Με μέσο τη φτωχοποίηση

Η Ευρώπη των δύο ταχυτήτων είναι εδώ και η υλοποίηση των μνημονίων δεν είναι τίποτε άλλο από τη συντονισμένη επίθεση των οικονομικών συμφερόντων των χωρών του ευρωπαϊκού κέντρου στις περιφερειακές οικονομίες με πρόσχημα μια ενοποίηση η οποία δεν έρχεται ποτέ. Οι επισκέψεις αρχηγών κρατών με ατζέντα συμφωνιών τεράστιων ιδιωτικοποιήσεων  (Μακρόν-Σουέζ/ΕΥΔΑΠ,ΕΥΔΑΘ) επιβεβαιώνει αυτή τη στρατηγική...


της Ζωής Χασιούρα (*)

Η οικονομική αδυναμία στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά από το 2010, με την εφαρμογή των δημοσιονομικών μέτρων από τις μνημονιακές κυβερνήσεις, είναι μια σκληρή πραγματικότητα. Η «αριστερή διακυβέρνηση» ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, επιδείνωσε αυτή την ανικανότητα στα όρια της ανησυχητικής πλέον υποβάθμισης του βιοτικού επιπέδου του λαού.

Η υποβάθμιση αυτή αποδεικνύει τους αριθμούς των δύο κύριων παραμέτρων που την επηρεάζουν, τη μειωμένη εισοδηματική είσοδο των νοικοκυριών και την κατάρρευση των αποταμιεύσεών τους.

Το χαμηλό εισοδηματικό επίπεδο διαφόρων ομάδων εργαζομένων είναι αποτέλεσμα
  • της υψηλής ανεργίας και ειδικά της μακροχρόνιας ανεργίας (η οποία σήμερα κινείται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%) και 
  • της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων που θεσπίστηκαν τα έτη της κρίσης με νομοθετικές ρυθμίσεις που επιβλήθηκαν, ισχύουν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται σήμερα.
Από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων της έρευνας για το εργατικό δυναμικό των ετών 2009 και 2016, όπως φαίνεται στο Διάγραμμα 1, προκύπτει ότι στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας: Το ποσοστό των χαμηλόμισθων εργαζομένων με καθαρή μηνιαία αποδοτικότητα κάτω των 700 ευρώ έχει αυξηθεί σημαντικά, σε 38,8% το 2016 (από 13,1% το 2009), ενώ μειώνεται κατά 4 περίπου ποσοστιαίες μονάδες το ποσοστό με αποδοχές μεταξύ 700-899 ευρώ (23,6% το 2016 από 27,3% το 2009). Παράλληλα, έχει μειωθεί δραστικά, κατά το ήμισυ περίπου, το ποσοστό των εργαζομένων με καθαρή μηνιαία απόδοση μεταξύ 900-1.300 ευρώ, το οποίο ανέρχεται σε 17,6% το 2016 (από 35,7% το 2009).

Διάγραμμα 1: Ποσοστιαία (%) κατανομή εργαζομένων ιδιωτικού τομέα ανά εύρος καθαρών μηνιαίων αποδοχών (σύγκριση 2009 και 2016)

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Έρευνα Εργατικού Δυναμικού (β΄ τρίμηνο 2009 και β΄ τρίμηνο 2016) (επεξεργασία ΙΝΕ ΓΣΕΕ)

Στο Διάγραμμα 2, προκύπτει ότι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα: Έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των εργαζομένων με καθαρές μηνιαίες αποδοχές κάτω των 1.000 ευρώ, το οποίο ανέρχεται πλέον σε 34,6% το 2016 (από 18,9% το 2009), και έχει αυξηθεί λίγο το ποσοστό για αποδοχές μεταξύ 1.000- 1.100 ευρώ (16,2% το 2016 από 13% το 2009). Αντίθετα, έχει μειωθεί σημαντικά το ποσοστό των εργαζομένων που δηλώνει καθαρές μηνιαίες αποδοχές μεταξύ 1.100-1.599 ευρώ, το οποίο ανέρχεται σε 33,7% το 2106 (από 46,5% το 2009), όπως και το ποσοστό των εργαζομένων με αποδοχές άνω των 1.600 ευρώ (4,3% το 2016 από 10,9% το 2009).

Διάγραμμα 2: Ποσοστιαία (%) κατανομή εργαζομένων ευρύτερου δημόσιου τομέα ανά εύρος καθαρών μηνιαίων αποδοχών (σύγκριση 2009 και 2016)
 
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Έρευνα Εργατικού Δυναμικού (β΄ τρίμηνο 2009 και β΄ τρίμηνο 2016) (επεξεργασία ΙΝΕ ΓΣΕΕ) 

Το 2016 οι εθνικές ή τοπικές κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ),ο πάλαι ποτέ θεμέλιος λίθος των εργασιακών σχέσεων, είναι εξαιρετικά λίγες σε αριθμό, ενώ για έβδομη χρονιά οι ΣΣΕ σε επίπεδο επιχείρησης υπερτερούν συντριπτικά. Με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας το 2016 υπογράφτηκαν μόνο 10 κλαδικές/ομοιοεπαγγελματικές συλλογικές συμβάσεις. Αντίθετα ο αριθμός των επιχειρησιακών ΣΣΕ ανέρχεται σε 318, αντιπροσωπεύοντας το 95,21% του συνόλου των ΣΣΕ.

Πηγή : Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (επεξεργασία ΙΝΕ ΓΣΕΕ)

Οι ευέλικτες μορφές εργασίας που προ κρίσης αντιστοιχούσαν στο 21% του συνόλου των προσλήψεων, το 2016 αντιστοιχούν στο 54,7%. Οι προσλήψεις με πλήρη απασχόληση έχουν υποχωρήσει από 79% το 2009 σε 45,3% το 2016. Το 68,9% των εργαζομένων με μερική απασχόληση δηλώνει ότι ο λόγος για τον οποίο απασχολείται με αυτή τη μορφή εργασίας είναι ότι δεν μπορούσε να βρει πλήρη απασχόληση.

Η έντονη αποδυνάμωση της συλλογικής προστασίας των εργαζομένων μέσα από τη σημαντική υποχώρηση έως και εξαφάνιση των κλαδικών ΣΣΕ, ουσιαστικά υποστηρίζει τη συνολική απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, την εδραίωση και τη γενίκευση του νεοφιλελεύθερου εργασιακού προτύπου. Απόλυτη κυριαρχία του διευθυντικού δικαιώματος, της καθιέρωσης της εργοδοτικής ευελιξίας και της επισφάλειας της εργασίας, καθώς και της καθιέρωσης ενός χαμηλότατου κατώτατου μισθού, ο οποίος θα αποτελεί μοχλό για τη συνολική συμπίεση των αποδοχών των εργαζομένων.

Στη διάρκεια των τελευταίων επτά ετών, η φτωχοποίηση των Ελλήνων έγινε πιο «βαθιά»

Η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας[1] και κοινωνικού αποκλεισμού στην ΕΕ[2].

Το ποσοστό του πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας ανέρχεται στο 35,7% ( 3.828.500 άτομα) του πληθυσμού και ο κίνδυνος είναι υψηλότερος για την ηλικιακή κατηγορία 18-64 ετών, σε ποσοστό 37,4% για τους Έλληνες και 64,3% για τους αλλοδαπούς.

Όπως ήταν αναμενόμενο, το μεγαλύτερο ποσοστό εντοπίζεται στους ανέργους, το οποίο αυξήθηκε την περίοδο 2010-2015 κατά 14,3%. Το ποσοστό φτώχειας στους μισθωτούς εργαζομένους αυξήθηκε σημαντικά μετά το 2011, και το 2015 βρίσκεται κοντά στο 18%. Επίσης, η παιδική φτώχεια σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat το 2015 διαμορφώνεται 36,6% όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην ΕΕ 28 είναι 26,6% (Διάγραμμα 3). Η παιδική φτώχεια εξαρτάται κατά κύριο λόγο από την κατάσταση απασχόλησης των γονέων, τη σύνθεση του νοικοκυριού που ζουν αλλά και από την αποτελεσματικότητα της κρατικής παρέμβασης.

Διάγραμμα 3. Ποσοστό παιδιών, κάτω των 16, σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, 2010-2015.

Σημαντική αύξηση της φτώχειας, παρουσίασε η κατηγορία των αυτοαπασχολούμενων γυναικών (11,0%), οι μονογονεϊκές οικογένειες (32,2%) και τα νοικοκυριά με έναν ενήλικα κάτω των 65 ετών (27,8%)[3].Η ηλικιακή κατηγορία των συνταξιούχων είναι η μόνη που σημείωσε μείωση 2,2 ποσοστιαίες μονάδες, το διάστημα 2010-2015, πράγμα που συνέβαλε σημαντικά στη συγκράτηση του συνολικού ποσοστού φτώχειας καθώς οι συνταξιούχοι αποτελούν μια από τις πολυπληθέστερες κοινωνικές ομάδες.

Το ποσοστό υλικής στέρησης αυξάνεται συνεχώς από το 2010 μέχρι το 2015 που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Ειδικότερα, το 2015 ήταν 22,2% από 11,1% το 2010 και μάλιστα είναι σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες που βρέθηκαν σε πρόγραμμα δημοσιονομικής λιτότητας (Διάγραμμα 4).

Διάγραμμα 4 Ποσοστό υλικής στέρησης σε τέσσερα ή περισσότερα βασικά αγαθά ή υπηρεσίες, 2010-2015

Η ήδη, αυξημένη αδυναμία κάλυψης από τα νοικοκυριά εκτάκτων δαπανών από 28,2% το 2010 σε 53,4% το 2015, πληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ από 18,8% το 2010 σε 42% το 2015 και καθυστερήσεις στην πληρωμή τόκων και ενοικίων από 10,2% σε 14,3% το 2015, επιδεινώνεται στο 2016 και 2017 σε σημείο περιορισμού των δαπανών για διατροφή. Πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας πιστοποιούν τη φτωχοποίηση των νοικοκυριών, ενώ σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ, σχεδόν τα 2/3 των νοικοκυριών (65,3%) αναγκάζονται να κάνουν περικοπές για να εξασφαλίσουν τα αναγκαία προς το ζην. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν εκπρόσωποι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων, σύμφωνα με τους οποίους περιορίζονται δραματικά οι πωλήσεις γάλακτος και ψωμιού. Τους δύο πρώτους μήνες του 2017 καταγράφεται μείωση πωλήσεων στα δύο αυτά βασικά είδη διατροφής από 5% - 7%.

Η κυβέρνηση καλλιεργεί στην κοινωνία την ψεύτικη εικόνα της οικονομικής ανάκαμψης από το δεύτερο εξάμηνο του 2015, πράγμα που δεν αντικατοπτρίζεται στην οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, καθώς σύμφωνα με την Τριμηνιαία Έκθεση Απρίλιος – Ιούνιος 2017, το Γραφείου Πρ/σμού του Κράτους, «Ανησυχία προκαλεί η διαμόρφωση του επιπέδου τα καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Ιουνίου 2017 σε - 68,8μονάδες αισθητά χαμηλότερη σε σχέση με τον Αύγουστο του 2015 αντανακλώντας τις αρνητικές προσδοκίες των νοικοκυριών ως προς την εξέλιξη της προσωπικής τους οικονομικής κατάστασης και της χώρας συνολικά».

Διάγραμμα 5:  Η εξέλιξη του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος και των συνιστωσών του στην Ελλάδα, 1/2010 – 06/2017


Στο βωμό των αξιολογήσεων και της «χαλάρωσης» της εποπτείας


Τη στιγμή αυτή, 113 προαπαιτούμενα μέτρα εκκρεμούν για την ολοκλήρωση της εφαρμογής του 3ου μνημονίου που ψηφίστηκε από όλα τα κόμματα του μνημονιακού τόξου. Μέτρα που συνεχίζουν την ίδια οικονομική πολιτική, που συνδυάζει μειωμένες δημόσιες δαπάνες και αυξημένες φορολογικές επιβαρύνσεις.

Τα 95 θα πρέπει να εφαρμόσει η κυβέρνηση με συνοπτικές διαδικασίες, μέχρι το τέλος του 2017 ώστε να κλείσει την γ’ αξιολόγηση. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται το ζήτημα της αλλαγής της εργατικής νομοθεσίας ώστε για την προκήρυξη απεργίας να απαιτείται η ψήφος τουλάχιστον του 50% των εργαζομένων, με στόχο τον περιορισμό ή ακόμα και την κατάργηση του δικαιώματος στην απεργία.

Η αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ, οι ιδιωτικοποιήσεις, η μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, η επανεξέταση με αυστηρότερα κριτήρια χορήγησης όλων των κοινωνικών επιδομάτων (και τα πρόνοιας), η «ευθυγράμμιση» των επιδομάτων για τη βαριά και ανθυγιεινή εργασία με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, η επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, η αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου –καθώς και ή «κινητικότητα και αξιολόγηση» των δημόσιων υπαλλήλων που βασικό στόχο έχει να σπάσει το αγωνιστικό μέτωπο των εργαζομένων σε όλες τις τάξεις τους, είναι κάποια από αυτά.

Βέβαια οι αξιολογήσεις δεν έχουν τέλος. Στα κείμενα του «Συμπληρωματικού Μνημονίου Συνεννόησης»[4] προβλέπονται τέσσερις πρόσθετες αξιολογήσεις – τον Οκτώβριο 2017, τον Ιανουάριο, τον Απρίλιο και Ιούλιο 2018 μέχρι την τελική αποτίμηση του «προγράμματος προσαρμογής μας» τον Αύγουστο 2018. Η πορεία αυτή επεκτείνεται με το λεγόμενο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής», ΜΠΔΣ[5] και στο χρονικό διάστημα 2019/2020.

Η χαλάρωση ή το τέλος της ενισχυμένης, κατά το δημόσιο λόγο από στελέχη της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, αποκαλούμενης «εποπτείας της Ελλάδας», μετά την εφαρμογή των μνημονιακών «μεταρρυθμίσεων» δεν χρησιμοποιείται παρά μόνο ως άλλοθι για τη μετάθεση ευθυνών σε άλλους στην άσκηση πολιτικής.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η λεγόμενη «εποπτεία» διαμορφώθηκε μέσα στην ευρωπαϊκή ενοποίηση και προκαλεί θεμελιώδεις αλλαγές στην έννοια της εθνικής κυριαρχίας.

Η Ευρώπη των δύο ταχυτήτων είναι εδώ και η υλοποίηση των μνημονίων δεν είναι τίποτε άλλο από τη συντονισμένη επίθεση των οικονομικών συμφερόντων των χωρών του ευρωπαϊκού κέντρου στις περιφερειακές οικονομίες με πρόσχημα μια ενοποίηση η οποία δεν έρχεται ποτέ. Οι επισκέψεις αρχηγών κρατών με ατζέντα συμφωνιών τεράστιων ιδιωτικοποιήσεων (Μακρόν-Σουέζ/ΕΥΔΑΠ,ΕΥΔΑΘ) επιβεβαιώνει αυτή τη στρατηγική.

Ο δύσβατος δρόμος για τον δοκιμαζόμενο ελληνικό λαό προβλέπεται μακρύς.

____________________________________

[1] Ως ποσοστό κινδύνου για τη φτώχεια, ορίζεται το ποσοστό των ατόμων που διαβιούν σε νοικοκυριά, των οποίων το συνολικό ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα είναι χαμηλότερο από το 60% του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος του πληθυσμού σε μια δεδομένη χρονική στιγμή.

[2] Στοιχεία από την Τριμηνιαία Έκθεση Ιανουάριος - Μάρτιος 2017 του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους

[3] Στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, Δελτίο τύπου, Κίνδυνος της φτώχειας, Έρευνα εισοδήματος και οικογενειακών επιδόσεων 2015 (περίοδος αναφοράς εισοδήματος 2014), Πειραιάς 23/6/2016

[4] Συμπληρωματικό μνημόνιο συμφωνίας, Ιουνίου 2017

[5] Ν.4472 / 2017 της 19ης Μαίου.


(*) Η Ζωή Χασιούρα γεννήθηκε και κατοικεί στη Νάουσα Ημαθίας. Σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες στη Σχολή Νομικών Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Από το 2008 εργάζεται στο Οικονομικό Τμήμα του Δήμου Νάουσας ως υπεύθυνη τήρησης του διπλογραφικού συστήματος λογιστικής παρακολούθησης. Επί δεκατρία χρόνια άσκησε το λογιστικό επάγγελμα με την ιδιότητα του ελεύθερου επαγγελματία. Είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου και κατέχει την άδεια άσκησης Λογιστή – Φοροτεχνικού Α’ τάξης. Είναι μέλος του μητρώου εισηγητών του Επιμελητηρίου με εκπαιδευτικό αντικείμενο τη Λογιστική. Κατέχει Πιστοποίηση Εκπαιδευτικής Επάρκειας Εκπαιδευτών Ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ με συνεχή διδακτική δράση σε Δημόσια και Ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης Ενηλίκων. Συμμετέχει σε προγράμματα επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης με αντικείμενο την Οικονομική Διαχείριση Οργανισμών και τη Δημόσια Διοίκηση γενικότερα. Είναι μέλος του συνδικαλιστικού φορέα ΠΟΕ – ΟΤΑ και ενεργό μέλος πολιτιστικών και λαογραφικών σωματείων της πόλης μόνιμης διαμονής της.
 πηγή: erensep.org

Το κουρδικό δημοψήφισμα «ανάβει φωτιές» στην Τουρκία

Eφιάλτη για την Άγκυρα αποτελεί το δημοψήφισμα για ανεξαρτησία του ιρακινού Κουρδιστάν, το οποίο έχει προγραμματιστεί για τις 25 Σεπτεμβρίου 2017..


Ο νέος πονοκέφαλος της Άγκυρας ονομάζεται “δημοψήφισμα στο ιρακινό Κουρδιστάν.”
 
Το δημοψήφισμα μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία νέας εστίας έντασης στην περιοχή, καθώς όχι μόνο η Τουρκία, αλλά το Ιράν και η Συρία, κράτη που έχουν μεγάλες κουρδικές μειονότητες, τάσσονται κατά της κήρυξης ανεξάρτητου κουρδικού κράτους στο βόρειο Ιράκ.

Έχει προκαλέσει κινητοποίηση όλου του κρατικού μηχανισμού στην Τουρκία, αφού το ενδεχόμενο οι Κούρδοι του Ιράκ να αποφασίσουν ανεξαρτησία από τη Βαγδάτη, θέτει ερωτήματα για την εδαφική ακεραιότητα της Τουρκίας.

«Θα το συζητήσουμε στη διάρκεια του εθνικού συμβουλίου ασφαλείας το οποίο θα πραγματοποιηθεί νωρίτερα, στις 22 από 27 Σεπτεμβρίου. Την ίδια ημέρα θα συνεδρίασει και το υπουργικό συμβούλιο. Θα συζητήσουμε και θα αποφασίσουμε τη στάση μας. Έπειτα η Τουρκία θα ανακοινώσει την τελική της θέση. Το θέμα θα είναι, επίσης, στην ατζέντα της συνάντησής μου με τον Αμερικανό Πρόεδρο Τραμπ.» δήλωσεο ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, λίγο πριν αναχωρήσει για τις Ηνωμένες Πολιτείες για την Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Στις συναντήσεις του, τόσο με τον Ντόναλντ Τραμπ, όσο και με τον πρωθυπουργό του Ιράκ, Χαϊντέρ αλ Αμπάντι, θα κυριαρχήσει το κουρδικό δημοψήφισμα που έχει ανακοινωθεί για τις 25 Σεπτεμβρίου.

DIEM25: «Η ομιλία Μητσοτάκη στη ΔΕΘ ήταν μια επίθεση στη λογική...»

Ο κ. Μητσοτάκης από τη μία έκανε επίδειξη κυνισμού εναντίον του συνόλου της κοινωνίας και υπέρ συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων και από την άλλη έδωσε τις γνωστές πια έωλες υποσχέσεις για μείωση φορολογίας και εξορθολογισμό του κράτους, αναφέρει σε δήλωση-σχόλιο το DIEM25 Ελλάδας...


Η ομιλία του κ.Μητσοτάκη στη ΔΕΘ ήταν μια επίθεση στη λογική με τις τόσες αντιφάσεις της:

Από τη μία έκανε επίδειξη κυνισμού εναντίον του συνόλου της κοινωνίας και υπέρ συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων και από την άλλη έδωσε τις γνωστές πια έωλες υποσχέσεις για μείωση φορολογίας και εξορθολογισμό του κράτους.

Είπε ότι η ανισότητα έχει αυξηθεί ανησυχητικά και αμέσως μετά είπε ότι κοινωνία χωρίς ανισότητες είναι αντίθετη στην ανθρώπινη φύση, ξεπερνώντας έτσι τον ακραίο νεοφιλελευθερισμό και αγγίζοντας τη μισανθρωπία.

Είπε όχι στους “λαθρεπιβάτες του παρασιτικού καπιταλισμού” αλλά όταν το πρώτο εξάμηνο του 2015 επιχειρήθηκε από τον τότε Υπ.Οικονομικών ο ουσιαστικός έλεγχος αυτών των “λαθρεπιβατών”, η ΝΔ λοιδωρούσε και πολεμούσε την προσπάθεια αυτή.

Αρνήθηκε την ύπαρξη ακραίων και ξενοφοβικών στοιχείων στη ΝΔ και μετά δήλωσε ότι είναι προσωπικές του επιλογές τα συγκεκριμένα ακραία στελέχη.

Υποσχέθηκε μείωση της εξοντωτικής φορολογίας αλλά η ΝΔ ως κυβέρνηση εντατικοποίησε τη φοροεπιδρομή.

Το κυριότερο όμως: ξεχνά ότι χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών, των οποίων η ΝΔ είναι το πιστότερο φερέφωνο, ουδεμία ελάφρυνση δεν μπορεί να υπάρξει.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος από την άλλη, χαρακτήρισε δώρο την ομιλία αυτή, παραδεχόμενος έτσι ότι η κυβέρνηση βολεύεται πια στο ρόλο του “καλού δεσμοφύλακα” (ΣΥΡΙΖΑ) που ανά πάσα στιγμή κραδαίνει το φόβητρο του “κακού δεσμοφύλακα” (ΝΔ) με αποτέλεσμα να παραμένει φυλακισμένη η ελληνική κοινωνία στα δεσμά του μνημονίου.

Από τα αδιέξοδα της μνημονιακής επιτροπείας δε θα μας βγάλει ούτε ο κυνισμός της ΝΔ ούτε η υποχωρητικότητα του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μόνο ένα δημοκρατικό κίνημα δημιουργικής ανυπακοής απέναντι στο ελληνικό και ευρωπαϊκό κατεστημένο.

Μαργαρίτης Σχοινάς: Άρχισε η συζήτηση της μετα-μνημονιακής εποχής για την Ελλάδα

Ο Μαργαρίτης Σχοινάς, επανέλαβε, σε σχέση με την Ελλάδα, ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία του προγράμματος που τελειώνει τον Αύγουστο του 2018, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά βλέπουμε μερικά "πράσινα φύλλα" της ανάπτυξης, σε όλη την Ευρώπη...


Η Ελλάδα βρίσκεται, ντε φάκτο, στο τελικό στάδιο της μνημονιακής εποχής. Η συζήτηση για τον μεταμνημονιακό ορίζοντα έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2018 θα έλθει σειρά ερωτημάτων στο προσκήνιο με την όλη συζήτηση να είναι ευρωελληνική, ανέφερε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς, σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και τον δημοσιογράφο Σπύρο Μάλλη...

Ο κ. Σχοινάς είπε ότι τα συμφέροντα της Ελλάδας και της ΕΕ ταυτίζονται και υπογράμμισε ότι όλος ο κόσμος στην Ευρώπη θέλει να δει ότι η Ελλάδα αλλάζει και πως οι παθογένειες που οδήγησαν την χώρα στα βράχια το 2010 δεν θα ορίζουν το μέλλον της μετά τον Αύγουστο του 2018.

Η δημοσιονομική προσαρμογή έχει συντελεστεί, τα μέτρα έχουν ψηφιστεί, τώρα πρέπει να καταστεί ακλόνητη η πεποίθηση ότι «μάθαμε και δεν θα ξανακάνουμε». Αυτό είναι το ζητούμενο και αν αυτό καταστεί σαφές, τότε ο ορίζοντας θα είναι πιο καθαρός, τόνισε.

Ερωτηθείς σχετικά και με την ομιλία Γιούνκερ για το μέλλον της Ευρώπης, ο κ. Σχοινάς, επανέλαβε, σε σχέση με την Ελλάδα, ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία του προγράμματος που τελειώνει τον Αύγουστο του 2018, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά βλέπουμε μερικά "πράσινα φύλλα" της ανάπτυξης, σε όλη την Ευρώπη, και πρόσθεσε ότι οι πολιτικοί άνεμοι αλλάζουν κατεύθυνση προς το καλύτερο.

«Όλοι σε όλα»


Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είπε ότι ο στόχος είναι μια Ευρώπη, πιο συνεκτική, πιο ισχυρή και πιο δημοκρατική, η φράση που περιγράφει τον στόχο είναι «όλοι σε όλα», ήτοι συμμετοχή όλων στην Συνθήκη Σένγκεν, στο Ευρώ και στην Τραπεζική Ένωση που αποτελούν και τους τρεις πυλώνες για μια διαφορετική αρχιτεκτονική της ΕΕ με ορίζοντα το 2025.

Αναφέρθηκε επίσης σε μια νέα ΟΝΕ και ένα νέο ευρώ με διαφορετική αρχιτεκτονική -Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, Eurogroup και Ευρωπαϊκή Επιτροπή- και με «ύπατο εκπρόσωπο της οικονομίας της ΕΕ», μια «οικονομική Φ. Μογκερίνι», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σχοινάς.

Είπε ότι αντλεί την αισιοδοξία του από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, σημειώνοντας ότι μετά τη διαπραγμάτευση με την Ελλάδα, την κρίση του προσφυγικού και το Brexit, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως προέβλεπαν οι «προφήτες του κακού», αλλά αντίθετα, στη Γαλλία ο πρόεδρος Μακρόν εξελέχθη συντρίβοντας τον λαϊκισμό, στην Ολλανδία σημειώθηκε νίκη των δυνάμεων της μετριοπάθειας, ενώ ταυτόχρονα αλλάζει το πολιτικό-οικονομικό ρολόι.

Αναφορικά με το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, ο κ. Σχοινάς, σημείωσε καταρχήν ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ ήταν επιθυμία της Ευρωζώνης, ενώ η «συνεισφορά του σε διάφορα προγράμματα είναι προς αποτίμηση». Πρόσθεσε στη συνέχεια ότι αυτή την στιγμή υπάρχει ο ESM, ο οποίος δανείζεται προκειμένου να δανείσει χώρες που χρειάζονται βοήθεια στο πλαίσιο της Ευρωζώνης, ενώ ο ρόλος του δεν του επιτρέπει ευρύτερη συνεισφορά στη διαμόρφωση του οικονομικού μίγματος στην Ευρωζώνη. Ως εκ τούτου η πρόταση για τη διαφορετική αρχιτεκτονική περιλαμβάνει την δημιουργία Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου.

Να εκμεταλλευθούμε την «αλλαγή των ανέμων»


Ερωτηθείς για τη συνολική προοπτική της ΕΕ, ο κ. Σχοινάς είπε ότι ή τώρα που αλλάζουν οι άνεμοι θα τους εκμεταλλευθούμε (προς την κατεύθυνση που περιέγραψε ο Ζ. Κ. Γιούνκερ) και αυτό είναι το Plan A, ή αλλιώς η ΕΕ θα σέρνεται σε ημιτελείς λύσεις, όπου ναι μεν θα εκφράζεται βούληση, αλλά τα αποτελέσματα δεν θα είναι συμβατά με τις προθέσεις, θα εκφράζονται διαφωνίες και δεν θα υπάρχει συναντίληψη.

Ο κ. Σχοινάς, ερωτηθείς σχετικά με την επένδυση στις Σκουριές Χαλκιδικής είπε ότι δεν θα ήθελε να σχολιάσει «μεμονωμένες περιπτώσεις εταιρικών αποφάσεων», υπογραμμίζοντας ότι «η ανάπτυξη και οι επενδύσεις είναι πολυπαραγοντική εξίσωση».

Τόνισε, ότι με δεδομένη την αλλαγή των διαρθωτικών ταμείων της ΕΕ που επιτρέπουν μέχρι και 95% συμμετοχή σε διάφορα αναπτυξιακά προγράμματα, -όπως της Ιονίας Οδού-, η ΕΕ θα βοηθήσει την Ελλάδα, προσθέτοντας ότι ταυτόχρονα πρέπει να συντρέξουν πολλές προϋποθέσεις ενός ευρύτερου κοινωνικοοικονομικού συστήματος ενώ είναι απαραίτητες η «ανοιχτή ματιά και η πολιτική βούληση».

Κινητοποίηση για την απορρύπανση


Σε ό,τι αφορά τη ρύπανση στον Σαρωνικό, ο κ. Σχοινάς είπε ότι η Ελλάδα ενεργοποίησε τον ευρωπαϊκό μηχανισμό άμεσης βοήθειας και τον μηχανισμό ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές και ήδη από το πρωί της 13ης Σεπτεμβρίου βρίσκεται ειδικά κατασκευασμένο πλοίο -το Ακταία- επιτόπου, ενώ ταυτόχρονα έχει ενεργοποιηθεί το ευρωπαϊκό σύστημα δορυφόρων που ελέγχει την έκταση της ρύπανσης.

Η κινητοποίηση δείχνει ότι η Ευρώπη έχει τα μέσα και τον μηχανισμό για να συνδράμει στην αντιμετώπιση της κατάστασης, η διαχείριση, βέβαια, είναι των αρμόδιων ελληνικών αρχών, κατέληξε ο κ. Σχοινάς.

Σόιμπλε: Λάθος η ένταξη της Ελλάδας στην ευρωζώνη - «Η χώρα δεν ήταν ώριμη»

Στην ένταξη της Ελλάδας στην ευρωζώνη το 2002 αναφέρθηκε ο Βόλφανγκ Σόιμπλε, χαρακτηρίζοντάς την «λάθος». «Η χώρα δεν ήταν ώριμη», δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, στο περιθώριο του χθεσινού Eurogroup στην Εσθονία...


Στην ένταξη της Ελλάδας στην ευρωζώνη το 2002 αναφέρθηκε ο Βόλφανγκ Σόιμπλε, χαρακτηρίζοντάς την «λάθος». «Η χώρα δεν ήταν ώριμη», δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, στο περιθώριο του χθεσινού Eurogroup στην Εσθονία, «κάτι όμως που έγινε αντιληπτό πολύ αργά». Ο Σόιμπλε τόνισε πως «τέτοια λάθη δεν θα πρέπει να επαναληφθούν στο μέλλον με την ένταξη νέων μελών στην Ευρωζώνη».

Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της Ελλάδας, λέγοντας πως η χώρα «προχωρά μπροστά».

Η Κομισιόν είναι επίσης της άποψης πως η οικονομική ανάπτυξη προχωράει, όχι όμως τόσο πολύ όσο προβλέπει η ελληνική κυβέρνηση για τον τρέχοντα και τον επόμενο χρόνο, σύμφωνα με την ελληνική υπηρεσία της Deutsche Welle. Η ανεργία, αν και κατέγραψε μια μικρή μείωση, βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα ξεπερνώντας το 20%, ωστόσο οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης πιστεύουν ότι η Ελλάδα δεν θα εξαντλήσει όλο το ποσόν από το τρέχον πρόγραμμα.

Ο αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί αναφερόμενος στην Ελλάδα χθες στο Ταλίν δήλωσε:

«Σε λιγότερο από ένα χρόνο το πρόγραμμα του ESM θα ολοκληρωθεί. Πρέπει να εργασθούμε όλοι μαζί από κοινού τους ερχόμενους μήνες, ώστε να βεβαιωθούμε πως η αξιολόγηση θα είναι επιτυχής. Επιτυχής για την Ελλάδα, επιτυχής για τους πολίτες της που έκαναν πολλές θυσίες τα τελευταία χρόνια αλλά και επιτυχής για εμάς, την Ευρωζώνη συνολικά. Το τέλος του ελληνικού προγράμματος θα σημάνει το τέλος μια σκληρής περιόδου για την Ελλάδα, αλλά θα σημάνει και το τέλος ενός μακρού και δύσκολου κεφαλαίου στην ιστορία της Ευρωζώνης και αυτό είναι το κεφάλαιο της κρίσης».

Παρά την αισιοδοξία πάντως, οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί για τα επόμενα χρόνια, εάν όχι δεκαετίες, να ακολουθήσει αυστηρά δημοσιονομικά προγράμματα, ώστε να μπορέσει να αποπληρώσει τα δάνεια της. Στο μεταξύ η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει μέχρι το τέλος του χρόνου σε 95 μεταρρυθμίσεις, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2018 θα πρέπει να γίνουν άλλες 18.
matrix

Σακοράφα προς Γιοχάνες Χαν: “Δίνετε χρόνο και άλλοθι στην Τουρκία να συνεχίζει την πολιτική της...”

Έντονη κριτική για την εξωτερική πολιτική της Ε.Ε απέναντι στην Τουρκία άσκησε στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου η ανεξάρτητη ευρωβουλευτής Σοφία Σακοράφα, απευθυνόμενη προς τον Επίτροπο για την Πολιτική Γειτονίας και τη Διεύρυνση Γιοχάνες Χαν...



Η Σοφία Σακοράφα επισήμανε τη διπλή γλώσσα της καγκελαρίου της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, η οποία σήμερα (σε περίοδο πριν από τις γερμανικές εκλογές) δηλώνει ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να μπει στην ΕΕ, όταν όλο το προηγούμενο διάστημα εκθείαζε τη συνεργασία με τον Ταγίπ Ερντογάν.

Το πολιτικό αυτό αλαλούμ από πλευράς της ΕΕ, δίνει και χρόνο και άλλοθι στην Τουρκία για να συνεχίζει την πολιτική της, οδηγώντας την πολιτική της Ε.Ε σε αδιέξοδο, υποστήριξε η κυρία Σακοράφα, λέγοντας στον κύριο Χαν ότι “Εάν η πολιτική της Ε.Ε υπαγορευόταν από τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες, θα είχατε ήδη αναστείλει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις”.

Αλλά η πολιτική της ΕΕ -τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της Ε.Ε.- δεν φαίνεται να έχει καμία σχέση με τις ευρωπαϊκές πολιτικές αξίες.

Ακολουθεί το κείμενο της παρέμβασης της Σοφίας Σακοράφα στο Ευρωκοινοβούλιο που απήθυνε στον Γιοχάνες Χαν:


“Μας έχετε μπερδέψει!

Το κοινοβούλιο εκδίδει αλλεπάλληλα καταδικαστικά ψηφίσματα για την κατάσταση στην Τουρκία και ζητά ακόμη και την αναστολή των ενταξιακών διαπραγματεύσεων.


Η κυρία Μέρκελ και οι αξιωματούχοι της, για προεκλογικές σκοπιμότητες, δηλώνουν ότι η Τουρκία δεν πρόκειται να μπει στην Ε.Ε., όταν πριν από λίγο καιρό εξυμνούσαν τη συνεργασία τους με την κυβέρνηση Ερντογάν.


Ο κ. Γιούνκερ δηλώνει, ότι η Τουρκία απομακρύνεται με άλματα από την ευρωπαϊκή της προοπτική.
Εσείς, την ίδια στιγμή, αποκαλείτε την Τουρκία στρατηγικό εταίρο και ζητάτε στενή συνεργασία σε νευραλγικούς τομείς.


Μπορείτε να μας πείτε, τελικά, την θέση ποιων εκφράζετε;


Αντιλαμβάνεστε φυσικά, ότι αυτό το διαχρονικό, αλλά σκόπιμο αλαλούμ, για το ποιος θα έχει την ευθύνη της διακοπής των διαπραγματεύσεων δίνει χρόνο και άλλοθι στην Τουρκία να συνεχίζει την πολιτική της, οδηγώντας τη δική σας σε αδιέξοδο.


Εάν η πολιτική σας υπαγορευόταν από τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες θα είχατε ήδη αναστείλει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις”.


Δυστυχώς όμως, η πολιτική που ακολουθείτε τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της Ε.Ε., καμία σχέση δεν έχει με αυτές τις αξίες.”