ΠτΔ: «Η εθνική μας πορεία επιβάλλει την αρραγή ενότητα όλων…»

Μιλώντας σε εκδήλωση για την 196η επέτειο της Άλωσης της Τριπολιτσάς, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, μεταξύ άλλων  υπογράμμισε ότι «Η εθνική μας πορεία προς το μέλλον επιβάλλει την αρραγή ενότητα όλων των δημοκρατικών πολιτικών δυνάμεων μπροστά στους μεγάλους εθνικούς στόχους»


«Η εθνική μας πορεία προς το μέλλον επιβάλλει την αρραγή ενότητα όλων των δημοκρατικών πολιτικών δυνάμεων μπροστά στους μεγάλους εθνικούς στόχους. Ένας απ΄ αυτούς -και ίσως ο πιο σημαντικός σήμερα- είναι η ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας, μέσα σε μιαν Ευρώπη στην οποία μπορούμε και πρέπει να πρωταγωνιστήσουμε, φυσικά στο μέτρο που μας αναλογεί, για την ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος».

Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις που έκανε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος στην Τρίπολη, μετά την κατάθεση στεφάνων στο μνημείο Αρχιερέων και Προκρίτων, καθώς και στον ανδριάντα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, για την 196η επέτειο της Άλωσης της Τριπoλιτσάς.
Επίσης, αναφερόμενος στην Τουρκία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «με τη φίλη και γείτονα Τουρκία το παρελθόν δεν πρέπει να μας διχάζει, αλλά να μας διδάσκει την αξία της ειρήνης και της ειρηνικής συνύπαρξης».

«Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο», συνέχισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας», «η Ελλάδα ευνοεί την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, υπό τον απαράβατο όμως όρο ότι και η Τουρκία σέβεται, στο ακέραιο, το σύνολο του Διεθνούς και του Ευρωπαϊκού Δικαίου», προσθέτοντας σε αυτό το σημείο: «Άρα σέβεται τα σύνορα, την εδαφική ακεραιότητα και την εθνική κυριαρχία της Ελλάδας, συνακόλουθα δε τα σύνορα, την εδαφική ακεραιότητα και την κυριαρχία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Σχετικά με τη σημερινή 196η επέτειο της Άλωσης της Τριπoλιτσάς, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «επιβάλλει σε καθέναν μας, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, ν' αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και στην ευόδωση των Εθνικών μας Αγώνων».
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στις κάλπες 61,5 εκατ. Γερμανοί ψηφοφόροι

Στις κάλπες προσέρχονται σήμερα Κυριακή 61,8 εκατ. Γερμανοί πολίτες για τις βουλευτικές εκλογές, με την Άγκελα Μέρκελ να διαφαίνεται ότι θα επικρατήσει άνετα του Μάρτιν Σουλτς, αλλά και την απειλή της εθνικιστικής ακροδεξιάς να ρίχνει βαριά την σκιά της στην ψηφοφορία. Τα εκλογικά κέντρα θα κλείσουν στις 19:0 (ώρα Ελλάδας), οπότε αναμένονται τα πρώτα exit poll...


Στις κάλπες προσέρχονται οι Γερμανοί ψηφοφόροι - Άνετη νίκη Μέρκελ και δεύτερη θέση για τον Σουλτς προβλέπουν οι δημοσκοπήσεις.

Στη Γερμανία είναι στραμμένο το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον, 61,5 εκατ. Γερμανοί  ψηφοφόροι προσέρχονται στις κάλπες για να εκλέξουν τα νέα μέλη της Μπούντεσταγκ, της γερμανικής Βουλής.

Η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ ετοιμάζεται για την τέταρτη θητεία της με το σκηνικό να είναι ρευστό σε ό,τι αφορά τις μετεκλογικές συνεργασίες για τον σχηματισμό κυβέρνησης.

Το κόμμα Χριστιανοδημοκρατών υπό την Άγκελα Μέρκελ αναμένεται να συγκεντρώσει ποσοστό μεταξύ 34 και 36% και να αποτελέσει και στην νέα Βουλή τον κεντρικό κυβερνητικό πόλο μαζί με τους Χριστιανοκοινωνιστές της Βαυαρίας.

Οι Σοσιαλδημοκράτες υπό τον Μάρτιν Σουλτς εκτιμάται πως θα συγκεντρώσουν ποσοστό 21%. Το σενάριο της συμμετοχής τους για ακόμη μια φορά σε έναν μεγάλο συνασπισμό βρίσκεται στο τραπέζι με τα πιθανά σενάρια χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν είναι το επικρατέστερο.

Πιθανός εταίρος της Άνγκελα Μέρκελ είναι το κόμμα των Φιλελευθέρων (FDP) υπό τον Κρίστιαν Λίντνερ που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις αναμένεται να λάβει ποσοστό μεταξύ 9 και 11%. Το κόμμα της Αριστεράς (Die Linke) δημοσκοπικά κινείται μεταξύ 8,5 και 11% και αναμένεται να δώσει μάχη για να παραμείνει τρίτη πολιτική δύναμη.

Το ακροδεξιό κόμμα «Εναλλακτική για τη Γερμανία» αναμένεται όχι μόνο να εξασφαλίσει την είσοδο του στη Βουλή αλλά και να καταγράψει ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό που εκτιμάται στο 11%, στοιχείο που αυξάνει τον προβληματισμό για την άνοδο της ακροδεξιάς και του ευρωσκεπτικισμού στη Γερμανία.

Οι Πράσινοι (Bündnis 90/Die Grünen) εξασφαλίζουν, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, την είσοδό τους στη Βουλή με 8%.

Για την είσοδο στη γερμανική Βουλή απαιτείται ποσοστό 5%. Οι δημοσκοπήσεις προβλέπουν την είσοδο έξι κομμάτων. Μέχρι την τελευταία στιγμή όλοι οι υποψήφιοι και όλα τα κόμματα έδιναν μάχη για τους αναποφάσιστους πολίτες που εμφανίζονται να μην έχουν αποφασίσει τι θα ψηφίσουν.

Οι κάλπες θα κλείσουν στις 6μμ τοπική ώρα. Η γερμανική τηλεόραση θα μεταδώσει εκτίμηση αποτελέσματος βάσει exit polls. Τα πρώτα αποτελέσματα θα αρχίσουν να ανακοινώνονται κατά τη διάρκεια της εκλογκής βραδιάς ωστόσο η ανακοίνωση του τελικού αποτελέσματος ενδέχεται να γίνει την Τρίτη.

Νέες περικοπές σε προνοιακά και κοινωνικά επιδόματα στο "βωμό" της τρίτης αξιολογησης

ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ: 

Περικοπές σε προνοιακά επιδόματα, αναπηρικές συντάξεις, οικογενειακές και κοινωνικές παροχές, φέρνει η τρίτη αξιολόγηση σύμφωνα με την επίτροπο αρμόδια για την απασχόληση, τις κοινωνικές υποθέσεις, τις δεξιότητες και την κινητικότητα του εργατικού δυναμικού, Μαριάν Τίσεν...


Η Επίτροπος Μαριάν Τίσεν
Απάντηση-προάγγελο των νέων περικοπών που έρχονται τώρα, με την τρίτη αξιολόγηση, σε προνοιακά επιδόματα, αναπηρικές συντάξεις, οικογενειακές και κοινωνικές παροχές, έδωσε η Επίτροπος κ. Μαριάν Τίσεν στον ευρωβουλευτή της ΛΑ.Ε., Νίκο Χουντή.

Στην απάντηση της Κομισιόν φαίνεται με σαφήνεια, ότι έχει επικρατήσει πλήρως η μνημονιακή λογική, δηλαδή η ενσωμάτωση όλων των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων στο λεγόμενο εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα, γεγονός που θα προκαλέσει ανατροπές με την κατάργηση οικογενειακών επιδομάτων, αναπηρίας, φοιτητικών βοηθημάτων, παροχών στέγασης κλπ., αλλά και τη μείωση του αριθμού των δικαιούχων.

Στην ερώτησή του, ο Ν. Χουντής αναφερόταν στην πρόσφατη κατάργηση τεσσάρων προνοιακών επιδομάτων που αφορούσαν τη στήριξη φτωχών και απροστάτευτων παιδιών αλλά και στήριξη νεοεισερχόμενων νέων στην αγορά εργασίας και ζητούσε την ανάκληση αυτών των αποφάσεων.

Στην απάντησή της, η κ. Μαριάν Τίσεν, αρμόδια Επίτροπος για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης, αφού ξεκαθάρισε ότι, «οι συγκεκριμένες παροχές που καταργήθηκαν, επιλέχθηκαν από τις Ελληνικές αρχές, διότι ήταν μικρής κλίμακας και δαπανηρές στη διαχείρισή τους, η παρακολούθησή τους ήταν ανεπαρκής και υπήρχε επικάλυψη σε μεγάλο βαθμό με τις βασικές οικογενειακές παροχές, καθώς και με το σύστημα του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης που θεσπίστηκε πρόσφατα», τόνισε ότι, «η κατάργηση αυτών των ειδικών παροχών αποτελεί μέρος αυτής της διαδικασίας μεταρρυθμίσεων ... που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, την επικέντρωση στους φτωχότερους, ιδίως με την εισαγωγή του νέου συστήματος, του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης»

Τέλος, η κ. Τίσεν, προσπαθώντας να αιτιολογήσει γιατί καταργήθηκε η ενίσχυση για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας νέους έως 29 ετών σε περίπτωση απόλυσής τους, το αιτιολόγησε λέγοντας ότι, «εφαρμόζονται στην Ελλάδα αρκετά προγράμματα που υποστηρίζουν την ένταξη στην αγορά εργασίας των νέων ηλικίας έως 29 ετών, με την υποστήριξη της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των Νέων και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης και της απάντησης της Κομισιόν στον Νίκο Χουντή:


Ερώτηση Νίκου Χουντή με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

Θέμα: «Κατάργηση ακόμη και επιδομάτων απόλυτης ένδειας στην Ελλάδα»

Το πρόσφατα ψηφισμένο πολυνομοσχέδιο, που ορισμένοι θεωρούμε 4ο μνημόνιο, έφερε και περικοπές επιδομάτων, μερικά εκ των οποίων θεσπίστηκαν ήδη από τις δεκαετίες 1960-1970, υπέρ των κατά τεκμήριο ασθενέστερων στρωμάτων, φτωχά ορφανά παιδιά, άπορους νέους και άτομα σε «απόλυτη ένδεια».

Βάσει της Έκθεσης 112/24/2017 του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (σελ. 748 παρ.21), από τις περικοπές εκτιμάται ότι «θα υπάρξει εξοικονόμηση ποσού 8,8 εκατ. ευρώ για το έτος 2017 και ποσού 11,8 εκατ. ευρώ για το έτος 2018», δηλαδή ένα συγκριτικά αμελητέο ποσό, με θύματα τους πλέον φτωχούς.

Τα άμεσα καταργούμενα επιδόματα είναι:
  1. Επίδομα ενίσχυσης οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και παιδιά σχολικής ηλικίας (άρθρο 27 παρ. 3 ν. 3016/ 2002). 
  2. Επίδομα νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας νέων έως 29 ετών σε περίπτωση απόλυσης (άρθρο 2 ν. 1545/1985). 
  3. Προνοιακό επίδομα απροστάτευτων τέκνων (άρθρο 2 παρ. 3 ν.4051/1960).
    Επίδομα ενίσχυσης φυσικών προσώπων σε κατάσταση απόλυτης ένδειας (άρθρο 1 παρ. 1 περ. α ν.δ. 57/1973). 
Ερωτάται η Επιτροπή: 
  1. Γιατί οι θεσμοί, σε περίοδο κρίσης, επέλεξαν την κατάργηση αυτών ειδικά των επιδομάτων;
  2. Προτίθεται να εισηγηθεί την επαναφορά τους, αφού κάποια που ισχύουν ήδη από τις δεκαετίες ’60-’70 καταργούνται τώρα, όταν τα ασθενέστερα στρώματα έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη; 

Απάντηση της Μαριάν Τίσεν εξ ονόματος της Επιτροπής 


Η Επιτροπή υποστηρίζει τις προσπάθειες της Ελλάδας να μεταρρυθμίσει το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας, προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητά του. Η κατάργηση των ειδικών παροχών στις οποίες αναφέρεται κ. βουλευτής αποτελεί μέρος αυτής της διαδικασίας μεταρρυθμίσεων, που έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, τη μείωση του κατακερματισμού και της πολυπλοκότητας του συστήματος και τον εξορθολογισμό του, με τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και την επικέντρωση στους φτωχότερους πολίτες (ιδίως με την εισαγωγή του νέου συστήματος κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης).

Αυτές οι συγκεκριμένες παροχές που καταργήθηκαν επιλέχθηκαν από τις ελληνικές αρχές μετά από προσεκτική ανάλυση, διότι ήταν μικρής κλίμακας και δαπανηρές στη διαχείρισή τους, η παρακολούθησή τους ήταν ανεπαρκής και υπήρχε επικάλυψη, σε μεγάλο βαθμό, με τις βασικές οικογενειακές παροχές (για τις οποίες βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη μια διαδικασία μεταρρύθμισης), καθώς και με το σύστημα του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης που θεσπίστηκε πρόσφατα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η κατάργηση των εν λόγω παροχών δεν συνεπάγεται μείωση του επιπέδου προστασίας από τη φτώχεια: πράγματι, τα ίδια τα νοικοκυριά και τα άτομα δικαιούνται οικογενειακές παροχές και/ή το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης (ΚΕΑ). Όπως επισήμανε η Επιτροπή στην απάντησή της στη γραπτή ερώτηση 2433/2017: «[όσον αφορά το ΚΕΑ] Πρόκειται για παροχή που χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια και συμπληρώνει το εισόδημα των νοικοκυριών ώστε να επιτευχθεί ένα καθορισμένο ελάχιστο εγγυημένο επίπεδο το οποίο εξαρτάται από τη σύνθεση του νοικοκυριού. [...] Το ΚΕΑ είναι μια παροχή που χορηγείται ως έσχατο μέσο και καταβάλλεται αφού ληφθούν υπόψη όλα τα άλλα επιδόματα.»

Σχετικά με την αναφορά του κ. βουλευτή, ειδικά στους νέους που εισέρχονται στην αγορά εργασίας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι εφαρμόζονται στην Ελλάδα αρκετά προγράμματα που υποστηρίζουν την ένταξη στην αγορά εργασίας των νέων ηλικίας έως 29 ετών, με την υποστήριξη της Πρωτοβουλίας για την Απασχόληση των Νέων και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής η μόλυνση του Σαρωνικού

ΜΟΛΥΝΣΗ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ:

Σήμερα, στις 10.30 ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής ενημερώνει την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής για την θαλάσσια ρύπανση στον Σαρωνικό, παρουσία των Δημάρχων των περιοχών που έχουν πληγεί....


Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι προσπάθειες των ειδικών συνεργείων και των εθελοντών για τον καθαρισμό του Σαρωνικού και των παραλιών σε Αττική και Σαλαμίνα.

Στις 10.30 ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής ενημερώνει την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής για την θαλάσσια ρύπανση στον Σαρωνικό, παρουσία των Δημάρχων των περιοχών που έχουν πληγεί.

Τις επιχειρήσεις απορρύπανσης σε παραλίες της Αθήνας επιθεώρησε, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος έκανε λόγο για σταθερά βελτιούμενη κατάσταση.

Από σήμερα θα βρίσκεται δίπλα στο σημείο του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, ένα νέο δεξαμενόπλοιο για να συνεχιστεί η απάντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του ναυαγίου.

Υπ. Εργασίας: Το 2016 η αδήλωτη εργασία μειώθηκε περαιτέρω στο 13,39%

ΑΔΗΛΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ:

Το υπουργείο Εργασίας τονίζει ότι η βούληση της κυβέρνησης να καταπολεμήσει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας αποδεικνύεται, επίσης, «από την πρόσφατη ψήφιση σειράς μέτρων για την αντιμετώπιση της αδήλωτης, υποδηλωμένης και απλήρωτης εργασίας, από τα υψηλά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί... 


«Με βάση τα επίσημα ετήσια στοιχεία του συστήματος "ΑΡΤΕΜΙΣ", η αδήλωτη εργασία στους κλάδους υψηλής παραβατικότητας εκτινάχθηκε το 2013 επί ΝΔ στο 31,61%, ως αποτέλεσμα της διάλυσης των εργασιακών σχέσεων και της υποβάθμισης των ελεγκτικών μηχανισμών. Το 2014 ήταν στο 19,17% και το 2015 μειώθηκε στο 16,48%. Για το 2016, τα αντίστοιχα στοιχεία δείχνουν ότι η αδήλωτη εργασία μειώθηκε περαιτέρω στο 13,39%. Παράλληλα, για πρώτη φορά, τέθηκε στο στόχαστρο των ελεγκτικών μηχανισμών και η υποδηλωμένη εργασία».

Αυτό αναφέρει, μεταξύ άλλων, το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, επισημαίνοντας ότι «ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ επαναλαμβάνει μονότονα την ίδια επιλεκτική ανάγνωση και προβολή μηνιαίων στοιχείων, τα οποία θεωρεί ότι μπορούν να στηρίξουν το ψέμα που προσπαθεί να χτίσει. Η προσπάθεια του είναι μάταιη, ιδιαίτερα όταν όλοι γνωρίζουν ότι, επί των ημερών της ΝΔ, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας υποβαθμίστηκε και καταργήθηκαν 209 οργανικές θέσεις και μία σειρά από τμήματα, μεταξύ των οποίων το τμήμα νομικής στήριξης και το τμήμα πληροφοριακών συστημάτων. Αντίθετα, σήμερα το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας ενισχύεται με προσωπικό, με νέα μέσα και εργαλεία ελέγχου και με οικονομικούς πόρους, ύψους 7,6 εκατομμυρίων ευρώ».

Το υπουργείο Εργασία
ς τονίζει ότι η βούληση της κυβέρνησης να καταπολεμήσει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας αποδεικνύεται, επίσης, «από την πρόσφατη ψήφιση σειράς μέτρων για την αντιμετώπιση της αδήλωτης, υποδηλωμένης και απλήρωτης εργασίας, από τα υψηλά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, για πρώτη φορά, σε μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες, επί των ημερών της ΝΔ, απολάμβαναν ασυλία, και τέλος, από τον αποκλεισμό από το δημόσιο χρήμα των επιχειρήσεων που παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία».
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προθεσμία 14 ημερών για όσους έχουν αδήλωτα εισοδήματα

 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:

Το δικαίωμα να υποβάλουν ξανά, για δεύτερη φορά, τροποποιητικές δηλώσεις για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων παρέχουν στους φορολογούμενους οι ρυθμίσεις των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016, σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) σε εγκύκλιο με νέες οδηγίες για την εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων, σύμφωνα με τα dikaiologitika.gr..

 

Προθεσμία 14 ημερών έχουν όσοι επιθυμούν να τακτοποιήσουν τις υποθέσεις τους με την εφορία και να αποκαλύψουν οικειοθελώς αδήλωτα εισοδήματα, μικρά ή μεγάλα. Οσοι το πράξουν μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου θα τύχουν σημαντικών εκπτώσεων, ενώ από την ανωτέρω ημερομηνία και μετά τα πρόστιμα φτάνουν μέχρι και το 120%.
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, προϋπόθεση για την παροχή της δυνατότητας αυτής είναι, με την νέα δήλωση, να μην μειώνονται η δηλωθείσα φορολογητέα ύλη αλλά ούτε και το συνολικό ποσό των οφειλόμενων φόρων.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στην υπ' αριθμόν ΠΟΛ. 1115/2017 εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Γ. Πιτσιλή που κοινοποιήθηκε πρόσφατα σε όλες τις Δ.Ο.Υ. και τις λοιπές φοροελεγκτικές υπηρεσίες, οι φορολογούμενοι που έχουν ήδη υποβάλει δηλώσεις οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων ή άλλης φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της ρύθμισης των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016, μπορούν να υποβάλουν νέες, τροποποιητικές (συμπληρωματικές) δηλώσεις, είτε για να αποκαλύψουν κι άλλη φορολογητέα ύλη είτε απλώς για να διορθώσουν λάθη, αλλά σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να μειώσουν τη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη και να περιορίσουν σε χαμηλότερο επίπεδο τα ποσά που βεβαιώθηκαν με βάση τις προηγούμενες δηλώσεις. Οι νέες δηλώσεις που θα υποβάλουν μπορούν να είναι δηλαδή χρεωστικές ή μηδενικές. Όπως επιπροσθέτως διευκρινίζεται, στη ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών δεν μπορούν να υπαχθούν αρχικές ή τροποποιητικές πιστωτικές δηλώσεις, έστω κι αν με την τροποποιητική δήλωση πρόκειται να μειωθεί το πιστωτικό υπόλοιπο της αρχικώς υποβληθείσας δήλωσης και ανεξάρτητα αν είχε πραγματοποιηθεί ή όχι η επιστροφή του φόρου. Εντούτοις, μπορούν να υπαχθούν δηλώσεις με τις οποίες το πιστωτικό υπόλοιπο μηδενίζεται ή μετατρέπεται σε χρεωστικό.

Σημειώνεται ότι η προθεσμία για την υπαγωγή στη ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2017 ενώ έχει ήδη φέρει στα ταμεία του Δημοσίου «ζεστό» χρήμα πάνω από 250 εκατ. ευρώ. Η ρύθμιση έχει πάρει τη μορφή συνολικής περαίωσης καθώς οι φορολογούμενοι σπεύδουν να κλείσουν τις εκκρεμότητες και τους ανοιχτούς λογαριασμούς που έχουν με τις φορολογικές αρχές. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν αποκαλυφθεί μεγάλες υποθέσεις «μαύρου» χρήματος αφού οι περισσότερες δηλώσεις αφορούν εισοδήματα – κεφάλαια που κινούνται μεταξύ 100.000 – 300.000 ευρώ.

Νέες οδηγίες


Αναλυτικά, με την εγκύκλιό του, ο κ. Πιτσιλής παρέχει τις ακόλουθες νέες οδηγίες για την εφαρμογή της ρύθμισης της οικειοθελούς αποκάλυψης φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών:

1) Νέα τροποποιητική δήλωση: Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει ήδη υποβάλει δήλωση του ν. 4446/2016 για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης, δύναται να υποβάλει νέα τροποποιητική (συμπληρωματική) δήλωση, χρεωστική ή μηδενική, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, επικαλούμενος τις ευεργετικές διατάξεις του νόμου αυτού. Ωστόσο ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί δεν επιστρέφονται καθώς δεν δύναται να υποβληθεί εκ των υστέρων τροποποιητική (ανακλητική) δήλωση φορολογίας με σκοπό την επιστροφή καταβληθέντος φόρου. Αντίθετα, μπορεί να υποβληθεί τροποποιητική δήλωση με σκοπό να διορθωθούν λάθη που έχουν προκύψει κατά την υποβολή προγενέστερης δήλωσης με βάση τις διατάξεις του νόμου αυτού, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα προκύπτει επιστροφή καταβληθέντος φόρου.

2) Δεν υποβάλλονται πιστωτικές δηλώσεις: Στη ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών υπάγονται οι αρχικές ή τροποποιητικές χρεωστικές ή μηδενικές δηλώσεις. Επομένως, δεν δύνανται να υπαχθούν στη ρύθμιση αρχικές ή τροποποιητικές πιστωτικές δηλώσεις, έστω και αν με την τροποποιητική δήλωση πρόκειται να μειωθεί το πιστωτικό υπόλοιπο που είχε προκύψει με την αρχικώς υποβληθείσα δήλωση και ανεξάρτητα αν είχε πραγματοποιηθεί η επιστροφή του φόρου ή όχι. Εντούτοις, εμπίπτουν στις διατάξεις αυτές δηλώσεις με τις οποίες το πιστωτικό υπόλοιπο μηδενίζεται ή μετατρέπεται σε χρεωστικό.

3) Δηλώσεις φορολογία εισοδήματος: Δεν υπάγονται στη ρύθμιση αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος με τις οποίες δηλώνεται ζημία της χρήσης στην οποία αφορά η δήλωση, ανεξάρτητα αν από τη δήλωση προκύπτει παράλληλα και υποχρέωση καταβολής τέλους ή εισφοράς (π.χ. τέλος επιτηδεύματος, τέλος χαρτοσήμου), εκτός αν με αυτές μειώνεται η ζημία που είχε δηλωθεί με την αρχική δήλωση. Επίσης στις ρυθμίσεις δεν δύνανται να υπαχθούν οι σύζυγοι ή συγγενείς των προσώπων της παραγράφου αυτής (πρωθυπουργοί, υπουργοί, κ.λπ.), εξ αίματος ή και εξ αγχιστείας μέχρι και β' βαθμού, σε ευθεία γραμμή και εκ πλαγίου.

4) Ποσά από δωρεές -γονικές παροχές. Οι φορολογούμενοι μπορούν να υποβάλουν εκπρόθεσμη αρχική ή τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και να δηλώσουν ποσά που προέρχονται από δωρεά ή γονική παροχή. Ωστόσο τα ποσά αυτά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη ή τον περιορισμό της διαφοράς μεταξύ πραγματικού και τεκμαρτού εισοδήματος Τα ποσά αυτά δύνανται να χρησιμοποιηθούν κατά περίπτωση, για τα επόμενα έτη (από το έτος υποβολής της δήλωσης και μετά). Επίσης, υπό την προϋπόθεση ότι αποδεικνύεται το πραγματικό γεγονός της δωρεάς ή της γονικής παροχής (π.χ. αναλήψεις και καταθέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς), μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την δικαιολόγηση της πηγής προέλευσης των σχετικών κεφαλαίων.

5) Δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα. Αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις των καταστάσεων φορολογικών στοιχείων, πελατών και προμηθευτών των ετών 2014 και 2015 υποβάλλονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω Taxisnet. Εφόσον γίνει αποδεκτή η υποβολή της κατάστασης, στη συνέχεια προσέρχεται ο φορολογούμενος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. όπου δηλώνονται τα εξής:
  1. ο αύξων αριθμός καταχώρησης (αριθμός υποβολής Taxisnet), ο οποίος είναι και ο αριθμός της δήλωσης
  2. η ημερομηνία υποβολής της δήλωσης
  3. το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία του φορολογουμένου
  4. ο Α.Φ.Μ του φορολογουμένου
  5. η περίοδος και το έτος που αφορά η υποβληθείσα δήλωση
  6. η φράση ότι «η δήλωση υποβλήθηκε βάσει των διατάξεων των άρθρων 57 έως και 61 του ν. 4446/2016» και στις περιπτώσεις υποβολής δήλωσης ατομικών επιχειρήσεων αναγράφεται επιπλέον από τον υπόχρεο και ότι «Δεν εμπίπτω στις εξαιρέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 60 του ν.4446/2016».
Διευκρινίζεται, εξάλλου, ότι:

- Η υπαγωγή στις διατάξεις της οικειοθελούς υποβολής δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα, από τις οποίες δεν προκύπτει απόκρυψη φορολογητέας ύλης (όπως δηλώσεις παύσης εργασιών), δεν αποκαθιστά παραβάσεις όπως αυτές της μη διαφύλαξης βιβλίων, στοιχείων ή ΦΗΜ, μη προσκόμισης βιβλίων, κ.λπ., για τις οποίες επιβάλλονται οι σχετικές κυρώσεις.

- Οι αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας των οποίων η προθεσμία υποβολής είχε λήξει μέχρι και τις 30.9.2016 υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής εφαρμογής της Α.Α.Δ.Ε..

Σε κάθε περίπτωση, η αρμόδια Δ.Ο.Υ. δεν επιβάλλει πρόστιμα για τις παραπάνω δηλώσεις.

6) Δηλώσεις φορολογίας κεφαλαίου: Στην περίπτωση υποβολής νέας δήλωσης μετά από υποβολή δήλωσης που έχει ήδη υπαχθεί στις διατάξεις των άρθρων 57-61 του ν. 4446/2016 περί οικειοθελούς αποκάλυψης φορολογητέας ύλης, ως προς τα δηλωθέντα με τη δήλωση αυτή, δεν επιτρέπεται στο μέλλον η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης με την οποία ανακαλείται ή μειώνεται η φορολογητέα ύλη ή η αξία των δηλωθέντων ακινήτων (ακόμη και στην περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν είχε υποβάλει αίτηση για διαγραφή της διαφοράς του πρόσθετου φόρου για τις φορολογίες Ε.Τ.ΑΚ. και Φ.Α.Π.). Στις περιπτώσεις που η δήλωση υποβάλλεται χειρόγραφα, ο αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. απορρίπτει την τροποποιητική δήλωση ως προς τα ακίνητα αυτά, ενημερώνοντας εγγράφως το φορολογούμενο για την απόρριψη και, εφόσον ζητείται η χορήγηση πιστοποιητικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. αυτά χορηγούνται με βάση την περιγραφή και αξία του ακινήτου, όπως αυτή προκύπτει από τις δηλώσεις που είχαν υποβληθεί με τη χρήση των ευνοϊκών διατάξεων του ν.4446/2016.

7) Δηλώσεις Ε9: Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες φορολογούμενος έχει υποβάλλει δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) και δεν έχει υποβάλλει αίτηση διαγραφής του τυχόν επιπλέον προσδιορισθέντος πρόσθετου φόρου αυτός διαγράφεται οίκοθεν με απόφαση του αρμοδίου Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ..
πηγή: dikaiologitika.gr