Εθνική ευθύνη

Ο Αλέξης Τσίπρας αποσαφήνισε σε άρθρο - παρέμβαση στο NEWS 24/7, την στάση που θα τηρήσει το επόμενο διάστημα στα εθνικά θέματα. Πώς θα κρίνει το αποτέλεσμα των διερευνητικών επαφών Ελλάδας – Τουρκίας. Τι τον ανησυχεί στις κινήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη.


Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ και αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας, γράφει στο NEWS 24/7 για την ανάγκη χάραξης εθνικής στρατηγικής στα ελληνοτουρκικά. Αποκαλύπτει τι τον ρώτησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης λίγο πριν τη Συμφωνία των Πρεσπών και κάνει λόγο για πολιτική "ομηρεία" του πρωθυπουργού από τον Αντώνη Σαμαρά.


Αλέξης Τσίπρας - άρθρο/παρέμβαση

Όταν τον Γενάρη του ‘18 ξεκινούσαμε τη μεγάλη και δύσκολη διαπραγμάτευση για την επίλυση του ονοματολογικού που οδήγησε στη Συμφωνία των Πρεσπών, ζήτησα να συναντήσω τους πολιτικούς αρχηγούς. Ήθελα να τους ενημερώσω αναλυτικά, αμέσως μετά την επιστροφή μου από το Νταβός όπου στην πολύωρη συνάντησή μου με τον Ζόραν Ζάεφ, άνοιξε ο δρόμος για την επίλυση μιας δύσκολης διπλωματικής εξίσωσης για ένα πρόβλημα που μετά από τριάντα χρόνια ήταν ακόμα άλυτο.

Ο κ. Μητσοτάκης, αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τότε, είχε ήδη πάρει τις αποφάσεις του. Δεν επρόκειτο να δώσει καμία στήριξη στην προσπάθεια επίλυσης. Η συζήτηση όμως, αν και διήρκησε λίγο, ήταν μεστή και ειλικρινής. Σε κάποια στιγμή, θυμάμαι, με ρώτησε αν με δεδομένη την άρνησή του να συναινέσει στην προσπάθεια εξεύρεσης έντιμης λύσης με τους βόρειους γείτονες, θα προχωρούσα. Του απάντησα δείχνοντας προς το Πρωθυπουργικό γραφείo αριστερά μας, πως όποιος κάθεται σε αυτήν τη καρέκλα οφείλει να κάνει αυτό που θεωρεί εθνικά επωφελές και όχι αυτό που ορίζει το δικό του πολιτικό και κομματικό συμφέρον.

Η συνάντηση τελείωσε σύντομα και έπειτα ξεκίνησε ένας μακρύς κύκλος που κράτησε έναν ολόκληρο χρόνο, με κορυφαίους σταθμούς την 12 η Ιούνη του ‘18 που υπογράψαμε τη Συμφωνία στις Πρέσπες και την 25η Γενάρη του ‘19, όπου παρά την απίστευτη πίεση συλλαλητηρίων, αλλά και επιθέσεων και απειλών και παρά το γεγονός ότι αποχώρησε από τον κυβερνητικό συνασπισμό το μικρότερο συγκυβερνών κόμμα, επικυρώσαμε τη Συμφωνία στη Βουλή.

Πρωταγωνιστής των αντιδράσεων απέναντι στη Συμφωνία των Πρεσπών βέβαια, για να είμαι ειλικρινής, δεν ήταν ο λιγομίλητος συνομιλητής μου στη συνάντηση του Μαξίμου το Γενάρη του ‘18, αλλά ο πρώην κάτοικος του Μεγάρου, ο κ. Σαμαράς.

Ο κ. Μητσοτάκης απλά επέλεξε για προφανείς λόγους κομματικού συμφέροντος να υιοθετήσει την ακραία ρητορική του. Για τον κ. Σαμαρά όμως, ήταν κάτι παραπάνω από μικροπολιτική επιλογή, ήταν μια ευκαιρία. Ο πολιτικός που το 1990 έστησε τη καριέρα του ως επαγγελματίας υπερπατριώτης, ρίχνοντας την κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη για το Μακεδονικό, το 2018 είδε την επανάληψη της ιστορίας όχι ως φάρσα, αλλά ως ευκαιρία να επανακάμψει.

Ο κ. Μητσοτάκης κατάφερε να εκμεταλλευτεί το πολιτικό κόστος της Συμφωνίας των Πρεσπών και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του κ. Σαμαρά στις πορείες με τις περικεφαλαίες, για να εκλεγεί Πρωθυπουργός. Σήμερα, όμως, καλείται να διαχειριστεί τις αντιφάσεις ανάμεσα στην ανεύθυνη στάση του όταν ήταν στην αντιπολίτευση και στην ανάγκη να υπηρετήσει το συμφέρον της χώρας. Η προσχώρησή του στις ακραίες και πατριδοκάπηλες θέσεις του κ. Σαμαρά χθές, τον καθιστούν Πρωθυπουργό υπό την ομηρεία του σήμερα.

Τον αναγκάζουν, ενώ τιμά τη Συμφωνία που κάποτε αποκαλούσε «εθνική ήττα που έχει ήδη ακυρωθεί στη συνείδηση του λαού» και δίνει –όπως δηλώνει ο Πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας– «μάχες» για την ένταξη της γειτονικής χώρας στη ΕΕ, να παίζει καθυστερήσεις και να αποφεύγει την ψήφιση στη Βουλή των τριών μνημονίων συνεργασίας που απορρέουν από τη Συμφωνία. Και έτσι να εκθέτει τη χώρα διεθνώς. Και ταυτόχρονα να υπονομεύει τα εθνικά μας συμφέροντα, αφού και τα τρία μνημόνια είναι επ’ ωφελεία μας. Κυρίως όμως, οι θέσεις αυτές τον οδηγούν σε ένα θαμπό στίγμα σε σχέση με τις προθέσεις της Κυβέρνησής του, στον κρίσιμο διάλογο με την Τουρκία, σε μια εποχή επικίνδυνης κλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων.

Η συνέντευξη του κ. Σαμαρά στην «Καθημερινή της Κυριακής» δεν ήταν μόνο μια πρόκληση για τον κ. Μητσοτάκη, αλλά μια πρόκληση για τη χώρα. Ο κ. Σαμαράς αμφισβητεί την πάγια εθνική θέση για διεξαγωγή διερευνητικών και προσφυγή της Ελλάδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Η διαρκής κακοφωνία από την πλευρά της Κυβέρνησης δεν είναι κάτι που περνά απαρατήρητο, ούτε από την απέναντι πλευρά ούτε από τον διεθνή παράγοντα.

Η χώρα σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή δείχνει να προσέρχεται σε αυτές τις σημαντικές συνομιλίες δίχως να δηλώνει σαφώς, αλλά και δίχως να ξέρει τι επιδιώκει. Χωρίς πυξίδα, χωρίς στρατηγική, χωρίς σαφείς κόκκινες γραμμές. Και ο κ. Μητσοτάκης φαίνεται να παλινωδεί ανάμεσα στη γραμμή του κ. Σαμαρά που λέει ότι κόκκινη γραμμή είναι το ίδιο το τραπέζι του διαλόγου και σε αυτήν του κ. Γεραπετρίτη που λέει ότι κόκκινη γραμμή είναι τα έξι ναυτικά μίλια.

Η εξωτερική πολιτική της χώρας, όμως, είναι κάτι πολύ πιο σοβαρό από τις ίντριγκες και τις ισορροπίες στο εσωκομματικό παιχνίδι της ΝΔ. Οι εξελίξεις το επόμενο διάστημα και οι ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή θα είναι ραγδαίες. Η Τουρκία αναγνωρίζει πόσο δυναμικό είναι το διεθνές περιβάλλον και έχει δείξει με σαφήνεια τις προθέσεις της. Και όσοι επιμένουν ότι δεν έχει στρατηγική ή ότι είναι απομονωμένη ή ότι θα “βολευτεί” μεσοπρόθεσμα σε λογικές διαλόγου «μη-λύσης», μάλλον έχουν χάσει κάθε αίσθηση της πραγματικότητας.

Είδαμε το 2020 τι κόστος έχει για τη χώρα, η Ελλάδα να μην έχει στρατηγική με αρχή, μέση και τέλος για την αντιμετώπιση της τουρκικής επιθετικότητας, τον ελληνοτουρκικό διάλογο, τις ευρωτουρκικές σχέσεις και την αξιοποίηση του ρόλου των ΗΠΑ στην περιοχή. Είδαμε συμμάχους μας να νίπτουν τας χείρας τους, ο ένας μετά τον άλλον, μετά τις χειρότερες προκλήσεις κατά της Ελλάδας της τελευταίας 25ετίας και κυβερνητικούς αξιωματούχους να φάσκουν και να αντιφάσκουν για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.

Σήμερα είναι πιο αναγκαίο από ποτέ να χαραχτεί η εθνική στρατηγική που έλειπε το 2020, τόσο για την αντιμετώπιση της τουρκικής επιθετικότητας, όσο και για τις διερευνητικές για την υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ με στόχο μια έντιμη συμφωνία στη βάση του διεθνούς δικαίου, διμερώς ή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, με σαφείς κόκκινες γραμμές. Μια εθνική στρατηγική που –σε συντονισμό με την Κυπριακή Δημοκρατία– είναι αναγκαίο να υπάρξει και για τη δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού στη βάση των Αποφάσεων του ΟΗΕ και του πλαισίου Γκουτέρρες.

Αντιθέτως, ο κίνδυνος, αν ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει να κάνει πως δεν κατάλαβε τι είπε ο κ. Σαμαράς και συνεχίζει να μη σπεύδει να αποσαφηνίσει τη θέση της Κυβέρνησής του, φοβούμενος ενδεχομένως το εσωκομματικό κόστος, είναι διπλός. Είτε να οδηγήσει τη χώρα σε έναν διάλογο με την πλάτη στον τοίχο, με αποτέλεσμα να εξαναγκαστούμε σε απαράδεκτες υποχωρήσεις, είτε να αναλάβουμε στα μάτια της διεθνούς κοινής γνώμης την ευθύνη για το ενδεχόμενο ναυάγιο των συνομιλιών.

Όσοι εκτιμούν ότι στη δεύτερη εκδοχή, μικρό το κακό, ας το ξανασκεφτούν. Η επόμενη ημέρα, με μια Τουρκία ολοένα και πιο επιθετική, που θα έχει ενισχύσει τις σχέσεις της με τον διεθνή παράγοντα, θα είναι μια πολύ δύσκολη ημέρα για την Ελλάδα.

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος έλεγε: «Ο πολιτικός πρέπει να έχει το χάρισμα να βλέπη πολύ πρωτύτερα αφ’ όσον βλέπουν οι άλλοι. Αν δεν έχει το χάρισμα τούτο, είναι αδύνατον να μην οδηγήσει την πατρίδα αυτού εις συμφοράς και καταστροφή». Όταν αναφέρθηκα σε αυτά τα λόγια στη Βουλή, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε, όπως ο ίδιος επισήμανε, με κριτική στάση για τον Βενιζέλο λέγοντας ότι «μία από τις αρνητικές παρακαταθήκες που τον συνοδεύει και θα τον συνοδεύει, ήταν ο εθνικός Διχασμός».

Δεν ξέρω αν είναι υπερβολή να ζητάμε από τον κ. Μητσοτάκη να έχει αυτό το χάρισμα των ηγετών ή έστω να αποδεχθεί τις ιστορικές ευθύνες της παράταξής του. Αλλά σίγουρα δεν είναι υπερβολή να του ζητάμε να αποφασίσει. Κάθεται στην καρέκλα του Πρωθυπουργού σε κρίσιμες εθνικά στιγμές, όπως και εγώ τόσο το ‘15 όσο και το ‘18. Θα πράξει το εθνικά επωφελές ή το κομματικά αναγκαίο;

Εγώ και στις δύο κρίσιμες περιστάσεις επέλεξα, συνειδητά, το εθνικά επωφελές. Οφείλει και αυτός, έστω τώρα, να πράξει το ίδιο. Διαφορετικά δεν θα είναι υπόλογος στον κύριο Σαμαρά αλλά απέναντι στην Ιστορία.
πηγή: news24/7

Δημήτρης Βίτσας: «Η πανδημία χρησιμοποιείται για περιστολή δημοκρατικών δικαιωμάτων»


«Κανονικότητα με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας με πριν δεν πρόκειται να υπάρξει γιατί η πανδημία χρησιμοποιήθηκε από κάποιους για την περιστολή των δικαιωμάτων των λαών...»

Αποσπάσματα από την συνέντευξη του Δημήτρη Βίτσα, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, στο ραδιοφωνικό Σταθμό «Πρώτο πρόγραμμα 91,6 FM»:

«…Η λήξη της πανδημίας πρέπει να μας βρει όλους υγιείς, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να προσέχουμε και να ακολουθούμε τις οδηγίες των γιατρών και των λοιμωξιολόγων.

Ο όποιος φόβος υπάρχει στον κόσμο θα πρέπει να οδηγεί σε αυξημένη προφύλαξη δηλαδή μάσκες, αποστάσεις test κ.λπ. αλλά και πρόληψη.

Σχεδόν στο σύνολό τους, διακομματικά, οι βουλευτές του Δυτικού Τομέα Β2 σε συνεργασία και με τους δημάρχους της περιοχής, προσυπογράψαμε εδώ και καιρό ένα κείμενο στο οποίο καλούσαμε τον κόσμο, στο βαθμό που έρθει το εμβόλιο να προσέλθει και να εμβολιαστεί.

Το θέμα βέβαια είναι να έρθει το εμβόλιο.

Δικαιολογημένα είναι θυμωμένη με τις φαρμακευτικές εταιρίες η κα Κυριακίδου, αρμόδια επίτροπος στην ΕΕ, αλλά εδώ αποδεικνύεται όπως παλιότερα είχε πει ο πρόεδρος Κλίντον, ότι εδώ έχουμε καπιταλισμό .

Οι μεγάλες εταιρίες λειτουργούν με γνώμονα το συμφέρον τους και ας καταστραφεί ολόκληρη η γη.

Τέτοια συμβόλαια υπογράφουν και με αυτό τον τρόπο λειτουργούν ώστε να μεγιστοποιούν τα κέρδη τους.

Αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να γνωρίζουν καλά και οι πολιτικοί εκπρόσωποι των χωρών της ΕΕ.

Χρειάζεται έντονη πίεση, νέες διαπραγματεύσεις με παλιές αλλά και νέες εταιρίες, ώστε να υπάρξουν αρκετά εμβόλια.

Εκτιμώ ότι πολλά εμβόλια από τα ήδη παραγγελθέντα από την ΕΕ, αυτή τη στιγμή κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ εξαιτίας και της νέας ηγεσίας Μπάϊντεν και της διαφορετικής της φιλοσοφίας για τον εμβολιασμό του Αμερικάνικου λαού.

Η τακτική της ΕΕ βοηθά να αναπτυχθεί ένας "εθνικισμός" των εμβολιασμών.

Μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία, κλείνουν πρόσθετες συμφωνίες, ξέχωρα από την ΕΕ για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει δικαιολογία για τις εταιρίες όσο αφορά την μικρή παραγωγή εμβολίων.

Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα έχουμε μια κανονικότητα τουλάχιστον όσο αφορά την πορεία των εμβολιασμών.

Κανονικότητα με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας με πριν δεν πρόκειται να υπάρξει γιατί η πανδημία χρησιμοποιήθηκε από κάποιους για την περιστολή των δικαιωμάτων των λαών.

Ενδεικτική είναι η στάση τους στο θέμα της τηλεργασίας, μιας πολύ σοβαρής μελλοντικά μορφής εργασίας και των όρων που τη διέπουν, σε βάρος των εργαζομένων.

Θα μπορούσε η λήξη της πανδημίας να κεφαλαιοποιήσει και ορισμένα θετικά σημεία, στο βαθμό που θα υπήρχαν προσπάθειες για την ενίσχυση του Εθνικού συστήματος Υγείας.

Η δική μας κυβέρνηση δεν φαίνεται να ακολουθεί ανάλογη τακτική και υλοποιεί μόνο τα "απαραίτητα" για την πανδημία, αφήνοντας απέξω την αύξηση των ΜΕΘ, και την ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Εμείς σαν ΣΥΡΙΖΑ, μέσα σε ένα δύσκολο δημοσιονομικό περιβάλλον, προσπαθήσαμε να κάνουμε κάποιες ενέργειες ενίσχυσης του δημόσιου συστήματος υγείας.

Το γεγονός ότι σε ένα χρονικό διάστημα ενός χρόνου, παρασκευάστηκαν 5-6 εμβόλια αποτελεί έναν πραγματικό άθλο.

Φαίνεται όμως ότι ακολουθείται ένας διαφορετικός καταμερισμός σε διεθνές επίπεδο πχ. Μέσα η Ευρώπη, απέξω η Αφρική….
»


Για την απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύση τις συγκεντρώσεις:

«…Η ξαφνική απόφαση της κυβέρνησης για απαγόρευση των συγκεντρώσεων άνω των 100 ατόμων με πρόσχημα την πανδημία, προκύπτει από το φόβο της για τις φοιτητικές κινητοποιήσεις που έχουν προγραμματισθεί ενάντια στο νομοσχέδιο για την παρουσία αστυνομίας μέσα στα πανεπιστήμια.

Η ανακοίνωση της ίδιας της αστυνομίας μαρτυρά ότι στην ουσία της ζητήθηκε από κάποιους άλλους να προβεί σε αυτές τις απαγορεύσεις.

Η κυβέρνηση όποτε οσμίζεται αντιδράσεις απαντά με την αστυνομία.

Δεν υπάρχει κανείς, εκτός από τους συνδικαλιστές των ειδικών φρουρών που να συναινεί με την κα Κεραμέως στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Τόσο οι ίδιοι οι πρυτάνεις, όσο και οι φοιτητές και πανεπιστημιακοί αλλά και οι συνδικαλιστές της αστυνομίας, είναι πλήρως αντίθετοι.

Αναρωτιέμαι αν σε κάθε ζήτημα που θα προκύπτει στην κοινωνία, η απάντηση από την κυβέρνηση θα είναι η αστυνομία.

Το 2018 έγινε ένας διαγωνισμός ΑΣΕΠ για τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους και μέχρι στιγμής , ουδείς έχει προσληφθεί.

Αντίθετα, συνεχώς προσλαμβάνονται ειδικοί φρουροί εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ και μάλιστα παντελώς ανεκπαίδευτοι.

Ο νόμος για να φυλάσσονται τα πανεπιστήμια υπάρχει ήδη. Μπορεί να υπάρξουν security υπό την ευθύνη των πρυτανικών αρχών και όχι η αστυνομία.

Αν υπάρχει εγκληματική ενέργεια μέσα σε ένα πανεπιστήμιο με ευθύνη του πρύτανη και του εισαγγελέα θα μπορούσε να διαταχθεί η επέμβαση της αστυνομίας.

Το επίπεδο σπουδών δεν ανεβαίνει με την ύπαρξη της αστυνομίας μέσα στα ιδρύματα αλλά με νέα προγράμματα, νέα μεταπτυχιακά κλπ.

Τα Ελληνικά πανεπιστήμια έχουν παρουσιάσει πολύ αξιόλογη δουλεία.

Σε κανένα δεν αρέσει να υπάρχουν σκουπίδια και κατεστραμμένα είδη μέσα στο χώρο των πανεπιστημίων.

Ακόμα και οι σύλλογοι των φοιτητών θα πρέπει να καταπιαστούν με αυτό το πρόβλημα.

Ούτε το ΄74 -΄75 δεν είχαμε δει να γίνονται οι φοιτητικές εκλογές με ενιαίο ψηφοδέλτιο, όπως επιθυμεί η κα Κεραμέως.

Σαφώς και είναι καταδικαστέα η εικόνα του προπηλακισμένου και κακοποιημένου πρύτανη.

Αυτοί που προχώρησαν σε αυτή την εγκληματική ενέργεια θα πρέπει να βρεθούν και να συλληφθούν.

Κανείς δεν βγαίνει κερδισμένος από τέτοιες ενέργειες…»


Για τις διερευνητικές επαφές με την Τουρκία:

«…Είναι καλό που γίνεται συζήτηση με την Τουρκία μέσω της διαδικασίας των διερευνητικών επαφών.

Όπως είναι καλό στο βαθμό που η συζήτηση θα περιοριστεί στη βασική διαφορά μας δηλαδή στην ΑΟΖ και στην υφαλοκρηπίδα.

Αυτό βοηθά σε τελική ανάλυση στο να επικρατεί και ειρήνη μεταξύ δύο κρατών που έχουν διαφορές.

Συγχρόνως θα πρέπει να υπάρχει ένας κατάλογος κυρώσεων από την ΕΕ που θα επιβληθούν σε περίπτωση που η Τουρκία συνεχίσει να προβαίνει σε συμπεριφορές ανάλογες του καλοκαιριού.

Αναμένουμε λοιπόν μια πλήρη ενημέρωση από την κυβέρνηση για τις χθεσινές επαφές.

Το ότι συνεχίζονται σημαίνει ότι ειπώθηκαν πράγματα που χρειάζονται παραπέρα συζήτηση.

Αυτό που έχει σημασία είναι να φανεί η αποφασιστικότητα της Ελλάδας να γίνει συζήτηση μόνο στα θέματα που μας αφορούν.

Στο βαθμό που συμφωνούμε ότι σε κάποια θέματα υπάρχουν διαφωνίες, ετοιμάζουμε ένα συνυποσχετικό και προσφεύγουμε στο διεθνές δικαστήριο της Χάγης.

Υπάρχουν ζητήματα που βάζει η Τουρκία όπως οι γκρίζες ζώνες και η αποστρατικοποίηση κάποιων νησιών που εμείς δεν τα συζητάμε…»...

Η Ανατολική Μεσόγειος στο επίκεντρο της συνάντησης Ν. Δένδια με τον Γ.Γ. του ΝΑΤΟ

Οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο βρέθηκαν στην ατζέντα των συζητήσεων μεταξύ του Έλληνα ΥΠΕΞ και του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ.


Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ, πραγματοποίησε νωρίτερα σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, ο οποίος βρίσκεται στις Βρυξέλλες.

Η Διαδικασία Διαλογισμού «NATO 2030», οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και η Εαρινή Σύνοδος των υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ, βρέθηκαν στην ατζέντα των συζητήσεων, σύμφωνα με σχετική ανάρτηση του υπουργείου Εξωτερικών στο twitter.

Παράλληλη επιτροπή έχει στήσει η κυβέρνηση για να περνάει αντιδημοκρατικές αποφάσεις!


Η «Εθνική Επιτροπή Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19», όμως, δεν είναι μια επιστημονική επιτροπή, αλλά κατά κύριο λόγο υπηρεσιακή. Πρόκειται για μια επιτροπή που αποτελείται από 11 μέλη, 9 εκ των οποίων είναι Γενικοί Γραμματείας υπουργείων και επικεφαλής οργανισμών και φορέων...

Με μια δεύτερη παράλληλη επιτροπή η κυβέρνηση παίρνει νομότυπα αποφάσεις για περιοριστικά μέτρα, όπως η απαγόρευση συναθροίσεων.

Σε μια απίστευτη μεθόδευση έχει προχωρήσει η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Υγείας, προκειμένου να νομιμοποιεί αμφιλεγόμενες αποφάσεις της για τον περιορισμό θεμελιωδών συνταγματικών δικαιωμάτων.

Όποιος διαβάσει αναλυτικά το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύθηκε η απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας για τον περιορισμό των συναθροίσεων άνω των 99 ατόμων, θα διαπιστώσει ότι η απόφαση αυτή ελήφθη μετά από εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19.

Η συγκεκριμένη επιτροπή, δεν είναι η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων, που όλοι γνωρίζουμε και φέρει επισήμως το όνομα «Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας». Υπενθυμίζεται ότι σε αυτήν συμμετέχουν επιστήμονες γιατροί επιφορτισμένοι να συμβάλουν στην καταπολέμηση του κορονοϊού με το επιστημονικό τους κύρος.

Η «Εθνική Επιτροπή Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19», όμως, δεν είναι μια επιστημονική επιτροπή, αλλά κατά κύριο λόγο υπηρεσιακή. Πρόκειται για μια επιτροπή που αποτελείται από 11 μέλη, 9 εκ των οποίων είναι Γενικοί Γραμματείας υπουργείων και επικεφαλής οργανισμών και φορέων. Μόνο δύο μέλη της είναι γιατροί, ενώ έχει αρμοδιότητα να εισηγείται αποφάσεις, την ώρα που οι λοιμωξιολόγοι μόνον γνωμοδοτούν.

Η σύνθεση που ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο του 2020 ήταν η ακόλουθη:

- ΠΡΕΖΕΡΑΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας, ως Πρόεδρος.

- ΚΩΤΣΙΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Γενικός Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας.

- ΚΑΡΑΟΥΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, Προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Ζωής του Υπουργείου Υγείας.

-  ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.).

- ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.).

- ΠΑΠΑΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, Πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.).

- ΓΚΟΓΚΟΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας.

- ΤΣΙΟΔΡΑΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ, Καθηγητής Ιατρικής ΕΚΠΑ – ΓΝΑ ΑΤΤΙΚΟΝ, Παθολόγος-Λοιμωξιολόγος.

- ΤΣΑΚΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Καθηγητής Μικροβιολογίας, Διευθυντής Εργαστηρίου Μικροβιολογίας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ, Αντιπρύτανης ΕΚΠΑ.

- ΤΟΛΟΥΜΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Υποπτέραρχος, Διευθυντής Υγειονομικού ΓΕΕΘΑ.

- ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Υποπτέραρχος, Λοιμωξιολόγος, Διευθυντής Υγειονομικού Πολιτικής Αεροπορίας.

Η κυβέρνηση λοιπόν, όταν πρόκειται να επιβάλει σκληρά περιοριστικά μέτρα ενάντια στα συνταγματικά θεμελιωμένα δικαιώματα, όπως συνέβη στις περιπτώσεις του Πολυτεχνείου, της 6ης Δεκέμβρη, χρησιμοποιεί τις εισηγήσεις της επιτροπής των δοτών υπηρεσιακών στελεχών της και όχι την επιτροπή των λοιμωξιολόγων.

Γι' αυτό και ουκ ολίγοι λοιμωξιολόγοι, ανάμεσά τους ο Άλκης Βατόπουλος σήμερα και ο Γκίκας Μαγιορκίνης στα μέσα Νοεμβρίου, ξεκαθάριζαν ότι η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων δεν έχει λάβει απόφαση για περιορισμό των συναθροίσεων.

ΑΥΓΗ

Ποια είναι η καλύτερη μάσκα

 .
Οι μάσκες FFP2 που προκρίνονται ως αποτελεσματικότερες είναι όμως μόνο υπό την προυπόθεση ότι κάποιος θα τη φοράει σωστά. Οι μάσκες αυτές έχουν στην πραγματικότητα προβλεφθεί να τις φοράει κανείς μόνο μια φορά και μετά να τις πετάει.

Στην εποχή του κορονοϊού η χρήση της μάσκας έχει γίνει υποχρεωτική και μάλιστα μεταξύ πολλών προκρίνεται η ιατρική μάσκα FFP2, εάν βέβαια χρησιμοποιείται σωστά. Ποια είναι όμως η διαφορά της με τις υπόλοιπες μάσκες;

Από την αρχή της πανδημίας οι περισσότερες χώρες του κόσμου έκαναν υποχρεωτική τη χρήση μάσκας στους δημόσιους χώρους και στα ΜΜΜ. Και στη Γερμανία οι άνθρωποι είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα στο δρόμο, στα καταστήματα, στο λεωφορείο, στο μετρό ή στο ταξί.

Η Βαυαρία, πρώτη ανάμεσα στα γερμανικά κρατίδια προέκρινε τη χρήση της ιατρικής μάσκας FFP2. Τώρα θα ακολουθήσουν και άλλα κρατίδια και η συζήτηση περιστρέφεται στο εάν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν στους εξωτερικούς χώρους οι λεγόμενες χειρουργικές μάσκες ή οι επίσης ιατρικές FFP2.

Οι χειρουργικές μάσκες, όπως λέει και το όνομά τους χρησιμοποιούνταν από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό στα χειρουργεία. Σήμερα τις βλέπουμε παντού. Εάν αυτός που βήξει ή φταρνιστεί φοράει τη μάσκα, τότε η πλειονότητα των σταγονιδίων μένει μέσα στη μάσκα. Αυτό βέβαια συμβαίνει εφόσον η μάσκα αλλάζεται συχνά. Στην εποχή του κορονοϊού όμως γιατροί και νοσηλευτές προτίμησαν να φοράνε πιο ενισχυμένες μάσκες.

Οι ενισχυμένες μάσκες



Οι μάσκες FFP1
για παράδειγμα είναι πιο ενισχυμένες αλλά δεν προσφέρουν την κατάλληλη προστασία από τους ιούς. Προορίζονται περισσότερο για τεχνίτες που θέλουν να προστατευθούν από τη σκόνη, όπως για παράδειγμα οι ξυλουργοί ή οι οικοδόμοι.

Οι μάσκες FFP2 χρησιμοποιούνται περισσότερο στα γηροκομεία και στα νοσοκομεία. Προσφέρουν σημαντική ασφάλεια στην προστασία από τους ιούς, ωστόσο δεν πρέπει να τις φοράει κανείς όταν έρχεται σε επαφή με ασθενείς με κορονοϊό και υψηλό επιδημιολογικό φορτίο.

Μόνο οι μάσκες FFP3 προσφέρουν την ανώτατη δυνατή προστασία από αεροσωματίδια, ιούς, βακτήρια και για το λόγο αυτό προτιμούνται από γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό όταν έρχονται σε επαφή με ασθενείς με υψηλό ιϊκό φορτίο. Από μόνες τους φυσικά δεν αρκούν και θα πρέπει αυτοί που τις φορούν να τηρούν και άλλα μέτρα όπως για παράδειγμα αυστηρά μέτρα καθαριότητας, ειδικά προστατευτικά γυαλιά, γάντια, ποδονάρια και ειδικές προστατευτικές ποδιές. Αυτές τις μάσκες τις φοράνε για παράδειγμα στα τμήματα καραντίνας.

Δεν μπορεί να ελεγχθεί η σωστή χρήση

Οι μάσκες FFP2 που προκρίνονται ως αποτελεσματικότερες είναι όμως μόνο υπό την προυπόθεση ότι κάποιος θα τη φοράει σωστά. Οι μάσκες αυτές έχουν στην πραγματικότητα προβλεφθεί να τις φοράει κανείς μόνο μια φορά και μετά να τις πετάει. Λόγω όμως της πανδημίας και των έκτακτων καταστάσεων μπορεί κανείς να τις βάλει στο φούρνο στους 80 βαθμούς Κελσίου για μισή ώρα και να τις επαναχρησιμοποιήσει.

Επειδή όμως οι άνθρωποι αποκλείεται κάθε φορά που μπαίνουν στο λεωφορείο, το μετρό ή πάνε για ψώνια να αγοράζουν μια τέτοια μάσκα, η οποία είναι και ακριβή, πιστεύεται ότι ο κόσμος θα την επαναχρησιμοποιεί. Πιθανώς όχι σωστά και επίσης είναι πιθανόν να φοράνε την ίδια μάσκα για εβδομάδες ή για μήνες.

Κάποια ακόμα προβλήματα που προκύπτουν για τους εργαζομένους σε σουπερμάρκετ ή ελεγκτές στα τρένα είναι ότι θα πρέπει να φοράνε τη μάσκα για πολλές ώρες. Σύμφωνα όμως με τους κανόνες που ισχύουν στη Γερμανία για την προστασία των εργαζομένων, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να φοράνε τη μάσκα μόνο για 75 λεπτά συνεχόμενα. Μετά θα πρέπει να κάνουν μια διακοπή 30 λεπτών.

Εργαζόμενοι που έχουν αναπνευστικά ή άλλα προβλήματα που επιβάλλουν τη μη χρήση μάσκας εξαιρούνται φυσικά από το γενικό κανόνα που ισχύει αυτό το διάστημα για την υποχρεωτική χρήση μάσκας.

Όπως και να έχουν τα πράγματα, η τήρηση των αποστάσεων, το συχνό πλύσιμο των χεριών και η σωστή χρήση μάσκας είναι ένας ασφαλής τρόπος για να προστατευθούμε από τον κορονοϊό.
DW