Πορεία της Οικονομίας και προϋπολογισμός 2017

Η κυβέρνηση δέσμια του δόγματος «πάση θυσία» παραμονή στην ευρωζώνη προσπαθεί να κρατηθεί στην εξουσία καταφεύγοντας σε υποσχέσεις περί «ανάπτυξης» η οποία είναι «προ των πυλών» αλλά ποτέ δεν φτάνει και σε «λεονταρισμούς» για «κόκκινες γραμμές» προς τους δανειστές που διαρκώς σβήνονται και ξαναχαράσονται....



του Γιάννη Τόλιου*

Η κατάθεση του νέου μνημονιακού Προϋπολογισμού 2017, δεν σηματοδοτεί κάτι πραγματικά νέο στην οικονομική ζωή της χώρας. Ωστόσο από κοινωνική και πολιτική άποψη, τα μέτρα και οι ρυθμίσεις που περιέχει, επιδεινώνουν τους όρους ζωής και εργασίας μισθωτών και συνταξιούχων και ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων. Παράλληλα ο νέος προϋπολογισμός έρχεται σε μια στιγμή που εντείνονται τα αδιέξοδα από τις πολιτικές της ευρωζώνης απέναντι στην Ελλάδα, όσον αφορά στο Μνημόνιο, στο δημόσιο χρέος, την «ποσοτική χαλάρωση» από την ΕΚΤ, κά, ενώ το ΔΝΤ εκβιάζει για παραπέρα κατάργηση θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων.

Η κυβέρνηση δέσμια του δόγματος «πάση θυσία» παραμονή στην ευρωζώνη προσπαθεί να κρατηθεί στην εξουσία καταφεύγοντας σε υποσχέσεις περί «ανάπτυξης» η οποία είναι «προ των πυλών» αλλά ποτέ δεν φτάνει και σε «λεονταρισμούς» για «κόκκινες γραμμές» προς τους δανειστές που διαρκώς σβήνονται και ξαναχαράσονται. Είναι προφανές ότι η ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών και η ανάκτηση της χαμένης «εν πολλοίς» εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας, προβάλλει για τον ελληνικό λαό, ως άμεση και ζωτική ανάγκη.!

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2017


Ο νέος Προϋπολογισμός, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και των δαπανών, υλοποιεί την πολιτική υπερφορολόγησης των λαϊκών στρωμάτων, ενώ στο σκέλος των δαπανών, συνεχίζει τις περικοπές μισθών-συντάξεων, κοινωνικών κι αναπτυξιακών δαπανών με στόχο την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων για την πληρωμή των τοκοχρεολυσίων στους δανειστές. Συνολικά η αφαίμαξη λαϊκών εισοδημάτων θα ξεπεράσει τα 4 δις το 2017, ώστε να επιτευχθεί «πλεόνασμα» 3,2 δις (1,7% ΑΕΠ) και 1 δις περίπου απόθεμα σε περίπτωση «εκτροχιασμού» των προβλέψεων, προς αποφυγή εφαρμογής του αυτόματου «δημοσιονομικού κόφτη» των δαπανών.

Πρόκειται για πολιτική που τα αρνητικά αποτελέσματα της, έχουν από οικονομική και κοινωνική άποψη φανεί, απ’ τα προηγούμενα Μνημόνια. Τώρα ωστόσο γίνονται πιο ορατά, μετά τη φτωχοποίηση μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού (το ποσοστό που ζει στα όρια της φτώχειας από 18% το 2010 ανέβηκε στο 48% το 2016), καθώς και την παρατεταμένη υφεσιακή κατάσταση της οικονομίας με δραματική μείωση της παραγωγής, εκρηκτική αύξηση ανεργίας και μεγάλη μείωση του εθνικού εισοδήματος (27%) μετά το 2009. Ακόμα και ο ΟΟΣΑ σε πρόσφατη έκθεση του επισημαίνει, ότι η εισοδηματική ανισότητα στην Ελλάδα βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ. Σε σύνολο 34 χωρών, κατέχει τη 10η χειρότερη θέση.!! Επίσης σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό των παιδιών που αντιμετωπίζουν το φάσμα της φτώχειας, από 28,7% (547.000) που ήταν το 2010, ανέβηκε στο 37,8% (710.000) το 2015.!

Η ΦΟΡΟΕΠΙΔΡΟΜΗ ΚΑΙ Η ΦΟΡΟΛΗΣΤΕΙΑ ΕΝΤΕΙΝΟΝΤΑΙ


Ο νέος Προϋπολογισμός φορτώνει πρόσθετους φόρους ύψους 2,5 δις κυρίως σε μισθωτούς, συνταξιούχους και λαϊκά στρώματα (1,1 δις από άμεσους και 1,4 δις έμμεσους). Ειδικότερα ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων (κυρίως μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, ελευθέρων επαγγελματιών, μικροεπιχειρήσεων), αυξάνει κατά 14,5% (από 8 δις σε 9,1 δις), με μειώσεις αφορολόγητων ορίων, αύξηση συντελεστών, εισφορά αλληλεγγύης, κά. Αντίθετα η φορολογία των νομικών προσώπων (εταιρικών κερδών) μειώνεται -7% (από 3,4 δις σε 3,2 δις).!! Από την άλλη οι έμμεσοι φόροι, που πλήττουν κυρίως λαϊκά εισοδήματα, αυξάνονται κατά 5,3% (από 25,1 δις σε 26,4 δις).

Ειδικότερα αυξάνονται από ΦΠΑ (14,5 δις), φόρους συναλλαγών (15,9 δις), φόρους κατανάλωσης (12,9 δις), πετρελαιοειδών (1,8 δις), κά. Συνολικά τα φορολογικά έσοδα από διάφορες πηγές αυξάνονται κατά 2,3% (από 45,8 δις σε 46,9 δις). Να σημειώσουμε ωστόσο ότι η συγκέντρωση και διαχείριση των δημοσίων εσόδων δεν είναι ευθύνη του υπουργού και της κυβέρνησης (!), αλλά της «Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (ΑΑΔΕ) που πήρε τη θέση της ΓΓΔΕ, η οποία βρίσκεται ουσιαστικά υπό τον έλεγχο των «υπερεθνικών θεσμών» (Eurogroup).!!

Όσον αφορά τα έσοδα από το ξεπούλημα των ΔΕΚΟ και της δημόσιας περιουσίας, προβλέπονται το 2017 να φθάσουν 2,1 δις, από τα οποία 1,2 δις θα είναι από την πώληση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, 300 εκατ. από το «Ελληνικό», 188 εκατ. από τη ΔΕΣΦΑ, 110 από διάφορα ακίνητα, κά. Να σημειωθεί ότι τα πιο πάνω έσοδα, θα πάνε στο νέο υπερ-Ταμείο εκποίησης δημόσιας περιουσίας για την εξυπηρέτηση του χρέους, η διοίκηση του οποίου βρίσκεται υπό των έλεγχο των δανειστών.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ, ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ, ΘΥΣΙΑ ΣΤΟ ''ΜΙΝΩΤΑΥΡΟ'' ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ


Με το νέο προϋπολογισμό, συνεχίζονται οι περικοπές των συντάξεων (1 δις), ενώ αυξάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές (1,4 δις). Ειδικότερα οι περικοπές του ΕΚΑΣ ανέρχονται 431 εκατ., των επικουρικών 234 εκατ., των κύριων συντάξεων 86 εκατ. κλπ. Επίσης στον τομέα της υγείας (ΕΟΠΠΥ), η κρατική χρηματοδότηση μειώνεται κατά 200 εκατ. (από 526 εκατ. σε 326 εκατ.), ενώ μείωση, κατά 200 εκατ., θα έχουν και οι μεταβιβάσεις πόρων στους ΟΤΑ (από 3,2 δις σε 3 δις.). Όσον αφορά τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), παρ’ ότι προβλέπονται να είναι στο ίδιο ύψος του 2016, στην πράξη θα διαμορφωθούν λιγότερες λόγω των εγγενών δυσκολιών κάλυψης της εθνικής συμμετοχής σε έργα και προγράμματα. Επίσης προβλέπεται μείωση κατά 600 εκατ. των επενδύσεων ΔΕΚΟ (από 1,6 δις σε 1 δις).

Η μεγάλη συρρίκνωση κοινωνικών και αναπτυξιακών δαπανών, δεν είναι άσχετη από τις υψηλές δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους. Το 2017 τα τοκοχρεολύσια θα φθάσουν τα 15,5 δις, ενώ το συνολικό του ύψος (χρέος Γενικής Κυβέρνησης), θα ανέλθει σε 319,2 δις ή 176,5% του ΑΕΠ. Το 70% του χρέους αφορά δάνεια από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM). Είναι φανερό ότι μόνο η αναστολή πληρωμής του χρέους με στόχο τη διαγραφή του, θα μπορούσε να ανακουφίσει το ελληνικό λαό και να στηρίξει χρηματοδοτικά την οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας.

«ΣΕΝΑΡΙΟΛΟΓΙΑ» ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και «ΜΕΙΩΣΗΣ» ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ


Ο νέος προϋπολογισμός στηρίζεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο μακροοικονομικών προβλέψεων για την πορεία της οικονομίας το 2017, οι οποίες, σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, είναι υπερ-αισιόδοξες. Ειδικότερα η πρόβλεψη για αύξηση 2,7% του ΑΕΠ, βρίσκεται στον αέρα, δεδομένου ότι η δημόσια κατανάλωση θα μειωθεί -0,7%, οι δημόσιες επενδύσεις δεν αυξάνονται, η πρόβλεψη για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης 1,8% είναι ανεδαφική (οι πρόσθετοι φόροι και οι περικοπές μισθών-συντάξεων θα τη μειώσουν), η ανακάμψη των ιδιωτικών επενδύσεων δεν φαίνεται στον ορίζοντα, η παροχή ρευστότητας με ευνοϊκούς όρους από τις τράπεζες είναι ανύπαρκτη. Από την άλλη οι εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν οριακά, ενώ η αύξηση της απασχόληση 2% από τα γνωστά προγράμματα, είναι σε μεγάλο βαθμό καλυμμένη επιδότηση ανεργίας.

Γίνεται φανερό ότι αν δεν ανακοπεί η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των εργατικών και λαϊκών νοικοκυριών και η λήψη μέτρων ενίσχυσης τους, παράλληλα με την εφαρμογή ευρέως προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για τόνωση της παραγωγής και της απασχόλησης δεν υπάρχει προοπτική ανάκαμψης της οικονομίας. Οι μνημονιακές πολιτικές είναι από τη φύση τους υφεσιακές και η επίκληση ξένων επενδύσεων δεν είναι παρά επικοινωνιακό τρικ, όσο η εγχώρια ζήτηση μειώνεται. Ακόμα κι η Κομισσιόν έχει αναγκαστεί να παραδεχτεί, ότι η πολιτική λιτότητας τροφοδοτεί την ύφεση και σε πρόσφατη έκθεση της καλεί την Ευρωζώνη να αφήσει πίσω της τη λιτότητα ή τουλάχιστον να τη χαλαρώσει, προκειμένου να δώσει ώθηση στην ασθενική ανάπτυξη της ΕΕ, κάτι που η Γερμανία απορρίπτει, επιμένοντας στην αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία.

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ Β' ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ...ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ... ΑΔΗ


Ο νέος προϋπολογισμός κινείται με φόντο τις απαιτήσεις της β’ αξιολόγησης, με δεκάδες «προαπαιτούμενα» που η εφαρμογή τους θα εντείνει τις κοινωνικές και πολιτικές αντιθέσεις, ενώ θα επιτείνει τα κρισιακά αδιέξοδα της οικονομίας. Πέντε είναι οι κυριότεροι άξονες των προαπαιτούμενων - με εξαίρεση τα φορολογικά - που καλείται να εφαρμόσει η νεομνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Τα εργασιακά, τα κόκκινα δάνεια, τα χρέη στις εφορίες-ασφαλιστικά ταμεία, τις ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΚΟ και δημόσιας περιουσίας, καθώς η δημοσιονομική στρατηγική 2017-2020, για εξασφάλιση πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο.

Ειδικότερα τα «εργασιακά» έχουν ως «πυρήνα» τον κατώτατο μισθό, την απελευθέρωση των απολύσεων, τις συλλογικές συμβάσεις, το lock-out, κά. Οι απαιτήσεις των δανειστών για παραπέρα μείωση του κατώτατου μισθού, που αναπόφευκτα θα παρασύρει όλη τη γκάμα μισθών προς τα κάτω, αποτελεί νέα προκλητική επίθεση στην εργατική τάξη, η οποία από το 2010 βιώνει ένα ταξικό πόλεμο, από τις εγχώριες και υπερεθνικές δυνάμεις του χρηματιστικού κεφαλαίου. Ήδη οι εργατικοί μισθοί, έχουν κατά μέσο όρο μειωθεί πάνω από 40% και η απόλυτη εξαθλίωση της εργατικής τάξης αποκτά μαζικό χαρακτήρα. Η ενδεχόμενη αποδοχή από την κυβέρνηση των απαιτήσεων των εγχώριων και ξένων αφεντικών, με τα γνωστά καμώματα περί σκληρών διαπραγματεύσεων και τα «κλαψουρίσματα» ότι …«δεν γινόταν αλλιώς», θα είναι το τελευταίο φύλλο συκής που θα πέσει, για να αποκαλύψει την πλήρη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξη της ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ. Για τους πρωταγωνιστές μιας τέτοιας εξέλιξης, δεν υπάρχει κανένα έλεος, ούτε σε συλλογικό, ούτε σε ατομικό επίπεδο.!

Το δεύτερο μεγάλο μέτωπο είναι των «κόκκινων δανείων» και ληξιπρόθεσμων οφειλών προς εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία. Η εμμονή της κυβέρνησης για πλειστηριασμούς α’ κατοικίας λαϊκών νοικοκυριών και ιδιαίτερα η υποχώρηση στις πιέσεις των δανειστών για την εφαρμογή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προς παράκαμψη λαϊκών αντιδράσεων, θα αποτελέσει πραγματική πρόκληση σε εκατομμύρια πολίτες με χαμηλό εισόδημα και περιουσία. Οι λαϊκές αντιδράσεις και οι αυθόρμητες ενέργειες αυτοπροστασίας της ζωής τους από τις πρακτικές της βίαιης εξαθλίωσης, θα ανεβάσουν το θερμόμετρο των κοινωνικών εντάσεων.

Το τρίτο μέτωπο του ξεπουλήματος δημοσίων επιχειρήσεων και περιουσίας, θα πολλαπλασιάσει τα κοινωνικά προβλήματα, διότι το αποτέλεσμα των ιδιωτικοποιήσεων είναι συνήθως οι μειώσεις θέσεων εργασίας, οι ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, η χειροτέρευση κατά κανόνα των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλαζονική συμπεριφορά και αυθαιρεσία των ολιγαρχών, κά. Τέλος η εμμονή των δανειστών για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ (γύρω στα 7 δις) τα επόμενα χρόνια, θα σηματοδοτήσει την παραπέρα επίθεση στο βιοτικό επίπεδο και ένταση της εξαθλίωσης του ελληνικού λαού.

Η εμμονή της κυβέρνησης στην στρατηγική της παραμονής «πάση θυσία» στην ευρωζώνη και η αναζήτηση στηριγμάτων στους αμερικανούς «φίλους» για να πιέσουν τους «σκληρούς» της ευρωζώνης (Γερμανία) για ρύθμιση του χρέους, είναι ένα παιγνίδι μεταξύ «Σκύλας» και της «Χάρυβδης». Το ΔΝΤ πουλάει «τζάμπα» εκδούλευση ζητώντας από την ευρωζώνη ρύθμιση χρέους, ενώ ταυτόχρονα πιέζει σκληρά για μείωση μισθών, κατάργηση αφορολόγητου και πλήρη συντριβή εργασιακών δικαιωμάτων. Από την άλλη η ΕΕ-ΕΚΤ-ΕΜΣ, προσποιούνται τους ήπιους στα εργασιακά, ενώ αρνούνται κάθε ιδέα «κουρέματος» του χρέους, απαιτώντας αυστηρή τήρηση των «προαπαιτούμενων» για πληρωμή των τοκοχρεολυσίων. Η ρήξη με την εθελοδουλεία και την ξενοκρατία είναι προϋπόθεση ελπιδοφόρας προοπτικής για το λαό και τη χώρα.

Η ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ Δ' ΜΝΗΜΟΝΙΟ


Τα αδιέξοδα που γεννούν τα μέτρα του Γ’ Μνημονίου, από τα κόμματα του ετερόκλητου μνημονιακού τόξου (από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, «Ένωση Κεντρώων», ως τη «Χ.Α.»), επιχειρείται να φορτωθούν αποκλειστικά στην «ανικανότητα» της κυβέρνησης. Ωστόσο τα ίδια εφάρμοσαν Μνημόνια, είτε ψήφισαν Γ’ Μνημόνιο, είτε στηρίζουν μνημονιακές πολιτικές, πιστοί στο δόγμα «πάση θυσία» παραμονή στην ευρωζώνη. Οι εναλλακτικές προτάσεις τους κινούνται εντός των νεοφιλελεύθερων συνταγών και πολιτικάντικων πρακτικών του λαϊκισμού και της υποσχεσιολογίας, χωρίς να αμφισβητούν τα μνημονιακά μέτρα. Στην ουσία στρώνουν το δρόμο για την έλευση ενός Δ’ Μνημονίου. Οι αλληλοκατηγορίες μεταξύ Τσίπρα-Μητσοτάκη, για το ποιος επιδιώκει Δ’ Μνημόνιο, μεταθέτουν το ζήτημα σε επίπεδο προσώπων, ενώ αυτό που οδηγεί μοιραία σε Δ’ Μνημόνιο, είναι τα αδιέξοδα των προηγούμενων Μνημονίων και πολύ περισσότερου του σημερινού.!

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΟΔΟΥ


Οι επιλογές του νέου προϋπολογισμού και τα προαπαιτούμενα στο όνομα της β’ αξιολόγησης, φέρνουν επιτακτικά στο προσκήνιο την ανάγκη εναλλακτικής πολιτικής φιλολαϊκής εξόδου από την κρίση. Η «Λαϊκή Ενότητα» έχει επεξεργαστεί τους βασικούς άξονες μιας τέτοιας εναλλακτικής πολιτικής, στα πλαίσια ενός «μεταβατικού προγράμματος» με σοσιαλιστικό ορίζοντα.

Ειδικότερα τα «μέτρα-τομές», για άνοιγμα του δρόμου εξόδου από την κρίση, έχουν ως αφετηρία την κατάργηση της λιτότητας και των Μνημονίων. Την αναστολή πληρωμής των τοκοχρεολυσίων του δημόσιου χρέους. Τη μετάβαση στο εθνικό νόμισμα και εθνικοποίηση των τραπεζών. Την εφαρμογή «σεισάχθειας» στα χρέη λαϊκών των νοικοκυριών. Τη μείωση της φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών και μικροεπιχειρήσεων, την πάταξη της φοροδιαφυγής και κατάργησης των προνομίων της ολιγαρχίας, αύξηση της φορολογίας των κερδών και υψηλών εισοδημάτων. Παραγωγική ανόρθωση της οικονομίας, δραστική μείωση της ανεργίας, αύξηση της παραγωγής και του εισοδήματος. Ανάκτηση της δημόσιας ιδιοκτησίας των ΔΕΚΟ και επέκτασή σε κλάδους στρατηγικής σημασίας. Ανυπακοή και σύγκρουση με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές της ΕΕ, ισότιμες σχέσεις με όλες τις χώρες, κά.

Προϋπόθεση για προώθηση της συγκεκριμένης πολιτικής είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου αριστερού, αντιμνημονιακού, ριζοσπαστικού, πατριωτικού μετώπου, κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων και η συγκρότηση ανάλογης κυβέρνησης για υλοποίηση τους. Η ανάπτυξη των κοινωνικών αγώνων και των αντιστάσεων στα μνημονιακά μέτρα, αποτελούν το όχημα για την επιτυχία του στόχου.  
πηγή: iskra.gr
Γιάννης Τόλιος είναι Οικονομολόγος, μέλος ΠΓ και υπεύθυνος Οικονομικής Πολιτικής της ΛΑΕ

Αθήνα και Μόσχα αναπτύσσουν κοινά έργα σε πολλούς τομείς

Σε συνέντευξή του στο ρωσικό πρακτορείο RIA Novosti ο σύμβουλος του Αλέξη Τσίπρα, Δημήτρης Βελάνης, σημείωσε ότι «προετοιμάζουμε μεγάλα σχέδια για κοινά έργα στον τομέα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής σε ελληνικά και ρωσικά ναυπηγεία...»



Η Ελλάδα και η Ρωσία αναπτύσσουν μεγάλης κλίμακας έργα στον τομέα της ναυπηγικής και της ναυπηγοεπισκευαστικής, της μεταλλουργίας, της βιομηχανίας, του τουρισμού και του πολιτισμού, δήλωσε σήμερα ο Δημήτρης Βελάνης σύμβουλος του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

Σε συνέντευξή του στο ρωσικό πρακτορείο RIA Novosti ο κ. Δημήτρης Βελάνης σημείωσε ότι «προετοιμάζουμε μεγάλα σχέδια για κοινά έργα στον τομέα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής σε ελληνικά και ρωσικά ναυπηγεία. Οι ίδιες οι επιχειρήσεις θα ανακοινώσουν τις λεπτομέρειες της συνεργασίας αυτής».

Παράλληλα ο κ. Βελάνης τόνισε ότι η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την πολιτική της συνεργασίας και του διαλόγου με τη Ρωσία και δεν σκοπεύει να συμμετάσχει στον «ψυχρό πόλεμο» κατά της Μόσχας έπειτα από αίτημα τρίτων χωρών.

«Εκτιμάμε τη φιλική πολιτική συνεργασίας που ακολουθεί ο (Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ) Πούτιν σε σχέση με την Ελλάδα (…) Γι' αυτό τον λόγο η Ελλάδα δεν θα συμφωνήσει ποτέ να παίξει έναν "ψυχρό πόλεμο" εναντίον της Ρωσίας», υπογράμμισε ο σύμβουλος του Έλληνα πρωθυπουργού. 
Πηγή: www.ria.ru

Αλ. Τσίπρας: «Ο Φιντέλ Κάστρο ενέπνευσε την επαναστατική φλόγα σε όλο τον κόσμο» (vid)

Η κεντρική εκδήλωση, στην οποία παρέστησαν πολλές πολιτικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, πραγματοποιήθηκε, σήμερα στις 7 το απόγευμα (τοπική ώρα), στην Πλατεία της Επανάστασης...



Στην Αβάνα προσγειώθηκε περίπου στις 10:30 (ώρα Ελλάδας) ο Αλέξης Τσίπρας, προκειμένου να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις στη μνήμη του Φιντέλ Κάστρο και να εκφωνήσει επικήδειο.

Η κεντρική εκδήλωση, στην οποία παρέστησαν πολλές πολιτικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, πραγματοποιήθηκε, σήμερα στις 7 το απόγευμα (τοπική ώρα), στην Πλατεία της Επανάστασης.

Κατά την άφιξη στο αεροδρόμιο της Αβάνας, ο Έλληνας πρωθυπουργός εξέφρασε τα συλλυπητήριά του προς τον κουβανικό λαό για τον θάνατο του Φιντέλ Κάστρο και τόνισε ότι οι αρχές θα συνεχίσουν να συνδέουν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

 

«Ο Φιντέλ Κάστρο ενέπνευσε όχι μόνο τους λαούς της Λατινικής Αμερικής αλλά και την επαναστατική φλόγα σε όλο τον κόσμο. Οι λαοί, όσο μακριά κι αν βρίσκονται ενώνονται πάνω σε κοινά προτάγματα όπως η αξία της κοινωνικής δικαιοσύνης», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Αλέξης Τσίπρας.

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την απλοποίηση αδειοδότησης επιχειρήσεων

Το νομοσχέδιο για την «απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, την άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις», προβλέπει μεταξύ άλλων την έναρξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, To νομοσχέδιο αυτό συνδέεται με τη δεύτερη αξιολόγηση, δήλωσε στην Ολομέλεια ο Δημήτρης Παπαδημητρίου ...



Με ευρεία διακομματική πλειοψηφία έγινε δεκτό από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης για την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων. Ο υπουργός Δημήτρης Παπαδημητρίου κάλεσε μάλιστα τις πολιτικές δυνάμεις να προσφέρουν τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, καθώς το νομοθέτημα «θα συμβάλει στην προσέλκυση επενδύσεων και στην καλύτερη λειτουργία της αγοράς».

Μάλιστα, παρότρυνε τα κόμματα να συνομολογήσουν στην ανάγκη η διαπραγμάτευση να γίνεται στο όνομα του ελληνικού λαού, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ως Έλλην του εξωτερικού που επιστρέφει στην πατρίδα του, όταν απευθύνομαι στη διεθνή κοινότητα και διαπραγματεύομαι θέματα που ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία, όπως η διευθέτηση του χρέους, θέλω να μιλώ εξ' ονόματος του ελληνικού λαού, γι' αυτό επιζητώ τη μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία στη Βουλή».

Το νομοσχέδιο για την «απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, την άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις», προβλέπει μεταξύ άλλων την έναρξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Ψηφίστηκε επί της αρχής από τον ΣΥΡΙΖΑ, τη ΝΔ, το Ποτάμι, τους ΑΝΕΛ και την Ένωση Κεντρώων, ενώ καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή, η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το ΚΚΕ.
Ο κ. Παπαδημητρίου, απευθυνόμενος κυρίως στους εκπροσώπους της ΝΔ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Ποταμιού, που έθεσαν ζητήματα περί αδιαφάνειας και φωτογραφικών ρυθμίσεων, δήλωσε: «Δεν θα δεχθώ υποδείξεις για μαθήματα ηθικής, αντιλαμβάνομαι πλήρως την ανάγκη πολιτικής διαφοροποίησης και κριτικής, αλλά ας μην φαντασιώνονται ορισμένοι θεωρίες συνωμοσίας με σκοπό να συγκαλύψουν παλαιότερες τακτικές».

Απαντώντας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Κωνσταντίνος Τζαβάρας, σημείωσε πως, παρ' όλες τις παραινέσεις του, ο υπουργός δεν έχει τοποθετηθεί στα ζητήματα που του έθεσε η Βουλή και επικεντρώνονται σε δύο κυρίως σημεία, αφενός στη μη δημοσίευση όλων των κατ' ανάθεση συναφθεισών συμβάσεων του Δημοσίου για εκτέλεση δημοσίων έργων για προμήθεια αγαθών και παροχή υπηρεσιών, αφετέρου στη μη διαβεβαίωση ότι διατηρείται το μέτρο γεωγραφικού εντοπισμού σε όλα τα βυτιοφόρα, ώστε να πατάσσεται το λαθρεμπόριο.

Ως προς το πρώτο ζήτημα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, είπε στον κ. Παπαδημητρίου πως οι συμβάσεις δεν αναρτώνται στο σύστημα της Διαφάνειας, όχι γιατί υπάρχει κενό νόμου (όπως υποστήριξε ο υπουργός), αλλά διότι η κυβέρνηση δεν εξέδωσε την κοινή υπουργική απόφαση που υπαγορεύει την ανάρτησή αυτών των συμβάσεων στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, μέτρο θεσμοθετημένο από το 2010.

«Έχετε, επίσης, την ηθική υποχρέωση να διαλύσετε μία πλάνη κυρίαρχη σε όλη τη συζήτηση και να πείσετε ότι είστε πολέμιος του λαθρεμπορίου, δεσμευόμενος για τη λειτουργία σε κάθε βυτιοφόρο του συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού, όπως και να αναλάβετε την ευθύνη υλοποίησης του μέτρου», πρόσθεσε ο κ. Τζαβάρας.

Επίσης, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης απέσυρε το άρθρο 19 (που αφορούσε στα πρόστιμα για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο με πλαστά πιστοποιητικά) μετά τις αντιδράσεις περί «φωτογραφικής ρύθμισης», η κριτική συνεχίστηκε στην Ολομέλεια, με την αντιπολίτευση να ζητά απόσυρση και άλλων άρθρων.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ανδρέας Λοβέρδος, ζήτησε να αποσυρθούν από το νομοσχέδιο οι διατάξεις που δεν έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος, ενώ ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος επέμεινε να αποσυρθεί και το άρθρο για τις δημόσιες συμβάσεις.

Επίσης, ο Γιώργος Αμυράς, ειδικός αγορητής του Ποταμιού, ζήτησε να τροποποιηθούν τα άρθρα για την ανάρτηση των δημόσιων συμβάσεων.

«Το νομοσχέδιο συνδέεται με τη δεύτερη αξιολόγηση» απάντησε ο αρμόδιος υπουργός, ο οποίος διέψευσε ότι υπήρξε οποιαδήποτε σκοπιμότητα εκ μέρους του υπουργείου για εξυπηρέτηση συμφερόντων, όπως ισχυρίστηκαν εκπρόσωποι των κομμάτων, με αιχμή το άρθρο 19. «Λειτουργούμε πέρα από συμφέροντα και σκοπιμότητες», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδημητρίου.

Η αντιπολίτευση


«Η κυβέρνηση σέρνεται να νομοθετήσει κάποιες ρυθμίσεις, που εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα και θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, που όμως, δεν ξέρει πώς να τις εφαρμόσει, αφού πρόσφατα, κυρίως λόγω των ιδεοληψιών της, τις απέρριπτε γιατί δεν τις πίστευε» υποστήριξε ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Σταϊκούρας.

«Θέλουμε δίκαια ανάπτυξη για όλους» ανέφερε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Αναστασία Γκαρά.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης δήλωσε ότι το νομοσχέδιο αντικατοπτρίζει την κοινή στρατηγική της ΕΕ του κεφαλαίου και της κυβέρνησης.

«Η σύσταση των επιχειρήσεων γίνεται πιο λειτουργική», σημείωσε ο Γιώργος Λαζαρίδης από τους ΑΝΕΛ ενώ ο Μάριος Γεωργιάδης, ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, έκανε λόγο για σκόρπιες διατάξεις διαφόρων υπουργείων, που δήθεν έρχονται ως ρυθμίσεις της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.

Κατά τη διάρκεια της σύντομης παρέμβασής του, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Ευάγγελος Αποστόλου, απάντησε σε σχετικές παρατηρήσεις βουλευτών, διευκρινίζοντας πως δεν καταργείται το Ενιαίο Μητρώο Αγροτών Εμπόρων.
Η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Ράνια Αντωνοπούλου εισηγήθηκε τροπολογία για την άρση των περιορισμών στην άσκηση επαγγέλματος στα ιδιωτικά γραφεία ευρέσεως εργασίας, η οποία ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία.

Τέλος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε στην Ολομέλεια τα άρθρα που αναφέρονται σε τομείς της αρμοδιότητάς του και στα οποία επέρχονται αλλαγές, ώστε να προωθηθούν συντομότερα οι επενδύσεις.
Newsroom ΔΟΛ

Έρχεται η φορολόγηση αναλήψεων μετρητών για μείωση της φοροδιαφυγής

Σύμφωνα με επιτελικά στελέχη τραπεζών, η χρήση μετρητών ευνοεί τη φοροδιαφυγή και ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος για τον περιορισμό της είναι η δραστική μείωση των μετρητών στην οικονομία.... 



Φορολόγηση των αναλήψεων μετρητών προβλέπει ριζοσπαστική πρόταση που, σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, έχουν επεξεργαστεί τράπεζες ως δραστικό μέτρο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Η κεντρική ιδέα είναι να ενισχυθούν με κάθε τρόπο οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και παράλληλα να υιοθετηθούν σειρά μέτρων και αντικινήτρων που θα καταστήσουν ασύμφορη και ακριβή τη χρήση μετρητών.

Στη δέσμη προτάσεων που έχουν υποβάλει συστημικές τράπεζες στην κυβέρνηση, αλλά και σε προηγούμενες περιλαμβάνονται:
  • Υποχρεωτική χρήση καρτών ή άλλων ηλεκτρονικών δικτύων για κάθε συναλλαγή σε επαγγέλματα όπου υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις φοροδιαφυγής ή χρησιμοποιούνται τα μετρητά ως κύριο μέσο συναλλαγών.
  • Υποχρεωτική χρήση καρτών ή ηλεκτρονικών δικτύων για συναλλαγές από κάποιο ποσό και πάνω.
  • Αναμόρφωση φορολογικού συστήματος με την καθιέρωση συστήματος εσόδων - εξόδων. Τα νοικοκυριά ή οι επαγγελματίες θα φορολογούνται μόνο για το ποσό του εισοδήματος που δεν καταναλώθηκε. Ετσι επαγγελματίες και νοικοκυριά θα έχουν ισχυρό κίνητρο να ζητούν αποδείξεις για την παραμικρή δαπάνη προκειμένου να αυξήσουν τα έξοδά τους και να περιορίσουν τον τελικό φόρο.
  • Σύνδεση του αφορολόγητου ποσού με δαπάνες που πραγματοποιούνται μέσω καρτών.
  • Υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους, να καταβάλουν ηλεκτρονικά κάθε μισθοδοσία.
Ετσι θα αποτυπώνεται άμεσα ποιες επιχειρήσεις δεν είναι συνεπείς προς τους εργαζομένους αλλά και σε σχέση με τις ασφαλιστικές εισφορές.

Σύμφωνα με επιτελικά στελέχη τραπεζών, η χρήση μετρητών ευνοεί τη φοροδιαφυγή και ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος για τον περιορισμό της είναι η δραστική μείωση των μετρητών στην οικονομία. Θα πρέπει, τονίζουν, να καθιερωθούν αντικίνητρα και έξοδα στη χρήση μετρητών, καθιστώντας το ένα ασύμφορο μέσο συναλλαγών.

Στο πλαίσιο αυτό, στις προτάσεις που έχουν επεξεργαστεί και προωθήσει στην κυβέρνηση τράπεζες περιλαμβάνεται και η επιβολή φόρου στις αναλήψεις μετρητών. Το σκεπτικό είναι ότι τα μετρητά διοχετεύονται σε μεγάλο βαθμό ή μπορούν να διοχετευθούν εύκολα στη «μαύρη» οικονομία. Ετσι η επιβολή φορολογικού συντελεστή στις αναλήψεις θα περιόριζε δραστικά τη χρήση των μετρητών και κατ’ επέκταση τη φοροδιαφυγή.

Η παραοικονομία στη χώρα μας εκτιμάται ότι κινείται στα επίπεδα των 40 δισ. ευρώ και τα διαφυγόντα φορολογικά έσοδα υπολογίζονται σε περίπου 15 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με στελέχη τραπεζών, η επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών προκάλεσε μεγάλες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην οικονομία και τις επιχειρήσεις, ωστόσο δημιουργεί χρυσή ευκαιρία για την καθολική καθιέρωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και τον δραστικό περιορισμό των μετρητών, κάτι που θα έχει θεματικά αποτελέσματα στη μείωση της φοροδιαφυγής.

Αν η φοροδιαφυγή περιοριστεί κατά το 1/3 από τα σημερινά επίπεδα, τότε τα φορολογικά έσοδα θα αυξηθούν κατά 5 δισ. ευρώ ετησίως, ποσό διπλάσιο του ΕΝΦΙΑ. Μια τέτοια αύξηση των φορολογικών εσόδων θα επέτρεπε στην κυβέρνηση να επιτύχει με άνεση τους δημοσιονομικούς στόχους για τους οποίους έχει δεσμευθεί και μάλιστα με παράλληλη μείωση των φορολογικών συντελεστών, κίνηση που θα είχε πολλαπλασιαστικές θετικές συνέπειες στην οικονομία. Επιπλέον, η καταγραφή στην επίσημη οικονομία του 1/3 της παραοικονομίας θα οδηγούσε σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 13 δισ. ευρώ!

Τα βάρη σε λίγους


Ασφαλώς αν υλοποιούνταν τολμηρές κινήσεις, όπως η φορολόγηση των αναλήψεων ή η φορολόγηση βάσει του συστήματος έσοδα - έξοδα, η φοροδιαφυγή θα μπορούσε να περιοριστεί ακόμα περισσότερο με ακόμα πιο θετική επίδραση στα έσοδα και την οικονομική εικόνα της χώρας. Αυτή τη στιγμή ένα μικρό μέρος μισθωτών με σχετικά υψηλές αμοιβές επωμίζεται το μεγαλύτερο μέρος των φόρων. Σε σύνολο 5.890.000 φορολογουμένων, οι 4.800.000 δηλώνουν εισόδημα χαμηλότερο των 15.000 ευρώ (εκ των οποίων τα 3,7 εκατ. εισόδημα μικρότερο των 4.000 ευρώ ετησίως). Ετσι 1.000.000 φορολογούμενοι (και ειδικά οι 550.000 που δηλώνουν πάνω από 35.000 ευρώ ετησίως) είναι αυτοί που συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των φόρων κρατώντας όρθια τη χώρα.

Πληρωμή με κάρτα ακόμη και σε περίπτερα


Πριν από την επιβολή των αντικινήτρων στη χρήση μετρητών θα πρέπει να υπάρξει μια εκτεταμένη προσπάθεια για την ένταξη κάθε καταστήματος και κάθε συναλλαγής σε ηλεκτρονικά δίκτυα. Οι κάρτες –πιστωτικές και χρεωστικές– αλλά και οι νέας τεχνολογίας που επιτρέπουν τις ανέπαφες συναλλαγές για μικροποσά, καθώς και το κινητό τηλέφωνο θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για την πιο μικρή συναλλαγή από την αγορά εφημερίδας στο περίπτερο μέχρι εισιτήριο λεωφορείου. Χρησιμοποιώντας κονδύλια ΕΣΠΑ, θα μπορούσε ακόμα και η πιο μικρή επιχείρηση ή ελεύθερος επαγγελματίας να αποκτήσει χωρίς κόστος μηχανήματα POS, ώστε να μην υπάρχει καμία σχετική δικαιολογία. Επιπλέον, πρέπει να εξηγηθεί σε όλους όσους δεν επιθυμούν να χρησιμοποιούν πιστωτική κάρτα ότι για κάθε συναλλαγή μπορούν να χρησιμοποιούν χρεωστικές κάρτες. Σημειώνεται ότι μέσω Internet banking μπορεί σήμερα κανείς να πραγματοποιήσει ανά πάσα στιγμή σχεδόν το σύνολο των τραπεζικών συναλλαγών: από μεταφορές χρημάτων, μέχρι την πληρωμή λογαριασμών και την αγορά μετοχών ή επενδυτικών προϊόντων.
πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Υπέρ μιας δημοσιονομικής ευελιξίας στην Ευρωζώνη, κόντρα στον Σόιμπλε, ο γερμανός Αντικαγκελάριος

Ο επικεφαλής του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, που είναι εταίρος στον κυβερνητικό συνασπισμό της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να επιτρέψει κάποια ευελιξία στο ύψος του δημοσιονομικού ελλείμματος...



Σε αντίθετη γραμμή από τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε κινείται ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας, Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, όσον αφορά την άκαμπτη εφαρμογή των πολιτικών λιτότητας.

Ο Γκάμπριελ, δήλωσε σήμερα ότι η επιμονή στους άκαμπτους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ μπορεί να προκαλέσει μείζονα πολιτική ζημιά. «Πρέπει κανείς μερικές φορές να θέτει το ερώτημα: 'Άραγε η πολιτική ζημιά που προκαλούμε αξίζει αυτό που επιδιώκουμε με την πολιτικής λιτότητας», δήλωσε ο Γκάμπριελ στη διάρκεια εκδήλωσης στο Βερολίνο.

Ο επικεφαλής του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών, που είναι εταίρος στον κυβερνητικό συνασπισμό της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να επιτρέψει κάποια ευελιξία στο ύψος του δημοσιονομικού ελλείμματος για ορισμένα κράτη – μέλη, με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμόσουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Οι Σοσιαλδημοκράτες υποστηρίζουν τα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης της οικονομίας ως μέσο για να τονωθεί η ανάπτυξη και να καταπολεμηθεί η υψηλή ανεργία σε ορισμένα κράτη - μέλη της ΕΕ, μια πολιτική στην οποία αντιτίθεται ο Σόιμπλε, ο οποίος έχει απορρίψει την έκκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δημοσιονομικά μέτρα στήριξης.
πηγή: enikonomia.gr

Νέες προκλητικές δηλώσεις Ερντογάν για την Κύπρο - Απάντηση του Ελληνικού ΥΠ.ΕΞ.

Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, μιλώντας στην 7η συνάντηση κορυφής Βοσπόρου για τη διεθνή οικονομική συνεργασία, αφού αναφέρθηκε στις σχέσεις Τουρκίας-ΕΕ, τονίζοντας ότι η Τουρκία εξετάζει τις εναλλακτικές, έκανε εκτενή αναφορά στο Κυπριακό...



Σε προκλητικές δηλώσεις για την Κύπρο προχώρησε ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μιλώντας στην 7η συνάντηση κορυφής Βοσπόρου για τη διεθνή οικονομική συνεργασία. «Χωρίς να ντρέπονται συμμετέχουν στις συνόδους της ΕΕ με σημαία που περιλαμβάνει ολόκληρη την Κύπρο» είπε.

Συγκεκριμένα κατηγόρησε την Κύπρο λέγοντας ότι «χωρίς να ντρέπονται συμμετέχουν στις συνόδους της ΕΕ με σημαία που περιλαμβάνει ολόκληρη την Κύπρο. Δεν μπορείτε να έχετε τέτοια σημαία εκεί υπάρχει και μια "ΠΔΒΚ". Εσείς είστε η ελληνοκυπριακή διοίκηση νότιας Κύπρου. Στο Βορρά υπάρχει τουρκική δημοκρατία αυτό θα το βλέπετε. Είναι αγένεια. Έτσι ή αλλιώς αυτό θα το καταλάβουν και θα το μάθουν».

Ο Ερντογάν προσέθεσε πως επικοινώνησε με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα και του ζήτησε διμερή και πολυμερή συνάντηση και συνέχισε λέγοντας: «Όμως δεν πρέπει πλέον να σέρνεται αυτή η υπόθεση. Πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου να φτάσουμε κάπου. Αλλά εάν ξεκινήσουμε λέγοντας ότι αυτά τα εδάφη θα είναι δικά μας, θα τα διοικούμε μόνο εμείς, αν έχουμε τέτοια πράγματα δεν προχωράει». 

Ανέφερε επίσης πως «με τη γεωγραφική της θέση η Τουρκία μετέχει σε διάφορους συνεταιρισμούς. Η ΕΕ δεν κατανοεί ξεκάθαρα αυτή την πραγματικότητα. Για αυτό τον λόγο επιμένει για στασιμότητα στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις (της Τουρκίας)».

«Η ΕΕ έχει τηρεί στάση αναμονής την Τουρκία επί 53 χρόνια. Ασκήσατε σε διάφορες χώρες τέτοιου είδους πιέσεις. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Αποτελειώσατε αυτές τις χώρες; Δεν μπορείτε να αποτελειώσετε την Τουρκία» ανέφερε, ασκώντας επίσης κριτική στην ΕΕ για το Προσφυγικό: Δεν καταφέρατε να ανταποκριθείτε στις ανάγκες 100, 200 ή 300 μεταναστών. Όμως εμείς φιλοξενούμε 3 εκατομμύρια».

«Η Τουρκία έχει εναλλακτικές. Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε την πορεία μας εκμεταλλευόμενοι μια από αυτές τις επιλογές» κατέληξε.


Απάντηση ΥΠ.ΕΞ.:   Αυθαίρετοι οι συμψηφισμοί της Τουρκίας


                     
«Για μία ακόμη φορά η τουρκική ηγεσία προσπαθεί να εξισώσει το θύτη με το θύμα, προχωρώντας σε ανιστόρητους και αυθαίρετους συμψηφισμούς που επιχειρούν να διαγράψουν τις ευθύνες της Τουρκίας ως κατοχικής δύναμης», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Στράτος Ευθυμίου, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου αναφορικά με τις δηλώσεις του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για το Κυπριακό.

Ο κ. Ερντογάν μιλώντας στην 7η συνάντηση κορυφής Βοσπόρου για τη διεθνή οικονομική συνεργασία, αφού αναφέρθηκε στις σχέσεις Τουρκίας-ΕΕ, τονίζοντας ότι η Τουρκία εξετάζει τις εναλλακτικές, έκανε εκτενή αναφορά στο Κυπριακό.

Ειδικότερα, κατηγόρησε την Κύπρο λέγοντας: «χωρίς να ντρέπονται συμμετέχουν στις συνόδους της ΕΕ με σημαία που περιλαμβάνει ολόκληρη την Κύπρο. Δεν μπορείτε να έχετε τέτοια σημαία εκεί υπάρχει και μια "ΠΔΒΚ". Εσείς είστε η ελληνοκυπριακή διοίκηση νότιας Κύπρου. Στο Βορρά υπάρχει τουρκική δημοκρατία αυτό θα το βλέπετε. Είναι αγένεια. Έτσι ή αλλιώς αυτό θα το καταλάβουν και θα το μάθουν».

Ο Πρόεδρος Ερντογάν προσέθεσε πως επικοινώνησε με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα και του ζήτησε διμερή και πολυμερή συνάντηση και συνέχισε λέγοντας:

«Όμως δεν πρέπει πλέον να σέρνεται αυτή η υπόθεση. Πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου να φτάσουμε κάπου. Αλλά εάν ξεκινήσουμε λέγοντας ότι αυτά τα εδάφη θα είναι δικά μας θα τα διοικούμε μόνο εμείς, αν έχουμε τέτοια πράγματα δεν προχωράει».

Τι θα γίνει εάν ο Ερντογάν ανοίξει τα τουρκικά σύνορα; - Η Ελλάδα θα υποστεί τις χειρότερες επιπτώσεις...

Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό και η απάντηση είναι ότι στην ΕΕ δεν επικρατούν οι συνθήκες του 2015. Τα σύνορα φυλάσσονται καλύτερα και το ΝΑΤΟ περιπολεί στο Αιγαίο. Ωστόσο, η Ελλάδα θα υποστεί τις χειρότερες επιπτώσεις...



Το σκηνικό είναι γνωστό. Εάν ο τούρκος πρόεδρος ανοίξει τα σύνορα της χώρας του με τη Συρία και το Αιγαίο για τους πρόσφυγες θα επαναληφθούν οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν πέρυσι. Οι πρόσφυγες θα μετακινηθούν μαζικά προς την Ευρώπη. Το πιθανότερο είναι να εγκλωβιστούν οι πρόσφυγες σε κάποιο ελληνικό νησί, αφού η συμφωνία επανεγκατάστασης σε άλλες χώρες της ΕΕ δεν εφαρμόζεται.

Φυλάσσονται καλύτερα τα σύνορα


Παρόλα αυτά ο Άρνε Λιτς, ευρωβουλευτής του Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος, που θεωρεί πολύ πιθανό να υλοποιήσει την απειλή του ο Ερντογάν, είναι της άποψης ότι «δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει ένα 'ντιλ'. Δεν μπορούμε να πουλήσουμε όσο - όσο τα ανθρώπινα δικαιώματα για να μην βρεθούμε υπό πίεση στην Τουρκία». Αλλά ακόμη κι αν ο Ερντογάν ανοίξει τα σύνορά του προς την Ευρώπη η κατάσταση δεν θα είναι η ίδια όπως πριν από ένα χρόνο.

Ο βαλκανικός διάδρομος έχει κλείσει, η Βουλγαρία ελέγχει τα σύνορά της με την Τουρκία πολύ πιο αποτελεσματικά, το ΝΑΤΟ συνεχίζει τις περιπολίες στο Αιγαίο για να εξαρθρώσει διακινητές, η ευρωπαϊκή συνοριαφυλακή Frontex διαθέτει περισσότερα χρήματα, ανθρώπινο δυναμικό και υλική υποδομή και το πιο βασικό, σε πολλές χώρες της ΕΕ μεταξύ αυτών και στη Γερμανία υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες υποδοχής προσφύγων, όπως υποστηρίζει η Μπάρμπαρα Λοχμπίχλερ, ευρωβουλευτής της Πρασίνων.

Από την άλλη πλευρά, εκφράζει την λύπη της που κάποιες χώρες της ΕΕ έχουν κλείσει τα σύνορα, ανάμεσά τους, ορισμένες μάλιστα με συρματόπλεγμα, όπως η Ουγγαρία στα σύνορά της με τη Σερβία. «Με άλλα λόγια ανεξέλεγκτες προσφυγικές ροές και από τη δική μας πλευρά δεν πρόκειται να υπάρξουν». Γεγονός που στην πράξη σημαίνει ότι η καταγγελία της συμφωνίας για τους πρόσφυγες δεν θα είχε πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην ΕΕ, εντούτοις αυτό θα συμβεί λόγω της πολιτικής απομονωτισμού.

Οι μεγαλύτερες επιπτώσεις στην Ελλάδα


Αυτό βέβαια δεν ισχύει και για την Ελλάδα. Από την πλευρά του ο τούρκος πρόεδρος θα έχανε ένα στρατηγικό μέσο πίεσης που είναι η κατάργηση της βίζας για τούρκους πολίτες, την οποία θέλει να αποσπάσει από την ΕΕ όσο πιο γρήγορα γίνεται. Υπάρχει και η οικονομική πτυχή. Η Τουρκία εξάγει ένα μεγάλο τμήμα προϊόντων της στην ΕΕ, κυρίως στη Γερμανία, τη Μ. Βρετανία, την Ιταλία και τη Γαλλία, ενώ εδώ και 20 χρόνια υπάρχει σε ισχύ τελωνιακή ένωση με την ΕΕ, ενώ ευρωπαϊκοί κολοσσοί επενδύουν δις ευρώ στην Τουρκία.

Παρόλα αυτά η ευρωβουλευτής των Πρασίνων Μπάρμπαρα Λοχμπίλντερ πιστεύει ότι θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη οι απειλές Ερντογάν, αν και «θα πρέπει να εντείνουμε την προσοχή μας και να αναρωτιόμαστε σε ποιον απευθύνεται όταν μιλά». Γιατί πολλές φορές μιλά προς την Ευρώπη για να τον ακούσουν οι οπαδοί του μέσα στη χώρα.
Ειρήνη Αναστασοπούλου/DW

Δημ. Τζανακόπουλος: «Δεν θα δεχτούμε νέα μέτρα μετά το 2018» (vid)

Δεν θα δεχθούμε νέα μέτρα μετά το 2018 τόνισε στην ενημερώση των συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημ. Τζανακόπουλος, ενώ ανέφερε ότι είναι εφικτός ο στόχος για συμφωνία έως τις 5 Δεκεμβρίου.



«Κατά τις χθεσινές συναντήσεις για την πορεία των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών, επιβεβαιώθηκε ότι το eurogroup της 5ης Δεκέμβρη αποτελεί το ορόσημο για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, τη λήψη των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και το άνοιγμα της συζήτησης για τα μακροπρόθεσμα μέτρα, ώστε η Ελλάδα να ενταχθεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, στο πρώτο τρίμηνο του 2017», ανέφερε κατά τη σημερινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος.


Ο Δημ. Τζανακόπουλος, αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην τοποθέτηση του Ευρωπαίου επιτρόπου Πιέρ Μοσκοβισί, «ο οποίος ανέδειξε την θετική πρόοδο που έχει συντελεστεί, τόνισε ότι οι συζητήσεις κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ για το ζήτημα του χρέους, είπε ότι, εφόσον οι ελληνικές αρχές αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, τότε και οι εταίροι της πρέπει να αναλάβουν τις δικές τους. Τέλος επιβεβαίωσε, ότι η ανάπτυξη θα είναι 2,5% έως 3% το 2017, συντασσόμενος πλήρως με τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης».

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος πρόσθεσε επίσης, ότι και τα αναθεωρημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επανεκτιμούν την πορεία της ανάπτυξης της χώρας για το 2016, με θετικότερους ρυθμούς για τον τρίτο τρίμηνο.

Συνεχίζοντας ο Δημ. Τζανακόπουλος είπε ότι στο χθεσινό EuroWorking Group, καταγράφηκε η πρόοδος που έχει γίνει στις διαπραγματεύσεις της Ελλάδας με τους θεσμούς, εντοπίστηκαν όμως και οι γνωστές διαφορές, στα ζητήματα των ενεργειακών των δημοσιονομικών και των εργασιακών.

«Με αυτά τα δεδομένα θεωρούμε ότι είναι εφικτός και ρεαλιστικός ο στόχος για την επίτευξη συμφωνίας, στο eurogroup της 5ης Δεκέμβρη και για την οποία εργάζεται εντατικά η ελληνική κυβέρνηση. Στη συνέχεια και έως το τέλος του χρόνου, θα πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες εκ μέρους όλων των πλευρών, ώστε και τυπικά να κλείσουν οι διαδικασίες και να ανοίξει ο δρόμος για την ποσοτική χαλάρωση» τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και πρόσθεσε.

«Θυμίζω εξάλλου, τη χθεσινή δήλωση του κ. Ντράγκι, ότι είναι προς το συμφέρον της ΕΕ, αλλά και της Ελλάδας, να βρεθεί μόνιμη λύση που θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, καθώς επίσης και ότι είναι σημαντικό να μην χαθεί το momentum για την απομείωση του.

Όλες οι πλευρές και ειδικά το ΔΝΤ, πρέπει να κατανοήσουν, ότι μέτρα μετά το 2018 δεν γίνονται αποδεκτά και το ίδιο ισχύει και για μια λύση στα εργασιακά που θα αντίκειται στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο».

Αναφερόμενος στο θέμα των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων μετά τη λήξη του προγράμματος, ο Δημ. Τζανακόπουλος είπε, ότι εάν το ΔΝΤ εκτιμά, συμφωνώντας όπως είπε, με την ελληνική κυβέρνηση, ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να διατηρηθούν, αντί να ζητά πρόσθετα μέτρα που λειτουργούν υφεσιακά θα πρέπει αντίθετα να πιέσει προς την κατεύθυνση μιας γενναίας ρύθμισης του ελληνικού χρέους και τη συνακόλουθη αντίστοιχη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε, ότι η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει σταθερά την προσπάθεια για επανεκκίνηση των συνομιλιών στην Κύπρο παρά τις δυσκολίες.

«Βρισκόμαστε σε σταθερό συντονισμό και επαφή με την κυπριακή κυβέρνηση, με στόχο την εξεύρεση μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΟΗΕ και της ιδιότητας της Κύπρου ως κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τέλος, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε, ότι ο πρωθυπουργός, θα παρευρεθεί και θα απευθύνει επικήδειο στην δημόσια λαϊκή συγκέντρωση που θα γίνει προς τιμή του Φιντέλ Κάστρο, στην «Πλατεία της Επανάστασης» στην Αβάνα σήμερα στις 7.00 ώρα Κούβας. Σημείωσε μάλιστα, ότι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας θα είναι από τους λίγους ομιλητές της εκδήλωσης.