταλία και στην Ισπανία, πριν οι συνέπειες φτάσουν και στο Παρίσι. Και τότε δε θα υπάρχει τίποτα που να μπορεί να κάνει ο Μάριο Ντράγκι για να περιορίσει τη ζημιά, ακόμα κι αν τυπώσει έναν πακτωλό χρημάτων. Η νομισματική ένωση θα ξηλωθεί από παντού από δυνάμεις που δεν μπορείτε να ελέγξετε».

Ο Βόλφγκανγκ διαφωνούσε. Αλλά εξέφρασε τη διαφωνία του μέσα από ένα περίεργο κομπλιμέντο. «Μέσα στο Eurogroup είσαι ο μόνος που καταλαβαίνει ότι η Eυρωζώνη δεν είναι βιώσιμη», είπε. «Η Eυρωζώνη φτιάχτηκε με λάθος τρόπο. Πρέπει να αποκτήσουμε μια πολιτική ένωση, δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό».

«Πάντα ήξερα ότι είσαι αφοσιωμένος φεντεραλιστής», τον διέκοψα. «Θυμάμαι τη διαφωνία σου με τους συναδέλφους σου στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και τα άρθρα σου με τον Lammers. Είμαι σίγουρος ότι η κ. Μέρκελ δεν έβλεπε με τόσο καλό μάτι όπως εσύ τη δημιουργία ομοσπονδιακής πολιτικής δομής παράλληλα με τη νομισματική ένωση». Προς στιγμήν έδειξε ευχαριστημένος. «Ούτε οι Γάλλοι το έβλεπαν», πρόσθεσε. «Μου αντιτάχθηκαν». «Το ξέρω», είπα. «Ηθελαν να χρησιμοποιούν το μάρκο σας χωρίς να μοιραστούν την κυριαρχία τους!»

Ο Βόλφγκανγκ συμφώνησε εγκάρδια: «Ναι, έτσι είναι. Και δε θα το δεχτώ», διαβεβαίωσε. «Βλέπεις λοιπόν», συνέχισε, «ότι ο μόνος τρόπος να επιβιώσει η ένωση, το μόνο πράγμα που μπορεί να μας κρατήσει, είναι περισσότερη πειθαρχία. Οποιος θέλει το ευρώ πρέπει να αποδεχτεί την πειθαρχία. Η Eυρωζώνη θα δυναμώσει πολύ αν ένα Grexit επιβάλει την πειθαρχία».

Με την άκρη του ματιού μου έβλεπα τον Χουλιαράκη να χλωμιάζει. Ο Θεοχαράκης, από την άλλη, έδειχνε εντυπωσιασμένος αλλά όχι έκπληκτος με τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, που είχε πάρει φωτιά. Σε μια απέλπιδα προσπάθεια, επέστρεψα σε αυτό που θεωρούσα την ουσία του θέματος: «Δε θα μπορέσετε να ελέγξετε τη χαοτική διαδικασία που θα πυροδοτήσει ένα Grexit. Ξέχνα το προσωρινό time-out. Απαξ και βγήκαμε, τελείωσε, είμαστε εκτός, και θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Σχεδιάζεις να ελευθερώσεις μια δυναμική που δεν μπορείς να ελέγξεις».

«Δε συμφωνώ μαζί σου», απάντησε κουνώντας το κεφάλι ενώ κοίταζε το πάτωμα. «Μπορούμε να θωρακίσουμε καλύτερα το ευρώ όταν φύγετε, με τεράστια βοήθεια από εμάς προς εσάς, και μετά ξαναγυρνάτε». Ηταν φανερό ότι δεν είχε νόημα να προσπαθώ να τον πείσω ότι δεν μπορεί να ελέγξει ένα φαινόμενο τρομερό σαν δύναμη της φύσης. Και όταν ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών προσφέρει στην εξαθλιωμένη χώρα σου «τεράστια βοήθεια», οφείλεις να ζητήσεις διευκρίνιση.

Ετσι τον ρώτησα: «ΟΚ, όταν λες τεράστια βοήθεια, τι εννοείς με τον όρο “τεράστια”; Παρεμπιπτόντως, η καγκελάριος είναι ενήμερη γι’ αυτό;». Κοιτώντας με έντονα και με ένα χαμόγελο γεμάτο σημασία μού είπε: «Αν σου απαντήσω σε αυτή την ερώτηση και το διαρρεύσεις, θα σε σκοτώσω με τα ίδια μου τα χέρια!»

«Βόλφγκανγκ», του είπα, «έχω ποτέ διαρρεύσει τίποτα από όσα λέμε στις συναντήσεις μας; Εσύ το έχεις κάνει αλλά, όπως ξέρεις, εγώ όχι!» Γέλασε και είπε: «Ναι, έχεις δίκιο, έχεις δίκιο. Είναι ενήμερη και θα την πείσω ότι είναι καλή ιδέα».

Το «δράμα»


Οπως είχα υποψιαστεί, η καγκελάριος ήξερε το σχέδιο του Βόλφγκανγκ αλλά δεν το ενέκρινε. Εκείνη τη στιγμή με πλημμύρισε η συνειδητοποίηση πως είχαμε κάτι κοινό. Διαφωνούσαμε στα πάντα, συμπεριλαμβανομένου του Grexit, αλλά μοιραζόμασταν ένα δράμα: λειτουργούσαμε υπό ηγέτη, τόσο εκείνος όσο και εγώ, που αυτοσχεδίαζε χωρίς αποφασιστικότητα, χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο. 
 
«Από αυτά που μου λες καταλαβαίνω ότι αυτή είναι μια συζήτηση που δεν έχεις την εξουσιοδότηση να κάνουμε», του είπα, για να ξεχάσω εκείνη τη στενόχωρη σκέψη. «Ναι», συμφώνησε. «Για να κάνουμε αυτή την κουβέντα, εσύ χρειάζεσαι έγκριση από τον πρωθυπουργό σου και εγώ από την καγκελάριο». «ΟΚ», του είπα, «θα σε καλέσω αργότερα».

Περικοπές εώς και κατάργηση επιδομάτων απαιτούν οι Δανειστές στα νέα μέτρα των 450 εκατ, ευρώ!

Η νέα απαίτηση των Δανειστών για το νέο πακέτο μέτρων 480 εκατ. ευρώ του 2018 είναι να προέρχεται από περικοπές των επιδομάτων Ανεργίας, Τέκνων, Φτώχειας, Θέρμανσης, φυσικών Καταστροφών, αλλά και στήριξης οικογενειών...


 


Το νέο πακέτο μέτρων 450 εκατ. ευρώ του 2018 στην υπό εκκόλαψη συμφωνία θα περιλαμβάνει μείωση κατά 58 εκατ. ευρώ του επιδόματος θέρμανσης και την κατάργηση της έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες με όφελος 121 εκατ. ευρώ. Αυτό προβλέπουν σχέδια των μνημονίων.

Αναλυτικότερα, η πρόταση τον Δανειστών για το πακέτο του 2018 είναι να προέρχεται από περικοπές των επιδομάτων ανεργίας, τέκνων, φτώχειας και φυσικών καταστροφών, αλλά και στήριξης οικογενειών. Αναφέρεται σε μείωση του επιδόματος θέρμανσης κατά 58 εκατομμύρια ευρώ αλλά και σε κατάργηση της έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες, με πρόβλεψη για αύξηση του φορολογικού βάρους κατά 121 εκατομμύρια ευρώ. Επισημαίνει ότι το ΔΝΤ ασκεί πιέσεις για πρόσθετα μέτρα, αν δεν διασφαλιστούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2018.

Παράλληλα οι Δανειστές, σύμφωνα με τελευταίες διαρροές,  ζητούν μείωση των συμβασιούχων κατά 1.028 άτομα. Πιο συγκεκριμένα, με αίτημα του ΔΝΤ επιβάλλεται «ταβάνι» στον αριθμό των συμβασιούχων. Ο αριθμός τους όχι απλώς δεν επιτρέπεται να αυξηθεί, αλλά πρέπει να μειωθεί από 49.448 τον Δεκέμβριο του 2016 σε 49.104 τον ίδιο μήνα του 2017 και σε 48.420 τον Δεκέμβριο του 2019. Παράλληλα, το μνημόνιο του ΔΝΤ απαιτεί νομοθεσία για την προάσπιση της διαφάνειας, την αξιολόγηση και την κινητικότητα, καθώς και την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων (άρα, νέες περικοπές) για τα ειδικά μισθολόγια. Ο λόγος της μίας πρόσληψης για κάθε πέντε αποχωρήσεις θα γίνει ένα προς τρία το 2018 εφόσον τηρούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Η αρχική πρόταση για το 2018


Σημειώνεται ότι από το τέλος του 2016 η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει με τους θεσμούς σε πακέτο μέτρων 450 εκατ. ευρώ περίπου για να συγκλίνει το «κενό» που έβλεπε το ΔΝΤ για το 2018.

Σύμφωνα με την πρόταση της ελληνικής πλευράς, το πακέτο των 450 εκατ. ευρώ προτεινόταν να προέρχεται από πολλές μικρής «απόδοσης» παρεμβάσεις που έχουν σε μεγάλο βαθμό δρομολογηθεί ή προαναγγελθεί στο παρελθόν και εκτείνονται από την δαπάνη του ΕΟΠΥΥ έως την κατάργηση φοροαπαλλαγών (που προβλεπόταν από το SMoU του 2016) με επίκεντρο τη μείωση/κατάργηση της έκπτωσης φόρου 10% επί των ιατρικών δαπανών αλλά και σειρά επιδομάτων περιλαμβανομένου του επιδόματος θέρμανσης.

Επίσης στην ρήτρα εμπροσθοβαρούς εφαρμογής όλων των μέτρων του 2% του ΑΕΠ από το 2019 η οποία αποφασίστηκε στο Eurogroup της Μάλτας και καταγράφεται στα συμπεράσματα της συνόδου που είχε παρουσιάσει το Capital.gr αλλά και επιβεβαίωσε με δήλωσή του στο ΕΚ την Πέμπτη ο Γερούν Ντάισελμπλουμ.

Τι αναφέρουν τα κείμενα των Δανειστών


Αναλυτικά το πακέτο μέτρων θα περιλαμβάνει και τα ακόλουθα:
  • Κατάργηση της έκπτωσης 10% επί του φόρου των ιατρικών δαπανών που πραγματοποιούνται από τον φορολογούμενο, με στόχο την εξοικονόμηση 120 εκατ. ευρώ,
  • Εξάλειψη της έκπτωσης 1,5% επί του φόρου εισοδήματος που παρακρατείται κάθε μήνα σε μισθούς και συντάξεις. Συνολικά οι μισθοσυντήρητοι θα χάσουν άλλα 68 εκατ. ευρώ ετησίως από τις αποδοχές που εισπράττουν σε μηνιαία βάση,
  • Επίδομα πετρελαίου θέρμανσης: μείωση κατά 50% του εισοδήματος ανά δικαιούχο ή μείωση των εισοδηματικών κριτηρίων ώστε να το δικαιούνται οι μισοί (εξοικονόμηση 58 εκατ. ευρώ),
  • Κατάργηση επιδομάτων για όσους λαμβάνουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Συγκεκριμένα θα χάσουν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων (εξοικονόμηση 3 εκατ. ευρώ ετησίως). Επίσης θα κοπούν τα επιδόματα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (εξοικονόμηση 5 εκατ. ευρώ), τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών (εξοικονόμηση 4 εκατ. ευρώ),
  • Περικοπές στις δαπάνες Υγείας: χαμηλότερα πλαφόν για το 2017 και το 2018 στις πληρωμές προς τους προμηθευτές του ΕΟΠΥΥ, με στόχο την εξοικονόμηση 188 εκατ. ευρώ,
  • Μείωση της έκπτωσης φόρου σε μισθούς, συντάξεις και εισοδήματα αγροτών κατά 650 ευρώ τον χρόνο.

Αποκρατικοποιήσεις


Σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, στο νέο μνημόνιο επαναλαμβάνεται ο στόχος να εφαρμοστεί πλήρως το στρατηγικό σχέδιο αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan). Σε αυτό περιλαμβάνονται τόσο οι αξιοποιήσεις των κρατικών συμμετοχών που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και οι αποκρατικοποιήσεις που αφορούν το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 25% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 5% του ΟΤΕ και το 90% των ΕΛΤΑ ή στην Εγνατία Οδό.

Σε ορισμένες εξ αυτών (ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΑΑ, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ) το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εκκινήσει τις διαδικασίες για την πρόσληψη χρηματοοικονομικών συμβούλων, οι οποίοι θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των μετοχικών ποσοστών που κατέχει το Ταμείο στα περιουσιακά του στοιχεία.

Ενέργεια


Ειδικότερα για τον τομέα της ενέργειας, όπως είχε σημειώσει το Capital.gr σε προηγούμενο δημοσίευμά του, η συμφωνία τελικώς περιλαμβάνει πολύ πιο ήπιες διατυπώσεις σε σχέση με τα θέματα της ΔΕΗ. Συγκεκριμένα στο κείμενο του SLA θα γίνεται μια αναφορά περί υποχρέωσης της ΔΕΗ να μειώσει το μερίδιο της λιγνιτικής παραγωγής κατά 40%, ενώ κανονικά παραμένουν οι αναφορές στο σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων σε σχέση με την πώληση του 17% της εταιρείας.

Die Welt: «Συμβιβασμό αναζητά η γερμανική κυβέρνηση με το ΔΝΤ για την Ελλάδα»

Η Γερμανία θα αφεθεί στην ησυχία της μέχρι τις γερμανικές εθνικές εκλογές, και το ΔΝΤ θα πάρει ως αντάλλαγμα τις ακριβείς λεπτομέρειες της ελάφρυνσης του χρέους γράφει η Die Welt...

 
 
«Η Γερμανία επιθυμεί να παραμείνει το ΔΝΤ (στο ελληνικό πρόγραμμα) έως τις εκλογές του φθινοπώρου» υποστηρίζει σε δημοσίευμά στην ηλεκτρονική της σελίδα, η γερμανική εφημερίδα Die Welt. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το δημοσίευμα, «οι Γερμανοί θα ήταν διατεθειμένοι να υποχωρήσουν στην εξής απαίτηση του ΔΝΤ: να απαριθμήσει η γερμανική κυβέρνηση σε ένα λεπτομερές έγραφο τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους». Αυτό σημαίνει, όπως διευκρινίζεται, ότι «θα αναλάμβανε την υποχρέωση απέναντι στην Αθήνα και το ΔΝΤ για τον καθορισμό χαμηλών επιτοκίων, για μεγάλης διάρκειας παράταση (λήξης των δανείων) συν αναβολές (στην καταβολή τόκων) και μάλιστα γραπτώς, δηλαδή θα δεσμευτεί».

Αναλυτικά, στο δημοσίευμα αναφέρεται:


«Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε αγαπά τις στοχευμένες απειλές. Η Ευρώπη, είπε στην εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ, θα πρέπει να σκεφτεί τη δημιουργία ενός δικού της Νομισματικού Ταμείου. Εάν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν έχει διάθεση να συμμετάσχει σε αγχώδη πακέτα βοήθειας για χώρες της ευρωζώνης οι οποίες κλονίζονται, τότε η Ευρώπη θα πρέπει να το φροντίσει μόνη της. Στην περίπτωση αυτή όμως δεν θα χρειάζεται πια κανείς το ΔΝΤ, πράγμα που σημαίνει ότι το ΔΝΤ, το οποίο οφείλει την ενίσχυση του ρόλου του στα πακέτα βοήθειας, πρέπει να συμμετάσχει επιτέλους στο τρίτο (ελληνικό) πακέτο. Εν τούτοις, ο κ. Σόιμπλε δεν επαφίεται στο γεγονός ότι η απειλή του μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Προληπτικά ζητά από τους υπαλλήλους του υπουργείου του να διατυπώσουν κάποια ιδέα για το ποια μορφή θα μπορούσε να έχει ένας συμβιβασμός με το ΔΝΤ.

Οι συνεργάτες του διάβασαν λοιπόν πολύ προσεκτικά το λόγο της κ. Λαγκάρντ στις Βρυξέλλες. Δύο πράγματα είπε η επικεφαλής του ΔΝΤ: πρώτον, ότι "οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να δώσουν σαφώς περισσότερες λεπτομέρειες για τις σχεδιαζόμενες ελαφρύνσεις του ελληνικού χρέους πριν το Ταμείο αποφασίσει αν θα παραμείνει στο πρόγραμμα" και δεύτερον, ότι "για το εύρος τους" θα μπορούσε να ληφθεί απόφαση το 2018. Οι υπάλληλοι του Σόιμπλε πιστεύουν από τότε ότι έχουν εκείνα τα στοιχεία τα οποία απαιτούνται για έναν συμβιβασμό, ο οποίος να βρίσκει σύμφωνες και τις δύο πλευρές. Η ανταλλαγή θα έχει την εξής μορφή: Η μεν Γερμανία θα αφεθεί στην ησυχία της μέχρι τις γερμανικές εθνικές εκλογές, το δε ΔΝΤ θα πάρει ως αντάλλαγμα τις ακριβείς λεπτομέρειες της ελάφρυνσης.

Η Γερμανία επιθυμεί να παραμείνει το ΔΝΤ (στο ελληνικό πρόγραμμα) έως τις εκλογές του φθινοπώρου. Αυτό έχει τα πλεονεκτήματα του: Η γερμανική κυβέρνηση δεν θα πρέπει μέχρι τότε να παραδεχτεί ότι δεν θα πάρει ποτέ πίσω ένα μέρος των δανεικών ύψους μερικών δισ. ευρώ και το ΔΝΤ θα συντάξε μια προσωρινή ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους, η οποία θα περιλαμβάνει και ελάφρυνση, αλλά δεν θα αναφέρει συγκεκριμένους αριθμούς. Αυτοί θα καθοριστούν το 2018 μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος σε μια νέα ανάλυση του προβλήματος του ελληνικού χρέους.

Οι Γερμανοί θα ήταν διατεθειμένοι, σύμφωνα με έρευνά μας, να υποχωρήσουν στην εξής απαίτηση του ΔΝΤ -: να απαριθμήσει η γερμανική κυβέρνηση σε ένα λεπτομερές έγραφο τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους. Αυτό σημαίνει ότι θα αναλάμβανε την υποχρέωση απέναντι στην Αθήνα και το ΔΝΤ για τον καθορισμό χαμηλών επιτοκίων, για μεγάλης διάρκειας παράταση (λήξης των δανείων) συν αναβολές (στην καταβολή τόκων) και μάλιστα γραπτώς, δηλαδή θα δεσμευτεί.

Ενα μεγάλο ερώτημα είναι εάν ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Αλέξης Τσίπρας θα πάρει μέρος στο παιχνίδι αυτό, δεδομένου ότι χρειάζεται μια πολιτική επιτυχία, για να συμφωνήσει και σε άλλα μέτρα λιτότητας. Χρειάζεται κάτι το οποίο να μπορεί να δώσει στους πολίτες, εάν θέλει να ξαναζητήσει κάτι και αυτός. Και θα τον βοηθούσε πάρα πολύ ένας συγκεκριμένος αριθμός από τον Σόιμπλε, τον οποίο όμως -για λόγους προεκλογικής τακτικής- παραλείπει να δώσει».

Οι Δανειστές επιμένουν στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές όλο το χρόνο

«Η διεύρυνση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές είναι υπό διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και θα κλείσει όταν κλείσει κι όλη αξιολόγηση» σχολίασαν πηγές του υπουργείου Οικονομίας μετά τη σημερινή συνάντηση με τους θεσμούς για θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου...


Παρά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικράτειας που με απόφασή του έκρινε αντισυνταγματικό το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων πέραν των θεσμοθετημένων οκτώ Κυριακών το χρόνο, οι θεσμοί έθεσαν εκ νέου στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τις τελευταίες ρυθμίσεις που προώθησε η κυβέρνηση και επιδιώκουν τη διεύρυνση των δυνατοτήτων λειτουργίας των καταστημάτων.

Όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές ζητούν την κατάργηση των περιορισμών στην λειτουργία των καταστημάτων επιπλέον Κυριακές το χρόνο, είτε υπάρχουν περιορισμοί στον τόπο όπου δραστηριοποιούνται τα καταστήματα, είτε υπάρχουν περιορισμοί που αφορούν στο μέγεθος (επιφάνεια) του καταστήματος τους. Επίσης επιδιώκουν την μείωση του ρόλου των αντιπεριφερειαρχών στον καθορισμό του πότε ανοίγουν τα καταστήματα και την κατάργηση των υποχρεωτικών κανόνων καθολικής ισχύος για όλη τη χώρα.

Με το σημερινό καθεστώς, δικαίωμα για περισσότερες Κυριακές δίνεται μόνο με αιτιολογημένη απόφαση του κατά τόπου αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη, λαμβανομένων υπόψη τοπικών ιδιαιτεροτήτων (τουριστικές περιοχές) μόνο για:
  • τα εμπορικά καταστήματα που έχουν συνολική επιφάνεια εμβαδού, όπως αυτό αναγράφεται στον λογαριασμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, μέχρι 250 τετραγωνικά μέτρα,
  • εφόσον δεν ανήκουν υπό οποιαδήποτε νομική σχέση σε αλυσίδα καταστημάτων, εξαιρουμένων των περιπτώσεων συμβάσεων δικαιόχρησης, και
  • εφόσον δεν λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shops-in-a-shop), καθώς και να μην βρίσκονται σε εκπτωτικά καταστήματα, εμπορικά κέντρα ή εκπτωτικά χωριά.
Σύμφωνα το tvxs.gr, το ΔΝΤ εμμένει στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές όλο το χρόνο αν και φαίνεται η συζήτηση να εστιάζεται στη δυνατότητα των μεγάλων αλυσίδων λιανεμπορίου να λειτουργούν τα καταστήματά τους τουλάχιστον, στις τουριστικές περιοχές το ένα εξάμηνο του έτους, όλες τις Κυριακές συν τις 8 που προβλέπει η νομοθεσία άρα να λειτουργούν συνολικά 32 Κυριακές.

Επειδή δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη από τη νομοθεσία μας ποιες είναι οι τουριστικές περιοχές το ΔΝΤ φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει υιοθετήσει τη θέση του ΣΕΤΕ να θεωρείται, με νόμο, μια περιοχή τουριστική εφόσον έχει πάνω από 2.000 κλίνες. Ωστόσο το θέμα έχει προκαλέσει ήδη τις αντιδράσεις των ΜμΕ.