Les Echos: Η Ελλάδα προς το τέλος του τούνελ

Με τίτλο «πριν από την έξοδο της Ελλάδας από το πρόγραμμα, θα πρέπει να επιλυθούν ορισμένα αποφασιστικά ζητήματα» η γαλλική οικονομική εφημερίδα Les Echos αναφέρεται στις τελευταίες υποχρεώσεις της χώρας, καθώς και στο πρόγραμμα ανάκαμψης που ανακοίνωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.


«Τα σύννεφα διαλύονται σιγά-σιγά πάνω από την Ελλάδα. Παρά την αισιοδοξία που κυριαρχεί, τρεις μήνες πριν από την έξοδο της χώρας από το πρόγραμμα, ορισμένα σημαντικά θέματα δεν έχουν ακόμα επιλυθεί, όπως κατά κύριο λόγο, αυτό του χρέους» γράφει η συντάκτης Κατρίν Σατινιού.

Αναφερόμενη στην τελευταία συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους πιστωτές της, εξηγεί την τελευταία δέσμη μεταρρυθμίσεων που θα πρέπει να ψηφισθούν και να εφαρμοσθούν τις επόμενες εβδομάδες.

«Πρόκειται για ένα πακέτο 88 μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της επικαιροποίησης του φόρου ακίνητης περιουσίας, της καταβολής καθυστερημένων οφειλών στο κράτος και της κατάργησης των απαλλαγών από τον ΦΠΑ, που εξακολουθούν να απολαμβάνουν ορισμένα νησιά στο Αιγαίο. Θα πρέπει αναγκαστικά να επικυρωθούν από το ελληνικό Κοινοβούλιο έως τις 21 Ιουνίου».

Σε αντάλλαγμα, η χώρα θα λάβει μια τελική δόση ενίσχυσης ύψους 86 δισ. ευρώ που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015, εκ των οποίων 10 περίπου δισ. θα προστεθούν στο οικονομικό στρώμα που έχει συσσωρεύσει η ελληνική κυβέρνηση επί μήνες για την αντιμετώπιση μιας πιθανής υποτροπής των χρηματοπιστωτικών αγορών, μόλις η Ελλάδα στερηθεί χρηματοοικονομικής έγχυσης.

Σχέδιο ανάκαμψης


Έπειτα από δέκα χρόνια αίματος και δακρύων, αποφασισμένος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας να πείσει τους επενδυτές ότι η κατάσταση της Ελλάδας έχει αποκατασταθεί και είναι γεμάτη υποσχέσεις για το μέλλον, παρουσίασε την Τρίτη στο Κοινοβούλιο ένα σχέδιο οικονομικής ανάκαμψης.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, πέρα από τις «σχετικά ασαφείς προτεραιότητες σε ορισμένους τομείς όπως, τον τουρισμό, τις θαλάσσιες μεταφορές, την αγροτική βιομηχανία, τα φάρμακα... ( ο πρωθυπουργός) εδραιώνει την ουσία της στρατηγικής του για την ανάκαμψη, στην εξυγίανση του χρηματοπιστωτικού τομέα».

«Η προτεραιότητα τώρα είναι να μειωθούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στους ισολογισμούς των τραπεζών, να μειωθούν οι υφιστάμενοι κεφαλαιακοί έλεγχοι και να βελτιωθεί η εταιρική διακυβέρνηση στον τραπεζικό τομέα» σύμφωνα με το σχέδιο ανάκαμψης.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η κυβέρνηση ποντάρει στις περιφερειακές και συνεταιριστικές τράπεζες για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σε μια Τράπεζας Ανάπτυξης για να στηρίξει την οικονομία μακροπρόθεσμα.

Ελάφρυνση του χρέους


Τα αποτελέσματα των τεστ αντοχής των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ, στις αρχές Μαΐου, έδειξαν ότι δεν υπήρχε ανάγκη ανακεφαλαιοποίησης, ενώ παράλληλα απελευθέρωσαν τα 20 δισ. που θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για την ελάφρυνση του χρέους με την αγορά χρεολυσίων που κρατούνται από την ΕΚΤ και το ΔΝΤ.

Οι Ευρωπαίοι έχουν βάλει στόχο έως τις 21 Ιουνίου, για να δοθεί μια λύση για την ελάφρυνση του χρέους και τις λεπτομέρειες παρακολούθησης μετά το πρόγραμμα.

Το ΔΝΤ θα ήθελε να συζητηθεί το θέμα του χρέους από το επόμενο Eurogroup της Πέμπτης, γιατί έχει ανάγκη ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να αποφασίσει για το εάν θα συμμετάσχει ή όχι στο πρόγραμμα βοήθειας.

Για την ώρα, παραμένουν άλυτα τα ζητήματα «σχετικά με την έκταση της μείωσης του χρέους, το είδος του χρέους που μπορεί να αναδιαρθρωθεί, η ανάγκη ή μη να δοθεί μια οικονομική "γραμμή προφύλαξης" σε περίπτωση που η έξοδος της Ελλάδας θα συμβεί λιγότερο καλά από το αναμενόμενο» υπογραμμίζει η εφημερίδα.

Σύμφωνα με την Κ. Σατινιού, η γαλλική πρόταση για μια αυτόματη σύνδεση της αποπληρωμής του χρέους με την οικονομική ανάπτυξη δεν έγινε αποδεκτή από τους Γερμανούς, οι οποίοι ήθελαν να την συνδυάσουν με πολλές προϋποθέσεις.

Η συντάκτης καταλήγει λέγοντας ότι τελικά το ΔΝΤ ίσως να μη συμμετάσχει, όπως όμως υποστηρίζουν Έλληνες αναλυτές, «δεν είναι τόσο θέμα χρημάτων, γιατί η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη τα κεφάλαια αυτά. Αντίθετα, είναι ένα κακό μήνυμα προς τους επενδυτές, αφού η Ελλάδα θα έχει ανάγκη την πλήρη εμπιστοσύνη όταν θα στραφεί στις αγορές».

Γιάννης Δραγασάκης: Ανακτούμε την πρωτοβουλία για το σχεδιασμό του μέλλοντος

Γιάννης Δραγασάκης στην προ ημερήσιας συζήτηση στη Βουλή: «Το σχέδιο για την ανάπτυξη βρίσκεται σε ρήξη με το παρελθόν»


«Το σχέδιο για την ανάπτυξη βρίσκεται σε ρήξη με το παρελθόν και σε αντιπαράθεση με τον νεοφιλελευθερισμό» ανέφερε μιλώντας στη συζήτηση αρχηγών, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.

Ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι το σχέδιο ανάπτυξης για το μέλλον που παρουσιάζεται σήμερα, «έχει βασιστεί στην προσπάθεια που έγινε τα τρία προηγούμενα χρόνια του ΚΕΠΕ, με υπουργό τον κ. Σταθάκη, του Αναπτυξιακού Σχεδιασμού, που στο μεταξύ δημιουργήθηκε από τον κ. Σταθάκη και προχώρησε από τον κ. Παπαδημητρίου για να γίνει μια τελική προσπάθεια από επιτροπή υπό τον κ. Χαρίτση που συνέταξε το τελικό κείμενο». Προηγήθηκαν, εξάλλου, όπως είπε, πολλές διαβουλεύσεις με φορείς παραγωγικούς και κοινωνικούς και το τελικό κείμενο συσσωρεύει την εμπειρία από τα περιφερειακά συνέδρια καθώς και τη διαβούλευση και τις παρατηρήσεις και προτάσεις από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

«Μιλάμε για μια διαδικασία διαφανή, ανοιχτή, της οποίας το αποτέλεσμα είναι ένα πρώτο βήμα στην προσπάθεια να σχεδιάσουμε το μέλλον» είπε ο κ. Δραγασάκης και τόνισε ότι δεν είναι το τελικό, αλλά είναι μια γέφυρα από τη μνημονιακή διαχείριση στον νέο ορίζοντα, σε ένα σχέδιο για την Ελλάδα του 2030, ένα σχέδιο με το οποίο, όχι μόνο θα αντιμετωπιστούν πληγές του παρελθόντος, αλλά θα προσεγγιστούν και οι νέες προκλήσεις του μέλλοντος.

Αναφερόμενος στους στόχους του προγράμματος για την ανάπτυξη, ο κ. Δραγασάκης υπογράμμισε ότι με το τέλος του μνημονίου η Ελλάδα ανακτά την κυριαρχία στη διαμόρφωση πολιτικής και οι οποίες επισκέψεις και όποιες επιτηρήσεις θα γίνονται, θα έχουν τον χαρακτήρα που έχουν σε άλλες χώρες. «Δεν θα υπάρχει εξάρτηση από τις δόσεις, ώστε να επιβάλλονται πολιτικές με τις οποίες δεν θα συμφωνεί η κυβέρνηση» είπε ο Γιάννης Δραγασάκης και πρόσθεσε ότι «υπάρχουν μεγαλύτεροι βαθμοί ελευθερίας, αλλά και μεγαλύτερες ευθύνες σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό του μέλλοντος της χώρας».

Το κρίσιμο, είπε ο κ. Δραγασάκης, είναι πώς θα διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη θα είναι οικονομικά σταθερή και διατηρήσιμη, πώς θα είναι οικολογικά βιώσιμη και πώς θα είναι κοινωνικά δίκαιη και αυτόν τον φιλόδοξο στόχο θέτει το σχέδιο για την ανάπτυξη.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ανέφερε ότι δύο είναι κυρίως οι πυλώνες του σχεδίου αυτού. Ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, ανθεκτικό στις κρίσεις, βιώσιμο οικολογικά, δίκαιο κοινωνικά βασισμένο στην παραδοχή πως ήταν λάθος που αφέθηκε στην παρακμή ο πρωτογενής τομέας, ήταν τραγικό λάθος η αποδοχή της αποβιομηχάνισης της χώρας ως νομοτέλεια. «Πρέπει να αποφασίσουμε ότι η βιωσιμότητα της χώρας εξαρτάται από τη διεύρυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης» είπε και πρόσθεσε ότι η βιομηχανία, σε παραδοσιακούς και σύγχρονους τομείς, μαζί με την πρωτογενή παραγωγή, τον τουρισμό, την έρευνα θα γίνουν ο βασικός πυλώνας του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος. Στην κατεύθυνση αυτή στο σχέδιο αυτό έχει προβλεφθεί ένα θεσμικό οπλοστάσιο για την ανάπτυξη, με συγκρότηση κλαδικών και τομεακών πολιτικών που απουσιάζουν στους περισσότερους τομείς, με τη θέσπιση διαδικασιών για τη δημιουργία και την ενίσχυση διακλαδικών σχέσεων, με τη δημιουργία νέων εργαλείων χρηματοδότησης και μαζί με μια αναπτυξιακή τράπεζα με δεδομένο κιόλας ότι οι δημόσιοι πόροι που θα διατεθούν την επόμενη πενταετία, υπερβαίνουν τα 45 με 50 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά οι πόροι του τραπεζικού συστήματος ή από άλλους ιδιωτικούς φορείς» είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και εξήγησε:

«Το σχέδιο για την ανάπτυξη προβλέπει, όμως, και τη δημιουργία μιας σχέσης νέου τύπου του κράτους με τις επιχειρήσεις, μια σχέση βασισμένη στη διαφάνεια και στους διεθνείς κανόνες και όχι στις πελατειακές σχέσεις του παρελθόντος. Επίσης, θα ενθαρρυνθούν νέοι θεσμοί συμμετοχής της κοινωνίας στην αναπτυξιακή διαδικασία και δημιουργείται σύστημα συλλογικών υποκειμένων της ανάπτυξης (ενεργειακές κοινότητες, κοινωνική οικονομία, μικροπιστώσεις) που θα αποτελέσουν νέο πλέγμα θεσμών και θα επιτρέψουν στους κατοίκους των πόλεων, των χωριών, των νησιών να έχουν ενεργητικό ρόλο στην ανάπτυξη».

Ο κ. Δραγασάκης, αναφερόμενος στον δεύτερο πυλώνα που έχει στηριχθεί το σχέδιο για την ανάπτυξη, σημείωσε ότι για την κυβέρνηση το κοινωνικό κράτος δεν αποτελεί τροχοπέδη, αλλά πολλαπλασιαστή της ανάπτυξης και γι αυτό, στο σχέδιο που παρουσιάζει η κυβέρνηση σήμερα έχουν ενσωματωθεί και οι στόχοι του ΟΗΕ για την ανάπτυξη και δίνει βάρος στην ταυτόχρονη συνδυασμένη σημασία στην οικονομική μεγέθυνση και στην οικολογική προστασία και στην κοινωνική προστασία και ανάπτυξη.

«Συνολικά το σχέδιο αποτελεί μια σαφή ρήξη με το παρελθόν, έχει σαφές ιδεολογικό και πολιτικό πρόσημο, βρίσκεται στην αντιπαράθεση με κάθε σχέδιο που απορρέει από τη λογική τη νεοφιλελεύθερη ότι με τον αυτοματισμό των αγορών μπορεί να πετύχουμε τους οικονομικούς και κοινωνικούς στόχους. Το σχέδιο αυτό είναι δηλαδή η βάση για μια ευρεία πολιτική και κοινωνική συμμαχία, η οποία είναι ακριβώς αυτή που μπορεί να το φέρει σε πέρας» είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.

Ο κ. Δραγασάκης απευθύνθηκε στη ΝΔ υποστηρίζοντας ότι έχει πρόβλημα μεθοδολογικό: «Μένετε, κύριε πρόεδρε, σε παραδοχές οι οποίες έχουν διαψευσθεί και προσπαθείτε να απαντήσετε σε κοινωνικά προβλήματα με εργαλεία που φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Δεν έχετε ακόμα αποδεχθεί ότι οι ανισότητες δεν αποτελούν φυσική τάξη πραγμάτων, αλλά αποτελούν πρόβλημα και κοινωνικό και αποτελούν και εμπόδιο για την ανάπτυξη».

Απευθύνθηκε, όμως, και στη ΔΗΣΥ και στην κ. Γεννηματά και στο ΚΚΕ, λέγοντας ότι ο ισοπεδωτισμός δεν αποτελεί σωστή μέθοδο πολιτικού διαλόγου και ανάλυσης. «Μπορεί κάποιος να θεωρεί υποτιμητικό το ότι επανέρχονται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, μπορεί να θεωρεί δευτερεύον θέμα αν θα έχουμε ανάπτυξη μέσω των υπηρεσιών ή μέσω της παραγωγικής βάσης ή μέσω νέων τεχνολογιών. Αυτά όμως τα θέματα καθορίζουν την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθούμε. Αν θα πάμε σε κοινωνικό κράτος ή σε outsourcing, αν θα πάμε σε κοινωνική δικαιοσύνη ή σε ανισότητες που κάποιοι θεωρούν ότι επιταχύνουν την ανάπτυξη» είπε και κάλεσε όλες τις πλευρές να αντιμετωπίσουν το σχέδιο ως σημαντική προσπάθεια για να έχει η χώρα για πρώτη φορά σχέδιο ανάπτυξης, ένα σχέδιο προϊόν διαλόγου που έχει και την ανοχή των ευρωπαϊκών θεσμών, που δεν είναι το τέλος της προσπάθειας και άρα είναι ένα πλαίσιο για εξειδίκευση που θα μπορούσαν όλοι να καταθέσουν τις σκέψεις και παρατηρήσεις τους για να το εμπλουτίσουν.
neaselida.gr

Die Welt:«Κάνοντας την Ελλάδα και πάλι μεγάλη»

Στην πορεία της ελληνικής οικονομίας και τα σενάρια ελάφρυνσης του χρέους αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις, σε συνέντευξή του προς την οικονομική Handelsblatt.


Τα σενάρια ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους συνεχίζουν να απασχολούν τους γερμανούς αναλυτές αλλά και μέρος συνέντευξης του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Βάλντις Ντρομπρόβσκις, στην Handelsblatt.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν επισημαίνει ότι αυτό που συζητείται στην παρούσα φάση είναι να συνδεθεί η ελάφρυνση του χρέους με την ανάπτυξη (σσ. γνωστό ως γαλλικό μοντέλο). «Η Ελλάδα θα πλήρωνε περισσότερα όταν η οικονομία αναπτύσσεται καλά και λιγότερα όταν υπάρχει στασιμότητα ή ύφεση. Φυσικά υπάρχουν και σκέψεις για το πώς θα μπορούσε να συνδεθεί ένας τέτοιος μηχανισμός με την τήρηση των ελληνικών δημοσιονομικών στόχων». Διευκρινίζει πάντως ότι οι προτάσεις που συζητούνται αφορούν στα δάνεια του EFSF ύψους 130,9 δις ευρώ, αυτά δηλαδή που δόθηκαν στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος στήριξης. Για το τρίτο άλλωστε όπως λέει, ύψους 45,9 δις ευρώ, έχουν συμφωνηθεί ήδη πολύ χαμηλά επιτόκια και πολύ μεγάλες περίοδοι ωρίμανσης. «Υπάρχουν επίσης τα κέρδη της ΕΚΤ και των εθνικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα. Αυτά θα μπορούσαν να επιστραφούν στην Ελλάδα».

Ερωτηθείς σχετικά με τις πιθανότητες συμμετοχής του ΔΝΤ ο λετονός πολιτικός δεν εμφανίζεται πάντως ιδιαίτερα αισιόδοξος, επισημαίνοντας ότι εξετάζονται διάφορες δυνατότητες συμμετοχής. Σε ερώτηση, τέλος, εάν το τρέχον πρόγραμμα προσαρμογής ολοκληρωθεί στις 20 Αυγούστου, όπως προβλέπεται, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν εμφανίζεται μάλλον καθησυχαστικός, απαντώντας: «Πιθανότατα ναι. Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και θα έλεγα ότι συνολικά το πρόγραμμα βρίσκεται σε καλό δρόμο. Η Ελλάδα έχει υπερβεί μάλιστα τους δημοσιονομικούς στόχους. Ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% θα επιτευχθεί φέτος σε κάθε περίπτωση. […] Όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι αποφασισμένοι να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα εμπρόθεσμα».

Η Welt για το αναπτυξιακό σχέδιο



Στο νέο αναπτυξιακό σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης αναφέρεται εκτενές ρεπορτάζ της Die Welt υπό τον τίτλο «Κάνοντας την Ελλάδα και πάλι μεγάλη». Σύμφωνα με πληροφορίες της γερμανικής εφημερίδας ο έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αναμένεται να παρουσιάσει αύριο Τετάρτη στην ελληνική Βουλή το σχέδιο για την ανάπτυξη «που θα διασφαλίζει την ανάκαμψη μετά την εκπνοή του τρίτου προγράμματος». Σύμφωνα με το έγγραφο 104 σελίδων που έχει στην κατοχή της η γερμανική εφημερίδα, ο έλληνας πρωθυπουργός σχεδιάζει βαθιές τομές στον οικονομικό και ενεργειακό κλάδο. Βασικές προτεραιότητες, όπως αναφέρεται, είναι η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η άρση των capital control και η βελτίωση της τραπεζικής διακυβέρνησης. Όσον αφορά τα κόκκινα δάνεια ειδικότερα και προκειμένου να επιταχυνθεί η εξυγίανση των τραπεζών, φέρεται να εξετάζεται τη δημιουργία μιας εταιρίας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων που θα βοηθά στην αξιολόγηση των κόκκινων δανείων.

Όπως σχολιάζει η Welt, το ερώτημα είναι πόσο πειστικά είναι τα προαναγγελθέντα μέτρα για δυνητικούς επενδυτές. Εξίσου σημαντικό για τους επενδυτές είναι με ποιο τρόπο θα εγκαταλείψει η Ελλάδα το τρέχον πρόγραμμα βοήθειας. Πάντως, όπως σημειώνεται, σε αντίθεση με το παρελθόν οι εμπλεκόμενοι δανειστές φαίνεται να αποτιμούν σήμερα πιο θετικά την κατάσταση στην Ελλάδα και να είναι ικανοποιημένοι από το βαθμό συνεργασίας την νυν κυβέρνησης. Το δε ΔΝΤ φαίνεται να εξετάζει τώρα και κατά την εκπνοή του προγράμματος την οικονομική του συμμετοχή στο πρόγραμμα.

«Η Ελλάδα θα μπορούσε να σταθεί σύντομα και πάλι στα πόδια της»


Στις τελευταίες εξελίξεις με αφορμή το Staff Level Agreement του Σαββάτου αναφέρεται και η Frankfurter Allgemeine Zeitung υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα θα μπορούσε να σταθεί σύντομα και πάλι στα πόδια της», η οποία επιχειρεί να διαφωτίσει τις πολιτικές προεκτάσεις της εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης του τρέχοντος προγράμματος.

«[…] O Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος για τις επικείμενες εκλογές. Αυτές πρέπει να γίνουν το αργότερο τον Αύγουστο του 2019, ωστόσο υπάρχουν εικοτολογίες ότι ο Τσίπρας μπορεί να προχωρήσει σε εκλογές ήδη το ερχόμενο φθινόπωρο. Στην παρούσα φάση ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ υπολείπεται στις δημοσκοπήσεις σημαντικά της ΝΔ. Το Σαββατοκύριακο ο Τσίπρας είπε ότι η χώρα μπορεί να θέσει πλέον νέους αναπτυξιακούς στόχους. […] Στην εκλογική του πελατεία υποσχέθηκε, για μετά τη λήξη του προγράμματος, την επαναφορά των εθνικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας
[…]. Παράλληλα ο Τσίπρας υπόσχεται την αύξηση του κατώτατου μισθού. Επίσης, εάν στο τέλος της χρονιάς υπάρχουν αρκετά στον κρατικό κορβανά, η κυβέρνηση προτίθεται να αποφασίσει όπως και τα δυο προηγούμενα χρόνια κοινωνικό μέρισμα για φτωχούς συνταξιούχους. Επιπλέον ο Τσίπρας ορκίστηκε ότι η κυβέρνησή του θα πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους για το 2018 και 2019. Ελληνικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι τα έσοδα είναι τόσο καλά που η κυβέρνηση εξετάζει σενάρια για το πώς θα μπορούσαν να ακυρωθούν οι συμπεφωνημένες με τους δανειστές περικοπές στις συντάξεις το 2019».
Κώστας Συμεωνίδης/DW

Πυρετός διαβουλεύσεων για το χρέος στις Βρυξέλλες

Στην βελγική πρωτεύουσα βρίσκεται από χθες ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού προγράμματος του ΔΝΤ. Παρόλο που επισήμως η παρουσία του εξηγείται ότι "είναι εδώ για προσωπικούς λόγους, γιατί νωρίτερα ήταν στη Δανία", ο Πολ Τόμσεν δεν… συνηθίζει "άσκοπες" επισκέψεις...


Ύστατη προσπάθεια να βρεθεί ένας συμβιβασμός στις διαφορετικές απόψεις Ευρωπαίων δανειστών και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους πραγματοποιούνται σήμερα στις Βρυξέλλες. Μία μέρα πριν το Eurogroup, οι ζυμώσεις αυξάνονται, προκειμένου να υπάρξει η πολυπόθητη σύγκλιση, προκειμένου το Ταμείο να ενεργοποιήσει το πρόγραμμά του και –φυσικά- να "βάλει την σφραγίδα του" στην επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας.

Στην βελγική πρωτεύουσα βρίσκεται από χθες ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού προγράμματος του ΔΝΤ. Παρόλο που επισήμως η παρουσία του εξηγείται ότι "είναι εδώ για προσωπικούς λόγους, γιατί νωρίτερα ήταν στη Δανία", ο Πολ Τόμσεν δεν… συνηθίζει "άσκοπες" επισκέψεις. Πληροφορίες του News 24/7, αναφέρουν ότι η συνάντηση που είχε προγραμματιστεί για την παρουσίαση και ανάλυση της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο (Staff Level Agreement) εξελίχθηκε σε συζήτηση μεταξύ των θεσμών. Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ίδιος είχε και μια επίσκεψη στο Βερολίνο όπου συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας, Ολαφ Σολτς.

Μέχρι σήμερα, το Ταμείο και οι ευρωπαίοι δανειστές φαίνεται ότι δεν έχουν φτάσει σε συμφωνία για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους και διπλωματικές πηγές έχουν ήδη αρχίσει να διαβλέπουν μια οριστική ρήξη την Πέμπτη, στην συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης. Διπλωματικές πηγές αναφέρουν ότι, ενώ βήματα έχουν σημειωθεί στις συζητήσεις μεταξύ Ευρωπαίων πιστωτών και ΔΝΤ, οι συμβιβασμοί δεν είναι αρκετοί για να "κλειδώσει" η συμμετοχή του Ταμείου στο πρόγραμμα.

"Βρισκόμαστε σε "κρίσιμες" μέρες σχετικά με την ενεργοποίηση του προγράμματος του Ταμείου, καθώς τα χρονικά περιθώρια για τη λήψη της απόφασης είναι στενά", παραδέχτηκε Ευρωπαίος αξιωματούχος χθες. "Εργαζόμαστε εντατικά, προκειμένου να καταστήσουμε την ενεργοποίηση του προγράμματος εφικτή. Όπως είναι γνωστό αυτό εξαρτάται από τα μέτρα για το χρέος. Θα έχουμε μια πιο ουσιώδη συζήτηση για το χρέος την Πέμπτη και θα δούμε".
news247

Σαουδική Αραβία: Νέες συλλήψεις ακτιβιστών υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών

Σχεδόν έναν μήνα πριν επιτραπεί στις γυναίκες να οδηγούν, το Ριάντ ανακοίνωσε το Σάββατο τη σύλληψη επτά ανθρώπων, τους οποίους τα σαουδαραβικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν «προδότες».... 


Οι αρχές της Σαουδικής Αραβίας συνεχίζουν την εκστρατεία καταστολής εναντίον υπέρμαχων των δικαιωμάτων των γυναικών με τουλάχιστον τρεις ακόμη συλλήψεις, κατήγγειλαν χθες Τρίτη μη κυβερνητικές οργανώσεις...

Σχεδόν έναν μήνα πριν επιτραπεί στις γυναίκες να οδηγούν, το Ριάντ ανακοίνωσε το Σάββατο τη σύλληψη επτά ανθρώπων, τους οποίους τα σαουδαραβικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν «προδότες».

Σύμφωνα με ακτιβιστές και οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι συλληφθέντες είναι στην πλειονότητά τους γυναίκες που είχαν γίνει γνωστές για τη μάχη τους υπέρ του δικαιώματος στην οδήγηση και υπέρ της γυναικείας απελευθέρωσης.

Η Διεθνής Αμνηστία ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των συλληφθέντων πλέον είναι 10, εκ των οποίων τουλάχιστον επτά γυναίκες.

Το Kέντρο του Κόλπου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και ένας Σαουδάραβας ακτιβιστής κάνουν λόγο συνολικά για 12 συλλήψεις.

«Παρά τη διεθνή κατακραυγή και τις εκκλήσεις για απελευθέρωση των ακτιβιστών, εξακολουθούν να κρατούνται εξαιτίας της ειρηνικής μάχης τους υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων», επεσήμανε η Σάμα Χαντίντ διευθύντρια της Διεθνούς Αμνηστίας για τη Μέση Ανατολή.

«Η Διεθνής Αμνηστία ανησυχεί για τις αναφορές περί νέων συλλήψεων (...) και ζητάμε από τις αρχές να αποκαλύψουν πού βρίσκονται οι άνθρωποι αυτοί και τις κατηγορίες εναντίον τους», πρόσθεσε η Χαντίντ.

«Οι σαουδαραβικές αρχές δεν μπορούν να συνεχίσουν να ισχυρίζονται δημοσίως ότι τάσσονται υπέρ των μεταρρυθμίσεων και παράλληλα να αντιμετωπίζουν τους ακτιβιστές υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών με αυτό τον σκληρό τρόπο», κατέληξε.

Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν τους συλληφθέντες «προδότες» και «πράκτορες πρεσβειών», προκαλώντας τις αντιδράσεις διπλωματών στη χώρα, κάποιοι εκ των οποίων συνέκριναν την καταστολή στο βασίλειο του Κόλπου με αυτή στην Αίγυπτο και επισημαίνοντας ότι οι κυβερνήσεις τους θα συζητήσουν ιδιωτικά το θέμα με τις σαουδαραβικές αρχές.

«Οι ενέργειες αυτές δεν συνάδουν με το μήνυμα των μεταρρυθμίσεων στο οποίο βασίζεται η στήριξη της Δύσης για το Όραμα 2030», σχολίασε ένας διπλωμάτης. «Οι ενέργειες αυτές έχουν επιπτώσεις», πρόσθεσε.

Η εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Χέδερ Νάουερτ δήλωσε ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν την ατζέντα μεταρρυθμίσεων της Σαουδικής Αραβίας, αλλά ανησυχούν για τις συλλήψεις. «Στηρίζουμε τον χώρο για την κοινωνία των πολιτών και την ελευθερία του λόγου. Όμως γενικά ανησυχούμε για αυτό και το παρακολουθούμε στενά», τόνισε.

Μεταξύ των συλληφθέντων είναι η Εμάν αλ Νάφζαν και η Λουζάιν αλ Χάτλουλ, οι οποίες είχαν υπογράψει το 2016 μια αίτηση για να καταργηθεί το σύστημα κηδεμονίας που ισχύει για τις γυναίκες στη Σαουδική Αραβία, βάσει του οποίου οι Σαουδαράβισσες χρειάζονται την άδεια ενός άνδρα της οικογένειάς τους για να κάνουν πολλά πράγματα, όπως να ταξιδέψουν στο εξωτερικό ή να εργαστούν. Επίσης είχαν συμμετάσχει στην εκστρατεία για να επιτραπεί στις γυναίκες να οδηγούν.

Η Χάτλουλ συνελήφθη στα τέλη του 2014, όταν ήταν 25 ετών, και κρατήθηκε επί 73 ημέρες αφού προσπάθησε να περάσει οδηγώντας ένα αυτοκίνητο τα σύνορα με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Άλλη μία ακτιβίστρια που έχει συλληφθεί είναι η Αζίζα αλ Γιούσεφμ, μια γνωστή ακτιβίστρια υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών, η οποία το 2013 είχε συμμετάσχει σε διαμαρτυρία κατά της απαγόρευσης να οδηγούν οι γυναίκες, ενώ ήταν η συντάκτρια της αίτησης του 2016 που υπέγραψαν η Νάφζαν και η Χάτλουλ.

Επίσης συνελήφθη η Άισα αλ Μάνεα, που μάχεται για το δικαίωμα των γυναικών να οδηγούν από τη δεκαετία του 1990. Οι δύο άνδρες που έχουν κατονομαστεί είναο ο Ιμπραήμ Μοντεϊμίγκ και ο Μοχάμεντ αλ Ραμπέα.

Εξάλλου γυναίκες που είχαν συμμετάσχει στο παρελθόν σε διαμαρτυρίες υπέρ του δικαιώματός τους να οδηγούν δήλωσαν πέρυσι στο Reuters ότι περίπου 24 ακτιβιστές είχαν λάβει τηλεφωνήματα από τις αρχές στα οποία τους ζητήθηκε να μην σχολιάσουν το διάταγμα με το οποίο ήρθη αυτή η απαγόρευση. Κάποιοι εξ αυτών συνέχισαν να το σχολιάζουν και συνελήφθησαν αυτή την εβδομάδα.

Μία ακτιβίστρια που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της κατήγγειλε ότι τρομαγμένες συναδέλφισσές της κλείνουν τους λογαριασμούς τους στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης.

Νέο ιστορικό χαμηλό για την τουρκική λίρα

Σε νέο χαμηλό επίπεδο-ρεκόρ υποχώρησε την η τουρκική λίρα, έπειτα από νέα προειδοποίηση για το αξιόχρεο της χώρας. Από την αρχή του έτους, η λίρα έχει κάνει βουτιά πάνω από 21%....


H τουρκική λίρα σημείωσε μεγάλες απώλειες έναντι του δολαρίου σήμερα, με την πτώση να φθάνει το 21% από την αρχή του έτους, καθώς οι επενδυτές την ώθησαν σε νέο χαμηλό επίπεδο – ρεκόρ εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για την επιρροή του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στη νομισματική πολιτική.

Κατά τη διαπραγμάτευση στις αγορές της Ασίας τη νύχτα, η ισοτιμία του τουρκικού νομίσματος κατρακύλησε στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο των 4,8450 λιρών ανά δολάριο, ενώ πριν από λίγο διαμορφωνόταν στις 4,8228 λίρες. Η λίρα σημείωσε μεγάλη πτώση και έναντι του ιαπωνικού γεν, εν μέσω αναφορών ότι Ιάπωνες μικροεπενδυτές πουλάνε τη λίρα, επειδή η ισοτιμία της έχει υποχωρήσει στα επίπεδα που ενεργοποιούν πωλήσεις (stop – loss levels).

«Η πτώση της λίρας είναι τώρα στην ατζέντα των παγκόσμιων αγορών και ορισμένοι λένε ότι υπάρχει αυξημένος κίνδυνος μετάδοσης σε άλλες αναδυόμενες αγορές λόγω του τουρκικού ρίσκου», δήλωσε ο αναλυτής Ενβέρ Ερκάν της GCM Securities. «Αυξάνεται η ανάγκη για ένα σημαντικό βήμα από την τουρκική κεντρική τράπεζα», πρόσθεσε. Ο Ερντογάν, που αυτοχαρακτηρίσθηκε «εχθρός των επιτοκίων», θέλει να μειωθεί το κόστος δανεισμού για να τονωθεί η αύξηση των πιστώσεων και οι κατασκευές και δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιδιώξει μεγαλύτερο έλεγχο της νομισματικής πολιτικής μετά τις προγραμματισμένες για τις 24 Ιουνίου εκλογές.

Αξιωματούχοι της τουρκικής οικονομίας δήλωσαν στο Reuters ότι το οικονομικό επιτελείο συνεδρίασε στην αρχή αυτής της εβδομάδας για να συζητήσει πιθανά μέτρα, μεταξύ των οποίων και πιθανά βήματα από την κεντρική τράπεζα. Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Μεχμέτ Σιμσέκ και ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας Μουράτ Τσετίνκαγια συμμετείχαν στη συνεδρίαση.
Οι οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης σήμαναν συναγερμό για τη νομισματική πολιτική. Ο υψηλόβαθμος αναλυτής κρατικού αξιόχρεου του οίκου S&P Φρανκ Γκιλ δήλωσε στο Reuters ότι τα δημόσια οικονομικά της Τουρκίας μπορεί να επιδεινωθούν με ραγδαίο ρυθμό, εάν οι αρχές της χώρας αποτύχουν να ανακόψουν την πίεση στο νόμισμα και το κόστος δανεισμού της κυβέρνησης. Οι επενδυτές θέλουν να δουν αποφασιστικές αυξήσεις επιτοκίων για την αντιμετώπιση του διψήφιου πληθωρισμού, ενώ οι δηλώσεις του Ερντογάν ενίσχυσαν τις από καιρού ανησυχίες σχετικά με τη δυνατότητα της κεντρικής τράπεζας να τις πραγματοποιήσει.

Η εταιρεία του Χρηματιστηρίου της Κωνσταντινούπολης (Borsa Istanbul Group) ανέφερε σε σημερινή ανακοίνωσή της ότι μετέτρεψε σε λίρες τα ξένα νομίσματα, στα οποία διατηρούσε στοιχεία του ενεργητικού της, εκτός από τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες της, σε μία κίνηση στήριξης του τουρκικού νομίσματος.

Η εξασθένιση της λίρας διογκώθηκε από τα κέρδη του δολαρίου έναντι ενός καλαθιού νομισμάτων, με τους επενδυτές να περιμένουν τα πρακτικά της τελευταίας συνεδρίασης της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) για ενδείξεις σχετικά με τον ρυθμό σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής της. Η απόδοση του 10ετούς τουρκικού ομολόγου αναφοράς αυξήθηκε στο 15,30% στην αρχή της σημερινής συνεδρίασης από 14,92% στο χθεσινό κλείσιμο.

Standard & Poor's


Όπως ανέφερε ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης S&P, τα δημόσια οικονομικά της Τουρκίας θα μπορούσαν να επιδεινωθούν με ραγδαίο ρυθμό, εάν οι Αρχές της χώρας αποτύχουν να ανακόψουν την τρέχουσα πίεση στο νόμισμά της και το κόστος δανεισμού της κυβέρνησης.

Ο S&P αξιολογεί το αξιόχρεο της Τουρκίας ήδη χαμηλότερα από τους δύο άλλους μεγάλους οίκους (τον Moody’s και τον Fitch) στη βαθμίδα ΒΒ- μετά την υποβάθμιση αυτό τον μήνα, αλλά ένας από τους πιο υψηλόβαθμους αναλυτές της για το αξιόχρεο χωρών, ο Φραν Γκιλ, δήλωσε στο Reuters ότι μπορεί πιθανόν να δράσει πάλι, αν συνεχισθεί η τρέχουσα άτακτη υποχώρηση της αγοράς.

Ερωτηθείς αν ο S&P θα επανεξέταζε τις «σταθερές προοπτικές» που είχε αποδώσει στο τουρκικό αξιόχρεο, όταν έκανε την υποτίμηση, εφόσον δεν υποχωρήσει η πίεση στην αγορά, ο Γκιλ απάντησε «πιθανόν».

Η ανησυχία είναι ότι η κατάσταση του ισοζυγίου πληρωμών επιδεινώνεται και αυτό πραγματικά αρχίζει να πλήττει την ανάπτυξη και τα δημοσιονομικά αρκετά γρήγορα, και τις τράπεζες.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου δεν περνάνε στις αντλίες της βενζίνης, κάτι που σημαίνει ότι τα φορολογικά έσοδα της κυβέρνησης μειώνονται, ενώ οι τράπεζες έχουν πάρει πολλά δάνεια σε δολάρια, τα οποία γίνονται πιο ακριβά στην αποπληρωμή τους, καθώς η λίρα κατρακυλά.

«Πολλά θα εξαρτηθούν τελικά από το τι θα κάνει η κεντρική τράπεζα, αν μη τι άλλο», είπε ο Γκιλ. Η Άγκυρα, πρόσθεσε, έχει ταυτόχρονα κάποια «σημαντικά ‘μαξιλάρια’ και θεωρούμε ότι υπάρχει διέξοδος», καλώντας τις Αρχές να αναλάβουν δράση.

«Ελλάδα: Μια στρατηγική ανάπτυξης για το μέλλον»

Η στρατηγική αυτή ανάπτυξης  περιλαμβάνεται στο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι οι κύριοι στόχοι θα είναι η μακροοικονομική και δημοσιονομική σταθερότητα και η ανθεκτικότητα στις εξωτερικές κρίσεις...


Αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1% κατά μέσο όρο την περίοδο μεταξύ του 2020 και του 2022, δεδομένου ότι η ιδιωτική κατανάλωση (+1,2% κατά μέσο όρο) υποστηρίζεται βιώσιμα από την αύξηση των θέσεων εργασίας (0,4% σε ετήσια βάση) και οι επενδύσεις συνεχίζουν να αυξάνονται (+7,6% κατά μέσο όρο), αν και με βραδύτερο ρυθμό.

Η πρόβλεψη αυτή περιλαμβάνεται στο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι οι κύριοι στόχοι θα είναι η μακροοικονομική και δημοσιονομική σταθερότητα και η ανθεκτικότητα στις εξωτερικές κρίσεις, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα.

Η χώρα αναγνωρίζει τη δέσμευσή της να διατηρήσει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, και βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει αυτόν τον στόχο χωρίς την ανάγκη για περαιτέρω δημοσιονομική προσαρμογή. Αντίθετα, αναμένεται να προκύψει δημοσιονομικός χώρος μόλις αρχίσει να κλείνει το παραγωγικό κενό και οι μεταρρυθμίσεις που βρίσκονται στο στάδιο της εφαρμογής αποφέρουν πρόσθετες εξοικονομήσεις. Ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ενός πιο φιλικού προς την ανάπτυξη προϋπολογισμού και την ενίσχυση των δικτύων κοινωνικής ασφάλειας με αποτελεσματικό και στοχοθετημένο τρόπο. Τα μέτρα πολιτικής, όπως επισημαίνεται, θα αποσκοπούν στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους καθώς και στην εφαρμογή πολιτικών κοινωνικής πρόνοιας που θα εστιάζουν, μεταξύ άλλων, σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και σε μέτρα για την ανακούφιση της παιδικής φτώχειας καθώς και για τη στήριξη της εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού. Σημειώνεται, παράλληλα, ότι τίθεται ως στόχος να εκκαθαρισθούν πλήρως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου το γ' τρίμηνο εφέτος.

Δημοσιονομική πολιτική


Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στο 106 σελίδων σχέδιο, η δημοσιονομική εξυγίανση που πραγματοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα βασίστηκε σε διαρθρωτικές και δημοσιονομικές παρεμβάσεις τόσο στην πλευρά των δαπανών όσο και σε αυτή των εσόδων. Έως το τέλος του 2018, οι εκτιμώμενες παρεμβάσεις θα ανέλθουν στο 36,5% του ΑΕΠ σε σωρευτική βάση (περίπου 67 δισ. ευρώ σε ακαθάριστους όρους από την αρχή των προγραμμάτων το 2010, εκ των οποίων το 20% προέρχεται από την πλευρά των δαπανών και το 16,5% από την πλευρά των εσόδων.
Όσον αφορά στις δαπάνες, η μεγαλύτερη συνεισφορά προέρχεται από τις συντάξεις (6,5% του ΑΕΠ), το μισθολογικό κόστος του δημόσιου τομέα (4,8% του ΑΕΠ) και τα λειτουργικά έξοδα (1,9% του ΑΕΠ). Όσον αφορά στα έσοδα, οι σημαντικότεροι συντελεστές είναι o φόρος εισοδήματος (4% του ΑΕΠ), οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης (3,2% του ΑΕΠ), ο ΦΠΑ (3,1% του ΑΕΠ) και η φορολογία των ακινήτων (1,8% του ΑΕΠ). Πρέπει να προστεθεί ότι, λόγω των διορθωτικών μέτρων που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018- 2021, το αθροιστικό ποσοστό των προαναφερθέντων δημοσιονομικών παρεμβάσεων θα διαμορφωθεί στο 33,7% του ΑΕΠ έως το 2020, διαιρούμενο σε 19,3% του ΑΕΠ στην πλευρά των δαπανών και 14,4% του ΑΕΠ από πλευράς εσόδων.

Αναφορά στο κείμενο γίνεται και στις θετικές επιπτώσεις από την υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων, με τη μείωση της αβεβαιότητας τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στις αγορές του εξωτερικού χρέους, την αναβάθμιση της χώρας από τους διεθνείς οίκους και τη σταδιακή βελτίωση των αποδόσεων των κρατικών ομολόγων, σταθεροποιώντας τα στα επίπεδα που βρισκόντουσαν πριν από την κρίση. Αυτό, όπως τονίζεται, επέτρεψε στην κυβέρνηση να εκδώσει ομόλογα για πρώτη φορά από το 2014 και να αναπτύξει σταδιακά την καμπύλη των αποδόσεων, προετοιμάζοντας τη χώρα για την επιτυχή έξοδο από το καθεστώς των προγραμμάτων τον Αύγουστο εφέτος.

Φορολογική πολιτική


Σύμφωνα με το ολιστικό σχέδιο, η φορολογική πολιτική θα συμβάλει στην προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και στην αύξηση της παραγωγικότητας μέσω της σταδιακής μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για την εργασία, καθώς και μέσω της καθιέρωσης σταθερού φορολογικού καθεστώτος για την ενίσχυση των ξένων και των εγχώριων επενδύσεων. Ειδικά για τις επιχειρήσεις, επισημαίνεται ότι ο συνολικός φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλός σε σύγκριση με χώρες με παρόμοια επίπεδα ανταγωνιστικότητας, αν και όχι υπερβολικά σε ευρωπαϊκή κλίμακα και η σταδιακή μείωση τής επιβάρυνσης αποτελεί βασικό στόχο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Στο σχέδιο απαριθμούνται συγκεκριμένες βασικές δράσεις στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης:

* Αξιοποίηση του περιουσιολογίου (ολοκλήρωση τέλος 2018).

* Επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω κανονιστικών αποφάσεων και κινήτρων για τους φορολογούμενους (π.χ. λοταρία).

* Διεύρυνση της φορολογικής βάσης και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, για παράδειγμα μέσω της φορολόγησης των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών όπως η Airbnb.

* Διασταύρωση φορολογικών δηλώσεων και τραπεζικών λογαριασμών για την αντιμετώπιση μεγάλων περιπτώσεων φοροδιαφυγής.

* Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων (β; τρίμηνο 2019) και καπνού.

* Ενσωμάτωση των μέτρων του ΟΟΣΑ για τη διάβρωση της βάσης και τη μετατόπιση των κερδών (BEPS) στην ελληνική νομοθεσία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μεγάλων επιχειρήσεων.

* Παροχή φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου και του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις.

* Εξασφάλιση δίκαιων ρυθμίσεων για τους οφειλέτες του δημοσίου μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού (OCW), ο οποίος συμβάλλει σημαντικά στην εδραίωση βιώσιμων επιχειρήσεων.

* Προσαρμογή του ΕΝΦΙΑ μέσω της εξίσωσης των εμπορικών αντικειμενικών αξιών.

Ειδική αναφορά υπάρχει και για τις δράσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων, όπου μεταξύ άλλων σημειώνεται πως έχει προτείνει ένα νέο, φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρύθμισης, το οποίο στοχεύει στη μετατροπή τής ΑΑΔΕ σε ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποδοτικό οργανισμό τα επόμενα τρία χρόνια. Το σχέδιο αυτό επικεντρώνεται σε πέντε τομείς παρέμβασης: εθελοντική συμμόρφωση, αναγκαστική συμμόρφωση, ανθρώπινοι πόροι, τεχνολογία και υποδομές. Ιδιαίτερα όσον αφορά την είσπραξη εσόδων, η ΑΑΔΕ προχωρά προς την συγκέντρωση των διαδικασιών είσπραξης, μέσω της δημιουργίας περιφερειακών κέντρων είσπραξης. Επιπλέον, η μεταρρύθμιση αυτή θα υποστηρίζεται από το νέο, επί του παρόντος υπό υλοποίηση, πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης υποθέσεων, το οποίο θα υποστηρίξει την αυτοματοποίηση, τη συγκέντρωση και τη μαζική διαδικασία είσπραξης.

Προκειμένου να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή, εισάγεται νέα τεχνική έμμεσου λογιστικού ελέγχου, η οποία θα καθορίζει τα ακαθάριστα έσοδα μιας εταιρείας. Επίσης, μια προγραμματισμένη ενημέρωση των δεδομένων των τραπεζικών λογαριασμών που διατηρεί η ΑΑΔΕ για ορισμένο αριθμό φορολογουμένων θα βοηθήσει στην εξεύρεση περιπτώσεων φοροδιαφυγής κατά τα τελευταία έτη. Επιπλέον, η ΑΑΔΕ θα εφαρμόσει ένα σχέδιο σχετικά με τη μετατόπιση κερδών (BEPS).

Βιωσιμότητα του χρέους


Η βιωσιμότητα του χρέους, σύμφωνα με το ολιστικό σχέδιο, είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία μιας ολιστικής στρατηγικής ανάπτυξης. Αυτό που οι ξένοι και Έλληνες επενδυτές χρειάζονται στην περίοδο μετά το πρόγραμμα, επισημαίνεται, είναι ένας σαφής διάδρομος ώστε να επενδύσουν σε ένα πλαίσιο μειωμένης αβεβαιότητας. Η καθυστέρηση των πολιτικών αποφάσεων για ένα τέτοιο πλαίσιο μπορεί να οδηγήσει μόνο σε αναβολή των επενδυτικών αποφάσεων.

Σημειώνεται ότι ορισμένα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ξεκίνησαν στις αρχές του 2017 και ολοκληρώθηκαν έως το τέλος του έτους. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα αναμένεται να εφαρμοστούν στο τέλος του προγράμματος, αν και το μέγεθος και το πεδίο εφαρμογής τους δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Παράλληλα, συζητείται μακροπρόθεσμα ένας μηχανισμός αντιμετώπισης μελλοντικών κρίσεων χρέους. Μια αποφασιστική συμφωνία για το χρέος, επισημαίνεται από την κυβέρνηση, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα επέστρεψε επιτυχώς στις αγορές και δημιουργεί ένα ταμείο ταμειακών διαθέσιμων εν αναμονή της εξόδου από το πρόγραμμα, θα διαμορφώσει το πλαίσιο για μια νέα φάση μειωμένης αβεβαιότητας.

Όπως αναφέρεται στο σχέδιο, μια πρόσθετη δέσμη μεσοπρόθεσμων μέτρων θα εφαρμοστεί για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους έως το τέλος του προγράμματος, παρόλο που το μέγεθός τους και το πεδίο εφαρμογής τους δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί. Περιλαμβάνουν την πλήρη εξάλειψη του περιθωρίου αποπληρωμής του χρέους του 2012 από το 2018, τη χρήση 20% των κερδών των ελληνικών ομολόγων το 2014 -"ANFA" και "SMP - για τη μείωση των μικτών χρηματοοικονομικών αναγκών, τη μερική εξόφληση των δανείων του ΕΤΧΣ μέσω του ΕΜΣ και την περαιτέρω εξομάλυνση των προθεσμιών λήξης των δανείων του ΕΤΧΣ με την παράταση της μέσης σταθμισμένης διάρκειάς τους, τη σταθεροποίηση των επιτοκίων τους και την αναβολή των πληρωμών τόκων.

Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται μηχανισμός αντιμετώπισης της κρίσης χρέους, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους με πιο επιθετικά μέτρα αρωγής, εκτός από την εξομάλυνση των ληξιπρόθεσμων δανείων του ΕΤΧΣ, καθώς και την περαιτέρω σταθεροποίηση των επιτοκίων και την αναβολή των πληρωμών τόκων, ώστε να επιτευχθεί ο ετήσιος στόχος των συνολικών χρηματοδοτικών αναγκών (GFN).

Ειδική αναφορά γίνεται στις αποφάσεις του Eurogroup τον Ιούνιο 2017, όπου επισημαίνεται η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές με ένα αποθεματικό (σ.σ. χωρίς προληπτική γραμμή), όπως συνέβη με τις άλλες χώρες που ολοκλήρωσαν τα προγράμματα προσαρμογής. Η δημιουργία ταμειακών αποθεμάτων θα επιτευχθεί τόσο μέσω εκταμιεύσεων του ΕΜΣ όσο και μέσω νέων εκδόσεων ομολόγων, όπως η πρόσφατη έκδοση πενταετών ομολόγων τον Αύγουστο 2017 και η έκδοση 7ετούς ομολόγου τον Φεβρουάριο του 2018.

Αποκρατικοποιήσεις


Όπως αναφέρεται στα παραρτήματα του σχεδίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα ολοκληρώσει εντός του α' εξαμήνου εφέτος τον ΔΕΣΦΑ (πώληση μετοχών 31%- σε εξέλιξη, τον ΟΛΘ (πώληση μετοχών 67%- έχουν υπογραφεί η SPA και η Συμφωνία Μετόχων), τον ΟΤΕ (πώληση μετοχών 5%- σε εξέλιξη) και την ΕΕΣΤΥ (πώληση μετοχών 100%- σε εξέλιξη). Για το β΄ εξάμηνο 2018 και μετά, τοποθετούνται το «Ελ. Βενιζέλος» (επέκταση παραχώρησης- σε διαβούλευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές και πώληση μετοχών 30%- σε προετοιμασία), η Εγνατία (παραχώρηση- σε εξέλιξη), τα ΕΛΠΕ (πώληση μετοχών 35,5%- σε προετοιμασία), η ΔΕΗ (πώληση μετοχών 17%- σε προετοιμασία), η ΕΥΑΘ (πώληση μετοχών 24%- σε προετοιμασία), η ΕΥΔΑΠ (πώληση μετοχών 11%- σε προετοιμασία), η Δημόσια Εταιρεία Αερίου (πώληση μετοχών 65%- σε προετοιμασία), το «Ελληνικό» (προς συμπλήρωση), η Αφάντου (προς συμπλήρωση), το E-AUCTION VII (ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας- στάδιο υπογραφής συμβάσεων), οι μαρίνες Πύλου, Αλίμου και Χίου (παραχώρηση- σε εξέλιξη), οι λοιπές μαρίνες (παραχώρηση- σε προετοιμασία) και 10 λιμενικές αρχές (παραχώρηση- σε προετοιμασία).
ΑΠΕ-ΜΠΕ

FAZ: Η Ελλάδα μπορεί σύντομα να σταθεί στα πόδια της

O Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί από την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος να κερδίσει πολιτικό κεφάλαιο ενώπιον των επόμενων βουλευτικών εκλογών. Αυτές θα πρέπει να γίνουν έως, το αργότερο, τον Αύγουστο του 2019, ωστόσο κυκλοφορούν φήμες ότι ο Τσίπρας μπορεί να τις προκηρύξει εντός του φθινοπώρου, γράφει η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)...



«Οκτώ χρόνια αφότου η Ελλάδα έλαβε την πρώτη δανειακή βοήθεια, εκπληρώθηκε ένα σημαντικό προαπαιτούμενο για την έγκαιρη ολοκλήρωση του τρίτου δανειακού προγράμματος και προγράμματος μεταρρυθμίσεων της χώρας» γράφει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung και προσθέτει: «Οι εκπρόσωποι των διεθνών πιστωτών και οι ελληνικές αρχές ολοκλήρωσαν το σαββατοκύριακο σε τεχνικό επίπεδο συμφωνία για ένα τελευταίο πακέτο μεταρρυθμίσεων, που αποτελεί προϋπόθεση για μία επιτυχημένη ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος βοήθειας.

Η συμφωνία ορίζει ότι οι ελληνικές αρχές θα θέσουν σε εφαρμογή τα συμφωνηθέντα μεταρρυθμιστικά βήματα μέχρι τη συνάντηση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εξήγησε, από την Αθήνα, ότι η κυβέρνησή του σκοπεύει να περάσει προς έγκριση από τη βουλή εντός των επόμενων εβδομάδων ένα εκτεταμένο σχέδιο για ιδιωτικοποιήσεις, ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια κι άλλες μεταρρυθμίσεις. Το να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις αποτελεί προϋπόθεση για την εκταμίευση μιας τελευταίας δανειακής δόσης από τον μηχανισμό διάσωσης ESM. Μέχρι πρότινος γινόταν λόγος για 10 έως 15 δισ. ευρώ.

Η τελευταία δόση θα μπορέσει να εκταμιευτεί, όταν ξεκαθαριστούν και κάποια άλλα σημαντικά ζητήματα. Παραμένει ασαφές εάν το ΔΝΤ θα συμμετέχει οικονομικά στο πρόγραμμα, ακόμη και με ένα συμβολικό ποσό. Έτσι θα εκπληρωνόταν ένας όρος, τον οποίο είχε θέσει το ομοσπονδιακό κοινοβούλιο ως προϋπόθεση το 2015 για να συμφωνήσει στο τρέχον πρόγραμμα. Απ’ αυτό το ζήτημα εξαρτάται κι ένα άλλο, εάν και σε ποια έκταση τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης θα παράσχουν στην Ελλάδα ελαφρύνσεις του χρέους, κάτι που συνιστά απαίτηση του ΔΝΤ προκειμένου να δεχτεί να συμμετάσχει οικονομικά στο πρόγραμμα.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προσπαθεί από την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος να κερδίσει πολιτικό κεφάλαιο ενώπιον των επόμενων βουλευτικών εκλογών. Αυτές θα πρέπει να γίνουν έως, το αργότερο, τον Αύγουστο του 2019, ωστόσο κυκλοφορούν φήμες ότι ο Τσίπρας μπορεί να τις προκηρύξει εντός του φθινοπώρου, γράφει η FAZ.

Ο Τσίπρας ανέφερε το Σαββατοκύριακο ότι η χώρα μπορεί τώρα να θέσει νέους αναπτυξιακούς στόχους κι ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να ιδρύσει μία ελληνική αναπτυξιακή τράπεζα. Ταυτόχρονα επιθυμεί να προσπαθήσει να πείσει νέους, καταρτισμένους Έλληνες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό στα χρόνια της κρίσης, να επιστρέψουν στη χώρα.

Το δημοσίευμα της FAZ αναφέρει ακόμα ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός «υποσχέθηκε ότι θα επανεισαχθούν, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συλλογικές συμβάσεις μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων, ενώ υποσχέθηκε και αύξηση του κατώτατου μισθού. Εάν μέχρι το τέλος του χρόνου στα κρατικά ταμεία υπάρχουν αρκετά χρήματα, η κυβέρνηση θέλει επίσης να παράσχει σε φτωχούς συνταξιούχους ένα “κοινωνικό μέρισμα”».

Süddeutsche Zeitung: Η Αθήνα μπορεί να ελπίζει σε χρήματα


Πριν το ελληνικό δανειακό πρόγραμμα εκπνεύσει το ερχόμενο καλοκαίρι, οι πιστωτές της Ελλάδας συμφώνησαν με την κυβέρνηση των Αθηνών σ’ ό,τι αφορά τις εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις γράφει η γερμανική εφημερίδα SZ και προσθέτει: Οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης θα αποφασίσουν κατά τη συνάντησή τους την ερχόμενη Πέμπτη στις Βρυξέλλες, κατά πόσο εγκρίνουν τη συμφωνία.
Από κύκλους της Ε.Ε. ελέχθη τη Δευτέρα ότι από τις περίπου 80 μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται, δεν έχουν όλες “περιγραφεί” όπως ακριβώς αξιωνόταν- αλλά ότι, εν τέλει, η Ε.Ε. δηλώνει ευχαριστημένη. Έτσι, για παράδειγμα, τα κέρδη από τις ιδιωτικοποιήσεις αποδείχτηκαν μικρότερα απ’ ό,τι σχεδιαζόταν. Επίσης σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας οι Ευρωπαίοι διαπραγματευτές θα επιθυμούσαν “ακόμη μεγαλύτερη κινητοποίηση” από την ελληνική πλευρά. Εφόσον οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης θεωρήσουν ότι οι ελληνικές προσπάθειες είναι επαρκείς, η Αθήνα μπορεί να ελπίζει σε μία ακόμη εκταμίευση ύψους έως δώδεκα δισ. ευρώ.

Ωστόσο, για να ολοκληρωθεί το τρίτο δανειακό πρόγραμμα στις 20 Αυγούστου, υπάρχουν κάποια ανοιχτά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Οι ΥπΟικ. της ευρωζώνης σκοπεύουν την Πέμπτη να αποφασίσουν εάν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει οικονομικά στο τρέχον πρόγραμμα. Μέχρι τώρα οι Ευρωπαίοι και το Ταμείο δεν έχουν πετύχει σημεία προσέγγισης. Ορισμένοι Ευρωπαίοι πιστωτές θεωρούν υπερβολικές τις ελαφρύνσεις του ελληνικού χρέους που ζητάει το Ταμείο. Σε τοποθέτησή του το περασμένο Σαββατοκύριακο, το ΔΝΤ ανέφερε ότι πρόκειται να συνεχιστούν οι συνομιλίες με τους Ευρωπαίους, προκειμένου το Ταμείο να λάβει διαβεβαιώσεις για τις ελαφρύνσεις του χρέους. Όμως, η διαφωνία μεταξύ Ταμείου και Ευρωπαίων μοιάζει να είναι άλυτη. Ανοιχτό είναι εξάλλου ακόμη και το ζήτημα εάν τα κράτη- μέλη της ευρωζώνης θα ήταν διατεθειμένα να προχωρήσουν σε ελαφρύνσεις του χρέους έστω και χωρίς τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και η ΕΚΤ έχουν ταχθεί υπέρ αυτής της προοπτικής.

Ιταλία όπως Ελλάδα;

Μπορεί τελικά η οικονομία της Ιταλίας να φέρει την Ευρωζώνη σε αδιέξοδο; Το ερώτημα αυτό θέτουν γερμανοί δημοσιογράφοι εν αναμονή του σχηματισμού της νέας ιταλικής κυβέρνησης. 

 
Με ενδιαφέρον ο γερμανικός τύπος παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Ιταλία μετά την επιλογή του Τζουσέπε Κόντε για το αξίωμα του πρωθυπουργού της χώρας. Δεν είναι λίγοι οι συντάκτες που εκφράζουν την ανησυχία τους για τον τρόπο με τον οποίο η νέα ιταλική κυβέρνηση θα χειριστεί τα οικονομικά ζητήματα και πώς αυτά θα επηρεάσουν την Ευρωζώνη. Ορισμένοι μάλιστα απευθύνουν ήδη προειδοποιήσεις, παραπέμποντας αναπόφευκτα στο παράδειγμα της Ελλάδας.

Η εφημερίδα Tagesspiegel επισημαίνει: «Η κρίση της Ιταλίας είναι και κρίση της Ευρώπης. Βρυξέλλες, Βερολίνο και Παρίσι πρέπει πράγματι να κινηθούν περισσότερο προς τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Το μακροχρόνιο δράμα των Αθηνών δεν επιτρέπεται να επαναληφθεί με τη Ρώμη διότι εάν η τρίτη σε μέγεθος οικονομία της Ευρώπης καταστραφεί, τότε η ΕΕ κινδυνεύει με διάλυση. Είναι πάντως κατανοητό ότι η Ιταλία (…) αισθάνεται δικαίως ότι έχει αφεθεί μόνη της στο πεδίο της  προσφυγικής κρίσης. Επιπλέον το 50% της νεανικής ανεργίας στο Νότο καθιστά επιτακτική την ανάγκη για επενδύσεις στην παιδεία και την εργασία. Ο πρόεδρος Μακρόν έχει καταλάβει την ευρωπαϊκή κρίση, αλλά μέχρι στιγμής η καγκελάριος Μέρκελ δεν δίνει απαντήσεις. Στην Ιταλία οι Γερμανοί θεωρούνται εδώ και καιρό οι ωφελημένοι της πολιτικής λιτότητας που πλουτίζουν σε βάρος άλλων. Μόνο όποιος αντιλαμβάνεται αυτή την κριτική, μπορεί να απαιτήσει και από τους άλλους περισσότερη αυτοκριτική η οποία θα οδηγήσει σε πραγματικά απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στη Ρώμη».

Διαφορετική η ανάγνωση της εφημερίδας Straubinger Tagblatt: «Όταν ο κυβερνητικός συνασπισμός διατυμπανίζει ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα χρέη, αυτό ισοδυναμεί με προαγγελία κατάχρησης εμπιστοσύνης. Για να το πούμε ξεκάθαρα: οι σταθερές χώρες του ευρώ -  με πρώτους φυσικά τους Γερμανούς - μπορούν κάλλιστα να συνεχίσουν να πληρώνουν όσο οι άλλες χώρες ζουν πάνω από τις δυνατότητές τους και με δανεικά. Ο πρωθυπουργός Τζουσέπε Κόντε έχει τη φήμη ενός έμπειρου και ταλαντούχου νομικού και επιστήμονα. Κανονικά θα έπρεπε να γνωρίζει σε πόσο επικίνδυνο έδαφος κινείται η κυβέρνηση της οποίας πρόκειται να είναι επικεφαλής».
DW