«Πόλεμος» για τα μέτρα 1,8 + 1,5 = 3,3 δισ. που ζητούν οι δανειστές

Αναδίπλωση σχεδιάζει η κυβέρνηση, για να ξεφύγει από τις Συμπληγάδες ΔΝΤ και ευρωπαίων δανειστών. Ο χρόνος πιέζει και για να επιστρέψουν στην Αθήνα το ταχύτερο οι επικεφαλής της Τρόικα (μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, ει δυνατόν, όπως επιζητά η κυβέρνηση).... 


...στο οικονομικό επιτελείο εξετάζουν κινήσεις για να εξευμενίσουν τους δανειστές –ή ενδεχομένως και για να τους φέρουν σε σύγκροση μεταξύ τους.

Σε επίπεδο προθέσεων, στο κυβερνητικό στρατόπεδο θεωρούν πως οι απόψεις Τόμσεν δεν βρίσκουν σύμφωνους τους Ευρωπαίους. Παραβλέπουν ίσως όμως ότι, πότε το ΔΝΤ και πότε ο Ντάισελμπλουμ (που πρώτος μίλησε για «μήνες» διαπραγματεύσεων) εναλλάσσονται στο ρόλο του κακού, αν και σχεδόν ποτέ δεν εμφανίζονται ταυτόχρονα και οι δύο «καλοί ή κακοί».

Αλλωστε, παρά τις αβρότητες περί προόδου στις διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται εξ αποστάσεως κλπ, οι κ.κ. Ντάισελμπλουμ και Μοσκοβισί μιλούσαν ανοικτά προχθές για την ανάγκη λήψης μέτρων που έχουν ήδη συμφωνηθεί, ενώ προ ημερών μόλις και μία έκθεση της ΕΚΤ (του κυρίου Μάριο Ντράγκι) σύστηνε περικοπές κραιτκών δαπανών, αντί για αυξήσεις φόρων και εισφορών που προβλέπει το σχέδιο Κατρούγκαλου.

Μέτρα 3,3 δισ. στο τραπέζι


Σε επίπεδο αριθμών όμως –επί της ουσίας δηλαδή- η παρέμβαση Τόμσεν τραβά μια κόκκινη διαχωριστική γραμμή από την οποία δεν φαίνεται εύκολο να αποστεί το ΔΝΤ. Με τα επιχειρήματα που κοινοποίησε ο κύριος Τόμσεν, το ΔΝΤ δεν θα μπορέσει να δικαιολογήσει τυχόν υπαναχώρησή του σε λύσεις τύπου Κατρούγκαλου, αντί για περικοπές συντάξεων, προκειμένου να μπει στο Τρίτο Μνημόνιο.

Στην κυβέρνηση ευελπιστούν ότι όλη αυτή η συζήτηση θα καταλήξει σε μία συμφωνία για μακροπρόθεσμη λύση του Ασφαλιστικού, που θα εμφανιστεί στην συνέχεια να γίνεται πιο ήπια, όταν θα συμφωνηθεί η ελάφρυνση του χρέους και η όποια δημοσιονομική χαλάρωση επιτρέψουν οι Ευρωπαίοι.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όμως, ιδίως από τη στιγμή που ο κύριος Τόμσεν μιλά για μέτρα 9 δισ. (5% του ΑΕΠ) και όχι 7,5 δισ. (μέτρα 5,7 δισ. για το 2016 συν 1,8 δισ. εξοικονόμηση από το Ασφαλιστικό) που προβλέπουν Προϋπολογισμός και το Μνημόνιο αντίστοιχα. Άρα μένει στον αέρα με ποιους τρόπους και άλλα μέτρα θα καλυφθούν τα περίπου 1-1,5 δισ. ευρώ, από τα 9 δισ. που έχει «εντοπίσει» ο κ.Τόμσεν.

Ούτε όμως και τα προβλεπόμενα 1,8 δισ. ευρώ από το Ασφαλιστικό έχει επέλθει συμφωνία. Η απόσταση δηλαδή για συμφωνία με τους δανειστές φτάνει έως και τα 3,3 δισ. ευρώ που θα πρέπει να εξοικονομηθούν –και μέσα σε συνθήκες ύφεσης όπως πιστοποίησε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Εκτός από τα δημοσιονομικά μέτρα όμως, η κυβέρνηση έχει να κάνει πολλά και για τις Ιδιωτικοποιήσεις. Πριν 10 μέρες η έκθεση της Κομισιόν έλεγε πως εκκρεμεί η λειτουργία του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Οι δανειστές όμως περιμένουν να δουν ένα Ταμείο εν λειτουργία (με γραφεία, διοίκηση και έχοντας την κρατική περιουσία στα χέρια του) και όχι απλώς ένα νόμο που να περιγράφει τι θα γίνει στο μέλλον.

Θέλουν για παράδειγμα να μπει το 10% του ΟΤΕ στο νέο Ταμείο και δεν θα περιμένουν αν και πότε το σημερινό ΤΑΙΠΕΔ θα τελειώσει πρώτα τις αποκρατικοποιήσεις που έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας.

Οι αποφάσεις θα αφορούν στο είδος της περιουσίας που θα αναλάβει το νέο «υπερταμείο» και οι επενδυτικοί τρόποι με τους οποίους θα γίνεται η διαχείριση του χαρτοφυλακίου του, προκειμένου να αποκτήσει αξία η περιουσία του δημοσίου.

Οι δανειστές επείγονται να λειτουργήσει γρήγορα το Ταμείο, αφού ο πρώτος που το θυμάται πάντα είναι ο κύριος Σόιμπλε -και δεν παραλείπει να λέει πως τουλάχιστον για τα πρώτα χρόνια τα έσοδα του Ταμείου θα πηγαίνουν για το χρέος.
Κωστής Πλάντζος/newmoney.gr

ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ: 1 στα 3 νοικοκυριά φτωχοποιήθηκε – Το 51,8% ζει από τις συντάξεις!

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το εύρημα της έρευνας σύμφωνα με το οποίο οι συντάξεις για το 51,8% των νοικοκυριών αποτελούν την κυριότερη πηγή εισοδήματος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2012 ήταν 42,3%.

Το 44,3% του πληθυσμού έχει οικονομικές υποχρεώσεις προς τις τράπεζες και 1 στα 10 νοικοκυριά αναγκάστηκαν να ρευστοποιήσουν περιουσιακά στοιχεία για να ανταπεξέλθουν στην κρίση.
Σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας βρίσκεται μεγάλο μέρος των ελληνικών νοικοκυριών με 4 στα 10 νοικοκυριά να έχουν τουλάχιστον έναν άνεργο, να παρουσιάζουν σημαντικές υποχρεώσεις στις τράπεζες και να θεωρούν ότι δεν θα τα βγάλουν πέρα, ενώ 1 στα 3 φοβάται ότι θα χάσει το σπίτι του λόγω των συσσωρευμένων υποχρεώσεων. 

Μέτρα στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ζητά η ΓΣΕΒΕΕ καθώς έρευνα περιγράφει την ζοφερή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η πραγματική οικονομία.

Αυτά είναι τα βασικότερα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ετήσια τακτική έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ που έγινε σε συνεργασία με την εταιρία MARC A.E. και μεταξύ άλλων παρατηρείται σημαντική μείωση εισοδήματος για το 97% των νοικοκυριών και υποβάθμιση της ποιότητας ζωής ιδιαίτερα των πολυμελών οικογενειών.

Σύμφωνα με την έρευνα, Το 40,2% των νοικοκυριών, δηλαδή 1,4 εκατ. νοικοκυριά έχουν στην οικογένεια τουλάχιστον ένα άτομο σε ανεργία. Από αυτό το ποσοστό μόνο το 9,8% λαμβάνει επίδομα ανεργίας (λιγότερο από 200.000 άτομα). Περισσότεροι από 1 εκατ. πολίτες έχουν μείνει ακάλυπτοι ως προς τον κίνδυνο της ανεργίας.

Ακολουθεί η έρευνα ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ

A. ΓΕΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
  1. Τα μετρήσιμα οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων (τζίρος, ζήτηση, παραγγελίες, ρευστότητα) εμφανίζονται να διατηρούν μια «απόσταση» από την αισιόδοξη οπτική των γενικών προσδοκιών (βλέπετε σημεία Α4 και Α5) και της ψυχολογίας που καταγράφεται στην παρούσα συγκυρία. Οι περισσότερες επιχειρήσεις καταγράφουν αρνητικές επιδόσεις σε όλους τους δείκτες.  Μόλις 1 στις 4 επιχειρήσεις παρουσίασε κέρδη τη χρήση που μας πέρασε, ενώ το 37,3% κατέγραψε ζημίες. Οι επιχειρήσεις με υψηλό κύκλο εργασιών και περισσότερο προσωπικό (>5 ατόμων) σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις σε όλα τα μεγέθη.
  2. Στα υπόλοιπα μεγέθη , πάνω από τις μισές επιχειρήσεις διαπιστώνουν και σε αυτό το εξάμηνο μείωση του τζίρου (53,2%),της ζήτησης(55,2%), των παραγγελιών (58,9%). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ εκτιμάται ότι η συνολική πτώση στο τζίρο την τελευταία χρονιά άγγιξε το 13% (Φεβρουάριος 2014- Φεβρουάριος 2015). Η συνολική πτώση του τζίρου από την έναρξη της κρίσης αγγίζει το 77 %.Ο κλάδος του εμπορίου εμφανίζει τις περισσότερες απώλειες.
  3. Περισσότερο ανησυχητικά είναι τα ευρήματα σχετικά με τους δείκτες ρευστότητας και επένδυσης, αφού το 62,4% των επιχειρήσεων δήλωσε επιδείνωση στο δείκτη  ρευστότητας, ενώ μόλις το 12,1% προχώρησε σε επενδύσεις. Σε αυτές τις κατηγορίες το συγκριτικό πλεονέκτημα φαίνεται να το διατηρούν οι επιχειρήσεις μικρής ηλικίας (έως 5 ετών), με υψηλό τζίρο και με προσωπικό > 5 ατόμων.
  4. Το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία τείνει οριακά σε ένα θετικότερο μονοπάτι οικονομικής πολιτικής και μακροοικονομικών επιδόσεων, αποτυπώνεται στις τάσεις του οικονομικού κλίματος. H διαφορά αρνητικών-θετικών αποτιμήσεων μειώνεται στο -50,2 (από -54,0 στην προηγούμενη έρευνα και -85,5 τον Ιούλιο του 2012), ενώ ενδείξεις σταθεροποίησης δείχνουν 1 στις 3 επιχειρήσεις.
  5. Περισσότερο ενθαρρυντική (τουλάχιστο την περίοδο που διεξήχθη η έρευνα, Φεβρουάριος 2015)  είναι η εικόνα που αποτυπώνεται στις προσδοκίες των επιχειρήσεων για το επόμενο εξάμηνο, όπου σε όλους τους δείκτες παρατηρείται σημαντική βελτίωση του ισοζυγίου θετικών – αρνητικών προσδοκιών. Συγκεκριμένα μόλις 3 στις 10 επιχειρήσεις (31,4% από 56,1% στην έρευνα Ιουλίου 2014) προβάλλουν αρνητικές προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο, ενώ για 1 στις 4 οι προοπτικές εμφανίζονται να είναι βελτιούμενες. Για τους δείκτες κύκλου εργασιών και ζήτησης ο λόγος αρνητικών-θετικών προσδοκιών είναι 3:2, ενώ για τους δείκτες ρευστότητας, παραγγελιών και επένδυσης ο λόγος προσεγγίζει το 2:1.
Β. ΛΟΥΚΕΤΑ- ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
  1. Σε σύγκριση με το Ιούλιο του 2014, οι αρνητικές προβλέψεις εξαμήνου των επιχειρήσεων υποχωρούν σημαντικά. Ωστόσο, 1 στις 3 επιχειρήσεις δηλώνει ότι διατρέχει σημαντικό κίνδυνο κλεισίματος. Μάλιστα, το 3% του συνόλου των επιχειρήσεων τοποθετούν το ενδεχόμενο διακοπής λειτουργίας μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Αυτό σημαίνει ότι τα λουκέτα για το επόμενο εξάμηνο θα προσεγγίσουν τις 8,500. 
  2. Ο κίνδυνος λουκέτου είναι σημαντικά αυξημένος (>50%) για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (έως 1 άτομο προσωπικό και με τζίρο έως 50χιλ) και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λεκανοπέδιο.
Γ. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ- ΟΦΕΙΛΕΣ
  1. Αναμφίβολα, το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις μέσα στο 2014 είναι η παγιωμένη αδυναμία τους να ξεφύγουν από την παγίδα των πολύ υψηλών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Συγκεκριμένα, το 38,1% των επιχειρήσεων έχει καθυστερημένες οφειλές προς τον ΟΑΕΕ (το κύριο ασφαλιστικό ταμείο των επαγγελματιών), και το 31,9% προς την εφορία (σταθερά αυξημένο). Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 20% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι δεν θα ανταποκριθεί στις φορολογικές υποχρεώσεις του 2015.
  2. Στις άλλες κατηγορίες οφειλών προς το δημόσιο, ¼ επιχειρήσεις έχουν καθυστερημένες οφειλές προς τις ΔΕΚΟ, ενώ περιορίστηκαν σημαντικά οι καθυστερημένες πληρωμές προς το ΙΚΑ (13%).
  3. Στις κατηγορίες οφειλών προς τον ιδιωτικό τομέα, παρατηρείται μια ύφεση του φαινομένου υπερχρέωσης. Εντούτοις, συνεχίζουν να διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές: το 23,8% των επιχειρήσεων σε προμηθευτές, το 17,9% σε ενοίκια, το 15,7% σε δόσεις δανείων.
  4. Σχετικά περιορισμένη είναι η χρήση της προηγούμενης ρύθμισης των 72-100 δόσεων για οφειλές στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς μόλις 1 στους 3 επιτηδευματίες που έχει καθυστερημένες πληρωμές έχει κάνει αίτηση υπαγωγής, ενώ 1 στους 3 σκέφτονται να κάνουν. Είναι προφανές ότι η νέα ρύθμιση των 100 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές που ψηφίστηκε πρόσφατα θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις, δε συμβαίνει όμως το ίδιο για τη ρύθμιση των ασφαλιστικών οφειλών όπου το πλαίσιο παραμένει ασφυκτικό και δεν θα επιτρέψει την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τρεχουσών εισφορών και παλαιότερων χρεών.
Δ. ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
  1. Τα ευρήματα σχετικά με τις τάσεις απασχόλησης ακολουθούν τη συντηρητική συμπεριφορά και τις επιφυλάξεις που έχουν οι επιχειρήσεις για τις μελλοντικές επενδυτικές τους προοπτικές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, εκτιμάται ότι στο προηγούμενο εξάμηνο (β’ εξάμηνο 2014) οι απώλειες θέσεων απασχόλησης στις ΜΜΕ ανήλθαν στις 40,000.
  2. Στο επόμενο εξάμηνο, αναμένεται ο λόγος απολύσεων-προσλήψεων να είναι 1:1,1 (ενώ το Φεβρουάριο του 2014 αυτός ο λόγος ήταν 1:1,6), γεγονός που δεν προοιωνίζεται την άμεση αποκλιμάκωση της ανεργίας και σηματοδοτεί την ανάγκη λήψης δράσεων για την αύξηση της απασχόλησης.
  3. Δεδομένου μάλιστα ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, 8,500 επιχειρήσεις (σημείο Β1) θα κλείσουν το επόμενο εξάμηνο, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος απώλειας 20,000 θέσεων συνολικής απασχόλησης (εργοδότες, αυτοαπασχολούμενοι, μισθωτοί). Με βάση τη σημερινή οικονομική πραγματικότητα, οι καθαρές ροές απασχόλησης δεν αναμένεται να μεταβληθούν σημαντικά στο επόμενο εξάμηνο.
  4. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σχετικά με την καταβολή των μισθών, το ωράριο και τη μορφή απασχόλησης συνεχίζονται χωρίς να παρέχονται εξωγενείς λύσεις. Το 44,4% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην καταβολή των μισθών. Το γεγονός μάλιστα ότι οι τάσεις επιλογής των ευέλικτων μορφών απασχόλησης παγιώνονται σε ποσοστά άνω του 40% (διευρύνθηκε οριακά στο 43%) αναδεικνύουν ότι προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης πρέπει να είναι η παρέμβαση  στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας (επενδύσεις, σταθερό φορολογικό σύστημα), και όχι επί των ονομαστικών μεγεθών.
Ε. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΙΚΡΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
  1. Για ακόμη μια χρονιά, τα αποτελέσματα από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, ήταν πενιχρά και απογοητευτικά, παρά τη σχετική σταθεροποίηση της αγοράς. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, μόλις το 4% των επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών συνεπεία της κυριακάτικης λειτουργίας. 7 στις 10 επιχειρήσεις είναι επί της αρχής αντίθετες στο άνοιγμα των καταστημάτων την ημέρα της Κυριακής. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις που μεταβάλλουν απροσανατόλιστα το οικονομικό περιβάλλον δε βοηθούν την επιχειρηματική δραστηριότητα.
  2. Σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη και τη χρηματοδότηση της μικρής επιχειρηματικότητας θεωρείται από τις ΜμΕ η δημιουργία μιας τράπεζας μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς το 73% αξιολογεί ως σημαντική την εν λόγω παρέμβαση. Το 33,1% θεωρεί ότι πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης η άμεση εφαρμογή αυτής της εξαγγελίας, ενώ το 40,3% αξιολογεί το μέτρο ως πολύ σημαντικό. Τα σημαντικά προβλήματα ρευστότητας και η ανυπαρξία εργαλείων για δράσεις μικροχρηματοδότησης στοχευμένες στις ανάγκες των ελληνικών ΜμΕ προσδιορίζουν και το σημαντικό βαθμό αποδοχής αυτού του μέτρου. 
ΣΤ. ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ- ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
  1. Αναφορικά με την αποτύπωση του πολιτικού κλίματος, η νέα κυβέρνηση φαίνεται να χαίρει της εμπιστοσύνης των μικρών επιχειρήσεων (το 44,1% είναι περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία της επιχείρησης). Το παραπάνω συναρτάται ασφαλώς με τη δυνατότητα της κυβέρνησης να κάνει       παρεμβάσεις στο εσωτερικό που θα οδηγήσουν σε αναπτυξιακή τροχιά και στο διεθνές    περιβάλλον να οδηγήσει τη χώρα σε ένα «έντιμο συμβιβασμό» με τους εταίρους. Το 57,3%   άλλωστε θεωρεί ότι αυτή θα πρέπει να είναι η διαπραγματευτική τακτική της κυβέρνησης.
  2. Από τα σημαντικότερα και πιο επείγοντα προβλήματα που καλείται να λύσει άμεσα η νέα κυβέρνηση είναι η μείωση της υψηλής φορολογίας, η ρύθμιση των ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών, καθώς και η διαχείριση της πολιτικής πιστώσεων (αναχρηματοδότηση- ρύθμιση παλαιών δανείων, πρόσβαση σε ρευστότητα). 

Μετά την visa και την mastercard η κυβέρνηση φέρνει την «Greekcard»

Με την Ελληνική Κάρτα το Υπουργείο δημιουργεί ένα ανταγωνιστικό τραπεζικό προϊόν έναντι των παγκόσμιων κολοσσών πιστωτικών υπηρεσιών Visa και Mastercard αλλά και άλλων εταιρειών που παρέχουν τις υπηρεσίες πληρωμών μέσω πλαστικού χρήματος. 


Με σκοπό την μείωση των προμηθειών για χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών που χρεώνουν οι τράπεζες και με γνώμονα ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα Visa και Mastercard επιβάλλουν για τις υπηρεσίες του επιπλέον αμοιβές η κυβέρνηση σχεδιάζει την Ελληνική κάρτα. 

Τα παραπάνω έκανε γνωστά σε συζήτηση επίκαιρων ερωτήσεων στη Βουλή, ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού όπου και ανέφερε τις σκέψεις και δράσεις του Υπουργείου για το πλαστικό χρήμα και τις τιμές των χρεώσεων των τραπεζών. 

Μία από αυτές είναι και η Ελληνική Κάρτα. Σκοπός του Υπουργείου είναι να δημιουργήσει ανταγωνιστικό προϊόν έναντι των παγκόσμιων κολοσσών πιστωτικών υπηρεσιών Visa και Mastercard αλλά και άλλων εταιρειών που παρέχουν τις υπηρεσίες πληρωμών μέσω πλαστικού χρήματος. 

Έτσι σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη η νέα «Ελληνική Κάρτα» θα παρέχει τις παραπάνω υπηρεσίες χωρίς να επιβαρύνει των καταναλωτή που χρησιμοποιεί το πλαστικό χρήμα με τις μεγάλες χρεώσεις που επιβαρύνουν την χρήση καρτών και οι παραπάνω εταιρείες θα αναγκαστούν λόγω ανταγωνισμού να ρίξουν τις προμήθειες. «Η Ελληνική Κάρτα θα ρίξει και μάλιστα πολύ τις προμήθειες» ανέφερε ο κ. Σταθάκης από το βήμα της βουλής. 

Ο κ. Σταθάκης προανήγγειλε επίσης την δημιουργία Παρατηρητηρίου Τραπεζικών Χρεώσεων στο Παρατηρητήριο Τιμών του Καταναλωτή το οποίο θα απεικονίζει τις χρεώσεις από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, αλλά και την «διοικητική παρέμβαση οροφής», σε περίπτωση που οι τιμές των χρεώσεων αποκλίνουν του Ευρωπαϊκού μέσου όρου, ο οποίος κυμαίνεται από 0,5% έως 1,5%. 
dikaiologitika.gr

Καναλάρχες ΕΙΤΗΣΕΕ: «Δεν χρωστάμε ούτε ένα ευρώ...., ο πρωθυπουργός συκοφαντεί..»

Οι καναλάρχες της ΕΙΤΗΣΕΕ (Alpha, Antenna, Mακεδονία, Mega, Skai και Star) τονίζουν σε ανακοίνωση τους πως τα μέλη της δεν έχουν καμία απολύτως οφειλή και εγκαλεί τον πρωθυπουργό για συκοφάντηση.
 
 
Νέα ανακοίνωση εξέδωσε η Ένωση Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), τονίζοντας ότι κανένας σταθμός από τα μέλη της δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ στο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά Ταμεία ή τις τράπεζες.
 
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση, «κανένας τηλεοπτικός σταθμός από τα μέλη μας δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και δεν χρωστάει ούτε ένα ευρώ στο Δημόσιο, τα Ταμεία ή τις τράπεζες».

Παράλληλα, τονίζει ότι δεν υπάρχουν ούτε καθυστέρηση σε τυχόν δόσεις και ότι τα δάνεια που έχουν λάβει τα συγκεκριμένα κανάλια που ανήκουν στην Ένωση (Alpha, Antenna, Mακεδονία, Mega, Skai, Star) έχουν δοθεί με διαφανή και εγγυημένο τρόπο από τις τράπεζες, ενώ όλα εξυπηρετούνται και δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των «κόκκινων δανείων».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα όσα λέγονται δια στόματος του έλληνα πρωθυπουργού περί οφειλών κ.λπ. όσων αφορά τις επιχειρήσεις των έξι παραπάνω τηλεοπτικών σταθμών, αποτελούν συκοφαντία και συνειδητή παραπλάνηση των πολιτών.

Κυβέρνηση: Με τη «βόμβα» Τόμσεν αρχίζει η μάχη

«Μας εντυπωσιάζει ότι τις ίδιες θέσεις έχει και ο Κ. Μητσοτάκης», το πρώτο ανεπίσημο σχόλιο. Ζητούμενο οι συσχετισμοί μεταξύ των θεσμών. «Οχι σε μειώσεις συντάξεων» η επικρατούσα άποψη, «ίσως για τις υψηλές» ο αντίλογος. Οι αγρότες στην Αθήνα, «σκέψεις» για διατήρηση του ΟΓΑ. 


«Οι θέσεις του Πολ Τόμσεν για τη μείωση των συντάξεων είναι γνωστές, γι' αυτό μιλάμε για μάχη συσχετισμών εντός των θεσμών. Μας εντυπωσιάζει όμως το γεγονός ότι τις ίδιες θέσεις μαζί του έχει ο Κυριάκος Μητσοτάκης».

Με αυτό το σχόλιο προς το Euro2day.gr, κορυφαία κυβερνητική πηγή έδωσε αργά τη νύχτα την πρώτη γεύση από τη στάση που θα κρατήσει το Μαξίμου απέναντι στις θέσεις του ΔΝΤ.

Μεσούσης της επεισοδιακής συζήτησης στην Ολομέλεια επί της τροπολογίας για τις τηλεοπτικές άδειες (σ.σ. η οποία υπερψηφίσθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες), στο πρωθυπουργικό γραφείο στη Βουλή, ο Αλέξης Τσίπρας και οι συνεργάτες του βρίσκονταν σε διαρκή σύσκεψη για το προσφυγικό (ΝΑΤΟ), τη σημερινή "κάθοδο" των αγροτών στην Αθήνα και, αργά το βράδυ, για την παρέμβαση Τόμσεν.

Κι αυτό διότι ο ισχυρός άνδρας του ΔΝΤ έθεσε και επισήμως στο «τραπέζι» της διαπραγμάτευσης θέμα μείωσης των καταβαλλόμενων συντάξεων και νέων μέτρων 7-9 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τις σχετικές πληροφορίες του προηγούμενου διαστήματος.

Σήμα από Λαγκάρντ στο Νταβός

Ο πρωθυπουργός ήταν ενήμερος... εγκαίρως και από πρώτο χέρι για το αίτημα του Ταμείου σχετικά με την «τύχη» των συντάξεων, καθώς, όπως είχε αναφέρει το Euro2day.gr, του το μετέφερε η ίδια η Κριστίν Λαγκάρντ στο Νταβός προ 20ημέρου: χωρίς μειώσεις στις συντάξεις, δεν εγκρίνουμε το ασφαλιστικό.

Σ' αυτή την κοφτή θέση άλλωστε αποδόθηκε από την πρώτη στιγμή η επιμονή του Β. Σόιμπλε να παραμείνει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, διότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί (κυρίως η Κομισιόν) εμφανίζονται πιο διαλλακτικοί στο ασφαλιστικό και το εργασιακό.

Παραμένει ισχυρό το «όχι μειώσεις», αλλά...

Τι μέλλει γενέσθαι; Το κυβερνητικό επιτελείο και προσωπικά ο κ. Τσίπρας επιμένουν στη θέση πως δεν πρέπει να υπάρξει 12η περικοπή (σε πέντε χρόνια) στις συντάξεις, διότι είναι υφεσιακή επιλογή και, δη, σε μία στιγμή που οι συνταξιούχοι συντηρούν τους ανέργους των οικογενειών τους.

«Αν μειώσουμε συντάξεις, θα γίνουμε ίδιοι με τους προηγούμενους», είναι το επιπλέον επιχείρημα που προβάλλεται από τη μεγάλη πλειοψηφία των κυβερνητικών στελεχών και βουλευτών.

Ωστόσο, όπως έχουμε αναφέρει, υπάρχει έντονος αντίλογος από στελέχη και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι, σε εσωτερικές συσκέψεις, δεν αποκλείουν μειώσεις σε υψηλές συντάξεις προκειμένου να μην πέσει ολόκληρο το βάρος της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης στους νυν εργαζόμενους-μελλοντικούς συνταξιούχους.

Το τι εννοεί πάντως ο καθένας «υψηλές συντάξεις» παραμένει ασαφές, καθώς άλλοι θέτουν ως κατώφλι τα 1.700 ευρώ, άλλοι τα 1.500 και κάποιοι (λιγότεροι...) τα 1.200 ευρώ.

Η επίσημη θέση, προς το παρόν, παραμένει «όχι μειώσεις» και πάνω σ' αυτή θα δοθεί η «μάχη» προκειμένου να υπάρξει στήριξη των ευρωπαϊκών θεσμών απέναντι στο ΔΝΤ.

Πόσο μάλλον -λένε- μετά και "τη γενναία στάση της κυβέρνησης" στην αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών, με το "ΝΑΙ" στην ανάμιξη του ΝΑΤΟ που επισημοποιήθηκε χθες στις Βρυξέλλες...

Το αντίβαρο και η «τύχη» του ΟΓΑ

Σε κάθε περίπτωση, η παρέμβαση Τόμσεν εκτιμάται ότι θα επιδράσει στις αντι-ασφαλιστικές κινητοποιήσεις, καθώς «μέχρι τώρα οι αντιδρώντες δεν είχαν δει... το χειρότερο σενάριο, ώστε να αντιμετωπίσουν ψύχραιμα το προσχέδιο Κατρούγκαλου».

Σε αυτή τη φάση, βεβαίως, δεν περιμένουν να υπαναχωρήσουν οι αγρότες («δεν ανήκουν και στους υψηλο-συνταξιούχους άλλωστε»), καθώς η κάθοδός τους στην Αθήνα σήμερα για το συλλαλητήριο έχει δρομολογηθεί.

Επί του αγροτικού-ασφαλιστικού, στο Μαξίμου βρίσκονται ήδη «βελτιωτικές προτάσεις», οι οποίες θα παρουσιαστούν μόνο «εάν και όταν» γίνει διάλογος των εκπροσώπων τους με τον πρωθυπουργό.

Μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο εάν σ' αυτές ενταχθεί και η διατήρηση του ΟΓΑ: κατά τις πληροφορίες, η σχετική πρόταση κατατέθηκε από τρία κυβερνητικά στελέχη στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τετάρτης.

«Γιατί ένα Ταμείο για όλους τους ασφαλισμένους;» φέρεται να ρώτησε (επιθετικά...) κορυφαίος υπουργός, με τον κ. Τσίπρα να περιορίζεται στην καταγραφή της πρότασης, χωρίς να την αποδεχτεί ή να την απορρίψει.

Διότι, σύμφωνα με συνεργάτη του, «η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς ουσιαστικά τώρα αρχίζει».
 Μαρίνα Μάνη/EURR2day

Κοινή επιστολή Γκάμπριελ - Στάινμαϊερ: «Ψευδολύση η αποπομπή χώρας μέλους από τη Σένγκεν»

Κοινή επιστολή με την οποία ζητούν κοινή δράση από την ΕΕ για την αντιμετώπιση του προσφυγικού υπογράφουν τα μέλη του γερμανικού Σοσιαλιστικού Κόμματος (SPD) Ζίγκμαρ Γκάμπριελ (αντικαγκελάριος της Γερμανίας) και Φρανκ Βάλτερ Στάινμαϊερ (υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας). 


Στην επιστολή τους χαρακτηρίζουν «ψευδολύση» την αποπομπή μιας χώρας από τη Σένγκεν, ενώ ζητούν από την Ελλάδα να παρακάμψει τη γραφειοκρατεία και προχωρήσει όσα της έχουν ζητηθεί από την ΕΕ.

Στην επιστολή που απευθύνεται στους σοσιαλδημοκράτες αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, στους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ, στους επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατικών Κομμάτων και στον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος (PES) τονίζεται ότι ευρωπαϊκή λύση στην προσφυγική και μεταναστευτική κρίση δεν έχει ακόμη επιτευχθή, κάτι που συνιστά απειλή στην ευρωπαϊκή συνοχή.

«Μια ευρωπαϊκή λύση πρέπει να κρατά την κοινότητα ενωμένη και να ανταποκρίνεται στις κοινές μας αξίες. Πρέπει να δείξουμε ότι η Ευρώπη έχει την ικανότητα να δράσει και είναι ικανή να πετύχει κοινές αποτελεσματικές λύσεις. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα απορκούσουμε τους σκεπτικιστές των λαϊκιστικών και εθνικιστικών κινημάτων στην Ευρώπη» αναφέρουν.

Σημειώνουν ότι η λύση θα έρθει μέσα από τον καλύτερο έλεγχο των προσφυγικών ροών και τη μείωση του αριθμού των προσφύγων που έρχεται στην Ευρώπη και προσθέτουν ότι «πρέπει να είμαστε πιο δίκαιοι απέναντι στα βάρη που σηκώνουν οι χώρες μας με διάφορους τρόπους και να προσπαθήσουμε να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο με την καταγραφή και τη διανομή προσφύγων ή με διαπραγματεύσεις με τις χώρες προέλευσης και ειδικά με την Τουρκία».

Γκάμπριελ και Στάινμαϊερ ζητούν συζήτηση με περισσότερη ειλικρίνεια, με δεδομένο ότι εύκολες απαντήσεις δεν υπάρχουν.

«Αυτό σημαίνει ότι ο επίσημος ή ο de facto αποκλεισμός μιας χώρας μέλους από τη Σέγκεν είναι μια ψευδολύση που δηλητηριάζει την ευρωπαϊκή συζήτηση. Κανείς δεν μπορεί να επαναπροσδιορίσει τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, ειδικά αγνοώντας τα εμπλεκόμενα κράτη μέλη» επισημαίνουν.

Προτείνουν:
1. Στενότερη συνεργασία για την βελτίωση της ασφάλειας των συνόρων και την άφιξη προσφύγων στην Ελλάδα. «Η Ευρώπη δεν μπορεί να έχει μόνο απαιτήσεις, πρέπει και να βοηθά» λένε και προσθέτουν: «Απαιτούνται προσωπικό και οικονομική ενίσχυση για την προστασία των συνόρων. Είμαστε διατεθειμένοι να αυξήσουμε τη συνεισφορά της Γερμανίας για την υποστήριξη των χωρών της Μεσογείου που αντιμετωπίζουν μεγάλη προσφυγική ροή.

» Μέχρι στιγμής η Frontex έχει λάβει μόλις το ένα τρίτο όσων έχει ζητήσει. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Την ίδια ώρα περιμένουμε από την Ελλάδα να δεχθεί την έξτρα βοήθεια που της προσφέρεται και χωρίς την αχρείαστη γραφειοκρατεία. Όλα τα hotspots πρέπει να είναι λειτουργικά μέχρι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της επόμενης εβδομάδας. Αυτό σημαίνει καταγραφή όσων φτάνουν χωρίς εξαίρεση. Ώς την άνοιξη θα πρέπει να πρέπει να υπάρχουν επαρκείς χώροι φιλοξενείας ανθρώπων για να είναι εφικτή η κατανομή προσφύγων. Την ίδια ώρα αναμένουμε από την Ελλάδα να στέλνει πίσω αμέσως ανθρώπους που δεν πληρούν τα κριτήρια να υποβάλουν αίτηση ασύλου από τα hotspots στην Τουρκία» αναφέρουν.

2. Σημαντική και άμεση μείωση του αριθμού των ανθρώπων που περνούν παράνομα τα σύνορα από την Τουρκία. «Περιμένουμε από την Τουρκία να δράσει αποτελεσματικά κατά των διακινητών και την ίδια στιγμή είμαστε έτοιμοι να διευκολύνουμε την Τουρκία με όρους ποσοστώσεων προσφύγων» υπογραμμίζουν.

3. Εφαρμογή επιπλέον μέτρα στα εσωτερικά σύνορα της Ευρώπης για καλύτερους ελέγχους και καλύτερη διαχείριση των προσφυγικών ροών. «Απαράβατος όρος είναι να συμφωνηθούν αυτά από κοινού και να μην αποφασιστούν μονομερώς κατά ενός κράτους μέλους» σημειώνουν.

Η επιστολή καταλήγει: «Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για την ευρωπαίκή συνοχή, κρίσιμες για το εάν θα καταφέρουμε να δόώσουμε μια αξιόπιστη, κοινή απάντηση απέναντι στον εθνικισμό. Ας εργαστούμε από κοινού με πολιτική ενέργεια και και καλή θέληση με στόχο να μην αποκοπεί καμία χώρα ούτε από το ευρώ ούτε και από την Σένγκεν, αλλά και με στόχο οι Βρετανοί να ψηφίσουν υπέρ της παραμονής της χώρας τους στην ΕΕ.

» Η Ευρώπη βρίσκεται στο μέσο της μεγαλύτερης δοκιμασίας που έχει ποτέ δοκιμάσει. Εδώ και έξι χρόνια τα αποτελέσματα της διεθνούς οικονομικής κρίσης απειλούν τη συνέχιση του κοινού μας νομίσματος. Αν και σε ορισμένα κράτη μέλη απέχουμε ακόμη πολύ από το να ξεπεράσουμε τα κοινωνικά προβλήματα που έφερε η κρίση στην Ευρώπη, καταφέραμε να αποτρέψουμε την απειλή για την επιβίωση της ευρωπαΊκής ενσωμάτωσης.

» Σε απάντηση στην κρίση των αγορών παρείχαμε σημαντική χρηματοδότηση. Το επίτευγμα κατέστη δυνατό επειδή είδαμε το πρόβλημα ως μια ευρωπαϊκή απειλή και ανταποκριθήκαμε με ευρωπαϊκές απαντήσεις και όχι υποκύπτοντας στον πειρασμό να αντιμετωπίσει ο καθένας το πρόβλημα μόνος του».
 Newsroom ΔΟΛ