Πακέτο Γιούνκερ: Επενδύσεις ύψους 2,36 δισ. € στην Ελλάδα, 164 δισ. στα 28 κράτη μέλη ΕΕ

Με τη σχετική συμφωνία που υπογράφηκε στις 23 Δεκεμβρίου στην Κύπρο, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων -ΕΤΣΕ, (European fund for strategic investments -EFSI), γνωστό ως "πακέτο Γιούνκερ", συμβάλλει πλέον την τόνωση των επενδύσεων, την υποστήριξη της απασχόλησης και την ενίσχυση της ανάπτυξης και στα 28 κράτη μέλη... 


Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος αρμόδιος για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα Γίρκι Κάταϊνεν, δήλωσε: «Το ΕΤΣΕ έχει ήδη αποδείξει ότι αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς την επιστροφή των επιπέδων των επενδύσεων σε μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη τροχιά. […]. Από κοινού με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), πρέπει τώρα να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να αξιοποιήσουμε περαιτέρω την μέχρι τώρα επιτυχία του ΕΤΣΕ στους τομείς της απασχόλησης και της ανάπτυξης».

Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Werner Hoyer, δήλωσε: «[…] Η πρωτοποριακή χρήση της εγγύησης του προϋπολογισμού ΕΤΕπ-ΕΕ έχει αρχίσει να αποδίδει σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Το ΕΤΣΕ βασίζεται στη στενή συνεργασία του ομίλου της ΕΤΕπ σε ένα ευρύ φάσμα τομέων και στη χρήση διαφόρων χρηματοπιστωτικών προϊόντων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ΕΤΣΕ θα συνεχίσει να καθοδηγεί τη φιλοδοξία μας για προσέγγιση νέων χρηματοδοτικών εταίρων, στοχεύοντας σε νέα έργα και στις ΜΜΕ που χρειάζονται χρηματοδότηση».

Σε 18 μόνο μήνες από τη δρομολόγηση της εγγύησης του ΕΤΣΕ, τα δάνεια του ομίλου της ΕΤΕπ μέσω του ΕΤΣΕ βρίσκονται σε καλή πορεία κινητοποίησης του αρχικού στόχου των 315 δισ. ευρώ σε πρόσθετες επενδύσεις στην πραγματική οικονομία έως το 2018. Έχουμε ήδη υπερβεί το μισό αυτού του αρχικού στόχου. Σύμφωνα με στοιχεία του Δεκεμβρίου 2016, οι πράξεις που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος συνολικό όγκο χρηματοδότησης ύψους 30,6 δισ. ευρώ. Οι εν λόγω πράξεις αφορούν σήμερα και τα 28 κράτη μέλη και αναμένεται να κινητοποιήσουν συνολικές επενδύσεις ύψους άνω των 164 δισ. ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει εγκρίνει 176 έργα υποδομής για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ). Τα έργα αυτά αντιπροσωπεύουν χρηματοδότηση ύψους 22,4 δισ. ευρώ. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (ΕΤΕ) έχει εγκρίνει 244 συμφωνίες χρηματοδότησης ΜΜΕ, με συνολική χρηματοδότηση από το ΕΤΣΕ ύψους 8,1 δισ. ευρώ. Πάνω από 388 000 ΜΜΕ και επιχειρήσεις μεσαίας κεφαλαιοποίησης αναμένεται να ωφεληθούν.

Δεδομένης της επιτυχίας του μέχρι σήμερα, ο Πρόεδρος Ζαν-Κλωντ Γιούνκερ ανήγγειλε στην Ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης, της 14ης Σεπτεμβρίου, πρόταση να παραταθεί η διάρκεια και να αυξηθεί η χρηματοδοτική ικανότητα του ΕΤΣΕ για περαιτέρω τόνωση των επενδύσεων («ΕΤΣΕ 2.0»). Η πρόταση θα επεκτείνει την αρχική τριετή περίοδο (2015-2018) έως το 2020 και τον στόχο των 315 δισ. ευρώ σε τουλάχιστον μισό τρισεκατομμύριο ευρώ επενδύσεων. Επιδιώκει επίσης να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην προσθετικότητα, στα διασυνοριακά έργα, στη στήριξη των ΜΜΕ και στην ενίσχυση της γεωγραφικής κάλυψης του ΕΤΣΕ.

Οι επιδόσεις της εγγύησης του ΕΤΣΕ έχουν πλέον αξιολογηθεί από την Επιτροπή, από την ΕΤΕπ και από έναν ανεξάρτητο φορέα, την παγκόσμια λογιστική εταιρεία EY. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι καθεμία από αυτές τις αξιολογήσεις έδωσε στοιχεία που υποστηρίζουν την επέκταση του ΕΤΣΕ. Τα πορίσματα που προέκυψαν από τις τρεις αξιολογήσεις αντιμετωπίζονται εκτενώς στην πρόταση της Επιτροπής και θα ενσωματωθούν στη μελλοντική νομοθετική συζήτηση σχετικά με το ΕΤΣΕ 2.0.

Η πρόταση για επέκταση του ΕΤΣΕ έχει ήδη σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο. Οι Υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ έδωσαν τη συγκατάθεσή τους για την πρόταση της Επιτροπής κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου ECOFIN στις αρχές του τρέχοντος μηνός. Κατά τη σύνοδο του Δεκεμβρίου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εν λόγω συμφωνία και ζήτησε την επέκταση του ΕΤΣΕ, η οποία αναμένεται να εγκριθεί από τους συννομοθέτες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017.

Ιστορικό


Το Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη αποτελείται από τρεις πυλώνες.

Πρώτον, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, που παρέχει εγγύηση της ΕΕ για την κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων.

Δεύτερον, τον Ευρωπαϊκό Κόμβο Επενδυτικών Συμβουλών και την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων, τα οποία παρέχουν τεχνική βοήθεια και αυξάνουν την προβολή των επενδυτικών ευκαιριών, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στη διοχέτευση των επενδυτικών έργων στην πραγματική οικονομία.

Τρίτον, την άρση των κανονιστικών φραγμών στις επενδύσεις τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ.

Στο πλαίσιο του πρώτου πυλώνα, η απορρόφηση από την αγορά υπήρξε ιδιαίτερα ταχεία στο πλαίσιο του αποκαλούμενου σκέλους για τις ΜΜΕ, όπου το ΕΤΣΕ αποδίδει πολύ πέραν των προσδοκιών. Προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια των διαθέσιμων πόρων ώστε να συνεχιστεί η παροχή χρηματοδότησης σε ΜΜΕ με τη στήριξη του ΕΤΣΕ, το σκέλος για τις ΜΜΕ ενισχύθηκε τον Ιούλιο του 2016 κατά 500 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο του δεύτερου πυλώνα, την 1η Σεπτεμβρίου 2015 δρομολογήθηκε ο Ευρωπαϊκός Κόμβος Επενδυτικών Συμβουλών. Οι φορείς υλοποίησης έργων, οι δημόσιες αρχές και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις μπορούν να λαμβάνουν τεχνική υποστήριξη που θα συμβάλλει στη δρομολόγηση των έργων τους και στην προσέλκυση επενδυτών. Μπορούν να εξασφαλίσουν συμβουλές σχετικά με τις κατάλληλες πηγές χρηματοδότησης και να έχουν πρόσβαση σε ένα μοναδικό φάσμα τεχνικής και χρηματοδοτικής εμπειρογνωσίας. Προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη προβολή των επενδυτικών ευκαιριών στην ΕΕ για τους επενδυτές, η Επιτροπή δημιούργησε την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων, η οποία άρχισε να λειτουργεί την 1η Ιουνίου 2016. Οι φορείς υλοποίησης έργων μπορούν να υποβάλλουν τα έργα τους σε απευθείας σύνδεση στο διαδίκτυο, όπου αυτά συνδυάζονται με συναφείς επενδυτικές ευκαιρίες –ένα είδος υπηρεσίας αντιστοίχισης.

Για την άρση των εμποδίων στις επενδύσεις –ο τρίτος πυλώνας του Επενδυτικού Σχεδίου– η Επιτροπή έχει ήδη προτείνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για τη στήριξη των επενδύσεων και τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας, όπως μείωση των κεφαλαιακών επιβαρύνσεων για τις ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές επιχειρήσεις όσον αφορά στις επενδύσεις σε υποδομές. Οι στρατηγικές σχετικά με την Ενεργειακή Ένωση, την Ένωση Κεφαλαιαγορών, την Ενιαία Αγορά και την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, καθώς και η δέσμη μέτρων για την Κυκλική Οικονομία, περιλαμβάνουν όλες συγκεκριμένα μέτρα τα οποία, αν εφαρμοστούν πλήρως, θα εξαλείψουν τα εμπόδια, θα προωθήσουν την καινοτομία και θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο το επενδυτικό περιβάλλον.

Ταυτόχρονα, τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν να υλοποιούν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια στις επενδύσεις που εντοπίστηκαν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, σε τομείς όπως η αφερεγγυότητα, οι δημόσιες συμβάσεις, τα δικαστικά συστήματα και η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης ή οι τομεακοί κανονισμοί.

 Επενδύσεις ύψους 2,36 δισ. ευρώ στην Ελλάδα από το πακέτο Γιούνκερ


Σε συνολικές επενδύσεις που θα ανέρχονται στα 2,36 δισ. ευρώ αναμένεται να οδηγήσουν οι μέχρι στιγμής εγκεκριμένες πράξεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο του λεγόμενου "πακέτου Γιούνκερ" η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει εγκρίνει εννιά πράξεις στην Ελλάδα, τόσο για έργα υποδομής όσο και για συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων με ενδιάμεσους φορείς, με συνολική χρηματοδότηση ύψους 897 εκατ. ευρώ. Αυτές οι πράξεις αναμένεται να οδηγήσουν σε συνολικές επενδύσεις ανερχόμενες σε 2,36 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει εγκρίνει έξι έργα στην Ελλάδα, περιλαμβανομένων των Creta Farms και Diorama Hellenic Growth Fund, τα οποία έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ ποσού 824 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων και αναμένεται να οδηγήσουν σε επενδύσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων έχει εγκρίνει τρεις συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων ποσού 73 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων, οι οποίες αναμένεται να οδηγήσουν σε επενδύσεις ύψους 462 εκατ. ευρώ. Από τις συμφωνίες αυτές αναμένεται να επωφεληθούν περίπου 1.400 επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Αγωνία σε Λευκωσία και Αθήνα για το Kυπριακό ενόψει της πολυμερούς διάσκεψης στη Γενεύη

Οι διαβουλεύσεις ενόψει της διάσκεψης της Γενεύης για το Κυπριακό συνεχίζονται και εντατικοποιούνται, αναφέρουν πηγές της κυβέρνησης, επισημαίνοντας τη σημασία της σημερινής συνάντησης του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά με τον Τούρκο ομόλογο του Μεβλούτ Τσαβούσογλου στη Νέα Υόρκη, όπου θα συζητηθούν όλα....

Παράλληλα, πηγές αναφέρουν ότι θα υπάρξουν επικοινωνίες του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με όλους τους εμπλεκόμενους. Ως προς τη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Ρ. Τ. Ερντογάν που συζητιόταν να γίνει πριν από τη μετάβασή τους στη Γενεύη για τη διάσκεψη, δεν θα πραγματοποιηθεί τελικά, καθώς σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οργανωτικά δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις, λόγω των δυσάρεστων εξελίξεων των τελευταίων ημερών στην Τουρκία, αντ’ αυτής άλλωστε πραγματοποιείται και η σημερινή συνάντηση των υπουργών εξωτερικών Ελλάδας – Τουρκίας στη Νέα Υόρκη
Η Διάσκεψη στη Γενεύη για το Κυπριακό θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι την προηγούμενη ημέρα θα υπάρχει συμφωνία στο εδαφικό με συγκεκριμένους χάρτες:  Αυτό ξεκαθάρισε χθες  ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης στη συνάντηση που είχε με τον τουρκοκύπριο ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί. 

Σε αυτή την περίπτωση οι συμφωνημένοι χάρτες θα κατατεθούν στον ειδικό σύμβουλο του ΟΗΕ Άιντε με τον οποίο συναντήθηκε σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς.

Έτοιμη δηλώνει η Κομισιόν να στηρίξει τις προσπάθειες για την επίλυση του Κυπριακού


Η αναπληρώτρια εκπρόσωπος της Επιτροπής, Νατάσα Μπερτό
Την ετοιμότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στηρίξει τις εν εξελίξει προσπάθειες για την επίλυση του Κυπριακού, υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, επανέλαβε από τις Βρυξέλλες, η αναπληρώτρια εκπρόσωπος της Επιτροπής, Νατάσα Μπερτό.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή έχει εκφράσει την ετοιμότητά της να παραστεί στην πολυμερή διάσκεψη της Γενεύης για το Κυπριακό που θα ξεκινήσει στις 12 Ιανουαρίου. Ωστόσο, σήμερα η Ν. Μπερτό δήλωσε ότι η Επιτροπή δεν είναι ακόμα σε θέση να επιβεβαιώσει ποιος θα εκπροσωπήσει την ΕΕ στη διάσκεψη της Γενεύης.

Στο προσφυγικό εστιάζει η προεδρία της Μάλτας

Τη σκυτάλη της προεδρίας της ΕΕ παίρνει από σήμερα η Μάλτα. H εξάμηνη προεδρία διαγράφεται όμως κάθε άλλο παρά εύκολη μιας και το μικρό νησί έχει να διαχειριστεί το προσφυγικό αλλά και τη διαδικασία του Brexit...

 

H Mάλτα είναι η μικρότερη χώρα-μέλος της ΕΕ και κατά συνέπεια οι φωνές της πολιτικής της ηγεσίας δεν εισακούγονται εύκολα στις Βρυξέλλες. Από σήμερα όμως τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, μιας και η Μάλτα αναλαμβάνει για το τρέχον εξάμηνο την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ. Η Βαλέτα παίρνει την σκυτάλη της προεδρίας από την Μπρατισλάβα, πρωτεύουσα της Σλοβακίας. Οι θέσεις των δύο χωρών σε κορυφαία ζητήματα, όπως το προσφυγικό, είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. 
 
Η Μάλτα προσεγγίζει διαφορετικά από την Σλοβακία τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, μιας και βρίσκεται γεωγραφικά εντός της διαδρομής που διασχίζουν οι πρόσφυγες από τα παράλια της Λιβύης στην βόρεια Αφρική προς την Ιταλία. Στόχος της Βαλέτας και του πρωθυπουργού Τζόζεφ Μούσκατ είναι πάντως να αμβλύνει τις διενέξεις μέσα στους κόλπους της ΕΕ. Όπως δηλώνει, η Μάλτα έχει εμπειρία στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και είναι αλληλέγγυα με την Ελλάδα και την Ιταλία. Παρόλα αυτά ο πρωθυπουργός προτίθεται να ακούσει προσεκτικά και τις ενστάσεις των ανατολικοευρωπαϊκών χωρών στην κατανομή προσφύγων και μεταναστών. Ας σημειωθεί ότι η Μάλτα πλήττεται έμμεσα από την προσφυγική κρίση αφού πρόσφυγες που διασώζονται στα χωρικά της ύδατα μεταφέρονται κατά κανόνα στην Ιταλία.

Στην ατζέντα και η διαδικασία του Brexit


Στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Φεβρουάριο στη Βαλέτα θα ζητηθεί διεξοδικά το ζήτημα της προσφυγικής κρίσης, αλλά και η υπογραφή σχετικών συμφωνιών με βορειοαφρικανικές χώρες από τις οποίες αναχωρούν, ως γνωστόν, τα πλοιάρια με πρόσφυγες και μετανάστες. Παράλληλα η κυβέρνηση της Μάλτας επιδιώκει, όπως άλλωστε η Ρώμη και η Αθήνα, μια αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου. Είναι όμως μάλλον απίθανο η Βαλέτα να καταφέρει να λύσει τον γόρδιο δεσμό της προσφυγικής κρίσης μέσα σε ένα εξάμηνο.

Στην ατζέντα της εξάμηνης προεδρίας βρίσκεται ωστόσο και το Brexit. Αν και η Μάλτα ήταν πρώην βρετανική αποικία, ο Τζόζεφ Μούσκατ τηρεί σκληρή στάση έναντι του Λονδίνου. Μιλώντας στην πολιτική επιθεώρηση Politico τόνισε μεταξύ άλλων ότι υπάρχει χάσμα μεταξύ των βρετανικών και ευρωπαϊκών απόψεων για την διαδικασία αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ. Είπε μάλιστα ότι θα πρέπει να αναμένονται σκληρές διαπραγματεύσεις, όπως αυτές με την Ελλάδα.

Για την ΕΕ είναι πάντως θετικό ότι ο πρωθυπουργός της Μάλτας θεωρείται οπαδός της ΕΕ. Δώδεκα χρόνια μετά την ένταξή του στην ΕΕ, το νησί της Μεσογείου δεν τα πηγαίνει και άσχημα. Ο τουρισμός πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Εκτός αυτού η Μάλτα είναι η μόνη χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης που ξεπέρασε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα την οικονομική κρίση, η ανεργία είναι σχετικά χαμηλή, ενώ παράλληλα καταγράφει υψηλή οικονομική ανάπτυξη. 
DW

Γιώργος Σταθάκης: «Όλες οι πλευρές συγκλίνουν στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλος Ιανουαρίου»

Η κυβέρνηση είναι αυτή που λαμβάνει αποφάσεις για τα θέματα που εκείνη θεωρεί ως ύψιστης προτεραιότητας, δηλώνει στο ΑΜΠΕ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας στο ερώτημα αν έπρεπε να προηγηθεί συνεννόηση με τους θεσμούς στο θέμα των μέτρων στήριξης των χαμηλοσυνταξιούχων και του ΦΠΑ στα νησιά...


Ο Γιώργος Σταθάκης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την πολιτική αναδιανομής, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο». Για το θέμα της αξιολόγησης ο Γιώργος Σταθάκης εκτιμά ότι οι εκκρεμότητες μπορεί να κλείσουν τις επόμενες εβδομάδες, τονίζοντας μάλιστα πως «έχει ήδη επέλθει συμφωνία» κατ' ουσίαν, με όλες τις πλευρές να συγκλίνουν στην ανάγκη λύσης μέσα στον Ιανουάριο.

Στο μεγάλο «αγκάθι» της συμμετοχής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο Γιώργος Σταθάκης υποστηρίζει, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ -ΜΠΕ, ότι χρειάζονται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του Ταμείου ή συμβιβαστικές λύσεις, που θα είναι όμως συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχει επιτευχθεί με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

«Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός και αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό», είναι η απάντηση που δίνει στα σενάρια για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στον Νίκο Παπαδημητρίου και τον Κώστα Βουτσαδάκη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερώτηση: Σε ποιο σημείο βρίσκεται την ώρα αυτή η διαπραγμάτευση, κ. υπουργέ; Βλέπετε και εσείς, παράγοντες -όπως το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- να έχουν υιοθετήσει τακτική καθυστερήσεων; Σας ανησυχεί η τακτική αυτή; Είναι εφικτό να υπάρξει συμφωνία μέσα στον Ιανουάριο;

Απάντηση: Δεν είναι θέμα καθυστερήσεων, όσο το γεγονός ότι η συμμετοχή και ο τρόπος εμπλοκής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα προβάλλει κάποιες διαφορετικές παραμέτρους στο πλαίσιο της συμφωνίας. Στα περισσότερα επιμέρους θέματα της δεύτερης αξιολόγησης έχει ήδη επέλθει συμφωνία με τους εκπροσώπους των θεσμών. Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες αλλά δεν πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο να κλείσουν στις επόμενες εβδομάδες. Το θέμα της γεφύρωσης των διαφορών με το ΔΝΤ χρειάζεται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του ή συμβιβαστικές λύσεις που να είναι συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχουμε επιτύχει με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Όλες οι πλευρές συγκλίνουν όμως στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλους Ιανουαρίου.

Ερώτηση: Δεδομένης της ανάγκης ένταξης στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης τον Μάρτιο, νιώθετε ότι βρίσκεται η χώρα μας ξανά με την πλάτη στον τοίχο; Τηρουμένων των αναλογιών ζούμε την επανάληψη του 2015;

Απάντηση: Καμία απολύτως σχέση δεν έχει η σημερινή κατάσταση με τις αρχές του 2015. Τότε είχαμε παραλάβει μια συμφωνία που βρισκόταν κυριολεκτικά στον αέρα, καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει ή αδυνατούσε να κλείσει την 5η αξιολόγηση του τότε προγράμματος και εμείς θεωρήσαμε ότι η συνέχιση του ήταν ανέφικτη ή και επιζήμια. Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν ένα εξάμηνο αλλά κατέληξαν σε μία πιο ρεαλιστική και επωφελή συμφωνία, η πρώτη μάλιστα που επικυρώθηκε και με εκλογές. Έκτοτε η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί και το τρέχον εξάμηνο βρίσκεται σε ανάκαμψη ενώ τα δημοσιονομικά αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Η πρώτη αξιολόγηση αποτελούσε το δυσκολότερο σημείο, αλλά έκλεισε επιτυχώς και μαζί με τη δεύτερη αξιολόγηση πρακτικά ολοκληρώνεται το σύνολο του προγράμματος. Ενεργοποιούνται ήδη τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Διευκολύνεται έτσι η ένταξη στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.

Ερώτηση: Η χώρα χάνει συμμάχους, με κυριότερο τον Προέδρο Ολάντ. Πώς αντιμετωπίζει το νέο σκηνικό η κυβέρνηση;

Απάντηση: Το 2017 είναι έτος εκλογών στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης - στη Γερμανία, τη Γαλλία, πιθανότατα την Ιταλία και την Ολλανδία. Κατά συνέπεια παντού το πολιτικό σκηνικό είναι ρευστό. Κάπου μπορεί να υπάρξουν αλλαγές που θα φέρνουν τις κυβερνήσεις πιο κοντά στις δικές μας θέσεις. Αλλού μπορεί να συμβεί το αντίθετο. Ας περιμένουμε να διαμορφωθεί η πλήρης εικόνα, προτού προχωρήσουμε στην αξιολόγηση του νέου σκηνικού.

Ερώτηση: Γενικά μιλώντας, η Ευρώπη δεν περνά και τις καλύτερες ημέρες της, δεν συμφωνείτε;

Απάντηση: Προφανώς η Ευρώπη είναι σε κρίσιμο σημείο μετά το βρετανικό δημοψήφισμα και τις πολιτικές εξελίξεις σε πληθώρα χωρών. Εντούτοις το ευρωπαϊκό εγχείρημα είναι στην κυριολεξία πολύ μακράς πνοής και έχει αντιμετωπίσει πολλαπλές κρίσεις στο παρελθόν και έχει επιδείξει εξαιρετική δυναμική προσαρμογής και αλλαγής. Τώρα ίσως πρέπει να επιταχυνθούν οι αλλαγές και να επικεντρωθούν στην ανάγκη κοινοτικής αλληλεγγύης και αντιμετώπισης των ανισοτήτων.

Ερώτηση: Αν δει κανείς από μια απόσταση το θέμα που ανέκυψε με τα μέτρα κοινωνικής στήριξης προς τους συνταξιούχους και τους κατοίκους νησιών του Αιγαίου, εκτιμάτε πως θα έπρεπε να είχε προηγηθεί καλύτερη συνεννόηση με τους θεσμούς;

Απάντηση: Καταρχήν θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε παραβίαση όσων προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς. Τα κοινοτικά όργανα που κλήθηκαν να ερευνήσουν τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης επιβεβαίωσαν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, «ξεπαγώνοντας» τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Είναι σίγουρα χρήσιμο να υπάρχει κλίμα συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλλά στον πυρήνα της είναι η ίδια η κυβέρνηση που λαμβάνει αποφάσεις για θέματα που θεωρεί υψίστης προτεραιότητας.

Ερώτηση: Υπάρχει τελικώς περίπτωση να δοθεί και του χρόνου 13η σύνταξη; Επίσης, να επεκταθεί κατά ένα έτος η αναστολή αύξησης του ΦΠΑ στα συγκεκριμένα νησιά;

Απάντηση: Η κυβέρνηση έκανε σαφές ότι η υπερεπίτευξη των δημοσιονομικών στόχων συνεπάγεται την αναδιανομή υπέρ των αδύναμων κοινωνικών ομάδων. Και αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Τα συγκεκριμένα μέτρα μπορέσαμε και τα πήραμε χάρη στη μεγάλη υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2016. Το 2017 ο στόχος αυτός είναι πολύ πιο φιλόδοξος (1,75% του ΑΕΠ έναντι 0,5% φέτος). Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο.

Ερώτηση: Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι επιλογή της η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Εκλογές όμως, από… ατύχημα είναι ενδεχόμενο να προκύψουν; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι παράλογες απαιτήσεις μερίδας των εταίρων μας δημιουργούν συνθήκες τέτοιες…

Απάντηση: Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός. Αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό. Δυστυχώς δεν δείχνουν να το καταλαβαίνουν κάποιες πολιτικές δυνάμεις στο εσωτερικό, που συνεχίζουν να κάνουν όνειρα… παλινόρθωσης, παρά τις σαρωτικές εκλογικές ήττες που υπέστησαν το 2015. Ξεκίνησαν με την άνοιξη του 2016, επικαλούμενοι τη μη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, μετά έβλεπαν εκλογές το φθινόπωρο του 2016, επειδή το πρόγραμμα δεν έβγαινε, τώρα διαγιγνώσκουν τάσεις φυγής της κυβέρνησης μέχρι την άνοιξη του 2017. Τελικά, θα αναγκαστούν να συμβιβαστούν με τις εκλογές το 2019 αφού η διαρκής εκλογολογία θα έχει αυτοακυρωθεί.

Ερώτηση: Κάθε φορά που δημοσιοποιούνται οι δηλώσεις πόθεν έσχες, είστε, κύριε υπουργέ, ένας από τους… αγαπημένους μερίδας των μέσων ενημέρωσης. Πώς αντιμετωπίζετε συνολικά το θέμα αυτό;

Απάντηση: Με κωμική διάσταση απέναντι στα ψευδή δεδομένα που αναπαράγονται περί δεκάδων σπιτιών, ξεχασμένων εκατομμυρίων και λοιπά. Με σοβαρή διάθεση απέναντι στην διεξοδική εξάμηνη έρευνα που έκανε η Αρμόδια Επιτροπή Πόθεν Έσχες της Βουλής για όλα τα έτη, αναδρομικά από το 2000 και όλα τα μέλη της οικογενείας μου όπου εμφανιζόμουν ως συνδικαιούχος σε κοινούς λογαριασμούς, προφανώς όχι κατ' ανάγκη δικούς μου. Νομίζω ότι το συγκεκριμένο θέμα εξαντλήθηκε. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει τίποτα το επιλήψιμο. Όποιος επιμένει στο θέμα, ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται την ελληνική Δικαιοσύνη.

Ερώτηση: Διαπιστώνει το Υπουργείο ελλείψεις στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας και αν ναι, πώς θα παρέμβετε;

Απάντηση: Ελλείψεις δεν υπάρχουν παρά το γεγονός ότι μία πρόσφατη κρίση έθεσε το σύστημα υπό δοκιμασία. Εντούτοις δεν χρειάστηκε να παρθούν ιδιαίτερα μέτρα καθώς υπάρχει επάρκεια ενέργειας, αξιόπιστος συντονισμός από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές και τους οργανισμούς και κλίμα συνεργασίας των πολλαπλών πλέον κατηγοριών παραγωγών. Το Υπουργείο απλώς διατήρησε μία διακριτική στάση επιτήρησης και εποπτείας των εξελίξεων, χωρίς να χρειαστεί να παρέμβει.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ΔΕΗ;

Απάντηση: Όλη η αγορά ενέργειας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο μέχρι το 2020. Η ΔΕΗ βρίσκεται φυσικά στο επίκεντρο αυτής της μετάβασης, καθώς καλείται να μειώσει τα ποσοστά της στη λιανική στο 50%, όσο έχει δηλαδή περίπου και στην παραγωγή. Στόχος είναι η μετάβαση αυτή να γίνει ομαλά με τη ΔΕΗ εξίσου ισχυρή στο τέλος της ημέρας και τις αγορές ενέργειας σε ΑΠΕ, αέριο, και λιγνίτη να είναι πιο ανταγωνιστικές προς όφελος του καταναλωτή, της οικονομίας, και φυσικά με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ερώτηση: Για τη ΔΕΣΦΑ θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, κύριε υπουργέ;

Απάντηση: Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς.
LEFT.gr

Αφορολόγητο με κάρτες και e-baking, «ταβάνι» τα 500 € στα μετρητά

Με "πλαστικό χρήμα" ή e-Baking πρέπει να συναλάσσονται από σήμερα οι φορολογούμενοι αν θέλουν να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο και την έκπτωση φόρου, από το μέτρο εξαιρούνται οι άνω των 70 ετών, όσοι κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές και όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%...


Με κάρτες ή μέσω Ιντερνετ πρέπει να συναλάσσονται από σήμερα οι φορολογούμενοι αν θέλουν να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο και την έκπτωση φόρου. Μάλιστα θα υπάρξει και κόφτης για συναλλαγές με μετρητά. Νέα συναλλακτικά ήθη σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες φέρνει η υποχρεωτική χρήση του πλαστικού χρήματος.

Οι δαπάνες που αναγνωρίζονται είναι:
  • Είδη διατροφής, προϊόντα σούπερ μάρκετ.
  • Ηλεκρικές – ηλεκτρονικές συσκευές
  • Ένδυση, υπόδηση, είδη οικιακού εξοπλισμού.
  • Καύσιμα, τσιγάρα, ποτά.
Δεν αναγνωρίζονται τα ενοίκια και οι δόσεις δανείων.

Στην κατοχύρωση του αφορολόγητου θα περιλαμβάνονται και μια σειρά υπηρεσιών εάν έχουν εξοφληθεί ηλεκτρονικά όπως: 
  • Πάσης φύσεως καταστήματα εστίασης.
  • Κομμωτήρια και ινστιτούτα αισθητικής.
  • Γυμναστήρια και σχολές χορού.
  • Συνεργεία επισκευής οχημάτων.
  • Υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι,ελαιοχρωματιστές,μαραγκοί.
  • Δικηγόροι και Λογιστές.
Για τις ιατρικές πράξεις και τα φαρμακεία οι μειώσεις φόρου θα συνεχίσουν να ισχύον εφόσον και αυτές έχουν πληρωθεί με κάρτα ή μέσω τράπεζας.

Προκειμένου οι δικαιούχοι φορολογούμενοι να εξασφαλίσουν την έκπτωση φόρου των 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να δαπανήσουν ηλεκτρονικά
  • Το 10% για εισόδημα έως 10.000.
  • Το 15% από τις 10.001 έως τις 30.000, και,
  • Το 20% για το ποσό πάνω από τις 30.000 ευρώ
Σε περίπτωση που κάποιος φορολογούμενος δεν μαζέψει τις απαραίτητες αποδείξεις, η διαφορά θα έχει ποινή 22%.

Κόφτης μπαίνει στις συναλλαγές με μετρητά. Για τα φυσικά πρόσωπα από 1.500 ευρώ που είναι σήμερα το όριο πέφτει στα 500 ευρώ.

Από την υποχρεωτική χρήση πλαστικού χρήματος εξαιρούνται οι άνω των 70 ετών, όσοι κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές και όσοι έχουν ποσοστό αναπηρίας πάνω από 80%.

«GR80s»: γνωρίστε την Ελλάδα της δεκαετίας του ’80 μέσα από μια έκθεση! (vid)

«Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη», είναι ένα πρωτότυπο ιστορικό ταξίδι μέσα στο '80, η οποία έχει ως στόχο να βυθίσει τους επισκέπτες σε μια μοναδική εμπειρία αναπαράσταση. πολιτική '80, τα γεγονότα ζωής, τις τέχνες και την τεχνολογία, θα έφερε στη ζωή μέσα από ένα συνδυασμό της άμεσης ενημέρωσης, οπτικοακουστικά εκθέματα και διαδραστικές εφαρμογές χωρισμένο μέσα σε 13 ξεχωριστά περίπτερα. Η έκθεση είναι μια συνεργασία της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών...



Η πρώτη μεγάλη συμμετοχική έκθεση στην Ελλάδα είναι γεγονός και αφορά στη δεκαετία του 1980. Επίσης είναι δίγλωσση και επομένως ιδιαιτέρως φιλική και στους ξένους επισκέπτες της πόλης. Φωτογραφίες, ρούχα, κάθε λογής ενθύμια και memorabilia, παιχνίδια, έπιπλα, φωτογραφίες, οπτικοακουστικά ντοκουμέντα και οτιδήποτε μπορείτε να φανταστείτε θα είναι μεταξύ των εκθεμάτων στην έκθεση που ονομάζεται «GR80s. Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη» και ξεκινά στις 25 Ιανουαρίου.

Μέχρι τον Μάρτιο, η έκθεση που φιλοξενείται στις παλιές βιομηχανικές εγκαταστάσεις φωταερίου της Αθήνας, θα αναβιώσει την ιστορία, τον πολιτισμό και την ατμόσφαιρα της δεκαετίας του '80 σε μία σύμπραξη της «Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων» και της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση». Η δημόσια αλλά και η ιδιωτική ζωή κατά τη διάρκεια της δεκαετίας θα ανασυσταθούν μέσα από 4.000 διαδραστικά εκθέματα, 4 θεματικές ενότητες, 13 περίπτερα, σπάνιες φωτογραφίες, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και περισσότερες από 30 παράλληλες εκδηλώσεις. Το αποτέλεσμα αναμένεται ιδιαίτερα ρεαλιστικό, καθώς μεγάλο μέρος των εκθεμάτων προέκυψε από εθελοντές που δάνεισαν αυθεντικά αντικείμενα της δεκαετίας για τους σκοπούς της έκθεσης. 

 
Περισσότερες πληροφορίες: http://blog.visitgreece.gr

Ραγιαδισμός και νεοαποικιοκρατία

Η νεοαποικιοκρατία είναι η εκμετάλλευση των λιγότερο αναπτυγμένων χωρών από τις αναπτυγμένες με έμμεσους τρόπους. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η νεοαποικιοκρατία αποτελεί μία εξέλιξη του καπιταλισμού όπου οι καπιταλιστικές δυνάμεις (έθνη και επιχειρήσεις) επιβάλλονται στα πιο αδύναμα έθνη μέσω του ενεργειών του διεθνούς καπιταλισμού αντί με μεθόδους άμεσης επιβολής...


της Φωτεινής Μαστρογιάννη*

Η παθητική στάση του ελληνικού λαού προκαλεί την απορία πολλών. Ωστόσο η παθητικότητα αυτή αποτελεί συνισταμένη πολλών παραγόντων. Κάποιοι από αυτούς όπως είναι η χειραγώγηση και η οικονομική εξάρτηση και ο ρόλος κέντρου-περιφέρειας στην ΕΕ έχουν παρουσιασθεί σε προηγούμενα άρθρα μου. 

Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσω το φαινόμενο της νεοαποικιοκρατίας. Το νέο ελληνικό κράτος αποτελεί δημιούργημα των Μεγάλων Δυνάμεων. Οι σχέσεις όμως υποτέλειας υπήρξαν ήδη από την εποχή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ως δημιούργημα λοιπόν τρίτων (κατ’άλλους προτεκτοράτο) έχει δημιουργήσει σχέσεις εξάρτησης οικονομικές και πολιτισμικές. 

Η νεοαποικιοκρατία είναι η εκμετάλλευση των λιγότερο αναπτυγμένων χωρών από τις αναπτυγμένες με έμμεσους τρόπους. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η νεοαποικιοκρατία αποτελεί μία εξέλιξη του καπιταλισμού όπου οι καπιταλιστικές δυνάμεις (έθνη και επιχειρήσεις) επιβάλλονται στα πιο αδύναμα έθνη μέσω του ενεργειών του διεθνούς καπιταλισμού αντί με μεθόδους άμεσης επιβολής. 

Η πολιτισμική αποικιοκρατία αποτελεί τμήμα της νεοαποικιοκρατικής θεωρίας μαζί με την παγκοσμιοποίηση. Στην πολιτισμική αποικιοκρατία το κυρίαρχο έθνος ελέγχει τις αξίες του κυριαρχούμενου μέσω των ΜΜΕ, της εκπαίδευσης, της θρησκείας και της γλώσσας με σκοπό πάντα την οικονομική υποδούλωση. Στη χώρα μας αυτό μπορεί να το παρατηρήσει κάποιος με τη μόδα των γκρήκλις, των ξένων πινακίδων στα καταστήματα κοκ. (γλώσσα), με την υποβάθμιση των ιστορικών στοιχείων του έθνους (εκπαίδευση), τα ΜΜΕ (με τις αμερικάνικες σειρές και πρόσφατα με τις τούρκικες) και της θρησκείας (υποβάθμιση κυρίαρχου δόγματος στα ΜΜΕ βλ. αντικληρικαλισμός, στην εκπαίδευση -αφαίρεση χριστιανικών συμβόλων, κατάργηση προσευχής κοκ). 

Επιβάλλεται έτσι μία αποικιοκρατική νοοτροπία όπου ο κυριαρχούμενος αναπτύσσει συναισθήματα κατωτερότητας και ο κυρίαρχος θεωρείται ανώτερος γιατί ανήκει (ο κυρίαρχος) σε μία ανώτερη φυλή (θα μας σώσουν οι ξένοι που είναι «καλύτεροι» από εμάς). 

Η πολιτισμική αποικιοκρατία αποκαλείται και «μαλακή ισχύς» (soft power) και γίνεται με τρόπο που είναι ελκυστικός στον κυριαρχούμενο. Για παράδειγμα οι τούρκικες τηλεοπτικές σειρές έχουν στοιχεία που να μπορεί να ταυτισθεί ο μέσος Έλληνας με τον τούρκο ηθοποιό βλ. ντύσιμο, οικογενειακά θέματα, κατοικία κτλ. Οι σειρές αυτές χρησιμοποιούνται ως εργαλείο της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Η μη μεταγλώττισή τους έχει ως σκοπό το άκουσμα της τουρκικής γλώσσας να καταστεί οικείο στον Έλληνα οπότε σε μία πιθανή ενδεχόμενη στρατιωτική επίθεση της Τουρκίας να μην μπορεί να αντιδράσει γιατί δεν αντιδρούμε σε κάτι που έχουμε αποδεχθεί ως οικείο ή ακόμα και φιλικό. Το ίδιο έχει συμβεί και με τις αμερικανικές σειρές με αποτέλεσμα την υιοθέτηση του αμερικανικού τρόπου ζωής και σκέπτεσθαι (τα γκρήκλις ακόμα και η αλλοίωση των σημείων στίξης της ελληνικής γλώσσας αποτελούν χαρακτηριστική περίπτωση). 

Η αποικιοκρατική νοοτροπία στον καταπιεζόμενο αναπτύσσει συναισθήματα κατωτερότητας (David & Okazaki, 2006a) δημιουργώντας τα αντίστοιχα ψυχολογικά τραύματα (χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλά επίπεδα αυτοκτονίας – περίπου 30-50.000 αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης). Πόσοι δεν έχουν ακούσει Έλληνες να «αυτομαστιγώνονται» λέγοντας ότι είναι τεμπέληδες, διεφθαρμένοι κτλ. ; 

Η νεοαποικιοκρατία και η αποικιοκρατική νοοτροπία εκδηλώνεται με πέντε βασικούς τρόπους που είναι (Decena, 2014): εσωτερικευμένη πολιτισμική και εθνική κατωτερότητα (οι Ευρωπαίοι είναι «καλύτεροι» από τους Έλληνες που είναι «τεμπέληδες» και «διεφθαρμένοι»), πολιτισμική ντροπή (μετά την αρχαία Ελλάδα δεν υπήρξε τίποτα, οι νεοέλληνες δεν έχουν ιστορική συνέχεια κτλ.) διακρίσεις εντός του ίδιου του λαού (η μία κοινωνική τάξη στρέφεται εναντίον της άλλης μέσω του κοινωνικού αυτοματισμού που προωθείται από τα ΜΜΕ), τα φυσικά χαρακτηριστικά (η άρια φυλή είναι ανώτερη γιατί είναι ψηλή και ξανθιά) και το αποικιοκρατικό χρέος βάσει του οποίου οι Έλληνες θα πρέπει να είναι ευγνώμονες στους Ευρωπαίους που ήρθαν να τους «σώσουν». 

Η λύση στο πρόβλημα είναι η «αντιαποικιοκρατία» του πνεύματος. Ο Έλληνας θα πρέπει να πάψει να αισθάνεται ντροπή και να ανακτήσει την αξιοπρέπειά του. Μέσω της συλλογικότητας να αρχίσει να αποκτά κριτική σκέψη και έτσι να διασώσει όχι μόνο την εθνική του ταυτότητα αλλά και την πνευματική του υγεία. Διαφορετικά η επιβίωση θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη εάν όχι αδύνατη. 

Ενδεικτική βιβλιογραφία
David, E.J.R. & Okazaki, S. (2006a). Colonial mentality: A review and recommendation for filipino American psychology. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. 2006: 12 (1):1-16.
Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, συγγραφέας, καθηγήτρια ΜΒΑ

Δημήτρης Παπαδημητρίου: «Μείωση της φορολογίας δεν σημαίνει αυτόματα αύξηση των επενδύσεων»

Ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Η Καθημερινή», με τίτλο «Η μείωση της φορολογίας και η ανάπτυξη», αναφέρεται, σε πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, όπου μεταξύ άλλων επισημαίνεi ότι η «μείωση της φορολογίας δεν σημαίνει αυτόματα αύξηση των επενδύσεων»....



Άρθρο του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης στην «Καθημερινή της Κυριακής»

Από το 2009, σε όποια χώρα της ΕΕ εφαρμόστηκε η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων δεν απέφερε επενδύσεις, τονίζει ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Η Καθημερινή», με τίτλο «Η μείωση της φορολογίας και η ανάπτυξη», ενώ σημειώνει ότι διαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών, ισχυρό πλαίσιο λειτουργίας του κράτους και παροχή τραπεζικής χρηματοδότησης με οικονομικά κριτήρια είναι «οι τρεις βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να επιτύχει η Ελλάδα προκειμένου να προσελκύσει υγιείς επιχειρηματικές επενδύσεις».

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδημητρίου, σε χώρες όπως η Φινλανδία, η Σλοβενία και η Ισπανία, όπου υπήρξε μείωση των φορολογικών συντελεστών, παρατηρείται ταυτόχρονα και μείωση των επενδύσεων. Μείωση επενδύσεων παρατηρείται ακόμη και σε χώρες με χαμηλό συντελεστή (Κροατία, Πολωνία, Ρουμανία), που τον διατήρησαν χαμηλό, ενώ αντίθετα οι πλέον ανεπτυγμένες οικονομίες (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία) παρότι διατήρησαν υψηλούς φορολογικούς συντελεστές καθ΄ όλη τη διάρκεια της κρίσης, δεν αντιμετώπισαν κάμψη, αλλά μικρή άνοδο των επενδύσεών τους ως προς το ΑΕΠ.

«Ειδικότερα για την Ελλάδα, αξίζει να θυμίσουμε πως το 2006 οι φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων ήταν 29% και σταδιακά έπεσε στο επίπεδο του 20% το 2011-2012. Αυτό δεν εμπόδισε, εντούτοις, το ποσοστό των επενδύσεων στο ΑΕΠ να κατολισθήσει από το 23.7% το 2006 στο 12.6% το 2012, απόδειξη ότι καμιά μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων δεν εγγυάται επενδύσεις», τονίζει ο υπουργός Οικονομίας.

Ο υπουργός, στο άρθρο του, αναφέρεται, επίσης, και σε πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, όπου μεταξύ άλλων επισημαίνεται ότι «η φορολογική επιβάρυνση μιας χώρας είναι ένας από τους πολλούς, και δεν είναι πάντα ο πιο σημαντικός παράγοντας που εξετάζεται από τους δυνητικούς επενδυτές όταν σταθμίζουν τις επενδυτικές τους αποφάσεις. Εξαιρετικά σημαντικά για τους δυνητικούς επενδυτές, είναι ζητήματα σχετικά με το κόστος και τους κινδύνους που συνδέονται με τις μακροοικονομικές και επιχειρηματικές συνθήκες, το κόστος της συμμόρφωσης προς τους νόμους, τους κανονισμούς και τις διοικητικές πρακτικές, το μέγεθος της αγοράς, τις συνθήκες εργασίας, και πάνω απ΄ όλα τις ευκαιρίες κέρδους που συνδέονται με συγκεκριμένες τοποθεσίες».

Και εν κατακλείδι σημειώνει:


«Α) Η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων είναι μειωμένης αποτελεσματικότητας στην προσέλκυση επενδύσεων για τον επιπλέον λόγο ότι συμβάλλει σε μια ανταγωνιστική κούρσα προς τα κάτω των ευρωπαϊκών οικονομιών που μόνους ωφελημένους έχει τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις

Β) Για την Ελλάδα, η οποία προσφέρει πληθώρα ευκαιριών κέρδους από συγκεκριμένες τοποθεσίες (λόγω υποδομών, τουρισμού, ενέργειας και μεταφορών) και υφίσταται μεγάλες δημοσιονομικές πιέσεις δεν χρειάζεται η οικονομία παρόμοια πολιτική.

Αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι διαφανείς διαδικασίες διαγωνισμών, ισχυρό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κράτους και παροχή τραπεζικής χρηματοδότησης με οικονομικά κριτήρια. Γιατί σε αυτές βασίζονται πρωτίστως οι υγιείς επιχειρηματικές επενδύσεις».

Stratfor: Οι γεωπολιτικές εξελίξεις που θα καθορίσουν τη νέα χρονιά | Οι αλλαγές στον κόσμο το 2017

Σε μεγάλο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου, η τάση της γήρανσης του πληθυσμού και της μείωσης της παραγωγικότητας συμβαδίζουν με την τεχνολογική καινοτομία και την μετακίνηση του εργατικού δυναμικού που αυτή φέρνει...

Η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας και η συνεχιζόμενη εξέλιξή της ενισχύουν αυτή τη δυναμική. Την ίδια στιγμή, ο κόσμος προσπαθεί να αντιμετωπίσει την μειωμένη ζήτηση από πλευράς Κίνας, μετά από δεκαετίες ανάπτυξης σε επίπεδα ρεκόρ, η Κίνα επίσης αργά αλλά σταθερά ανεβάζει την οικονομία της στην αλυσίδα αξίας, παράγοντας και συναρμολογώντας πολλά από τα προϊόντα που κάποτε εισήγαγε, με πρόθεση να αυξήσει τις εσωτερικές πωλήσεις. Ο συνδυασμός όλων αυτών των δυνάμεων θα έχει δραματικό και διαρκή αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία και, τελικά, θα επηρεάσει το διεθνές σύστημα για τις επόμενες δεκαετίες.

Τέτοιες κυρίαρχες τάσεις τείνουν να σιγοβράζουν για δεκαετίες και, στη συνέχεια, βγαίνουν παταγωδώς στην επιφάνεια όταν τις προλαβαίνουν οι πολιτικές εξελίξεις.

Όσο περισσότερο επιμένουν οι οικονομικοί μπελάδες, τόσο ισχυρότερες είναι οι πολιτικές εκδήλωσεις.

Κι εκείνος ο δυνατός κρότος στην πόρτα δεν είναι παρά ο εθνικισμός που συστήνεται στους ισχυρούς, κυρίως στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες εξακολουθούν να είναι η μόνη υπερδύναμη.

Οι ΗΠΑ είναι πλέον μια κουρασμένη υπερδύναμη - Κι ο Τράμπ κοιτάζει στο εσωτερικό


Μόνο, που η παγκόσμια υπερδύναμη δεν αισθάνεται και τόσο σούπερ. Στην πραγματικότητα, είναι κουρασμένη. Ξεσηκώθηκε το 2001 από μια καταστροφική επίθεση στο έδαφός της, η ίδια εκτέθηκε σε υπερβολικό βαθμό σε πολέμους στον ισλαμικό κόσμο, και τώρα θέλει να αναδιπλωθεί για να φτιάξει τα πράγματα «στο σπίτι». Πράγματι, ο κύριος άξονας της εκστρατείας του νεοεκλεγέντα προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ήταν η περιχαράκωση, η ιδέα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα αποτραβηχτούν από τις υποχρεώσεις τους στο εξωτερικό, θα βάλουν τους άλλους να αναλάβουν περισσότερα από τα βάρη της δικής τους άμυνας και θα αφήσουν τις ΗΠΑ να εστιάσουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας τους.

Ο Μπαράκ Ομπάμα είχε ήδη βάλει στις ράγες αυτή την τάση, φυσικά. Υπό την προεδρία του, οι Ηνωμένες Πολιτείες άσκησαν ακραία αυτοσυγκράτηση στη Μέση Ανατολή, ενώ προσπάθησαν να επικεντρωθούν σε μακροπρόθεσμες προκλήσεις - μια στρατηγική που, κατά καιρούς, δούλεψε σε βάρος του Ομπάμα, όπως αποδεικνύεται από την άνοδο του ισλαμικού κράτους. Η κύρια διαφορά ανάμεσα στο δόγμα Ομπάμα και στο διαφαινόμενο δόγμα του Τραμπ είναι ότι ο Ομπάμα εξακολουθούσε να πιστεύει στην συλλογική ασφάλεια και το εμπόριο, ως μηχανισμούς για τη διατήρηση της παγκόσμιας τάξης. Ο Τραμπ πιστεύει ότι οι θεσμοί που διέπουν τις διεθνείς σχέσεις είναι στην καλύτερη περίπτωση εσφαλμένοι και στη χειρότερη περισταλτικοί προς τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Ανεξαρτήτως προσέγγισης, η περιχαράκωση είναι πιο εύκολη στα λόγια παρά στην πράξη για μια παγκόσμια υπερδύναμη. Όπως είχε πει ο , Γούντροου Ουίλσον «οι Αμερικανοί συμμετέχουμε, είτε μας αρέσει είτε όχι, στη ζωή του κόσμου.» Τα λόγια του Αμερικανικού αυτού ειδώλου του ιδεαλισμού αντηχούν ακόμα και τώρα που ο ρεαλισμός επικρατεί όλο και περισσότερο στον κόσμο.

Η αναθεώρηση των εμπορικών σχέσεων, για παράδειγμα, με τον τρόπο που την οραματίζεται η Ουάσινγκτον μπορεί και να ήταν εφικτή πριν από δύο δεκαετίες. Αλλά δεν είναι πλέον εφικτή στην τρέχουσα και εξελισσόμενη παγκόσμια τάξη, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της μεταποίησης προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς και οι οικονομίες, μικρές και μεγάλες, συμπλέκονται στενά σε παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Αυτό σημαίνει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν πρόκειται να είναι σε θέση να κάνουν σαρωτικές και ξαφνικές αλλαγές στη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής. Στην πραγματικότητα, ακόμη και αν η εμπορική συμφωνία αποτελέσει αντικείμενο επαναδιαπραγμάτευσης, η Βόρεια Αμερική θα εξακολουθήσει να έχει στενότερες εμπορικές σχέσεις σε μακροπρόθεσμη βάση.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ωστόσο, θα έχουν περισσότερο χώρο για να επιβάλουν επιλεκτικά εμπόδια στο εμπόριο με την Κίνα, ιδιαίτερα στον τομέα των μετάλλων. Και ο κίνδυνος ενός αναδυόμενου εμπορικού καυγά με το Πεκίνο θα αντηχήσει στα μήκη και τα πλάτη. Η προθυμία της Ουάσιγκτον να αμφισβητήσει την πολιτική της «μίας Κίνας» - κάτι που έκανε για να αποσπάσει εμπορικές παραχωρήσεις από την Κίνα - θα έχει κόστος: το Πεκίνο θα τραβήξει τους δικούς του μοχλούς στους τομείς του εμπορίου και της ασφάλειας, κάτι που αναπόφευκτα θα συμπαρασύρει τις Ηνωμένες Πολιτείες στο «θέατρο» του Ειρηνικού.

Όμως η χρονική συγκυρία δεν είναι κατάλληλη για μια εμπορική διαμάχη. Ο Τραμπ θα προτιμούσε να επικεντρωθεί σε εσωτερικά ζητήματα και ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ θα προτιμούσε να επικεντρωθεί στην εδραίωση της πολιτικής εξουσίας πριν από το 19ο Συνέδριο του Κόμματος. Και έτσι η οικονομική σταθερότητα θα έχει προτεραιότητα έναντι των μεταρρυθμίσεων και της αναδιάρθρωσης. Αυτό σημαίνει ότι το Πεκίνο θα επεκτείνει τις κρατικές επενδύσεις και τις επενδύσεις μέσω δανείων, ακόμα και αν αυτά τα εργαλεία έχουν αρχίσει να θαμπώνουν και αυξάνουν τα επίπεδα του εταιρικού χρέους της Κίνας σε δυσθεώρητα ύψη.

Το εκλογικό ντόμινο στην Ευρώπη και ο κίνδυνος διάλυσης της ευρωζώνης


Οι εκλογές στους πυλώνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - τη Γαλλία και τη Γερμανία - καθώς και πιθανές εκλογές στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης – την Ιταλία - θα επηρεάσουν η μία την άλλη και θα απειλήσουν την ίδια την ύπαρξη της ευρωζώνης.

Όπως έχουμε γράψει εδώ και χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα διαλυθεί τελικά. Το ερώτημα για το 2017 είναι σε ποιο βαθμό αυτές οι εκλογές θα επισπεύσουν τη διάλυσή της. Είτε κερδίσουν οι μετριοπαθείς είτε οι εξτρεμιστές, το 2017, η Ευρώπη θα εξακολουθήσει να παρασύρεται προς μια διάσπαση σε περιφερειακά μπλοκ.

Η Μόσχα καραδοκεί για να εδραιώσει την επιρροή της


Οι ευρωπαϊκές διαιρέσεις θα αποτελέσουν μια χρυσή ευκαιρία για τους Ρώσους. Το 2017, η Ρωσία θα μπορέσει να διασπάσει την ευρωπαϊκή ενότητα όσον αφορά στις κυρώσεις εναντίον της και θα έχει περισσότερο χώρο για να εδραιώσει την επιρροή της σε γειτονικές της χώρες.

Η διοίκηση του Τραμπ μπορεί επίσης να είναι πιο δεκτική σε χαλάρωση των κυρώσεων και σε κάποια συνεργασία στο πεδίο της Συρίας, καθώς θα προσπαθεί να αποκλιμακώσει τη σύγκρουση με τη Μόσχα. Αλλά θα υπάρχουν όρια στη συμφιλίωση. Η Ρωσία θα συνεχίσει να ενισχύει την άμυνά της και να αναζητά επιρροή σε διάφορα «θέατρα», από τον κυβερνοχώρο έως τη Μέση Ανατολή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, από την πλευρά τους, θα συνεχίσουν να προσπαθούν να περιορίσουν την ρωσική επεκτατικότητα.

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Ρωσία θα συνεχίσει να παίζει διττό ρόλο, χτίζοντας αλλά και γκρεμίζοντας στη Μέση Ανατολή, για να διαπραγματεύεται με τη Δύση. Όσο μια συριακή ειρηνευτική συμφωνία θα παραμένει άπιαστη, η Ρωσία θα στέκεται στο πλάι της Τεχεράνης, καθώς οι σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν θα επιδεινώνονται. Η πυρηνική συμφωνία του Ιράν θα αμφισβητηθεί σε πολλά μέτωπα, καθώς η χώρα μπαίνει σε χρονιά εκλογών και η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ θα έχει μια πολύ πιο σκληρή γραμμή στην προσέγγιση με το Ιράν. Ωστόσο, τα αμοιβαία συμφέροντα θα συντηρήσουν το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης και θα αποθαρρύνουν και τις δύο πλευρές από συγκρούσεις σε περιοχές, όπως τα στενά του Ορμούζ.

«Μάχη» Τουρκίας - Ιράν - Ο ρόλος του ISIS η επανεμφάνιση της Αλ Κάιντα


Στο μεταξύ, ο ανταγωνισμός μεταξύ του Ιράν και της Τουρκίας θα κλιμακωθεί στη βόρεια Συρία και στο βόρειο Ιράκ. Η Τουρκία θα επικεντρωθεί στην θεμελίωση της σφαίρας επιρροής της και στον περιορισμό των κουρδικών αποσχιστικών τάσεων, ενώ το Ιράν θα προσπαθεί να υπερασπιστεί τη δική του σφαίρα επιρροής. Καθώς οι στρατιωτικές επιχειρήσεις θα υποβαθμίζουν το Ισλαμικό Κράτος, το 2017, η επακόλουθη πάλη για το εδαφικό, τους πόρους και την επιρροή θα ενταθεί μεταξύ των τοπικών και των περιφερειακών συμφερόντων. Όμως καθώς το ισλαμικό κράτος θα αποδυναμώνεται στρατιωτικά, το ίδιο θα υιοθετήσει αντάρτικες και τρομοκρατικές τακτικές και θα ενθαρρύνει μεμονωμένες, εφευρετικές επιθέσεις στο εξωτερικό.

Το Ισλαμικό Κράτος δεν είναι η μόνη ομάδα τζιχαντιστών για την οποία πρέπει να ανησυχούμε. Με τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα στο ισλαμικό κράτος, η Αλ Κάιντα έχει αρχίσει την ήσυχη επανασυγκρότησή της, σε μέρη όπως η Βόρεια Αφρική και η Αραβική Χερσόνησος, και η ομάδα είναι πιθανό να είναι πιο δραστήρια το 2017.

Η «αποκατάσταση» της τιμής του πετρελαίου απειλή για την Βενεζουέλα


Οι τιμές του αργού πετρελαίου θα ανακάμψουν ελαφρώς το 2017, εν μέρει χάρη στη συμφωνία που θα επιτευχθεί ανάμεσα στους περισσότερους παραγωγούς πετρελαίου στον κόσμο. (Αξίζει να σημειωθεί ότι, καμία χώρα δεν θα συμμορφωθεί πλήρως με τις απαιτήσεις μείωσης της παραγωγής.) Ο ρυθμός της ανάκαμψης της παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου στη Βόρεια Αμερική θα είναι ο κύριος παράγοντας που θα επηρεάσει την πολιτική της Σαουδικής Αραβίας για την επέκταση και την αύξηση των περικοπών στην παραγωγή, το επόμενο έτος. Και αν και θα χρειαστεί χρόνος ώστε οι παραγωγοί της Βόρειας Αμερικής να ανταποκριθούν στην ανάκαμψη των τιμών και την αύξηση της παραγωγής, η Σαουδική Αραβία γνωρίζει ότι μια σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου είναι απίθανη. Αυτό σημαίνει ότι η Σαουδική Αραβία θα παρεμβαίνει ενεργά στις αγορές το 2017 για να κρατήσει την οικονομία σε πορεία εξισορρόπησης της προσφοράς, ειδικά υπό το φως του σχεδίου της να πουλήσει το 5% των μετοχών της Σαουδαραβικής Aramco το 2018.

Οι υψηλότερες τιμές πετρελαίου θα αποτελέσουν μια ευπρόσδεκτη ανακούφιση για τους παραγωγούς του κόσμου, αλλά μπορεί να μην αποδειχτούν αρκετές και να έρθουν πολύ αργά για χώρες με τόσο σοβαρά προβλήματα, όσο η Βενεζουέλα. Η απειλή της χρεοκοπίας ελλοχεύει και σοβαρές περικοπές στις εισαγωγές βασικών αγαθών ώστε να καλυφθούν οι πληρωμές του χρέους θα οδηγήσουν σε κοινωνική αναταραχή και θα φέρουν στην επιφάνεια τα ήδη βαθιά ρήγματα μεταξύ του κυβερνώντος κόμματος και των ενόπλων δυνάμεων.

Ο πληθωρισμός επιστρέφει απειλητικός - πονοκέφαλος στις κεντρικές τράπεζες


Οι αναπτυγμένες αγορές θα δουν επίσης μια σημαντική στροφή, το 2017, χρονιά κατά την οποία θα επιστρέψει ο πληθωρισμός. Αυτό θα κάνει τις κεντρικές τράπεζες να εγκαταλείψουν τις μη συμβατικές πολιτικές και να εφαρμόσουν μέτρα νομισματικής σύσφιξης. Οι ημέρες των κεντρικών τραπεζών που πλημμύριζαν τις αγορές με μετρητά πλησιάζουν στο τέλος τους. Το βάρος θα πέσει τώρα στους αξιωματούχους που σχεδιάζουν τη δημοσιονομική πολιτική και οι κρατικές δαπάνες θα αντικαταστήσουν την εκτύπωση χρήματος ως η κύρια κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης.

Η σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής στις Ηνωμένες Πολιτείες και ένα ισχυρό αμερικανικό δολάριο θα τραντάξει την παγκόσμια οικονομία στις αρχές του 2017. Οι χώρες που θα επηρεαστούν περισσότερο θα είναι εκείνες στις αναδυόμενες αγορές με υψηλή έκθεση του χρέους τους σε δολάρια. Ο κατάλογος αυτός περιλαμβάνει τη Βενεζουέλα, την Τουρκία, τη Νότια Αφρική, τη Νιγηρία, την Αίγυπτο, τη Χιλή, τη Βραζιλία, την Κολομβία και την Ινδονησία. Στο μεταξύ, οι πτωτικές πιέσεις στο γουάν και η σταθερή πτώση στα συναλλαγματικά αποθέματα θα υποχρεώσει την Κίνα να αυξήσει τους ελέγχους στις εκροές κεφαλαίων.

Παρά την ηρεμία που απόλαυσαν οι αγορές πρόσφατα, σταθεροποιημένες από την άφθονη ρευστότητα και από τις υποτονικές απαντήσεις στην πολιτική αναταραχή, θα είναι πολύ πιο ευμετάβλητες το 2017. Με όλη την αναταραχή που προβλέπεται για το 2017, από τις απειλές στη συνοχή της ευρωζώνης έως την κλιμάκωση των εμπορικών διαφορών, οι επενδυτές θα μπορούσαν να αντιδράσουν δραματικά. Οι τιμές των assets ταλαντεύθηκαν αισθητά, αν και για μικρό χρονικό διάστημα, στους δύο πρώτους μήνες του 2016. Το 2017 μπορεί εύκολα να φέρει πολλαπλά τέτοια επεισόδια.

Καχεκτική η ανάπτυξη του παγκοσμίου εμπορίου


Οι Ηνωμένες Πολιτείες απομακρύνονται από τις πρωτοβουλίες παγκοσμίου εμπορίου, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο, ένας σημαντικός υποστηρικτής του ελεύθερου εμπορίου, χάνει την επιρροή του σε μια Ευρώπη που ολοένα και στρέφεται στον προστατευτισμό. Η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου θα παραμείνει, κατά πάσα πιθανότητα, καχεκτική συνολικά, αλλά χώρες όπως η Κίνα και το Μεξικό, που είναι εξαρτημένες από τις εξαγωγές, θα είναι επίσης πιο πρόθυμες να προστατεύσουν τις σχέσεις τους με τους προμηθευτές και να αναζητήσουν πρόσθετες αγορές. Οι μεγάλες εμπορικές συμφωνίες θα συνεχίσουν να αντικαθίστανται από μικρότερες, λιγότερο φιλόδοξες, συμφωνίες μεταξύ χωρών και συνασπισμών. Εξάλλου, τόσο η Διατλαντική Εταιρική Σχέση Εμπορίου και Επενδύσεων όσο και η Δια-Ειρηνική Εμπορική Συμφωνία ήταν απότοκα της κατάρρευσης του Γύρου της Ντόχα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Η οικονομική απογοήτευση μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους, που δεν είναι όλοι δυσοίωνοι. Στην Ιαπωνία, η κυβέρνηση θα είναι σε ισχυρή θέση, το 2017, να προσπαθήσει να εφαρμόσει κρίσιμες μεταρρυθμίσεις και να προσαρμόσει τον πληθυσμό της που γερνάει στις μεταλλασσόμενες παγκόσμιες συνθήκες. Στη Βραζιλία και την Ινδία, οι προσπάθειες να εκθέσουν και να καταπολεμήσουν τη διαφθορά θα διατηρήσουν τη δυναμική τους. Η Ινδία έχει επιπλέον υιοθετήσει το φιλόδοξο σχέδιο να βάλει την οικονομία της στον δρόμο της απονομισματοποίησης. Το μονοπάτι του 2017 θα είναι ανώμαλο, αλλά η Ινδία θα αποτελέσει μια κρίσιμη μελέτη περίπτωσης για άλλες χώρες, ανεπτυγμένες όσο και αναπτυσσόμενες, που δελεάζονται από την βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τα οφέλη μιας οικονομίας χωρίς μετρητά και έχουν διαθέσιμη τεχνολογία που τους κάνει να παίρνουν στα σοβαρά μια τέτοια προοπτική.
e-daily