Συγκλονιστική συναυλία Μίκη Θεοδωράκη στο Ντίσελντορφ

Ακόμα και οι διοργανωτές δεν πίστευαν ότι ο Μίκης Θεοδωράκης θα ερχόταν στη Γερμανία για μια βραδιά αφιερωμένη στο συμφωνικό του έργο. Όμως ο Μίκης ήταν εν τέλει παρών και οι θεατές βίωσαν μια μοναδική μουσική εμπειρία..


Γέμισε προχθές, 24 Μάη, από τους συμφωνικούς ήχους της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη, η αίθουσα συναυλιών Tonhalle, στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, σε ένα κατάμεστο στάδιο.

Ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν παρών στη συναυλία που δόθηκε ως αφιέρωμα στο συμφωνικό του έργο από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ντίσελντορφ.

Ο Έλληνας συνθέτης έφτασε στο θεωρείο του χειροκροτούμενος από το κοινό. Παρόντες στη συναυλία ήταν οι εκπρόσωποι της τοπικής κυβέρνησης, αλλά και ο δήμαρχος της πόλης.

Το, ως επί το πλείστον, γερμανικό κοινό ήρθε σε επαφή με τη δεύτερη Συμφωνία «Η αντι-Μακρόνησος» του Έλληνα συνθέτη. Όπως σημειώνει ο Αστέρης Κούτουλας, μελετητής του έργου του Μ. Θεοδωράκη, πρόκειται για ένα έργο στο οποίο, «ο συνθέτης «κατορθώνει να δαμάσει και να ξεπεράσει τον εφιαλτικό κόσμο της Μακρονήσου χαρίζοντάς μας μια ιστορική μαρτυρία μετουσιωμένη σε μουσική».

Εκτός από την Συμφωνία αρ. 2, η Συμφωνική Ορχήστρα του Ντίσελντορφ υπό τη διεύθυνση του Μπάλντουρ Μπρένιμαν, παρουσίασε επίσης την «Ωδή για έγχορδα – Οιδίπους Τύραννος», αλλά και το αργό μέρος της Συμφωνίας αρ. 3, που περιλαμβάνει μελοποιήσεις, των ποιημάτων «Η Πόλις» του Κωνσταντίνου Καβάφη και «Η Τρελή Μάνα» του Διονυσίου Σολωμού, αλλά και Εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής. Στη συναυλία συμμετείχε επίσης και η σολίστ Φράνσις Παππάς.

Ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης, μίλησε στο μικρόφωνο της Deutsche Welle για το ταξίδι του στη Γερμανία: «Είναι κορυφαίο γεγονός όταν μια συμφωνική ορχήστρα σαν του Ντίσελντορφ παίρνει έργα ενός ξένου συνθέτη και του αφιερώνει μια ολόκληρη βραδιά. Μια ορχήστρα που συνήθως παίζει Μπετόβεν, Μότσαρτ ή Μάλερ. Και παίζει Θεοδωράκη! Και μάλιστα την Συμφωνία αρ. 2 που είναι το αποκορύφωμα της «τετραχορδικής τεχνικής». Είναι άκρως μοντέρνο έργο. Η δεύτερη συμφωνία είχε πρεμιέρα το 1982 στην ανατολικογερμανική πόλη Χάλε, γενέτειρα του σπουδαίου μπαρόκ μουσουργού Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ. Ακολούθησαν παρουσιάσεις στο Ανατολικό Βερολίνο, Λουξεμβούργο, Ολλανδία και Βέλγιο. Η Συμφωνία ήταν παραγγελία των Μπαλέτων Μπολσόι με θέμα «Πόλεμος και Ειρήνη». Για αυτό και το «Τραγούδι της Γης», περιλαμβάνει τον στίχο «Τρέχεις προς το χάος». Αλλά εκεί μπήκαν πάλι στη μέση οι δικοί μας και η παράσταση δεν έγινε….Ζούμε σε μια χώρα όπου είμαστε ελεύθεροι πολιορκημένοι, αυτό είναι το πολιτικό μου απόφθεγμα», είπε ο συνθέτης.

«Έχω την εντύπωση ότι με τη συναυλία στο Ντίσελντορφ ο κύκλος κλείνει. Εδώ και μέρες αυτό δημιουργεί μέσα μου μια φοβερή ατμόσφαιρα. Για μένα το Ντίσελντορφ σημαίνει Μπετόβεν. Είναι το πνεύμα του Μπετόβεν και το αισθάνομαι αυτό. Αισθάνομαι ότι έχω ακόμα μέσα μου έναν «γερμανό» συνθέτη που θριαμβεύει».

«Ο Μπετόβεν λέει ότι η νέα κοινωνία θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο, αλλά και ότι θα πρέπει να υπάρξει μια κοινωνία, στην οποία όλοι να είναι ίσοι. Ο Μπετόβεν ήταν πραγματικός επαναστάτης και ως άνθρωπος. Για μένα ο Μπετόβεν είναι καλλιτεχνικά πατέρας μου. Έχω αντιγράψει και τις εννέα συμφωνίες του», πρόσθεσε ο Έλληνας συνθέτης.

Εμπνευστής της συναυλίας ήταν ο, επί 35 χρόνια, διοργανωτής, αλλά και συνθέτης Αλέξανδρος Καρόζας, ο οποίος συνεργάζεται με τον Θεοδωράκη εδώ και πολλά χρόνια και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να πραγματοποιηθεί και άλλη μια (αντίστοιχη) συμφωνική συναυλία, στη Γερμανία, στο μέλλον.

Πολιτισμός, Μίκης Θεοδωράκης,

Ετικέτα:

Δημοσίευση σχολίου

[disqus]

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.