Η κυβέρνηση για την ακρίβεια / Μέτρα - «καπαμάς» που προσβάλλουν τη νοημοσύνη του λαού και φορτώνουν κέρδη τους ομίλους


     Την ώρα λοιπόν που τα λαϊκά νοικοκυριά στενάζουν από την κούρσα της ακρίβειας εδώ και σχεδόν 2,5 χρόνια και που οι επιχειρηματικοί όμιλοι των σούπερ μάρκετ εκτινάσσουν τα κέρδη τους, ο Κυρ. Μητσοτάκης έτριξε τάχα τα δόντια στα μονοπώλια με πομφόλυγες του τύπου «η Ελλάδα δεν είναι "μπανανία"»....

 

Μέτρα που κυριολεκτικά προσβάλλουν τη νοημοσύνη του λαού και αποτελούν βούτυρο στο ψωμί των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών, αποτελούν τα μέτρα - «καπαμά» για την ακρίβεια, με τα οποία επιχειρεί η κυβέρνηση να εμφανιστεί ότι την καταπολεμά.

Κι αυτό γιατί - το λένε και μόνοι τους άλλωστε - και αυτά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν έχουν στόχο να... συγκρατήσουν την αύξηση των τιμών. Αύξηση που αναμένεται και το 2024 να πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας και να απλωθεί σε περισσότερες από 100 κατηγορίες προϊόντων με ανατιμήσεις έως και 10%, σε σχέση με το 2023. Δηλαδή, τα λαϊκά νοικοκυριά θα συνεχίσουν να πληρώνουν χρυσάφι για τα ελάχιστα απαραίτητα, ενώ θα εξακολουθήσουν να κόβουν από παντού για να μπορέσουν να βγάλουν τον μήνα, με τις τιμές να αυξάνονται παραπέρα αλλά με μειωμένη ταχύτητα, ενώ οι καθηλωμένοι μισθοί και η φοροαφαίμαξη δεν αφήνουν πλέον κανένα περιθώριο και στραγγαλίζουν το λαϊκό εισόδημα.

Την ώρα λοιπόν που τα λαϊκά νοικοκυριά στενάζουν από την κούρσα της ακρίβειας εδώ και σχεδόν 2,5 χρόνια και που οι επιχειρηματικοί όμιλοι των σούπερ μάρκετ εκτινάσσουν τα κέρδη τους, ο Κυρ. Μητσοτάκης έτριξε τάχα τα δόντια στα μονοπώλια με πομφόλυγες του τύπου «η Ελλάδα δεν είναι "μπανανία"» και «ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός», ισχυρίστηκε πως «τα νέα μέτρα έχουν στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις», που «έχουν συσσωρευτεί στην ελληνική αγορά», οι οποίες είναι «εντονότερες λόγω της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης», ενώ μίλησε για «προστασία του καταναλωτή» και για «εύρυθμη λειτουργία της αγοράς». Αυτά όταν είναι η ίδια η λειτουργία της καπιταλιστικής αγοράς σε όλες της τις πλευρές εκείνη που εκτοξεύει τις τιμές και αποδεκατίζει το λαϊκό εισόδημα.

Τα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, είναι τα εξής:

-- «Περιορισμός των συνολικών εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι». Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Με αυτόν τον τρόπο, όπως εξήγησε ο αρμόδιος υπουργός, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να μειώσουν τις αρχικές, υψηλές, τιμές που διατηρούν σε σειρά προϊόντων και μετά μέσω προωθητικών ενεργειών εμφανίζεται να τις μειώνουν.

Τώρα, από πού προκύπτει ότι θα υπάρχει όφελος στον καταναλωτή από αυτό, μόνο η κυβέρνηση το ξέρει. Πάντως, έτσι κι αλλιώς οι προμηθευτές θα μπορούν να μην κάνουν καν εκπτώσεις στις εταιρείες, θα πουλούν σε σταθερές τιμές αφού αυτοί καθορίζουν την αγορά και στη συνέχεια δεν θα υπάρχει καμία προσφορά από το σούπερ μάρκετ προς τον καταναλωτή... Σε κάθε περίπτωση, το σούπερ μάρκετ ακόμα κι αν χάσει ένα μικρό μέρος του κέρδους θα το βγάλει από κάποιο άλλο προϊόν. Ενώ αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο το περιθώριο κέρδους για προμηθευτές και σουπερμαρκετάδες. Αλλωστε, το μόνο όφελος που η ίδια η κυβέρνηση λέει ότι θα υπάρξει είναι «η βέλτιστη αποτύπωση της κατάστασης της αγοράς».

-- Το δεύτερο μέτρο έχει τίτλο: «"Καθαρές τιμές" από το χωράφι στο ράφι». «Εδώ γελάνε», που λέει ο λαός... Οπως είπε ο υπουργός, πλέον όλοι οι εμπλεκόμενοι, απ' τον παραγωγό έως τον λιανέμπορο, πρέπει να εμφανίζουν στα τιμολόγιά τους «καθαρές τιμές». Θα επιτρέπεται πλέον πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα. Το συγκεκριμένο μέτρο αφορά τα νωπά φρούτα, λαχανικά και το κρέας, κόκκινο και λευκό.

Δηλαδή, ουσιαστικά η κυβέρνηση εντείνει τους εκβιασμούς των μεγαλοπρομηθευτών προς τους μικρούς παραγωγούς, αφού θα επιδιώκουν να αγοράσουν πολύ φτηνότερα και άρα το ποσοστό κέρδους τους θα παραμείνει σταθερό. Επιπλέον, τα «μαγειρέματα» στις τιμές μετά τον παραγωγό και μέχρι να φτάσουν στο ράφι του σούπερ μάρκετ, θα γίνονται με βάση το τι θα μεσολαβεί συνολικά στην αγορά (αύξηση τιμής καυσίμων, αύξηση λειτουργικών εξόδων κ.λπ.), κάτι που δεν έχει κανένα αντίκρισμα προς όφελος του καταναλωτή.

Μέτρα προσωρινής κοροϊδίας

Τα μέτρα προσωρινού χαρακτήρα που θα θεσμοθετηθούν αρχικά για το 2024 είναι:

-- Απαγόρευση στους προμηθευτές, που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να κάνουν προωθητικές ενέργειες για 3 μήνες, για προϊόντα στα οποία αυξάνουν τιμές. Δηλαδή, οι τιμές θα παραμένουν αυξημένες και δεν θα υπάρχει καμία προσφορά προς τους καταναλωτές.

Το γελοίο του πράγματος είναι ότι ο υπουργός είπε: «Αυτό το μέτρο θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για μία εταιρεία να προβεί σε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών, διότι το τρίμηνο που θα ακολουθεί θα έχει πλέον βαρύ μειονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Αρα θα χάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς που ίσως δεν μπορέσει να ανακτήσει ποτέ». Με το συγκεκριμένο ανέκδοτο, πάντως, πρέπει να έριξαν πολύ γέλιο οι επιχειρηματικοί όμιλοι που έτσι κι αλλιώς μονοπωλούν όλα τα βασικά είδη, ενώ επιπλέον η ρύθμιση της κυβέρνησης ακόμα κι αν κάπου και κάποτε εφαρμοστεί δεν αποκλείει προωθητικές ενέργειες ούτε σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και άλλα προϊόντα που θέλουν να ξεστοκάρουν.

-- Επιβολή πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για τα βρεφικά γάλατα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους στο 7%. Με άλλα λόγια, κάθε εταιρεία δεν θα μπορεί να εμφανίζει περιθώριο εμπορικού κέρδους μεγαλύτερο του 7%.

Κοροϊδεύουν απροκάλυπτα, αφού ήδη οι τιμές στα βρεφικά γάλατα έχουν τριπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες και πουλιούνται έως και 200% παραπάνω από άλλες χώρες της ΕΕ.

Η κυβέρνηση παρουσίασε τα παραπάνω μέτρα περίπου ως πανάκεια και επεκτείνοντας την κοροϊδία απέναντι στα νέα ζευγάρια, τους θύμισε ότι θέσπισε από το 2019 εφάπαξ βοήθημα, ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί το οποίο γεννιέται στην Ελλάδα. «Αυτό βοηθάει πολύ μία νέα οικογένεια με τα πρώτα έξοδα τα οποία συνοδεύουν τη γέννηση ενός παιδιού, αλλά προφανώς υποστηρίζουν και την οικογένεια τους πρώτους μήνες με τις αυξημένες δαπάνες, είτε αφορούν σε βρεφικό γάλα είτε αφορούν σε πάνες είτε αφορούν σε μωρομάντιλα», ισχυρίστηκε, προκαλώντας την κοινή νοημοσύνη μπροστά στα αλλεπάλληλα κύματα ακρίβειας.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου