Τέλος του γερμανικού εξαγωγικού μοντέλου

Γερμανικό εξαγωγικό μοντέλο, Γερμανία, Κίνα, γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες μηχανολογίας, χημική βιομηχανία,

     Οι γερμανικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα σε όλο και περισσότερες αγορές. Τα μερίδια αγοράς συρρικνώνονται για τις τρεις μεγαλύτερες βιομηχανίες της Γερμανίας.


ΒΕΡΟΛΙΝΟ/ΠΕΚΙΝΟ - Οι οικονομολόγοι προειδοποιούν για ένα «κινεζικό σοκ» για τη γερμανική βιομηχανία. Όλο και περισσότεροι γερμανικές εταιρείες όχι μόνο χάνουν μερίδιο αγοράς στην κινεζική αγορά από τους κινέζους ανταγωνιστές τους, αλλά και αγωνίζονται να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εταιρείες στις άλλες εξαγωγικές τους αγορές. Αυτό το μοτίβο παρακμής μπορεί να παρατηρηθεί στις τρεις σημαντικότερες βιομηχανίες της Γερμανίας. 

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει πίσω από τους κινέζους ανταγωνιστές τους στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι εταιρείες μηχανολογίας από τη Γερμανία μαραζώνουν τώρα στη Λαϊκή Δημοκρατία, ενώ αντιμετωπίζουν τον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό σε τρίτες αγορές. Η χημική βιομηχανία, επίσης, παραπαίει, επηρεασμένη κυρίως από την απότομη άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου. Οι χημικοί γίγαντες όπως η BASF δύσκολα μπορούν να συμβαδίσουν με τις κινεζικές εταιρείες, ειδικά στον τομέα των βασικών χημικών. Τα φυτά αναγκάζονται να κλείσουν. «Ο μεγαλύτερος πελάτης της Γερμανίας μετατρέπεται στον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της», καταλήγει ο Yanmei Xie, ειδικός από τους αναλυτές επιχειρήσεων Gavekal με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Οι ειδικοί έχουν εκφράσει «ανησυχίες για το γερμανικό εξαγωγικό μοντέλο», καθώς οι γερμανικές εταιρείες αποτυγχάνουν ολοένα και περισσότερο να συμβαδίζουν με τους Κινέζους παραγωγούς σε ελκυστικές αγορές στο παρελθόν.

Πρόβλημα στο τμήμα βασικών χημικών

Σημαντικά τμήματα του μεγάλου χημικού τομέα της Γερμανίας, της τρίτης μεγαλύτερης βιομηχανίας στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία, αισθάνονται τη συμπίεση. Αυτό ισχύει, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Handelsblatt, πάνω από όλα για βασικές χημικές ουσίες, όπως η παραγωγή μαζικών πλαστικών όπως το πολυπροπυλένιο και το πολυαιθυλένιο. Ένας λόγος για αυτό είναι η άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου. Αν και η ενέργεια δεν βρίσκεται πλέον στα υψηλά ρεκόρ του 2022, οι εταιρείες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερες τιμές από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο κατά την περίοδο έως το 2020. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι απλώς πολύ πιο ακριβό από το αέριο του αγωγού που προερχόταν προηγουμένως κυρίως από τη Ρωσία. Πιθανότατα δεν θα υπάρξει επιστροφή σε τόσο χαμηλές τιμές ενέργειας για τη γερμανική βιομηχανία.[1] Ένας άλλος λόγος είναι ότι η Κίνα έχει αυξήσει μαζικά την παραγωγή της. Ενώ η κινεζική ζήτηση για πολυαιθυλένιο, για παράδειγμα, αυξήθηκε σημαντικά ταχύτερα από την προσφορά μεταξύ 2015 και 2019, οι Κινέζοι ανταποκρίθηκαν γρήγορα. Η κατασκευή νέων κινεζικών εργοστασίων αύξησε την προσφορά τόσο γρήγορα που σύντομα ξεπέρασε σημαντικά τη ζήτηση, αν και εν μέρει λόγω της πτώσης της πανδημίας Covid-19, οπότε η νέα δυναμικότητα θα μπορούσε να εξάγεται όλο και περισσότερο. Γερμανικές εταιρείες έχουν επίσης συμμετάσχει στην κατασκευή τοποθεσιών παραγωγής στην Κίνα, με πιο αξιοσημείωτη τη νέα τοποθεσία της BASF στο Verbund στο Zhanjiang στη νότια Κίνα. Στην πραγματικότητα είναι η μεγαλύτερη μεμονωμένη επένδυση της BASF, με δέκα δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ,[2] που παράγει κυρίως θερμοπλαστική πολυουρεθάνη.

Κλείσιμο σε όλη την Ευρώπη

Τα κινεζικά χημικά προϊόντα, με το χαμηλότερο κόστος παραγωγής τους, προφανώς αφαιρούν μερίδιο αγοράς από την ακριβότερη παραγωγή γερμανικών εταιρειών, ακόμη και στην Ευρώπη. Μεταξύ 2017 και 2023, οι εισαγωγές χημικών στην ΕΕ αυξήθηκαν σε όγκο από 107 δισεκατομμύρια ευρώ σε 238 δισεκατομμύρια ευρώ. Ένα ταχέως αυξανόμενο μερίδιο προέρχεται από την Κίνα, με την άνοδο να είναι ιδιαίτερα έντονη στις βασικές χημικές ουσίες.[3] Τα περιθώρια κέρδους για τους παραγωγούς βασικών χημικών προϊόντων συρρικνώνονται στην Ευρώπη, καθώς ορισμένες εταιρείες εκδιώκονται από την αγορά λόγω των χαμηλών κινεζικών τιμών. Η BASF, για παράδειγμα, έχει ήδη κλείσει σημαντική παραγωγική ικανότητα και οι αναφορές δείχνουν ότι «και άλλα εργοστάσια αντιμετωπίζουν πλέον κλείσιμο». Ο οργανισμός έρευνας αγοράς ICIS εκτιμά ότι σχεδόν σαράντα τοποθεσίες παγκοσμίως που παράγουν βασικά χημικά απειλούνται με κλείσιμο ή έχουν ήδη κλείσει. «Το επίκεντρο», λέει, «είναι ξεκάθαρα στην Ευρώπη». Περισσότερα από τα μισά από τα κλεισίματα είναι στην ΕΕ και στο ΗΒ.[4] Σύμφωνα με το ICIS, ο αμερικανικός κατασκευαστής πλαστικών Trinseo σχεδιάζει να κλείσει το εργοστάσιό του στο Stade στη βόρεια Γερμανία, ενώ η αμερικανική εταιρεία Celanese στοχεύει σε περικοπές παραγωγής στο Hamm-Uentrop. Υπάρχουν επίσης αναφορές για κλείσιμο στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ολλανδία.

«Παράταση από τρίτες αγορές»

Ο δεύτερος μεγαλύτερος βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας έχει επίσης σηματοδοτήσει αυξανόμενες δυσκολίες. Η μηχανολογία ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα ένας από τους μεγαλύτερους ωφελούμενους από τις συναλλαγές με την Κίνα. Η Λαϊκή Δημοκρατία εξακολουθεί να είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τις γερμανικές εταιρείες μηχανολογίας και μηχανικών διεργασιών, αλλά η αξία των γερμανικών πωλήσεων στην Κίνα έχει μείνει στάσιμη σε περίπου 19 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως από το 2018. Οι κινεζικές εταιρείες μηχανικών έχουν σταδιακά δυναμώσει καθώς η οικονομία ωριμάζει . Εξυπηρετώντας την τεράστια κινεζική αγορά, έχουν δημιουργήσει «τεράστιες παραγωγικές ικανότητες» και είναι αυτή η δυνατότητα που τους επιτρέπει μακροπρόθεσμα να κατακτούν τις διεθνείς αγορές με τις ανταγωνιστικές τιμές εξαγωγές τους, εξηγεί ο Karl Haeusgen, Πρόεδρος της Γερμανικής Ομοσπονδίας Μηχανικών (VDMA). ).[5] Όχι μόνο στην Κίνα αλλά και σε τρίτες αγορές έχουν αναδειχθεί ως ολοένα και πιο επικίνδυνοι ανταγωνιστές για τις γερμανικές εταιρείες. Οι σημειώσεις της Haeusgen από έρευνα μεταξύ των μελών της VDMA δείχνουν ότι περίπου το 61 τοις εκατό των εταιρειών θεωρούν ότι η κατάστασή τους τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, μέτρια ή έγινε ακόμη χειρότερη.[6] Προειδοποιεί ότι οι Γερμανοί κατασκευαστές μηχανών δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια να εμπλέκονται σε πολέμους τιμών «στις λιγότερο σημαντικές τρίτες αγορές» και μπορεί κάλλιστα να αναγκαστούν σε μια μεγάλη οπισθοδρόμηση, «να εγκαταλείψουν αυτές τις αγορές όλοι μαζί».

“Κινεζικό σοκ”

Οι Γερμανοί παραγωγοί καταγράφουν ολοένα και περισσότερο μεγάλες απώλειες στις εξαγωγικές αγορές, εν μέρει στην επιτυχή ώθηση των εξαγωγών από κινεζικές εταιρείες. Για παράδειγμα, το μερίδιο αγοράς της Γερμανίας στις παγκόσμιες εξαγωγές βιομηχανικών μηχανημάτων μειώθηκε από 16 τοις εκατό το 2013 σε 15,2 τοις εκατό το 2023. Αυτό είναι σαφώς συνέπεια του γεγονότος ότι το μερίδιο της Κίνας αυξήθηκε από 14,3 τοις εκατό σε 22,1 τοις εκατό κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.[7] ] Όσον αφορά τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το μερίδιο της Γερμανίας στις παγκόσμιες εξαγωγές οχημάτων εξακολουθούσε να είναι 22,3 τοις εκατό το 2013, αλλά είχε μειωθεί σε μόλις 20,7 τοις εκατό το 2023, ενώ το μερίδιο της Κίνας αυξήθηκε από σχεδόν μηδέν σε εννέα τοις εκατό, σηματοδοτώντας μόλις την αρχή μιας έντονα ανοδικής τάσης. ειδικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, που τώρα διαβρώνεται από τον κινεζικό ανταγωνισμό, είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας, μπροστά από τη μηχανολογία και τα χημικά. Καθώς η Γερμανία βλέπει το μερίδιό της στις εξαγωγές και στους τρεις κορυφαίους τομείς της να πλήττονται από την επιτυχία των κινεζικών εξαγωγών, οι παρατηρητές μιλούν ήδη για ένα «κινεζικό σοκ» σε γενικές γραμμές.[8]

“Καμία θαυματουργή θεραπεία για τρίτες αγορές”

Προκειμένου τουλάχιστον να διαφυλαχθεί η θέση της γερμανικής και ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά, η Επιτροπή της ΕΕ ετοιμάζει επί του παρόντος τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα.[9] Όσον αφορά τη μηχανολογία, ο πρόεδρος της VDMA Haeusgen επέκρινε την απροθυμία να ληφθούν προστατευτικά μέτρα: ο «φόβος» της αντίδρασης της Κίνας, λέει, έχει κάνει τον τομέα της μηχανικής να απέχει από την αναζήτηση δασμών για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Η γερμανική βιομηχανική πολιτική ήταν, υποστηρίζεται, «αφελής».[10] Υπάρχουν επίσης αναφορές ότι ο οίκος αξιολόγησης S&P αναμένει παρόμοια απάντηση από τη γερμανική και την ευρωπαϊκή χημική βιομηχανία: «οι εκκλήσεις για προστατευτικούς δασμούς για την ευρωπαϊκή αγορά θα μπορούσαν να γίνουν πιο δυνατές».[11] και των Ευρωπαίων παραγωγών στην εγχώρια αγορά τους, το πρόβλημα παραμένει ότι η Κίνα θα είναι ανώτερη σε τρίτες αγορές. Σύμφωνα με τον Noah Barkin, εμπειρογνώμονα στον Όμιλο Rhodium, δεν υπάρχει «καμία θαυματουργή θεραπεία από άποψη πολιτικής» για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των γερμανικών εταιρειών σε τρίτες αγορές. Οι γερμανικές εταιρείες απειλούνται, γράφει, ότι «θα αποσπαστούν από πολλές από αυτές τις αγορές μέσα σε λίγα μόλις χρόνια».[12] «Ανησυχούμε για το γερμανικό εξαγωγικό μοντέλο», παραδέχτηκε πρόσφατα ο Rolf Langhammer, ειδικός από το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW). «Δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο αυτό το μοντέλο, όπως το γνωρίζαμε από το παρελθόν, να τελειώσει τα επόμενα χρόνια».
_______________________________________________

-[1] Bert Fröndhoff: Οι εξαγωγές της Κίνας επιδεινώνουν την κρίση στη χημική βιομηχανία. handelsblatt.com 29 Αυγούστου 2024.-[2] Δείτε επίσης: Παράπλευρες ζημιές στον εμπορικό πόλεμο .
-[3], [4] Bert Fröndhoff: Οι εξαγωγές της Κίνας επιδεινώνουν την κρίση στη χημική βιομηχανία. handelsblatt.com 29 Αυγούστου 2024.
-[5], [6] Sven Astheimer, Uwe Marx: Η μηχανολογία είναι παγιδευμένη στην παγίδα της Κίνας. faz.net 13 Ιουλίου 2024.
-[7], [8] Dana Heide: Η γερμανική βιομηχανία απειλείται από το σοκ της Κίνας. handelsblatt.com 22 Αυγούστου 2024.
-[9] Δείτε επίσης: Δασμοί: στο δρόμο προς έναν εμπορικό πόλεμο .
-[10] Sven Astheimer, Uwe Marx: Η μηχανολογία είναι παγιδευμένη στην παγίδα της Κίνας. faz.net 13 Ιουλίου 2024.
-[11] Bert Fröndhoff: Οι εξαγωγές της Κίνας επιδεινώνουν την κρίση στη χημική βιομηχανία. handelsblatt.com 29 Αυγούστου 2024.
-[12], [13] Dana Heide: Η γερμανική βιομηχανία απειλείται από το σοκ της Κίνας. handelsblatt.com 22 Αυγούστου 2024.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου