Γιάννης Δραγασάκης: «Πλέον έχουμε μπει σε φάση σχετικής σταθεροποίησης ή και μικρής βελτίωσης...»

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης, είπε ότι χιλιάδες πολίτες ζουν σε συνθήκες ακραίας ανασφάλειας εξαιτίας μεγάλης ανέχειας, χρόνιας ανεργίας και υπερχρέωσης, ωστόσο «πλέον έχουμε μπει σε φάση σχετικής σταθεροποίησης ή και μικρής βελτίωσης σε κάποια από τα προβλήματα»  



Στην συνέντευξή του που δημοσιεύεται στην «Αυγή της Κυριακής», ο Γιάννης Δραγασάκης, τονίζει ότι «Ενώ μέχρι τώρα κυβερνούσαμε, ας το πω σχηματικά, με ορίζοντα ημέρας, εβδομάδας, μήνα, πλέον μπορούμε να σχεδιάσουμε σε ευρύ ορίζοντα, και για τις επόμενες ημέρες και για τους επομένους μήνες και για τα επόμενα χρόνια».

Ερωτηθείς αν οι συνθήκες «σχετικής σταθεροποίησης» θα μπορούσαν να ανατραπούν ή να υπονομευθούν από τη στάση διαπλεγμένων συμφερόντων ή δυνάμεων της αντιπολίτευσης ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης απάντησε ότι «αυτό το επεδίωξαν με τη στρατηγική της αριστερής παρένθεσης αλλά απέτυχαν σε όλες τις παραλλαγές της».

Συμπλήρωσε δε, ότι ο λαός έδειξε κατανόηση και η κυβέρνηση άντεξε επιβεβαιώνοντας τη συνοχή και την αντοχή της μέσα σε πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες. «Διότι υλοποιήσαμε όλα τα αναγκαία μέτρα, πολλά από τα οποία ήταν πέρα ή και αντίθετα από τις δικές μας επιλογές, ώστε να διασφαλίσουμε την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων μέχρι και το 2018. Επίσης γιατί επιτύχαμε να έχουμε από τώρα έναν δεσμευτικό οδικό χάρτη για το χρέος, που, αν και απέχει από το να συνιστά τη ριζική λύση που θα θέλαμε, εν τούτοις δημιουργεί ένα πλαίσιο με μικρότερες αβεβαιότητες σε σχέση με πριν» υπογράμμισε.

Ο κ. Δραγασάκης τόνισε ότι «οι κραυγές των διαπλεκομένων συμφερόντων και τα αιτήματα του κ. Μητσοτάκη για πτώση της κυβέρνησης είτε θα εγκαταλειφθούν άδοξα είτε θα θυμίζουν ολοένα και περισσότερο στρατηγικές πόλωσης, διαρκούς έντασης, ακόμη και θεσμικής και οικονομικής αποσταθεροποίησης, τις οποίες εφαρμόζουν αντιδραστικές δυνάμεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής».

Τέλος ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης χαρακτήρισε τόσο τα κριτήρια όσο και τις διαδικασίες της αξιολόγησης των διοικήσεων των τραπεζών ως «αποτέλεσμα επιβολής», και είπε πως ήδη η κυβέρνηση εργάζεται για την αλλαγή τους.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΦΟΙΒΟ ΚΛΑΥΔΙΑΝΟ
Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: «Το μέλλον αρχίζει να αποκτά ορατότητα» αναφέρατε πρόσφατα. Ποια είναι τα στοιχεία που θεωρείτε ότι τεκμηριώνουν τη διαπίστωση αυτή;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ:  Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χιλιάδες συμπολίτες μας εξακολουθούν να ζουν σε συνθήκες ακραίας ανασφάλειας εξαιτίας μεγάλης ανέχειας, χρόνιας ανεργίας ή υπερχρέωσης. Όμως, ενώ μέχρι τώρα είχαμε να κάνουμε μόνο με προβλήματα και κινδύνους, από εδώ και πέρα, εκτός από αυτά, αρχίζουμε να διαθέτουμε και ουσιαστικές δυνατότητες για την αντιμετώπισή τους. Ενώ από την αρχή της κρίσης τα προβλήματα ήταν σε τροχιά συνεχούς επιδείνωσης, πλέον έχουμε μπει σε φάση σχετικής σταθεροποίησης ή και μικρής βελτίωσης σε κάποια από αυτά.

Ενώ πέρυσι ήμαστε μόνοι απέναντι στην Ευρώπη και τους θεσμούς της, τώρα πολλοί είναι αυτοί που αναγνωρίζουν το δίκιο μας, άλλοι στα λόγια έστω, άλλοι και στην πράξη. Ενώ μέχρι τώρα κυβερνούσαμε, ας το πω σχηματικά, με ορίζοντα ημέρας, εβδομάδας, μήνα, πλέον μπορούμε να σχεδιάσουμε σε ευρύ ορίζοντα, και για τις επόμενες ημέρες και για τους επομένους μήνες και για τα επόμενα χρόνια, όπως λέγαμε προλογικά.
Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Θεωρείτε ότι αυτές οι συνθήκες σχετικής σταθεροποίησης, όπως τις χαρακτηρίσατε, θα μπορούσαν να ανατραπούν ή να υπονομευθούν από τη στάση διαπλεγμένων συμφερόντων ή δυνάμεων της αντιπολίτευσης και ειδικά της Ν.Δ.;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Το επεδίωξαν με τη στρατηγική της αριστερής παρένθεσης. Αλλά απέτυχαν σε όλες τις παραλλαγές της. Τον πολιτικό χρόνο που κερδίσαμε και τις δυνατότητες που δημιουργήσαμε δεν μας τις χάρισε κανείς. Τις κατακτήσαμε διότι ο λαός, παρά τα εύλογα ερωτήματα και τις ανησυχίες του, έδειξε κατανόηση και υπομονή∙ διότι η κυβέρνηση άντεξε και επιβεβαίωσε τη συνοχή και την αντοχή της μέσα σε πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες∙ διότι υλοποιήσαμε όλα τα αναγκαία μέτρα, πολλά από τα οποία ήταν πέρα ή και αντίθετα από τις δικές μας επιλογές, ώστε να διασφαλίσουμε την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων μέχρι και το 2018. Επίσης γιατί επιτύχαμε να έχουμε από τώρα έναν δεσμευτικό οδικό χάρτη για το χρέος, που, αν και απέχει από το να συνιστά τη ριζική λύση που θα θέλαμε, εν τούτοις δημιουργεί ένα πλαίσιο με μικρότερες αβεβαιότητες σε σχέση με πριν.


Επομένως οι κραυγές των διαπλεκομένων συμφερόντων και τα αιτήματα του κ. Μητσοτάκη για πτώση της κυβέρνησης είτε θα εγκαταλειφθούν άδοξα είτε θα θυμίζουν ολοένα και περισσότερο στρατηγικές πόλωσης, διαρκούς έντασης, ακόμη και θεσμικής και οικονομικής αποσταθεροποίησης, τις οποίες εφαρμόζουν αντιδραστικές δυνάμεις σε χώρες της Λατινικής Αμερικής. Μια τέτοια στρατηγική όμως πιστεύω, θα βρει αντιστάσεις ακόμη και στο εσωτερικό της Ν.Δ. και σίγουρα από την πλειονότητα της κοινωνίας.

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Τώρα πώς διαγράφονται οι προοπτικές; Και ποια τα καθήκοντα στη νέα αυτή φάση;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Όπως τόνισε και ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο, δεν υπάρχει χώρος για επανάπαυση ή εφησυχασμό. Πρέπει να αξιοποιήσουμε κάθε μέρα και ώρα για να βελτιώσουμε την κυβερνητική λειτουργία μας, να ενισχύσουμε τους δεσμούς μας με τα λαϊκά στρώματα και τη νεολαία, να καταστήσουμε γνωστά στον λαό όσα σχεδιάζουμε, όσα πετύχαμε, αλλά και τα εμπόδια και τις δυσκολίες που συναντούμε, να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες, να ανασυντάξουμε και να διευρύνουμε την κοινωνική βάση του ΣΥΡΙΖΑ, να θωρακιστούμε και να θωρακίσουμε την κοινωνία έναντι μελλοντικών κρίσεων, πιέσεων ή εκβιασμών.

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Τόσο εσείς και η κυβέρνηση γενικότερα όσο και η Ν.Δ. μιλάτε για οικονομική ανάκαμψη, αύξηση του ΑΕΠ, έξοδο στις αγορές. Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ; Και γιατί τόσο εσείς όσο και άλλα στελέχη της κυβέρνησης κάνετε λόγο για οκταετή τουλάχιστον διακυβέρνηση προκειμένου να αλλάξουν τα κακώς κείμενα;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Στο δικό μας σχέδιο η ανάκαμψη της οικονομίας, η έξοδος στις αγορές, οι επενδύσεις είναι αναγκαία βήματα για την έξοδο από τον φαύλο κύκλο της ύφεσης και της λιτότητας, αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι μέσα για την επίτευξη συλλογικών κοινωνικών στόχων, για τη μείωση της ανεργίας, την αποτροπή του κοινωνικού αποκλεισμού, την ανασυγκρότηση και την αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης της χώρας, τη δημιουργία ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος. Αν η οικονομική μεγέθυνση σημαίνει ποσοτική βελτίωση των μεγεθών, η δίκαιη ανάπτυξη που εμείς επιδιώκουμε σημαίνει νέες κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις και θεσμούς που ενσωματώνουν αυτές τις σχέσεις.

Κι αυτό αφορά την ποιότητα της δημοκρατίας και του μοντέλου διακυβέρνησης σε σχέση με τις ανάγκες των πολιτών, τη θέση και τον ρόλο της εργασίας στην αναπτυξιακή διαδικασία, τις σχέσεις δημόσιου και ιδιωτικού, τη λειτουργία του κράτους προς όφελος των πολιτών και την προστασία των αδυνάτων, τη σχέση της ανάπτυξης με το περιβάλλον, τη δίκαιη κατανομή του τελικού προϊόντος, τη βιωσιμότητα της ανάπτυξης σε σχέση με το μέλλον και τις επόμενες γενιές.

Αυτές τις σχέσεις και τους αντίστοιχους θεσμούς είναι που πρέπει να αλλάξουμε ή να εφεύρουμε εξαρχής με τρόπο που να υπηρετούν τους εργαζομένους, τους πολίτες και να δημιουργούν τις βάσεις για ένα υπόδειγμα βιώσιμης, αλληλέγγυας και δίκαιης κοινωνίας. Κι αυτό απαιτεί έναν χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μεσοπρόθεσμο, μια ισχυρή κοινωνική και πολιτική συμμαχία με κορμό τις δυνάμεις της εργασίας και της Αριστεράς και μια σχέση αλληλοτροφοδότησης με αντίστοιχες διαδικασίες και δυναμικές στον ευρωπαϊκό χώρο. Αυτός ήταν ο πυρήνας του σχεδίου μας πριν από τις εκλογές, αυτός παραμένει και σήμερα.

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Τι επέβαλε την αξιολόγηση των διοικήσεων των τραπεζών και σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σχετική διαδικασία;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα λειτούργησε επί δεκαετίες ως ένα κλειστό σύστημα εξουσίας, που σε πολλές περιπτώσεις αναπαραγόταν σ' ένα πλαίσιο αμοιβαίας συγκάλυψης και αμοιβαίας προστασίας με τα ΜΜΕ, με τμήματα του κομματικού και του επιχειρηματικού συστήματος, χωρίς διαφάνεια, έλεγχο και δημόσια λογοδοσία. Αυτό το σύστημα, σήμερα, «σπάει» με μέτρα διαφάνειας, όπως η «Διαύγεια» στη διαφημιστική δαπάνη και τις χορηγίες των τραπεζών, με αξιολόγηση των διοικήσεων, η οποία είναι σε εξέλιξη, και μ' ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο ενεργητικής αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δάνειων.

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Πιστεύετε ότι οι επικείμενες «κρίσεις» στις διοικήσεις των τραπεζών γίνονται με τα κατάλληλα κριτήρια και θα προσφέρουν στη σωστή κατεύθυνση;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Αυτό που έχει σημασία είναι να εμπεδωθεί ο νέος θεσμός όχι ως μια εφάπαξ διαδικασία, αλλά ως μια διαρκής πρακτική. Δυστυχώς η πρωτοβουλία γι' αυτήν την αξιολόγηση δεν προήλθε από το ελληνικό πολιτικό και θεσμικό σύστημα, αλλά επιβλήθηκε από τα έξω. Γι' αυτό τόσο τα κριτήρια όσο και οι διαδικασίες της αξιολόγησης έχουν τη σφραγίδα των δανειστών και των θεσμών που τους εκπροσωπούν.

Δεν ήταν καν προϊόν διαλόγου με την κυβέρνηση ή αποτέλεσμα συμβιβασμού. Ήταν αποτέλεσμα επιβολής σε συνθήκες που η ανάγκη έγκαιρης ολοκλήρωσης της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών δεν επέτρεπε καμία καθυστέρηση. Τώρα όμως που επιχειρείται η εφαρμογή τους στην πράξη αποκαλύπτονται σοβαρά προβλήματα και στρεβλώσεις που επιβάλλουν την επαναξιολόγησή τους. Τόσο τα κριτήρια λοιπόν όσο και οι διαδικασίες της αξιολόγησης, αναγκαίας σε κάθε περίπτωση, των διοικήσεων των τραπεζών πρέπει να επανεξεταστούν και να αλλάξουν και προς αυτήν τη κατεύθυνση εργάζεται ήδη η κυβέρνηση.

 O νέος ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να είναι η απάντησή μας στην κρίση των κομμάτων

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Είναι το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ η ευκαιρία για τη χάραξη της στρατηγικής που περιγράψατε;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Το «τι κόμμα θέλουμε» συνδέεται πάντα με το «τι πρέπει και θέλουμε να κάνουμε». Υπάρχουν, νομίζω, τρία τουλάχιστον επίπεδα στα όποια πρέπει να απαντήσουμε σήμερα το ερώτημα αυτό.

Το πιο άμεσο: Αποτελεί κοινό τόπο το ότι μια κυβέρνηση με κορμό την Αριστερά δεν μπορεί να εκπληρώσει τον ρόλο της χωρίς αριστερό κόμμα. Και μάλιστα ένα κόμμα που να μπορεί να δρα ως καταλύτης, να ορίζει το πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, να διαφυλάττει τις αξιακές προτεραιότητες της Αριστεράς και να προωθεί τις απαραίτητες συλλογικές πρωτοβουλίες που θα συνδέουν την κυβέρνηση με την κοινωνία, τα λαϊκά στρώματα και τα κοινωνικά κινήματα. Αυτά συνθέτουν ήδη ένα μέρος της ατζέντας του συνεδρίου.

Το στρατηγικό: Όμως στόχος μας δεν είναι απλώς να κυβερνήσουμε διαχειριζόμενοι την κρίση και αναπαράγοντας το σύστημα που παραλάβαμε. Στόχος μας είναι η ανασυγκρότηση και ο προοδευτικός μετασχηματισμός της κοινωνίας. Και αυτό απαιτεί έναν ΣΥΡΙΖΑ που να μπορεί να εμπνεύσει τη μεγάλη στράτευση και να οργανώσει τη μεγάλη κοινωνική συμμαχία και τις συναινέσεις που είναι αναγκαίες. Απαιτεί αντιστοίχιση με την εκλογική και την κοινωνική βάση του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και ισχυρή βούληση και ικανότητα συγκρότησης ευρύτερων συμμαχιών. Γιατί, ας μην γελιόμαστε, για να λειτουργήσουμε ως άξονας της νέας κοινωνικοπολιτικής συμμαχίας που θα εκφράσει τον προοδευτικό δημοκρατικό πόλο της ελληνικής κοινωνίας κόντρα στη συντήρηση, πρέπει ο ΣΥΡΙΖΑ να αποκτήσει εκείνα τα χαρακτηριστικά στη συγκρότηση και τη λειτουργία του που θα του επιτρέψουν να παίξει τον ρόλο αυτόν.

Το ηγεμονικό: Και επιπλέον σε όλα αυτά ο νέος ΣΥΡΙΖΑ, που καλούμαστε να δημιουργήσουμε, πρέπει να είναι η απάντησή μας στην κρίση των κομμάτων. Μέσα από την ανασυγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ οφείλουμε να δώσουμε ένα νέο νόημα στο κόμμα - θεσμό ως βάθρο της δημοκρατίας. Με το δικό μας παράδειγμα πρέπει να δώσουμε μία απτή αριστερή δημοκρατική διέξοδο στην κρίση των κομμάτων προτάσσοντας αντίβαρα στην αντικομματική ρητορεία που ανοίγει τον δρόμο σε πολιτικά μορφώματα αντιπολιτικής και εν τέλει αντιδημοκρατικής υφής.

Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ: Μπορεί όμως ο Σύριζα να ανταποκριθεί σε όλα αυτά τα καθήκοντα με δεδομένες τις μεγάλες δυσκολίες της περιόδου;

Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Μα αυτή είναι η απάντηση στις δυσκολίες. Είναι όρος για την υπέρβασή τους. Το αντίθετο θα σήμαινε συμβιβασμό με την τακτική αναδίπλωση, στην όποια υποχρεωθήκαμε στο πλαίσιο ενός ασύμμετρου πολέμου που συνεχίζεται.

Δεν νομίζω, βέβαια, ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις αυτές αν δεν αναγνωρίσουμε και δεν υπερβούμε παθογένειες του παρελθόντος. Αντίθετα, πιστεύω, για να απαντήσω στο ερώτημά σας, ότι στις προκλήσεις, που πράγματι μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ως ιστορικές, μπορούμε να ανταποκριθούμε μόνο αν λειτουργήσουμε ως ένας ενιαίος συλλογικά σκεπτόμενος οργανισμός, με όρους δηλαδή ενιαίου κόμματος που συζητάει ανοιχτά και επιτρέπει να υπάρχουν ιδεολογικά ρεύματα στο εσωτερικό του και όχι ως ένα άθροισμα ομάδων και μηχανισμών που απλώς προσπαθεί να λειτουργεί τυπικώς ενιαία.

Μπορούμε, αν ενεργούμε με πυξίδα και συνείδηση ότι το εγχείρημά μας δεν είναι ούτε «ανάδελφο» ούτε πρόσκαιρο αλλά εντάσσεται από την ίδρυσή του στην υπόθεση της δημιουργίας της Αριστεράς του 21ου αιώνα. Μόνο ως μέρος αυτής της πανευρωπαϊκής και παγκόσμιας προσπάθειας έχουν νόημα όσα επιχειρούμε.

Μπορούμε, τέλος, αν συμφωνήσουμε ότι η κομματική οικοδόμηση, η εσωκομματική δημοκρατία, η σχέση του κόμματος με την κυβέρνηση, τα κινήματα και την κοινωνία, η πολιτική των κοινωνικών και πολιτικών συμμαχιών, η αναβάθμιση του κόμματος ως θεσμού της δημοκρατίας κ.ο.κ. δεν είναι τεχνικά ή οργανωτικά ζητήματα ούτε είναι μόνο δικά μας προβλήματα∙ είναι ο πυρήνας της αριστερής πολιτικής σήμερα, και όχι μόνο στη χώρα μας αλλά παντού. Ο ΣΥΡΙΖΑ, που αποτελεί ένα ευρωπαϊκό και διεθνές σημείο αναφοράς, καλείται, έχουμε χρέος θα έλεγα, να δώσει τη συμβολή του στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. Και το συνέδριο αποτελεί μια ευκαιρία για να το επιχειρήσουμε.

Μίκης: «Μια φούχτα σαϊνια μας σέρνουν όλους μαζί στο σφαγείο..»!

Σκληρά λόγια από τον κορυφαίο συνθέτη για την κυβέρνηση σε επιστολή του υπό τον τίτλο "Είμαστε θύματα μιας τραγικής φαρσοκωμωδίας. 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ με τον τίτλο "Είμαστε θύματα μιας τραγικής φαρσοκωμωδίας", ανάρτησε στην προσωπική του ιστοσελίδα ο Μίκης Θεοδωράκης, μιλώντας με σκληρά λόγια για την κυβέρνηση.

Ο κορυφαίος συνθέτης αφού την κατηγορεί ότι υπακούει στις προσταγές των ξένων, κάνει λόγο για "πρωτοφανή στρέβλωση της κοινοβουλευτικής τάξης" και καταλήγει: "Ομολογώ ότι είμαι έτοιμος να εκραγώ, γιατί έχω την αίσθηση ότι με έχουν δέσει (μαζί με όλο το κοπάδι) με μια τριχιά σάπιων και παράνομων νόμων και μας σέρνουν όλους μαζί μια φούχτα σαϊνια στο σφαγείο".

ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

"Το γεγονός ότι σήμερα έχει καθήσει στην πλάτη μας ένα αριστεροδεξιό πολιτικό μόρφωμα συντριπτικής εκλογικής και λαϊκής μειοψηφίας, το οποίο υπακούοντας στις εντολές των ξένων καταστρέφει το παρόν και το μέλλον της χώρας μας αδίστακτα, άβουλα, υπεροπτικά και χωρίς ντροπή και έχοντας -όπως φαίνεται- συνείδηση, δηλαδή γνωρίζοντας απολύτως το κακό που προκαλεί, το γεγονός αυτό βασίζεται πάνω σε μια πρωτοφανή στρέβλωση της κοινοβουλευτικής τάξης.

Στο Σύνταγμα του 1974 υπήρχε άρθρο με το οποίο οριζόταν σαφώς ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όφειλε σε περίπτωση που υπήρχε δυσαρμονία ανάμεσα στην Κυβέρνηση και στη λαϊκή θέληση, να διαλύσει την Βουλή και να προκηρύξει εκλογές. Το άρθρο αυτό το έβγαλε ο Ανδρέας Παπανδρέου στην αναθεώρηση του Συντάγματος του 1986.

Όμως για να μπορέσει να το κάνει, χρειαζόταν και τις ψήφους του ΚΚΕ. Όταν μαθεύτηκε ότι προτίθεται να προχωρήσει σ’ αυτή την πρωτοφανή παραμόρφωση του Συντάγματος που είχε ως άμεση συνέπεια την κατάργηση του Λαού ως θεματοφύλακα της ουσιαστικής δημοκρατικής τάξης στην χώρα μας, θυμάμαι ότι βρισκόμουν στην Θεσσαλονίκη ως βουλευτής του ΚΚΕ για μια πολιτική εκδήλωση. Έσπευσα λοιπόν να δηλώσω στον τύπο ότι το ΚΚΕ θα έδινε την ψήφο του μόνο βάζοντας τους δικούς του όρους, ότι φυσικά δεν θα περιοριζόταν στην απόρριψη της μεταβολής του Πολιτεύματος από Προεδρικό σε Πρωθυπουργικό αλλά και θα έθετε ως όρο να καθιερωθεί η απλή Αναλογική, που ήταν και το πάγιο αίτημα της Αριστεράς.

Μόλις γύρισα στην Αθήνα, μου ασκήθηκε κριτική από το Π.Γ., γιατί μίλησα έτσι χωρίς να τους ρωτήσω. Ζήτησα να μου πουν, πού έκανα λάθος και τότε κατάλαβα ότι είχαν ήδη συμφωνήσει να ψηφίσουν ό,τι τους πει ο Ανδρέας, χωρίς όρους. Διαμαρτυρήθηκα και ζήτησα συνάντηση με κορυφαίο στέλεχος του κόμματος, που μου είπε ότι θεωρούν πως η δύναμη του κόμματος δεν ήταν τόση, ώστε να θέσει όρους στο ΠΑΣΟΚ. Διαφώνησα και είπα ότι παρά την κομματική γραμμή θα καταψηφίσω αυτές τις αλλαγές του Παπανδρέου, γιατί τις θεωρώ αντισυνταγματικές και αντιλαϊκές.

Ειδικά η αρχή ότι η
  πλειοψηφία κυβερνά και η μειοψηφία ελέγχει, υπήρχε κίνδυνος να αντιστραφεί και να βρεθούμε στην πρωτοφανή θέση να κυβερνά μια μειοψηφία και η πλειοψηφία απλά να ελέγχει, όπως τελικά γίνεται σήμερα. Όπου η πλειοψηφία του ελληνικού λαού για συνταγματικούς δήθεν λόγους παρακολουθεί χωρίς ουσιαστικά δικαίωμα να παρέμβει και εφαρμόζει τις όποιες αποφάσεις μιας μειοψηφίας ουσιαστικά, αποφάσεις που αφορούν την μοίρα μας, την μοίρα της πατρίδας μας και την μοίρα των εγγονών μας.

Πρόκειται δηλαδή για ένα τερατούργημα, έργο του σάπιου πολιτικού μας συστήματος
  με το οποίο κάποιοι καταπατούν την θέληση του ελληνικού λαού, φορώντας το ένδυμα μιας κουρελιασμένης νομιμότητας.

Και μου προξενεί πραγματικά κατάπληξη η ανοχή όχι μόνο του Λαού αλλά και όλων των υπολοίπων θεσμών και γενικά όσων κατέχουν κάποιο αξίωμα ή κάποια υπεύθυνη θέση. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, όπως και ο προκάτοχός του, έχει δεμένα τα χέρια από την περίφημη αυτή αναθεώρηση που προήλθε από μια κωμικοτραγική συνεδρία της Βουλής, όπου οι Βουλευτές εξαναγκάστηκαν να ψηφίσουν με χίλιους δυο εκβιασμούς και γελοία μέσα.

Ποιος δεν θυμάται τα περίφημα χρωματιστά ψηφοδέλτια του Ανδρέα; Τις απειλές της Αυριανής; Την μεταβολή της αίθουσας της Βουλής σε πλατό γυρίσματος κινηματογραφικού έργου, με τους εκατοντάδες προβολείς -σχεδόν ένας σε κάθε βουλευτή για να φιλμάρονται οι κινήσεις του, ώστε τρομοκρατούμενος να βάζει το «καλό», έγχρωμο ψηφοδέλτιο;

Μια τραγική κωμωδία που πραγματικά είναι σαν να έγινε για να μπορεί σήμερα ο κ. Τσίπρας να κομπάζει δηλώνοντας ότι εκπροσωπεί τον ελληνικό λαό, ενώ στην ουσία δεν τον ακολουθεί ούτε το 20% των Ελλήνων.

Θυμάμαι καλά την αποφράδα εκείνη μέρα. Εμείς του ΚΚΕ μπήκαμε εν σώματι τελευταίοι στην αίθουσα της Βουλής. Λέω στον σ. Χαρίλαο:

-Τι ήρθαμε να κάνουμε εδώ; Να κολυμπήσουμε;

Πράγματι, με τους εκατοντάδες προβολείς νόμιζε κανείς ότι βρισκόταν στην πλαζ της Βουλιαγμένης. Σταμάτησα να προχωρώ.

- Τι κάνεις; με ρωτά ανήσυχος ο σύντροφος Γραμματέας.

- Πες τους να κλείσουν τις … «φωταψίες», ειδεμή εγώ γδύνομαι…

Και άρχισα να βγάζω το σακάκι…

- Σε παρακαλώ, Μίκη, δεν βλέπεις ότι τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα επάνω μας;

- Ακριβώς γι’ αυτό...

Ο Χαρίλαος και οι άλλοι Βουλευτές του ΚΚΕ κάθησαν στα έδρανα. Εγώ όρθιος. Μου λέει ψιθυριστά ο Χαρίλαος:

- Σε παρακαλώ, κάτσε.

Εγώ όμως άρχισα να ξεκουμπώνω το παντελόνι μου.

- Είναι γελοίο τους φώναζα, Πρέπει να ντρέπεστε.

Έσβησαν μερικοί προβολείς. Τέλος κάθησα πλάι στον Χαρίλαο που ήταν έτοιμος πια να με πνίξει. Τελικά έγινε η ψηφοφορία της ντροπής και βρέθηκαν στην καταμέτρηση δύο άκυρα ψηφοδέλτια: Το δικό μου και του Παναγούλη.

Εδώ θα πρέπει να πω ότι από το 1975, τότε που δήλωσε ο Ανδρέας «Με τον Θεοδωράκη δεν μιλώ πολιτικά αλλά μόνο για καλλιτεχνικά» έως σήμερα, δεν με πλησίασε ούτε ένας πολιτικός συντάκτης. Και αν ποτέ «κάλυψαν» κάποιες πολιτικές μου δραστηριότητες ή δημοσίευαν πολιτικές μου δηλώσεις, ανέθεταν το σχετικό ρεπορτάζ στους καλλιτεχνικούς συντάκτες. Διότι εγώ γι’ αυτούς δεν είμαι πολιτικός. Είμαι καλλιτέχνης, μπουζουξής, ανάξιος να μιλήσει μαζί τους πολιτικά.

Γι’ αυτό αφιερώνω σ’ όλους αυτούς την ΑΚΥΡΗ ΨΗΦΟ μου, που σήμερα αναδεικνύεται σε πράξη τόσο μεγάλης πολιτικής σημασίας, όσο μεγάλο είναι το πολιτικό αδιέξοδο που κυριολεκτικά μας σέρνει πίσω από μια ομάδα νομιμοφανών, που μας οδηγούν στο χάος οχυρωμένοι πίσω από μια εκλογική παρωδία που ουσιαστικά δολοφόνησε τη Δημοκρατία στην χώρα μας.

Επιδόρπιον

Λίγο αργότερα και αφού για μια ακόμα φορά οι κομμουνιστές έπεσαν έξω, με αναζήτησε ο Υπουργός Λάζαρης:

- Θέλω να κανονίσεις να φάμε ένα βράδυ σπίτι σου με τον Φλωράκη.

Πράγματι, Φλωράκης, Καλούδης, Λάζαρης κι εγώ βρεθήκαμε ένα βράδυ να τα πίνουμε μπροστά στο τζάκι του σπιτιού μου στην Ακρόπολη.

Πριν ακόμα καθήσουμε, μας λέει ο Υπουργός:

- Αλήθεια, γιατί δεχθήκατε ασυζητητί τους όρους του Ανδρέα;

Ο Χαρίλαος με κοίταξε με νόημα και για να αλλάξει θέμα φωνάζει στην Μυρτώ:

- Μυρτώ, πεινάμε, γιατί αργείς;

Εγώ στρέφομαι στον Λάζαρη και τον ρωτώ

- Λοιπόν;

- Λοιπόν, λέει αυτός, έγραφα το σχέδιο αναθεώρησης του Συντάγματος. Κάποια στιγμή μου τηλεφωνεί ο πρόεδρος και με ρωτά αν έχουμε κανένα νέο απ’ το ΚΚΕ. Του απάντησα αρνητικά. «Περίεργο» μου απάντησε. «Κι επειδή δεν θέλω να αλλάξω κάτι μετά από δική τους απαίτηση, για να μη δοθεί η εντύπωση ότι υποχωρώ, βάλε την απλή αναλογική ως εκλογικό σύστημα». Μετά από λίγες μέρες μου ξανατηλεφώνησε και μου είπε «Επειδή φαίνεται ότι οι φίλοι μας (και βεβαίως δεν είπε “οι φίλοι μας”» αλλά μια πολύ κακή και συνηθισμένη λέξη) δεν έχουν σκοπό να ζητήσουν τίποτα, άφησε το κείμενο ως είχε και δεν χρειάζεται επομένως ούτε να βάλεις την απλή αναλογική».

Στο σημείο αυτό μπήκε μέσα η Μυρτώ με τα σουτζουκάκια και σταμάτησε η συζήτηση γι’ αυτή την τόσο θλιβερή αποκάλυψη.

Τελειώνοντας θέλω να υπογραμμίσω ότι ναι μεν σιωπώ, όμως και η σιωπή έχει τα όριά της. Ομολογώ ότι είμαι έτοιμος να εκραγώ, γιατί έχω την αίσθηση ότι με έχουν δέσει (μαζί με όλο το κοπάδι) με μια τριχιά σάπιων και παράνομων νόμων και μας σέρνουν όλους μαζί μια φούχτα σαϊνια στο σφαγείο".

ΕΓΑΣΙΑΚΑ: ΣΟΚ και ΔΕΟΣ - Ζητούν κατάργηση 13ου – 14ου μισθού, ομαδικές απολύσεις, αλλαγές στον συνδικαλιστικό νόμο, επαναφορά του Λοκ Άουτ κ.α.

Θερμό φθινόπωρο για το πολιτικό σύστημα και ειδικά για την κυβέρνηση έρχεται, αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την καυτή ατζέντα των εργασιακών σχέσεων... 



Τα θέματα που θα πέσουν στο τραπέζι το φθινόπωρο ή το αργότερο μέχρι τον επόμενο Φεβρουάριο αναμενεται να προκαλέσουν σεισμό στη χώρα και οξύτατες αντιδράσεις, πολύ περισσότερες από αυτές για το συνταξιοδοτικό και το ασφαλιστικό.

Κι αυτό γιατί φαίνεται ότι οι δανειστές ή κάποιοι από αυτούς, απαιτούν μέτρα – σοκ όπως η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα αλλά και ανατροπές στο συνδικαλιστικό καθεστώς, στην κήρυξη των απεργιών κ.λπ. Ο Αλέξης Τσίπρας στη συνέντευξή του στην εφημερίδα των Συντακτών είπε ότι θα προστατευτούν οι εργασιακές σχέσεις ενώ ο Πάνος Σκουρλέτης χαρακτήρισε τα εργασιακά «κάτι περισσότερο από κόκκινη γραμμή». Όμως, τα σενάρια που βλέπουν το φως προκαλούν ήδη αντιδράσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Βήματος της Κυριακής, οι μεταρρυθμίσεις που βρίσκονται ήδη στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές, είναι η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων αλλά και του επιδόματος αδείας. Το μέτρο φέρεται να εξετάζεται μόνο για τους νεοπροσλαμβανόμενους, όμως ακόμη κι αν αυτό είναι αληθές, η εφαρμογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε κύμα απολύσεων αντίστοιχο εκείνου του 2012, καθώς οι εργοδότες θα αναζητούν τους «φθηνότερους» νέους εργαζόμενους, απολύοντας τους παλιούς που θα έχουν δικαίωμα στα επιδόματα…


Πιο συγκεκριμένα, στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης βρίσκονται: 

  • Μείωση του ετήσιου εργατικού κόστους με την κατάργηση δύο ετήσιων μισθών στον ιδιωτικό  τομέα, του 13ου και 14ου μισθού. Προκειμένου να αποφευχθεί νέος γύρος αντιδράσεων, προτείνεται τα μέτρα να ισχύσουν μόνο στις νέες προσλήψεις, ενώ για τους ήδη εργαζόμενους το ποσό των δύο μισθώννα επιμερισθεί στους υπόλοιπους 12. 

  • Αλλαγή στο καθεστώς προστασίας των συνδικαλιστών και μείωση των αδειών που δικαιούνται. Οι συνδικαλιστές θα μπορεί να απολύονται σε περιπτώσεις ποινικών αδικημάτων ή απιστίας ή μετά από μακρά απουσία από την εργασία τους. Σήμερα το ερώτημα της απόλυσης συνδικαλιστή τίθεται σε ειδική επιτροπή η οποία καλείται να εξετάσει αν συντρέχουν συγκεκριμένοι λόγοι που αναφέρονται ρητά στον συνδικαλιστικό νόμο.

  • Μείωση ημερών συνδικαλιστικής άδειας και των προσώπων που τις δικαιούνται. Σήμερα αναφέρονται ρητά οι άδειες που δικαιούνται οι συνδικαλιστές ανάλογα με τη θέση τους. Ξεκινούν από πέντε μέρες το μήνα και φθάνουν ως το σύνολο της θητείας τους.

  • Αλλαγές αναμένονται με τον συνδικαλιστικό νόμο και στην οργάνωση και δομή των συνδικάτων, όπως και στον τρόπο χρηματοδότησης των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

  • Ομαδικές απολύσεις. Άρση των περιορισμών των ομαδικών απολύσεων για μεγάλες επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα μέτρο που οι θεσμοί θεωρούν ότι θα βοηθήσει στην αναδιάρθρωση των τραπεζών καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις με προσωπικό άνω των 150 ατόμων. Το ισχύον καθεστώς ομαδικών απολύσεων προβλέπει: κανένα περιορισμό σε επιχειρήσεις με λιγότερα από 20 άτομα, ως 6 εργαζόμενοι το μήνα για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν 20 ως 150 άτομα και το 5% του προσωπικού (και ως 30 εργαζόμενοι μηνιαίως) για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν πάνω από 150 εργαζόμενους.

  • Λοκ άουτ. Στο τραπέζι έχει τεθεί και η επαναφορά του λοκ άουτ, δηλαδή το κλείσιμο της επιχείρησης σε περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων. Το “δικαίωμα της ανταπεργίας” καταργήθηκε με το νόμο 1264/82, ωστόσο ορισμένοι εργοδοτικοί φορείς θέτουν από καιρού εις καιρόν το αίτημα της επαναφοράς του. Στον αντίλογο οι συνδικαλιστικές οργανώσεις σημειώνουν ότι η ανταπεργία δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ευρώπη και ως εκ τούτου δεν συντρέχει λόγος αλλαγής του υφιστάμενου καθεστώτος απαγόρευσης.

Jose Angel Gurria: «Πρέπει να μειώσετε τις τιμές των προϊόντων ...»

Προχωρήστε τώρα σε μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων, προτρέπει, με συνέντευξη στην «Κ», την ελληνική κυβέρνηση ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, Χοσέ Ανχελ Γκουρία.



Για να ανακάμψει η ελληνική οικονομία, η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις και στην αγορά προϊόντων, τονίζει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), Χοσέ Ανχελ Γκουρία. Χαρακτηρίζει επιτακτική ανάγκη την ελάφρυνση του χρέους και σημειώνει ότι τα «κόκκινα» δάνεια εμποδίζουν την παροχή πιστώσεων στην αγορά. Η συνέντευξή του έχει ως εξής:

– Ποιες είναι οι κύριες αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας; 

– Η ελληνική οικονομία σταδιακά ανακάμπτει, αλλά ενέχει ακόμα μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας. Χωρίς αμφιβολία, η παρατεταμένη κρίση είχε πρωτοφανές κοινωνικό κόστος: το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 26% μεταξύ 2007 και 2015, η ανεργία παραμένει πολύ υψηλή στο 25%, με την ανεργία των νέων στο 50%, και η φτώχεια (σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα εισοδήματος) έχει σχεδόν τριπλασιαστεί. Η Ελλάδα πρέπει να εστιάσει τις προσπάθειές της στην προώθηση της ισότιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης. Η κυβέρνησή της έχει εφαρμόσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και στις συντάξεις και τώρα είναι καιρός να γίνει πρόοδος στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων. Η Ελλάδα οφείλει να εξασφαλίσει ίσες ευκαιρίες, να ενισχύσει τον ανταγωνισμό και να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα. Για να το πετύχει αυτό, είναι απαραίτητο να μειώσει την ισχύ των μονοπωλίων ή των ολιγοπωλίων, τον όγκο των ρυθμίσεων, καθώς και τις αδυναμίες της δημόσιας διοίκησης. Η προώθηση ισχυρότερου ανταγωνισμού σε κομβικούς τομείς, όπως η ενέργεια και οι μεταφορές, μπορεί βραχυπρόθεσμα να έχει θετικά αποτελέσματα, καθώς θα κάνει την Ελλάδα πιο ελκυστική σε άμεσες ξένες επενδύσεις και θα εκτινάξει τις εξαγωγές, με αποτέλεσμα τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την άνοδο του εισοδήματος των νοικοκυριών. Ετσι, θα δώσει στην κυβέρνηση την ευχέρεια να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης. Η εφαρμογή των σημαντικότερων μεταρρυθμίσεων στην αγορά προϊόντων θα μπορούσε να προσθέσει ακόμα 4,4% στο πραγματικό ΑΕΠ μέσα στην επόμενη δεκαετία.

– Στα δημοσιονομικά;

– Σχετικά με τη δημοσιονομική πολιτική, συνιστούμε τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την ενίσχυση του φορολογικού μηχανισμού. Αυτό θα μπορούσε να δώσει σημαντική ώθηση στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και να ενισχύσει τα έσοδα ώστε να χρηματοδοτηθούν κοινωνικές πολιτικές και να αποδοθεί μεγαλύτερη δικαιοσύνη. Ακόμα, τα «κόκκινα» δάνεια εμποδίζουν την παροχή πιστώσεων στην αγορά. Η μελέτη μας δείχνει ότι πρέπει να βελτιωθεί η νομοθεσία περί πτωχεύσεων ώστε να επιταχυνθεί η επίλυση των «κόκκινων» δανείων και να εισαχθούν αποτελεσματικά κίνητρα και στόχοι, ώστε οι τράπεζες να ελέγχουν την πρόοδο που κάνουν στη μείωση των δανείων αυτών.

– Πώς εξηγείτε το αξιοπερίεργο οι τιμές των αγαθών να παραμένουν υψηλές παρά τη δραστική μείωση μισθών και συντάξεων;

– Ενας από τους λόγους θα μπορούσε να είναι μια σειρά από διαρθρωτικά εμπόδια και ο υπερβολικός διοικητικός φόρτος, που έχουν οδηγήσει σε μείωση του ανταγωνισμού εντός της ελληνικής αγοράς. Αυτές οι στρεβλώσεις είναι εις βάρος των καταναλωτών, οι οποίοι μόνον να κερδίσουν έχουν από τον ισχυρότερο και υγιέστερο ανταγωνισμό. Ακριβώς αυτός είναι άλλωστε ο σκοπός του Εργου Αξιολόγησης Συνθηκών Ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά που ξεκίνησε πρόσφατα, κατόπιν αιτήματος της κυβέρνησης και σε στενή συνεργασία μαζί της. Η άρση των ρυθμιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό σε κομβικούς τομείς μπορεί να φέρει απτά οφέλη στους καταναλωτές και υψηλότερο τζίρο 5 δισ. ευρώ ετησίως.

– Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται ψηλά στη διεθνή ατζέντα;

– Ασφαλώς η Ελλάδα αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τη διεθνή κοινότητα και την Ε.Ε. ειδικότερα, για πολλούς λόγους. Πρώτα απ’ όλα, λόγω της ιστορικής κοινωνικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα. Δεν υπάρχει καταγεγραμμένο προηγούμενο χώρας του ΟΟΣΑ που να είχε την εμπειρία ενός παρόμοιου κατακλυσμού. Είναι στη διεθνή ατζέντα και επειδή το χρέος της δεν είναι βιώσιμο. Είναι επιτακτική ανάγκη να ελαφρυνθεί ώστε να σταθεροποιηθεί η χώρα και να επιστρέψει στον δρόμο της ανάπτυξης. Επίσης, λόγω της διάστασης της προσφυγικής κρίσης, της στρατηγικής της γεωπολιτικής θέσης, αλλά και της δυνατότητάς της να ανακάμψει. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, αλλά διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό από τα πιο σκληρά εργαζόμενα ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ, με μορφωτικό επίπεδο πάνω από τον μέσο όρο του δείκτη PISA του ΟΟΣΑ.

– Τι προσδοκάτε από τις δράσεις του ΟΟΣΑ στην Ελλάδα;

– Τον Μάρτιο του 2015 ο ΟΟΣΑ και η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησαν να συνεργαστούν στενά σε τομείς που είναι σημαντικοί για να αντιμετωπισθούν τόσο η οικονομική όσο και η ανθρωπιστική κρίση. Επιπλέον, μετά την υπογραφή του μνημονίου, τον Αύγουστο του 2015, ο ΟΟΣΑ ανέλαβε το έργο να υποστηρίζει την ελληνική κυβέρνηση για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε αρκετούς τομείς. Τον Ιανουάριο εγκαινιάσαμε με το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού το έργο «Εντοπισμός και Αρση Κανονιστικών Εμποδίων στον Ανταγωνισμό στην Ελληνική Οικονομία». Ο κύριος σκοπός του έργου είναι να αξιολογήσει το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο και να εντοπίσει όλα τα δυνητικά εμπόδια στη λειτουργία της αγοράς στις κατασκευές, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στο χονδρεμπόριο, στο ηλεκτρονικό εμπόριο (ένας τομέας σχετικά νέος) και σε κάποιους τομείς της μεταποίησης (π.χ. χημικά, ελαστικά, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός). Η ομάδα των ειδικών του ΟΟΣΑ ήδη εργάζεται σκληρά για να κάνει συγκεκριμένες συστάσεις. Ξεκινήσαμε με τη χαρτογράφηση όλης της σχετικής νομοθεσίας του κάθε τομέα. Τώρα βρισκόμαστε στη δεύτερη φάση, κατά την οποία «χτενίζουμε» τη νομοθεσία για να εντοπίσουμε δυνητικά εμπόδια στον ανταγωνισμό. 

– Πώς αποτιμάτε τις επιδόσεις της ελληνικής κυβέρνησης;

– Πιστεύουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση κάνει μια σοβαρή προσπάθεια να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που παρουσιάζει μια επίμονη κρίση, που έχει υψηλό κοινωνικό κόστος. Φυσικά, όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις που έχουν αντιμετωπίσει αυτό το πρωτοφανές και βαθύ φαινόμενο προσπάθησαν ειλικρινά και με αφοσίωση να επιτύχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, δεδομένων των αντίξοων συνθηκών. Δεν πέτυχαν όλες. Ο ΟΟΣΑ είναι σύμμαχος της χώρας σας σε αυτήν την προσπάθεια και ολόκληρη η τεχνογνωσία μας έχει τεθεί στη διάθεση της ελληνικής κυβέρνησης. Μάλιστα, αυτή τη στιγμή η συνεργασία μας με την Ελλάδα είναι στο απόγειό της. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2015 και τους πρώτους μήνες του 2016 έχουμε εγκαινιάσει μια στρατηγική συνεργασία με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα σε ένα εύρος σημαντικών θεμάτων, από τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης και του φοροσυλλεκτικού μηχανισμού, στην ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας του συνταξιοδοτικού συστήματος, τη μείωση του διοικητικού φόρτου και την προώθηση του ανταγωνισμού. Εργαζόμαστε μαζί με την ελληνική κυβέρνηση και την Ε.Ε. για να αντιμετωπίσουμε τρεις μείζονες διαρθρωτικές προκλήσεις: την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε πέντε κομβικούς τομείς, την αναθεώρηση και αναβάθμιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την ενίσχυση και εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Κατά της Διαφθοράς. Η δέσμευση και η συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης και στα τρία αυτά έργα είναι, μέχρι στιγμής, αξιοσημείωτη.

- Αξιολόγηση και εμπιστοσύνη

- Το «κλειδί» της επόμενης μέρας για την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τον κ. Χοσέ Ανχελ Γκουρία, βρίσκεται στην ώθηση της εμπιστοσύνης, των επενδύσεων και της κατανάλωσης. Ο στόχος πρέπει να είναι η ανάκαμψη της οικονομίας. 

– Πόσο σημαντική είναι η πρόσφατη ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους θεσμούς; 

– Η επιτυχής ολοκλήρωση της αξιολόγησης κατά το τελευταίο Eurogroup αναμφίβολα σημαίνει ότι ξεπεράστηκε ένα σημαντικό εμπόδιο. Επίσης αναγνωρίζει τη σημασία και το εύρος των μεταρρυθμίσεων που πέρασαν από το Κοινοβούλιο. Ελπίζουμε ότι το αποτέλεσμα αυτό σύντομα θα οδηγήσει σε μια ώθηση της εμπιστοσύνης, των επενδύσεων και της κατανάλωσης, που είναι τόσο απαραίτητα, και ότι η οικονομία θα αρχίσει να ανακάμπτει. Είναι τώρα επιτακτικό να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις για το χρέος ώστε να ελαφρυνθεί η επιβάρυνση της Ελλάδας.

Πρωτοβουλία για την ίδρυση κίνησης για την αποδέσμευση από την Ε.Ε.!

Την Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, η πρώτη ανοιχτή σύσκεψη για την ίδρυση της «Πρωτοβουλίας για την έξοδο από την ΕΕ».

 



Η ΣΥΣΚΕΨΗ ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη. Πήραν μέρος περίπου 70-80 στελέχη από μεγάλο εύρος πολιτικών χώρων και ρευμάτων, ενδεικτικά: από την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, την Κίνηση Κομμουνιστών Εργατικός Αγώνας, μέλη της ΛΑΕ, τον «ΣΥΛΛΟΓΟ ΚΟΡΔΑΤΟ», την ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΝ, την ΟΚΔΕ καθώς και πλήθος ανένταχτων και οργανωμένων αγωνιστών προερχόμενων από το ΕΠΑΜ, την ΜΑΡΣ κλπ. Στην σύσκεψη είχαν επίσης κληθεί και άλλες συλλογικότητες όπως το ΕΕΚ και η ΟΝΡΑ που, αν και δεν παρευρέθηκαν, εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την κίνηση.

Στην σύσκεψη έγινε πλούσια ανταλλαγή απόψεων. Τέθηκαν ζητήματα που αφορούσαν τον αντιδραστικό ταξικό ρόλο της ΕΕ στα ζητήματα της εκμετάλλευσης, της σύγχρονης απολυταρχίας του κεφαλαίου, του πολέμου, της αγροτικής παραγωγής κλπ.

Συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν στη σχέση εθνικού-διεθνικού, ζητήματα εθνικής ανεξαρτησίας, διεθνισμού, λαϊκής κυριαρχίας κλπ, καθώς και ζητήματα που αφορούν στη σχέση της εξόδου από την ΕΕ με το συνολικό πρόγραμμα ανατροπής και στον χαρακτήρα της κίνησης. Υπήρξε ένα γενικό κλίμα συμφωνίας με την αναγκαιότητα, τον προσανατολισμό και τον χαρακτήρα της κίνησης.

Η σύσκεψη αποτέλεσε σημαντικό προχώρημα στην πορεία δημιουργίας μιας μαζικής κίνησης για την «έξοδο από την ΕΕ». Δείχνει ότι το ζήτημα της ΕΕ έχει ωριμάσει σε σημαντικό βαθμό μέσα στον μαχόμενο κόσμο.

Στην σύσκεψη αποφασίστηκε:


-Να διαμορφωθούν με βάση και τις παρατηρήσεις που έγιναν στην κουβέντα το κείμενο «πολιτικής συμφωνίας», καθώς και κείμενο υπογραφών και να ξεκινήσει άμεσα η εξόρμηση, η απεύθυνση σε αγωνιστές και σχήματα για την πλαισίωση της κίνησης.

-Να υπάρξουν εκδηλώσεις στην Αθήνα και σε βασικές πόλεις της επαρχίας και εκδήλωση στην Αθήνα τις ημέρες του βρετανικού δημοψηφίσματος.

-Να ιδρυθεί η πρωτοβουλία στις αρχές του Ιούλη, λαμβάνοντας υπόψη και τις λαϊκές εκδηλώσεις / διαδηλώσεις κλπ στον ένα χρόνο από το δημοψήφισμα.

Παγκόσμιο "μάτι" της εφορίας στις καταθέσεις Ελλήνων στο εξωτερικό!

Σύμφωνα με δημοσιεύματα σημερινών εφημερίδων τη διετία 2017 – 2018 ενεργοποιείται σταδιακά το σύστημα της Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών, το οποίο αναμένεται να ρίξει τα σύνορα του τραπεζικού απορρήτου σε 100 χώρες, οι οποίες έχουν υπογράψει τη συμφωνία στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ....


Αλλάζουν πλήρως τα δεδομένα που ίσχυαν μέχρι σήμερα για όσους έχουν καταθέσεις σε τράπεζες του εξωτερικού, καθώς από το 2017 το υπουργείο Οικονομικών θα έχει πλήρη εικόνα για τα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων σε πάνω από 100 τράπεζες του εξωτερικού.

Σύμφωνα με «Τα Νέα», ενεργοποιείται σταδιακά τη διετία 2017 – 2018 το σύστημα της Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών, το οποίο αναμένεται να ρίξει τα σύνορα του τραπεζικού απορρήτου σε 100 χώρες, οι οποίες έχουν υπογράψει τη συμφωνία στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών αποκτά ένα παγκόσμιο «μάτι» σε κάθε περιουσιακό στοιχείο όχι πλέον με απλώς κωδικούς λογαριασμών, όπως διάφορες λίστες μέχρι τώρα, αλλά σε λογαριασμούς με ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ μέχρι και ημερομηνία γέννησης.
Πιο αναλυτικά οι ελληνικές φορολογικές αρχές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα και αμοιβαία κεφάλαια, μερίσματα, τόκους, ασφαλιστήρια συμβόλαια και ακαθάριστα έσοδα από την πώληση ή την εξαγορά χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων που καταβλήθηκαν ή πιστώθηκαν σε λογαριασμούς Ελλήνων.

Η πρώτη αποστολή στοιχείων θα αφορά σε περιουσιακά στοιχεία Ελλήνων τα οποία βρίσκονταν το 2016 σε τραπεζικούς λογαριασμούς ή λογαριασμούς θεματοφυλακής (ομόλογα, μετοχές, αμοιβαία) σε εξήντα χώρες του κόσμου.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, τα στοιχεία θα φτάσουν στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων το αργότερο έως τον Σεπτέμβριο του 2017. Από την πλευρά της η ΓΓΔΕ θα αποστείλει τα στοιχεία που θα έχει συλλέξει από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδας για φορολογικούς κατοίκους συνεργάσιμων χωρών στις συνεργαζόμενες φορολογικές αρχές. Στην πρώτη ομάδα συνεργάσιμων χωρών από το 2017 περιλαμβάνονται όλες οι χώρες της Ευρώπης, εξαιρουμένης της Αυστρίας, η οποία θα ενταχθεί από το 2018. Στη δεύτερη ομάδα μπαίνουν στο παιχνίδι της Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών μεταξύ άλλων οι Ελβετία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ανδόρα, Χονγκ Κονγκ, Ρωσία και Σιγκαπούρη. Μπαχρέιν, Νήσοι Κουκ, Ναούρου, Παναμάς και Βανουάτου βρίσκονται σε συζητήσεις με τον ΟΟΣΑ για ένταξη στο σύστημα Αυτόματης Ανταλλαγής Πληροφοριών.

Δεξιά συνέχεια, όχι αριστερή παρένθεση...

Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα κερδίζει την υποστήριξη του πολυεθνικού και του ελληνικού κεφαλαίου, ως η κυβέρνηση που μπορεί να κάνει τη βρόμικη δουλειά, να περάσει τα σκληρά αντεργατικά αντιλαϊκά μέτρα και τις αστικές αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, να σταθεροποιήσει το πολιτικό σύστημα και να κρατήσει το μαζικό κίνημα σε χαμηλές πτήσεις....



 του Γιάννη Ελαφρού

Την ώρα που η Γαλλία συγκλονίζεται από τις κινητοποιήσεις διαρκείας εργαζομένων, νέων και ανέργων, ενάντια σε ένα σκληρά αντεργατικό νομοσχέδιο, ο Αλέξης Τσίπρας υποδέχθηκε το σοσιαλφιλελεύθερο πρωθυπουργό της Εμανουέλ Βαλς. Δήλωσε μάλιστα πως μοιράζεται μαζί του ένα κοινό όραμα για την Ευρώπη, με …κοινωνική συνοχή. Το γεγονός πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ θα φέρει μέσα στους επόμενους μήνες νομοσχέδιο για τα εργασιακά (απολύσεις, συνδικαλιστικές ελευθερίες, δικαίωμα στην απεργία αλλά και στο εργοδοτικό λοκ άουτ) μόνο τυχαίο δεν είναι. Σε αυτό, οι «καλές πρακτικές» της αντεργατικής πολιτικής των Σοσιαλιστών στην Γαλλία θα αποδειχθούν πολύ χρήσιμες…

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχει αποδειχθεί το τελευταίο διάστημα ο πιο αποτελεσματικός μνημονιακός πολυκόφτης σε όλη την Ευρώπη, αφού περνά από τη βουλή τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις με ρυθμό πολυβόλου (την Πέμπτη πέρασε ακόμα ένα «πακέτο»), ξαφνιάζοντας ακόμα και τους σκληρούς νεοφιλελεύθερους των ευρωπαϊκών ιερατείων. «Θαυμάζω τον Έλληνα πρωθυπουργό, ο οποίος κέρδισε τις εκλογές τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, αφού πρώτα συμφώνησε στο νέο πακέτο βοήθειας, το οποίο περιλαμβάνει σκληρούς όρους», δήλωσε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του σε έξι μεγάλες ευρωπαϊκές εφημερίδες ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ Γερούν Ντάισελμπλουμ.

Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα κερδίζει την υποστήριξη του πολυεθνικού και του ελληνικού κεφαλαίου, ως η κυβέρνηση που μπορεί να κάνει τη βρόμικη δουλειά, να περάσει τα σκληρά αντεργατικά αντιλαϊκά μέτρα και τις αστικές αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, να σταθεροποιήσει το πολιτικό σύστημα και να κρατήσει το μαζικό κίνημα σε χαμηλές πτήσεις. Γι’ αυτό βλέπουμε το τελευταίο διάστημα να πέφτουν οι αντιπολιτευτικοί τόνοι από αστικά κέντρα και συγκροτήματα ΜΜΕ, να ξεκαθαρίζεται πως επιθυμούν σταθερότητα και όχι πτώση της κυβέρνησης και να στέλνουν το μήνυμα στον Κυριάκο Μητσοτάκη, πως πρέπει να κάτσει στον πάγκο και να βάλει το αίτημα των εκλογών εκεί που ξέρει…

Το μεγάλο παιχνίδι ξεκινά τώρα, με τον λεγόμενο αναπτυξιακό νόμο και τη συνολική προσπάθεια να επιδοτηθεί – ενισχυθεί το κεφάλαιο, για να κάνει επενδύσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει υιοθετήσει τη βασική λογική της αστικής πολιτικής: Όλα γίνονται για να γίνουν επενδύσεις. Η ανάπτυξη θα έρθει από το κεφάλαιο, κυρίως το ξένο και γι΄αυτό πρέπει να υπάρχουν κίνητρα, να δώσουμε λεφτά στους επιχειρηματίες για να κάνουν επενδύσεις, να υπάρχει πολιτική σταθερότητα, κατάλληλο υπουργικό συμβούλιο και ρύθμιση του χρέους (ακόμα και το χρέος πρέπει να «ρυθμιστεί» και όχι βεβαίως να διαγραφεί, όχι κυρίως για τον λαό αλλά για να δώσουμε αξιοπιστία στους επενδυτές, βλέπε δηλώσεις Ν. Παππά στα μέσα Μάη στις ΗΠΑ). Εργατικά δικαιώματα και λαϊκά συμφέροντα, προφανώς θα αντιμετωπιστούν αναλόγως, με κύριο ζητούμενο, το «δίκιο» των επενδυτών…

Κάθε μνημονιακή κυβέρνηση έχει ανάγκη και το δικό της success story. Έτσι και ο Α. Τσίπρας μιλώντας την Πέμπτη στο υπουργικό συμβούλιο είπε πως «ανοίγεται μια προοπτική για το πέρασμα σε μια νέα εποχή, σε μια εποχή που θα την ονόμαζα εποχή της δίκαιης ανάπτυξης», που θα χαρακτηρίζεται από «τη δίκαιη κατανομή, όχι μόνο των βαρών, αλλά και των ωφελημάτων». Από το μνημονιακό σφαγείο με δικαιοσύνη και …ταξικό πρόσημο, πάμε στην ανάπτυξη του κεφαλαίου με ψίχουλα στους εργαζόμενους. Η πραγματικότητα θα αποδειχθεί πολύ πιο σκληρή, καθώς τα σφαγιαστικά και ληστρικά μέτρα που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, σε συνδυασμό με όλα όσα καταστροφικά είχαν περάσει ΝΔ – ΠΑΣΟΚ (και τα οποία οι Τσίπρας – Καμμένος όχι μόνο δεν κατάργησαν αλλά συνέχισαν και νομιμοποίησαν, όπως τον ΕΝΦΙΑ μέχρι τουλάχιστον το 2031!) δημιουργούν ένα ασφυκτικό κλοιό για τον λαό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να υψώσει ένα κομματικό πατριωτισμό στις αποψιλωμένες δυνάμεις του, αλλά και σε ένα τμήμα των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων που μισούν θανάσιμα (και δικαίως!) τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. «Δεν θα επιτρέψουμε την αριστερή παρένθεση», φωνάζουν τα στελέχη του, προδίδοντας βέβαια και το πάθος για τις κυβερνητικές και κρατικές καρέκλες που έχουν αποκτήσει. Έτσι, προκλητικά και ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, μιλώντας την Τρίτη σε κομματική εκδήλωση στην Καλλιθέα και αφού χαρακτήρισε «τραμπούκους» τους εκπαιδευτικούς που διαμαρτύρονταν έξω από την εκδήλωση, είπε: «Δεν τους φοβόμαστε λοιπόν, αλλά τους αγνοούμε και θα πάνε εκεί που τους στέλνει η κοινωνία, στο περιθώριο. Ο ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει το λαό και θα μείνουμε εδώ για τέσσερα χρόνια. Δεν υπάρχει αριστερή παρένθεση».

Όντως κύριε Φίλη, δεν υπάρχει αριστερή παρένθεση, υπάρχει αστική μνημονιακή συνέχεια, υπάρχει δεξιά συνέχεια. Αυτό εκφράζει η κυβέρνησή σας. Γι’ αυτό θα βρει απέναντί της το εργατικό, λαϊκό και νεολαιίστικο κίνημα. Όχι για να έρθουν οι παλιοί, σε αυτό το παιχνίδι εναλλαγής, στο οποίο θα παίρνει μέρος και ο ΣΥΡΙΖΑ, που θαυμάζει ο Ντάιλσεμπλουμ. Αλλά για να σπάσει, για να ανατραπεί συνολικά το καθεστώς του διαρκούς ευρωμνημονιακού σφαγείου και της καπιταλιστικής βαρβαρότητας.
Γιάννης Ελαφρός/ΠΡΙΝ

Προβάδισμα 7,5 μονάδων (!) δίνει στη ΝΔ δημοσκόπηση της Alco για το «Πρώτο Θέμα»

Προβάδισμα 7,5 μονάδων δίνει στη Νέα Δημοκρατία δημοσκόπηση της εταιρείας Alco, των μεγάλων αποτυχιών στο παρελθόν, για λογαριασμό της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα».


Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, με αναγωγή στα έγκυρα ψηφοδέλτια το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξασφαλίζει ποσοστό 25,4%, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ακολουθεί με 17,9%.

Η Χρυσή Αυγή, συγκεντρώνει 8,1%, ακολουθεί το ΚΚΕ με ποσοστό 6,5% και η Δημοκρατική Συμπαράταξη με 4,3%.

Η Λαϊκή Ενότητα, σύμφωνα με την δημοσκόπηση εισέρχεται στην Βουλή με 3,1%, καθώς και η Ένωση Κεντρώων, με 3%.

Μένουν εκτός Βουλής οι Ανεξάρτητοι Έλληνες με 2,5%, το Ποτάμι με 2,2% και η Πλεύση Ελευθερίας με 2,4%.

Οι αναποφάσιστοι ανέρχονται στο 19,6%.

Συρία: Μαζικό σφυροκόπημα στο Χαλέπι – Έξω από τη Ράκα ο στρατός του Άσαντ (vid)

Την ώρα που ο συριακός στρατός κινείται κατά της πρωτεύουσας των τζιχαντιστών Ράκα, μέλη της τρομοκρατικής οργάνωσης Αλ-Νούσρα εξαπέλυσαν μεγάλης κλίμακας επίθεση εναντίον του Χαλεπίου. 

 


Την ώρα που ο συριακός στρατός κινείται κατά της πρωτεύουσας των τζιχαντιστών Ράκα, μέλη της τρομοκρατικής οργάνωσης Αλ-Νούσρα εξαπέλυσαν μεγάλης κλίμακας επίθεση εναντίον του Χαλεπίου

Ρωσικές πηγές κάνουν λόγο για τουλάχιστον 40 νεκρούς και 100 τραυματίες. 

Στόχος των βομβαρδισμών του Μετώπου Αλ-Νούσρα υπήρξαν οικιστικές περιοχές στη συνοικία Σεΐκ Μακσούντ, αλλά και το αεροδρόμιο Αλ-Ναϊράμπ του Χαλεπίου

Παράλληλα, περίπου 1.000 αντάρτες έπληξαν θέσεις του στρατού του Άσαντ στα νοτιοδυτικά του Χαλεπίου και, συγκεκριμένα, εγκαταστάσεις στρατιωτικής εκπαίδευσης στη συνοικία Νασρ. 

Σύμφωνα δε με το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, τουρκικά στρατεύματα εθεάθησαν να επιχειρούν στα βόρεια της πόλης.