Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιών για αύριο Δευτέρα, 20/8

Για πολύ υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς - κατηγορία 4 - την Δευτέρα 20/8 σε αρκετές περιοχές της χώρας, προειδοποιεί η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. 


Σύμφωνα με τον Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς που εκδίδει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προβλέπεται κατηγορία κινδύνου 4 για τις περιοχές:
  • Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (Λέσβος, Χίος)
  • Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (Φθιώτιδα, Βοιωτία, Εύβοια, Σκύρος)
  • Περιφέρεια Αττικής
  • Περιφέρεια Πελοποννήσου (Αργολίδα, Κορινθία, Λακωνία)
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του υπουργείου Εσωτερικών έχει ενημερώσει τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους των περιοχών αυτών, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα πολιτικής προστασίας προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τυχόν επεισόδια πυρκαγιών.  

Παράλληλα, συνιστά στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να αποφεύγουν ενέργειες στην ύπαιθρο που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά από αμέλεια, όπως η ρίψη αναμμένων τσιγάρων, το κάψιμο ξερών χόρτων και κλαδιών ή υπολειμμάτων καθαρισμού, η χρήση μηχανημάτων που προκαλούν σπινθήρες όπως δισκοπρίονα, συσκευές συγκόλλησης, η χρήση υπαίθριων ψησταριών κ.α. Επίσης, υπενθυμίζει ότι κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου απαγορεύεται η καύση των αγρών.

Σε περίπτωση που αντιληφθούν πυρκαγιά, οι πολίτες θα πρέπει να ειδοποιήσουν αμέσως την Πυροσβεστική Υπηρεσία, στον αριθμό κλήσης 199.

Για περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες αυτοπροστασίας από τους κινδύνους των δασικών πυρκαγιών, οι πολίτες μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.civilprotection.gr.

Τα μηνύματα μια ημέρα πριν το τέλος των μνημονίων - H ελληνική κρίση 2009-2018

Αύριο, Δευτέρα, 20 Αυγούστου, ολοκληρώνεται το τρίτο μνημόνιο για την Ελλάδα και Έλληνες και Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δίνουν τη δική τους εκτίμηση για την νέα περίοδο στην οποία μεταβαίνει η χώρα...


Τη θέση ότι η Ελλάδα έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει εξέφρασε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας.

Μιλώντας στην «Καθημερινή της Κυριακής», ο κεντρικός τραπεζίτης αναγνωρίζει ότι τα χρόνια που πέρασαν διορθώθηκαν πολλές αδυναμίες, επισημαίνει, ωστόσο, ότι παραμένουν ακόμη άλυτα προβλήματα: από το υψηλό δημόσιο χρέος, μέχρι την ανεργία, την Παιδεία, την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης και άλλα.

Στη συνέντευξή του, ο ίδιος προειδοποιεί για τον κίνδυνο να μας εγκαταλείψουν οι αγορές αν υπαναχωρήσουμε από τα συμφωνηθέντα. Ενας κίνδυνος που επιτείνεται σήμερα λόγω των αναταράξεων σε Ιταλία και Τουρκία.

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, ο κ. Στουρνάρας ερμηνεύει την κρίση ως αποτέλεσμα κυρίως λανθασμένων επιλογών οικονομικής πολιτικής και υποστηρίζει ότι τα μνημόνια ήταν μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος. Συντάσσεται, εξάλλου, με την άποψη ότι το τρίτο μνημόνιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Οι διαφορές που χώριζαν τις δύο πλευρές το φθινόπωρο του 2014, λέει, ήταν πολύ μικρότερες από τα μέτρα που θεσπίστηκαν αργότερα με το τρίτο μνημόνιο.

Ρέγκλινγκ: Σήμερα για την Ελλάδα υπάρχει περισσότερη εμπιστοσύνη


Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, τόνισε τη σημασία της προσήλωσης στις μεταρρυθμίσεις, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Έθνος της Κυριακής». Ερωτηθείς για το αν μπορεί η Ελλάδα να είναι ένα success story σημείωσε: «Απολύτως. Πριν από λίγο καιρό κανείς δεν πίστευε ότι η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιρλανδία και η Κύπρος θα είναι success stories. Όταν αναφέρομαι σε αυτές τις τέσσερις χώρες, πάντα μιλάω για τέσσερις επιτυχίες. Θα μπορώ πλέον να συμπεριλάβω την Ελλάδα σε αυτήν την ομάδα, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρήσει τις συμφωνηθείσες μεταρρυθμίσεις».

«Συνολικά, το πρόγραμμα έχει αποδόσει θετικά αποτελέσματα», σχολίασε και πρόσθεσε: «Η ανάπτυξη έχει επιστρέψει, η ανεργία εξακολουθεί να είναι υψηλή, αλλά σημαντικά χαμηλότερη απ' ό,τι πριν από τρία χρόνια. Και πιστεύω ότι το μέλλον της ελληνικής οικονομίας μπορεί να είναι καλό εάν η κυβέρνηση συνεχίσει να εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις, όπως συμφωνήθηκε».

Μάλιστα, επεσήμανε ότι σήμερα για την Ελλάδα «υπάρχει σίγουρα πολύ περισσότερη εμπιστοσύνη απ' ό,τι πριν από μερικά χρόνια».

Αναφορικά με την ενισχυμένη εποπτεία της οικονομίας, ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν συνεπάγεται νέο πρόγραμμα. Ενώ σχετικά με τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, ο κ. Ρέγκλινγκ ανέφερε: «όλα τα μέτρα για το χρέος συμφωνήθηκαν στο Eurogroup του Ιουνίου και θα τα εφαρμόσουμε τους επόμενους μήνες, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο».

Μπρουνό Λεμέρ: Μεγάλη επιτυχία η έξοδος από το πρόγραμμα


«Μεγάλη επιτυχία» χαρακτήρισε την έξοδο της Ελλάδας από το τρίτο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρουνό Λεμέρ, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», τονίζοντας παράλληλα ότι οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα «είναι σαφείς».

«Η έξοδος της Ελλάδας από το τρίτο πρόγραμμα χρηματοδοτικής συνδρομής αποτελεί μεγάλη επιτυχία», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Για την Ελλάδα, που σεβάστηκε τις δεσμεύσεις που ανέλαβε το καλοκαίρι του 2015 και είχε το θάρρος, υπό την εποπτεία του Αλέξη Τσίπρα, να μεταρρυθμιστεί σε βάθος. Για τους Έλληνες, που δέχθηκαν να κάνουν θυσίες, τις οποίες γνωρίζω πολύ καλά και οι οποίοι θα μπορέσουν να δρέψουν τους καρπούς των κόπων τους στο άμεσο μέλλον. Αλλά επίσης για την Ευρώπη και την ευρωζώνη. Έχει αποδειχθεί ότι η αλληλεγγύη δεν είναι μόνο μία ουσιαστική αξία της Ευρώπης, αλλά και ότι είναι κάτι που λειτουργεί, που είναι αποτελεσματικό».

Μάλιστα, ο Γάλλος υπουργός επεσήμανε ότι το ελληνικό χρέος είναι «βιώσιμο», μετά τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί και ότι σημασία τώρα έχει η οικονομική ανάπτυξη.

Ερωτηθείς για το εάν τάσσεται υπέρ της επανεξέτασης των περικοπών στις συντάξεις, απάντησε: «Ας περιοριστούμε στα συμπεράσματα του Eurogroup του περασμένου Ιουνίου. Εκείνο που μετράει τελικά είναι ότι πρέπει να διατηρηθεί η συνολική ισορροπία των μεταρρυθμίσεων».

Γερμανοί αναλυτές: Η Ελλάδα ξανά σε τροχιά ανάπτυξης


«Ο διευθυντής της κοινοβουλευτικής ομάδας του SPD, Kάρστεν Σνάιντερ, θεωρεί ότι το ελληνικό οικονομικό δράμα έχει τελειώσει», αναφέρει στην ιστοσελίδα του το τοπικό δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο MDR του ΑRD. Κατά τον σοσιαλδημοκράτη οικονομικό εμπειρογνώμονα «επετεύχθησαν και τα δύο: Η Ελλάδα ανέκτησε την εμπιστοσύνη και το ευρώ παρέμεινε σταθερό εις πείσμα όλων των κινδυνολόγων. Και η ίδια η Γερμανία έκανε λάθη. Επιμείναμε, ιδιαίτερα στην αρχή, πάρα πολύ στο να γίνουν οικονομίες και πολύ λίγο στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες οδηγούν σε μεγαλύτερη οικονομική ανάπτυξη. Αυτά ήταν λάθη της Χριστιανοδημοκρατικής Ενωσης (CDU) και του Φιλελεύθερου Κόμματος (FDP), διότι απέφυγαν τη συζήτηση για το τι μπορεί να μας κοστίσει κάτι εάν κάτι δεν πάει καλά».

Ο Σβεν-Κρίστιαν Κίντλερ, ο οικονομικός εμπειρογνώμονας των Πρασίνων δήλωσε στο MDR ότι τάσσεται «υπέρ των περαιτέρω ελαφρύνσεων του ελληνικού χρέους» και πρόσθεσε ότι «η λανθασμένη σκληρή πολιτική λιτότητας επιδείνωσε δραματικά την κρίση. Το ένα τρίτο των Ελλήνων απειλείται από την φτώχια και οι μισοί νέοι είναι άνεργοι. Η Ελλάδα χρειάζεται τώρα αέρα για να αναπνεύσει και το πλαίσιο για επενδύσεις».

Ο Εκαρντ Ρέμπεργκ, οικονομικός εμπειρογνώμονας του Χριστιανοσημοκρατικού Κόμματος της Γερμανίας (CDU), δήλωσε στο MDR «αισιόδοξος ότι η Ελλάδα μπορεί σύντομα να χρηματοδοτηθεί ξανά με καλούς όρους στην ελεύθερη αγορά», ενώ για την βιωσιμότητα του χρέους είπε πως «η ανάλυση μεταβάλλεται εάν η ανάπτυξη είναι κατά ένα δέκατο προς τα πάνω ή προς τα κάτω υπολογιζόμενη για τα επόμενα τριάντα, σαράντα χρόνια» και πρόσθεσε πως δεν θεωρεί «καθόλου σκόπιμο να κοιτάζει κανείς πολύ μακριά στο μέλλον και να κάνει από τώρα εικασίες για το έτος 2050 ή το 2060».

Ο Χριστιανοδημκράτης πολιτικός τόνισε, τέλος, ότι «θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί σημάδι αισιοδοξίας το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται ξανά σε τροχιά ανάππτυξης, έστω και αν μέχρι τώρα, με το ποσοστό της τάξεως του 1-2%, είναι πολύ μετρημένη».

Οι σταθμοί της ελληνικής κρίσης από το 2009 έως 2018


Ήταν Οκτώβριος του 2009 όταν ο τότε υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου ταξίδεψε στο Λουξεμβούργο για να συμμετάσχει στην πρώτη του συνεδρίαση Eurogroup, μόλις λίγες ημέρες μετά τις βουλευτικές εκλογές στις οποίες αναδείχθηκε πρώτο κόμμα το ΠΑΣΟΚ. Εκεί ενημέρωσε τους ομολόγους του ότι το έλλειμμα της Ελλάδας το 2009 δε θα είναι 6% του ΑΕΠ αλλά 12,5%.

«Το παιχνίδι τελείωσε, χρειαζόμαστε σοβαρά στατιστικά στοιχεία» ήταν η φράση του προέδρου -τότε- του Eurogroup, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, η οποία σηματοδότησε σχεδόν εννιά χρόνια ελληνοευρωπαϊκού δράματος.

Στο διάστημα αυτό, η Ελλάδα άλλαξε πέντε πρωθυπουργούς, απασχόλησε τα πρωτοσέλιδα εφημερίδων από όλον τον κόσμο, πρωταγωνίστησε σε εκατοντάδες συνεδριάσεις Eurogroup και Συνόδους Κορυφής.

Τώρα που γράφεται το «φινάλε» του εν λόγω δράματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει τη δική της αναδρομή στις ημερομηνίες- σταθμούς της ελληνικής κρίσης:

19 Οκτωβρίου 2009: Ο υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας ενημερώνει το Eurogroup ότι το 2009 το έλλειμμα θα φτάσει το 12,5% του ΑΕΠ

2 Μαΐου 2010: Το Eurogroup συμφωνεί, σε συνέχεια αιτήματος από τις ελληνικές αρχές, να παράσχει διμερή δάνεια ύψους μέχρι και 80 δισ. μέσω της Δανειακής Διευκόλυνσης για την Ελλάδα (Greek loan facility) προκειμένου να βοηθήσει την Ελλάδα να εκπληρώσει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες. Η ευρωπαϊκή χρηματοδοτική βοήθεια αποτελεί μέρος ενός κοινού πακέτου στήριξης με το ΔΝΤ, το οποίο συμβάλλει με επιπλέον 30 δισ.

26 Οκτωβρίου 2011: Στη Σύνοδο Κορυφής των χωρών της Ευρωζώνης οι ηγέτες συνάπτουν συμφωνία με την οποία ιδιώτες επενδυτές που διακρατούν ελληνικό χρέος καλούνται να προχωρήσουν σε μια εθελοντική ανταλλαγή ομολόγων με ονομαστικό κούρεμα 50%

31 Οκτωβρίου 2011: Ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου προτείνει δημοψήφισμα για το νέο πρόγραμμα χρηματοδοτικής βοήθειας, το οποίο μετέπειτα ακυρώθηκε

11 Νοεμβρίου 2011: Ο Λουκάς Παπαδήμος ορκίζεται πρωθυπουργός της Ελλάδας σε συνέχεια της παραίτησης του Γιώργου Παπανδρέου

14 Μαρτίου 2012: Το Eurogroup συμφωνεί, σε συνέχεια σχετικού αιτήματος από τις ελληνικές αρχές, ότι το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας θα παράσχει ένα επιπλέον δάνειο 130 δισ. ευρώ προκειμένου να βοηθήσει την Ελλάδα να εκπληρώσει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες. Το ΔΝΤ δεσμεύεται να συμβάλει με 19,8 δισ. ευρώ

17 Μαΐου 2012: Ο Παναγιώτης Πικραμένος ορκίζεται υπηρεσιακός πρωθυπουργός της Ελλάδας και οδηγεί τη χώρα σε νέες εκλογές

12 Ιουνίου 2012: Ο Αντώνης Σαμαράς ορκίζεται πρωθυπουργός της Ελλάδας μετά τις νέες βουλευτικές εκλογές

1 Νοεμβρίου 2014: Σε συνέχεια των ευρωεκλογών του 2014, η Επιτροπή Γιούνκερ αναλαμβάνει καθήκοντα

26 Ιανουαρίου 2015: Ο Αλέξης Τσίπρας ορκίζεται πρωθυπουργός της Ελλάδας σε συνέχεια των βουλευτικών εκλογών

24 Φεβρουαρίου 2015: Το Eurogroup συμφωνεί σε παράταση του δεύτερου ελληνικού προγράμματος για τέσσερις μήνες, σε συνέχεια σχετικού αιτήματος των ελληνικών αρχών

28 Ιουνίου 2015: Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοινώνει την επιβολή ελέγχων κεφαλαίου στις ελληνικές τράπεζες με περιθώριο ανάληψης 60 ευρώ ημερησίως

30 Ιουνίου 2015: Λήγει το δεύτερο ελληνικό πρόγραμμα

5 Ιουλίου 2015: Πραγματοποιείται δημοψήφισμα στην Ελλάδα για την αποδοχή ή μη, των προτάσεων μεταρρυθμίσεων στις οποίες κατέληξε το Eurogroup. 61% των συμμετεχόντων ψηφίζει κατά

8 Ιουλίου 2015: Οι ελληνικές αρχές ζητούν πρόγραμμα στήριξης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας

12/13 Ιουλίου 2015: Σε μια μαραθώνια Σύνοδο Κορυφής που διήρκησε περισσότερο από 17 ώρες, οι ηγέτες των χωρών της Ευρωζώνης καταλήγουν σε συμφωνία επί της αρχής για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης για την Ελλάδα

17 Ιουλίου 2015: Το Συμβούλιο της ΕΕ χορηγεί στην Ελλάδα βραχυπρόθεσμη χρηματοδοτική βοήθεια (δάνειο-γέφυρα) ύψους 7,16 δισ. στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας

20 Αυγούστου 2015: Η Επιτροπή υπογράφει Μνημόνιο Συνεργασίας, εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, με την Ελλάδα για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης και δημοσιεύει αξιολόγηση του κοινωνικού αντίκτυπου του προγράμματος. Εγκρίνεται η πρώτη εκταμίευση

23 Σεπτεμβρίου 2015: Ο Αλέξης Τσίπρας ορκίζεται πρωθυπουργός της Ελλάδας σε συνέχεια των βουλευτικών εκλογών

Οκτώβριος και Δεκέμβριος 2015: Το πρώτο και το δεύτερο πακέτο προαπαιτούμενων ολοκληρώνεται, επιτρέποντας νέες εκταμιεύσεις στο πλαίσιο του προγράμματος

24 Μαΐου 2016: Το Eurogroup χαιρετίζει την εφαρμογή των αναγκαίων προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και συμφωνεί σε ένα πακέτο βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους

16 Ιουνίου 2016: Η πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος στήριξης ολοκληρώνεται μετά την εκπλήρωση όλων των σχετικών προαιπτούμενων

7 Ιουλίου 2017: Η δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος στήριξης ολοκληρώνεται μετά την εκπλήρωση όλων των σχετικών προαπαιτούμενων

12 Ιουλίου 2017: Η Επιτροπή προτείνει το κλείσιμο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος για την Ελλάδα. Το Συμβούλιο μετέπειτα επικυρώνει την πρόταση της Επιτροπής

20 Ιουλίου 2017: Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ εγκρίνει επί της αρχής ένα νέο πρόγραμμα με την Ελλάδα

20 Αυγούστου 2018: Ολοκληρώνεται το ελληνικό πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας
πηγή: euronews

DW: Η μακρόσυρτη διάσωση της Αθήνας

Τα ενθαρρυντικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας είναι μόνο στα χαρτιά, στην πραγματικότητα χτυπά κοινωνική ωρολογιακή βόμβα, αξιολογεί γερμανός αρθρογράφος τη νέα περίοδο...


H οριστική έξοδος της Ελλάδας από τα μνημόνια γίνεται αντικείμενο σχολιασμού και σε περιφερειακές εφημερίδες της Γερμανίας. Εκτός από έναν απολογισμό σε επίπεδο αριθμών και ποσοστών ανάπτυξης στα άρθρα γίνεται και ενδελεχής περιγραφή της κατάστασης, έτσι όπως βιώνεται από απλούς βιοπαλαιστές. Οι εξιστορήσεις «θαμπώνουν» την εικόνα ευφορίας που θέλουν να εμφανίσουν κυβερνητικά στελέχη.

«Κοινωνική ωρολογιακή βόμβα»


Οι Έλληνες που μιλούν στον αρθρογράφο της Mannheimer Morgen κατοικούν σε υποβαθμισμένα προάστια των Αθηνών. Η γυναίκα δούλευε στο σουπερ-μάρκετ Ατλάντικ, που έκλεισε. Τώρα μένει με τη μητέρα της και κερδίζει 380 ευρώ το μήνα σε ένα κατάστημα γρήγορης εστίασης. Ένας άλλος δούλευε 32 χρόνια στα πλοία, μέχρι ότου η ναυτιλιακή εταιρεία φαλίρισε. Τώρα κανείς δεν απασχολεί έναν ναυτικό σε τέτοια ηλικία. «Στα χαρτιά αναφέρεται ότι η Ελλάδα άφησε πίσω της την κρίση» επισημαίνει ο αρθρογράφος. «Από το 2017 η οικονομία μπήκε και πάλι σε κίνηση, αν και με ασθενικό ρυθμό. Η ανεργία μειώθηκε. Με αυτά τα στοιχεία δεν βγαίνει κάποια ασφαλής εικόνα, γιατί όλο και περισσότεροι απασχολούνται με μειωμένο ωράριο. Από τους 1,7 εκ. απασχολούμενους στον ιδιωτικό τομέα, το 1/3 εργάζεται σε δουλειές μερικής απασχόλησης για 394 ευρώ το μήνα καθαρά. Αυτή η κατηγορία εργαζομένων δεν μπορεί να κατοχυρώσει συνταξιοδοτικές αξιώσεις, στην Ελλάδα χτυπά μια κοινωνική ωρολογιακή βόμβα».

Η Kieler Nachrichten επιχειρεί να στοιχειοθετήσει τους λόγους που η Αθήνα δεν βρίσκεται ακόμη στη ασφαλή πλευρά της διάσωσής της. «Οι δανειστές της κατάφεραν να αναδιαμορφώσουν το ελληνικό κράτος, παρόλα αυτά δεν στέκεται στα δικά του πόδια» επισημαίνει στο άρθρο. «Γίνεται σαφές ότι οι αμφιβολίες για το βασικό κόνσεπτ υπέρβασης της κρίσης συνεχώς αυξάνονται. Η θέση ότι η Αθήνα θα ξεπερνούσε την κρίση με μέτρα λιτότητας, παρέμεινε υπό αμφισβήτηση. Ήδη το υπάρχον χρηματικό μαξιλάρι ασφάλειας δείχνει ότι οι χώρες του ευρώ, η Κομισιόν και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα διακατέχονται από ανασφάλεια για το εάν η χώρα θα τα καταφέρει. Το μήνυμα που συνδέεται με αυτό το μαξιλάρι προς τις αγορές δεν επιδρά περισσότερο καθησυχαστικά. Η Αθήνα συνεχίζει να πληρώνει υψηλά ασφάλιστρα κινδύνου για δάνεια. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ακριβώς έτσι ξεκίνησε η κρίση πριν από περίπου 9 χρόνια».

«Για λίγους πρόσφυγες»


Η είδηση περί ολοκλήρωσης της διμερούς συμφωνίας της Γερμανίας και με την Ελλάδα για την επαναπροώθηση των προσφύγων στη πρώτη χώρα εισόδου τους στην ΕΕ, έχει περάσει σε όλες τις γερμανικές εφημερίδες. Στη Süddeutsche Zeitung του Μονάχου ο σχολιαστής της καυτηριάζει τη συμφωνία και τον ίδιο τον υπουργό Εσωτερικών. «Η γερμανική κυβέρνηση μπαλώνει με ακρίβεια έναν ιδεατό φράχτη, που θα κρατά τους πρόσφυγες μακριά από τη Γερμανία» γράφει χαρακτηριστικά. «Το ότι στα ελληνικά νησιά τα προσφυγικά καταλύματα βρίσκονται σε άθλια κατάσταση και είναι από καιρό υπερπλήρη, δεν απασχολεί πια καθόλου τους πολιτικούς στο Βερολίνο. Αρκεί που το Χριστιανοκοινωνικό κόμμα επιβάλει τη θέλησή του και υπάρχει ηρεμία. Από ελληνικής πλευράς πρέπει να φαίνεται αλλοπρόσαλλο, όπως κατά τη διάρκεια τη δημοσιονομικής κρίσης, η δεσποτική συμπεριφορά της Γερμανίας που τρέχει και δεν φτάνει μόνο και μόνο για ξεφορτωθεί λίγους πρόσφυγες που υποτίθεται ότι η Γερμανία δεν μπορεί πλέον να επωμιστεί».

Ο σχολιαστής της Reutlinger General-Anzeiger επιχειρεί θετική αξιολόγηση καυτηριάζοντας όμως τη στάση του κυβερνητικού εταίρου της Μέρκελ. «Ακόμη κι αν πρόκειται περισσότερο για συμβολισμό παρά για μέτρο που θα επιφυλάξει αλλαγές στην καθημερινή ζωή, η συμφωνία αποτελεί σημαντικό βήμα» υποστηρίζει. «Εδώ και μήνες το προσφυγικό έχει περάσει σε πεδίο συμβόλων. Αριθμοί και δεδομένα πέρασαν σε δεύτερο πλάνο. Ο αριθμός των προσφύγων που φτάνουν στη Γερμανία μικραίνει συνεχώς. Το πρόβλημα –αν μπορούμε να μιλάμε για πρόβλημα- θα λυθεί σε λίγους μήνες προς ευχαρίστηση όλων. Παρά το ότι ο υπουργός Εσωτερικών Ζεχόφερ το γνωρίζει πολύ καλά, έθεσε τη Μέρκελ σε τέτοια πίεση που διακυβεύτηκε ο κυβερνητικός συνασπισμός».
Ειρήνη Αναστασοπούλου/Deutsche Welle

Γιάννης Στουρνάρας: Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε

«Εχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη», τονίζει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας σε συνέντευξή του στην έντυπη έκδοση της «Κ», με αφορμή την ολοκλήρωση, αύριο, του τρίτου μνημονίου και τη μετάβαση της χώρας σε μια νέα περίοδο....


Αναγνωρίζοντας ότι τα χρόνια που πέρασαν διορθώθηκαν πολλές αδυναμίες, ο κεντρικός τραπεζίτης, Γιάννης Στουρνάρας, επισημαίνει, ωστόσο, ότι παραμένουν ακόμη άλυτα προβλήματα: από το υψηλό δημόσιο χρέος, μέχρι την ανεργία, την Παιδεία, την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης και άλλα.

Στη συνέντευξή του, η οποία αναδημοσιεύτηκε από το πρακτορείο Reuters, ο ίδιος προειδοποιεί για τον κίνδυνο να μας εγκαταλείψουν οι αγορές αν υπαναχωρήσουμε από τα συμφωνηθέντα. Ενας κίνδυνος που επιτείνεται σήμερα λόγω των αναταράξεων σε Ιταλία και Τουρκία.

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, ο κ. Στουρνάρας ερμηνεύει την κρίση ως αποτέλεσμα κυρίως λανθασμένων επιλογών οικονομικής πολιτικής και υποστηρίζει ότι τα μνημόνια ήταν μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος. Συντάσσεται, εξάλλου, με την άποψη ότι το τρίτο μνημόνιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Οι διαφορές που χώριζαν τις δύο πλευρές το φθινόπωρο του 2014, λέει, ήταν πολύ μικρότερες από τα μέτρα που θεσπίστηκαν αργότερα με το τρίτο μνημόνιο.

– Υπήρξατε υπουργός Οικονομικών μιας μνημονιακής κυβέρνησης. Ποιο θα λέγατε ότι ήταν τότε το μεγαλύτερό σας πρόβλημα; 

– Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα, όχι μόνο για εμένα αλλά πιστεύω και για πολλούς, αν όχι όλους τους υπουργούς Οικονομικών όλης αυτής της περιόδου, ήταν η άρνηση μεγάλου μέρους του πολιτικού συστήματος, σύσσωμης της τότε αντιπολίτευσης αλλά και μέρους της συμπολίτευσης, να δεχθεί ότι η ελληνική κρίση ήταν αποτέλεσμα κυρίως λανθασμένων επιλογών οικονομικής πολιτικής, και ότι τα μνημόνια ήταν, με όλα τα λάθη και τις αστοχίες τους, μέρος της λύσης και όχι μέρος του προβλήματος. Αυτό είχε ως συνέπεια τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης, την έλλειψη συναίνεσης ως προς το δέον γενέσθαι, τον διχασμό της κοινωνίας σε μνημονιακούς και αντιμνημονιακούς, έξαρση του λαϊκισμού και υποχώρηση της κοινής λογικής. Αυτό εξηγεί, επίσης, σε σημαντικό βαθμό γιατί η Ελλάδα χρειάστηκε τόσα χρόνια να βγει από τα μνημόνια, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες-μέλη της Ευρωζώνης που επίσης βρέθηκαν σε κρίση.

– Με τους δανειστές δεν είχατε δυσκολίες; Γνωρίζουμε ότι υπήρξαν εντάσεις ιδίως με τον Πόουλ Τόμσεν του ΔΝΤ.

– Είναι φυσικό να υπάρχουν εντάσεις σε μια τόσο δύσκολη διαπραγμάτευση. Αλλά ποτέ δεν ξεφύγαμε από τα όρια που επιβάλλουν η ευγένεια και η πολιτισμένη αντιπαράθεση. Ο Πόουλ Τόμσεν, ως επικεφαλής τότε της αποστολής του ΔΝΤ στην Ελλάδα, του θεσμού με τις σκληρότερες θέσεις, είχε τις απόψεις του κι εγώ, ως υπουργός Οικονομικών, τις δικές μου. Διαφορές είχαμε και πολύ αργότερα, το 2017, για τις ελληνικές τράπεζες. Τελικά, όμως, πάντα βρίσκαμε λύσεις. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος βέβαια, ελπίζω όμως να γίναμε όλοι σοφότεροι σήμερα από τα μαθήματα αυτά, προκειμένου να θωρακιστεί η Ευρωζώνη, με βελτίωση της αρχιτεκτονικής της. Δηλαδή, πώς θα ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση και πώς η Ευρωζώνη θα γίνει μια πλήρης οικονομική και νομισματική ένωση.

– Πού θα ρίχνατε την ευθύνη για το γεγονός ότι δεν βγήκαμε τελικά από το μνημόνιο το 2014-15; Είναι υπεύθυνοι εν μέρει οι δανειστές γιατί δεν έκλεισε η διαπραγμάτευση και οδηγηθήκαμε σε εκλογές;

– Για να είμαι δίκαιος και αμερόληπτος, η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν μπορεί να είναι πλήρης χωρίς τη γνώση των προθέσεων και των στόχων της άλλης πλευράς, δηλαδή των δανειστών. Μόνο ο ιστορικός του μέλλοντος που θα έχει στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία και τα αρχεία μπορεί να δώσει τεκμηριωμένη απάντηση. Στον βαθμό, όμως, που μπορώ να γνωρίζω, διότι είχα πάψει να είμαι υπουργός Οικονομικών από τον Ιούνιο του 2014 και είχα μεταπηδήσει στη διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος, η διαφορά που χώριζε τις δύο πλευρές το φθινόπωρο του 2014 ήταν μικρή. Ηταν για την ακρίβεια πολύ μικρότερη των μέτρων που ελήφθησαν και εφαρμόστηκαν με το τρίτο μνημόνιο. Επομένως, υπήρξε αποτυχία, η οποία σίγουρα οφείλεται και στους δανειστές, οι οποίοι την εποχή εκείνη είχαν μια υπερβολική εμμονή σε μέτρα λιτότητας, αν μάλιστα ληφθεί υπόψη η μετέπειτα αντιστροφή των θετικών εξελίξεων που είχαν αρχίσει να διαγράφονται από την αρχή του 2014.

– Ο κ. Μοσκοβισί υποστήριξε πρόσφατα ότι το δεύτερο πρόγραμμα θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί αν η συγκυβέρνηση Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ συμφωνούσε στη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, αλλά αντί γι’ αυτό είχαμε εκλογές και μια κυβέρνηση που οδήγησε σε εντάσεις για έξι μήνες. Τι νομίζετε, θα μπορούσαμε να είχαμε αποφύγει το τρίτο μνημόνιο;

– Οταν έφυγα από το υπουργείο Οικονομικών, τον Ιούνιο του 2014, ουδεμία εκκρεμότητα υπήρχε. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι το ΔΝΤ, το οποίο πάντα περίμενε να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες πριν αποφασίσει να γίνει εκταμίευση δόσης, προχώρησε σε εκταμίευση, που ήταν και η τελευταία που πραγματοποίησε προς την Ελλάδα από τότε μέχρι σήμερα. Για τη μετέπειτα περίοδο των έξι μηνών μέχρι τις εκλογές, δεν θυμάμαι να είχε ανοίξει θέμα ασφαλιστικού. Πρέπει, όμως, να ρωτήσετε τον διάδοχό μου στο υπουργείο Οικονομικών αν αυτό αληθεύει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, θυμάμαι πολύ καλά ότι οι διαφορές των δύο πλευρών το φθινόπωρο του 2014 ήταν μικρές, μικρότερες των μέτρων που θεσπίστηκαν αργότερα με το τρίτο μνημόνιο. Υπό την έννοια αυτή, και πάντα βέβαια με το όφελος της στερνής γνώσης και της ορθολογικής και ρεαλιστικής συμπεριφοράς και των δύο πλευρών, το τρίτο μνημόνιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

– Εχετε πει ότι το κόστος του 2015 ήταν 86 δισ. ευρώ. Επιμένετε σε αυτό και πώς το αναλύετε;

– Επ’ αυτού έχω τοποθετηθεί στη Βουλή των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια ακρόασης της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων. Ουδείς νομίζω αμφισβητεί σήμερα ότι η διαπραγμάτευση του πρώτου εξαμήνου του 2015 είχε σημαντικό κόστος για την οικονομία, για το τραπεζικό σύστημα, για το κλίμα εμπιστοσύνης, όπως αυτό αντανακλάται στην επαναφορά της οικονομίας σε ύφεση, στη φυγή καταθέσεων, στην ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, στην επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων και στις αναλήψεις από τις τράπεζες. Οπως επίσης ουδείς αμφισβητεί ότι η κυβέρνηση είχε τελικά το σθένος να σταματήσει αυτή τη δαπανηρή διαπραγμάτευση και να αρχίσει εκ νέου, σεβόμενη τους ευρωπαϊκούς κανόνες αλλά και διασφαλίζοντας τελικά τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας.

Οσον αφορά το κόστος της διαπραγμάτευσης του πρώτου εξαμήνου του 2015, έχουν υπάρξει διάφορες μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Η εκτίμηση που έχω παρουσιάσει στη Βουλή των Ελλήνων στηρίζεται στη διαφορά των καμπυλών του χρέους (για την ακρίβεια στο εμβαδόν της περιοχής που περικλείεται μεταξύ των καμπυλών αυτών), όπως αυτές προκύπτουν από τις διαφορές των αναλύσεων βιωσιμότητας του χρέους (DSA) μεταξύ του φθινοπώρου του 2014 και αυτών που παρουσιάστηκαν μετά τον Ιούνιο του 2015 από το ΔΝΤ. Χρησιμοποιώ ως σημείο αναφοράς το ΔΝΤ, διότι δημοσιοποιεί αναλύσεις βιωσιμότητας του χρέους σε τακτά χρονικά διαστήματα. Σε κάθε περίπτωση, εδώ μας ενδιαφέρουν οι διαφορές και όχι τα απόλυτα μεγέθη που κάποιος μπορεί να αμφισβητεί λόγω των κατά γενική ομολογία πιο απαισιόδοξων εκτιμήσεων του ΔΝΤ για ορισμένες παραμέτρους της ελληνικής οικονομίας. Χαρακτηριστική είναι η ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους του ΔΝΤ της 14ης Ιουλίου 2015 (IMF Country Report 15/186), όπου γίνεται σύγκριση της βιωσιμότητας του χρέους του φθινοπώρου του 2014 και του Ιουλίου του 2015. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι το 2022 το δημόσιο χρέος θα ήταν μεταξύ 105% και 110% του ΑΕΠ με την ανάλυση του φθινοπώρου του 2014, ενώ η εκτίμηση αυτή ανεβαίνει στο 160% με 170% του ΑΕΠ με την ανάλυση βιωσιμότητας της 14ης Ιουλίου του 2015. Οι εκτιμήσεις αυτές για το 2022 δεν αλλάζουν δραστικά και δεν μεταβάλλουν αυτό το συμπέρασμα, ακόμα και αν κάποιος χρησιμοποιήσει τις πολύ πρόσφατες αναλύσεις βιωσιμότητας του χρέους (DSA) του ΔΝΤ.

Αν αθετήσουμε τα συμφωνηθέντα, οι αγορές θα μας εγκαταλείψουν


– Τους προηγούμενους μήνες υποστηρίξατε την ανάγκη προληπτικής πιστωτικής γραμμής, κάτι που σας έφερε σε αντιπαράθεση με την κυβέρνηση. Βγαίνοντας από το μνημόνιο χωρίς προληπτική γραμμή, ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι κίνδυνοι για τη χώρα;

– Παρά την αναμφισβήτητη πρόοδο της ελληνικής οικονομίας από το 2010 μέχρι σήμερα και τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που αποφάσισε το Eurogroup, παραμένουν ακόμη σημαντικά προβλήματα όπως το υψηλό δημόσιο χρέος, η χαμηλή πιστοληπτική διαβάθμιση της χώρας, το υψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων, η υψηλή ανεργία, το μεγάλο επενδυτικό κενό. Παράλληλα, η περίοδος των εξαιρετικά χαμηλών επιτοκίων και της εξαιρετικά χαλαρής νομισματικής πολιτικής τελειώνει, ενώ σημειώνονται εξωτερικές αναταράξεις, όπως π.χ. στην Ιταλία, αλλά και στην Τουρκία, που επηρεάζουν σοβαρά τα ελληνικά ομόλογα. Yπό τις συνθήκες αυτές, η προληπτική πιστωτική γραμμή θα εξασφάλιζε ευκολότερη πρόσβαση στις αγορές, προστασία απέναντι στις διεθνείς αναταράξεις, χαμηλότερο κόστος δανεισμού για τη χώρα, για τις ελληνικές τράπεζες και, τελικά, για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Βεβαίως και δεν θεωρώ πανάκεια την προληπτική πιστωτική γραμμή, θα μπορούσε όμως να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη προστασία της ελληνικής οικονομίας από εξωτερικούς δυσμενείς παράγοντες, και στη χρηματοδότησή της με χαμηλότερο κόστος στην ευαίσθητη περίοδο που ακολουθεί την έξοδό της από τα μνημόνια.

– Αυτήν την ευαίσθητη περίοδο που ακολουθεί, όπως λέτε, τι κινδύνους διατρέχουμε;

– Νομίζω κυρίως δύο κινδύνους. Πρώτον, και σημαντικότερο, αν υπαναχωρήσουμε από τα συμφωνηθέντα, τώρα ή στο μέλλον, οι αγορές θα μας εγκαταλείψουν και δεν θα μπορέσουμε να αναχρηματοδοτήσουμε τις λήξεις των δανείων με όρους βιωσιμότητας χρέους. Δεύτερον, αν υπάρξουν μεγάλες διεθνείς αναταράξεις, είτε στις γειτονικές μας Ιταλία και Τουρκία είτε στην παγκόσμια οικονομία, θα δυσκολευτούμε να βγούμε στις αγορές, επειδή ο συντελεστής ευαισθησίας των ελληνικών ομολόγων παραμένει ακόμη μεγάλος. Σαφώς ο δεύτερος κίνδυνος είναι πολύ πιο διαχειρίσιμος από τον πρώτο, και θα εξαλείφεται σταδιακά όσο οι αγορές πείθονται ότι τηρούμε τα συμφωνηθέντα και ακολουθούμε την ορθή οικονομική πολιτική. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ευρωζώνη ακόμη έχει κενά αρχιτεκτονικής. Για παράδειγμα, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση, με αποτέλεσμα ο κάθε κλυδωνισμός να επηρεάζει περισσότερο τα πιο αδύναμα κράτη-μέλη.

– Ποιο θα είναι το κόστος της άρσης του waiver και της μη ένταξης στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για τη χώρα και τις τράπεζές της; Πώς θα καλύψουν οι ελληνικές τράπεζες τις ανάγκες ρευστότητάς τους;

– Το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης θα είναι υψηλότερο κόστος δανεισμού τόσο για τη χώρα όσο και για τις τράπεζές της, και δυσκολότερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές ομολόγων και κεφαλαίου. Οι εκτιμήσεις για το πόσο υψηλότερο θα είναι το κόστος δανεισμού ποικίλλουν. Η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ εκτιμάται ότι θα μείωνε το κόστος δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου κατά 50 μονάδες βάσης κατ’ ελάχιστον. Οι τράπεζες αναμένεται να καλύψουν τις πρόσθετες ανάγκες ρευστότητάς τους είτε μέσω του (υψηλότερου κόστους) ELA είτε μέσω της δευτερογενούς αγοράς.

Τροχοπέδη τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μεγάλο διάστημα


– Το ΔΝΤ στην τελευταία του έκθεση του άρθρου IV αναφέρθηκε σε πιθανές ανάγκες κεφαλαιακής ενίσχυσης των ελληνικών τραπεζών κατά 1,3-1,9 δισ. ευρώ; Πώς το σχολιάζετε;

– Το ΔΝΤ έχει προσαρμόσει δραστικά τις θέσεις του σχετικά με τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες (θέσεις) τώρα έχουν γίνει πολύ πιο ρεαλιστικές και συγκλίνουν με τα αποτελέσματα του πρόσφατου stress test, τα οποία δεν περιέχουν αρνητικές εκπλήξεις για ουδεμία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Δέχεται επίσης ότι οι ενισχύσεις που ενδεχομένως χρειαστούν οι ελληνικές τράπεζες στο μέλλον (π.χ. για να μειώσουν το μέγεθος της επίδρασης της αναβαλλόμενης φορολογίας στα ίδια κεφάλαια) δεν είναι ανάγκη να επιδρούν μειωτικά στο κεφάλαιο των ήδη υπαρχόντων μετόχων, αλλά μπορεί να γίνουν με εργαλεία, όπως έκδοση ομολόγων ποικίλων τύπων, με κεφαλαιακές πράξεις στις πωλήσεις στοιχείων ενεργητικού που δεν επηρεάζουν τον πυρήνα των τραπεζικών εργασιών κ.λπ. Τέλος, το ΔΝΤ δέχεται την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών.

– Βγαίνοντας από το μνημόνιο, θεωρείτε πως διορθώθηκαν οι διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας που μας οδήγησαν σε αυτό; Πολλοί πιστεύουν ότι, παρά τον εμφανιζόμενο μεγάλο αριθμό μεταρρυθμίσεων, η βασική δομή της οικονομίας δεν άλλαξε…

– Θεωρώ ότι διορθώθηκαν πολλές αδυναμίες, αλλά παραμένουν ακόμη αρκετές. Διορθώθηκαν τα πολύ μεγάλα δίδυμα ελλείμματα (γενικής κυβέρνησης και ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών), βελτιώθηκε η ανταγωνιστικότητα σε όρους μοναδιαίου κόστους εργασίας, βελτιώθηκε η κεφαλαιακή δομή των τραπεζών και η εταιρική τους διακυβέρνηση, απελευθερώθηκε η αγορά εργασίας, απελευθερώθηκε σε σημαντικό βαθμό η αγορά προϊόντων, υπηρεσιών και επαγγελμάτων, ελήφθησαν μέτρα για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Παραμένουν τα προβλήματα του υψηλού δημόσιου χρέους, των μη εξυπηρετούμενων δανείων, της υψηλής ανεργίας, της φυγής εκπαιδευμένου εργατικού δυναμικού, του μεγάλου επενδυτικού κενού, του μείγματος της δημοσιονομικής πολιτικής που μεροληπτεί υπέρ της φορολογίας και των υψηλών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, της φτώχειας σχετικά υψηλής μερίδας του πληθυσμού. Παραμένουν, επίσης, προβλήματα θεσμικού χαρακτήρα, όπως ο σεβασμός στην ανεξαρτησία των θεσμών, προβλήματα που σχετίζονται με το τρίγωνο της γνώσης (παιδεία, έρευνα, καινοτομία), με την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, με τη γραφειοκρατία, με την προσέλκυση επενδύσεων. Η βασική δομή της οικονομίας θεωρώ ότι έχει αρχίσει να αλλάζει, να γίνεται πιο ανταγωνιστική, με τα εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες να κερδίζουν μερίδιο εις βάρος των μη εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών. Αναμφισβήτητα, όμως, έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη.

– Πώς βλέπετε την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια; Σας ανησυχεί μια προοπτική χαμηλών αναπτυξιακών πτήσεων; Συνιστά ο στόχος για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα ένα λόγο ανησυχίας σε αυτή την κατεύθυνση;

– Τα αμέσως επόμενα χρόνια ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης μπορεί να είναι σχετικά υψηλός. Λόγω της μακρόχρονης οικονομικής κρίσης, υπάρχει αναξιοποίητο παραγωγικό δυναμικό, υψηλή ανεργία και αρνητικό παραγωγικό κενό, τα οποία επιτρέπουν υψηλό ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, εφόσον βεβαίως ακολουθείται η σωστή οικονομική πολιτική. Μακροχρόνια, τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα. Η μείωση του πληθυσμού λόγω του δημογραφικού προβλήματος θα ασκεί αρνητική πίεση στον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, η οποία μπορεί να αντισταθμιστεί από υψηλές επενδύσεις και από υψηλό ρυθμό αύξησης της λεγόμενης «ολικής» παραγωγικότητας. Οι εγχώριες αποταμιεύσεις θα αργήσουν, όμως, να φτάσουν σε επίπεδο που να μπορούν να στηρίξουν υψηλές επενδύσεις. Επομένως, πρέπει να προσελκυστούν άμεσες ξένες επενδύσεις. Υψηλός ρυθμός αύξησης της «ολικής» παραγωγικότητας απαιτεί συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και υιοθέτηση σύγχρονης τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της οικονομίας, παράλληλα με ενίσχυση του τριγώνου της γνώσης (παιδεία, έρευνα, καινοτομία). Τέλος, τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για τόσο μεγάλο διάστημα σαφώς και αποτελούν τροχοπέδη για υψηλότερους αναπτυξιακούς ρυθμούς, αν μάλιστα συνδυαστούν με τη σχετικά υψηλή φορολογία. Αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που πρέπει, όχι στο τόσο μακρινό μέλλον, να συζητηθεί με τους εταίρους μας. Λύσεις υπάρχουν στην κατεύθυνση των συμπράξεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, αλλά θα πρέπει να τύχουν επεξεργασίας.

Οι προϋποθέσεις χρηματοδότησης


– Πιστεύετε ότι η χώρα θα έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις αγορές με λογικούς όρους τα επόμενα χρόνια; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις;

– Οι προϋποθέσεις γι’ αυτό εμπεριέχονται στις απαντήσεις των προηγούμενων ερωτήσεων. Πρώτον και σημαντικότερον, πρέπει να αποδείξουμε ότι δεν θα διολισθήσουμε στα λάθη οικονομικής πολιτικής του παρελθόντος και δεν θα ανατρέψουμε πολιτικές που έχουν συμφωνηθεί. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει, επίσης, να προχωρήσουν ακόμα περισσότερο η αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και η προώθηση της αριστείας και της αξιολόγησης σε όλες τις πτυχές της δημόσιας δραστηριότητας. Δεύτερον, ότι θα εφαρμόσουμε πολιτικές που προσελκύουν άμεσες ξένες επενδύσεις, καθώς και πολιτικές που ευνοούν υψηλούς ρυθμούς ανόδου της «ολικής» παραγωγικότητας. Τρίτον, ότι θα βελτιώσουμε το κλίμα εμπιστοσύνης, θωρακίζοντας τους ανεξάρτητους θεσμούς. Τέταρτον, ότι θα βελτιώσουμε περαιτέρω την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών, συστημικών και μη, αλλά και των επιχειρήσεων, ιδιωτικών και δημόσιων.
πηγή: έντυπη έκδοση "Κ"

Γιάνης Βαρουφάκης στον ΣΚΑΪ: Τα περί δραχμής και το λάθος μου με Αλ. Τσίπρα (vid)

Ο Γιάνης Βαρουφάκης  σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του ΣΑΚΪ υποστήριξε ότι το λάθος του ήταν που εμπιστεύτηκε τον κ. Τσίπρα : "Μου είπε ότι έχουμε λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο και ότι μέχρι τέλους θα πασχίζαμε για διασύνδεση της αποπληρωμής του χρέους με ρήτρα ανάπτυξης και αύξησης του ΑΕΠ"...

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) είναι ένας αμαρτωλός μηχανισμός δήθεν σταθερότητας, αλλά ουσιαστικά αποσταθεροποίησης της οικονομίας", επισήμανε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης. Για το ελληνικό δημόσιο χρέος, τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να αποπληρωθεί ενώ αναφερόμενος στο δικό του έργο ως υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι παρέδωσε τα ίδια με αυτά που παρέλαβε.

Επεσήμανε δε, ότι το μεγαλύτερό του λάθος είναι ότι εμπιστεύθηκε τον Αλέξη Τσίπρα υποστηρίζοντας ότι στο ευρώ μπορούμε να παραμείνουμε μόνο εάν είμαστε έτοιμοι για τη δραχμή".

«Αν κοιτάξουμε προσεκτικά αυτά που λένε ακόμη και οι κυβερνητικοί, μην ξεχνάμε ότι όλος ο πανηγυρισμός βασίζεται στην ιδέα ότι μέχρι το 2032 δεν θα χρειαστεί να βγούμε στις αγορές. Υπάρχει το μαξιλάρι των 24 δισ, αυτά τα έχουμε πάρει από την τρόικα, οπότε η Ελλάδα δεν βγαίνει στις αγορές» τόνισε ο Γιάνης Βαρουφάκης.

«Κανείς δεν δανείζει ένα πτωχευμένο κράτος εκτός κι αν υπάρχει η τρόικα να εγγυάται αυτά τα δάνεια» συνέχισε.

«Και το 2014 ο Στουρνάρας εξέδωσε ένα ομόλογο με ένα μικρό ποσό το οποίο αγοράστηκε. Το ερώτημα δεν είναι αυτό, το ερώτημα είναι αν θα μπορέσει να κάνει τις αποπληρωμές της βασιζόμενη στις αγορές. Η απάντηση εδώ είναι ξεκάθαρη, είναι ένα τεράστιο ηχηρό "όχι"» αποφάνθηκε ο πρώην υπουργός Οικονομικών.

Ο κ. Βαρουφάκης εκλήθη να σχολιάσει την εκτίμηση του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας ότι το κόστος από τις διαπραγματεύσεις και τους χειρισμούς της κυβέρνησης Τσίπρα το Α' εξάμηνο του 2015 για την ελληνική οικονομία ανέρχεται στα 100 δισ. ευρώ.

«Το κόστος είναι τεράστιο από το 2010 και οφείλεται απολύτως στο λαθεμένο πρόγραμμα της τρόικας. Μου περιποιούν μεγάλη τιμή προσπαθώντας να μετακυλίσουν τις αμαρτίες τους πάνω μου» απάντησε ο Γιάνης Βαρουφάκης και συμπλήρωσε: «Έναν υπουργό Οικονομικών τον κρίνεις από τι χρέος παρέδωσε σε σχέση με αυτό που παρέλαβε, τα ταμειακά διαθέσιμα και το ΑΕΠ. Θα δείτε ότι λίγο πολύ τα ίδια παρέλαβα με αυτά που παρέδωσα».

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών: «Ο ESM είναι ένας αμαρτωλός μηχανισμός δήθεν σταθερότητας, στην ουσία αποσταθεροποίησης της Ελλάδας και της Ευρώπης. Καλό θα είναι οι γραφειοκράτες να μην μετακυλίουν τις δικές τους ευθύνες σε εκλεγμένους πολιτικούς».

«Δεν υπάρχει πιθανότητα το ελληνικό δημόσιο χρέος να αποπληρωθεί»

«Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα το ελληνικό δημόσιο χρέος να αποπληρωθεί. Είναι ξεκάθαρο. Αυτό που βαφτίζουν ελάφρυνση χρέους ουσιαστικά είναι μια βάναυση επιβάρυνση του δημόσιου χρέους. Μετακύλισαν μετά το 2032 τοκιζόμενα τις αποπληρωμές του ελληνικού χρέους. Αυτό είναι μια μεγάλη επιβάρυνση» υπογράμμισε και συνέχισε: «Μου θυμίζετε τον κ. Παπακωνσταντίνου που μας έλεγε το 2010 ότι το 2011 θα βγούμε στις αγορές επειδή το ΑΕΠ θα αυξηθεί...».

«Αυτή η επιβάρυνση του χρέους μέχρι το 2060 σε έναν σοβαρό επενδυτή του λέει ότι για να αποπληρωθεί θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο η φορολογική επιβάρυνση του κράτους» συνέχισε ο κ. Βαρουφάκης.

Κατά την άποψή του «η δέσμευση της τρόικας για μετακύλιση του χρέους μετά το 2032 σηματοδοτεί ότι θα έχουμε αποπληρωμές του χρέους που θα αγγίζουν το 50% των δημοσίων εσόδων».

«Οι κυβενήσεις πάντοτε προσπθούν να σπρώξουν το πρόβλημα στο χρέος λέγοντας "ποιος ζει, ποιος πεθαίνει". Οι επενδύσεις παραμένουν μηδενικές καθώς βλέπουν ότι θα υπάρχει πολύ μεγάλη επιβάρυνση μετά το 2032» εκτίμησε.

Το 2015 θα παίρναμε 7,2 δισ και χρωτούσαμε  22,5 δισ. ευρώ

«Ο λόγος που γίνανε οι εκλογές ήταν ότι ο Σαμαράς δεν μπόρεσε να κλείσει τη συμφωνία με τους δανειστές» είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης για τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, λησμονώντας το γεγονός ότι η εκλογική αναμέτρηση προκλήθηκε από την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας λόγω της άρνησης της αντιπολίτευσης να συναινέσει σε πρόσωπο κοινής αποδοχής.

Σχολιάζοντας την παρελκυστική τακτική που ακολουθούσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί ένα εξάμηνο, από τον Φεβρουάριο του 2015 μέχρι τον Ιούλιο εκείνου του έτους, ο κ. Βαρουφάκης απάντησε: «Εστω ότι ήμουν έτοιμος να υπογράψω ό,τι μου έδωσε ο Ντάισελμπουμ σε εκείνη την επεισοδιακή συνάντηση. Τι θα κερδίζαμε; Θα παίρναμε €7,2 δισ, όμως οι αποπληρωμές για το 2015 ήταν €22,5 δισ ήταν αδύνατο να βγει»...

«Η τρόικα είχε έρθει σε αδιέξοδο λόγω αποτυχίας του 2ου μνημονίου, ο ίδιος ο Σόιμπλε είχε αποσύρει την επστοσύνη του από την κυβέρνηση Σαμαρά]ήταν η γραμμή αμυνας του κ. Βαρουφάκη που ισχυρίστηκε ότι όταν ανέλαβε το υπουργείο Οικονομικών «είχαμε ταμειακά διαθέσιμα για 11 με 23 ημέρες».

«Είχαμε μα απλή επιλογή: Ή θα πασχίζαμε για την αναδιάρθρωση χρέους, για ένα κούρεμα στις αποπληρωμές χρέους μέσω των debt swps όπως προσπαθούσα με τους πολύ σοβαρούς συνεργάτες μου. Εμπιστεύθηκα τον κ. Τσίπρα ότι έχουμε εκλεγεί με μια ξεκάθαρη λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε την επέκταση της χρεοδουλοπαροικίας. Ο λόγος που δέχτηκα την πρόκληση και την πρόσκληση που δέχτηκα γα το υπουργείο Οικονομικώ ήταν η δέσμευση που είχα» σημείωσε κατηγορώντας τον Αλέξη Τσίπρα.

Σε αυτό το σημείο υποστήριξε ότι το λάθος του ήταν που εμπιστεύτηκε τον κ. Τσίπρα : « «Μου είπε ότι έχουμε λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο και ότι μέχρι τέλους θα πασχίζαμε για διασύνδεση της αποπληρωμής του χρέους με ρήτρα ανάπτυξης και αύξησης του ΑΕΠ».

«Όταν βρίσκεσαι σε μία κατάσταση μόνιμης σκοτοδίνης, έχουμε έναν ιδιωτικό τομέα που συρρικνώνεται συνεχώς, ναι, μία λύση θα ήταν το εθνικό νόμισμα» είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και πρόσθεσε την ίδια στιγμή: «Έχω χάσει πολλούς φίλους από την αριστερά γιατί ποτέ δεν ήμουν υπέρ της δραχμής. Θεωρώ απαραίτητο για μια χώρα που βρίσκεται σε κατάσταση μόνιμης χρεοκοπίας να έχει ένα παράλληλο σύστημα πληρωμών, να είναι προετοιμασμένη για το εθνικό νόμισμα, προετοιμασίες έκαναν όλοι, έκανε η Bundesbank, μόνο η ελληνική κυβέρνηση δεν έκανε».

«Τα τελευταία 10 χρόνια η ελληνική οικονομία έχε ζήσει την μεγαλύτερη οικονομική καταστροφή σε καιρό ειρήνης στην ιστορία» επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης και συμπλήρωσε: «Το θέμα είναι: Πώς μπορούμε να επιβιώσουμε στο ευρώ; Και θα σας απαντήσω: Μόνο έχοντας προετοιμαστεί για την επιστροφή στη δραχμή».

«Όταν έχεις την ΕΚΤ που σου λέει πάρε κι άλλα δάνεια, ξέρω ότι θα καταστραφεί η οικονομία σου αλλά εμένα δεν με ενδιαφέρει αυτό» ήταν η άποψη που εξέφρασε και για να την ενισχύσει επιχειρηματολόγησε: «Το υπουργείο Άμυνας έχει πλάνο στο τι θα γίνει σε περίπτωση εισβολής από την Τουρκία αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε πόλεμο. Το όπλο σου πρέπει να το έχεις προετοιμασμένο για να μην το χρησιμοποιήσεις».

Επέμεινε στην άποψή του ότι «μπορούσε να λειτουργήσει το παράλληλο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά πιστεύω ότι θα έπρεπε να το έχουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, όχι η Γερμανία αλλά η Γαλλία και η Ιταλία σίγουρα».

Ο Γιάνης Βαρουφάκης ρωτήθηκε και για τη σχέση του με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. «Η σχέση μας είναι πολλών ετώ, είναι και φιλική και στη βάση της πανεπιστημιακής μας πορείας. Από την ώρα που ο κ. Τσακαλώτος ενστερνίστηκε το δόγμα ότι πρώτα θα έρθει η ανάπτυξη και μετά θα τελειώσει η λιτότητα οι δρόμοι μας και ρεαλιστικά και πολιτικά χώρισαν».

Τέλος, τόνισε πως το Diem 25 θα δώσει το παρών στην επόμενη εκλογική μάχη.
skai.gr

ΕΝΦΙΑ 2018: Μέχρι τις 31 Αυγούστου θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά

Μέχρι τις 31 Αυγούστου θα έχουν αναρτηθεί στο Taxisnet τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ όπως ανακοίνωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων - ΑΑΔΕ...


Όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ως τις 31 Αυγούστου 2018 τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ να αναρτηθούν στο Taxisnet. Σημειώνεται ότι μέχρι πριν από λίγες μέρες πηγές του ΥΠΟΙΚ έλεγαν ότι τα εκκαθαριστικά επρόκειτο να αναρτηθούν μετά τις 15 Σεπτεμβρίου. Η εξέλιξη συνδέεται με την ανάγκη να γίνουν μαζικοί συμψηφισμοί με τις εκκρεμούσες επιστροφές φόρου που θα «απορροφηθούν» από τον ΕΝΦΙΑ και δεν θα φτάσουν ποτέ στους δικαιούχους.

Επισήμως πλέον, «ενόψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει ότι:

-Η ανάρτηση των εκκαθαριστικών θα πραγματοποιηθεί μέχρι την 31η Αυγούστου

-Η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2018 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Παρασκευή, 17 Αυγούστου, στις 11:00 π.μ., και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης – ανάρτησης των εκκαθαριστικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018.

-Η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2019, δεν θα είναι διαθέσιμη στις 17/8, μεταξύ 11:00 και 15:00.

-Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως το Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010-2017), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών».

Ποιοί θα πληρώσουν


Περισσότεροι από 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά 3,3 δισ. ευρώ. Με την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών, ο λογαριασμός του φόρου ακινήτων θα είναι φουσκωμένος για σχεδόν 1 εκατ. φορολογούμενους.

Για περισσότερους από 200.000 το ραβασάκι θα είναι ιδιαίτερα βαρύ αφού θα γράφει περισσότερο φόρο σε σχέση με το 2017 που θα υπερβαίνει ακόμη και τα 200 ευρώ.

Συγκεκριμένα:

-Για 737.709 ιδιοκτήτες ή το 12% του συνόλου θα υπάρξει αύξηση από 1 έως 50 ευρώ (12 ευρώ κατά μέσο όρο)
-160.001 φυσικά πρόσωπα θα δουν αύξηση από 50 έως 200 ευρώ
-48.961 φορολογούμενοι θα δουν στα εκκαθαριστικά τους αύξηση πάνω από 200 ευρώ
Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε πέντε ίσες μηνιαίες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και η τελευταία τον Ιανουάριο του 2019.

"Απορρόφηση" των επιστροφών


Παράλληλα η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ θα "απορροφήσει" τις επιστροφές φόρου καθώς σχεδιάζονται μαζικοί συμψηφισμοί με βεβαιωμένες ή ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.

Στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου τα στοιχεία του προϋπολογισμού έδειξαν υστέρηση 333 εκατ. ευρώ στις επιστροφές φόρου και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η ΑΑΔΕ αναμένεται να προβεί σε μαζικούς συμψηφισμούς οφειλών ακόμα και πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες με τις επιστροφές φόρων που αναμένουν οι φορολογούμενοι.

Τα ποσά επιστροφών φόρου τα οποία δικαιούνται οι φορολογούμενοι επιτρέπεται βάσει νόμου να συμψηφίζονται αυτεπαγγέλτως ακόμη και με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους. Πιο απλά και με φόρους όπως ο ΕΝΦΙΑ οι οποίοι έχουν βεβαιωθεί στο ΑΦΜ του φορολογούμενου αλλά η προθεσμία πληρωμής τους δεν έχει λήξει.
© all rights reserved
customized with από: antikry.gr