Το 58% των Γάλλων «δυσαρεστημένοι» με τον Μακρόν

 Εξι στους δέκα Γάλλοι δηλώνουν «δυσαρεστημένοι» από τις ενέργειες του Εμανουέλ Μακρόν έναν χρόνο μετά την εκλογή του στην προεδρία, σύμφωνα με δημοσκόπηση Ifop-Fiducial.... 


Εξι στους δέκα Γάλλοι δηλώνουν «δυσαρεστημένοι» από τις ενέργειες του Εμανουέλ Μακρόν έναν χρόνο μετά την εκλογή του στην προεδρία, σύμφωνα με δημοσκόπηση Ifop-Fiducial.

Στην ερώτηση «συνολικά, έναν χρόνο μετά την εκλογή του Εμανουέλ Μακρόν ως προέδρου της Δημοκρατίας, θα λέγατε ότι είστε ικανοποιημένος, μάλλον ικανοποιημένος, μάλλον δυσαρεστημένος ή πολύ δυσαρεστημένος», το 58% απαντούν «δυσαρεστημένος, εκ των οποίων το 24% «πολύ δυσαρεστημένος» και το 34% «μάλλον δυσαρεστημένος».

Το 42% δηλώνουν «ικανοποιημένος» (38% «μάλλον ικανοποιημένος» και 4% «πολύ ικανοποιημένος»).

Ως προς τις δεσμεύσεις που ο Εμανουέλ Μακρόν ανέλαβε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, το 57% θεωρούν ότι «τηρήθηκαν» και το 43% το αντίθετο.

Το 67% έχουν θετική γνώμη για τις ενέργειές του ως προς τις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση, το 63% έχουν θετική γνώμη για την εικόνα της Γαλλίας στο εξωτερικό, το 56% για την αύξηση της ελκυστικότητας της Γαλλίας, ενώ μόνο το 27% εμφανίζονται ικανοποιμένοι για την μεταρρύθμιση των συντάξεων και το 18% για την κατάσταση των νοσοκομείων.

Στο 73% θεωρούν τον Εμανουέλ Μακρόν «αυταρχικό», στο 67% θεωρούν ότι «γνωρίζει πού πηγαίνει», στο 53% τον βρίσκουν «συμπαθητικό» , αλλά μόνο στο 30% τον θεωρούν «κοντά στις ανησυχίες των Γάλλων».

Ναι στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, όχι στο ξεπούλημα της Εθνικής περιουσίας των υδρογονανθράκων

Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, μπορεί μεν να μας έχει επιβληθεί από τα μνημόνια, αλλά και επί της ουσίας δεν πρέπει να μας βρει αντίθετους. Είναι βέβαιο, ότι θα ανοίξει νέες προοπτικές και – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να αποδώσει πολλά οφέλη για την χώρα....


του Αλκιβιάδη ΧΑΝΙΩΤΗ στο europost.gr

Όπως είναι γνωστό, η κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσημα ότι τις επόμενες μέρες θα προχωρήσει ταχύτατα στην τελική διαδικασία πώλησης του 51% των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ).

Το δημόσιο θα πουλήσει το 31%, το οποίο κατέχει και ο Όμιλος Λάτση το 20%, που έχει υπό τον έλεγχό του.

Αναζητείται, λοιπόν, στρατηγικός επενδυτής.

Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, μπορεί μεν να μας έχει επιβληθεί από τα μνημόνια, αλλά και επί της ουσίας δεν πρέπει να μας βρει αντίθετους. Είναι βέβαιο, ότι θα ανοίξει νέες προοπτικές και – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να αποδώσει πολλά οφέλη για την χώρα.

Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει, όμως, είναι τι θα γίνει στον τομέα της έρευνας για υδρογονάνθρακες, όπου τα ΕΛΠΕ μέχρι σήμερα είχαν στρατηγικό ρόλο. Μάλιστα, τα ΕΛΠΕ έχουν κερδίσει μέχρι σήμερα, συμπράττοντας με μεγάλες διεθνείς εταιρείες, δικαιώματα έρευνας για υδρογονάνθρακες σε σημαντικά θαλάσσια οικόπεδα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος. Αλλά και σε άλλα οικόπεδα που βρίσκονται στην στεριά. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι έρευνες αυτές θα αποδώσουν και θα βγάλουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων προς εκμετάλλευση.

Όπως μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας όλα αυτά αυτά αποτελούν Εθνική περιουσία του Ελληνικού λαού. Η αξία τους είναι πολύ μεγάλη και σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αποτιμηθεί σήμερα.

Ένα είναι βέβαιο ότι είναι πολύ πιο πάνω από τα 500 εκατ. ευρώ που περιμένει το δημόσιο να εισπράξει από την ιδιωτικοποίηση του 51% των ΕΛΠΕ.

Κατά την γνώμη μας, θα αποτελέσει πράξη εκχώρησης του Εθνικού μέλλοντος της χώρας, το να βγει εντελώς έξω από αυτή την υπόθεση το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι μέγιστο Εθνικό Θέμα και η έκβασή του θα έχει καθοριστικό ρόλο στο οικονομικό άλλα και στο εθνικό μέλλον του Ελληνισμού.

Μαθαίνουμε ότι η κυβέρνηση προγραμματίζει την δημιουργία μιας εταιρείας Holding, στην οποία το δημόσιο θα έχει το 25% των μετοχών και τα ΕΛΠΕ θα έχουν το υπόλοιπο 75% μετά την ολοκήρωση της ιδιωτικοποίησης.

Σε αυτή την Holding θα υπαχθούν όλες οι εταιρείες, που ελέγχουν σήμερα, κάθε μία χωριστά, τις άδειες ερευνών (για κάθε μία παραχώρηση αδείας, έχει δημιουργηθεί μία εταιρεία που την ελέγχει).

Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουν στην κυβέρνηση ότι δεν θα μείνει έξω το δημόσιο από αυτή την διαδικασία που αποτελεί μεγάλο στρατηγικό ζήτημα για την Εθνική περιουσία των υδρογονανθράκων, που ανήκει σε τελική ανάλυση σε ολόκληρο τον Ελληνικό λαό.

Θα παρακολουθούμε την όλη διαδικασία από πολύ κοντά και θα συνεισφέρουμε στον δημόσιο διάλογο, ο οποίος πρέπει να γίνει άμεσα, για να υπάρξει ενημέρωση ολόκληρης της Ελληνικής Κοινωνίας.

Πιερ Μοσκοβισί: Μεταμνημονιακή συμφωνία ναι, (κρυφό) νέο πρόγραμμα όχι

«Θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε μια μεταμνημονιακή συμφωνία που θα υποστηρίζει τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια, καθώς και για την επιδίωξη υγιών δημοσιονομικών πολιτικών - αλλά δεν πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα που αποκρύπτεται», υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Οικονομικών της Ε.Ε., Πιερ Μοσκοβισί...


Μεταμνημονιακή συμφωνία ναι, (κρυφό) νέο πρόγραμμα όχι: το σχήμα αυτό προτάσσει ο Πιερ Μοσκοβισί στην ομιλία του, που εκφώνησε στο Peterson Institute of International Affairs στην Ουάσιγκτον, όπως σημειώνεται σε ρεπορτάζ των Reuters/NY Times.

Συγκεκριμένα,«θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε μια μεταμνημονιακή συμφωνία που θα υποστηρίζει τη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για τα επόμενα χρόνια, καθώς και για την επιδίωξη υγιών δημοσιονομικών πολιτικών - αλλά δεν πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα που αποκρύπτεται», υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Επίτροπος Οικονομικών της Ε.Ε.

Σύμφωνα με την προσέγγισή του, η Ελλάδα χρειάζεται νέα συμφωνία με τις κυβερνήσεις -πιστωτές της ευρωζώνης μετά την έξοδο από τo πρόγραμμα διάσωσής της στις 20 Αυγούστου, ώστε να διασφαλίσει ότι οι μεταρρυθμίσεις θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται και θα διατηρηθεί η δημοσιονομική πειθαρχία.

Στο ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνεται ότι μετά την έξοδο της Ελλάδας από τα μνημόνια τον Αύγουστο, η χώρα θα ανακτήσει την πλήρη κυριαρχία στη χάραξη της δημοσιονομικής πολιτικής, απλά υποβάλλοντάς την σε λιγότερο λεπτομερή ετήσιο έλεγχο στους πιστωτές, γνωστό ως επιτήρηση μετά το πρόγραμμα. Την ίδια στιγμή, κάποιες χώρες της ευρωζώνης ζητούν επιπλέον διασφαλίσεις για το μέλλον.

Από την πλευρά του το Bloomberg επικαλείται τις δηλώσεις του στελέχους του ΔΝΤ Βιτόρ Γκασπάρ: «Η πρόσφατη τάση στην ελληνική οικονομία ήταν ευνοϊκή» επεσήμανε ο ο επικεφαλής του Τμήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής του ΔΝΤ, Β. Γκασπάρ, προσθέτοντας ότι η θέση του Ταμείου για τις πολιτικές της Ελλάδας δεν έχει αλλάξει. «Το ΔΝΤ εξακολουθεί να πιστεύει ότι η Ελλάδα χρειάζεται έναν συνδυασμό εσωτερικών μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνση του χρέους από τους ευρωπαίους πιστωτές» τόνισε.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κρ. Λαγκάρντ: Οι αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα

Η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου αναφερόμενη στις θυσίες του ελληνικού λαού, αναγνώρισε πως έχουν παραχθεί σημαντικά αποτελέσματα στο δημοσιονομικό πεδίο και αποσαφήνισε πως το ΔΝΤ δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα...


Το μήνυμα ότι οι αγορές επικροτούν την ελληνική πρόοδο, κάτι που αποτυπώνεται στο κόστος δανεισμού της Ελλάδας, έστειλε η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ, στο πλαίσιο της καθιερωμένης συνέντευξης Τύπου, αποσαφηνίζοντας πως το Ταμείο δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα.

«Ο ελληνικός λαός έχει περάσει οκτώ χρόνια πολύ δύσκολης εφαρμογής πολιτικών, που έχουν σίγουρα ως αποτέλεσμα βελτιώσει σημαντικά την οικονομική θέση (της Ελλάδας). Χρειαζόμαστε δείκτες. Όταν εξετάζουμε το 10ετές ελληνικό ομόλογο, ήταν χθες κάτω από 4%, γεγονός που σαφώς αποτελεί ένδειξη ότι οι αγορές θα χρηματοδοτήσουν τελικά την Ελλάδα, γιατί αυτή είναι η τελική πρόοδος, η δημόσια χρηματοδότηση να αντικατασταθεί από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Έτσι, οι αγορές εξετάζουν την κατάσταση στην Ελλάδα πολύ πιο ευνοϊκά από ό,τι πιο πριν».

Αναφερόμενη στις θυσίες του ελληνικού λαού, αναγνώρισε πως έχουν παραχθεί σημαντικά αποτελέσματα στο δημοσιονομικό πεδίο και αποσαφήνισε πως το ΔΝΤ δεν ζητά πλέον άλλες περικοπές δαπανών από την Ελλάδα.

«Γνωρίζουμε τις επιτυχίες και πως υπήρξαν καλά αποτελέσματα και συχνά καλύτερα και από το αναμενόμενο. Οφείλονται σε πολύ δραστικά μέτρα που αποφασίστηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, όχι απαραίτητα με την συμβουλή του ΔΝΤ, διότι δεν υποστηρίξαμε πρόσθετες περικοπές δημόσιων δαπανών. Έχουν ήδη γίνει πολλές περικοπές».

Η Κριστίν Λαγκάρντ ξεκαθάρισε πως οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμα πλήρως ολοκληρωθεί, τονίζοντας παράλληλα πως το ΔΝΤ θα εμπλακεί στο ελληνικό πρόγραμμα με τους δικούς του όρους.

«Πιστεύουμε επίσης ότι οι περισσότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν ήδη υλοποιηθεί, αλλά υπάρχει ακόμα δρόμος που πρέπει να διανυθεί, και ο ελληνικός λαός κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Γνωρίζουμε ότι η δουλεία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Το πρόγραμμα του ESM αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο και το ΔΝΤ δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα και να την βοηθήσει να επανακτήσει την εθνική οικονομική της κυριαρχία και θα κάνουμε ότι μπορούμε σύμφωνα με τις αρχές πολιτικής μας».
ΑΠΕ-ΜΠΕ 

H Ευρωβουλή καλεί την Τουρκία να απελευθερώσει αμέσως τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παραγγέλλει στον πρόεδρό του να προωθήσει αυτή την απόφαση στους προέδρους, τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια της Ελλάδας και της Τουρκίας, στην Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών και στο ΝΑΤΟ...

Εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο με συντριπτική πλειοψηφία (607 υπέρ, 7 κατά και 18 αποχές) το Ψήφισμα Αρ. B8?0194/2018 «Η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των αρχών του κράτος δικαίου στην υπόθεση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που έχουν συλληφθεί και κρατούνται στην Τουρκία».

Το ψήφισμα, το οποίο με συντριπτική πλειοψηφία υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη συνεχιζόμενη κράτηση από τις τουρκικές αρχές των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, έχει ως εξής:

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,

- Αναφορικά με τη σύλληψη την 1η Μαρτίου και τη συνεχιζόμενη κράτηση από τις τουρκικές αρχές δύο Ελλήνων στρατιωτών, οι οποίοι δήλωσαν ότι έχασαν το δρόμο τους σε κακές καιρικές συνθήκες.

- Αναφορικά με το γεγονός ότι το συγκεκριμένο σημείο των συνόρων, στη δασώδη περιοχή των Καστανιών κατά μήκος του ποταμού Έβρου / Μερίτς, είναι ένα μείζον σημείο διέλευσης μεταναστών, προσφύγων και λαθρεμπόρων και ότι οι εν λόγω υπολοχαγός και λοχίας εκτελούσαν τακτική περιπολία στο σύνορο.

- Αναφορικά με τις εκκλήσεις από αξιωματούχους της ΕΕ και του NATO για την απελευθέρωση των στρατιωτών, μεταξύ άλλων και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 22 Μαρτίου 2018 και στη διάρκεια της Συνάντησης Ηγετών ΕΕ-Τουρκίας στις 26 Μαρτίου 2018.

- Αναφορικά με τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να εξασφαλίσει την απελευθέρωση και την επιστροφή των στρατιωτών.

- Αναφορικά με το Άρθρο 5 Παράγραφος 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρώπινων δικαιωμάτων, που προβλέπει πως «όποιος συλλαμβάνεται θα πρέπει να ενημερώνεται αμέσως, σε γλώσσα που καταλαβαίνει, για τα αίτια της σύλληψής του και για οποιαδήποτε κατηγορία σε βάρος του».

Α. Επειδή στις 4 Μαρτίου 2018 τουρκικό δικαστήριο στην Ανδριανούπολη αποφάσισε να συνεχιστεί η κράτηση των δύο στρατιωτών, οι οποίοι αυτή τη στιγμή κρατούνται σε φυλακή υψίστης ασφαλείας κατηγορούμενοι για παράνομη είσοδο στην Τουρκία.

Β. Επειδή οι δύο έλληνες στρατιώτες κρατούνται σε τουρκική φυλακή για περισσότερο από έναν μήνα χωρίς να έχουν απαγγελθεί κατηγορίες εναντίον τους ώστε να γνωρίζουν γιατί κατηγορούνται.

Γ. Επειδή προηγούμενες παρόμοιες υποθέσεις τυχαίων διελεύσεων των συνόρων είτε από Έλληνες είτε από Τούρκους στρατιώτες διευθετούνταν στο παρελθόν επιτόπου στο επίπεδο των τοπικών στρατιωτικών αρχών των δύο πλευρών:
  • 1. Καλεί τις τουρκικές αρχές να ολοκληρώσουν σύντομα τη δικαστική διαδικασία και να απελευθερώσουν τους δύο κρατούμενους Έλληνες στρατιώτες και να τους επιστρέψουν στην Ελλάδα.
  • 2. Καλεί το Συμβούλιο, την Επιτροπή, την Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να δείξουν αλληλεγγύη με την Ελλάδα και να ζητήσουν την άμεση απελευθέρωση των δύο Ελλήνων στρατιωτών σε οποιεσδήποτε επαφές ή επικοινωνίες με τούρκους ηγέτες και αρχές, στο πνεύμα του Διεθνούς Δικαίου και των σχέσεων καλής γειτονίας.
  • 3. Καλεί τις τουρκικές αρχές να ακολουθήσουν επιμελώς τις νομικές διαδικασίες και να σεβαστούν πλήρως, όλοι όσοι αυτό τους αφορά, τα ανθρώπινα δικαιώματα που καθιερώνονται από το διεθνές δίκαιο, περιλαμβανομένης της σύμβασης της Γενεύης.
  • 4. Παραγγέλλει στον πρόεδρό του να προωθήσει αυτή την απόφαση στους προέδρους, τις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια της Ελλάδας και της Τουρκίας, στην Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών και στο ΝΑΤΟ».
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παγκόσμιο Συμπόσιο Πολιτιστικής Κληρονομίας για Νέους

Το Συμπόσιο υποστηρίζεται από το Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών, το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και τον Ελληνικό Οργανισμό Πολιτικών Επιστημόνων...


Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ανοιχτής Καινοτομίας, Επιστήμης και Πολιτισμού διοργανώνει υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO και του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, το Παγκόσμιο Συμπόσιο Πολιτιστικής Κληρονομιάς για Νέους με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για την Πολιτισμική Διαφορετικότητα, τον Διάλογο και την Ανάπτυξη.

Το Συμπόσιο υποστηρίζεται από το Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (UNRIC), το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και τον Ελληνικό Οργανισμό Πολιτικών Επιστημόνων.

Περισσότεροι από 200 μαθητές και καθηγητές από 11 χώρες (Ανδόρα, Βουλγαρία, Κίνα, Κόστα Ρίκα, Δανία, Ελλάδα, Ιταλία, Νορβηγία, Ομάν, Πολωνία, Σλοβενία) συμμετέχουν στο Συμπόσιο που φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας στην Αρχαία Ολυμπία.

Η Τελετή Έναρξης του Παγκοσμίου Συμποσίου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς για Νέους θα μεταδοθεί ζωντανά την Παρασκευή, 20 Απριλίου στις 10:00 π.μ. (τοπική ώρα – UTC + 3 ώρες). Η επίσημη γλώσσα του Συμποσίου είναι η Αγγλική.

Όλες οι πληροφορίες σχετικά με το Συμπόσιο είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα: www.olympiayouthsymposium.com

Εκλογές στην Τουρκία με “Γκρίζους Λύκους” και “κυνηγημένες λύκαινες”

Στην Τουρκία απ΄ όσα κόμματα συμμετέχουν στο πολιτικό παιχνίδι -πλην του φιλοκουρδικού που είναι…φυλακή- δεν μπορούμε να αναμένουμε οποιαδήποτε αλλαγή στάσης προς το θετικό σ΄ ότι έχει να κάνει με τα ελληνοτουρκικά... 


Το τουρκικό Ανώτατο Εκλογικό Συμβούλιο (YSK) ολοκλήρωσε όλες τις προετοιμασίες για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών στις 24 Ιουνίου που κήρυξε ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και αναμένει την έγκριση του κοινοβουλίου, δήλωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου.

Ο πρόεδρος του YSK, ο Σαντί Γκιουβέν, δήλωσε ότι το Συμβούλιο θα εξετάσει τις προϋποθέσεις για το δικαίωμα συμμετοχής και θα καθορίσει στις επόμενες μέρες ποια κόμματα μπορούν να λάβουν μέρος στις εκλογές.Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από την Τουρκία, το καθεστώς Ερντογάν θα επιχειρήσει να αποκλείσει το εθνικιστικό κόμμα της  Μεράλ Ακσενέρ, η οποία ήταν δίπλα στον Γκρίζο Λύκο,  Ντεβλέτ Μπαχτσελί, αυτονομήθηκε και έφτιαξε δικό της κομματικό σχήμα. Εθνικιστικό επαναλαμβάνουμε…

Όπως είναι κατανοητό στην Τουρκία απ΄ όσα κόμματα συμμετέχουν στο πολιτικό παιχνίδι -πλην του φιλοκουρδικού που είναι…φυλακή- δεν μπορούμε να αναμένουμε οποιαδήποτε αλλαγή στάσης προς το θετικό σ΄ ότι έχει να κάνει με τα ελληνοτουρκικά. Αυτά τα μυθεύματα έκαναν πως τα πίστευαν -μπορεί και να τα πίστεψαν- όλες σχεδόν οι κυβερνήσεις που είχαν την εξουσία από τα μέσα της δεκαετίας του 90 και μετά.

Δεν είναι βέβαιο ότι ο Ερντογάν θα επιμείνει στον αποκλεισμό της Ακσενέρ καθώς το πρόβλημα το ΄χει ο “γέρικος” Γκρίζος Λύκος Μπαχτσελί που δεν θέλει να βλέπει την “λύκαινα” Ακσενέρ.
Πάρις Καρβουνόπουλος/militaire.gr

Κλιματική αλλαγή και συνταγματική αναθεώρηση

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι εκτεταμένες, δύσκολα ή και μη προβλέψιμες, και συχνά ολέθριες. Εν όψει αυτών, τα νομικά συστήματα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις τόσο προληπτικά όσο και κατασταλτικά... 


του Γιώργου Μπάλια (*)

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι κατά τον 21ο αιώνα οι περιβαλλοντικές καταστροφές —πλημμύρες, ξηρασίες, πυρκαγιές μεγάλης κλίμακας, τυφώνες— θα βαίνουν διαρκώς και σταθερά αυξανόμενες. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της διακυβερνητικής επιτροπής για την κλιματική αλλαγή (IPCC), οι συγκεντρώσεις αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα της γης βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 800.000 ετών. Αυτές οι συγκεντρώσεις οδήγησαν (και θα συνεχίσουν) στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και σε δραματικές συνοδευτικές αλλαγές σε γήινα συστήματα (άνοδος της στάθμης των θαλασσών, μείωση της βιοποικιλότητας, όπως επίσης επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, στη γεωπολιτική κλπ.). Αντίστοιχα φαινόμενα θα υπάρξουν και στη χώρα μας, ίσως και ιδιαίτερης έντασης, λόγω της γεωμορφολογίας της, σύμφωνα και με έλληνες επιστήμονες.

Ο ρόλος των νομικών συστημάτων


Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι εκτεταμένες, δύσκολα ή και μη προβλέψιμες, και συχνά ολέθριες. Εν όψει αυτών, τα νομικά συστήματα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις τόσο προληπτικά —με τη θέσπιση σχεδίων για την αποτροπή ή τη μείωση των περιβαλλοντικών απειλών— όσο και κατασταλτικά —με την αποκατάσταση των απωλειών και των ζημιών, όταν οι απειλές θα έχουν πραγματοποιηθεί. Την τελευταία δεκαετία έχουν διεξαχθεί δεκάδες δίκες σε παγκόσμια κλίμακα για ζητήματα σχετικά με την κλιματική αλλαγή, σήμερα είναι σε εξέλιξη εκατοντάδες και στο άμεσο μέλλον προβλέπεται να είναι χιλιάδες. Πρόσφατα, ολλανδικό δικαστήριο (υπόθεση Urgenta) υποχρέωσε την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε ποσοστό 40% σε σχέση με τις εκπομπές του 1990.

Γίνεται ολοένα και περισσότερο αποδεκτό ότι τα νομικά συστήματα θα (πρέπει να) διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του μείζονος αυτού ζητήματος, επιβάλλοντας την υλοποίηση των σχετικών κρατικών πολιτικών. Όλοι γνωρίζουμε ότι η διακριτική ευχέρεια των πολιτικών οργάνων τούς δίνει τη δυνατότητα να μην λαμβάνουν τα ενδεικνυόμενα μέτρα, καθώς τα οφέλη από την άσκηση πολιτικής για τη μείωση των εκπομπών θα είναι μακροπρόθεσμα (σε βάθος πολλών δεκαετιών), ενώ οι πολιτικοί ενδιαφέρονται προεχόντως για την υλοποίηση σχεδίων με βραχυπρόθεσμο κοινωνικό και οικονομικό όφελος, το οποίο μεταφράζεται σε βραχυπρόθεσμο πολιτικό όφελος (σε βάθος τετραετίας). Θα πρέπει, λοιπόν, εν όψει αυτών των δεδομένων, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής να λάβει την υψηλότερη θεσμική θέση, δηλαδή να ενταχθεί στο Σύνταγμα, έτσι ώστε, διαθέτοντας αυτό το υπέρτατο νομικό και συμβολικό βάρος, να μπορέσει να είναι αποτελεσματική, όντας νομικά δεσμευτική για την άσκηση των συναφών κρατικών πολιτικών.

Νομικά δεσμευτικός στόχος


Όλοι γνωρίζουμε το περίφημο άρθρο 24 του Συντάγματος. Να θυμίσουμε, λοιπόν, ότι στην πρώτη παράγραφο και στο πρώτο εδάφιο αναφέρει: «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του κράτους και δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή του το κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αειφορίας». Θα μπορούσε να εμπλουτιστεί το εν λόγω άρθρο με την εξής φράση: «Για το σκοπό αυτό τα ανωτέρω μέτρα συνδέουν την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο. Είναι εναρμονισμένα με το στόχο της πάλης κατά της κλιματικής αλλαγής.»

Ποιο θα μπορούσε να είναι το πεδίο εφαρμογής αυτής της νέας φράσης; Προς το παρόν η πάλη κατά της κλιματικής αλλαγής έχει αναφορά στο διεθνές δίκαιο (η σύμβαση-πλαίσιο του 1992 για την κλιματική αλλαγή και η συμφωνία του Παρισιού του 2015) και στο δίκαιο της ΕΕ (οδηγίες και κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου), το οποίο, δυστυχώς, δεν μεταφέρθηκε, ακόμη, πλήρως στην εσωτερική νομοθεσία. Ο καθορισμός, λοιπόν, του νομικά δεσμευτικού στόχου της πάλης κατά της κλιματικής αλλαγής στο συνταγματικό επίπεδο θα μπορούσε να ενισχύσει τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων που ρυθμίζουν ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, όπως είναι π.χ. οι αναπτυξιακοί νόμοι, οι εμπορικοί κανόνες, τα χωροταξικά σχέδια (ειδικά και γενικά), η δασική νομοθεσία κλπ. Επίσης, θα δίνει κατεύθυνση προς τη διοίκηση, όταν δρα κανονιστικά να το πράττει σε συμμόρφωση με τον ανωτέρω στόχο. Με τον τρόπο αυτό θα διευρύνεται ο δικαστικός έλεγχος, δεδομένου ότι μέχρι τώρα περιορίζεται μόνο στη συμβατότητα των εθνικών ρυθμίσεων με τις διεθνείς συμβάσεις, τις συνθήκες της ΕΕ και το παράγωγο ενωσιακό δίκαιο.

Πιθανό πεδίο σύγκλισης


Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε άλλες χώρες έχει ξεκινήσει η σχετική συζήτηση. Στη Γαλλία, εν όψει της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, η κυβέρνηση προτείνει να προστεθούν στο Χάρτη του περιβάλλοντος που είναι προσαρτημένος στο γαλλικό σύνταγμα τα εξής: «Η Γαλλία δεσμεύεται να σεβαστεί τους στόχους σχετικά με την πάλη κατά της κλιματικής αλλαγής, όπως αυτοί καθορίστηκαν από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Οι δημόσιες πολιτικές συμβάλλουν στην πάλη κατά των κλιματικών διαταραχών και προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη.» Επίσης και σε άλλες χώρες είναι σε εξέλιξη η ίδια συζήτηση (Ιταλία, Ισπανία, Ινδία, Περού κλπ.).

Θα πρέπει, λοιπόν, και στην Ελλάδα να αναληφθεί η σχετική πρωτοβουλία από την κυβερνητική πλειοψηφία, η οποία στο πλαίσιο των προτάσεων για την αναθεώρηση διατάξεων του συντάγματος θα μπορούσε να καταθέσει και τη συγκεκριμένη πρόταση. Μάλιστα, είναι εξαιρετικά πιθανό να βρει ανταπόκριση από το σύνολο σχεδόν των πολιτικών δυνάμεων και να αποτελέσει έτσι η συγκεκριμένη πρόταση πεδίο σύγκλισής τους, κάτι που ανταποκρίνεται στο πνεύμα της αναθεωρητικής διαδικασίας.

(*) Ο Γιώργος Μπάλιας, είναι Δικηγόρος, επίκουρος καθηγητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
πηγή:  epohi.gr

Χαρτοπόλεμος με τον Γκαιμπελίσκο

Τα τελευταία εικοσιτετράωρα παρακολουθούμε ένα πραγματικό χαρτοπόλεμο δηλώσεων αλλά και κωμικοτραγικών καταστάσεων σε σημείο που πραγματικά δεν ξέρει κανείς αν πρέπει να ανησυχήσει πάρα πολύ ή απλά να γελάσει...

του Λεωνίδα Κουμάκη (*)
*Γκαιμπελίσκος: Χαρακτηρισμός που αποδίδεται σε άνθρωπο ο οποίος προπαγανδίζει μία γνώμη / άποψη / ιδέα με ύπουλα μέσα, χρησιμοποιώντας ψεύτικα στοιχεία και την τακτική της επανάληψης συνεχώς των ίδιων πραγμάτων, για να πείσει όλο και περισσότερους («πες, πες, κάτι θα μείνει»).
Τα τελευταία εικοσιτετράωρα παρακολουθούμε ένα πραγματικό χαρτοπόλεμο δηλώσεων αλλά και κωμικοτραγικών καταστάσεων σε σημείο που πραγματικά δεν ξέρει κανείς αν πρέπει να ανησυχήσει πάρα πολύ ή απλά να γελάσει.

Η σοβαρότητα της Τουρκικής, Ερντογανικής, Δημοκρατίας σε όλα ανεξαιρέτως τα επίπεδα, βρίσκεται πλέον στα τάρταρα με αποτέλεσμα αυτά που διατυμπανίζει με τον πιο επίσημο και πομπώδη τρόπο να απολαμβάνουν ελάχιστης ή μηδενικής αξιοπιστίας! Να θεωρούνται περίπου σαν ανέκδοτα και να λαμβάνουν ενίοτε τόσο σκληρές (λεκτικές) απαντήσεις που καταρρίπτουν συνεχώς νέα ρεκόρ στην κλίμακα της διεθνούς διπλωματίας!

Η διαχρονική στρατηγική της Τουρκίας, την οποία υποστηρίζουν τρία από τα τέσσερα κόμματα που βρίσκονται στο Τουρκικό κοινοβούλιο, συνοψίζεται σε ένα απροκάλυπτο επεκτατισμό σε βάρος των γειτόνων της. Ο επεκτατισμός αυτός χρησιμοποιεί διάφορες κάλπικες δικαιολογίες βάζοντας σαν ασπίδα την γεωπολιτική και στρατηγική αξία της Τουρκίας ώστε να ξεπεραστούν οι εκάστοτε παραλογισμοί του. Η διαχρονική αυτή τακτική υπήρξε εξαιρετικά αποδοτική για την Τουρκία, ιδίως όταν εφαρμόστηκε από πολιτικούς που είχαν ιδιαίτερους δεσμούς με την Δύση όπως ο Μπουλέντ Ετσεβίτ και εξαιρετικά επικίνδυνη για τους γείτονες της όταν την υπηρέτησαν πολιτικοί με ιδιαίτερα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά όπως ο Τουρκούτ Οζάλ αλλά και ο Αχμέτ Νταβούτογλου.
Οι κάλπικες δικαιολογίες του Τουρκικού επεκτατισμού διαμορφώνονται ανάλογα με την κάθε περίπτωση:

Η εισβολή στην Κύπρο έγινε (δήθεν) για να «προστατευτεί» το 12% του πληθυσμού του νησιού (το 82% ήταν Έλληνες και το 6% διάφοροι ξένοι υπήκοοι), δημιουργώντας ένα casestudyκατεξευτελισμού της διεθνούς «νομιμότητας» με την ξεδιάντροπη «συμμετοχή» της Αγγλίας.

Η εισβολή στο Ιράκ έγινε για να εξουδετερωθούν «οι τρομοκράτες του ΡΚΚ» που βρίσκουν καταφύγιο στο Ιρακινό έδαφος – με τις ευλογίες Αμερικής και Ρωσίας.

Η εισβολή στην Συρία έγινε για να «εξουδετερωθεί ο κίνδυνος δημιουργίας Κουρδικής κρατικής οντότητας στα σύνορα με την Τουρκία», γεγονός που θα «απειλούσε μελλοντικά την ασφάλεια της Τουρκίας», με την ανοχή Ρώσων και Αμερικανών.

Μετά την εισβολή στην Κύπρο, άνοιξε η όρεξη του Τουρκικού επεκτατισμού και προς την κατεύθυνση του Αιγαίου. Το 1996 έστειλαν καμιά δεκαριά πράκτορες σε μια από τις χιλιάδες αφύλακτες βραχονησίδες του Αιγαίου με στόχο να δημιουργήσουν «αμφιβολίες» για την κυριότητα της. Πέτυχαν, με την σιωπηλή ανοχή των συμμάχων μας, να δημιουργήσουν μια αιωρούμενη αμφιβολία για το καθεστώς κάποιων βραχονησίδων με τους Έλληνες να αναρωτιούνται τι συμβαίνει στο Αιγαίο.

Και να φθάσαμε αισίως στις 18 Απριλίου 2018 για να ακούσουμε από επίσημη ανακοίνωση του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών πως «Τα Ίμια, τα νερά γύρω τους και ο εναέριος χώρος από πάνω τους είναι αποκλειστικά υπό Τουρκική κυριαρχία!».

Ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος κάλεσε αμέσως την «Τουρκία να μην μπλέκει τον ίσκιο της με το μπόι της», ότι «μπορεί να προκαλεί όσο θέλει, το θέμα είναι ότι τετελεσμένα στο Αιγαίο υπάρχουν και τα σύνορα δεν αμφισβητούνται», ενώ η επίσημη απάντηση του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών που ακολούθησε, ήταν στο επίπεδο της:

«Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση καλεί την Τουρκία να σέβεται το ευρωπαϊκό δίκαιο, εκείνη απαντά με μία ανακοίνωση προκλητικής καταστρατήγησής του. Επαναλαμβάνει μία κατάφωρα παράνομη θέση, αγνοώντας ότι το νομικό καθεστώς του Αιγαίου είναι απολύτως κατοχυρωμένο από το διεθνές δίκαιο. Η ελληνική κυριαρχία επί των Ιμίων είναι σαφής και αναμφισβήτητη σύμφωνα με την Συνθήκη της Λωζάννης του 1923, των Ιταλο-τουρκικών Συμφωνιών του 1932 και της Συνθήκης των Παρισίων του 1947. Για άλλη μια φορά η κριτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Τουρκία της προκάλεσε παραλογισμούς. Την καλούμε να συνέλθει και να αξιοποιήσει τις διαπιστώσεις της έκθεσης της Επιτροπής ως ένα χρήσιμο εργαλείο αυτοκριτικής προς βελτίωση της εικόνας της, τόσο έναντι της κοινής της γνώμης όσο και έναντι της διεθνούς κοινότητας».

Πριν βέβαια καταλήξουμε στην πομπώδη ανακοίνωση του Τουρκικού ΥΠΕΞ, τα αμέσως προηγούμενα εικοσιτετράωρα (16 και 17 Απριλίου) είχαν προηγηθεί διάφορα γεγονότα αλλά και χαρτοπόλεμος ανακοινώσεων.

Ας τα δούμε εν συντομία:

«Δεν διαπραγματευόμαστε, δεν εκχωρούμε, δεν παζαρεύουμε ούτε σπιθαμή γης. Τούτος ο τόπος είναι τόπος που όσοι τον κατοίκησαν ανά τους αιώνες ξέρουν να τον υπερασπιστούν» ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Έλληνας πρωθυπουργός προς την Τουρκία από το ακριτικό Καστελόριζο. Στον επόμενο σταθμό του, την κοντινή νήσο Ρω, το αεροσκάφος που επέβαινε ο Έλληνας πρωθυπουργός παρενοχλήθηκε από δύο Τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη τα οποία, φυσικά, αγνοήθηκαν και αναχαιτίστηκαν.

«Βρισκόμαστε σε έναν ακήρυχτο πόλεμο στο Αιγαίο αλλά η διάταξη των δικών μας δυνάμεων για τις αναχαιτίσεις γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην έχουμε καταπόνηση των πιλότων μας»δήλωσε ο Έλληνας Αναπληρωτής Υπουργός Άμυναςένα μήνα νωρίτερα είχε εκτιμήσει πως «Η Τουρκία δεν επιδιώκει ένα θερμό επεισόδιο, πολύ περισσότερο, την σύρραξη με την Ελλάδα».

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με σχέδιο ψηφίσματος που έγινε γνωστό, καλεί την Τουρκία «να ολοκληρώσει σύντομα τη διαδικασία και να απελευθερώσει τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς που συνελήφθησαν τον περασμένο μήνα», ενώ ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλώντ Γιουνκέρ χαρακτήρισε «Γελοίο» τον Τουρκικό ισχυρισμό ότι οι δύο Έλληνες στρατιωτικοί αποτελούν απειλή για την Τουρκία.

Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν μιλώντας ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο εξέφρασε «Την ετοιμότητα της Γαλλίας να δείξει στην πράξη την Ευρωπαϊκή αλληλεγγύη σε περίπτωση που η Ελλάδα απειληθεί από την Τουρκία στο Αιγαίο και την Μεσόγειο».

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γιοχάνες Χαν, αρμόδιος για την διεύρυνση της ΕΕ, δήλωσε ότι «Η Τουρκία απομακρύνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με τεράστια βήματα», ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεσή της για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις εντάσεις στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και στην ανησυχία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την κράτηση πολιτών της ΕΕ και των Ελλήνων στρατιωτικών.

Ο Έλληνας Ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς πρότεινε την διακοπή των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία, το πάγωμα των ευρωπαϊκών κονδυλίων και εμπάργκο στα Τουρκικά αγροτικά προϊόντα, καλώντας τον Πρόεδρο της ΕΕ «να μην χαϊδεύει την Τουρκία γιατί ο Τούρκος Πρόεδρος δεν καταλαβαίνει από λόγια».

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Τουρκίας ο Μπεκίρ Μποζντάγ δήλωσε ότι«Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αντιμετωπίζει την Τουρκία δίκαια ή αντικειμενικά».

Διέρρευσαν πληροφορίες για το Αμερικανικό πρόγραμμα ενίσχυσης των Κούρδων της Συρίας που είχε ανακοινωθεί από τον Φεβρουάριο: 550 εκατομμύρια δολάρια και Κουρδική στρατιωτική δύναμη 65.000 ανδρών!

Ο Τούρκος δοτός πρωθυπουργός – εφοπλιστής Μπιναλί Γιλντιρίμ σε ομιλία του (Δευτέρα 16/4/2018) δήλωσε ότι Τούρκοι κομάντος κατέβασαν Ελληνική σημαία από το νησί Ανθρωποφάγος την οποία είχαν τοποθετήσει λίγες μέρες νωρίτερα, τρεις νεαροί Έλληνες. Ακολούθησαν αλληλοδιαψεύσεις (οι σημαίες ήταν πολλές και κυματίζουν κανονικά, από την Ελληνική πλευρά, η Τουρκική ακτοφυλακή κατέβασε Ελληνική σημαία από την Τουρκική πλευρά).

Τέλος, στις 19 Μαρτίου 2018, λίγες μέρες μετά την παράταση της κατάστασης «έκτακτης ανάγκης» και την σύσκεψη 2,5 ωρών στο Τουρκικό Προεδρικό μέγαρο, ανακοινώθηκε η ημερομηνία πρόωρων εκλογών στην Τουρκία για τις 24 Ιουνίου 2018.

Συμπέρασμα:Τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει πλέον η Τουρκία δεν κρύβονται πίσω από φιέστες ή μεγάλα λόγια. Η αδυσώπητη πίεση από την κατρακύλα του εθνικού νομίσματος, η κατάρρευση των προσδοκιών για «προέλαση στην Ιεράπολη», η ψυχρολουσία από τους Ρώσους και τους Πέρσες «συμμάχους» να παραδώσει την πόλη Αφρίν στον Μπάσαρ Αλ Άσσαντ, τα σκάνδαλα διαφθοράς και απαλλαγής των νεαρών γόνων του καθεστώτος από κάθε στρατιωτική υποχρέωση, ο εντεινόμενος πόλεμος των Κούρδων μέσα στην Τουρκία με καθημερινούς νεκρούς και η πλήρης, διεθνής απομόνωση της Τουρκίας υποχρέωσαν τον ψευτο-σουλτάνο της Τουρκίας να πάει σε «εκλογές».

Τώρα τι  εκλογές θα είναι αυτές με «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», με φιμωμένη κάθε αντίθετη φωνή, με φυλακισμένη όλη την ηγεσία του μόνου κόμματος που δεν συμφωνεί μαζί του (HDP), με απεριόριστη εξουσία βίας και νοθείας…. μόνο ο ψευτο-σουλτάνος και τα εξαπτέρυγα του το γνωρίζουν!

 ______________________________________

(*) O Λεωνίδας Κουμάκης είναι Νομικός, Συγγραφέας. Μέλος του International Hellenic Association (IHA) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Στην Ελλάδα έφθασε το 1964 με τις μαζικές απελάσεις των Ελλήνων από την Τουρκία. Σπούδασε νομικά και εργάστηκε για 30 χρόνια σε Ελληνική οινοβιομηχανία. Το τελευταίο του βιβλίο "Η Τουρκία στις φλόγες" (2017) διατίθεται από το Amazon. Είναι μέλος του International Hellenic Association (IHA).