Καταργούνται 213 εφορίες (28 μικρές άμεσα), μένουν 20 σε Αττική, 6 στη Θεσσαλονίκη και από μία στην έδρα κάθε νομού.[Αναλυτικοί Πίνακες]

ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των υπαρχόντων 288 ΔΟΥ της χώρας και τη συγχώνευσή τους σε 75 – 213 λιγότερες δηλαδή- προτείνει η ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών, που συγκροτήθηκε με σκοπό την αναδιοργάνωση των εφοριών, για την εξοικονόμηση υλικών και ανθρώπινων πόρων, καθώς και τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του συστήματος.

ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ της επιτροπής, που παρουσιάζεται αναλυτικά και αποκλειστικά από το (για περισσότερους πίνακες δείτε και www.opinionpost.gr/central/2011/05/3296) αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, από βουλευτές, δημάρχους, φορείς και φορολογούμενους, που θα δουν τις εφορίες πολλών πόλεων να κλείνουν.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ προτείνει να λειτουργεί μία εφορία σε κάθε νομαρχιακό διαμέρισμα της χώρας, με εξαίρεση την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, όπου θα υπάρχουν περισσότερες. Η Φρόσω Σταυράκη, εκπρόσωπος της ΠΟΕ – ΔΟΥ στην επιτροπή, πρότεινε ειδικά για τους νομούς Αχαΐας, Λάρισας, Μαγνησίας και Ηρακλείου να λειτουργήσουν από δύο ΔΟΥ.

ΣΤΗΝ Αττική προτείνεται να λειτουργούν 20 ΔΟΥ και τη Θεσσαλονίκη, για την οποία προβλέπονται 6 ΔΟΥ. Στην υπόλοιπη χώρα θα λειτουργούν 49 ΔΟΥ. Η προτεινόμενη κατανομή στην Αττική είναι ενδεικτική και θα υπάρξει περαιτέρω επεξεργασία.

ΕΙΔΙΚΑ για την Αττική επίσης προτείνεται η δημιουργία μίας ΔΟΥ που θα περιλαμβάνει τους μεγαλύτερους φορολογούμενους της χώρας, ανεξαρτήτως νομικής μορφής και η κατάργηση των τριών ΔΟΥ Ανωνύμων Εταιριών, με τη διάσπαση των φορολογουμένων στις αντίστοιχες ΔΟΥ της έδρας των ανωνύμων εταιριών.

Για το νομό Θεσσαλονίκης προτείνεται η κατάργηση της ΦΑΕΕ και η διασπορά των εταιρών στις ΔΟY, που θα δημιουργηθούν.

Επιπλέον προτείνεται ειδικά για το νομό Αττικής να παραμείνει η ΔΟY Πλοίων, στην οποία πρέπει να μεταφερθούν όλα τα πλοία της Αττικής,, που σήμερα παρακολουθούνται από άλλες ΔΥΟ, όπως του Λαυρίου και της Ελευσίνας, καθώς και η διατήρηση της ΔΟY Κατοίκων Εξωτερικού, η οποία θα έχει στην αρμοδιότητά της την φορολογία των εισοδημάτων, που αποκτώνται στην Ελλάδα από φυσικά πρόσωπα, που κατοικούν στην αλλοδαπή.

Στην εν λόγω ΔOY πρέπει να εξεταστεί, λέει το πόρισμα, και η μεταφορά όλων ή κάποιων από τις offshore εταιρίες, που σήμερα παρακολουθούνται από τις ΔOY ΦΑΕΕ Αθηνών και ΦΑΕ Πειραιά, αν τελικά επιλεγεί η κατάργηση των ΔOY ανωνύμων εταιριών.

Η επιτροπή διαπιστώνει ότι με την υπάρχουσα λειτουργία και διάταξη των εφοριών υπάρχει σπατάλη υλικών και ανθρώπινων πόρων, λόγω του κατακερματισμού σε πολλές μικρές μονάδες.

Στη μελέτη παρατίθενται και συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως η Ηλεία, όπου οι πέντε μικρές εφορίες (Ζαχάρω, Γαστούνη, Βάρδα, Ανδρίτσαινα, Κρέστενα) δεν εισέπραξαν πέρυσι ούτε τα μισά χρήματα από εκείνα, που εισέπραξε η ΔΟΥ Πύργου!

Σήμερα λειτουργούν 288 ΔΟY σε όλη τη χώρα. Στην Αττική λειτουργούν 73, στη Θεσσαλονίκη 19, στην Αχαία και την Ηλεία από 8. Λάρισα, Αιτωλοακαρνανία, Λακωνία, Μεσσηνία, Ηράκλειο έχουν από 7. Λόγω γεωμορφίας στις Κυκλάδες λειτουργούν 9 ΔΟΥ, ενώ από την άλλη πλευρά έξι νομοί έχουν μόνο από μία εφορία (Άρτα, Ευρυτανία, Ζάκυνθος, Λευκάδα, Χίος και Ρέθυμνο).

Ως προς τη δραστηριότητα υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις. Σε σύνολο 36 δις ευρώ, που εισπράχθηκαν το 2010, τα 22,7 δις ευρώ εισπράχθηκαν από 20 ΔΟΥ (ποσοστό 63%), ενώ οι 78 ΔOY που βρίσκονται στο τέλος της σχετικής κατάταξης από άποψη εσόδων, εισέπραξαν μόλις 464 δις ευρώ (ποσοστό 1,2%).

Αντίστοιχη ανισοκατανομή εμφανίζεται καις την υποβολή δηλώσεων, καθώς 18 ΔΟΥ παραλαμβάνουν πάνω από 50.000 δηλώσεις φυσικών προσώπων (μέσος όρος για την καθεμιά 60.897), ενώ υπάρχουν 108 ΔΥΟ, οι οποίες δεν ξεπερνούν το όριο των 10.000 δηλώσεων (μέσος όρος 5.113).

Υπάρχουν 19 ΔΟΥ, που δεν ξεπερνούν τις 4000 δηλώσεις φυσικών προσώπων και τις 100 δηλώσεις νομικών προσώπων.

Απόκλιση υπάρχει, με βάση τις μελέτες και στην κατανομή του προσωπικού, σύμφωνα με την επιτροπή. Σε 136 ΔΟΥ υπάρχει μειωμένο προσωπικό και σε 126 αυξημένο προσωπικό.

Η επιτροπή προτείνει και εσωτερική αναδιοργάνωση των εφοριών, καθώς και τη μεταφορά πολλών λειτουργιών, στα ΚΕΠ, ώστε προοπτικά οι ΔΟΥ να μην έχουν πολλές συναλλαγές με τους φορολογούμενους.

Η επιτροπή σημειώνει ότι στο τελικό στάδιο της ανάπτυξης των ΔΟΥ, παρά τον αριθμητικό τους περιορισμό, κανένας σημερινός υπάλληλος δεν θα περισσεύει, αλλά όλοι θα απασχολούνται σε αναβαθμισμένη ποιοτικά και αποδοτικά για το δημόσιο εργασίας.

Όλοι οι υπάλληλοι των σημερινών ΔΟΥ που συγχωνεύονται ή απορροφώνται μεταφέρονται στη ΔΟΥ της έδρας του νομού ή όσον αφορά στους νο0μούς Αττικής και Θεσσαλονίκης στις ΔΥΟ που παραμένουν ή δημιουργούνται, καθώς και στα Ελεγκτικά Κέντρα, σε οργανικές θέσεις αυτών, που θα δημιουργηθούν.

Η επιτροπή προτείνει να υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο, με την κατάργηση των 28 μικρότερων ΔΟΥ το αμέσως επόμενο διάστημα (δείτε ποιές στο www.opinionpost.gr/central/2011/05/3296) και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στις μεγαλύτερες ΔΟΥ, στις έδρες των νομών. Να σημειωθεί ότι για το χρονικό ορίζοντα υλοποίησης όλου του σχεδιασμού υπήρξαν διαφωνίες από μέλη της επιτροπής και κυρίως από τον Οδυσσέα Κυριακόπουλο, που θεωρεί ότι λόγω ανετοιμότητας του TAXIS, δεν μπορεί να γίνουν συγχωνεύσεις μέχρι τα τέλη του 2012. Επιφυλάξεις για την άμεση συγχώνευση εξέφρασε και η Παρασκευή Λεγάκη.

Να σημειωθεί ότι την επιτροπή συγκροτούσαν: Πρόεδρος ο Γιώργος Χατζάκης και μέλη ο Παύλος Αμανατίδης, ο Οδυσσέας Κυριακόπουλος, η Παρασκευή Λεγάκη, η Ευανθία Χατζηπανβαγιώτου, η Καλλιόπη Χριστοδούλου και η Φρόσω Σταυράκη.












Αποκλειστικότητα του Opinion Post