Πότε θα αδειάσουν τα κρατικά ταμεία από χρήμα αν καθυστερήσει η συμφωνία

Με το βλέμμα στα ταμειακά διαθέσιμα αλλά και στις δανειακές υποχρεώσεις της χώρας θα βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο ενόσω θα διαρκούν οι διαπραγματεύσεις με το κουαρτέτο. 


Το περυσινό σκηνικό με τα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να αγωνίζονται ήδη από τις αρχές Φεβρουαρίου να καλύψουν τις υποχρεώσεις εντός και εκτός συνόρων είναι πολύ πιθανό να επαναληφθεί αν καθυστερήσει η διαδικασία για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης. Και αυτό διότι ήδη από τον Φεβρουάριο ο κρατικός προϋπολογισμός θα αρχίσει να εμφανίζει ταμειακά ελλείμματα ενώ από Μάρτιο θα πρέπει να καταβάλλονται δόσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους δανειστές, κυρίως στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Οι ταμειακές ανάγκες της χώρας είναι προφανώς ένας από τους λόγους που κάνουν την ελληνική κυβέρνηση να βιάζεται να συμφωνήσει με το κουαρτέτο. Ερωτηθείς σχετικά με τα διαθέσιμα του κράτους, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος απέφυγε να αναφερθεί σε αριθμούς. Ωστόσο, τα στοιχεία του προϋπολογισμού δείχνουν ότι αν οι συζητήσεις με τους «θεσμούς» διαρκέσουν και πέραν του Μαρτίου, ο εφιάλτης της ταμειακής ασφυξίας θα αναβιώσει.

Η μηνιαία κατανομή εσόδων και δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού για το 2016 δείχνει ότι τα ελλείμματα σε ταμειακό επίπεδο ξεκινούν και φέτος –όπως και πέρυσι- από πολύ νωρίς καθώς ήδη από τον Φεβρουάριο, το ταμείο θα είναι μείον. Έτσι:
  1. Ο Ιανουάριος είναι ο μόνος μήνας του έτους που είναι προγραμματισμένο να εμφανίσει ταμειακό πλεόνασμα ύψους 197 εκατ. ευρώ. Αυτό οφείλεται στο ότι η δαπάνη για τους τόκους τον πρώτο μήνα του έτους έχει προγραμματιστεί να συγκρατηθεί στο εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο των 110 εκατ. ευρώ. ενώ τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού θα ξεπεράσουν τις δαπάνες φτάνοντας στα 3,822 δις. ευρώ έναντι 3,625 δις. ευρώ που είναι το προϋπολογισμένο επίπεδο των δαπανών. 

  2. Από τον Φεβρουάριο, ο προϋπολογισμός γυρίζει ταμειακά στο κόκκινο και μάλιστα βίαια καθώς αναμένεται να προκύψει ταμειακό έλλειμμα 615 εκατ. ευρώ. Πολύ μεγάλη δαπάνη του Φεβρουαρίου είναι αυτή των τόκων καθώς το σχετικό ποσό θα διαμορφωθεί στα 1,57 δις. ευρώ. Τα καθαρά έσοδα θα ανέλθουν στα 4,839 δις. ευρώ ενώ οι δαπάνες θα ανέλθουν στα 5,622 δις. ευρώ. 

  3. Τον Μάρτιο το ταμειακό έλλειμμα προβλέπεται να φτάσει στα 1,335 δις. ευρώ (σ.σ τον 3ο μήνα του χρόνου θα πρέπει και πάλι να πληρώσουμε 750 εκατ. ευρώ σε τόκους). 

  4. Ο Απρίλιος φέρνει πρόσθετα ταμειακά ελλείμματα άνω των 900 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα το συνολικό ταμειακό ισοζύγιο να προβλέπεται ότι α κλείσει με έλλειμμα 2,284 δις. ευρώ. Οι τόκοι του μήνα θα διαμορφωθούν στα 420 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά έσοδα προβλέπονται στα 3,589 δις. ευρώ και οι δαπάνες στα 4,314 δις. ευρώ.
Το ταμειακό έλλειμμα, θα κορυφωθεί το Ιούνιο καθώς προβλέπεται να φτάσει στα 4,493 δις. ευρώ. Στη συνέχεια θα αρχίσει να υποχωρεί για να κλείσει η χρονιά με ταμειακό έλλειμμα 2,22 δις. ευρώ.

Το «φούσκωμα» κατά το πρώτο εξάμηνο και το «ξεφούσκωμα» κατά το 2ο του ταμειακού ελλείματος, οφείλεται στο μόνιμο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα τελευταία χρόνια και το οποίο έχει να κάνει με την ανισοκατανομή στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων. Αρκεί να σημειωθεί ότι τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού (δηλαδή το σύνολο των εσόδων χωρίς όμως σε αυτά να περιλαμβάνονται οι εισπράξεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων) είναι προϋπολογισμένο να διαμορφωθούν στα 49,107 δις. ευρώ για ολόκληρο το 2016.

Ωστόσο, μέχρι το τέλος Ιουνίου είναι προγραμματισμένο να εισπραχθούν μόλις τα 20,18 δις. ευρώ. Δηλαδή, στο πρώτο μισό του έτους, είναι προϋπολογισμένο οι φορολογούμενοι να πληρώσουν το 40% των φόρων. Αυτή η ανισοκατανομή των φορολογικών βαρών οφείλεται σε τρεις λόγους:
  1. Στο 2ο εξάμηνο εισπράττονται τα τέλη κυκλοφορίας τα οποία από μόνα τους είναι ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

  2. Μετά τον Ιούλιο ξεκινάει κάθε χρόνο είσπραξη του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων

  3.  Στα βάρη του β’ εξαμήνου, προστέθηκαν τα τελευταία χρόνια και οι φόροι ακινήτων με χαρακτηριστικότερο τον ΕΝΦΙΑ.
Υποτίθεται ότι για το 2016, το υπουργείο Οικονομικών θα έκανε προσπάθεια να αντιστρέψει αυτή την εικόνα επισπεύδοντας και τη διαδικασία είσπραξης του ΕΝΦΙΑ αλλά και τη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Για τον φόρο ακινήτων, το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο καθώς μετά την ενεργοποίηση (και μάλιστα αναδρομικά από τον Μάιο του 2015) των νέων αντικειμενικών αξιών, θα πρέπει να γίνουν διορθώσεις στον τρόπο υπολογισμού του φόρου με αποτέλεσμα το να γίνει η εκκαθάριση μέχρι τέλος Απριλίου να μην είναι καθόλου εύκολο. Από την άλλη, και να εφαρμοστεί ο νόμος που προβλέπει ότι οι δηλώσεις εισοδήματος θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι τον Απρίλιο, χρειάζεται αλλαγή νόμου ώστε να αλλάξουν οι προθεσμίες των δόσεων οι οποίες παραμένουν για Ιούλιο, Σεπτέμβριο και Νοέμβριο όσον αφορά στα φυσικά πρόσωπα.

Οι δανειακές υποχρεώσεις

Εκτός από τα ελλείμματα στο εσωτερικό, το οικονομικό επιτελείο πρέπει να καλύψει και τις δανειακές υποχρεώσεις της χώρας. Ο Φεβρουάριος είναι άδειος από οικονομικές υποχρεώσεις και οι επόμενες πληρωμές είναι προγραμματισμένες για τον Μάρτιο μήνα κατά τον οποίο λήγουν δύο επιμέρους δόσεις προς το ΔΝΤ.

Η πρώτη στις 07 Μαρτίου συνολικού ύψους 298 εκατ. ευρώ και η δεύτερη στις 16 Μαρτίου συνολικού ύψους 560 εκατ. ευρώ. Περίπου μισό δις. ευρώ θα χρειαστεί και τον Απρίλιο με τα περισσότερα (448 εκατ ευρώ) να κατευθύνονται και πάλι προς το ΔΝΤ.

Με την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης αναμένεται να εισρεύσουν στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου δόσεις συνολικού ύψους 5,9 δις. ευρώ από τη δανειακή σύμβαση των περίπου 86,5 δις. ευρώ. Πρόκειται για τις δύο επιμέρους δόσεις που κανονικά θα έπρεπε να έχουν καταβληθεί στην Ελλάδα από τον Νοέμβριο (τα πρώτα 3,7 δις. ευρώ) και τον Δεκέμβριο (τα υπόλοιπα 3,2 δις. ευρώ) κάτι όμως που δεν συνέβη λόγω των καθυστερήσεων στη διαπραγμάτευση από τις πολιτικές εξελίξεις (κυρίως τις εκλογές του Σεπτεμβρίου).
Fpress.gr

Την Παρασκευή ψηφίζεται η τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες

Η κυβερνητική τροπολογία αναμένεται να κατατεθεί εντός της εβδομάδας και ο διαγωνισμός να διεξαχθεί ακόμη και εντός Φεβρουαρίου, πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η άρση του αδιεξόδου, που έχει προκύψει λόγω μη συγκρότησης του ΕΣΡ ....

Την ερχόμενη Παρασκευή ορίστηκε να συζητηθεί και να ψηφιστεί η τροπολογία του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, σχετικά με τις τηλεοπτικές άδειες.
 
Η τροπολογία αναμένεται να κατατεθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την κύρωση κοινοτικής οδηγίας σχετικά με την ανάληψη και την άσκηση δραστηριοτήτων ασφάλισης και αντασφάλισης.

Η νέα ρύθμιση έρχεται, αφού η Διάσκεψη των Προέδρων, την προηγούμενη εβδομάδα, δεν υπερψήφισε την πρόταση του προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση για τα πρόσωπα του 9μελούς Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, η οποία δεν κατάφερε να συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό των 4/5 των εκπροσώπων των κομμάτων, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα.

Μετά την άκαρπη ψηφοφορία στη Διάσκεψη των Προέδρων, τόσο ο υπουργός Επικρατείας όσο και ο πρόεδρος της Βουλής είχαν προαναγγείλει νομοθετική πρωτοβουλία, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία αδειοδότησης των καναλιών χωρίς την εμπλοκή του ΕΣΡ στη διαγωνιστική διαδικασία. 

Δίνεται σε διαβούλευση ο πρώτος αναπτυξιακός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ

Κατατίθεται εντός των ημερών στη Βουλή με κεντρικό πυλώνα τις φοροαπαλλαγές και σε δεύτερο πλάνο τις απευθείας χρηματικές επιδοτήσεις του Αναπτυξιακού νόμου της κυβέρνησης.

 
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, προσχέδιο του οποίου παρουσιάζει σήμερα η «Εφ.Συν.», δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ενίσχυση μικρομεσαίων και νεοσύστατων εταιρειών, στην κοινωνική οικονομία και τους συνεταιρισμούς, τις δημοτικές επιχειρήσεις, κ.α , ενώ διατηρεί το καθεστώς ενισχύσεων για τη δημιουργία και τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που είχε και ο νόμος του 2011.

Κατατίθεται εντός των ημερών στη Βουλή με κεντρικό πυλώνα τις φοροαπαλλαγές και σε δεύτερο πλάνο τις απευθείας χρηματικές επιδοτήσεις,

Θα επιχορηγεί πλέον πολύ μικρότερες επενδύσεις σε σχέση με τον προηγούμενο καθώς το κατώφλι πέφτει στις 150.000 ευρώ για τις μικρές επιχειρήσεις, στις 250.000 για τις μεσαίες και στις 500.000 για τις μεγάλες (ήταν 1 εκατ. ευρώ), ενώ θα παρέχει συνολικά εννέα διαφορετικές μορφές ενισχύσεων, μεταξύ των οποίων 100% φοροαπαλλαγή για τα κέρδη, επιδότηση θέσεων εργασίας, συμψηφισμό οφειλών με φόρους, επιδότηση επιτοκίου κ.ά.

Το μέγιστο ποσοστό επιχορηγήσεων φτάνει στο 45% με βάση τον νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ωστόσο στην πράξη είναι σημαντικά μικρότερο για τις περισσότερες περιοχές της χώρας.

Όπως γράφει η «Εφ.Συν.», η κυβέρνηση έχει βάλει ψηλά τον πήχη προσδοκώντας ότι το μοντέλο των αυξημένων φοροαπαλλαγών θα κινητοποιήσει σημαντικά επενδυτικά σχέδια. Η μείωση των επιχορηγήσεων θα περιορίσει τους δικαιούχους του νέου αναπτυξιακού νόμου σε εκείνους που αφενός διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια και αφετέρου σε όσους μπορούν να αποδείξουν ότι διαθέτουν αποδοτικό επενδυτικό σχέδιο.

Είδη ενισχύσεων

Εννιά διαφορετικές κατηγορίες ενισχύσεων που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά ή μεμονωμένα θα προβλέπει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, ο οποίος παράλληλα βάζει πλαφόν ενίσχυσης στα 10 εκατ. ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση ή στα 20 εκατ. ευρώ για συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα, στο σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η κυβέρνηση προβλέπονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:
  1. Απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής φόρου εισοδήματος για το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Το ποσό υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
  2. Επιχορήγηση από το κράτος για την κάλυψη επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου της επιχείρησης.
  3. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης έως επτά χρόνια, με την κάλυψη των δόσεων για leasing απόκτησης καινούργιου μηχανολογικού εξοπλισμού. Η επιδότηση προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησης.
  4. Επιδότηση επιτοκίου.
  5. Συμψηφισμός οφειλών με φόρους.
  6. Κάλυψη από το Δημόσιο του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο.
  7. Σταθερό φορολογικό σύστημα για επτά χρόνια.
  8. Ταχεία αδειοδότηση.
  9. Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω ταμείου συμμετοχών με παροχή ιδίων κεφαλαίων, δανείων ή εγγύησης κάλυψης ζημιών.
Υψος επενδύσεων

Το σύνολο των ενισχύσεων που μπορεί να λάβει μια επιχείρηση δεν μπορεί να ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα 20 εκατ. ευρώ μαζί με τις συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες εταιρείες. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στις ενισχύσεις του νέου επενδυτικού νόμου ορίζεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης:

– Για μεγάλες επιχειρήσεις, στο ποσό των 500.000 ευρώ (από 1 εκατ. ευρώ).

– Για μεσαίες επιχειρήσεις, στο ποσό 200.000 ευρώ (από 500.000 ευρώ).

– Για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 150.000 ευρώ (ξεκινούσαν από 200.000 και 300.000 ευρώ).

Τα ποσοστά ενίσχυσης που προβλέπονται σύμφωνα με τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2014-2020 κυμαίνονται από 10% έως 45% του κόστους επένδυσης και είναι μειωμένα σε σχέση με το παρελθόν. Τη μέγιστη ενίσχυση (έως 45%) θα μπορούν να λάβουν σχέδια των οποίων οι επιλέξιμες δαπάνες είναι χαμηλότερες από 50 εκατ. ευρώ και υλοποιούνται σε Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Θεσσαλία, Κεντρική Μακεδονία, Ηπειρο, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησο και Βόρειο Αιγαίο.

Για παράδειγμα, μια μικρή επιχείρηση στην Αττική θα επιχορηγείται με 30% και μια μεγάλη με 10%, ενώ λ.χ. στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη το ποσοστό επιχορήγησης θα είναι αντίστοιχα 45% για τη μικρή και 25% για τη μεγάλη.

Στις περισσότερες περιοχές της χώρας (π.χ. Αττική, Νότιο Αιγαίο, Στερεά κ.λπ.) τα ποσοστά ενίσχυσης θα παραμείνουν σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου ώς το 2020. Από 1.1.2018, όμως, θα αρχίσουν να μειώνονται σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη, Γρεβενά), στα Ιόνια Νησιά και την Κρήτη.

Επιδότηση μισθών

Στο 100% της επιχορήγησης φτάνουν οι φορολογικές απαλλαγές και η επιδότηση μισθολογικού κόστους.

Τα ποσοστά της επιχορήγησης και της χρηματοδοτικής μίσθωσης θα είναι στο 70% του ποσοστού που αναφέρεται στους Χάρτες Περιφερειακών Ενισχύσεων και μπορούν να αναπροσαρμόζονται στις αποφάσεις προκήρυξης των καθεστώτων.

Μεγάλες επενδύσεις

Για τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια με επιλέξιμες δαπάνες άνω των 50 εκατ. ευρώ το ανώτατο ποσό ενίσχυσης προσδιορίζεται ως εξής:

α) για το τμήμα της δαπάνης μέχρι 50 εκατ. ευρώ παρέχεται το 100% της ανώτατης επιτρεπόμενης περιφερειακής ενίσχυσης, εξαιρουμένης της ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ανώτατο περιφερειακό όριο),

β) για το τμήμα της δαπάνης από 50 έως 100 εκατ. ευρώ παρέχεται το 50% του ανώτατου περιφερειακού ορίου,

γ) για το τμήμα της δαπάνης που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ δεν παρέχεται καμία ενίσχυση εκτός αν δοθεί άδεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικές ενισχύσεις

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπει τη δυνατότητα ειδικών ενισχύσεων:

– σε εξωστρεφείς επιχειρήσεις

– σε αυτές που προχωρούν σε διαδικασία συγχώνευσης

– σε αυτές που παρουσιάζουν αύξηση της απασχόλησής τους

– σε συνεταιρισμούς, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) του Ν. 4019/2011 (Α’ 216), καθώς και οι Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.), Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) και Συνεταιριστικές Εταιρείες (Σ.Ε.) του Ν. 4015/2011

– σε κλάδους Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας, και Αγροδιατροφής

– σε αυτές των οποίων η λειτουργία προκαλεί περιορισμένο οικολογικό αποτύπωμα

– σε αυτές οι οποίες λειτουργούν σε ειδικές περιοχές (ορεινές, παραμεθόριες, νησιωτικές, κ.λπ.).

Καταβολή ενισχύσεων

– Η καταβολή της ενίσχυσης ή η αυτοδίκαιη χρήση του οφέλους από τους δικαιούχους μπορεί να γίνεται είτε εφάπαξ είτε σε δόσεις ανάλογα με τον βαθμό υλοποίησης του έργου και εξαρτάται από την καταβολή της ίδιας συμμετοχής.

– Στις κεφαλαιακές ενισχύσεις θα μπορεί να προκαταβάλλεται μέχρι και το 30% της επιχορήγησης εφόσον κατατεθεί εγγυητική επιστολή προσαυξημένη κατά 10%.

– Στις κεφαλαιακές ενισχύσεις, στις ενισχύσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης και στις φορολογικές απαλλαγές (ανάλογα με το είδος τους) θα μπορεί να καταβάλλεται μέρος της ενίσχυσης εφόσον έχει ολοκληρωθεί το 50% του φυσικού αντικειμένου της επένδυσης, έχει χρησιμοποιήσει το σύνολο της ίδιας συμμετοχής του και έχει λάβει πιστοποίηση.

Οι δικαιούχοι

Ο νέος αναπτυξιακός θα προβλέπει οκτώ επιμέρους καθεστώτα ενισχύσεων, μεταξύ των οποίων η «Γενική επιχειρηματικότητα», οι «Νέες Ανεξάρτητες μικρομεσαίες επιχειρήσεις», οι «συνέργειες και δικτυώσεις», η «καινοτομία» κ.ά.

Δικαίωμα να ενισχυθούν θα έχουν οι εταιρείες που λειτουργούν υπό μορφήν ατομικών επιχειρήσεων, εμπορικών εταιρειών και Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών, Συνεταιρισμών, Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, Αγροτικών Εταιρικών Συμπράξεων, συνεταιριστικών εταιρειών, καθώς και υπό ίδρυση εταιρείες.

Δικαίωμα υπαγωγής θα έχουν και επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχουν θεσμικοί επενδυτές, δημόσιες εταιρείες συμμετοχών, εταιρείες επιχειρηματικού κεφαλαίου, πανεπιστήμια κ.ά.

Τι προβλέπεται για ξενοδοχεία
Το σχέδιο της κυβέρνησης δίνει -κατ΄ εξαίρεση του γενικότερου αποκλεισμού ενίσχυσης των καταλυμάτων- τη δυνατότητα να ενισχυθούν επενδυτικά σχέδια ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων:

– ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων που αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων

– επέκταση και εκσυγχρονισμό κλειστών ξενοδοχειακών μονάδων εφόσον θα αναβαθμιστούν σε κατηγορία τουλάχιστον τριών αστέρων

– εγκαταστάσεις Ειδικής Τουριστικής Υποδομής (Συνεδριακά Κέντρα, Κέντρα Θαλασσοθεραπείας, θεματικά Πάρκα, Τουριστικούς Λιμένες Σκαφών Αναψυχής, γήπεδα Γκολφ, εγκαταστάσεις Τουρισμού Υγείας, εγκαταστάσεις Αξιοποίησης Ιαματικών Πηγών, Χιονοδρομικά Κέντρα, Κέντρα Προπονητικού – Αθλητικού Τουρισμού, Αυτοκινητοδρόμια). Με ΚΥΑ θα προστεθούν περισσότερες κατηγορίες.

– οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

– μετατροπή χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες 3 αστέρων, και υφιστάμενων ξενοδοχείων που λειτουργούν σε παραδοσιακά-διατηρητέα κτίρια και αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο (2) αστέρων.

– εκσυγχρονισμό κάμπινγκ Γ’ τάξης και άνω, καθώς και μετατροπή τους σε ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχεία τουλάχιστον 3 αστέρων.

– εκσυγχρονισμό και επέκταση ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, όταν κατατίθενται επενδυτικά σχέδια με τη μορφή δικτύων συνεργασίας επιχειρήσεων. Επίσης επενδυτικά σχέδια εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων πριν συμπληρώσουν επτά χρόνια λειτουργίας.

Εξαιρέσεις

Παράλληλα εισάγονται μια σειρά από εξαιρέσεις ώστε να μπορούν να ενισχυθούν δραστηριότητες όπως τα υδατοδρόμια, οι μαρίνες, τα logistics, οι τουριστικές μονάδες υγείας.

Στις εξαιρέσεις τομέων που απαγορεύεται να επιδοτηθούν περιλαμβάνονται επίσης η μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, επιμέρους δραστηριότητες στις υδατοκαλλιέργειες, την αλιεία και τις ιχθυοκαλλιέργειες ενώ υπό επεξεργασία βρίσκονται προτάσεις για ενίσχυση ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων κ.α.

Οι προϋποθέσεις θα καθορίζονται με επιμέρους Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.

Επιλέξιμες δαπάνες για πάγια και καινοτομία

Ο νέος αναπτυξιακός δεν επιδοτεί μόνο νέες επενδύσεις, αλλά και σχέδια αναβίωσης κλειστών βιομηχανικών μονάδων από ανεξάρτητους επενδυτές. Προβλέπεται ότι μπορεί να ενισχυθεί η αγορά του συνόλου των παγίων μιας επιχείρησης (κτίρια, μηχανήματα, εξοπλισμός) εφόσον η μονάδα έχει παύσει τη λειτουργία της, αποκτάται από ανεξάρτητο επενδυτή, η συναλλαγή πραγματοποιείται υπό τους συνήθεις όρους της αγοράς και αφαιρούνται ενισχύσεις που έχουν χορηγηθεί πριν την αγορά. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δύνανται να αγοράσουν και μέρος των στοιχείων ενεργητικού μιας παραγωγικής μονάδας.

Εκτός της εξαγοράς κλειστών εργοστασίων, ενισχύονται επίσης οι παρακάτω δαπάνες για ενσώματα στοιχεία ενεργητικού:

– Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτιριακών, ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και οι ειδικές δαπάνες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 60% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και το 70% στην περίπτωση των ΜμΕ.

– Η αγορά και εγκατάσταση καινούργιων μηχανημάτων και εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων και των μεταφορικών μέσων που κινούνται εντός του χώρου της εντασσόμενης μονάδας.

– Η ανέγερση εγκαταστάσεων σε χώρο που έχει μισθωθεί-παραχωρηθεί από το Δημόσιο.

Τα άυλα περιουσιακά στοιχεία (π.χ. λογισμικό, ευρεσιτεχνίες, δικαιώματα κ.λπ.) μπορούν να ενισχυθούν υπό τις σωρευτικές προϋποθέσεις ότι χρησιμοποιούνται εντός της εγκατάστασης, ότι αποσβένονται, αγοράζονται με τους όρους της αγοράς από τρίτους που δεν έχουν σχέση με τον αγοραστή και περιλαμβάνονται στα στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης για πέντε χρόνια (τρία για ΜμΕ).
Ενισχύονται επίσης μελέτες και αμοιβές συμβούλων για επενδυτικά σχέδια νέων Μικρών και Μεσαίων επιχειρήσεων μέχρι ποσοστού 5% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και έως του ποσού 50.000 ευρώ.

Για την καινοτομία των ΜμΕ, ενισχύονται έως 50% δαπάνες για:

(α) απόκτηση, επικύρωση και προστασία των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και λοιπών άυλων στοιχείων ενεργητικού.

(β) απόσπαση προσωπικού υψηλής ειδίκευσης από ερευνητικά ιδρύματα ή επιχειρήσεις

(γ) συμβουλευτικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες στον τομέα της καινοτομίας.

– Για τους συνεργατικούς σχηματισμούς καινοτομίας κατ’ εξαίρεση είναι επιλέξιμες οι δαπάνες λειτουργίας, οι δαπάνες προσωπικού και οι διοικητικές δαπάνες σχετικά με: (α) τον συντονισμό του συνεργατικού σχηματισμού, (β) την προβολή, (γ) τη διαχείριση των εγκαταστάσεων, (δ) την οργάνωση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, εργαστηρίων και συνεδρίων.

– Είναι επιλέξιμες οι δαπάνες εκπόνησης περιβαλλοντικών μελετών, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών ελέγχων, που συνδέονται άμεσα με τις επενδύσεις.

– Οταν οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το εκτιμώμενο μισθολογικό κόστος, πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Το επενδυτικό έργο συνεπάγεται καθαρή αύξηση του αριθμού εργαζομένων στη συγκεκριμένη επιχειρηματική εγκατάσταση σε σύγκριση με τον μέσο όρο του προηγούμενου 12μηνου.

β) Η πλήρωση όλων των θέσεων εργασίας θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός τριών ετών από την περάτωση των εργασιών.

γ) Κάθε θέση εργασίας διατηρείται για περίοδο τουλάχιστον πέντε ετών, ή τριών ετών σε περίπτωση ΜμΕ.

DW: Αλέξης Τσίπρας, ο επαναστάτης που έγινε μεταρρυθμιστής!...

Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Τα «γενέθλια» του ΣΥΡΙΖΑ σχολιάζονται σήμερα στον γερμανόφωνο τύπο, ενώ δεν λείπουν οι αναφορές στις σημερινές κινητοποιήσεις των αγροτών κατά των μεταρρυθμίσεων στο ασφαλιστικό. 


«Αλέξης Τσίπρας: ο επαναστάτης που έγινε μεταρρυθμιστής» επιγράφεται ανάλυση του γερμανικού πρακτορείου ειδήσεων dpa, που αναπαράγεται σε πολλές γερμανικές εφημερίδες. Όπως αναφέρεται «ο έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και η αριστερο-δεξιά κυβέρνησή του έχουν αφήσει πίσω τους δώδεκα μήνες γεμάτους συγχύσεις και αντιξοότητες, (…) από την επαπειλούμενη χρεοκοπία της χώρας μέχρι την ένταση με τους δανειστές και την επιδείνωση της προσφυγικής κρίσης. Και ο ίδιος ο Τσιπρας; Έκανε στροφή 180 μοιρών στους τελευταίους δώδεκα μήνες», εκτιμούν οι συνεργάτες του πρακτορείου στην Αθήνα.

Ποια θα είναι όμως τα επόμενα βήματα; «Οι πιο σκληρές προσαρμογές ακόμα περιμένουν: πρόκειται για την πλήρη αναδιάρθρωση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, καθώς και τη φορολογική μεταρρύθμιση. Ο κόσμος αντιδρά και στα δύο. Δικηγόροι και συμβολαιογράφοι συνεχίζουν την ʻεξέγερση της γραβάταςʼ στους δρόμους της Αθήνας, οι δημόσιοι υπάλληλοι απεργούν παντού και οι αγρότες κατεβαίνουν στην Αθήνα με τα τρακτέρ τους, όταν δεν κλείνουν τους αυτοκινητοδρόμους. Σε όλα αυτά προστίθεται η προσφυγική κρίση. Στο ζήτημα αυτό ο Τσίπρας δέχεται κριτική ότι ακόμη δεν έχει θεσπίσει τα κέντρα υποδοχής που είχε υποσχεθεί, ενώ δεν προστατεύει επαρκώς τα ελληνικά σύνορα».

«Διαβάζοντας» τον Αλέξη Τσίπρα

Η αυστριακή εφημερίδα Der Standard προσπαθεί να εξιχνιάσει τις δύο διαφορετικές πλευρές του Αλέξη Τσίπρα, όπως επισημαίνει: «Τουλάχιστον η ρητορική του παραμένει ίδια, με πείσμα και αυτοπεποίθηση. ʻΕνας χρόνος Αριστερά, ένας χρόνος αγώνας, συνεχίζουμεʼ γράφει ο Τσίπρας στα κόκκινα πλακάτ που προαναγγέλλουν την ομιλία του σε κλειστό γυμναστήριο της Αθήνας το βράδυ της Κυριακής. Μόνο υποθέσεις μπορεί να κάνει κανείς για το τι συμβαίνει στον ψυχικό κόσμο ενός ανθρώπου, που έχει αποκηρύξει τις πολιτικές του πεποιθήσεις και έχει χάσει πολλούς συνοδοιπόρους μέσα σε έναν χρόνο» τονίζει ο αρθρογράφος.

«Επαναστάτη ισορροπιστή» χαρακτηρίζει η Tageszeitung του Βερολίνου τον έλληνα πρωθυπουργό. Όπως επισημαίνεται «σήμερα ακόμα και πολιτικοί του αντίπαλοι αποδίδουν στον Τσίπρα μία ειλικρινή στροφή στον ρεαλισμό. Το κάνουν αυτό όμως, μόνο και μόνο για να ισχυριστούν, ότι σε τελική ανάλυση ο πρωθυπουργός ακολουθεί πλέον την πολιτική λιτότητας των προκατόχων του. Αυτό δεν είναι απολύτως αληθές: ο Τσίπρας θέλει να εφαρμόσει μέτρα κοινωνικής πολιτικής, τα οποία όμως επί του παρόντος αδυνατεί να χρηματοδοτήσει. Επιπλέον, πολλές φορές έχει αφήσει να εννοηθεί ότι η ελληνική διαπραγματευτική θέση θα γινόταν πιο εύκολα δεκτή, εάν άλλαζαν οι συσχετισμοί δυνάμεων στην Ευρώπη- μία ρήση με ενδιαφέρον, αν αναλογιστούμε την αριστερή στροφή στην Πορτογαλία και ενδεχομένως και στην Ισπανία».

Από την αναβάθμιση στις κινητοποιήσεις

«Οι αγρότες κατεβαίνουν στους δρόμους» επιγράφεται σημερινή ανταπόκριση από την Αθήνα για την εφημερίδα Kölner Stadt-Anzeiger της Κολωνίας. Όπως επισημαίνεται «την Κυριακή χιλιάδες αγρότες μπλόκαραν και πάλι αυτοκινητόδρομους και εθνικές οδούς σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης σχετικά με το συνταξιοδοτικό σύστημα και τη φορολογία». Σύμφωνα με την ανταπόκριση «ο Τσίπρας προσπαθεί να εξισορροπήσει τα πράγματα. Έναν χρόνο μετά την εκλογή του στο αξίωμα του πρωθυπουργού, η ασφαλιστική μεταρρύθμιση εξελίσσεται στην πιο δύσκολη, μέχρι σήμερα, δοκιμασία της κυβερνητικής θητείας του. Οι διαδηλώσεις που άρχισαν πριν από τέσσερις μέρες, συνεχώς εξαπλώνονται. Επιπλέον, εκδηλώνονται αντιδράσεις στο ίδιο του το κόμμα».

Γιάννης Παπαδημητρίου/DW

Ο Πρόεδρος του ΕΛΚ προειδοποιεί την Αθήνα για προσωρινό αποκλεισμό από την Σένγκεν!

Οι κεντροδεξιοί πολιτικοί του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) έχουν λάβει μια σκληρή γραμμή στο θέμα, ενώ οι σοσιαλιστές τηρούν μια πιο μετριοπαθή προσέγγιση.
 
Ο Joseph Daul Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ)
Οι χώρες της ΕΕ που δεν εκπληρώνουν το ρόλο τους για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης, θα πρέπει να ανασταλεί προσωρινά η συμμετοχής του στον χώρο Σένγκεν, είπε ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), Joseph Daul.

Η κλιμάκωση της κρίσης των προσφύγων έχει προκαλέσει εντάσεις μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και εξέθεσε τις διαφορετικές προσεγγίσεις για το θέμα από την ευρωπαϊκή κεντροδεξιά και κεντροαριστερά.

Οι κεντροδεξιοί πολιτικοί του ΕΛΚ έχουν λάβει μια σκληρή γραμμή στο θέμα, ενώ οι σοσιαλιστές τηρούν μια πιο μετριοπαθή προσέγγιση.

Σε συνέντευξη με την γερμανική εφημερίδα Die Welt το Σάββατο (23 Ιανουαρίου) η Αυστριακή Υπουργός Εσωτερικών, Johanna Mikl-Leitner, απείλησε την Ελλάδα με αναστολή από το Σένγκεν, αν αποτύχει να ελέγξει τη ροή της μετανάστευσης.

«Εάν η κυβέρνηση στην Αθήνα δεν κάνει τελικά περισσότερα για να εξασφαλίσει τα εξβτερικά σύνορα, τότε θα πρέπει να συζητήσουμε ανοιχτά μια προσωρινή αποβολή της Ελλάδας από τη ζώνη Σένγκεν», είπε η κεντροδεξιά πολιτικός.

«Είναι μύθος ότι τα ελληνικοτουρκικά σύνορα δεν μπορούν να ελεγχθούν», πρόσθεσε.

Οι σκληρές δηλώσεις της προκάλεσαν την αντίδραση του σοσιαλδημοκράτη (SPD) ο υπουργού Εξωτερικών της Γερμανίας Frank -Walter Steinmeier, ο οποίος κατήγγειλε την προειδοποίηση της Βιέννης, χαρακτηρίζοντάς την «ψευδο-λύση».

«Δεν θα υπάρξει καμία λύση για το πρόβλημα των προσφύγων, αν εξαφανιστεί η αλληλεγγύη», είπε.

«Αντιθέτως, πρέπει να εργαστούμε από κοινού και να συγκεντρώσουμε όλες τις προσπάθειές μας να καταπολεμήσουμε τις αιτίες που ωθούν τους πρόσφυγες [να εγκαταλείψουν τιε χώρες τους], να ενισχύσουμε τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ και να πετύχουμε μια δίκαιη ανακατανομή [των αιτούντων άσυλο] στην Ευρώπη».

Ο αντιπρόεδρος της ομάδας Σοσιαλδημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Knut Fleckenstein, έχει την ίδια άποψη.

«Χρειαζόμαστε hotspots για την καταγραφή των προσφύγων και χρειαζόμαστε, επίσης, μια ποσόστωση για την εκ νέου κατανομή των προσφύγων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Με τον τρόπο αυτό θα επιτρέψουμε τον καλύτερο έλεγχο των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και για ένα δικαιότερο καταμερισμό των βαρών. Πρέπει να εργαστούμε και για τα δύο», δήλωσε ο Γερμανός σοσιαλδημοκράτης ευρωβουλευτής στην EurActiv.

Το ΕΛΚ προειδοποιεί την Αθήνα

Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την κρίση των προσφύγων, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Joseph Daul, τόνισε στη EurActiv ότι στις χώρες που δεν κάνουν τη δουλειά τους για την αντιμετώπιση της κρίσης θα πρέπει να ανασταλεί προσωρινά η συμμετοχή τους στον χώρο Σένγκεν.

«Πρέπει να επικεντρωθούμε στην εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, όπως στην πρώτη και δεύτερη ευρωπαϊκή ατζέντα για τη μετανάστευση, που αντιμετωπίζει πιεστικά ζητήματα: την ταχεία διαδικασία χορήγησης ασύλου, έναν λειτουργικό μηχανισμό επιστροφής, και βελτίωση των συνθηκών υποδοχής των αιτούντων άσυλο», δήλωσε ο ηγέτης του ΕΛΚ.

«Τα κράτη μέλη έχουν την κύρια ευθύνη να θέσουν σε εφαρμογή την ισχύουσα νομοθεσία. Οι χώρες που δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, θα πρέπει να ανασταλεί προσωρινά η συμμετοχή τους από τον χώρο Σένγκεν», ανέφερε, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς την ελληνική κυβέρνηση.

Έκανε, επίσης, έκκληση για μια πλήρη μεταρρύθμιση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου και η επεξεργασία των αιτημάτων ασύλου να γίνεται «στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ ή κατά προτίμηση εκτός της ΕΕ».

Το δημοσίευμα των FT

Στις 22 Ιανουαρίου, δημοσίευμα των FT έκανε λόγο για σχέδιο των Ευρωπαίων ηγετών για να ανακοπεί τη εισροή αιτούντων άσυλο μπλοκάροντας το πέρασμά τους προς την ΠΓΔΜ.

Το δημοσίευμα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στην Αθήνα, φοβούμενη μια απομόνωση.

Ο υπουργός μετανάστευσης, Γιάννης Μουζάλας, τόνισε ότι το δημοσίευμα περιλαμβάνει «ψεύδη και διαστρεβλώσεις».

Στην ίδια γραμμή, ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς, σημείωσε ότι η γερμανική πλευρά δεν έχει εγείρει ένα τέτοιο θέμα και τόνισε ότι στόχος της Ελλάδας είναι «να αποφευχθεί τυχόν λανθασμένες σκέψεις να μεταφραστούν σε συστάσεις πολιτικής».

«Τα εν λόγω σχέδια δεν έχουν συνειδητοποιήσει πώς λειτουργεί η ζώνη του Σένγκεν και ποια είναι η σημασία της», πρόσθεσε.

«Βεβαίως δεν υπάρχει» τέτοιο σχέδιο, δήλωσε στο MEGA ο Επίτροπος Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρης Αβραμόπουλος, τονίζοντας ότι η Ελλάδα «δεν είναι μόνη της» στην προσπάθεια για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.

«Όσα γράφονται για την Σένγκεν και για αποπομπές δεν μας βρίσκουν σύμφωνους», ανέφερε ο Επίτροπος, διαβεβαιώνοντας μάλιστα ότι η προσφυγική κρίση «δεν θα ξανανοίξει τη συζήτηση» για Grexit.

Ο Πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Victor Orbán δήλωσε, επίσης, στις 22 Ιανουαρίου, ότι η Βουλγαρία και η ΠΓΔΜ θα πρέπει να χτίσουν έναν φράχτη κατά μήκος των συνόρων τους με την Ελλάδα.

Μέχρι στιγμής, η Βουλγαρία έχει φράχτη στα σύνορά της με την Τουρκία.

Μια πηγή είπε στην EurActiv ότι σε μια συνάντηση με τους συναδέλφους Πρωθυπουργούς πριν από αρκετούς μήνες, ο Orbán τους ρώτησε τι θέλουν να κάνει: είτε να υπερασπιστεί τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, όπως είναι υποχρεωμένος να κάνει σύμφωνα με τη Συνθήκη του Σένγκεν, ή θα πρέπει να αφήσει όλους τα μετανάστες να περάσουν μέσα από την Ουγγαρία και να φτάσουν επιθυμητό τελικό προορισμό τους.

Όχι σε κοινές περιπολίες με Άγκυρα

Ο Κοτζιάς απέκλεισε, επίσης, κάθε ενδεχόμενο κοινών περιπολιών μεταξύ ελληνικού και τουρκικού Λιμενικού Σώματος.

Αντίθετα, είπε ότι η Frontex, θα πρέπει να είναι υπεύθυνη για την επανεισδοχή στην Τουρκία εκείνων των μεταναστών που δεν έχουν το δικαίωμα ασύλου.

«Η Frontex μπορεί να διευκολύνει την επανεισδοχή όσων δεν δικαιούνται άσυλο. Υπάρχει συμφωνία επανεισδοχής, και ελληνική και ευρωπαϊκή [με την Τουρκία]».

Τρία σενάρια για την «αυτοκρατορία» (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Ρωσία)

Σε τελική ανάλυση, οι διαφοροποιήσεις ως προς τη μεσανατολική πολιτική στους κόλπους του διεθνούς κατεστημένου είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα διαφορετικών στρατηγικών θεωρήσεων που αναπτύχθηκαν μετά την «κατάρρευση- αυτοκτονία» της ΕΣΣΔ, το 1989- 91.


του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου*

Ο Σέιμουρ Χερς, από τους γνωστότερους Αμερικανούς δημοσιογράφους, δημοσίευσε πρόσφατα ένα πολύ εντυπωσιακό άρθρο στη London Review of Books. Υποστηρίζει ότι οι Αμερικανοί στρατιωτικοί, ανήσυχοι με την πολιτική της κυβέρνησής τους, που οδηγούσε σε επικράτηση των ακραίων Ισλαμιστών στη Συρία, βρήκαν τρόπο να την παρακάμψουν, βοηθώντας ουσιωδώς στην επιβίωση του Άσαντ.

Η διαφωνία των στρατιωτικών δεν είναι τυχαία. Από τη φύση του έργου τους, είναι προσηλωμένοι στο έθνος- κράτος των ΗΠΑ, έστω και σε «αυτοκρατορική» διάσταση. Δυσπιστούν απέναντι στην εξασθένιση ακόμα και της υπερδύναμης μέσα στην «παγκοσμιοποίηση» και τον έλεγχο του χρηματιστικού κεφαλαίου επί των κρατών, ακόμα και του αμερικανικού, ακόμα και σε τομείς διεθνούς πολιτικής. Εκτιμούν ως τυχοδιωκτική μια πολιτική που προκάλεσε απερίγραπτο χάος στη Αραβία και την Αφρική.

Σε τελική ανάλυση, οι διαφοροποιήσεις ως προς τη μεσανατολική πολιτική στους κόλπους του διεθνούς κατεστημένου (που εκφράστηκαν πολύ έντονα σχετικά με το Ιράν) είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα διαφορετικών στρατηγικών θεωρήσεων που αναπτύχθηκαν μετά την «κατάρρευση- αυτοκτονία» της ΕΣΣΔ, το 1989- 91.

Στο ένα άκρο βρίσκουμε απόψεις τύπου Φουκουγιάμα, που διακήρυξε το «τέλος της Ιστορίας», εκτιμώντας ότι οι ΗΠΑ και ο παγκόσμιος φιλελεύθερος καπιταλισμός κατήγαγαν οριστική και ιστορική νίκη. Εφεξής δεν τίθεται ζήτημα, ο κόσμος θα κυβερνάται δημοκρατικά και η οικονομική ζωή θα οργανώνεται από την «αγορά». Στον αντίποδα των απόψεων αυτών, ο Χάντιγκτον διακηρύσσει τη «σύγκρουση των πολιτισμών», μια σύγκρουση που πραγματοποιούν οι νεοσυντηρητικοί με τους πολέμους στην Αραβία, εξ αιτίας των οποίων κατεστράφησαν εν όλω ή εν μέρει οι σημαντικότερες αραβικές χώρες, όπως το Ιράκ, η Συρία, η Λιβύη, η Υεμένη κ.α., οδηγώντας στο χάος και τροφοδοτώντας τις πιο ακραίες μορφές τρομοκρατίας ως απάντηση. Αρχίσαμε με τον «ιμπεριαλισμό» της κατάκτησης, πήγαμε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στη «νεοποικιοκρατία» (πραξικοπήματα, οικονομικές πιέσεις, προσπάθειες χειραγώγησης και υπονόμευσης των αποικιών που κέρδισαν την ανεξαρτησία τους), την οποία διαδέχεται τώρα ο «ιμπεριαλισμός της καταστροφής», που χαρακτηρίζει την εποχή μας! (Σε κάποιο βαθμό αυτό μοιάζει να αντιστοιχεί και στη «μετάβαση» από τον νεοφιλελεύθερο σε αυτό που ορισμένοι ονομάζουν «καπιταλισμό της καταστροφής».)

Στο ενδιάμεσο αυτών των δύο ακραίων απόψεων, ο Μπρζεζίνσκι συνέκλινε με τους νεοσυντηρητικούς στην ανάγκη συνέχισης της σύγκρουσης με τη Ρωσία, στη διάλυση και τον μετασχηματισμό της σε «χαλαρή συνομοσπονδία» που ρητά αποβλέπει. Διαφωνεί όμως με τον ?πόλεμο κατά του Ισλάμ? και την ταύτιση ΗΠΑ και Ισραήλ.

Η διαφωνία δυτικών «φονταμενταλιστών», παραδοσιακών συντηρητικών και οπαδών της «ανοιχτής κοινωνίας» τύπου Σόρος είναι βαθύτερη. Δεν αφορά μόνο το μέλλον της Μέσης Ανατολής, αλλά και το μέλλον της Δύσης, της Ευρώπης και της δυτικής δημοκρατίας, του ίδιου του πολιτισμού μας. Η προσφυγική κρίση και η τρομοκρατία στο Παρίσι απέδειξαν πως μπορεί η γεωπολιτική να επηρεάσει αλλά και να χρησιμοποιηθεί στην ευρωπαϊκή κρίση. Οι δυνάμεις που ακολουθούν την πιο ακραία ατζέντα απέναντι στη Ρωσία και στον αραβο- μουσουλμανικό κόσμο συγκλίνουν συχνά - αν δεν ταυτίζονται - με τις δυνάμεις που θα ήθελαν να λύσουν το «ευρωπαϊκό πρόβλημα» με κατάργηση της δημοκρατίας και αυταρχισμό, έκρηξη των ανισοτήτων, κατεδάφιση του ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους.

* Ο Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Διηύθυνε το γραφείο του ΑΠΕ- ΜΠΕ στη Μόσχα την περίοδο 1989- 99.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ