Ζυμώσεις μέσω επιστολών Τσακαλώτου και Λαγκάρντ πριν το κρίσιμο Eurogroup της Δευτέρας

Eurogroup, ΔΝΤ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΧΡΕΟΣ,
Με επιστολή του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος απαντά στην αντίστοιχη της Κριστίν Λαγκάρντ και ενημερώνει τους Ευρωπαίους ομολόγους του ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει τα μέτρα-ρεζέρβα των 3,6 δισ. στη Βουλή. Την ίδια ώρα προειδοποιεί για πολιτικές εξελίξεις, αν επιμείνουν οι δανειστές στις απαιτήσεις τους. 


ΝΕΑ δεδομένα στη διαπραγμάτευση εν όψει και του κρίσιμου Eurogroup της Δευτέρας από την επιστολή-απάντηση στην Λαγκάρντ, του Ευκλείδη Τσακαλώτου στην οποία οριοθετεί τις "εθνικές κόκκινες γραμμές" στην επερχόμενη κρίσιμη διαπραγμάτευση. Προηγήθηκε το ΔΝΤ το οποίο με επιστολή-τελεσίγραφο της γενικής διευθύντριας του, Κριστίν Λαγκάρντ, ζητάει άμεσα συζήτηση για το ελληνικό χρέος, προκειμένου να παραμείνει το Ταμείο στο πρόγραμμα.
Ο υπουργός ξεκαθαρίζει ότι «το πακέτο των προληπτικών μέτρων 3,6 δισ. ευρώ δεν υπάρχει περίπτωση να περάσει από την παρούσα κυβέρνηση ή –για ό,τι αυτό σημαίνει- από καμία δημοκρατική κυβέρνηση που μπορώ να φανταστώ».

Παράλληλα υποστηρίζει ότι η ελληνική πλευρά έχει κάνει όσα υποσχέθηκε και καλεί τους εταίρους να δεσμευθούν για το χρέος.

Είχε προηγηθεί η επιστολή της Κριστίν Λαγκάρντ προς τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης.

Σύμφωνα με τους Financial Times, η γενική διευθύντρια επισημαίνει πως οι διαπραγματεύσεις για τα επιπλέον μέτρα έχουν βγει άκαρπες και ότι η ελάφρυνση του χρέους πρέπει να τεθεί επί τάπητος αμέσως αλλιώς κινδυνεύουν οι Ευρωπαίοι εταίροι να «χάσουν» την συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.

«Πιστεύουμε ότι τα μέτρα, η αναδιάρθρωση του χρέους και η χρηματοδότηση θα πρέπει να συζητηθούν ταυτόχρονα. Για να στηρίξουμε την Ελλάδα με ένα νέο πρόγραμμα με το ΔΝΤ, είναι σημαντικό ότι η χρηματοδότηση και η ελάφρυνση του χρέους από τους Ευρωπαίους εταίρους στην Ελλάδα βασίζονται σε δημοσιονομικούς στόχους που είναι ρεαλιστικοί, επειδή υποστηρίζονται από αξιόπιστα μέτρα για την επίτευξή τους».

Στην επιστολή-απάντηση του ο υπουργός Οικονομικών Ευκλ.Τσακαλώτος αναφέρει:

«Αγαπητοί συνάδελφοι, 
» Σας γράφω πριν από την συνάντησή μας τη Δευτέρα για να ξεκαθαρίσω τη θέση της ελληνικής κυβέρνησης σε ότι αφορά τόσο το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, όσο και τη συζήτηση για το χρέος.

» Υπάρχει, νομίζω, μια γενική αναγνώριση ότι η κυβέρνησή μου έχει κρατήσει τόσο το πνεύμα, όσο και το γράμμα της καλοκαιρινής συμφωνίας μας. Είναι αλήθεια ότι το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης έχει πάρει περισσότερο χρόνο απ’ όσο αναμένονταν αλλά αυτό, σε μεγάλο βαθμό, αντανακλά το μεγάλο μέγεθος των μεταρρυθμίσεων που έγιναν τους τελευταίους δέκα μήνες. 

» Πολλές από τις μεταρρυθμίσεις χρειάζονταν πολύ πολύπλοκη νομοθέτηση και απαίτησαν τη βοήθεια όχι μόνο της γενναιόδωρης τεχνικής υποστήριξης που παρασχέθηκε, αλλά και χρονοβόρες διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς για να γίνει η νομοθέτηση σωστά από την αρχή.

» Αντανακλά, όμως επίσης, ότι έχουμε εμπλακεί όχι μόνο σε δημοσιονομική προσαρμογή, αλλά και σε σοβαρές δομικές μεταρρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν πολλές από τις χρόνιες αδυναμίες του οικονομικού και δικαστικού συστήματος, τη φορολογική διοίκηση (περιλαμβανομένης μιας νέας αυτόνομης και ανεξάρτητης αρχής συλλογής εσόδων) και πιθανόν, περισσότερο σημαντικό απ’ όλα, τη ασφαλιστική μεταρρύθμιση.

» Η μεταρρύθμιση στις συντάξεις που συζητείται αυτή τη στιγμή στο κοινοβούλιο, αντιμετωπίζει με ριζοσπαστικό τρόπο τη βιωσιμότητα του συστήματος μακροπρόθεσμα ενοποιώντας όλα τα Ταμεία σε ένα, προσφέροντας ίδιους κανόνες για όλους τους συνταξιούχους και μειώνοντας τα ποσοστά αναπλήρωσης.

» Έχουμε τώρα συμφωνήσει με τους τέσσερις Θεσμούς όσα περιλαμβάνονται στην πρώτη αξιολόγηση, όχι μόνο το δημοσιονομικό πακέτο του 3% του ΑΕΠ αλλά και όλες τις δομικές μεταρρυθμίσεις. Οι τελευταίες περιλαμβάνουν το άνοιγμα του συνόλου της αγοράς των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs), εκτός από κάποια προσωρινή προστασία δανείων που σχετίζονται με πρώτη κατοικία, και το νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.

» Από την οπτική μας έχουμε παραδώσει όσα υποσχεθήκαμε – σε κάποιες πτυχές περισσότερα. Και όλα αυτά έχοντας ανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες και αντιμετωπίζοντας μια απίστευτα περίπλοκη και σοβαρή προσφυγική κρίση.

» Ωστόσο, όπως ξέρετε υπάρχει μια διαφωνία μεταξύ των Θεσμών για το αντίκτυπο του δημοσιονομικού πακέτου, καθώς οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και εμείς, είμαστε πεπεισμένοι ότι το πακέτο είναι αρκετό για να πιαστεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, ενώ το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι αρκεί μόνο για να πιαστεί 1,5% του ΑΕΠ. 

» Αυτή η εκτίμησή του, πρέπει να σημειωθεί, βασίζεται στην ίδια μεθοδολογία που παρήγαγε μια υποεκτίμηση το 2015 του μεγέθους των δυο δισεκατομμυρίων ευρώ! Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η διαφορά των δυο ποσοστιαίων μονάδων για το 2018 είναι εξαιρετικά μεγάλη. Και αυτό κάνει την πρόταση για επιπλέον 2% του ΑΕΠ παραμετρικά προληπτικά μέτρα νομοθετημένα εκ των προτέρων πολύ προβληματική.

» Πρώτον, δεν υπάρχει συνταγματικά τρόπος να ψηφιστούν προληπτικά μέτρα στην Ελλάδα και με συζητήσεις που είχα με συναδέλφους, αυτό ισχύει και σε ορισμένα άλλα κράτη μέλη. Έτσι θα πρέπει απλά να νομοθετήσουμε τα μέτρα και «απλώς» να υποσχεθούμε ότι θα ακυρωθούν το 2018 αν δεν χρειαστούν. Επικαλούμενος τόσο στην οικονομική, όσο και την πολιτική εμπειρία σας, μπορείτε να φανταστείτε να πάμε στο κοινοβούλιο αντί για ένα αναμενόμενο πακέτο 5,4 δισ. ευρώ ένα 9 δισ. ευρώ;

» Πράγματι, κάθε πακέτο άνω των 5,4 δισ. είναι καταδικασμένο να αντιμετωπιστεί από τους έλληνες πολίτες και τους οικονομικούς αναλυτές, εντός και εκτός Ελλάδος ως κοινωνικά και οικονομικά αντιπαραγωγικό. Δεν υπάρχει περίπτωση τέτοιο πακέτο να περάσει από την παρούσα κυβέρνηση ή –για ότι αυτό σημαίνει- από καμία δημοκρατική κυβέρνηση που μπορώ να φανταστώ.

» Παρά τα ανωτέρω, και με μεγάλο κόστος για εμάς από τη στιγμή που η πρότασή μας είναι όντως πολύ σκληρή, συνεργαστήκαμε εποικοδομητικά με τους θεσμούς για να καλύψουμε τις τέσσερις λέξεις-κλειδία, που αναφέρθηκαν τόσο από την Κριστίν Λαγκάρντ όσο και από τον Γερούν Ντάισελμπλουμ στο τελευταίο Eurogroup: νομοθέτηση, αντικειμενικότητα, αυτοματισμός, αξιοπιστία.

» Προτείναμε έναν αυτόματο μηχανισμό αναπροσαρμογής των δαπανών του προϋπολογισμού –με αναφορά σε κάθε υπουργείο και λίγες συγκεκριμένες εξαιρέσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας και προστασίας των ασθενέστερων στρωμάτων- ώστε να παράσχουμε την πρόσθετη διασφάλιση που απαιτούν χώρες-μέλη ότι θα είμαστε σε τροχιά για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018.

» Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί μάς έκαναν πολλές προτάσεις για βελτίωση του μηχανισμού σε ευθυγράμμιση με την απόφαση του Eurogroup, τις οποίες έχουμε συμπεριλάβει. Θα έχετε λάβει την πρότασή μας στην τελική της μορφή μέχρι τη Δευτέρα.

» Θεωρώ ότι ένας τέτοιος μηχανισμός, σε συνδυασμό με το πακέτο μεταρρυθμίσεων, είναι υπεραρκετός για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση.

» Και έρχομαι στο ζήτημα του χρέους, που αποτελεί επίσης μέρος της συμφωνίας του καλοκαιριού. Νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα είναι μια ξεκάθαρη δήλωση για μέτρα άμεσης εφαρμογής και μέτρα που θα ληφθούν μελλοντικά, κάτι που θα βοηθήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών στην ανάκαμψη της χώρας και ότι το ρίσκο χώρας απομακρύνεται (επιτέλους!) από την ατζέντα.

» Οι επενδυτές χρειάζονται μια ξεκάθαρη εικόνα για να επενδύσουν, κάτι που απαιτεί κατ' ελάχιστον μια ξεκάθαρη ανακοίνωση από το Εurogroup ότι η Ελλάδα είναι στο σωστό δρόμο, βοηθώντας μας έτσι να μετατρέψουμε τον φαύλο κύκλο των δημοσιονομικών μέτρων -ύφεσης- περισσότερων μέτρων, σε έναν ενάρετο κύκλο με βάση την ανάπτυξη. Και δεν είναι ζήτημα μόνο επενδύσεων και ανάπτυξης. Έχουμε μπροστά μας και τη μεταρρυθμιστική κόπωση των Ελλήνων, που βρίσκονται αντιμέτωποι με έξι χρόνια κρίσης και έχουν χάσει το 25% του ΑΕΠ.

» Η επιστροφή στην ανάπτυξη λογικά θα μετριάσει την ανάγκη ενός ακόμη γύρου νέων δημοσιονομικών μέτρων, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι θα βοηθήσει μια νέα μεταρρυθμιστική προσπάθεια με στόχο τα πολλά δομικά μας προβλήματα. Αυτό σίγουρα είναι προς το συμφέρον όχι μόνο των Ελλήνων πολιτών, αλλά και των δανειστών μας.

» Οπότε, θεωρώ ότι τα στοιχεία για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και την παροχή της ελάφρυνσης χρέους, υπάρχουν. Η Ελλάδα έχει εκπληρώσει από το καλοκαίρι τη δέσμευσή της για μεταρρυθμίσεις, ενώ ταυτόχρονα έχει αποτελέσει πηγή γεωπολιτικής σταθερότητας σε μια πολύ προβληματική περιοχή, με τον τρόπο που αντιδράσαμε στην προσφυγική κρίση.

» Κανείς δεν θα πρέπει να πιστεύει ότι μια ακόμη ελληνική κρίση, οδηγώντας ίσως σε ένα ακόμη αποτυχημένο Κράτος στην περιοχή (failed state), είναι επωφελής για οποιονδήποτε.

» Η κυβέρνησή μου και εγώ θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για μια συνολική λύση. Όμως μια τέτοια λύση θα πρέπει να είναι αξιόπιστη όχι μόνο για τους πιστωτές μας και τους θεσμούς, αλλά και για τους Έλληνες πολίτες, που σε τελική ανάλυση πρέπει να έχουν την «ιδιοκτησία» του προγράμματος και να μπορούν να το διατηρήσουν. Θα ήθελα να πιστεύω ότι είμαστε τόσο κοντά, χωρίς να χρειάζεται να προσθέσω το «αλλά τόσο μακριά».

» Με τις καλύτερες ευχές μου, 
Ευκλείδης Τσακαλώτος.»

Το "τελεσίγραφο" της Λαγκάρντ


 «Η επιστολή της Κριστίν Λαγκάρντ έρχεται να ανατρέψει τα ως τώρα δεδομένα και τερματίζει την ατελέσφορη συζήτηση για τα ‘‘μέτρα κάβα’’»


Για «τελεσίγραφο Λαγκάρντ στο Βερολίνο» κάνει λόγο η γερμανική εφημερίδα Sueddeutsche Ζeitung αναφερόμενη στην επιστολή που απέστειλε το βράδυ της Πέμπτης στους 19 υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης, ενόψει του Eurogroup της Δευτέρας.

Το ΔΝΤ θεωρεί ότι στο σημείο που έχει φτάσει η διαπραγμάτευση τα μέτρα που χρειάζεται να λάβει η Ελλάδα πρέπει να συζητηθούν ταυτόχρονα με το ζήτημα του χρέους, κι όχι το ένα μετά το άλλο. Το Ταμείο υπαινίσσεται μάλιστα, ότι διαφορετικά το Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο νέο Μνημόνιο.

«Η επιστολή της Κριστίν Λαγκάρντ έρχεται να ανατρέψει τα ως τώρα δεδομένα και τερματίζει την ατελέσφορη συζήτηση για τα ‘‘μέτρα κάβα’’» σημειώνεται στη γερμανική εφημερίδα.

Στην επιστολή, η επικεφαλής του Ταμείου ζητεί άμεση απόφαση για μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018, ή συγκεκριμένα μέτρα, και έναρξη της συζήτησης για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, κάτι που προκάλεσε τον αιφνιδιασμό του Βερολίνου.

«Πρόκειται για τη χειρότερη δυνατή (πολιτική) συγκυρία για τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, συγκυρία η οποία δεν του επιτρέπει παραχωρήσεις στο θέμα του χρέους» σχολιάζει ακόμη η SZ.

Πηγές του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν στη Deutsche Welle ότι το ζητούμενο παραμένει ένα «βιώσιμο συνολικό πακέτο» το οποίο «θα ανταποκρίνεται στη συμφωνία του περασμένου καλοκαιριού». Σημαντικό συστατικό στοιχείο του πακέτου είναι και τα εφεδρικά ή προληπτικά μέτρα, στα οποία επιμένει το ΔΝΤ συνδέοντάς τα άρρηκτα με την παραμονή του στο ελληνικό πρόγραμμα. Άγνωστο παραμένει προς το παρόν ποια ακριβώς μορφή θα έχουν τα μέτρα αυτά και, κυρίως, αν εξειδικευτούν ή εάν θα συμφωνηθεί απλώς το περίγραμμα ενός αυτόματου μηχανισμού.

Γερμανοί αναλυτές από την πλευρά τους επιμένουν ότι η Ευρώπη έχει πολλά ανοιχτά μέτωπα (όπως το Brexit) και γι’ αυτό το ΔΝΤ βάζει στο τραπέζι το θέμα του χρέους ασκώντας πιέσεις προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση.

Και την ώρα που η συμφωνία με την Τουρκία στο προσφυγικό αρχίζει να αποδίδει καρπούς, με τις προσφυγικές ροές να έχουν μειωθεί κατακόρυφα και το βρετανικό δημοψήφισμα αλλά και τις ισπανικές εκλογές να βρίσκονται προ των πυλών, το πλέον απευκταίο σενάριο για το Βερολίνο στην παρούσα φάση είναι η αναζωπύρωση της ελληνικής κρίσης.

Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν στη γερμανική πρωτεύουσα, το πακέτο των προληπτικών μέτρων πρέπει να έχει τέτοια μορφή που να ικανοποιεί το ΔΝΤ και να διασφαλίζει την παραμονή του στο ελληνικό πρόγραμμα. Η γερμανική κυβέρνηση επιμένει στη συμμετοχή του Ταμείου αφού το περασμένο καλοκαίρι ήταν ένας από τους βασικούς όρους που είχαν θέσει οι γερμανοί βουλευτές για να εγκρίνουν το τρίτο πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα.

Ευθύνες αποκλειστικά στην ελληνική κυβέρνηση για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η οποία κανονικά έπρεπε να είχε λήξει τον Οκτώβριο, επιρρίπτει στο μεταξύ ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), Κλάους Ρέγκλινγκ, κατηγορώντας παράλληλα την ελληνική πλευρά για λάθος στάση στο θέμα των εφεδρικών μέτρων.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου