Κριστίν Λαγκάρντ: Η Ελλάδα τώρα είναι καλύτερα θωρακισμένη

«Μπορούμε να ελπίζουμε ότι η Ελλάδα είναι τώρα καλύτερα θωρακισμένη, ώστε να αναπτυχθεί στο μέλλον» τονίζει η επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ, σε συνέντευξή της στην ιστοσελίδα του πρώτου καναλιού της γερμανικής τηλεόρασης ARD.


«Πραγματοποιήθηκαν ορισμένες δομικές μεταρρυθμίσεις, μέσω των οποίων ελπίζουμε να προσελκύσει η Ελλάδα επενδύσεις, τις οποίες χρειάζεται οπωσδήποτε η χώρα, για να αναπτυχθεί εντονότερα. Βλέπουμε ήδη να αναπτύσσεται λίγο τώρα, αλλά οι μεταρρυθμίσεις είναι μια διαδικασία χωρίς σαφές σημείο τερματισμού. Μένουν πολλά να γίνουν ακόμα» σημειώνει η επικεφαλής του ΔΝΤ.

Ερωτηθείσα αν η απόφαση του ΔΝΤ αλλά και της ΕΕ να διασωθεί η Ελλάδα το 2010 προήλθε κυρίως από τη βούληση να σωθούν οι τράπεζες, όπως η Deutsche Bank ή η γαλλική BNP Paribas, η Κριστίν Λαγκάρντ τόνισε: «Πήρε χρόνο μέχρι να μάθουμε ποια ήταν η πραγματική κατάσταση της Ελλάδας και πόσο αυξανόταν μήνα με το μήνα το χρέος, επειδή μόνο λίγο-λίγο παίρναμε αυτές τις πληροφορίες. Αλλά μπορώ να σας πω ποια ήταν η πρώτιστη έγνοια μας. Οπωσδήποτε ήταν η ενίσχυση του τραπεζικού τομέα. Προς τούτο χρησιμοποιήσαμε διάφορα εργαλεία. Είτε με τη συμμετοχή σε τράπεζες, όπως έγινε στις ΗΠΑ με το πρόγραμμα TARP, είτε με ημικρατικοποίηση, όπως έγινε στη Μεγάλη Βρετανία. Ή με την επιβολή δανείων, όπως σε ορισμένες άλλες χώρες. Σε κάθε περίπτωση, ήταν η αποφασιστική μας προσπάθεια».

Στη συνέντευξη, η Κριστίν Λαγκάρντ επικρίνει το γερμανικό πλεόνασμα εμπορικού ισοζυγίου ως υπερβολικό και ζητά από τη Γερμανία νέες επενδύσεις. «Θεωρούμε μέρος του πλεονάσματος απόλυτα δικαιολογημένο ... το επίπεδο όμως, στο οποίο έχει φτάσει τώρα, δεν δικαιολογείται», δήλωσε η πρόεδρος του ΔΝΤ. Τόνισε επίσης ότι η Γερμανία μπορεί να εκμεταλλευτεί τις επενδύσεις, για να αποτελέσει καλό ομαδικό παίκτη (teamplayer) στην παγκόσμια οικονομία. Οι επενδύσεις στην καινοτομία μειώνουν τις ανισότητες και ταυτόχρονα εξοπλίζουν τη Γερμανία για το μέλλον, δήλωσε η Κριστίν Λαγκάρντ.

Στη διαμάχη για την πολιτική των χαμηλών επιτοκίων η επικεφαλής του ΔΝΤ υποστήριξε τις ενέργειες της ΕΚΤ: «Πιστεύουμε ότι η ΕΚΤ, κάθε Κεντρική Τράπεζα, πρέπει να δρα υποστηρικτικά για όσο χρόνο δεν έχει επιτευχθεί ο στόχος του πληθωρισμού». Μέχρι τότε θα πρέπει να διατηρεί τη χαλαρή νομισματική πολιτική της, σημείωσε η Κριστίν Λαγκάρντ, ωστόσο τόνισε: «Όχι για πάντα».
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κοινωνία Χρεωμένων Σκλάβων

Είμαστε μία κοινωνία οφειλετών. Το κράτος χρωστάει , χρωστούν οι πολίτες σε αυτό κράτος και κυρίως στις τράπεζες. Οι τράπεζες αποτελούν πλέον το μεγάλο αφεντικό. Η ζωή ακριβαίνει διαρκώς λόγω του δημόσιου χρέους. Οι φόροι αυξάνονται και κατά συνέπεια αυξάνονται και οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών ενώ οι μισθοί μειώνονται διαρκώς. Ο κύκλος αυτός του θανάτου είναι πλέον η καθημερινότητά μας.

Ωστόσο, η κοινωνία οφειλετών με τα μεγάλα αφεντικά τις τράπεζες δεν ξεκίνησε από την Ελλάδα αλλά από την Αμερική. Στην Αμερική του υπερκαταναλωτισμού, του δανεισμού για τα πάντα (σπουδές, σπίτια, υγεία), στην Αμερική των υψηλών μισθών αλλά των χαμηλών αποταμιεύσεων. Το 62% των Αμερικάνων έχουν αποταμιεύσεις μικρότερες των $1.000 και οι λόγοι, πέραν του υπερκαταναλωτισμού τους που εν πολλοίς χρηματοδοτείται και από τις υπόλοιπες χώρες, είναι και το ότι έχουν να πληρώσουν σπουδαστικά δάνεια, στεγαστικά, ιατροφαρμακευτικές καλύψεις κτλ.

Αυτό που ζούμε πολλοί το έχουν αποκαλέσει καπιταλιστική υποανάπτυξη όπου το χρέος των πολιτών αποτελεί μηχανισμό σκλαβιάς. Ο μεγαλοεπενδυτής Γουώρεν Μπάφετ είχε πει ότι οι ΗΠΑ από κοινωνία ιδιοκτητών θα μετατραπoύν σε κοινωνία κολλήγων (η Ελλάδα, ακολουθώντας την μοίρα όλων των αποικιών, υπήρξε πάντα κοινωνία κολλήγων και πλέον δουλοπάροικων).

Οι πολίτες επιβαρύνονται με χρέη για τα πάντα, δεν θα μπορούν διαφορετικά να επιβιώσουν, η παραγωγική οικονομία σχεδόν δεν υφίσταται και ο δημόσιος τομέας, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και του εκσυγχρονισμού (!) στερείται πόρων τους οποίους διοχετεύει σε έναν ιδιωτικό κρατικοδίαιτο τομέα με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τον πολίτη. Κοινωνικές παροχές όπως είναι η δωρεάν παιδεία και υγεία απλά δεν θα υπάρχουν.

Το βιώνουμε όλοι με την πτώση του επιπέδου εκπαίδευσης. Τα δημόσια σχολεία, στην πλειοψηφία τους , παράγουν στρατιές λειτουργικά αναλφάβητων ενώ η δημόσια υγεία απλά πνέει τα λοίσθια. Τα νοσοκομεία δεν έχουν γιατρούς οι οποίοι προτιμούν τη μετανάστευση ή τη μετάβαση στον ιδιωτικό τομέα και οι ελλείψεις σε νοσηλευτικό και νοσοκομειακό υλικό είναι μεγάλες. Ο απλός πολίτης δεν μπορεί να πάει στα πανάκριβα ιδιωτικά νοσοκομεία ούτε να πληρώνει ιδιωτικές επισκέψεις σε γιατρούς. Η παιδεία και η υγεία θα είναι αποκλειστικά για τους έχοντες.

Το ιδιωτικό χρέος στην Ελλάδα από 5,5% του ΑΕΠ το 1995 έφθασε το 2016 το 60% του ΑΕΠ. Όσον αφορά την αποταμίευση μόνο το 13,5% των ελληνικών νοικοκυριών έναντι 45,1% των νοικοκυριών της ευρωζώνης έχει τη δυνατότητα να αποταμιεύει σε συστηματική βάση (σύμφωνα με στοιχεία του 2014). Πέραν αυτού «Τον Ιούνιο 2016, τα υπόλοιπα των στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων ανέρχονταν σε 67,2 δισ. ευρώκαι 27,6 δισ. ευρώ αντιστοίχως, με το 41,8% των στεγαστικών και το 55,3% τωνκαταναλωτικών να είναι μη εξυπηρετούμενα. Ένα ποσοστό 40% των στεγαστικών και 65% των καταναλωτικών δανείων είναι σε οριστική καθυστέρηση και οι συμβάσειςέχουν καταγγελθεί».

Η χρηματοδότηση της φτώχειας αποτελεί πλέον μία κερδοφόρα επιχείρηση. Βρίθουν οι τοκογλύφοι, οι υπεραναλήψεις σε χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες κτλ. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο τόκος ανέρχεται σε 300% ίσως και παραπάνω. Στην Αμερική μεγάλο μέρος αυτών των δραστηριοτήτων, που στο παρελθόν θα ήταν παράνομες και θα ενέπιπταν στους νόμους περί τοκογλυφίας, συνδέονται με τις μεγάλες τράπεζες όπως είναι η Citibank, η American Express κτλ. Η Ευρώπη την ακολουθεί κατά πόδας.

Οι ηλικιωμένοι, οι νέοι, οι χαμηλόμισθοι δεν έχουν άλλο τρόπο επιβίωσης παρά μόνο τον δανεισμό. Η εργασιακή ανασφάλεια, η περικοπή των θέσεων εργασίας, η μείωση του κοινωνικού κράτους, η ανάπτυξη που όλο λέει να έρθει και δεν έρχεται, αναγκάζει τους ανθρώπους να προσφεύγουν στον δανεισμό που ελέγχεται από μεγάλα κέντρα όπως η Γουώλ Στρητ.

Το σύστημα πλέον δεν είναι καπιταλιστικό αλλά κανιβαλιστικό. Το χρέος αποτελεί το μέσο ελέγχου των ανθρώπων και μετατροπής κρατών από ανεπτυγμένα σε υπανάπτυκτα. Η περίπτωση της Ελλάδας είναι χαρακτηριστική.

Το απογοητευτικό είναι, εάν κρίνουμε στα καθ’ημάς, ότι η πολιτική αντίσταση στη δουλοπαροικία του ανθρώπου μέσω χρεών είναι πλέον σχεδόν ανύπαρκτη εάν και πριν λίγα χρόνια ήταν ορατή και αρκετά μαχητική. Οι πολίτες έχουν παραδοθεί στη μοίρα τους χωρίς καμία ελπίδα φωτός.

Θα υπάρξει ξανά πολιτική αντίσταση στον εφιάλτη και την υποτέλεια που δημιουργεί το χρέος ή είναι κάτι που πρέπει να ξεχάσουμε γιατί έχουμε συνηθίσει στο να ζούμε χειρότερα; 

Η Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, καθ. ΜΒΑ, συγγραφέας
(πηγή: f. mastroyanni.blog)

Il Messaggero: «Καθοριστική η ελληνική θεραπεία για να διορθωθούν τα γεράκια της ΕΕ»

Στην πορεία της ελληνικής οικονομίας και στην κοινωνική πραγματικότητα της χώρας μας αναφέρεται, σε πρωτοσέλιδη ανάλυσή της, η ιταλική εφημερίδα Il Messaggero...

Το άρθρο γνώμης έχει τίτλο «η ελληνική θεραπεία ως καθοριστικό στοιχείο για να διορθωθούν τα γεράκια της Ευρωπαϊκής Ένωσης» και υπογράφεται από τον Ιταλό οικονομολόγο Τζούλιο Σαπέλλι.

«Η Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί σημείο αναφοράς για να μπορέσει να καταλάβει, κανείς, ποιo θα είναι το μέλλον της Ευρώπης», σημειώνει ο Ιταλός καθηγητής και σχολιαστής, και στην συνέχεια προσθέτει:

«Oι σχέσεις της Ελλάδας με τις χρηματαγορές είναι θετικές: το σπρέντ έπεσε στο πιο χαμηλό επίπεδο από το 2010 μέχρι σήμερα, και βάσει αυτών των στοιχείων μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, όπως ακριβώς και ο επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί. Μπορούμε και να προβλέψουμε ότι μετά τον ερχόμενο Αύγουστο, η Ελλάδα θα μπορέσει να τα καταφέρει αυτόνομα, χωρίς την ανάγκη διεθνών διασώσεων». Παράλληλα, υπενθυμίζει την θεαματική μείωση της σχέσης ελλείμματος- AΕΠ.

Ο Τζούλιο Σαπέλλι, στο ίδιο άρθρο, τονίζει ότι οι πολιτικές που επέβαλαν οι δανειστές από το 2010 προκάλεσαν την απώλεια του 1/3 του ΑΕΠ, ότι μισό εκατομμύριο Έλληνες αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό, και παρά τη μείωση των τελευταίων δυο ετών, η ανεργία είναι γύρω στο 21%.

Ο Ιταλός αναλυτής αναφέρει ότι την τελευταία περίοδο σημειώνει θεαματική ανάπτυξη ο τουρισμός και η παραγωγή οινοπνευματωδών ποτών και ελαιόλαδου. Εξηγεί ότι τομείς όπως των μεταφορών και της χημικής βιομηχανίας δεν υπέστησαν κάμψη, αλλά ότι τα μέτρα των δανειστών επέβαλαν ένα ευρύτερο, υψηλό κοινωνικό κόστος.

«Ο κύριος στόχος του Αλέξη Τσίπρα, σήμερα, είναι να πετύχει μια αναδιάρθρωση του χρέους, με δεκαετή ορίζοντα λήξης, ώστε να εφαρμοσθούν επεκτατικές οικονομικές πολιτικές, χωρίς φορολογικές επιβαρύνσεις και χωρίς περιοριστικούς νόμους για την απασχόληση, ιδίως στο δημόσιο τομέα. Αν η ελληνική κυβέρνηση πετύχει τον στόχο αυτό, είναι σαφές ότι θα μπορέσει να διαφανεί μια οδός που να είναι εναλλακτική στη λιτότητα, όπως συμβαίνει με την Πορτογαλία. Σε μια άκρως πολιτισμένη χώρα (πολύ συχνά ξεχασμένη), η οποία θα μπορούσε να παίξει, μαζί με την Ελλάδα, έναν υποδειγματικό ρόλο για να ανανεωθεί ριζικά η Ευρωπαϊκή Ένωση», καταλήγει η ανάλυση της Il Messaggero.

Η άλλη, θλιβερή όψη του Σκοπιανού

Τελικά, η νέα κινητικότητα (πολλοστή κατά την τελευταία κρίσιμη εικοσιπενταετία των εξουσιομανών δημαγωγών, των πονόψυχων λαϊκιστών, των «πατριδοκάπηλων», των «προδοτών», των ευρωπαϊστών, των ευρωσκεπτικιστών, των εθνοκεντρικών, των εθνομηδενιστών, των φιλελεύθερων, των νεοφιλελεύθερων, των σοσιαλιστών, των αριστερών, των μνημονιακών, των αντιμνημονιακών, των «καλωτουμπιστών», τρομάρα μας!) αποκάλυψε εκτυφλωτικά την άλλη, τη θλιβερή όψη, του Σκοπιανού και όχι μόνο. 

 του Δημήτρη Στεργίου (*)
 
Διότι, συνεχώς και καθημερινώς και άλλες εξελίξεις και μέτρα ή παραλείψεις ή τερτίπια ή μισόλογα αποκαλύπτουν την εφιαλτική όψη των πάμπολλων οικονομικών, κοινωνικών και εθνικών προβλημάτων, τα οποία συνεχώς αυξάνονται, πληθύνοντα και κορυφώνονται εξαιτίας της άφρονος τακτικής «ες αύριον τα σπουδαία» ή του κομματικού «στρίβειν» για αλλότριες, κομματικές κυρίως, σκοπιμότητες.

Έτσι, η νέα κινητικότητα για την ονομασία των Σκοπίων και μάλιστα ως «Νέα Μακεδονία» διαψεύδει τη γνωστή πρόβλεψη του τότε (13 Φεβρουαρίου του 1993) πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ότι «μετά από δέκα χρόνια κανένας δεν θυμάται αυτό το όνομα» (Μακεδονία), ενώ δικαιώνει πλήρως τη γνωστή ρήση του Μάρξ ότι «η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία και τη δεύτερη φορά ως φάρσα». Μάλιστα, η ρήση αυτή του Μαρξ δικαιώνει και τον αγανακτισμένο Μακρυγιάννη, ο οποίος έλεγε: «Πατρίδα, πατρίδα, ήσουνε άτυχη από ανθρώπους να σε κυβερνήσουν»!

Ας «επισκεφτούμε» λίγο γρήγορα την άλλη, τη θλιβερή, όψη του Σκοπιανού κατά την πρώτη εμφάνισή του (λέμε «εμφάνιση» διότι προϋπήρχε από το 1943 ως δημιούργημα του «φίλου» μας Τίτο, αλλά και τότε η Ελλάς … «εκοιμάτο», ενώ το 1986, ο τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου σε ομιλία του στο 3ο Σώμα Στρατού είχε δηλώσει ο όρος «Μακεδονία» είναι εσωτερικό θέμα της … Γιουγκοσλαβίας!) το 1991, όταν η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας επέφερε στις 8 Σεπτεμβρίου του 1991, την ανεξαρτητοποίηση της ως τότε «ομόσπονδης Δημοκρατίας της Μακεδονίας», η οποία διεκδικούσε την ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας». Τότε, στην πρώτη αυτή φάσηη ιστορία εμφανίστηκε, όπως επισημαίνει ο Μάρξ, ως «τραγωδία», ως εξής:

-Στις 16 Δεκεμβρίου 1991 σημειώθηκε η πρώτη ρήξη Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και Αντώνη Σαμαρά. Την ημέρα εκείνη, συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Εξωτερικών των χωρών-μελών της ΕΟΚ, με κεντρικό θέμα την αναγνώριση των νέων κρατών που προέκυψαν στην Ανατολική Ευρώπη, μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και της Σοβιετικής Ένωσης. Βασικότερα κριτήρια για την αναγνώρισή τους ήταν τα εξής: ο σεβασμός του «χάρτη» του ΟΗΕ, η αναγνώριση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την τελική πράξη του Ελσίνκι, καθώς βέβαια και ο σεβασμός προς τους γείτονες (έλλειψη αλυτρωτικού πνεύματος κτλ.).

Τότε, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης δήλωσε ξεκάθαρα ότι για να αναγνωριστεί η νεότευκτη Δημοκρατία των Σκοπίων θα έπρεπε να εκπληρώνονται τρεις προϋποθέσεις: να εγγυάται το Σύνταγμα της καινούριας Δημοκρατίας ότι δεν τρέφει εδαφικές αξιώσεις έναντι της Ελλάδας, να διευκρινίσει ρητά ότι δεν υπάρχει «μακεδονική» μειονότητα στην Ελλάδα και, τέλος, να αλλάξει το όνομά της κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να μην δημιουργούνται παρεξηγήσεις σε ό,τι αφορά την ιστορική συνέχεια.

Την ίδια ημέρα, ο Αντώνης Σαμαράς μετατράπηκε σε… «Μακεδονομάχο», ενώ δύο μόλις εβδομάδες πριν στη συνδιάσκεψη των Βρυξελλών, δηλαδή στις 2 Δεκεμβρίου 1991, είχε υπογράψει, μαζί με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους συναδέλφους του, τον περίφημο «Κανονισμό 3567/91» του Συμβουλίου υπουργών Εξωτερικών της ΕΟΚ, σύμφωνα με τον οποίο η νεότευκτη Δημοκρατία των Σκοπίων αναγνωρίζεται ως… «Μακεδονία» σκέτο! Τότε, την ημέρα εκείνη, πρωτοεμφανίστηκε η ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας»…

-Τότε, στην Ελλάδα συγκαλείται υπουργικό Συμβούλιο και προετοιμάζονται συλλαλητήρια, παρεμβαίνουν η ΕΟΚ και ο ΟΗΕ με τις γνωστές αποφάσεις ,οι οποίες ποτέ δεν εφαρμόστηκαν από νέο κρατίδιο και οι οποίες θύμισαν το περιβόητο Συνέδριο της Βιέννης του 1815, το οποίο έληξε στις 9 Ιουνίου του 1815, όταν οι σύνεδροι, μετά την αδυναμία να πάρουν αποφάσεις (οι ευρωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις ήθελαν ξανασχεδιάσουν τον πολιτικό χάρτη της Ευρώπης, να καθορίσουν τα όρια των χωρών τους και τις σφαίρες επιρροής τους μετά τους γαλλικούς επαναστατικούς πολέμους, τους ναπολεόντειους πολέμους, την οριστική διάλυση της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και την εν εξελίξει κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) το΄ριξαν στο … χορό!

-Το 1992 πραγματοποιούνται συλλαλητήρια στη Θεσσαλονίκη για την ελληνικότητα της Μακεδονίας και σύσκεψη υπό τον τότε πρόεδρο Κωνσταντίνο Καραμανλή. Συμφωνία όλων (πλην της κ. Παπαρήγα) ήταν ότι η Ελλάδα θα αναγνωρίσει ανεξάρτητο κράτος των Σκοπίων μόνο εάν τηρηθούν οι τρεις όροι της ΕΟΚ (16-12-91) με την αυτονόητη διευκρίνιση ότι το όνομα του κράτους αυτού δεν θα υπάρχει η λέξη Μακεδονία. Τότε αποπέμπεται ο Α. Σαμαράς και το υπουργείο Εξωτερικών αναλαμβάνει ο ίδιος ο Μητσοτάκης.

-Το 1993 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της ιστορίας του Σκοπιανού ως τραγωδίας με την επιστολή Σαμαρά προς Μητσοτάκη στις 15 Μαρτίου του 1993 με βαριά υπονοούμενα, με την παραίτηση του Γεωργίου Ράλλη από το βουλευτικό αξίωμα στις 27 Μαρτίου του 1993, όταν άρχισε συζήτηση στη Βουλή με κεντρικό θέμα την ενημέρωση της εθνικής αντιπροσωπείας από τον τότε πρωθυπουργό Κων. Μητσοτάκη για τις εξελίξεις στο ζήτημα των Σκοπίων και όταν το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε πρόταση δυσπιστίας κατά της τότε κυβέρνησης, που τελικά απορρίφθηκε στις 29 Μαρτίου, κατηγορώντας ευθέως την κυβέρνηση Μητσοτάκη για ατυχείς χειρισμούς στην υπόθεση των Σκοπίων, ενώ παράλληλα κατηγορούσε και το ΠΑΣΟΚ για την αδιαλλαξία που επιδείκνυε, την αποχώρηση στις 30 Ιουνίου του 1993 του Αντώνη Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία και την ίδρυση από αυτόν του νέου κόμματος, της «Πολιτικής Άνοιξης», την έντονη αντίδραση στις 7 Σεπτεμβρίου του 1993 του τότε πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη σε σκληρή δήλωση του Αντώνη Σαμαρά, με τις μεγάλες συγκρούσεις την ίδια ημέρα σε όλο το πολιτικό φάσμα, τη δήλωση την ίδια ημέρα του τότε βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Στέφανου Στεφανόπουλου, στενού φίλου του Σαμαρά, ότι καθίσταται πλέον ανεξάρτητος βουλευτής και αίρει την εμπιστοσύνη του από την κυβέρνηση.

Έτσι η κυβέρνηση έχασε μία υπερπολύτιμη έδρα και η ΝΔ έμεινε με μόλις 151 βουλευτές, έναν δηλαδή παραπάνω από το όριο αυτοδυναμίας.

Την άλλη ημέρα, Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 1993, δύο ακόμα βουλευτές της ΝΔ αποχώρησαν από το κόμμα το οποίο τους εξέλεξε και προσχώρησαν στην ΠΟΛΑΝ του Σαμαρά: ο Νίκος Κλείτος και ο Βασίλης Μαντζώρης. Το σχέδιο Σαμαρά προέβλεπε όμως να μην είναι αυτοί που θα ρίξουν την κυβέρνηση, γι’ αυτό και απλά ανακοινώθηκε η παραίτησή τους από το βουλευτικό αξίωμα. Έτσι η Νέα Δημοκρατία παρέμεινε με 151 βουλευτικές έδρες.

Την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 1993, ένας σχετικά άγνωστος βουλευτής, ο Γιώργος Συμπιλίδης, κατέθεσε στο γραφείο του προέδρου της Βουλής δήλωση, σύμφωνα με την οποία αίρει την εμπιστοσύνη του προς την κυβέρνηση και καθίσταται ανεξάρτητος βουλευτής, αποχωρώντας απ’ τη ΝΔ και προσχωρώντας στην Πολιτική Άνοιξη. Την ίδια ώρα ένας άλλος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, στενός συνεργάτης του Σαμαρά, ο Άκης Γεροντόπουλος, παραιτήθηκε από το βουλευτικό αξίωμα και προσχώρησε κι αυτός στην Πολιτική Άνοιξη.

Και η φάση αυτή ολοκληρώθηκε με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη να σπεύσει στις 9 Σεπτεμβρίου του 1993 να συναντηθεί με τον πρόεδρο της δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή, στον οποίο και εισηγήθηκε τη διάλυση της Βουλής και τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών, προκειμένου η νέα ισχυρή κυβέρνηση που θα προέκυπτε να αντιμετώπιζε τα φλέγοντα εθνικά θέματα. Ο πρόεδρος αμέσως αποδέχτηκε την εισήγηση του τότε πρωθυπουργού και συμφωνήθηκε οι εκλογές να διεξαχθούν την Κυριακή 10 Οκτωβρίου 1993, τις οποίες φυσικά κέρδισε το ΠΑΣΟΚ.

Και για να μην ξεχάσουμε τον Μαρξ υπενθυμίζουμε ότι η ιστορία αυτή, σε όλη αυτήν την περίοδο των 25 ετών, τη δεύτερη φορά επαναλήφθηκε και επαναλαμβάνεται ως φάρσα, αφού από τους δύο πρωταγωνιστές των ημερών αυτών του Σεπτεμβρίου του 1993 και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας που αποχώρησαν από την παράταξή τους και ίδρυσαν μάλιστα και δικό τους κόμμα, ο μεν Κωστής Στεφανόπουλος έγινε και … πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο δε Αντώνης Σαμαράς … πρωθυπουργός του 2012!!!

Είχε προηγηθεί ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης με τα γνωστά «Ιουλιανά»του 1965! Επίσης, ύστερα από 25 χρόνια διαβάζουμε ότι προτείνεται ως ονομασία των Σκοπίων η «Νέα Μακεδονία», δηλαδή μια ονομασία που είχε πέσει, μεταξύ πολλών άλλων ονομασιών, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το 1992 ως Νova Makedonija (πακέτο Πινέιρο), το οποίο απορρίψαμε μετά βδελυγμίας, συλλαλητηρίων και έντονων πολιτικών και κομματικών αντιδράσεων…
πηγή:  euractiv.gr

Μηνύματα Αλ. Τσίπρα σε ΕΕ - Τουρκία για προσφυγικό και Κυπριακό (vid)

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη και τον βασιλιά της Ιορδανίας, Αμπντάλα τον Β', αναφέρθηκε στο προσφυγικό, την κατάσταση στη Συρία, το Κυπριακό και τις δυνατότητες συνεργασίας Ελλάδας - Κύπρου - Ιορδανίας...


Σημαντικές προκλήσεις, αλλά και σημαντικές ευκαιρίες αναδεικνύονται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ανέφερε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη και τον βασιλιά της Ιορδανίας, Αμπντάλα Β.

Ο Αλ. Τσίπρας αναφέρθηκε στο προσφυγικό, την κατάσταση στη Συρία, το Κυπριακό και τις δυνατότητες συνεργασίας των τριών χωρών, μετά τις συμφωνίες που υπογράφηκαν στην πρώτη τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ιορδανίας, που πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο στη Λευκωσία, καθώς οι τρεις χώρες κατοχυρώνονται ως πυλώνες ασφάλειας, σταθερότητας και ειρήνης στην περιοχή.

Εξαιρετικά σημαντική η πρωτοβουλία


«Θεωρώ εξαιρετικά σημαντική αυτήν την πρωτοβουλία, σε μία περίοδο που προβάλλουν μπροστά μας σημαντικές προκλήσεις, αλλά αναδεικνύονται και σημαντικές ευκαιρίες στην περιοχή μας, την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου» είπε ο πρωθυπουργός και σημείωσε ότι αυτή η τριμερής συνεργασία βασίζεται σε γερά θεμέλια διότι:

- Οι χώρες μας έχουν σημαντικούς ιστορικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς δεσμούς με την Ιορδανία. Δεσμούς φιλίας μεταξύ των λαών μας, πάνω στους οποίους θα δουλέψουμε.
- Έχουμε κατοχυρώσει τη θέση μας ως χώρες-πυλώνες σταθερότητας ειρήνης και ασφάλειας στην περιοχή.

Να εξασφαλιστεί το συντομότερο δυνατό η ειρήνη στη Συρία


Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στη Συρία, ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι οι τρεις ηγέτες υπογράμμισαν την ανάγκη να εξασφαλισθεί το συντομότερο η ειρήνη στη χώρα και να τεθούν τα θεμέλια για ένα μέλλον δημοκρατίας και συμφιλίωσης.

Η διεθνής κοινότητα να στηρίξει ενεργά χώρες που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό προσφύγων


«Τονίσαμε την τεράστια πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι χώρες μας σε σχέση με το προσφυγικό και την ανάγκη που υπάρχει, η διεθνής κοινότητα να στηρίξει ενεργά και αποτελεσματικά τις χώρες που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό προσφύγων και φέρουν το βάρος εξυπηρέτησης ανάλογων, πολύ αυξημένων ανθρωπιστικών αναγκών» επισήμανε ο Έλληνας πρωθυπουργός και πρόσθεσε: «Ακόμη, επιβεβαιώσαμε τη δέσμευσή μας για την αντιμετώπιση απειλών κατά της ασφάλειας της περιοχής μας και ιδιαίτερα των φαινομένων της διεθνούς τρομοκρατίας, του βίαιου εξτρεμισμού και της ριζοσπαστικοποίησης».

Επανέναρξη συνομιλιών για ισραηλινό και παλαιστινιακό κράτος


Σχετικά με το Μεσανατολικό, υπογράμμισαν τη σημασία που αποδίδουν στην επανέναρξη αξιόπιστων και άμεσων συνομιλιών για λύση δύο κρατών, όπου το παλαιστινιακό κράτος συμβιώνει ειρηνικά δίπλα στο Ισραήλ, στο πλαίσιο των συνόρων του 1967 και με πρωτεύουσα τα ανατολικά Ιεροσόλυμα. Όπως υποστήριξαν, όλες οι προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας πρέπει να κατευθύνονται στην προσπάθεια επανέναρξης των συνομιλιών.

Δίκαιη και βιώσιμη λύση στο Κυπριακό


Για το Κυπριακό, οι τρεις ηγέτες τόνισαν τη σημασία που έχει η εξεύρεση δίκαιης και βιώσιμης λύσης στη βάση των αποφάσεων του ΟΗΕ και της ιδιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας ως κράτος-μέλος της ΕΕ. Χωρίς εγγυήσεις και κατοχικά στρατεύματα. Ζητούν από την Τουρκία να επιβεβαιώσει την πραγματική δέσμευσή της για ειρηνική επίλυση του ζητήματος, μέσα στο πλαίσιο και τις παραμέτρους που έχουν τεθεί από τα Ηνωμένα Έθνη.

Ενίσχυση της συνεργασίας ΕΕ-Ιορδανίας


Επίσης, επισήμαναν την ιδιαίτερη σημασία που έχει η επίλυση κρίσεων στην Ανατολική Μεσόγειο για το μέλλον, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και της Ευρώπης. «Στο πλαίσιο αυτό, επιβεβαιώσαμε τη δέσμευσή μας να υποστηρίξουμε την ενίσχυση της συνεργασίας ΕΕ-Ιορδανίας, δεδομένης της μεγάλης σημασίας που έχει ως πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή. Και, βέβαια, συμφωνήσαμε να εντείνουμε τον διάλογό μας για τα θέματα που μας αφορούν στον Οργανισμό Ισλαμικής Συνεργασίας και τον Αραβικό Σύνδεσμο» σημείωσε ο κ. Τσίπρας.

Επέκταση της τριμερούς συνεργασίας


Οι τρεις ηγέτες συμφώνησαν να επεκταθεί η τριμερής συνεργασία σε τομείς κοινού ενδιαφέροντος και ο Έλληνας πρωθυπουργός ανέφερε: «Για τον σκοπό αυτό, καταρτίσαμε κοινές προτάσεις για τους τομείς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), διαχείρισης υδατικών αποθεμάτων, γεωργίας, ιχθυοκαλλιεργειών, τουρισμού, εμπορικής ναυτιλίας, προστασίας αρχαιοτήτων και υγείας».

Μνημόνιο συνεργασίας στην ενέργεια


«Με δεδομένη τη στρατηγική σημασία των ΑΠΕ, υπογράψαμε σήμερα Μνημόνιο Κατανόησης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το οποίο θέτει τις βάσεις και τις κατευθύνσεις της συνεργασίας των χωρών μας στον τομέα αυτόν» τόνισε ο κ. Τσίπρας.

Συνεργασία στον τουρισμό και στις θαλάσσιες μεταφορές


«Ο τουρισμός είναι ένας ακόμη πολύ σημαντικός τομέας για τις οικονομίες των χωρών μας. Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζοντας την προστιθέμενη αξία μίας τριμερούς τουριστικής συνεργασίας, εκφράσαμε ετοιμότητα για μεταξύ μας ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειρίας και ενθάρρυνση συνεργιών μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών παραγόντων, καθώς και στήριξη κοινών προγραμμάτων» είπε Έλληνας πρωθυπουργός. Αποφασίστηκε η ενδυνάμωση της συνεργασίας στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών και υπογράφηκαν, μεταξύ Κύπρου και Ιορδανίας και μεταξύ Ιορδανίας και Ελλάδος, σύμφωνα αμοιβαίας αναγνώρισης πιστοποιητικών ναυτικής ικανότητας.

Προστασία αρχαιοτήτων


Αναγνωρίσθηκε η ανάγκη προστασίας των αρχαιοτήτων και διατήρησης και ανάπτυξης ιστορικών και αρχαιολογικών τοποθεσιών, με στόχο τη διατήρηση και προώθηση της πλούσιας ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής μας, που αποτελεί και κοινή κληρονομιά για την ανθρωπότητα. Γι' αυτόν τον σκοπό υπογράφηκε τριμερής συμφωνία για την πρόληψη κλοπής, παράνομων εκσκαφών και παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταφοράς ιδιοκτησίας πολιτιστικών αγαθών και την προώθηση της επιστροφής τους.

Συνεργασία στον τομέα της υγείας


Οι τρεις ηγέτες συμφώνησαν να επεκτείνουν τη συνεργασία των χωρών τους στον τομέα της υγείας, μέσω ανταλλαγής εμπειρίας και γνώσης, και με έμφαση στους τομείς πρόληψης και καταπολέμησης ασθενειών.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας για τη φιλοξενία και εξέφρασε την πεποίθηση ότι ανοίγονται σημαντικές προοπτικές για τις σχέσεις των τριών χωρών μετά τη σημερινή Σύνοδο Κορυφής.

«Σήμερα εγκαινιάζουμε μία πολύ σημαντική συνεργασία σε ό,τι αφορά στις σχέσεις των χωρών μας, αλλά και τον ευρύτερο ρόλο, τη δυναμική που μπορεί να έχει αυτή η συνεργασία για την ευρύτερη περιοχή. Να παίξει και έναν ρόλο καταλύτη για την προώθηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και, γιατί όχι, ρόλο καταλύτη και για την επίλυση σημαντικών κρίσεων που βασανίζουν αυτήν την περιοχή για πολλές δεκαετίες» επισήμανε ο κ. Τσίπρας.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον βασιλιά της Ιορδανίας, συζήτησαν για τις προοπτικές μίας στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας-Ιορδανίας και αναφέρθηκαν στις δυνατότητες που ανοίγονται στην ενέργεια, στο μορφωτικό (ήδη πολλά μέλη της ελίτ της Ιορδανίας σπουδάζουν στην Ελλάδα και ο αντιπρόεδρος της ιορδανικής Βουλής είναι ελληνόφωνος), στις κατασκευές και τα ναυτιλιακά.

Διαβάστε αναλυτικά τις δηλώσεις του Αλ. Τσίπρα:


«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη και τον Βασιλιά Αμπντάλα της Ιορδανίας για την συνάντηση που είχαμε σήμερα, την πρώτη συνάντηση Κορυφής, σε τριμερές επίπεδο, Ελλάδας, Κύπρου και Ιορδανίας.

Πιστεύω ότι σήμερα εγκαινιάζουμε μια εξαιρετική πρωτοβουλία, σε μια περίοδο που προβάλλουν μπροστά μας σημαντικές προκλήσεις, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύονται και σημαντικές ευκαιρίες στην περιοχή μας, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Όπως τονίσαμε σήμερα, η τριμερής αυτή συνεργασία θέλουμε να έχει στρατηγική προοπτική και γι’ αυτό πρέπει να βασίζεται –και βασίζεται- σε γερά θεμέλια.

Πρώτον, διότι οι χώρες μας έχουν σημαντικούς ιστορικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς δεσμούς με την Ιορδανία, δεσμούς φιλίας μεταξύ των λαών μας. Πάνω σε αυτούς τους δεσμούς, λοιπόν, θέλουμε να δουλέψουμε.

Δεύτερον, διότι έχουμε κατοχυρώσει τη θέση μας ως χώρες-πυλώνες σταθερότητας, ειρήνης και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.

Στο πλαίσιο αυτό, συνομιλήσαμε σήμερα εκτενώς για τις διεθνείς εξελίξεις στο συριακό, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να εξασφαλιστεί, το συντομότερο δυνατό, ειρήνη και να τεθούν τα θεμέλια για ένα μέλλον δημοκρατίας και συμφιλίωσης.

Τονίσαμε την τεράστια πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι χώρες μας, σε σχέση με το προσφυγικό και βεβαίως την ανάγκη που υπάρχει, η Διεθνής Κοινότητα να στηρίξει ενεργά και αποτελεσματικά τις χώρες που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό προσφύγων και φέρουν το βάρος εξυπηρέτησης ανάλογων πολύ αυξημένων ανθρωπιστικών αναγκών. Μην ξεχνάμε ότι η Ιορδανία, αυτή τη στιγμή, φιλοξενεί σχεδόν 1,5 εκατομμύριο πρόσφυγες. Και βεβαίως, μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα και η Κύπρος σηκώνουν το βάρος ως χώρες πρώτης γραμμής στα σύνορα τα ανατολικά και νοτιοανατολικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σηκώνουν το βάρος για λογαριασμό ολόκληρης της Ευρώπης.

Ακόμη, επιβεβαιώσαμε τη δέσμευσή μας για την αντιμετώπιση απειλών κατά της ασφάλειας της περιοχής μας και ιδιαίτερα των φαινομένων της διεθνούς τρομοκρατίας, του βίαιου εξτρεμισμού και της ριζοσπαστικοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, στηρίζουμε την διαδικασία της  Άκαμπα και προωθούμε πρωτοβουλίες για την ειρήνη και τη σταθερότητα, όπως, για παράδειγμα, η πρωτοβουλία της Διάσκεψης που διοργανώσαμε στη Ρόδο, το Υπουργείο Εξωτερικών.

Συνομιλήσαμε, παράλληλα, για το Μεσανατολικό, υπογραμμίζοντας τη σημασία που αποδίδουμε στην επανέναρξη αξιόπιστων, άμεσων συνομιλιών για μια λύση δύο κρατών.

Αυτή είναι η λύση που στηρίζουμε, η λύση που προωθούμε και πιστεύουμε ότι πρέπει να επιστρέψουμε στη διαδικασία αυτή του διαλόγου για λύση δύο κρατών, όπου το Παλαιστινιακό κράτος θα συμβιώνει ειρηνικά δίπλα στο Ισραήλ, στο πλαίσιο των συνόρων του 1967 και με πρωτεύουσα τα Ανατολικά Ιεροσόλυμα. Και τονίσαμε ότι όλες οι προσπάθειες της Διεθνούς Κοινότητας πρέπει να κατευθύνονται σε αυτή την προσπάθεια, για την επανέναρξη των συνομιλιών.
Βεβαίως, συνομιλήσαμε για το Κυπριακό. Υπογραμμίσαμε τη σημασία που έχει η εξεύρεση δίκαιης και βιώσιμης λύσης στη βάση των αποφάσεων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και της ιδιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας ως κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βεβαίως χωρίς εγγυήσεις και κατοχικά στρατεύματα.

Η Τουρκία πιστεύω ότι θα πρέπει να επιβεβαιώσει την πραγματική της δέσμευση για ειρηνική επίλυση του ζητήματος μέσα στο πλαίσιο και στις παραμέτρους που έχουν τεθεί από τα Ηνωμένα Έθνη.

Συμφωνήσαμε όλοι στην ιδιαίτερη σημασία που έχει η επίλυση κρίσεων στην Ανατολική Μεσόγειο για το μέλλον. Όχι μόνο για το μέλλον της περιοχής, εγώ θα έλεγα για το μέλλον ολόκληρης της Ευρώπης. Και στο πλαίσιο αυτό, επιβεβαιώσαμε την δέσμευσή μας να υποστηρίξουμε την ενίσχυση της συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Ιορδανία, δεδομένης της μεγάλης σημασίας που έχει η χώρα αυτή, η φίλη χώρα της Ιορδανίας, ως πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή.

Και βέβαια, συμφωνήσαμε να εντείνουμε τον διάλογό μας για τα θέματα που μας αφορούν στον Οργανισμό Ισλαμικής Συνεργασίας και στον Αραβικό Σύνδεσμο.

Με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη και τον Βασιλιά Αμπντάλα συμφωνήσαμε, επίσης, να επεκταθεί η τριμερής μας συνεργασία σε τομείς κοινού ενδιαφέροντος. Στους τομείς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της διαχείρισης υδατικών αποθεμάτων, στον τομέα της Γεωργίας, των Ιχθυοκαλλιεργειών, του Τουρισμού, της Εμπορικής Ναυτιλίας, της Προστασίας Αρχαιοτήτων και της Υγείας.

Υπογράψαμε, σήμερα, Μνημόνιο Κατανόησης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το οποίο θέτει τις βάσεις και τις κατευθύνσεις της συνεργασίας των χωρών μας στον τομέα αυτό.

Εκφράσαμε την ετοιμότητά μας να ανταλλάξουμε τεχνογνωσία για τα ζητήματα του Τουρισμού και εμπειρία και ενθάρρυνση συνεργειών μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών παραγόντων, για να στηρίξουμε κοινά προγράμματα.

Αποφασίσαμε την ενδυνάμωση της συνεργασίας μας στον τομέα των Θαλάσσιων Μεταφορών. Γι΄ αυτό, υπογράψαμε σήμερα και Σύμφωνο Αμοιβαίας Αναγνώρισης Πιστοποιητικών Ναυτικής Ικανότητας, ανάμεσα σε Ελλάδα-Ιορδανία και Κύπρο-Ιορδανία.

Αναγνωρίστηκε ακόμη η ανάγκη προστασίας των αρχαιοτήτων, όπως είπα,  και διατήρησης και ανάπτυξης των ιστορικών και αρχαιολογικών τοποθεσιών, με στόχο τη διατήρηση και προώθηση της πλούσιας ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς των χωρών μας, της περιοχής μας. Μια κοινή κληρονομιά για την ανθρωπότητα, θα έλεγα. Και για τον σκοπό αυτό, υπογράψαμε σήμερα μια τριμερή Συμφωνία για την πρόληψη κλοπής παράνομων εκσκαφών και παράνομης εισαγωγής-εξαγωγής και μεταφοράς ιδιοκτησίας πολιτιστικών αγαθών και, βεβαίως, τη συνεργασία μας για την προώθηση της επιστροφής τους για όσα έχουν φύγει στο εξωτερικό.

Και τέλος, συμφωνήσαμε να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας στον σημαντικό τομέα της Υγείας, μέσω ανταλλαγής εμπειρίας και γνώσης και με έμφαση στους τομείς της πρόληψης και της καταπολέμησης ασθενειών.

Θα ήθελα, λοιπόν, για άλλη μια φορά, να ευχαριστήσω θερμά τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για τη φιλοξενία του και να εκφράσω την βαθιά μου πεποίθηση, ότι σήμερα εγκαινιάζουμε μια συνεργασία με πολύ σημαντικές προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας σε ό,τι αφορά τις σχέσεις των χωρών μας, αλλά και τον ευρύτερο ρόλο, τη δυναμική που μπορεί να έχει αυτή η συνεργασία για την ευρύτερη περιοχή. Μια δυναμική που μπορεί να έχει ουσιαστική επίδραση, επαναλαμβάνω, όχι μόνο μεταξύ των χωρών μας, αλλά να παίξει και έναν ρόλο - καταλύτη για την προώθηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και, γιατί όχι, ρόλο - καταλύτη και για την επίλυση κρίσεων σημαντικών που βασανίζουν αυτή την περιοχή για πολλές δεκαετίες»
πηγή: avgi.gr

Reuters: Η Ελλάδα σχεδιάζει «μαξιλάρι» ασφαλείας 19 δισ. ευρώ με έκδοση τριών νέων ομολόγων

Το "μαξιλάρι" των 19 δισ. € «θα λειτουργήσει ως ένα απόθεμα ασφαλείας έναντι των αγορών. Οι ανάγκες αποπληρωμής χρέους θα είναι σε κάθε περίπτωση εξασφαλισμένες για ένα μεγάλο διάστημα μετά τη λήξη του μνημονίου»

Η Ελλάδα θέλει να δημιουργήσει αποθεματικό ύψους μέχρι και 19 δισ. ευρώ για να καλύψει τις αποπληρωμές χρέους μετά από την έξοδό της από το πρόγραμμα διάσωσης, ενώ σχεδιάζει τρεις εκδόσεις ομολόγων μέχρι τον Αύγουστο, σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων στο Reuters.

Αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι το «μαξιλάρι» θα διασφαλίσει ότι η χώρα μπορεί σε κάθε περίπτωση (δυσμενείς ή απρόσμενες συνθήκες) να καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους της για 1,5 έτος μετά την ολοκλήρωση του μνημονίου, χωρίς εξωτερική βοήθεια.

«Θα λειτουργήσει ως ένα απόθεμα ασφαλείας έναντι των αγορών. Οι ανάγκες αποπληρωμής χρέους θα είναι σε κάθε περίπτωση εξασφαλισμένες για ένα μεγάλο διάστημα μετά τη λήξη του μνημονίου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα πρέπει να εξυπηρετήσει λήξεις χρέους ύψους 28 δισ. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2019 και θα καλύψει το 1/3 αυτών με τις επόμενες δύο δόσεις του μνημονίου, όταν ολοκληρωθούν η τρίτη και η τέταρτη αξιολόγηση.

Για το «μαξιλάρι ασφαλείας» θα λάβει το επόμενο διάστημα από τους επίσημους δανειστές 9 δισ. ευρώ -από τα αδιάθετα κεφάλαια του τρίτου μνημονίου-ενώ σχεδιάζει να αντλήσει άλλα 9 δισ. ευρώ περίπου από τις αγορές με την έκδοση νέων ομολόγων.

«Θα προχωρήσουμε στην έκδοση ενός νέου ομολόγου μετά το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, που θα επικυρωθεί από το Eurogroup. Δεν υπάρχει ακόμα οριστική απόφαση για τη διάρκεια του νέου ομολόγου, αλλά πιθανότατα θα είναι επταετές», είπε δεύτερος αξιωματούχος, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Στις 22 Ιανουαρίου το συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης (Eurogroup) θα κληθεί να εγκρίνει την τεχνική συμφωνία για την τρίτη αξιολόγηση και την εκταμίευση δόσης ύψους 6,7 δισ. ευρώ.

«Εάν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές, θα ακολουθήσουν πιθανότατα άλλες δύο εκδόσεις μέχρι την ολοκλήρωση του μνημονίου τον Αύγουστο», πρόσθεσε η δεύτερη πηγή του ΥΠΟΙΚ.