Η μεταφορά της ιερής εικόνας «Τριάδα» δείχνει την αυξημένη προσήλωση του Πούτιν στην Ορθοδοξία

Ορθοδοξία, ιερή εικόνα "Τριάδα", Βλαντιμίρ Πούτιν, Πατριάρχης Κύριλλος,

Reuters 

Η απόφαση του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν να μεταφέρει μια από τις πιο ιερές εικόνες της Ρωσίας από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ στον καθεδρικό ναό της Μόσχας υπογραμμίζει την αυξημένη προσήλωσή του στην Εκκλησία καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται, αλλά έχει επίσης εγείρει φόβους για την ασφάλεια του εύθραυστο τεχνούργημα.

Τονίζοντας τη σημασία του για τους πιστούς, ο Πούτιν διέταξε τον περασμένο μήνα η «Τριάδα» του Αντρέι Ρούμπλεφ να μεταφερθεί στη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ της Μόσχας για ένα χρόνο.

Την Κυριακή, τη φετινή Κυριακή της Τριάδας, το έργο τέχνης του 15ου αιώνα θα πάρει τη θέση του στον Καθεδρικό Ναό του Χριστού του Σωτήρα, μια τεράστια εκκλησία που ανατινάχτηκε υπό τον Ιωσήφ Στάλιν αλλά ξαναχτίστηκε τη δεκαετία του 1990 μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης.

Η μεταφορά της πιο διάσημης εικόνας της Ρωσίας, η οποία απεικονίζει τη Βελανιδιά του Mamre, όπου οι τρεις άγγελοι επισκέφτηκαν τον Αβραάμ στο Βιβλίο της Γένεσης, υπογραμμίζει τον βαθμό στον οποίο η πολιτική και η θρησκεία έχουν συνυφασθεί κατά τη διάρκεια του πολέμου.

«Ο Πούτιν ενδιαφέρεται να κρατήσει την Εκκλησία στο πλευρό του σε αυτόν τον πόλεμο, για να δείξει ότι σέβεται την Εκκλησία», δήλωσε η Ρετζίνα Έλσνερ, θεολόγος και ερευνήτρια της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Κέντρο Ανατολικοευρωπαϊκών και Διεθνών Σπουδών που εδρεύει στο Βερολίνο.

«Ο Πούτιν πρέπει να δείξει ότι ο πόλεμος δεν είναι η προσωπική του στρατιωτική δραστηριότητα, αλλά ότι υπάρχει μια ανώτερη, μεταφυσική αποστολή στη Ρωσία που προσπαθεί να εκπληρώσει».

Οι προπαγανδιστές της Ρωσίας έχουν χρησιμοποιήσει χριστιανικό συμβολισμό για την καταπολέμηση του διαβόλου και του αντίχριστου για να προσπαθήσουν να συγκεντρώσουν υποστήριξη για έναν πόλεμο που έχει διαρκέσει πολύ περισσότερο από ό,τι περίμεναν το Κρεμλίνο ή η Δύση.

Ο Πούτιν χαρακτηρίζει τον πόλεμο ως μάχη για την επιβίωση της Ρωσίας. Η Δύση λέει ότι θέλει να βοηθήσει την Ουκρανία να νικήσει τη Ρωσία στο πεδίο της μάχης, αλλά δεν θέλει να καταστρέψει τη Ρωσία. Η Ουκρανία λέει ότι θέλει να εκδιώξει κάθε Ρώσο στρατιώτη από το έδαφός της.

Μετά την παραμονή της στον Χριστό Σωτήρα, η εικόνα θα μεταφερθεί στη Λαύρα της Τριάδας του Αγίου Σεργίου – το πνευματικό κέντρο της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έξω από τη Μόσχα – όπου είχε μεταφερθεί μόλις πέρυσι για ξεχωριστούς θρησκευτικούς εορτασμούς.

Το Κρεμλίνο και η Εκκλησία αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Ρωσικό Μνημείο 

Λίγο περισσότερο από έναν αιώνα από τότε που ήρθαν στην εξουσία οι άθεοι Μπολσεβίκοι στην επανάσταση του Οκτώβρη του 1917, ο Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας Κύριλλος, επικεφαλής της Εκκλησίας, είπε ότι οι πιστοί μπορούσαν μόνο να ονειρεύονται ότι η εικόνα θα επέστρεφε.

Ο Κύριλλος, στενός σύμμαχος του Πούτιν, δίνει στον πόλεμο μια «μεταφυσική» μάχη για την επιβίωση της Ρωσίας ενάντια στο κακό και σε μια παρακμιακή Δύση που επιδιώκει να καταστρέψει τη Ρωσία.

Για κάποιους, ωστόσο, υπάρχει ανησυχία για την ταλάντευση της Εκκλησίας - και ανησυχία για πιθανή ζημιά στην εύθραυστη εικόνα.

Η Ξένια Κορομπεϊνίκοβα, μια Ρωσίδα ιστορικός τέχνης που έχει μιλήσει κατά της μεταφοράς στο δημοφιλές κανάλι Telegram της, με επίκεντρο την τέχνη, είπε στο Reuters ότι η σημασία της εικόνας για τη Ρωσία ήταν εφάμιλλη με τη «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.

Η Κορομπεϊνίκοβα εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνθήκες στις οποίες θα φυλάσσεται η εικόνα, λέγοντας ότι η Πινακοθήκη Τρετιακόφ είχε τους ειδικούς συντηριηές για να τη φροντίσουν.

Είπε ότι οι Ρώσοι ηγέτες ανά τους αιώνες έχουν στραφεί σε εικόνες σε δύσκολες καταστάσεις με την ελπίδα της νίκης.

«Ίσως υπάρχει κάτι παρόμοιο εδώ», είπε η Κορομπεϊνίκοβα στο Reuters. "Η Εκκλησία έχει τώρα ένα εντελώς νέο επίπεδο εξουσίας. Εάν η Εκκλησία ζητήσει κάτι, τότε πιθανότατα αυτοί (οι ηγέτες της Ρωσίας) δεν μπορούν να το αρνηθούν."

Η Εκκλησία είπε ότι οι απαραίτητοι έλεγχοι θα παρασχεθούν στον καθεδρικό ναό της Μόσχας και ότι το προσωπικό της Πινακοθήκης Τρετιακόφ θα επιβλέπει το έργο τέχνης κατά τη διάρκεια της παραμονής του.

Όμως, στα τέλη του περασμένου μήνα, ένας αρχιερέας και επικεφαλής του συμβουλίου εμπειρογνωμόνων του Πατριαρχείου Μόσχας για την εκκλησιαστική τέχνη, την αρχιτεκτονική και την αποκατάσταση απολύθηκε "σε σχέση με την παρεμπόδιση της μεταφοράς της εικόνας" στον καθεδρικό ναό.

Ρώσοι ιστορικοί τέχνης τάχθηκαν κατά της αφαίρεσης της εικόνας, λέγοντας ότι δεν υπάρχει τρόπος να μεταφερθεί με ασφάλεια το έργο, το οποίο είναι κατασκευασμένο από ξύλο αιώνων και απαιτεί αυστηρούς ελέγχους θερμοκρασίας και υγρασίας, σε μεγάλες αποστάσεις.

«Τα αριστουργήματα της ρωσικής αγιογραφίας και τα εθνικά ιερά δεν πρέπει να εκτίθενται σε αδικαιολόγητο κίνδυνο», έγραψαν μέλη ενός πολιτιστικού συμβουλίου της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών σε ανοιχτή επιστολή προς την υπουργό Πολιτισμού της Ρωσίας Όλγα Λιουμπίμοβα.

«Ο μόνος κατάλληλος χώρος για την τοποθέτηση της εικόνας «Τριάδα» του Αντρέι Ρούμπλεφ είναι στις αίθουσες της Πινακοθήκης Τρετιακόφ, κάτι που επιβεβαιώνεται από σχεδόν έναν αιώνα πρακτικής».
Reuters 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου