Responsive Ad Slot

ΧΑΛΚΙΔΑ ΚΑΙΡΟΣ

Slider

Το καρτέλ αγοράς φυσικού αερίου της ΕΕ: ​​5 λόγοι για τους οποίους θα είναι προβληματικό

Φυσικό αέριο, ΕΕ, καρτέλ, Politico,

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αναβιώνει ένα παλιό σχέδιο, να σχηματίσει η ΕΕ ένα ισχυρό καρτέλ αγοραστών και να αγοράσει φυσικό αέριο ως μπλοκ.

Το μπλοκ των χωρών της ΕΕ δεν κατάφερε ποτέ να δημιουργήσει ένα κοινό σύστημα αγοράς φυσικού αερίου. Η εισβολή όμως της Ρωσίας στην Ουκρανία αναβιώνει ένα παλιό σχέδιο, να σχηματίσει η ΕΕ ένα ισχυρό καρτέλ αγοραστών και να αγοράσει φυσικό αέριο ως μπλοκ.

Εάν λειτουργήσει αυτή η ιδέα θα μπορέσει η ΕΕ να διαδραματίσει βασικό ρόλο στις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου και να ενισχύσει το γεωπολιτικό της βάρος, ενώ θα μειώσει και την εξάρτησή της από τις ρωσικές εισαγωγές ενέργειας.

Το πλαίσιό φαίνεται απλό, σε μια παράγραφο 52 λέξεων, οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν την περασμένη εβδομάδα να "συνεργαστούν για την εθελοντική κοινή αγορά" φυσικού αερίου και άλλων καυσίμων "χρησιμοποιώντας βέλτιστα το συλλογικό πολιτικό βάρος και το βάρος της αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της για να μειώσουν τις τιμές στις διαπραγματεύσεις ."

Το μοντέλο είναι η επιτυχία του μπλοκ στην από κοινού αγορά εμβολίων, «όπου η δράση σε όλη την ΕΕ ήταν ζωτικής σημασίας για την εξασφάλιση επαρκών προμηθειών εμβολίων για όλους», ανέφερε η Επιτροπή σε ανακοίνωσή ανακοίνωσή της.

Αλλά το αέριο είναι πολύ πιο προβληματικό από τα φάρμακα.

Υπάρχει λόγος για τον οποίο οι προηγούμενες προσπάθειες για τη δημιουργία ενός κοινού συστήματος αγοράς φυσικού αερίου απέτυχαν. Ένα καρτέλ αγοραστών εγείρει πιθανά προβλήματα με το δίκαιο ανταγωνισμού της ΕΕ, μπορεί να δει τις χώρες να τσακώνονται μεταξύ τους για πρόσβαση σε προμήθειες, να δημιουργήσει πιθανές συγκρούσεις μεταξύ ενεργειακών εταιρειών και κυβερνήσεων και μπορεί να τινάξει στον αέρα την τρέχουσα παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου.

Ένα προειδοποιητικό παράδειγμα είναι τα πυρηνικά καύσιμα, όπου οι προηγούμενες προσπάθειες για εθελοντικές κοινές αγορές απέτυχαν, δήλωσε ο Leigh Hancher, ανώτερος σύμβουλος στην αντιμονοπωλιακή πρακτική και το δίκαιο ανταγωνισμού στην Baker Botts στις Βρυξέλλες.

«Από τις πρώτες μέρες τα κράτη-μέλη, ειδικά η Γαλλία, ήταν πάντα αντίθετοι, έκοβαν τα φτερά της και φρόντιζαν να μην λειτουργήσει», είπε. «Αναρωτιέμαι πραγματικά γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα έχουμε αυτά τα προβλήματα για την παροχή φυσικού αερίου».

Ακολουθούν πέντε λόγοι για τους οποίους θα είναι πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί μια λέσχη αγοραστών φυσικού αερίου στην ΕΕ.

1. Λειτουργεί μόνο αν είναι όλοι μέσα

Η αγοραστική δύναμη λειτουργεί καλύτερα εάν αγοράζετε πολλά — και αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές ποιο ποσοστό του φυσικού αερίου του μπλοκ θα εμπίπτει στο προτεινόμενο κοινό πρόγραμμα προμηθειών.

Στο πλαίσιο του συστήματος, η Επιτροπή βλέπει τον εαυτό της να δημιουργεί μια πλατφόρμα συμβάσεων για τις ενδιαφερόμενες χώρες, «συλλέγοντας παραγγελίες φυσικού αερίου και ταιριάζουν προμήθειες» μέσω «διμερών διαπραγματεύσεων με μεγάλους παραγωγούς φυσικού αερίου». Οι εκπρόσωποι των χωρών της ΕΕ θα συμμετάσχουν σε ένα διοικητικό συμβούλιο για την ομάδα εργασίας υπό τις Βρυξέλλες.

Ωστόσο, πολλές χώρες της ΕΕ έχουν ήδη δεσμευτεί σε μακροπρόθεσμες συμβάσεις φυσικού αερίου. Εάν η κοινή πλατφόρμα αγοράζει μόνο το ισοδύναμο μιας επιπλέον συμπλήρωσης, είναι λιγότερο ελκυστική.

2. Η λήψη του φυσικού αερίου θα χρειαστεί πολιτική δύναμη

Η τρέχουσα παγκόσμια κρίση φυσικού αερίου σημαίνει ότι οι παραγωγοί έχουν υψηλές τιμές ρεκόρ για την περιορισμένη προσφορά τους — και θα χρειάζονταν σοβαρά γλυκαντικά για να εξετάσουν το ενδεχόμενο να πουλήσουν στην ΕΕ σε χαμηλότερες τιμές, ειδικά αν αυτό σημαίνει τσάκισμα μακροχρόνιων πελατών.

«Δεν βλέπω κανέναν παραγωγό να εγκαταλείπει το κέρδος και τις παραδοσιακές σχέσεις προμήθειας εκτός και αν έχει ένα τεράστιο πολιτικό όφελος από αυτό, το οποίο πιθανώς η ΕΕ δεν μπορεί να δώσει, είναι κάτι που μόνο οι ΗΠΑ μπορούν να κάνουν», δήλωσε η Brenda Shaffer, ανώτερη συνεργάτης στο το Παγκόσμιο Κέντρο Ενέργειας του Ατλαντικού Συμβουλίου και καθηγητής ενέργειας στη Ναυτική Μεταπτυχιακή Σχολή των ΗΠΑ

Ο Georg Zachmann, ανώτερος συνεργάτης στο think tank Bruegel στις Βρυξέλλες, συμφώνησε.

«Υπάρχουν πολλά χρήματα και εάν η Επιτροπή πρόκειται να υπογράψει συμφωνίες αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ με κρατικές εταιρείες σε δύσκολες χώρες, υπάρχουν πολιτικοί προβληματισμοί που θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη στην απόφαση από ποιον να αγοράσετε και πόσο πληρώστε τους», είπε ο Zachmann.

Αλλά, πρόσθεσε: "Το χρειαζόμαστε. Δεν έχει νόημα όλοι αυτοί οι διαφορετικοί [εθνικοί] υπουργοί να πηγαίνουν σε όλα αυτά τα διαφορετικά μέρη να προσφέρουν ό,τι μπορούν να προσφέρουν από πλευράς παράπλευρων συμφωνιών, ώστε οι εταιρείες τους να μπορούν να πάρουν το φυσικό αέριο."

3. Θα μπορούσε να παραβιάσει τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ

Οι συμμορίες για να μειώσουν τις τιμές θα μπορούσε να θεωρηθεί παράνομο καρτέλ, ανάλογα με το ποιος κάνει την αγορά και πόσες εμπιστευτικές πληροφορίες σχετικά με τις τιμές κοινοποιούνται.

Η Επιτροπή ήταν ασαφής σχετικά με το ποιος θα ήταν ο επίσημος αγοραστής, ενώ ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είπε: «Δεν είναι οι κυβερνήσεις αλλά οι εταιρείες που [θα] υπέγραφαν αυτές τις συμβάσεις».

Ωστόσο, το να διαπραγματεύεται η ΕΕ ευνοϊκές συμφωνίες για ιδιωτικές ή μερικώς κρατικές ενεργειακές εταιρείες σε μια ειδική πλατφόρμα, θέτει αντιμονοπωλιακό κώδωνα κινδύνου.

«Όλες αυτές οι εταιρείες που θα συμμετείχαν στο καρτέλ αγορών — ή αν είστε καλοί, η λέσχη των κοινών αγοραστών — θα ήταν πολύ μεγάλες στο κράτος μέλος από το οποίο προέρχονται, πιθανότατα κρατικές, οπότε ένα ερώτημα είναι ποιος αποφασίζει ποιος θα ενταχθεί και ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να ενταχθεί;». είπε ο Kim Talus, καθηγητής ενεργειακού δικαίου στο Πανεπιστήμιο Tulane στη Λουιζιάνα και στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας.

Ο Χάντσερ συμφώνησε. «Αν είσαι [η γαλλική εταιρεία φυσικού αερίου] Engie, ας πούμε, και ήσασταν εκεί, θα ήσασταν πολύ χαρούμενοι, και αν είστε BP και δεν είστε, θα ήσασταν λιγότερο ευτυχισμένοι», είπε. .

Το άλλο πρόβλημα είναι ότι για να διασφαλίσετε ότι λαμβάνετε μια καλύτερη συμφωνία, "πρέπει να μοιραστείτε σχετικά ευαίσθητες εμπορικές πληροφορίες που μπορεί να οδηγήσουν σε σιωπηρή συμπαιγνία, επειδή όλοι γνωρίζουν την τιμή όλων, η οποία συνήθως δεν αποκαλύπτεται στους ανταγωνιστές", πρόσθεσε ο Talus.

Υπάρχουν τρόποι γύρω από αυτό: Οι εταιρείες θα μπορούσαν να ανταλλάσσουν εμπιστευτικά πληροφορίες με την Επιτροπή. Η νομοθεσία της ΕΕ περί ανταγωνισμού επιτρέπει επίσης εξαιρέσεις, όπως απόδειξη ότι η συμφωνία είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της διανομής των αγαθών και την πιο δίκαιη κατανομή των οφελών μεταξύ των καταναλωτών.

Οι από κοινού αγορές θα μπορούσαν να δουν εταιρείες που συνήθως ανταγωνίζονται μεταξύ τους να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με τα επίπεδα κατανάλωσης, τις τιμές και το μερίδιο αγοράς. "Δεν πρέπει να έχετε εταιρικές συμφωνίες που περιλαμβάνουν τιμολόγηση", είπε η Lena Sandberg, συνεργάτης στην ομάδα αντιμονοπωλιακών πρακτικών και ανταγωνισμού στη Gibson, Dunn & Crutcher στις Βρυξέλλες.

4. Η διάσπαση του αερίου θα είναι πονοκέφαλος

Οι χώρες της ΕΕ έχουν διαφορετικά επίπεδα εξάρτησης από το φυσικό αέριο από τη Ρωσία και δεν έχουν όλα τα μέλη εγκαταστάσεις αποθήκευσης ή άμεση πρόσβαση σε τερματικό σταθμό εισαγωγής για φορτία που φτάνουν μέσω πλοίου.

Αυτό δημιουργεί προβλήματα κατά τον επιμερισμό των όγκων και την παραγοντοποίηση των τελικών τιμών, οι οποίες θα διαφέρουν μόλις προστεθούν τέλη για την εκ νέου υγροποίηση φορτίων LNG και την πληρωμή του κόστους διέλευσης για να φτάσουν στη χώρα προορισμού μέσω αγωγού.

Η δημιουργία μιας λέσχης που θα αγόραζε, θα υγροποιούσε και θα διαμετακομίσει αέριο θα μπορούσε να εγείρει ακόμη περισσότερες ανησυχίες κατά των μονοπωλίων, είπε ο Talus.

«Η κύρια πρόκληση είναι η φύση της διανομής», είπε ο Zachmann. «Η εύρεση ενός τρόπου για να διασφαλιστεί ότι ο επιμερισμός του κινδύνου γίνεται με τρόπο αποδεκτό από όλους... υπάρχουν μερικές χώρες που είναι πιο υπεύθυνες από άλλες για την τρέχουσα κατάσταση και βρίσκοντας μια καλή διέξοδο για αυτές αφήνοντας τους άλλους να πληρώσουν δεν πρόκειται να πετάξει εύκολα».

Δεν υπάρχει επίσης καμία εγγύηση ότι οι χώρες που διατηρούν το αέριο σε αποθήκευση θα το στείλουν σε έναν γείτονα, όπως είχε υποσχεθεί, εάν αντιμετωπίσουν κρυολόγημα ή έκτακτη ανάγκη εφοδιασμού.

Οι χώρες της ΕΕ είναι διαβόητες για τους καυγάδες μεταξύ τους και μόλις ξεθωριάσει η στιγμή για διεθνή ενότητα γύρω από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αυτές οι τάσεις είναι βέβαιο ότι θα επανέλθουν.

Η Sandberg έκανε μελλοντικές απορρίψεις σχετικά με την κατανομή φυσικού αερίου. "Ναι, λαμβάνω περισσότερα από εσάς· όχι, αυτή δεν ήταν η συμφωνία μας. Γιατί η Γερμανία έχει προτεραιότητα; Πώς γίνεται η Ισπανία να έχει ανώτατα όρια τιμών στο φυσικό αέριο και ταυτόχρονα να έχει πρόσβαση σε φυσικό αέριο προτεραιότητας; Ποιος αποφάσισε για αυτήν την κατανομή; Βάσει σε νέες φιγούρες ή παλιές φιγούρες;... Μπορώ να συνεχίσω», είπε.

5. Αυξάνει ήδη τις τιμές του φυσικού αερίου

Η Επιτροπή επιθυμεί να έχει τεθεί σε εφαρμογή το καρτέλ αγορών μέχρι αυτό το καλοκαίρι, ώστε η ΕΕ να μπορεί να γεμίσει την αποθήκη της πριν από τη χειμερινή περίοδο θέρμανσης.

Αλλά η ΕΕ είναι τόσο μεγαθήριο στην αγορά φυσικού αερίου που κάθε δήλωση έξω από τις Βρυξέλλες επηρεάζει τις τιμές. Τον Μάρτιο, η Επιτροπή πρότεινε να δοθεί εντολή στις χώρες να γεμίσουν την αποθήκευσή τους στο 90% έως την 1η Οκτωβρίου, γεγονός που οδήγησε τις τιμές στα ύψη από περίπου 70 ευρώ ανά μεγαβατώρα τον Ιανουάριο σε 210 ευρώ ρεκόρ στις αρχές Μαρτίου. Η Επιτροπή υποχώρησε γρήγορα και είπε ότι θέλει να γεμίσει η αποθήκευση στο 80% έως την 1η Νοεμβρίου, με αποτέλεσμα οι τιμές να πέφτουν ξανά στα 108 ευρώ.

«Απλώς λέγοντας αυτό που ήθελαν να κάνουν, έκαναν πιο δύσκολο να το κάνουν πραγματικά», δήλωσε ο Tom Marzec-Manser, επικεφαλής ανάλυσης αερίου στο ICIS.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα απροσδόκητων συνεπειών μιας παρέμβασης στην αγορά, και ένα μπλοκ αγοραστών θα μπορούσε να έχει παρόμοιες επιπτώσεις.

«Η παρέμβαση στην αγορά θα συνεχίσει να στρεβλώνει τη μελλοντική τιμολόγηση του φυσικού αερίου», δήλωσε ο James Huckstepp, αναλυτής φυσικού αερίου της S&P Global Platts.
πηγή: politico.eu
0

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

both, mystorymag
© all rights reserved
made with by templateszoo